Sikiön painoarvioita rv 23-24

Huolestunutapua

Itse kävin 4d ultrassa 23 0 siellä painoarvio 614g..siitä 23 6 painoarvio jo 794g kun jouduin päivystykseen.Eri ultraajat ollut siis kyseessä.Kuulostaa todella suurelta paino?Lääkäri sanoi että viikon edellä mitoiltaan.Mistä tälläiset heitot johtuu?
Olen miettinyt pääni puhki ja lueskellut nettiä.Lääkäri sanoi ettei mitää hätää.

Kertokaaahan sikiönne painoarvioita..

8

4736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei huolta

      23 3 viikoilla oli painoarvio 700 g. Lapsi alkaa kasvaa noilla viikoilla noin 100-250 g/viikko, joten pienessä ajassa voi tulla paljonkin painoa. Ultrassa tehty painoarvio on aina vain suuntaa-antava ja riippuu todella paljon ultraajasta ja mittaushetkestä. Esimerkiksi syntymän hetkellä ultralla tehty painoarvio voi heittää lapsen todelliseen painoon nähden hurjasti, jopa yli 1 kg! Ei siis mitään huolta, sillä painoarviot kohdallasi kuulostavat varsin realistisilta.

    • Mulle taas

      Kuulostaa isolta.. ku esikoisesta (tyttö) painoarvio 23 ultras oli 330g ja tästä nykyisestä (poikalupaus) samoilla viikoil ultras painoarvio 360g... Mutta kai nuoki arviot mitä 2lle ekalle on sanottu, on ihan normaalit... Meil oli tyttö kuitenki syntyessäänki alle 3,5kg, vaikka meni 10 päivää yli lasketun ajan.

    • tuskinhuolta

      Mun pikkuveljestä aikoinaan äidilleni sanottiin, ettei voida antaa syntyä vielä laskettuna aikana, kun pojalla painoa vasta 1,5kg. Äiti oli ihan hermoraunio kauhean ison vatsansa kanssa kesähelteillä ja kun poika lopulta sitten jo viikon päästä lasketusta ajasta kuitenkin syntyi, oli synnytyslääkäri kysynyt: "mikäs se olikaan se ultran painoarvio?", johon äitini vastasi että "1,5kg", johon lääkäri "no, eihän se mennyt pieleen kuin reilulla puolella!". Veljeni siis painoi todellisuudessa 3,5 kg...

      Eli ne ultra-arviot voivat heittää vielä ihan viimeisilläkin viikoilla, saati sitten noin aikaisin.

    • huolestunutapua

      Pääsen viikon päästä uuteen 4d ultraan koska sikiö oli tuolloin 23 0 sellaisessa asennossa ettei saatu kasvokuvaa.Sitten taas tietää mitä paino tuolloin näyttää.Rakenneultrassa kaikki hyvin,silloin rv 20 4,painoarvio tuolloin 393g.Kait mut johonkin jatkotutkimuksiin oltais laitettu jos olisivat huolissaan vai? 4d ultrankin teki todella ammattitaitoinen erikoislääkäri.Eka raskaus nyt niin jännittää kaikki asiat.

    • Ei huolta

      Sikiön kokotaulukko löytyy mm. osoitteesta: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix01044

      Kuten tästäkin taulukosta näkee on rv 24 sikiön koko juurikin tuon noin 700 g keskiarvoisesti. Kolmannelle kirjoittajalle voin sanoa, että sikiö on reilusti aivan liian pieni ja jatkotutkimukset ovat tarpeellisia sikiön pienen koon selvittämiseksi tai ainakin uusi painoarvio jonkin ajan kuluttua. Olen itse alan ammattilainen, joten tiedän asiasta varsin paljonkin. Mutta tosiaan painoarviot voivat heittää hurjastikin, että niihin ei kannata sokeasti luottaa. Ja vauvathan ovat kaikki erikokoisia ja sekin on täysin normaalia. Taulukot ovat vain keskiarvoja. Mutta kuitenkin jos sikiön koko poikkeaa reilusti keskiarvosta eli on yli 2SD tai alle -2SD on tarpeen seurata sikiön kasvua tulevaisuudessa tarkemmin. Ensimmäisellä kirjoittajalla sikiö on juurikin sopivan kokoinen eli eikun vain tsemppiä odotukseen! =)

    • kohta niitä on kaksi

      Esikoisen kanssa kävimme 4D-ultrassa 23 4 ja painoarvio oli tuolloin 600 g. Poika taisi vastata kooltaan viikkoja. Ennuste syntymäpainoksi oli 3,5 kg. Poika syntyi 6 päivää lasketun ajan jälkeen ja painoi 3,6 kg eli aika tarkasti osui ennuste nappiin.

      Tämän toisen kanssa kävimme myös 4D-ultrassa ja myös 23 4. Painoarvio oli muistaakseni 530 g, ultraaja sama kuin esikoisen kanssa. Sikiö vastasi melkein viikkoa pienempää. Painoennustetta emme nyt saaneet, mutta lääkäri totesi napakasti, että painaisi syntyessään vähemmän kuin esikoinen. Laskettuun aikaan 9 päivää, joten eiköhän kohta selvinne, oliko lääkäri tälläkin kertaa oikeassa ;)

    • Kolmas vastaaja

      Muistinki viikot väärin.. Mulla ultrattu kumpiki 20 3 ja sillo ollu painoarviot siis 330g ja 360g :)

    • Anonyymi

      Ite kävin rv 22 2 päivystyksessä jolloin painoarvio 590g. Viikkoa myöhemmin 4D:ssä arvio rv 23 1 oli 521g! Miten on mahdollista vai voiko noin paljon heittää mittaajasta ja laitteesta riippuen? Vauva ollut joka ultrassa isompi viikkoihin nähden ja nyt olisi yhtäkkiä kutistunut. 😯

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe