Ruotsi on Suomen pääkieli

husianna

Ainoa koko maassa virallinen kieli on ruotsi. Ahvenamaa on yksikielinen ruotsin kielellä.

Suomi on ruotsinkieliselle ruotsin kielellä yksikielinen, koska hän voi toimia koko maassa yksikielisesti ruotsin kielellä. Suomenkielisen on oltava kaksikielinen ja osattava ruotsia Ahvenanamaalla voidakseen toimia koko maassa.

49

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä.

      Keinotekoinen kaksikielisyys on lopetettava. Se on pelkkä yhden pienen vähemmistön etuilujärjestelmä.

      • uusianna

        Suomessa vähätellään enemmistön tarpeita myös muissa kuin kieliopinnoissa ja suomenkielinen identiteetti rinnastetaan ruotsinkieliseen 5% vähemmistöön. Siitä on päästävä eroon.


    • husianna

      Ainoa koko maassa virallinen kieli on ruotsi. Suomi virallisesti vasta toinen kieli, kun ainoa valtakieli on ruotsi. Ahvenamaalla on suomen kieli monessa paikassa kielletty, mm. sairaaloissa.

      Ruotsia saa puhua kaikkialla, suomea taas ei saa puhua ruotsinkielisessä tilassa. Näihin tiloihin kuuluvat ruotsinkieliset koulut, ruotsinkieliset siirtolapuutarhat, Ahvenanmaa, ruotsinkieliset nuorisotalot.

      Ruotsinkielinen saa mennä suomen kieliseen nuorisotaloon Turussa, mutta suomenkielinen ei saa mennä ruotsin kieliseen nuorisotaloon jos ei puhu ruotsia. Kaarinassa ruotsinkieliset vaativat että jos suomen- ja ruotsinkieliset koulut ovat samassa rakennuksessa, niin pitää olla eri sisäänkäynnit ja välitunnit eri aikaan ruotsinkielisillä ja suomenkielisillä.

      Suomenkielisten asema kotimaassaan, mm. Ahvenanmaalla on syrjitty. Lastentarhassa Ahvenanmaalla oli laulettu säännöllisesti puoli tuntia viikossa suomalaisia lastenlauluja, koska osa lapsista oli suomenkielisiä. Paikallinen Landsting (paikallinen kansanedustuslaitos) nimenomaisesti teki päätöksen jolla se kiellettiin. Lasten identiteettiin kajottiin kun kiellettiin suomenkielisten laulujen laulaminen.

      Ahvenanmaalle ei voi perustaa edes yksityistä suomenkielistä koulua puhumattakaan että annettaisiin äidinkielen opetusta suomenkielellä. Sairaanhoitajat Maarianhaminan sairaalassa ei saa puhua suomea edes kahvipöytäkeskusteluissa kahvitunnilla. Mitä jos ei osaa ruotsia? Pitääkö olla mykkänä? Millä kielellä saavat muun maalaiset esim. englantilaiset tai somalialaiset työntekijät puhua jos eivät osaa ruotsia?

      Onko vain suomalaisten puhuttava ruotsia?

      • huusianna: "Onko vain suomalaisten puhuttava ruotsia?" - Ei tietenkään!

        Mitä järkeä siinä olisi!? Myös ruotsalaiset sekä suomenruotsalaiset puhuvat ruotsia.


      • jokkex
        Ankdam kirjoitti:

        huusianna: "Onko vain suomalaisten puhuttava ruotsia?" - Ei tietenkään!

        Mitä järkeä siinä olisi!? Myös ruotsalaiset sekä suomenruotsalaiset puhuvat ruotsia.

        "Mitä järkeä siinä olisi!? Myös ruotsalaiset sekä suomenruotsalaiset puhuvat ruotsia."

        Sarkasmia, vittuilua päin näköä vai mitä tuo oli?


    • huusianna

      Suomessa on kolme kansanedustuslaitosta. Ahvenanmaalla on Landsting, ruotsinkielisille on Folkting ja koko maalle on Eduskunta.

      Kaikki saavat rahaa valtion budjetista. Folting ja Landsting ovat yksikielisiä , ruotsinkielisiä. Niihin ei pääse edes ehdokkaaksi jos ei osaa ruotsia ja niissä saa käyttää ainostaan ruotsia. Pirkanmaalainen ruotsinkieliseksi käätynyt Sasi on Folktingetin varapuheenjohtaja

      Eduskunta on ainoa joka on kaksikielinen, joten siellä saa käyttää myös suomea. Eduskunta on ainoa johon suomenkielinen pääsee myös ehdokkaaksi.

    • Ahvenanmaan lagtingetissa on tälläkin hetkellä kaksi äidinkieleltään suomenkielistä. Itse olen suomenkielinen ja ehdolla tämän syksyn vaaleissa. Joten suomenkielinen voi olla ehdolla myös Ahvenanmaan vaaleissa.

      • Kysymys?

        Mitä aiot tehdä suomenkielisten kielioikeuksien hyväksi, jos tulet valituksi?

        Se on sinun velvollisuutesi. Olemalla syrjivän kohtelun kannattaja petät äänestäjäsi.

        No siksi kai sinä marionettina asetutkin ehdolle. Vai mitä?


      • huusianna

        Ei voi olla ehdolla ilman ruotsinkielentaitoa eikä ilman kotipaikkaoikeutta, jonka saa vain osoitettuaan ruotsinkielen osaamisensa.


      • huusianna kirjoitti:

        Ei voi olla ehdolla ilman ruotsinkielentaitoa eikä ilman kotipaikkaoikeutta, jonka saa vain osoitettuaan ruotsinkielen osaamisensa.

        Joo, olisi tosi fiksua olla säätämässä lakeja jos ei edes ymmärtäisi mistä puhutaan. Voisi sopia huusiannalle,


      • huusianna
        ahvennainen kirjoitti:

        Joo, olisi tosi fiksua olla säätämässä lakeja jos ei edes ymmärtäisi mistä puhutaan. Voisi sopia huusiannalle,

        Eu:ssa käytetään simultaanitulkkausta miksei voisi käyttää Lanstingetissä tai Folktingetissäkin? Miksei suomen kieli käy?


      • huusianna kirjoitti:

        Eu:ssa käytetään simultaanitulkkausta miksei voisi käyttää Lanstingetissä tai Folktingetissäkin? Miksei suomen kieli käy?

        Koska Ahvenanmaalla puhutaan yli 80 kieltä, pitäisi sitten varmaan jossain vaiheessa saada simultaanitulkkaus kahdeksallekymmenelle kielelle :)
        Olen sitä mieltä, että jos muuttaa alueelle, jossa puhutaan jotain muuta kuin muuttajan äidinkieltä, on muuttajan velvollisuu opetella se kieli. Silloin pystyy myös tasavertaisena osallistumaan yhteiskunnan toimintaan


      • huusianna
        ahvennainen kirjoitti:

        Koska Ahvenanmaalla puhutaan yli 80 kieltä, pitäisi sitten varmaan jossain vaiheessa saada simultaanitulkkaus kahdeksallekymmenelle kielelle :)
        Olen sitä mieltä, että jos muuttaa alueelle, jossa puhutaan jotain muuta kuin muuttajan äidinkieltä, on muuttajan velvollisuu opetella se kieli. Silloin pystyy myös tasavertaisena osallistumaan yhteiskunnan toimintaan

        Miksi ei suomen kieli käy?


      • huusianna kirjoitti:

        Miksi ei suomen kieli käy?

        Siksi että suurin osa ahvennanmaalaisista ei osaa suomea.


