Ahdistuneisuushäiriö (Syke kysymys)

eduardo91

Moi!

Minulla on ollut nyt 6 viikkoa kyseinen sairaus..siitä asti syke ollut normaalia korkeammalla ja vaihtelevaa. Esim. jos nousen sängystä ylös syke nousee 120-150~/min ja muutenkin kun lähden aina liikkeelle syke ei laske melkein ikinä alle 100..tässä kirjoittaessakin sen 90-100..Mitään liikuntaakaan en pysty harrastamaan koska syke nousee niin korkealle(170-180) että rupee pyörryttämään ja pitää istahtaa alas ja odottaa että syke laskee (Käytössä Polarin-urheilu sykemittari) EKG otettu perusverikokeet, sydäntä on kuunneltu, mutta kaikki on ok lääkärin mukaan. Olen 20 vuotias mies.

Leposyke ollut melko normaalina, mutta joinain päivinä sekin ollut koholla.

Kysynkin nyt että onko tämä normaalia että syke hakkaa näin lujaa ja pitääkö pelätä että kohta pumppu pettää tms. Onko muilla ollut vastaavaa?

17

13578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koaksjjsj

      Minulla oli nuorempana tuo sama. Eli aamulla lepopulssi yli 100/min ja kun lähti vähän kävelemään niin nousi 140/min. Ja oli joskus huimauksen tunnetta.
      Kävin tutkimuksissa eikä mitään elimellistä vikaa löytynyt. Söin beetasalpaajaa jonkin aikaa jonka lopetin, kun väsytti aina ja syke 40/min vaikka otin vain murusen lääkkeestä. Lopulta minut ohjattiin psykiatrin luo jossa totesivat, että minulla on paniikkihäiriö tai jotain psykosomaattista. Sain paniikkihäiriölääkkeitä. Ja olin tyytyväinen, että vika löytyi. Nyt olen lopettanut nekin.
      Joskus eräs lääkäri selitti tuota sydämen toimintaa. Sanoi, että sykkeenvaihtelu on ihan normaalia. Siis jos nouset vaikka istualtasi seisomaan niin pulssiin tulee "piikki" eli se käy hetkellisesti korkealla, koska tasaa jotenkin verenkiertoa.
      Minulla oli silloin tapana tarkkailla ja mittailla itseltäni pulssia. Sitten luulin, että jokin on vialla, kun pulssi vaihteli. Nyt kun tiedän, että se voi johtua paniikkihäiriöstä, niin en enää tarkkaile itseäni/pulssia ja voin hyvin. Nyt pulssi on ihan normaali.
      Ei toki ole normaalia, että tuommoisia lukuja on kokoajan mitä kerroit.
      Jos sinäkin olet taipuvainen paniikkihäiriöön. Myös henkinen hyvinvointi saattaa vaikuttaa tuohon niinkuin luulen, että itselläni vaikutti. Lue psykosomatiikasta sekä paniikkihäiriöstä netistä ja kysy lääkäriltä lisää. Tuo itsensä tarkkailu, mitä itse harrastin, on huono asia. Siinä alkaa stressaamaan vaan ja verenpaine/pulssi nousee jo siitä.
      Luulin itsekkin, että on sydänvika. Yritä ottaa rennosti ja unohda koko asia vähäksi aikaa. Ja juttele vielä lääkärin kanssa, että saattaisiko olla paniikkihäiriötä. Ja koittaa lääkettä siihen.
      En tiedä oliko tästä sinulle apua mutta toivottavasti! Tiedän millaista oli itselläni.....olin ihan paniikissa.

    • minävielä

      Niin tuolla wikipediassa lukee näin: Psykosomatiikka on lääketieteellinen ja psykologinen käsite henkisen ja ruumiillisen hyvinvoinnin välisestä yhteydestä. Henkiset sairaudet, kuten masennus tai ahdistus, voivat aiheuttaa fyysisiä oireita, jotka voidaan fysiologisten perusteiden puuttuessa tulkita psykosomaattisiksi. Anoreksiaa, impotenssia ja bulimiaa pidetään nykyään melko yleisesti psykosomaattisina sairauksina. Historian saatossa joukkoon on liitetty muun muassa allergiat ja astma, kunnes nykylääketiede on pystynyt ne tunnistamaan somaattisiksi.
      Tunnetko, että sinulla on masennusta tai ahdistusta tai jotain harmeja?

      • t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

        kilpirauhasvaivaa vaan,energiajuomat ja kahvi pois,,,,....


