Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Pääsiäisestä+sanotaan:+"Ja+tämä+päivä+olkoon+teille+muistopäivä,+ja+viettäkää+sitä+Herran+juhlana;+sukupolvesta+sukupolveen+viettäkää+sitä+ikuisena+säädöksenä.+(2.+Moos.+12:14)+Myös+muista+juhlista+sanotaan+Mooseksen+laissa+että+ne+ovat+ikuinen+säädös.+Jos+Israelin+on+käsketty+viettää+Herran+juhlia+sukupolvesta+sukupolveen+ikuisena+säädöksenä,+silloin+myös+kaikkien,+jotka+ovat+liittyneet+Israeliin+uskon+kautta,+tulee+yhtälailla+viettää+näitä+juhlia.+Tuhatvuotisessa+valtakunnassa+tullaan+viettämään+sapattia+ja+lehtimajanjuhlaa.+Jos+ne+ovat+vain+varjoja+Jeesuksen+ensimmäisestä+tulemuksesta,+niillä+ei+pitäisi+olla+mitään+virkaa+tuhatvuotisessa+valtakunnassa.+Olisi+viisasta,+jos+kerran+me+tulemme+tuhatvuotisessa+valtakunnassa+viettämään+näitä+juhlia,+oppia+tuntemaan+ja+viettää+niitä+jo+nyt.+"Ja+Jumala+sanoi:+"Tulkoot+valot+taivaanvahvuuteen+erottamaan+päivää+yöstä,+ja+olkoot+ne+merkkeinä+osoittamassa+aikoja,+päiviä+ja+vuosia,"+(1.+Moos.+1:14)Sana+joka+on+käännetty+"aikoja"+on+hepreaksi+"moedim".+Sama+sana+esiintyy+kolmannen+Mooseksen+kirjan+luvussa+23,+joka+käsittelee+Herran+juhlapyhiä.+Miksi+tämä+on+merkittävää?+Koska+se+osoittaa,+että+juhlapyhät+jotka+Jumala+ilmoittaa+sanassaan+liittyvät+suoraan+luomiseen.+Jumala+loi+koko+universumin,+auringon,+kuun,+tähdet+ja+planeetat+osoittamaan+juhlapyhiä,+"moedim".+Siksi+juhlapyhät+ovat+osa+luomisjärjestystä,+eivät+pelkästään+osa+Siinain+liittoa.
  2. Huonommissa+käännöksissä+lukee+"jotka+vain+ovat+tulevaisten+varjo,+mutta+ruumis+on+Kristuksen."+Kol.+2:17.+Alkukielessä+ei+ole+kuitenkaan+sanaa+"vain"+(kuten+ei+1234567--:n+lainauksessakaan)+voimme+siis+tulkita+että+nämä+juhlat+ovat+todellakin+tulevaisten+varjo.+Paavali+ei+tässä+kirjeessä+mitätöi+kyseisiä+juhlia.+Kyse+on+vain+siitä,+että+ei+anna+kenenkään+tuomita+suhteessa+näihin+juhliin:+"Älköön+siis+kukaan+teitä+tuomitko+syömisestä+tai+juomisesta,+älköön+myös+minkään+juhlan+tai+uudenkuun+tai+sapatin+johdosta,"+Kol.+2:16.+Voimme+tulkita+tämän+tarkoittavan,+että+älkää+antako+kenenkään+teitä+tuomita+siitä,+että+oikein+vietätte+näitä+juhlia.+Juutalaisten+juhlista+keväällä+vietettävät+juhlat,+pääsiäinen,+happamattoman+leivän+juhla+ja+helluntai+ovat+jo+saaneet+kristuksessa+ja+Pyhän+Hengen+vuodattamisessa+täyttymyksensä,+mutta+syksyn+juhlat,+pasuunansoiton+juhla,+suuri+sovituspäivä+ja+lehtimajanjuhla+odottavat+vielä+täyttymystään.+On+järkevää+viettää+kaikkia+näitä+juhlia,+kevään+juhlat+viittaavat+taaksepäin+Jeesukseen+ja+syksyn+juhlat+vielä+edessä+oleviin+tapahtumiin.Pakanat+tulevat+viettämään+lehtimajanjuhlaa+tuhatvuotisessa+valtakunnassa:"Mutta+kaikki+niiden+pakanakansain+tähteet,+jotka+ovat+hyökänneet+Jerusalemia+vastaan,+käyvät+vuosi+vuodelta+sinne+ylös+kumartaen+rukoilemaan+kuningasta,+Herraa+Sebaotia,+ja+viettämään+lehtimajanjuhlaa."+(Sak.+14:16)Jos+me+tulemme+kerran+viettämään+lehtimajanjuhlaa+tuhatvuotisessa+valtakunnassa,+eikö+olisi+järkevää+viettää+sitä+jo+nyt?+Missään+kohtaa+Uutta+testamenttia+näitä+juhlia+ei+mitätöidä.+Jeesuksen+opetuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto,+ja+se+koskee+myös+Herran+pyhiä+juhla-aikoja.