      • jokkex
        ahvennainen kirjoitti:

        Koska Ahvenanmaalla puhutaan yli 80 kieltä, pitäisi sitten varmaan jossain vaiheessa saada simultaanitulkkaus kahdeksallekymmenelle kielelle :)
        Olen sitä mieltä, että jos muuttaa alueelle, jossa puhutaan jotain muuta kuin muuttajan äidinkieltä, on muuttajan velvollisuu opetella se kieli. Silloin pystyy myös tasavertaisena osallistumaan yhteiskunnan toimintaan

        Hurrit opetelkoot suomea jos aikovat reservaateistaan muuttaa ihmisten ilmoille. Suomalaisella ei pidä kotimaassaan olla (myös Ahneidenmaa) mitään velvollisuutta opetella ruotsia.


      • huusianna
        ahvennainen kirjoitti:

        Siksi että suurin osa ahvennanmaalaisista ei osaa suomea.

        Niille voidaan järjestää tulkkaus. Miksi ei tulkkaus käy?

        Monet ihmiset eivät ymmärrä edes omalla äidinkilellään esitettyjä asioita. Miten arvioidaan että ihminen ymmärtää hänen omalla äidinkielellään esitettyjä asioita vai eikä sitä arvioida?


      • jokkex kirjoitti:

        Hurrit opetelkoot suomea jos aikovat reservaateistaan muuttaa ihmisten ilmoille. Suomalaisella ei pidä kotimaassaan olla (myös Ahneidenmaa) mitään velvollisuutta opetella ruotsia.

        No ei kai sitä velvollisuutta ole. Haluan kuitenkin tehdä töitä (ja ammattini vaatii sekä kirjallista että suullista kommunikointia) ja osallistua erilaisten yhdistysten toimintaan ja vaikkapa lukea paikallislehtiä. Joten minun on osattava sen paikan kieltä, jossa asun. Jos joku tekee töitä, jossa ei tarvitse puhua muiden kanssa eikä halua osallistua mihinkään, niin on se minulle ok. Itse en voisi niin elää. Mutta onhan Ruotsissakin yhä kuusi- ja seitsemänkymmentäluvuilla sinne muuttaneita, jotka eivät osaa ruotsia. Jokainen taaplaa tyylillään.


      • jokkex
        ahvennainen kirjoitti:

        No ei kai sitä velvollisuutta ole. Haluan kuitenkin tehdä töitä (ja ammattini vaatii sekä kirjallista että suullista kommunikointia) ja osallistua erilaisten yhdistysten toimintaan ja vaikkapa lukea paikallislehtiä. Joten minun on osattava sen paikan kieltä, jossa asun. Jos joku tekee töitä, jossa ei tarvitse puhua muiden kanssa eikä halua osallistua mihinkään, niin on se minulle ok. Itse en voisi niin elää. Mutta onhan Ruotsissakin yhä kuusi- ja seitsemänkymmentäluvuilla sinne muuttaneita, jotka eivät osaa ruotsia. Jokainen taaplaa tyylillään.

        "No ei kai sitä velvollisuutta ole."

        Etkö ole kuullut pakkoruotsista?

        "Haluan kuitenkin tehdä töitä (ja ammattini vaatii sekä kirjallista että suullista kommunikointia) ja osallistua erilaisten yhdistysten toimintaan ja vaikkapa lukea paikallislehtiä. Joten minun on osattava sen paikan kieltä, jossa asun. Jos joku tekee töitä, jossa ei tarvitse puhua muiden kanssa eikä halua osallistua mihinkään, niin on se minulle ok. Itse en voisi niin elää."

        Tee niin ja jos Ahneidenmaalta tai muualta hurrialueilta joku muuttaa vaikka Tampereelle, niin opetelkoon suomea.

        "Mutta onhan Ruotsissakin yhä kuusi- ja seitsemänkymmentäluvuilla sinne muuttaneita, jotka eivät osaa ruotsia. Jokainen taaplaa tyylillään."

