Vapaa kuvaus

Profiilikuva viittaa tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14754705/nakotesti-rotille

Aloituksia

79

Kommenttia

4196

  1. "Olen+ymmärtänyt+Vanhan+testamentin+jumalan+syntyneen+todellisuudessa+kahdesta+eri+jumalasta."Samoin+ja+seassa+on+vielä+mausteena+ainakin+Baalia,+jota+on+ehkä+sulautettu+jo+ennen+Jahven+mukaantuloa+Israelin+alkuperäiseen+jumalaan+Eliin.+Isra-El:hän+viittaa+jo+nimenä+tuohon+alkuperäiseen+kanaanilaisten+pääjumalaan."Kaananilaisesta+Elistä+ja+Arabian+niemimaan+pohjoisosien+(Edom+ja+Midian)+aavikkojumalasta+Jahvesta.+Nämä+näkyvät+elohistisena+lähteenä+ja+jahvistisena+lähteenä."Olen+suunnitellut+tekeväni+jossain+vaiheessa+aiheesta+oman+aloituksensa,+kunhan+ehdin+perehtyä+siihen+tarkemmin.+Ei+haittaa+yhtään+jos+joku+muu+ehtii+ensin+:).Tuohon+kytkeytyy+yhtä+sun+toista+mielenkiintoista+mutta+heikosti+tunnettua+asiaa,+kuten+myytti+Salomon+kuningaskunnasta,+Shasu-paimentolaisheimo+ja+Jahvea+vastaava+edomilaisten+Qos/Quaus+jumala.+Ihan+selvää+todistusaineistoa+Jahven+alkuperästä+ei+tiettävästi+ole+ainakaan+toistaiseksi+löytynyt+mutta+tuonne+edomin/midianin+suuntaan+osoittavia+vihjeitä+on+sitäkin+enemmän."Paljastava+kohta+jumalien+yhdistymisestä+on+Jahven+ilmestyminen+Moosekselle."Tuo+kohta,+johon+viittasin+kanssa+ylempänä,+vaikuttaisi+tosiaan+vahvasti+indikoivan+temppua,+jolla+kaksi+eri+jumalia+palvonutta+porukkaa+yhdistettiin.+Tuollaista+sulauttamistahan+tiedetään+tapahtuneen+muidenkin+jumalien+kuten+Mardukin+kohdalla.
  2. Sitten+oli+tämä+omituinen+tarina,+josta+esim.+Luther+esitti+Jaakobin+painikaverin+olleen+nimenomaan+Jahve+tai+Jeesus,+vaikkei+jälkimmäistä+oltu+tuon+tekstin+aikaan+vielä+edes+keksitty+[16]:-+"Siellä+muuan+mies+paini+hänen+kanssaan+aamunsarastukseen+saakka.+Kun+mies+huomasi,+ettei+päässyt+voitolle,+hän+iski+Jaakobia+nivustaipeeseen,+niin+että+Jaakobin+lonkka+nyrjähti+hänen+kamppaillessaan+miehen+kanssa.+Mies+sanoi+hänelle:+"Päästä+minut+menemään,+sillä+päivä+valkenee."+Mutta+Jaakob+sanoi:+"En+päästä+sinua,+ellet+siunaa+minua."+Mies+kysyi+häneltä:+"Mikä+sinun+nimesi+on?"+Hän+vastasi:+"Jaakob."+Silloin+mies+sanoi:+"Sinua+ei+pidä+enää+sanoa+Jaakobiksi,+vaan+Israeliksi,+sillä+sinä+olet+kamppaillut+Jumalan+ja+ihmisten+kanssa+ja+voittanut."+Jaakob+sanoi+hänelle:+"Sano+sinäkin+nimesi."+Mutta+mies+vastasi:+"Miksi+sinun+pitäisi+tietää+minun+nimeni?"+Ja+hän+siunasi+Jaakobin+siellä.+Jaakob+antoi+paikalle+nimeksi+Penuel.+Hän+sanoi:+"Minä+olen+nähnyt+Jumalan+kasvoista+kasvoihin,*+ja+silti+olen+elossa."+(1+Moos.+32)Baalin+profeettojen+ja+Elian+välisen+taikomisottelun+ja+sitä+seuranneiden+tarinoiden+on+esitetty+kuvaavan+ratkaisevaa+hetkeä+Jahven+evoluutiossa,+jolloin+aiempi+fyysinen+julkisia+ihmeitä+tekevä+ärjyvä+myrsky-+ja+vuorijumala+mutatoituu+abstraktimmaksi+kuiskailevaksi+mutta+edelleen+yhtä+väkivaltaiseksi+yleisjumalaksi+[15]:-+"Jos+Herra+on+Jumala,+seuratkaa+häntä;+mutta+jos+Baal+on+Jumala,+seuratkaa+häntä."..."huutakaa+te+jumalanne+nimeä,+ja+minä+huudan+Herran+nimeä.+Se+jumala,+joka+vastaa+tulella,+on+Jumala"..."Silloin+Herran+tuli+iski+alas+ja+kulutti+polttouhrin"...Kun+kaikki+kansa+näki+tämän,+lankesivat+he+kasvoillensa+ja+sanoivat:+"Herra+on+Jumala!+Herra+on+Jumala!"+(1+Kun.+18)-+"Herran+ääni+sanoi:+"Mene+ulos+ja+seiso+vuorella+Herran+edessä.+Herra+kulkee+siellä+ohitsesi."+Nousi+raju+ja+mahtava+myrsky,+se+repi+vuoria+rikki+ja+murskasi+kallioita.+Mutta+se+kävi+Herran+edellä,+myrskyssä+Herra+ei+ollut.+Myrskyn+jälkeen+tuli+maanjäristys,+mutta+Herra+ei+ollut+maanjäristyksessä.+Maanjäristystä+seurasi+tulenlieska,+mutta+Herra+ei+ollut+tulessakaan.+Tulen+jälkeen+kuului+hiljaista+huminaa.+Kun+Elia+kuuli+sen,+hän+peitti+kasvonsa+viitallaan,+meni+ulos+ja+jäi+seisomaan+luolan+suulle.+Ääni+sanoi+hänelle:+"Miksi+olet+täällä,+Elia?"+(1+Kun.+19)-+"Aramin+kuninkaan+palvelijat+sanoivat+tälle:+"Heidän+jumalansa+on+vuorijumala;+sentähden+he+saivat+meistä+voiton.+Mutta+taistelkaamme+heitä+vastaan+tasangolla,+silloin+me+varmasti+saamme+heistä+voiton."..."Silloin+Jumalan+mies+astui+Israelin+kuninkaan+eteen+ja+sanoi:+"Näin+sanoo+Herra:+Sentähden,+että+aramilaiset+ovat+sanoneet:+'Herra+on+vuorijumala+eikä+laaksojumala',+annan+minä+koko+tämän+suuren+lauman+sinun+käsiisi,+tullaksenne+tietämään,+että+minä+olen+Herra."+(1+Kun.+20)UT:n+puolelle+tultaessa+ihmismäinen+osuus+käytännössä+lohkaistiin+entistä+konkreettisemmaksi,+osin+aiempaa+vastaavilla+kuvauksilla,+ja+Jahve+muodostui+entistäkin+abstraktimmaksi+VT:n+kanssa+suorassa+ristiriidassa+olevin+kuvauksin:-+"Siellä+hänen+ulkomuotonsa+muuttui+heidän+nähtensä:+hänen+kasvonsa+loistivat+kuin+aurinko+ja+hänen+vaatteensa+tulivat+valkeiksi+kuin+valo."+(Matt+17)-+"Jumalaa+ei+kukaan+ole+koskaan+nähnyt.+Ainoa+Poika,+joka+itse+on+Jumala+ja+joka+aina+on+Isän+vierellä,+on+opettanut+meidät+tuntemaan+hänet."+(Joh.+1)-+"Jumala+on+henki"+(Joh.+4)-+"Hän+on+näkymättömän+Jumalan+kuva,+esikoinen,+ennen+koko+luomakuntaa+syntynyt."+(Kol+1)-+"Hän+yksin+on+kuolematon,+hän+asuu+valossa,+jota+ei+voi+lähestyä.+Häntä+ei+yksikään+ihminen+ole+nähnyt+eikä+voi+nähdä.+Hänen+on+kunnia+ja+ikuinen+valta."+(1+Tim+6)Ilmestyskirjan+sienitrippi-kuvauksissa+tuo+ihmismäinen+hahmo+jopa+palaili+väkivaltaa+ihannoiville+sotajumala-juurilleen:-+"näin+valkoisen+hevosen+ja+sen+selässä+miehen.+Hän+on+uskollinen+ja+totuudellinen,+hän+tuomitsee+ja+taistelee+vanhurskaasti.+Hänen+silmänsä+olivat+kuin+tulen+liekit,+hänellä+oli+päässään+monta+kruunua,+ja+häneen+oli+kirjoitettu+nimi,+jota+ei+tunne+kukaan+muu+kuin+hän+itse.+Hänellä+oli+pukunaan+vereen+kastettu+viitta,+ja+hänen+nimensä+on+Jumalan+Sana.+Hänen+jäljessään+tulivat+taivaan+sotajoukot,+valkoisilla+hevosilla+ratsastavat+soturit,+joiden+puku+oli+hohtavan+valkeaa+pellavaa.+Hänen+suustaan+lähtee+terävä+miekka.