Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Korjaus:+Ja+puhtaita+eläimiä+on+ympäri+maapallon+niille+joiden+on+aivan+välttämättä+pakko+syödä+lihaa.
  2. Paavali+ei+sano+rukoilevansa+kielillä+vaan+puhuvan.+Siinä+on+ero.+Tulee+myös+erottaa+raamatullinen+kielillä+puhumisen+armolahja+väärästä+hölynpölyn+jauhamisesta.+Raamatullinen+kielillä+puhuminen+tarkoittaa+sitä,+että+puhuu+jotakin+ymmärrettävää+kieltä,+jota+ei+itse+ole+opiskellut.+Näinhän+oli+asianlaita+helluntaina.+Missään+kohtaa+Raamattua+meille+ei+kerrota+kielillä+puhumisesta,+joka+on+täyttä+siansaksaa.+Markus+16:17+"Ja+nämä+merkit+seuraavat+niitä,+jotka+uskovat:+minun+nimessäni+he+ajavat+ulos+riivaajia,+puhuvat+UUSILLA+kielillä,"+tämä+käännös+on+tarkempi,+kreikassa+on+tuossa+kohtaa+sana+kainais,+joka+tarkoittaa+uutta.+http://biblehub.com/interlinear/mark/16-17.htmHe+siis+puhuvat+uusilla,+ymmärrettävillä+kielillä.+Raamattu+ei+tue+siansaksan+puhumista.Ilmeisesti+korintton+seurakunnassa+esiintyi+kuitenkin+tuota+siansaksan+jauhamista.+On+selvää,+että+korinttilaiset,+joiden+hengellisessä+elämässä+oli+moni+muukin+asia+pielessä,+oli+tämä+kielillä+puhumisen+armolahja+väärentynyt,+niin+että+he+puhuivat+nykyisten+karismaatikoiden+tapaan+outoa+enkelten+kieltä.+Tätä+armolahjaa+vastaan+Paavali+puhuu+hyvin+selvästi+ensimmäisen+korinttilaiskirjeen+luvussa+neljätoista:”Samoin+tekin:+jos+ette+kielellänne+saa+esiin+selvää+puhetta,+kuinka+voidaan+sellainen+puhe+ymmärtää?+Tehän+puhutte+silloin+tuuleen.+Kuinka+siis+on?+Minun+on+rukoiltava+hengelläni,+mutta+minun+on+rukoiltava+myöskin+ymmärrykselläni;+minun+on+veisattava+kiitosta+hengelläni,+mutta+minun+on+veisattava+myöskin+ymmärrykselläni.+Sillä+jos+ylistät+Jumalaa+hengessä,+kuinka+oppimattoman+paikalla+istuva+saattaa+sanoa+"amen"+sinun+kiitokseesi?+Eihän+hän+ymmärrä,+mitä+sanot.+...mutta+seurakunnassa+tahdon+mieluummin+puhua+viisi+sanaa+ymmärrykselläni,+opettaakseni+muitakin,+kuin+kymmenentuhatta+sanaa+kielillä.”(1.+Kor.+14:9,15,16,19)Huomaamme,+että+Paavalilla+ei+todellakaan+ole+mitään+hyvää+sanottavaa+korinttilaisten+väärästä+kielillä+puhumisen+lahjasta.+Paavalin+mukaan+on+rukoiltava+nimen+omaan+ymmärryksellä,+ei+oudolla+enkelten+kielellä.+Ja+seurakunnan+kokouksessa+tulee+ennemmin+puhua+viisi+ymmärrettävää+sanaa+kuin+kymmenentuhatta+sanaa+oudolla+mongerruksella.
  3. >>+Herra+minua+siihen+selvästi+kehoitti,+ja+jaan+nyt+osin+sen+tässä+ketjussa,+mitä+Herralta+olen+itse+opetusta+saanut,+muille+avuksi.+<<Olet+oikein+Herralta+saanut+tämän+opetuksen,+johan+nyt+on!>>+1.+Moos.+9:3+Kaikki,+mikä+liikkuu+ja+elää,+olkoon+teille+ravinnoksi;+niinkuin+minä+olen+antanut+teille+viheriäiset+kasvit,+niin+minä+annan+teille+myös+tämän+kaiken.Eli+Jumala+antoi+ihmiselle+KAIKEN+lihan+ravinnoksi,+eikä+ihminen+kykenisi+säilymään+edes+hengissä+monessa+maapallon+kolkassa+jos+hän+ei+söisi+näiden+eksyttäjien+mukaan+kaikkinaista+saastaista+lihaa.+<<Heti+vedenpaisumuksen+jälkeen+kaikki+oli+ihmiselle+ravinnoksi,+mutta+tuon+tapahtuman+jälkeen+niin+ihmiskunta+kuin+eläimetkin+alkoivat+rappeutua+geneettisesti,+minkä+näemme+nopeasti+lyhenevistä+elinvuosista.+Mooseksen+aikoihin+tultaessa+saastaiset+eläimet+olivat+rappeutuneet+jo+siihen+pisteeseen,+että+ne+eivät+enää+kelvanneet+ihmiselle+ravinnoksi.+Puhtaat+eläimet+rappeutuivat+geneettisesti+vähemmän,+koska+niitä+oli+arkissa+seitsemän+paria.+Siksi+Jumala+antoi+3.+Moos.+11+lain+puhtaista+ja+saastaisista+eläimistä.+Jumala+ei+todellakaan+tarkoittanut+kaikkia+maassa+matelevia+ja+ryömiviä+lajeja+ihmisille+ravinnoksi.Toisessa+ketjussa+jo+perustelin+laajemmin,+mutta+todetaan+vain+lyhyesti+että+Jeesus+ei+julistanut+kaikkea+ruokaa+puhtaaksi,+Pietarin+näky+ei+tarkoita+että+kaikki+saastaiset+eläimet+nyt+kelpaavat+ravinnoksi+ja+Paavali+ei+anna+meille+mitään+lupaa+syödä+saastaisia+eläimiä.
  4. Voimme+spekuloida+mitä+arameankielistä+vastinetta+Jeesus+käytti,+mutta+se+olisi+vain+spekulaatiota.+Meillä+ei+ole+muuta+lähdettä+kuin+kreikankieliset+tekstit,+joten+kreikka+on+se+kieli+jonka+pohjalta+tutkimme+mitä+Jeesus+sanoi+tai+ei+sanonut.Vai+ei+Jeesusta+kiinnostanut+nuorukaisen+käskyjen+noudattaminen?+Oletko+vakavasti+tuota+mieltä?+Jeesushan+nimen+omaan+vastaa+nuorukaiselle+että+"Käskyt+sinä+tiedät".+Jeesus+lainaa+kymmenestä+käskystä+viittä,+mutta+se+ei+tietenkään+tarkoita+että+loput+viisi+eivät+koskisi+meitä.+Kyllä+Jeesus+selvästi+tässä+vahvistaa+että+meidän+tulee+pitää+kymmenen+käskyä.+Mutta+se+yksin+ei+tietenkään+riitä+pelastukseen,+enkä+minä+ole+koskaan+muuta+väittänytkään.