        Ruotsissa heille ei olekaan kiintiöitä opiskelupaikkoihin, eikä heitä varten ole pakkosuomea.


      • huusianna
        ahvennainen kirjoitti:

        Siksi että suurin osa ahvennanmaalaisista ei osaa suomea.

        Ei suomalaisetkaan osaa ruotsia ja silti meidän Eduskunnassa saa käyttää ruotsia.

        Miksi ei suomea saa käyttää Landstingetissä?


    • Siis mitkä äänestäjäni? Minulle on tärkeää, että terveydenhoitoon panostetaan, saaristossa pitää ollä terveydenhoitajapäivystys vuorokauden ympäri. Erityisesti lastenpsykiatriaan on panostettava, poliklinikalle on aivan liian pitkät jonot ja osatohoitoa ei ole tarjolla lainkaan. Hammashoito pitää saada ÅHS:sta.
      Kuntia en (vastoin puolueeni yleistä kantaa) olisi valmis äkkiä yhdistämään, mutta esim. lastensuojelu ja vammaispalveluasiat pitäsi hoitaa keskitetysti koko Ahvenanmaalla, sen sijaan vanhuspalvelut kunnat mielestäni voivat järjestää parhaaksi katsomallaan tavalla.
      Elinkeinopolitiikkaa pitää kehittää, nyt ollaan keskitytty liikaa maanviljelyyn.
      Uskon äänestäjieni äänestävän minua siksi että ajan näitä asioita. Miksi minun velvollisuuteni olisi keskittyä suomenkielisten kielioikeuksiin? Siellä mantereellakin joku Hakkarainen pääsi eduskuntaan, vaikka hänen minusta pitäisi ajaa ihan muita asioita kuin mitä hän ajaa. Mutta itse hänkin päättää mikä hänen velvollisuutensa on. Tosin en olisi häntä äänestänyt, mutta mistä sinä voit tuntea minun äänestäjäni sanoakseni mikä minun velvollisuuteni heitä kohtaan on? Ne, jotka eivät pidä esittämiäni asioita tärkeänä, eivät äänestä minua. Niin yksinkertaista se on.

    • Siis?

      Tuskin siellä montaa suomenkielistä ehdokasta on, joten oletan äänestäjiesi enemmistön olevan suomekielisiä. Tai ainakin suuri osa.

      Etkö ymmärrä, että demokratiassa valitun edustajan pitää ajaa äänestäjiensä asiaa?

      Muuten on kyseessä petos. Mutta siitähän SINÄ jopa elät, koska kieliryhmäsi edut eivät merkitse sinulle mitään.

    • En usko, että suuri osa äänestäjistäni on suomenkielisiä. Aion ajaa minua äänestäneiden asiaa, tietysti. Kerroin tuolla edellä, mihin asioihin keskityn. Koska en ole missään koskaan kertonut ajavani suomen kielen aseman muutosta, ei kukaan sellaista voi minulta odottaakaan. Joten kenet olen pettänyt? Haluan ahvenanmaalaisesta yhteiskunnasta oikeudenmukaisemman ja paremman erityisesti niille, joilla eri syistä menee huonsti, Puhuvat sitten ruotsia, suomea tai vaikkapa kiinaa.

      • 0_0

        "Koska en ole missään koskaan kertonut ajavani suomen kielen aseman muutosta, ei kukaan sellaista voi minulta odottaakaan. Joten kenet olen pettänyt?"

        Olet pettänyt suomalaiset jo kauan sitten.


      • Oikein!
        0_0 kirjoitti:

        "Koska en ole missään koskaan kertonut ajavani suomen kielen aseman muutosta, ei kukaan sellaista voi minulta odottaakaan. Joten kenet olen pettänyt?"

        Olet pettänyt suomalaiset jo kauan sitten.

        Veit sanat suustani. Ahvenainen on affenoiden nuoleskelija oman etunsa tähden.

