Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

olisinko jo valmis omaan hoitoponiin/hevoseen?

hoitsua vailla...

Hepotihei! Olen 12-vuotias tyttö, pituudelta n.142 tai jtn.. , ja aattelin että, haluaisin jo pikkuhiljaa oman hoitponin tai hepan! En vain tiedä mitä kaikkea pitää osata, että voi ottaa hoitsun. Olen ollut heppojen parissa n. vuoden ja oppinut hoitamaan heppoja. Eli mitä minun pitäisi osata, että voin ottaa oman hoitsun? Miten pyydän omaa hoitsua? Kuinka iso heppa olisi hyvä minun kokoiselle? En haluaisi ehkä mitään jättiläistä...

7

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonnäääää

      Riippuu täysin hevosen omistajasta, mitä sinun täytyy osata. Joskus omistaja on koko ajan mukana, auttaa ym. mutta onhan niitäkin, keitä ei ole. Itse olen nyt 8kk hoitanut ex-ravuria, ja olen siis ollut velvoitettu sitä ratsastamaankin jos omistajalla muuta. Sh-tamma siis tämä, hyvin omapäinen ja sen kanssa täytyy kyllä olla sisua jos et halua tulla rynnätyksi.

      Kannattaa aina miettiä myös sitä, mitä saattaa käydä jos olet yksin hoitsun kanssa. Ja peloista, osaamattomuudesta ja muusta, kerro omistajalle, se helpottaa aina.

      Ja minun mielestäni perusjutut hoitsun saamiseen on se, että täytyis osata taluttaa kunnolla, vaikka hevonen koittaa rynnätä ohi, pelästyy jotain ym. Sekä tulisi osata loimittaa, pestä varusteita tms. Ja hoitsun koolla ei ole oikeastaan väliä, tuon kokoiselle sopii se 80cm-160cm ihan hyvin.

      Hoitsua voit etsiä hevostalli.netistä, sekä laittaa vaikka kaupan seinälle ilmoituksen. Voit myös tutulta tallilta kysyä, annetaanko sieltä hoitsuja.

    • tallihirmu♥

      Itse sain ekan hoitsuni 11- vuotiaana ratsastuskoululta. Se on tietysti vähän eri asia, kuin yksityinen hevonen tai poni.. Ensimmäisen hoitsun suosittelisin olemaan ratsastuskoululla asuva poni. Mutta mielestäni ratsastuskoululta on paljon kivempi saada hoitsu, siellä on kavereita, apu on koko ajan lähellä, jne.

      Mielestäni perusjutut pitäisi osata jo hyvin, eli pitäisi osata satuloida ja suitsia lähes "unissaan", loimittaa, taluttaa hyvin, jne.


      Hevoskokemuksesi hieman arveluttaa minua.. Sinun kannattaisi ehkä vielä kerätä vähän tietoa ja taitoa.. Minun vinkkini ovat:
      - Lue PALJON hevostietokirjoja(niin minäkin teen)
      - Katsele muiden ratsastusta - siitä oppii yllättävän paljon!
      - Vietä mahdollisimman paljon aikaa hevosten kanssa
      - Jos ratsastat ratsastuskoululla, niin kysy aina, voisitko olla avuksi(:


      Jos käyt tallilla, josta voi saada hoitohepan, niin kannattaa kysyä vain rohkeasti, itse sain ekan hoitsuni, kun kävin tallilla katselemassa parin kaverini ratsastusta pari kertaa viikossa ja kyselin opettajilta, tarvitseeko joku poneista hoitajaa. Ja yllättäen, sain varmaan tallin kilteimmän ponin hoitsukseni!

      Hiljattain ostin kolmannen hoitsuni, ja nykyään kisaan sillä esteitä.


      Mutta tsemppiä hoitsun hankintaan(:

    • hoitsua vailla...

      Kiitos ohjeista, alko hymyilyttämää ku noin paljon edes jaksatte alkaa auttamaan : ) Eli mää oon nyt menossa eräälle tallille, ihan kunnon ratsastustallille (ei yksityiselle), se yksäri talli missä oon käyny on eri paikkakunnalla, meijän mummolan ihan lähellä ja ku me ollaan siellä vietetty niin paljon aikaa ni sitte on tullu siellä hoieltua. Kiitos kun kerroitte mitä pitää osata, ku en oo koskaan loiminnut ja sillee, osaan mää satuloida ja taluttaa jos se heppa kulkee sillee suhkot rauhallisesti, mutta en sitte oo varma onko mulla tarpeeksi tietoa jne... en tiiä mitä teen jos se hevonen menee ihan villiksi vaikka taluttaessa enkä saa sitä rauhottumaan jne... Nyt ainakin tiedän että ei iha vielä kannata ottaa hoitoheppaa, lähenki tästä aika piakoin kirjastoon : )))

    • hoitsua vailla...

      maksaako se muuten jos ottaa hoitoponin? jos maksaa niin paljonko?

    • shetun omistaja

      ei hoitoponi maksa...

    • tehygn

      Kyl oot valmis!!! Itse olen harrastanut ratsastusta ja hoitanut hevosia 3 vuoden ajan ja sain vuosi sitten hoitohepan!

    • Anonyymi

      maksaako hoitoponi jos en harrasta ratsastusta olen harrastanut mutta en enää maksaako se?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2077
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1788
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1413
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1338
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe