hajoaako vaihdelaatikko?

tytär...,,.

isäni 80v vetäisee auton vaihdekepistä äidin ajaessa vaihteen vapaalle kesken ajon bensaa säästääkseen... alamäessä jne. hajooko vaihdelaatikko, onko haittaa, vai pitääkö papan antaa touhuta ??? kytkin ei siis tietenkään ole pohjassa, auto -01 volkkari passat

25

626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykjdjdjkd

      No veto/moottorijarrutus ei ainakaan kannattas olla päällä kun sitä vaihekeppiä riuhtoo. Jos sen pykälän saa nätisti pois päältä niin ei siittä haittaa oo. Mutta kyllä yks asia on varma, pihit vanhat miehet on kyllä yksiä perkeleitä, luullaan että tulee muka jotain säästöä, yleensä tulee vaan tuhoja.

    • Auto Masentaja 2

      Jos isälläsi ei ole enää ajokorttia, syyllistyy hän kortitta ajoon ja yleisen turvallisuuden nimissä olet velvollinen ilmiantamaan hänet.

      Muutenkin lue hänelle madon luvut. Ei kukaan saa mitenkään sekaantua toisen autolla-ajoon liikenteessä! Vielä sattuu vahinko, aivan varmasti! Minulle jos joku tekisi noin, loppuisi kuljetus siihen paikkaan ja häirikkö jäisi tien sivuun tai matka suuntautuisi heti lähimmälle poliisiasemalle.

      • Anonyymi

        Aloittaja voi suorittaa kansalaispidätyksen ja pappa kamarille mars-mars


    • vaari takapenkille

      voit kertoa papelle, että tuon ikäisissä autoissa ei tarvitse säästösyistä heittää vapaalle, koska automatiikka katkaiseen moottorijarrutuksessa ja vapaalla polttoaineen syötön.

      • tytär..,.,,..

        kiitos neuvoista! päteekö vain ruiskumoottoreihin tuo et bensansyöttö katkeaa, vai kaikkiin autoihin ?


      • Ruiskumestari?
        tytär..,.,,.. kirjoitti:

        kiitos neuvoista! päteekö vain ruiskumoottoreihin tuo et bensansyöttö katkeaa, vai kaikkiin autoihin ?

        2001 malliset on järjestään ruiskukoneita...
        Ladassa oli jotain säätökaasarisysteemivirityksiä vielä -90 luvulla.


      • Anonyymi

        eihän se vapaalla katkaise polttoaineen syöttöä torvi, muutenhan kone sammuisi ,on täällä kaikenlaisia saatanoita neuvomassa, voi vittu näitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eihän se vapaalla katkaise polttoaineen syöttöä torvi, muutenhan kone sammuisi ,on täällä kaikenlaisia saatanoita neuvomassa, voi vittu näitä

        Totta, mutta niin vähän ruisku antaa että ei kannata vapaalle laittaa, kytkin kuluu enemmän kun taas pistää vaihteen silmään. Kaasarikone vie vähän enemmän bensaa tuossa tilanteessa mutta niin vähän sekin.


      • Anonyymi
        Ruiskumestari? kirjoitti:

        2001 malliset on järjestään ruiskukoneita...
        Ladassa oli jotain säätökaasarisysteemivirityksiä vielä -90 luvulla.

        Ainakin äiskän -85 2107 1500S ladassa katkesi bensansyöttö moottorijarrutuksessa


    • kptbptk6bkp6

      sähköiset kaasarit 90 luvun alun virityksiä,esim honda,nissan,masa ja tietty sa-mara.Ja tuon vaihteen päältä pudotus ilman kytkintä syö synkroja.Ei se ny heti hajoo,mut lyhyntää laatikon elämää,kun muutenkin todella kestävät laatokot volkkareissa,eiku

    • ..

      Lähtökohtaisesti pitää sanoa, että kukaan muu kun kuljettaja EI SAA KOSKEA hallintalaitteisiin ajon aikana! Lisäksi ruiskumoottorilla säästetään polttoainetta käyttämällä moottorijarrutusta (kulutus 0L/100km). Tyhjäkäynnillä kuluu enemmän.

      • Anonyymi

        Tyhjäkäynnillä kuluu enemmän, mutta vastaavasti moottori ei jarruta menoa. Lopputulema siitä, kumpi on energiatehokkaampi ei ole ihan niin yksiselitteinen. Tietty tuo vapaalle laitto saattaa aiheuttaa alamäessä reippaankin ylinopeuden.
        Ja sitten polttomoottoreissakin on suuria eroja moottorijarrutuksen määrässä, joten tuo moottorijarrutuksen vaikutus riippuu vielä aika paljon automallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhjäkäynnillä kuluu enemmän, mutta vastaavasti moottori ei jarruta menoa. Lopputulema siitä, kumpi on energiatehokkaampi ei ole ihan niin yksiselitteinen. Tietty tuo vapaalle laitto saattaa aiheuttaa alamäessä reippaankin ylinopeuden.
        Ja sitten polttomoottoreissakin on suuria eroja moottorijarrutuksen määrässä, joten tuo moottorijarrutuksen vaikutus riippuu vielä aika paljon automallista.