        Luultavasti hän on joku virkailija Ahneidenmaan rasistihallinnossa.

        Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

        Hän on niitä saseja ja lipposia, mutta asuu vain Ahneidenmaalla.


    • holvihanti

      Pääsitpä oikein asian ytimeen, kiitos asian todellin kannan ilmaisusta.
      Suomenruotsalaisiahan pitää palvella heidän omallakielellään kokomaassa.
      Suomalaisten pitää ottaa tulkki mukaan vieraillessaan ruotsinkielisillä alueilla !
      Onko tällainen menettely oikein meidän omassa maassamme ?
      Lipponen aloitti pääministerinä ollessaan ruotsin voitelun kun lahjoitti soneraverkon ruotsille,
      Suomenhallitus muodostuu kokonaan Moose Paavo Lipposen opetulapsista, joka kirjoitteli suomalaisille kannattaa opia ruotsia, mutta miksi sitä hän selittänyt uskottavasti.

    • Kummallista että kun vain haluan elää normaalia elämää asuinpaikkakunnallani (ja jotta se onnistuisi on käytettävä sitä kieltä, mitä siellä puhutaan) ihan omassa synnyinmaassani, minut leimataan suurinpiirtein isänmaan petturiksi.

      • jokkex

        Minäkin haluan elää normaalia elämää kotimaassani jonka nimi on Suomi ja käyttää kieltä mitä täällä puhutaan, suomea. En halua minulle pakotettavan naapurimaan kieltä tai vierasta identiteettiä poliittisista syistä.


    • Minun puolestani saat elää missä haluat ja puhua mitä kieltä haluat. Ei se minua häiritse. Mantereella puhun itsekin useimmiten suomea. Eikä kukaan sinulle naapurimaan kieltä pakota vieraasta identiteetistä puhumattakaan.Miksi ei ole politiikkaa, että sinä puhut suomea, mutta on politiikkaa jos minä puhun ruotsia paikkakunnala jossa kaikki muutkin puhuvat ruotsia?

      • Se suuri ero!

        Olette MOLEMMAT suomenkielisiä, joten Suomen valtakunnassa MOLEMMILLA pitäisi olla oikeus puhua ja käyttää suomea asioidessaan.

        Eli Ahnenaisen vertaus oli tyypillisen svekomaisen kiero.


      • jokkex

        Oletko ahnenainen aivan pihalla, etkö ole kuullut pakkoruotsista? Pakkoruotsittajat, varsinkin korkealla poliittisella tasolla väittävät ruotsin kielen kuuluvan sivistykseen ja jopa suomalaiseen identiteettiin, mikä on tietenkin älytön väite.

        Voit todellakin puhua mitä kieltä haluat, mutta älä vain valita jos Suomessa joku ei ruotsia ymmärrä, äläkä kannata pakkoruotsia.


      • jokkex kirjoitti:

        Oletko ahnenainen aivan pihalla, etkö ole kuullut pakkoruotsista? Pakkoruotsittajat, varsinkin korkealla poliittisella tasolla väittävät ruotsin kielen kuuluvan sivistykseen ja jopa suomalaiseen identiteettiin, mikä on tietenkin älytön väite.

        Voit todellakin puhua mitä kieltä haluat, mutta älä vain valita jos Suomessa joku ei ruotsia ymmärrä, äläkä kannata pakkoruotsia.

        Olen kuullut pakkoruotsista, mutta en ole koskan ymmärtynyt miksi yksi aine on pakko, mutta muut eivät. Kun minä aikoinani kävin koulua, kukaan ei puhunut pakkoruotsista.
        En valita, jos joku ei Suomessa ruotsia ymmärrä, eivät sitä ymmärtäneet jo edesmenneet vanhempanikaan.. Sen sijaan valitan, jos mantereelta ei löydy tarpeeksi ruotsia taitavia siihen, että yhteydenpito Ahvenanmaan kanssa onnistuisi ruotsiksi. Tarkoitan tälloin valtion viranomaisia ja vastaavia. Yksityishenkilöt saavat käyttää mitä kieltä haluavat, mutta ei heidänkään pidä valittaa, jos ahvenamaalainen ei suomea ymmärrä.