    • eduardo91

      No siis mulla on todettu ahdistuneisuushäiriö...siitä toi korkea syke varmaan johtuu, oon alottanu 2vk sitten SNRI-lääkityksen (Venlafaxin) mikä alkaa pikkuhiljaa vaikuttaan. Toivotaan että syke sen avulla laskee kun kroppa rauhottuu. Mutta mietin vaan että kestääkö sydän tällästä jatkuvaa rasitusta enää kauaa kun joka päivä sydän hakkaa tuhatta ja sataa..

      • koaksjjsj

        Bentsodiatsepiini-lääkitys ei aiheuttaisi sivuoireita ja olisivat juuri hyviä ahdistuneisuuteen. Lääkärit eivät mielellään vaan kirjoita niitä, koska ne aiheuttavat riippuvuutta ja monet käyttävät niitä väärin.
        Kyllä se pumppu kestää. Heitä se sykemittari pois äläkä seuraile liikaa sitä sykettä. Koita ottaa rennosti jokunen päivä ja jos vielä hakkaa tuhatta ja sataa niin mene sanoo lääkärille, et tämä lääke ei sovi minulle ja et halua syödä sitä. Niin silloin se lääkäri vaihtaa sen johonkin toiseen luultavasti. Koita ehdottaa Bentsodiatsepiini-lääkitystä.


      • 29vee
        koaksjjsj kirjoitti:

        Bentsodiatsepiini-lääkitys ei aiheuttaisi sivuoireita ja olisivat juuri hyviä ahdistuneisuuteen. Lääkärit eivät mielellään vaan kirjoita niitä, koska ne aiheuttavat riippuvuutta ja monet käyttävät niitä väärin.
        Kyllä se pumppu kestää. Heitä se sykemittari pois äläkä seuraile liikaa sitä sykettä. Koita ottaa rennosti jokunen päivä ja jos vielä hakkaa tuhatta ja sataa niin mene sanoo lääkärille, et tämä lääke ei sovi minulle ja et halua syödä sitä. Niin silloin se lääkäri vaihtaa sen johonkin toiseen luultavasti. Koita ehdottaa Bentsodiatsepiini-lääkitystä.

        Menin omien rytmieni takia yksityiselle, sanoin et pumppu reistaa, tehtiin holter, kokeita yms, sitten pyysin jotain lievää rauhoittavaa kun välillä pelotti kun pumppu meni omiaan.
        Ukko lykäs mulle alprox reseptin (bentso reseptin) käteen ja sano et nää auttaa. Otin yhen puolikkaan kokeex, en muista kokoa. Ja ei jumaleissoni mikkä olo. Kahta kauheempi paniikki päällä, pumppu meni vielä lujempaa, päässä sumeni ja tanssijalkaa kolotti.
        EKG:ssä kuiteskin oli lisäreitä, eteis ja kammio, lyhytkestoista kammiotakykardiaa, sinustakykardiaa, ja av katkoksia yöllä.
        Kävin myös sitten psygologilla ja psygiatrilla, he totes että kumma ku noin vahvoja tapuja määräs, kuulemma he määrää diapamejakln ennemmin ja propraalia.

        Lopullisesti sitten paljastui että yliopistollisessa sairaalassa autonomisen hermoston toimintahäiriö. Ja hekin ihmetteli että kuinka helpoosti noita bentsoja määrätään. Sekun aiheuttaa paniikkioireita ilman psyykkistä vikaa.


      • 29vee
        29vee kirjoitti:

        Menin omien rytmieni takia yksityiselle, sanoin et pumppu reistaa, tehtiin holter, kokeita yms, sitten pyysin jotain lievää rauhoittavaa kun välillä pelotti kun pumppu meni omiaan.
        Ukko lykäs mulle alprox reseptin (bentso reseptin) käteen ja sano et nää auttaa. Otin yhen puolikkaan kokeex, en muista kokoa. Ja ei jumaleissoni mikkä olo. Kahta kauheempi paniikki päällä, pumppu meni vielä lujempaa, päässä sumeni ja tanssijalkaa kolotti.
        EKG:ssä kuiteskin oli lisäreitä, eteis ja kammio, lyhytkestoista kammiotakykardiaa, sinustakykardiaa, ja av katkoksia yöllä.
        Kävin myös sitten psygologilla ja psygiatrilla, he totes että kumma ku noin vahvoja tapuja määräs, kuulemma he määrää diapamejakln ennemmin ja propraalia.

        Lopullisesti sitten paljastui että yliopistollisessa sairaalassa autonomisen hermoston toimintahäiriö. Ja hekin ihmetteli että kuinka helpoosti noita bentsoja määrätään. Sekun aiheuttaa paniikkioireita ilman psyykkistä vikaa.