+Sillä+miekalla+hän+lyö+kansoja,+hän+paimentaa+niitä+rautaisella+sauvalla+ja+polkee+viinikuurnassa+kaikkivaltiaan+Jumalan+hehkuvan+vihan+viinin.+Hänen+viittaansa+on+reiden+kohdalle+kirjoitettu+nimi:+kuninkaiden+Kuningas,+herrojen+Herra.+Sitten+näin+enkelin,+joka+seisoi+ylhäällä+auringossa.+Hän+huusi+kovalla+äänellä+kaikille+linnuille,+jotka+lensivät+korkealla+taivaan+laella:+"Tulkaa,+kokoontukaa+Jumalan+juhla-aterialle!+Saatte+syödä+kuninkaiden+lihaa,+sotapäälliköiden+ja+mahtimiesten+lihaa,+ratsujen+ja+ratsastajien+lihaa,+kaikkien+lihaa,+niin+vapaiden+kuin+orjien,+niin+pienten+kuin+suurten."+(Ilm.+19)Jahveen+on+mahdotonta+uskoa+kiistämättä+tuota+Raamatusta+suoraan+paljastuvaa+noloa+kulttuurievoluutiota,+mutta+sitähän+usko+on,+(raamattu)denialismia.
  3. Jahve+kaipasi+ruokaakin+uhrien+muodossa,+tosin+keskittyi+kupunsa+päällä+savujen+haisteluun,+ja+haistelipa+jostain+syystä+murhauttamaansa+poikaansakin:-+"Herra+tunsi+uhrisavun+tuoksun"+(1+Moos.+8)-+"Kun+te+uhraatte+minulle+ruokaani,+rasvaa+ja+verta"+(Hes.+44)-+"tuotte+määräaikana+kaikki+minulle+kuuluvat+uhrilahjat,+minun+tuliuhriruokani,+tuoksuvat+tuliuhrini,+jotka+ovat+minulle+mieluisat."+(4+Moos.+28)-+"Kukaan+pappi+Aaronin+suvun+jäsen,+jolla+on+jokin+vamma,+ei+saa+astua+uhraamaan+Herralle+kuuluvia+tuliuhreja;+vammansa+takia+hän+on+kelpaamaton+uhraamaan+ruokaa+Jumalalle.+Hän+saa+silti+syödä+Jumalan+ruokaa,+sekä+erityisen+pyhää+että+pyhää"+(3+Moos.+21)-+"onhan+Kristuskin+rakastanut+meitä+ja+antanut+meidän+tähtemme+itsensä+lahjaksi,+hyvältä+tuoksuvaksi+uhriksi+Jumalalle"+(Ef.+5)Aiempien+polyteististen+tarinoiden+tapaan+Jahvellakin+oli+edelleen+tukenaan+muuta+jumalallista+seuraa+monikkomuotoisissa+tarinoinneissaan:-+"Herra+Jumala+sanoi:+"Ihminen+on+nyt+kuin+me:+hän+tietää+sekä+hyvän+että+pahan.+Ettei+hän+nyt+vain+ota+elämän+puusta+hedelmää+ja+syö+ja+niin+elä+ikuisesti!"+(1+Moos.+3)-+"Niin+Herra+astui+alas+katsomaan+kaupunkia+ja+tornia"...+"Tulkaa,+astukaamme+alas+ja+sekoittakaamme+siellä+heidän+kielensä"+(1+Moos.+11)-+"Eräänä+päivänä+Jumalan+pojat+tulivat+koolle+ja+asettuivat+Herran+eteen.+Myös+Saatana+oli+heidän+joukossaan.+Herra+kysyi+Saatanalta:+"Mistä+sinä+tulet?"+Saatana+vastasi:+"Olen+kuljeksinut+pitkin+ja+poikin+maita+mantereita."+(Job.+1)-+"kuka+pilvissä+on+Herran+vertainen,+kuka+Jumalan+poikain+joukossa+on+niinkuin+Herra?+Hän+on+Jumala,+ylen+hirmuinen+pyhien+kokouksessa,+peljättävämpi+kaikkia,+jotka+hänen+ympärillänsä+ovat."+(Ps.+89)-+"Jumala+astuu+esiin+jumalien+kokouksessa+ja+julistaa+jumalille+tuomionsa"..."Kuulkaa!+Vaikka+olette+jumalia,+kaikki+tyynni+Korkeimman+poikia"+(Ps.+82)-+"Kun+Korkein+[Elyon]+jakoi+kansoille+maat,+kun+hän+levitti+ihmiset+yli+maan+piirin,+hän+määräsi+kansojen+asuinsijat+ja+kullekin+oman+jumalan.+Herran+[Jahven]+osuus+on+hänen+kansansa+Israel"+(5+Moos.+32)Noista+näkyy+aiemmat+mesopotamialaiset+ajatukset+jumalten+neuvostosta+ja+miten+nuo+asuivat+kuvun+päällä+tai+vuorella+ja+laskeutuivat+ajoittain+sieltä+alas.