  3. Uudessa+liitossa+laki+on+edelleen+voimassa:”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+(Tooran)+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)Jeesuksen+selvän+opetuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto:”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)Laki+ei+ole+raskas+taakka,+eikä+sitä+ole+vaikea+noudattaa:++++”Sillä+tämä+käsky,+jonka+minä+tänä+päivänä+sinulle+annan,+ei+ole+sinulle+vaikea+täyttää+eikä+liian+kaukana.+Se+ei+ole+taivaassa,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+nousisi+meidän+puolestamme+taivaaseen+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’+Se+ei+ole+meren+takana,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+menisi+meidän+puolestamme+meren+taakse+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’”+(5.+Moos.+30:11-13)++++”Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat”+(1.+Joh.+5:3)Vanhan+testamentin+mukaan+laki+on+ikuinen+säädös,+johon+ei+saa+lisätä+mitään,+eikä+siitä+saa+ottaa+mitään+pois:++++”Älkää+lisätkö+mitään+siihen,+mitä+minä+teille+määrään,+älkääkä+ottako+siitä+mitään+pois,+vaan+noudattakaa+Herran,+teidän+Jumalanne,+käskyjä,+jotka+minä+teille+annan.”+(5.+Moos.+4:2)Jos+Jumalan+tarkoitus+oli,+että+laki+on+voimassa+vain+Jeesukseen+asti,+miksi+Vanhassa+testamentissa+ei+varoiteta+tästä+tulevasta+muutoksesta?+Miksi+Uudessa+testamentissa+ei+suoraan+kerrota+lain+päättyneen+Kristuksen+ylösnousemukseen?+Vanhan+testamentin+viimeinen+sivu+ennen+Uutta+testamenttia+sitä+vastoin+muistuttaa+meitä:++++”Muistakaa+minun+palvelijani+Mooseksen+laki,+säädökset+ja+oikeudet,+jotka+annoin+hänen+kauttaan+Hoorebilla+koko+Israelille”+(Mal.+3:22)Paavalin+mukaan+laki+on+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä:++++”Niin,+laki+on+kuitenkin+pyhä+ja+käskysana+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä.”+(Room.+7:12)Lain+noudattajat+vanhurskautetaan:+++++"sillä+eivät+lain+kuulijat+ole+vanhurskaita+Jumalan+edessä,+vaan+lain+noudattajat+vanhurskautetaan."+(Room.+2:13)Paavali+vahvistaa+lain:+++++"Teemmekö+siis+lain+mitättömäksi+uskon+kautta?+Pois+se!+Vaan+me+vahvistamme+lain."+(Room.+3:31)Johanneksen+mukaan+meidän+tulee+pitää+käskyt+ja+vaeltaa+kuten+Jeesus+vaelsi:++++”Ja+siitä+me+tiedämme+hänet+tuntevamme,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Joka+sanoo:+“Minä+tunnen+hänet”,+eikä+pidä+hänen+käskyjänsä,+se+on+valhettelija,+ja+totuus+ei+ole+hänessä.+Mutta+joka+pitää+hänen+sanansa,+hänessä+on+Jumalan+rakkaus+totisesti+täydelliseksi+tullut.+Siitä+me+tiedämme,+että+me+hänessä+olemme.+Joka+sanoo+hänessä+pysyvänsä,+on+velvollinen+vaeltamaan,+niinkuin+hän+vaelsi.”+(1.+Joh.+2:3-6)Miten+Jeesus+vaelsi?+Hän+ei+rikkonut+ainuttakaan+Mooseksen+lain+käskyä.+Meiltä+odotetaan+samaa.+Usein+väitetään,+että+Mooseksen+laki+oli+annettu+ainoastaan+juutalaisille.+Kuitenkin+Raamatun+mukaan+laki+on+sama+niin+muukalaisille+kuin+juutalaisillekin:"Sama+laki+olkoon+teillä,+niin+muukalaisella+kuin+maassa+syntyneelläkin;+sillä+minä+olen+Herra,+teidän+Jumalanne."+(3.+Moos.+24:22)"Ei+jokainen,+joka+sanoo+minulle:+'Herra,+Herra!',+pääse+taivasten+valtakuntaan,+vaan+se,+joka+tekee+minun+taivaallisen+Isäni+tahdon.+Moni+sanoo+minulle+sinä+päivänä:+'Herra,+Herra,+emmekö+me+sinun+nimesi+kautta+ennustaneet+ja+sinun+nimesi+kautta+ajaneet+ulos+riivaajia+ja+sinun+nimesi+kautta+tehneet+monta+voimallista+tekoa?'+Ja+silloin+minä+lausun+heille+julki:+'Minä+en+ole+koskaan+teitä+tuntenut;+menkää+pois+minun+tyköäni,+te+LAITTOMUUDEN+tekijät'."+(Mt.+7:21-23)"Jos+te+minua+rakastatte,+niin+te+pidätte+minun+käskyni."+(Joh.+14:15)Tuhatvuotisessa+valtakunnassa+ei+syödä+saastaisia+eläimiä:"Jotka+pyhittäytyvät+ja+puhdistautuvat+puutarha-menoja+varten,+seuraten+miestä,+joka+on+heidän+keskellänsä,+jotka+syövät+sianlihaa+ja+muuta+inhottavaa+sekä+hiiriä,+niistä+kaikista+tulee+loppu,+sanoo+Herra."+(Jes.+66:17)Psalmi+119+on+176+jaetta+pelkkää+lain+ylistystä,+kannattaa+lukaista.
  4. Jeesus+ei+sanonut+kaikkia+ruokia+puhtaiksi,+tuota+lausetta+ei+löydy+alkutekstistä.