        Lisäys että bentsoreseptissäni luki että voi aiheuttaa/pahentaa paniikkihäiriötä, tulla harhanäkyjä yms kivaa. Et on siinä todellakin haittavaikutuksia. Älä koske ellei pakko, mene vaikka terapiaan, he tietää tarvitko todella niitä.


      • Anonyymi

        Gookleta mitä on SNRI LÄÄKE !!!


    • koaksjjsj

      Kokeilin itse Sepramia masennusoireisiin niin paniikkihäiriö palasi heti. En pystynyt syömään niitä. Ja vielä kun luin, että stondis menee niin lopettamispäätös oli selvä. Sepram on selektiivinen serotoniinin takaisinoton estäjä (SSRI) ja kuuluu masennuslääkkeisiin.
      Luulen, että nuo sydänoireet tulevat siitä Venlafaxinista ja varmaan rauhoittuvat kohta jos olet 2 vk niitä jo syönyt. Jos ei rauhoitu niin valita lääkärille. Se varmaan vaihtaa sen toiseen lääkkeeseen tai kirjoittaa beetasalpaajareseptin toisenlääkkeen rinnalle.

    • minävielä

      Joo joo vaihdata lekurilla toi nykyinen lääke jos pumppu takoo aina vaan kov voo. Saattaa olla ettei se lääke sovi sulle.
      Jotkut lääkärit on kyllä semmosia, ettei ne ala mielellään vaihtaa vaan laittaa lisää lääkitystä eli jotain beetasalpaajaa esim.
      Itse en moiseen ryhtyis vaan vaatisin lääkkeen vaihdettavaks. Eihän se oo hyvä et joutuu vetää jotain lisälääkettä sen takia et yks lääke ei sovi.
      Eli oo tiukkana lääkärissä.
      Itellä niin tyhmältä, kun se kuulostaakin niin tulee tosi .ittumainen olo, kun vedän yhtä tiettyy yskänlääkettä vaikka ei uskois et vaikuttaa. Mut pumppu tykyttää, kylmähiki naamassa, pupillit suuret ja tuntuu et pää on jäässä. Eli jos yhestä yskänlääkkeestä tulee tollasta niin mitähän Venlafaxinista, siis jos ei sopis mulle.
      Mut eks nois tommosissa lääkkeissä oo kaikkee sivuvaikutuksia alussa? Niitten pitäs mennä kyl ohi parin viikon päästä tai kai se on yksilöllistä.
      Raportoi tänne miten kävi. Kiinnostaa tietää.
      Toivottavasti tulet kuntoon! Ja tulethan sinä!

    • hhhhhhhhhhhluftufkuf

      Veikkaan, et johtuu tuosta ahdistuksesta ja kohta rauhottuu, kunn lääke alkaa toimimaan.

    • eduardo91

      No eihän se Venlafaxinista voi johtua jos syke on hakannut jo 6 viikkoo ja oon syöny 2vk vasta niitä? :D Kyl alussa tuli sivuvaikutuksena päänsärkyä sun muita mut ei oo tullu vähään aikaa mitää..Ja oon noita bentsojaki kyl syöny ja nekin on auttanut todella hyvin ahdistuneisuuteen..

      Oon jättäny kaikki kofeiini pitoiset juomat pois..


      Kaippa se kohta rauhottuu :) Raportoin tänne sit!..

    • minävielä

      Ok. Joo sit oon väärässä.

    • jepjepppp

      Kyllä aika pitkälti ihan samanlaista etenkin aluks, alko angiinan jälkeen ja aluks tosiaan oli jonkun aikaa että seisomaan nouseminen sai sykkeen pompahtaa 100-150 välillä jo sängyssä istumaan nousu tai pieni asennonvaihdos sai sykkeen hakkaamaan arviolta yli 120 ainakin.
      Olo oli myös niin heikko ettei juuri mitään jaksanut tehdä, yhden kerroksen portaat oli todellinen haaste ja pahimmillaan joutui niissäkin huilaamaan puolessa välissä.
      Hikoilua yms muuta heikotusta myös.
      Kuumetta 37-38 tietämillä.

      Noh lääkäri ei mitään vikaa ole löytänyt(otettu, ekg, sydänultra,holter,verikokeita)
      muutakuin holterissa tuon korkean ja nousevan sykkeen ja verestä mykoplasma vastaaineita.
      No 2 viikon antibiootti mykoplasmaan ja kun ei ukko parantunut niin sitten alettiinkin pistää psyykepotilaaksi.

