Onko kellään tietoa, voiko ison lumipallopensaan leikata ihan alas ja lähteekö se vielä siitä kasvamaankin? Jos niin milloin leikkaus tehdään? Ja kuinka vähän tynkiä jätetään?
Lumipallopensaan alasleikkaus?
2
8839
Vastaukset
- palloillaan
Meillä lumipallopensas on "fiksusti" istutettu lähes räystään alle. Ja erään talven jäljiltä tämä jo n. 17-vuotias iso pensas oli niin pahasti repeillyt, että päätin leikata se alas.
Tein sen muistaakseni keväällä ennen kasvun alkua (maalis-huhtikuussa). Sahasin ranteen paksuiset oksat 15 - 20cm:n korkeudelta poikki.
Seuraavana kesänä versokasvu oli tosi runsasta, jouduin harventamaan sitä reippaasti. Taisin harvennella vielä sitä seuraavanakin keväänä.
Noh, nyt n. 3 kesää myöhemmin pensas on pari metrinen ja ihan lumipallopensaan näköinen.
Kun kurkistan sen tyveen, siellä näkyvät ne ranteenpaksuiset "lahot" kannot. Jos uudelleen homman tekisin, niin ehkä katkaisisin sen vielä lähempää maan pintaa. - leikannut
Kyllä voi, versoo aivan mielettömäsät juuresta, leikkasin omani viime kesänä. Leikkaa vaikka heti, ei haittaa mitään, varmaan lähtee kasvamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873277
- 623037
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332530- 802323
- 802313
- 962056
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361913- 121656
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201643Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311499