+Viimeinen+lainaus+voi+kertoa+ajasta,+jolloin+Jahve+sai+ensin+paikan+ylijumala+Elin+neuvostossa,+perheenjäsenenä+ja+israelin+kansallisjumalana,+vastaavasti+kuin+esim.+Moab+kuului+Kemosille+(4+Moos.+21)+[7].+Toisaalla+Jahve+näyttää+sulauttavan+Elin+itseensä+ilmoittamalla+nimenvaihdostaan+[8]:-+"Abrahamille,+Iisakille+ja+Jaakobille+minä+olen+ilmestynyt+Jumalan,+Kaikkivaltiaan+[El+Shaddai]+nimisenä,+mutta+nimeäni+Jahve+minä+en+heille+ilmoittanut."+(2+Moos.+6)Tuota+yleensä+kaikkivaltiaaksi+käännettyä+lisäosaa+Shaddai+epäillään+käännösvirheeksi+ja+se+voi+todellisuudessa+viitata+vuoreen+jolla+El+asui+[3].Fyysisen+olomuodon+osalta+kasvot+olivat+arka+kohta,+vaikka+niistäkin+tarinoitiin+ristiriitaisesti:-+"Herra+näki+hänen+tulevan+katsomaan,+hän+huusi+pensaasta:+"Mooses,+Mooses!"..."Silloin+Mooses+peitti+kasvonsa,+sillä+hän+pelkäsi+katsoa+Jumalaa."+(2+Moos.+3)-+"Herra+puhui+Moosekselle+kasvoista+kasvoihin,+niin+kuin+ihminen+puhuu+toiselle+ihmiselle."+(2+Moos.+33)-+"Herra+sanoi+vielä:+"Sinä+et+voi+nähdä+minun+kasvojani,+sillä+yksikään+ihminen,+joka+näkee+minut,+ei+jää+eloon."..."Asetu+tämän+kallion+luo.+Kun+minun+kirkkauteni+kulkee+ohi,+minä+asetan+sinut+kallionkoloon+ja+suojaan+sinua+kämmenelläni,+kunnes+olen+kulkenut+ohi.+Sitten+otan+käteni+pois+ja+saat+nähdä+minut+takaapäin,+mutta+minun+kasvojani+ei+kukaan+saa+nähdä."+(2+Moos.+33)-+"Herra+laskeutui+pilvipatsaassa+ja+asettui+teltan+ovelle.+Sitten+hän+kutsui+Aaronia+ja+Mirjamia"..."Kuulkaa+minun+sanani!+Kun+joukostanne+nousee+profeetta,+minä+ilmaisen+itseni+hänelle+näyssä,+unessa+minä+hänelle+puhun.+Näin+en+puhu+Moosekselle,+palvelijalleni,+joka+kaikessa+on+minun+uskottuni.+Hänelle+puhun+suoraan+kasvoista+kasvoihin,+en+arvoituksellisin+sanoin+vaan+avoimesti.+Hän+saa+katsoa+Herran+kirkkautta+suoraan.+Kuinka+te+siis+rohkenette+puhua+Moosesta,+minun+palvelijaani+vastaan?+Ja+Herra+poistui+vihastuneena."+(4+Moos.+12)Profeetallisissa+teksteissä+ulkomuotoa+kuvailtiin+tarkemminkin:-+"näin+Herran:+hän+istui+korkealla+ja+ylhäisellä+istuimella,+ja+hänen+vaatteensa+liepeet+täyttivät+temppelin.+Hänen+yläpuolellaan+seisoivat+serafit,+joilla+oli+kuusi+siipeä+kullakin:+kahdella+he+peittivät+kasvonsa,+kahdella+verhosivat+ruumiinsa+ja+kahdella+lensivät."+(Jes.+6)-+"valtaistuinta+muistuttavalla+istui+joku+ihmisen+kaltainen.+Minä+näin+kuin+puhtaan+kullan+loisteen.+Tuon+ihmisen+kaltaisen+lanteiden+kohdalta+lähti+ylöspäin+tulinen+kehä,+ja+lanteiden+kohdalta+alaspäin+näin+hohtavan+tulikehän.+Loiste+ympäröi+istuimen,+se+oli+kuin+sadepäivänä+pilvessä+näkyvä+kaari.+Sellainen+on+näöltään+Herran+kirkkaus."+(Hes+1)-+"Ikiaikainen+istuutui.+Hänen+pukunsa+oli+valkea+kuin+lumi+ja+hänen+hiuksensa+ja+partansa+kuin+puhdas+villa.+Hänen+valtaistuimensa+oli+tulen+liekkejä,+ja+sen+pyörät+olivat+palavaa+tulta."+(Dan+7)[..jatkuu..]
  4. On.+Saat+koulukuntien+lukumäärän+laskemalla+kreationistien+kokonaismäärän+ja+jaat+sen+yhdellä.
  5. "Minusta+näyttää+siltä,+että+aika+monien+kristittyjen+kohdalla+uskossa+on+kysymys+siitä,+että+uskotaan+uskomiseen.+Uskotaan,+että+kun+uskoo+niin+sitten+pelastuu."Jotakin+tuonkaltaistahan+se+jäljellä+oleva+uskominen+näyttäisi+olevan,+koska+eivät+tosiaan+enää+tiedä+mihin+se+usko+edes+kohdistuu.+Tosiasiassahan+se+kohdistuu+vain+toisiin+tuntemattomiin+ihmisiin+ja+uskovan+kuvitelmiin+omasta+erehtymättömyydestään."Tältä+suoraan+sanottuna+näyttää+muun+muassa+Kai+A'n+kirjoituksista+piirtyvä+kuva.+Luomiseen+uskomisesta+on+jäljellä+vain+sanapari+"Jumala+loi",+joka+on+lakannut+tarkoittamasta+oikeastaan+yhtään+mitään.+Jeesukseen+uskomisesta+on+jäljellä+se,+että+sanotaan+sopivilla+lisämausteilla+varustettuna+sanat+"uskon+Jeesukseen",+mutta+mitä+se+on+käytännössä,+se+jää+täysin+hämäräksi."Nähdäkseni+uskovat+voidaan+jakaa+karkeasti+kahteen+ryhmään+sen+perusteella+miten+suhtautuvat+tieteeseen.+Ensimmäinen+ryhmä+ovat+tiededenialistit,+eli+käytännössä+kretupellet,+jotka+pyrkivät+kiistämään+havaitut+tosiasiat+ja+valehtelevat+tauotta+ihan+järjettömiä+tieteen+tuloksista+ja+jotakuinkin+kaikesta+mahdollisesta.+Toinen+ryhmä+taas+pyrkii+epätoivoisesti+ylläpitämään+myyttiä+siitä,+että+usko+ja+tiede/havaittu+todellisuus+eivät+olisi+ristiriidassa.No+tosiasiassa+ne+ovat+suorassa+ratkaisemattomassa+ristiriidassa,+jonka+ympärillä+kiertely+johtaa+aina+vastaaville+urille+kuin+mitä+Kain+kirjoituksissa+nähdään.+Sokea+usko+vanhoihin+tuntemattomien+kirjoittelemiin+epäluotettavaksi+tiedettyihin+muinaisiin+teksteihin+ei+perustu+mihinkään,+ja+uskovan+tilanne+ei+helpotu,+jos+tuo+tosiasia+myönnetään+joltain+osin,+koska+sille+mitä+yritetään+vielä+säilyttää+on+sitäkin+vähemmän+perustetta.+Jos+uskova+myöntää+että+yksi+kohta+on+epätosi,+on+jokseenkin+mahdotonta+perustella+miksi+toinen+vastaava+sitten+olisi+tosi,+kun+kummallekaan+ei+ole+mitään+evidenssiä+tai+todellisia+perusteita.+Seurauksena+uskovan+on+vaikea+nimetä+enää+mitään+mihin+oikeasti+uskoisi,+koska+sen+uskon+perusteettomuus+paljastuu/paljastetaan+samantien.Käytännössä+lopputuloksena+on+yleensä+jotain+senkaltaista+että+hoetaan+miten+"tärkeintä+on+rakkaus"+tms.+ja+se+kiusallinen+perusteeton+usko+jumaluuksiin+ja+yliluonnolliseen+pyritään+sysäämään+taka-alalle+ja+sitä+koskevia+kysymyksiä+pakoillaan.+Ilmeisesti+noilla+keinoin+sen+itsepetoksen+saa+vielä+säilytettyä+riittävissä+määrin.