isäni 80v vetäisee auton vaihdekepistä äidin ajaessa vaihteen vapaalle kesken ajon bensaa säästääkseen... alamäessä jne. hajooko vaihdelaatikko, onko haittaa, vai pitääkö papan antaa touhuta ??? kytkin ei siis tietenkään ole pohjassa, auto -01 volkkari passat
hajoaako vaihdelaatikko?
25
591
Vastaukset
- ykjdjdjkd
No veto/moottorijarrutus ei ainakaan kannattas olla päällä kun sitä vaihekeppiä riuhtoo. Jos sen pykälän saa nätisti pois päältä niin ei siittä haittaa oo. Mutta kyllä yks asia on varma, pihit vanhat miehet on kyllä yksiä perkeleitä, luullaan että tulee muka jotain säästöä, yleensä tulee vaan tuhoja.
- Auto Masentaja 2
Jos isälläsi ei ole enää ajokorttia, syyllistyy hän kortitta ajoon ja yleisen turvallisuuden nimissä olet velvollinen ilmiantamaan hänet.
Muutenkin lue hänelle madon luvut. Ei kukaan saa mitenkään sekaantua toisen autolla-ajoon liikenteessä! Vielä sattuu vahinko, aivan varmasti! Minulle jos joku tekisi noin, loppuisi kuljetus siihen paikkaan ja häirikkö jäisi tien sivuun tai matka suuntautuisi heti lähimmälle poliisiasemalle.- Anonyymi
Aloittaja voi suorittaa kansalaispidätyksen ja pappa kamarille mars-mars
- vaari takapenkille
voit kertoa papelle, että tuon ikäisissä autoissa ei tarvitse säästösyistä heittää vapaalle, koska automatiikka katkaiseen moottorijarrutuksessa ja vapaalla polttoaineen syötön.
- tytär..,.,,..
kiitos neuvoista! päteekö vain ruiskumoottoreihin tuo et bensansyöttö katkeaa, vai kaikkiin autoihin ?
- Ruiskumestari?
tytär..,.,,.. kirjoitti:
kiitos neuvoista! päteekö vain ruiskumoottoreihin tuo et bensansyöttö katkeaa, vai kaikkiin autoihin ?
2001 malliset on järjestään ruiskukoneita...
Ladassa oli jotain säätökaasarisysteemivirityksiä vielä -90 luvulla. - Anonyymi
eihän se vapaalla katkaise polttoaineen syöttöä torvi, muutenhan kone sammuisi ,on täällä kaikenlaisia saatanoita neuvomassa, voi vittu näitä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eihän se vapaalla katkaise polttoaineen syöttöä torvi, muutenhan kone sammuisi ,on täällä kaikenlaisia saatanoita neuvomassa, voi vittu näitä
Totta, mutta niin vähän ruisku antaa että ei kannata vapaalle laittaa, kytkin kuluu enemmän kun taas pistää vaihteen silmään. Kaasarikone vie vähän enemmän bensaa tuossa tilanteessa mutta niin vähän sekin.
- Anonyymi
Ruiskumestari? kirjoitti:
2001 malliset on järjestään ruiskukoneita...
Ladassa oli jotain säätökaasarisysteemivirityksiä vielä -90 luvulla.Ainakin äiskän -85 2107 1500S ladassa katkesi bensansyöttö moottorijarrutuksessa
- kptbptk6bkp6
sähköiset kaasarit 90 luvun alun virityksiä,esim honda,nissan,masa ja tietty sa-mara.Ja tuon vaihteen päältä pudotus ilman kytkintä syö synkroja.Ei se ny heti hajoo,mut lyhyntää laatikon elämää,kun muutenkin todella kestävät laatokot volkkareissa,eiku
- ..
Lähtökohtaisesti pitää sanoa, että kukaan muu kun kuljettaja EI SAA KOSKEA hallintalaitteisiin ajon aikana! Lisäksi ruiskumoottorilla säästetään polttoainetta käyttämällä moottorijarrutusta (kulutus 0L/100km). Tyhjäkäynnillä kuluu enemmän.
- Anonyymi
Tyhjäkäynnillä kuluu enemmän, mutta vastaavasti moottori ei jarruta menoa. Lopputulema siitä, kumpi on energiatehokkaampi ei ole ihan niin yksiselitteinen. Tietty tuo vapaalle laitto saattaa aiheuttaa alamäessä reippaankin ylinopeuden.
Ja sitten polttomoottoreissakin on suuria eroja moottorijarrutuksen määrässä, joten tuo moottorijarrutuksen vaikutus riippuu vielä aika paljon automallista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhjäkäynnillä kuluu enemmän, mutta vastaavasti moottori ei jarruta menoa. Lopputulema siitä, kumpi on energiatehokkaampi ei ole ihan niin yksiselitteinen. Tietty tuo vapaalle laitto saattaa aiheuttaa alamäessä reippaankin ylinopeuden.