      No, en ole parantunut vieläkään ja lääkäreistä ei ole ollut mitään hyötyä.
      No nytt syke ei ole niin ärhäkkänä enää kun lopetin tupakoinnin ja jos lepään hyvin (yli 10h yöunet) syke on hieman rauhallisempi ja nyt on jaksanut välillä vähän jotain pientä edes tehdä, kun pahimmillaan vessassakäynti oli todella raskasta.
      No sitten välillä on huonompia päiviä ja jos satu nukkumaan huonosti/vähän niin sitten sitä ollaankin aikapitkälti vuodepotilaana tai jos rasitan itseäni enemmän niin menee monta päivää toipua siitä.

      No voihan sulla olla ahdistuksestakin tuo mutta en oikein usko että ainakaan pelkästään siitä.
      Kyllä mullakin on ahdistusta välillä puskenut ja aiheuttanut lisää sydämentykytystä jne mutta sen huomaa aika hyvin milloin ahdistus tekee oireita.
      Ja tosiaan se kyllä pahentaa reilusti olotilaa/oireita jos ahdistun tai stressaan paljon.
      Muutenkin tuntuu että tuo elimistö on jossain stressitilassa vaikkahenkisesti en stressaakaan ja jos stressaan joskus niin elimistö jättää stressitilan päälle vaikka mieli on tyyni, jos nyt tajuatte mitä tarkoitan :D

      Niin joo ja kyllähän 1 lekuri mullekkin tyrrkkäs bentsoreseptin kouraan toisella lääkärikäynnillä mutta eipä tuosta merkittävää apua ole ollut.
      Kyllähän se vähän rauhoitti mieltä, mutta ei tämä ongelma mihinkään poistunut.

    • 20vee

      Jep sama juttu paitsi kohta kolme kk vaivannu. Tosiaa et syke herätessä iha huikeen korkeel, ja sit passiivisesti koko päivän aikana lyö vähä turha liia lujaa. Nyt vajaa 10 lääkärin jälkee päädytty toho paniikki häiriöö . Joka seki enemmä ikäänku ahdistuneisuutta/alakuloisuutta, ei mitään kohtauksia. ( muutaku iha helvetimmoinen vitutus kokoajan ) En oo uskaltanu reenaa koska ollut pitkää epävarma mikä on mutta nyt lääkäri on antanu luvan reenata.. Eli stressiperäistä tämä kaikki, ihmiset luulee että kaikki tälläi henkinen onvaa päästä kii mut ei se ny nii helppoo oo. Alotan huomisessa lääkkeet saas nähä mitä käy

    • takykardiaa

      Voi olla posturaalista takykardiaa. Siinä syke nousee seisomaan noustessa tai seistessä yli 30 lyöntiä minuutissa. Eli se on hermoston toimintahäiriö. Sekoitetaa usein paniikkihäiriöön.. Englanniksi mlöytyy paljon tietoa posturaalista tachycardia syndrome. POTS Oireita mm juuri tuo sykkeennousu pyörrytys tai pyörtyminen virtsaamisen tarve pystyasennossa ahdistus paniikkikohtaustyyppiset kohtaukset tärinä kylmät jalat ja kädet lämmönsiedon heikentyminen esim kuuma suihku sauna tai helle provosoi oireita myös liikunta voi olla vaikeaa kun syke nousee korkealle. Joissain maissa mm Englannissa tähän käytetään muiden lääkkeiden lisäksi ssri ja ssni lääkkeitä joten Suomessa valitettavasti moni esim paniikkihäirlöstä kärsivä ei saa oikeaa diagnoosia ja hoitoa. Esim mulla todettiin ensin paniikkihäiriöön kun kassajonossa syke nousee sit tulee ahdistus ja pyöräyttää. Mut tää ei ollutkaan paniikkihäiriöön vaan potsia. Tää selvisi ku tajusin et oireet tulee seisomaan noustessa tai jos on liikkeellä niin pysähtyessä. Silloin veri pakkautuu jalkoihin ja pyöräyttää ja sydän kompensoi aivojen hapen tarvetta sykkeen nostolla. Ja oli muutenkin jotenkin kropassa tunne et kaikki ei ole ok ja väsyttikin paljon. Kaikki poissulkevia tutkimukset mulla olleet normaaleja. Sen takia tulikin ensin väärä diagnoosi eli ahdistus.

      • Happi

        No miten sitä hoidettiin/hoidetaan ja ootko jo parantunu? Ittellä epäilen samaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe