Vapaaehtoinen ruotsi

Ihme pakkoja.

Miksi ruotsinkieli ei voi olla vapaaehtoinen. Joka tapauksessa sen valitsisi
n.20-30% suomenkielisistä ja ehkä korkeampikin määrä kaksikielisillä alueilla.

Mikä tässä on ongelma? Vaikka loput 70% ei osaa sanakaan ruotsia, niin mikä siinä on ongelma? Sekö että he eivät voi kommunikoida umpiruotsalaisten kanssa? Eiköhän tässä ole niin että tuo enemmistö ei kommunikoisi ruotsinkielellä Suomessa vaikka osaisivat sujuvasti.

Nyt kun on pakkoruotsi niin siitä on seurauksena tulehtunut asenneilmapiiri ja siksi ruotsinkieliset voivat saada turpaansa nakkikioskilla jos avaavat suunsa väärällä kielellä. (ei vaadita kuin 1% osuus väkivaltaisia urpoja)

Olen kuullut myös sanonnan "palvelujen turvaaminen". Itse olen suorittanut ns. virkamiesruotsin keskinkertaisesti eli olen pätevöitynyt kielen puolesta virkoihin.
Kuitenkaan en ole tarvinnut ruotsin kieletä 20 vuoteen, joten en osaa sitä edes auttavasti. Veikkaanpa että jos nyt tehtäisiin todellinen tutkimus vaikkapa yliopistojen henkilökunnasta (olleet työssä 5 vuotta tai enemmän) niin kuinka moni läpäisi virkamiesruotsin kokeen? Ei monikaan. Toisin sanoen virkamiesruotsin vaatiminen on valtaosassa virkoja täysin tarpeettomia. Virastojen asiakaspalvelijana voi toimia muut kuin koulutetut. Minusta ainoastaan oikeuslaitoksessa ja lääkärinä vaaditaan ruotsinkielen taitoja ja tämäkin tulee toteutettua kiintiöiden avulla täysin.

Täällä joku pöhlö puhuu joka viestiin jostain pakkoenglannista. Suomessa ei ole pakko valita englantia missään vaiheessa opiskelujaan (mutta vaikeuttaa toki elämää viimeistään ylimmällä opiskelutasolla). Jokainen voi toki itse miettiä onko kannattavaa jättää pois maailman käytetyin ja osatuin kieli.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja höh

      >Eiköhän tässä ole niin että tuo enemmistö ei kommunikoisi ruotsinkielellä Suomessa vaikka osaisivat sujuvasti.

      Olisivatko yhtä tyhmiä kuin ranskalaiset, jotka osaavat englantia, mutta eivät puhu sitä, sehän on naurettavan typerää.

      >Nyt kun on pakkoruotsi niin siitä on seurauksena tulehtunut asenneilmapiiri

      Vain muutamalla on tämä ongelma tulehtumisesta, ei niitä paljoa ole, vaikka aktiivisesti netissä sivuja sotkevatkin.

      2. Agendamies
      Agendamiehen tunnistaa siitä, että tällä on nimen mukaisesti yksi tai muutama ajettava asia, joka tulee aina esiin täysin keskustelun aiheesta riippumatta. Agendamies näkee esimerkiksi uudesta Grand Theft Auto -pelistä käytävän keskustelun olevan sopiva sauma tuoda esiin hallituksen surkea tienhoitopolitiikka. Ajoittain agenda tunkee kirjoituksista läpi niin voimakkaasti, ettei niitä välttämättä erota lääkkeensä unohtaneen avohoitopotilaan näppäimistölleen takomista hourailuista. Agendamiehen vaarallisimpiin piirteisiin kuuluu kyky suistaa keskustelu kuin keskustelu täysin raiteiltaan uuden, "tärkeämmän" aiheen tieltä. Esimerkkejä:

      "Tuosta Linux-asiasta (senhän on ohjelmoinut tämä Liinus Tårvalds) tulikin mieleen se, että pakkoruotsista olisi jo korkea aika päästä eroon..."

      http://www.mbnet.fi/net.nyt/juttu.aspx?id=2674

      >Kuitenkaan en ole tarvinnut ruotsin kieletä 20 vuoteen,

      Voi sentään, sillä on saanut laatupimppaa Norjassakin.

      • jokkex

        "Olisivatko yhtä tyhmiä kuin ranskalaiset, jotka osaavat englantia, mutta eivät puhu sitä, sehän on naurettavan typerää."

        Voi olla, että periranskalainen ei puhuisi arabiaakaan jos sitä joku maahanmuuttaja olisi isoon ääneen vaatimassa.

        "2. Agendamies
        Agendamiehen tunnistaa siitä, että tällä on nimen mukaisesti yksi tai muutama ajettava asia, joka tulee aina esiin täysin keskustelun aiheesta riippumatta..."

        Toki kysymys on RKP-palstalla kielipolitiikasta ja siinä sitä on agendaa.


      • Asenneongelmainen.

        Enemmistö suomalaisista 80% vastustaa pakkoruotsia, joten valtaosa suomalaisista on siis asenneongelmaisia. Pitäisikö tehdä lopullinen ratkaisu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9124
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2678
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      140
      2450
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1295
    Aihe