        Vapaalla laskeminen kannatta aina, ellei mäessä/mäen alla joudu hidastamaan. Myös hybrideissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaalla laskeminen kannatta aina, ellei mäessä/mäen alla joudu hidastamaan. Myös hybrideissä.

        Juu, tänään kehä ykkösen tunnelissa nopeus nousi moottorijarrutuksellakin kuudesta kympistä seitsemään, juuri ja juuri kehtasi mennä jarrua painamatta...Vapaalla siinä pudotuksessa mentäisiin jo 90, mutta sitä energiaa ei kehtaisi täysimääräisesti hyödyntää...poliisipelkoisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, tänään kehä ykkösen tunnelissa nopeus nousi moottorijarrutuksellakin kuudesta kympistä seitsemään, juuri ja juuri kehtasi mennä jarrua painamatta...Vapaalla siinä pudotuksessa mentäisiin jo 90, mutta sitä energiaa ei kehtaisi täysimääräisesti hyödyntää...poliisipelkoisena.

        Sepä se, mutta jos tarkastellaan ihan vaan energiankulutuksen tai -säästön kannalta, niin vapaalla laskeminen on kannattavampaa kuin energian talteenotto. Pientähän se säästö silti on Suomen lakeuksilla.


    • weigjorigjoirtejgoie

      Papan ei missään tapauksessa pidä antaa touhuta tuolla tavalla. Kuten muut jo totesivat, matkustajan puuttuminen auton hallintalaitteisiin ajon aikana on vaarallista ja mitä luultavimmin kiellettyä vaikka matkustajalla olisikin ajokortti. Ehkä korkeintaan onnettomuuden estämiseksi ja liikenneopettaja opetustilanteessa mutta ei muuten.

      Toisekseen vm. 2001 bensakone katkaisee polttoaineen syötön moottorijarrutuksella mikä säästää bensiiniä. Jos sillä rullaillaan vapaalla on moottori joutokäynnillä mikä vie bensiiniä tietenkin jonkinverran.

      Vaihteen vaihto ilman kytkintä ei varmasti ole terveellistä tekniikalle, ei sitä kytkintä ole turhaan autoon rakennettu.

      • 7+5

        Jyrkät mäet toki järkevin jarrutella moottorilla mutta loivemmassa mäessä se on vähän niin ja näin.
        Loivassa taitaa olla aika lailla sama lopputulos rullaako vapaalla koko mäen vai jarruttaako moottorilla ja kaasuttaa välillä kun vauhti hiipuu muita häiritseväksi.


    • gfdgfdgggg

      Hetkinen, jos moottorijarrutus on päällä ja kulutus silloin siis ruiskulla 0L ja vapaalla tyhjäkäynnin verran, niin tuleehan siitä enempi kulutusta kun jos vaikka alamäessä antaa olla vaihteen päällä niin vauhti hidastuu huomattavasti nopeammin ja kaasua joutuu antamaan jo hetken rullailun jälkeen, mutta vapaalla päästään rullailemaan huomattavasti pidemmälle ja kaasua tarvitsee vasta paljon myöhemmin. Että onkai se nyt taloudellisempaa antaa vapaalla rullata ku moottorin jarruttamana. Vaiko?

    • säästöä.,.,..

      Tämä riippuu siitä, mitä tuon alamäen jälkeen on tarkoitus tehdä. Jos tarkoitus on kääntyä risteyksestä oikealle, sitten moottorijarrutus, jarrut säästyy ja bensaa säästyy. Jos edessä onkin ylämäki, sitten painetaan varovasti kaasua ettei moottori jarruta ja annetaan nopeuden nousta ylämäkeä varten. Jos edessä tasamaata ja nopeusrajoitus meinaa ylittyä alamäessä, sitten vapaalle.

    • KÄSKY!!

      KORTTI POIS PAPALTA HETI!

      VAARA LIIKENTEESSÄ!

      AUTON HALLINTA EI LUONNISTU!

      • Anonyymi

        Lähestymiskielto kaikkiin ajoneuvoihin


    • mek.1981

      Ei se laatikko siitä tykkää ja bensaa se ei ainakaan säästä. Ruiskumoottorissa kun sinulla on moottorijarrutus vaihe menossa polttoainetta kuluu lähes 0 litraa/100km taasen jos vaihde on vapaalla niin polttoainetta kuluu noin 0,7-1,0 litraa/tunnissa.

      Sille papalle voi sanoa että räpylät irti ajoneuvon hallintalaitteista.

    • Anonyymi

      ja monelta neuvojalta kortti pois jos yleensä on , niin älyttömiä juttuja kirjoittavat

      • Anonyymi

        Tuon suuren älynvälähdyksen päätit jakaa vuoden 2011 ketjuun, olet melkoinen akateemikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon suuren älynvälähdyksen päätit jakaa vuoden 2011 ketjuun, olet melkoinen akateemikko.

        Joko se pappa on pidätetty ja on virumasssa kalterien takana miettimässä pahoja tekojaaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8416
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4738
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4391
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      45
      2615
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      98
      1478
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1296
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1246
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1152
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1150
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1090
    Aihe