Ja sitten polttomoottoreissakin on suuria eroja moottorijarrutuksen määrässä, joten tuo moottorijarrutuksen vaikutus riippuu vielä aika paljon automallista.Vapaalla laskeminen kannatta aina, ellei mäessä/mäen alla joudu hidastamaan. Myös hybrideissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vapaalla laskeminen kannatta aina, ellei mäessä/mäen alla joudu hidastamaan. Myös hybrideissä.
Juu, tänään kehä ykkösen tunnelissa nopeus nousi moottorijarrutuksellakin kuudesta kympistä seitsemään, juuri ja juuri kehtasi mennä jarrua painamatta...Vapaalla siinä pudotuksessa mentäisiin jo 90, mutta sitä energiaa ei kehtaisi täysimääräisesti hyödyntää...poliisipelkoisena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, tänään kehä ykkösen tunnelissa nopeus nousi moottorijarrutuksellakin kuudesta kympistä seitsemään, juuri ja juuri kehtasi mennä jarrua painamatta...Vapaalla siinä pudotuksessa mentäisiin jo 90, mutta sitä energiaa ei kehtaisi täysimääräisesti hyödyntää...poliisipelkoisena.
Sepä se, mutta jos tarkastellaan ihan vaan energiankulutuksen tai -säästön kannalta, niin vapaalla laskeminen on kannattavampaa kuin energian talteenotto. Pientähän se säästö silti on Suomen lakeuksilla.
- weigjorigjoirtejgoie
Papan ei missään tapauksessa pidä antaa touhuta tuolla tavalla. Kuten muut jo totesivat, matkustajan puuttuminen auton hallintalaitteisiin ajon aikana on vaarallista ja mitä luultavimmin kiellettyä vaikka matkustajalla olisikin ajokortti. Ehkä korkeintaan onnettomuuden estämiseksi ja liikenneopettaja opetustilanteessa mutta ei muuten.
Toisekseen vm. 2001 bensakone katkaisee polttoaineen syötön moottorijarrutuksella mikä säästää bensiiniä. Jos sillä rullaillaan vapaalla on moottori joutokäynnillä mikä vie bensiiniä tietenkin jonkinverran.
Vaihteen vaihto ilman kytkintä ei varmasti ole terveellistä tekniikalle, ei sitä kytkintä ole turhaan autoon rakennettu.- 7+5
Jyrkät mäet toki järkevin jarrutella moottorilla mutta loivemmassa mäessä se on vähän niin ja näin.
Loivassa taitaa olla aika lailla sama lopputulos rullaako vapaalla koko mäen vai jarruttaako moottorilla ja kaasuttaa välillä kun vauhti hiipuu muita häiritseväksi.
- gfdgfdgggg
Hetkinen, jos moottorijarrutus on päällä ja kulutus silloin siis ruiskulla 0L ja vapaalla tyhjäkäynnin verran, niin tuleehan siitä enempi kulutusta kun jos vaikka alamäessä antaa olla vaihteen päällä niin vauhti hidastuu huomattavasti nopeammin ja kaasua joutuu antamaan jo hetken rullailun jälkeen, mutta vapaalla päästään rullailemaan huomattavasti pidemmälle ja kaasua tarvitsee vasta paljon myöhemmin. Että onkai se nyt taloudellisempaa antaa vapaalla rullata ku moottorin jarruttamana. Vaiko?
- säästöä.,.,..
Tämä riippuu siitä, mitä tuon alamäen jälkeen on tarkoitus tehdä. Jos tarkoitus on kääntyä risteyksestä oikealle, sitten moottorijarrutus, jarrut säästyy ja bensaa säästyy. Jos edessä onkin ylämäki, sitten painetaan varovasti kaasua ettei moottori jarruta ja annetaan nopeuden nousta ylämäkeä varten. Jos edessä tasamaata ja nopeusrajoitus meinaa ylittyä alamäessä, sitten vapaalle.
- KÄSKY!!
KORTTI POIS PAPALTA HETI!
VAARA LIIKENTEESSÄ!
AUTON HALLINTA EI LUONNISTU!- Anonyymi
Lähestymiskielto kaikkiin ajoneuvoihin
- mek.1981
Ei se laatikko siitä tykkää ja bensaa se ei ainakaan säästä. Ruiskumoottorissa kun sinulla on moottorijarrutus vaihe menossa polttoainetta kuluu lähes 0 litraa/100km taasen jos vaihde on vapaalla niin polttoainetta kuluu noin 0,7-1,0 litraa/tunnissa.
Sille papalle voi sanoa että räpylät irti ajoneuvon hallintalaitteista. - Anonyymi
ja monelta neuvojalta kortti pois jos yleensä on , niin älyttömiä juttuja kirjoittavat
- Anonyymi
Tuon suuren älynvälähdyksen päätit jakaa vuoden 2011 ketjuun, olet melkoinen akateemikko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon suuren älynvälähdyksen päätit jakaa vuoden 2011 ketjuun, olet melkoinen akateemikko.
Joko se pappa on pidätetty ja on virumasssa kalterien takana miettimässä pahoja tekojaaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713889- 1013495
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah783338Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362638- 1241598
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361506Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221114Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421100Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181096Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181016