      • Taas kerran!
        ahvennainen kirjoitti:

        Olen kuullut pakkoruotsista, mutta en ole koskan ymmärtynyt miksi yksi aine on pakko, mutta muut eivät. Kun minä aikoinani kävin koulua, kukaan ei puhunut pakkoruotsista.
        En valita, jos joku ei Suomessa ruotsia ymmärrä, eivät sitä ymmärtäneet jo edesmenneet vanhempanikaan.. Sen sijaan valitan, jos mantereelta ei löydy tarpeeksi ruotsia taitavia siihen, että yhteydenpito Ahvenanmaan kanssa onnistuisi ruotsiksi. Tarkoitan tälloin valtion viranomaisia ja vastaavia. Yksityishenkilöt saavat käyttää mitä kieltä haluavat, mutta ei heidänkään pidä valittaa, jos ahvenamaalainen ei suomea ymmärrä.

        Täytyy taas kerran selittää tämä asia. Matematiikka, kemia, historia, jne. ovat universaalisia kouluaineita, joita opetetaan kaikissa maailman maissa. Ruotsia sen sijaan opetetaan pakolla kaikille VAIN Suomessa. Ymmärsitkö?

        Vaatimuksesi osoittaa ajtatelusi suomalaisvastaisuuden. Pidät itsestäänselvänä, että suomalaisen osapuolen pitäisi osata ruotsia asioidessaan affenoiden kanssa.

        Tiedoksi sinulle; Ahvenanmaa kuuluu SUOMEEN. Kyllä se on niin, että affenoiden pitää asioida suomeksi suomalaisten kanssa.

        Vai luuletko suomalaisten keskustelevan saamelaisten kanssa saameksi. Saame on muuten se todellinen toinen kansalliskieli. Suomi on se ensimmäinen.


      • Taas kerran! kirjoitti:

        Täytyy taas kerran selittää tämä asia. Matematiikka, kemia, historia, jne. ovat universaalisia kouluaineita, joita opetetaan kaikissa maailman maissa. Ruotsia sen sijaan opetetaan pakolla kaikille VAIN Suomessa. Ymmärsitkö?

        Vaatimuksesi osoittaa ajtatelusi suomalaisvastaisuuden. Pidät itsestäänselvänä, että suomalaisen osapuolen pitäisi osata ruotsia asioidessaan affenoiden kanssa.

        Tiedoksi sinulle; Ahvenanmaa kuuluu SUOMEEN. Kyllä se on niin, että affenoiden pitää asioida suomeksi suomalaisten kanssa.

        Vai luuletko suomalaisten keskustelevan saamelaisten kanssa saameksi. Saame on muuten se todellinen toinen kansalliskieli. Suomi on se ensimmäinen.

        En usko, että kaikissa maailman maissa on täysin samat oppiaineet pakollisia. No, oli miten oli, en ole koskaan ajatellut ruotsia pakkona.
        Ahvenanmaa on kansainvaälisten sopimusten mukaan yksikielinen (ruotsinkielinen), samojen sopimusten mukaan Ahvenamaa kuuluu Suomeen. Näin on sovittu ja näin sen pitää olla kunnes muuta sovitaan.
        On ihan hassua syyttää minua suomalaisvastaisuudesta. Ei se, että puolustan ahvenamaalaisten oikeutta heillä olevaa oikeutta yhteyksiin ruotsinkielellä, todelakaan suomalaisvastaista. Päinvastoin pidän kaikkia (netti)fennoja erittäin epäisanmaallisina, koska heistä osalta suomalaisista (ruotsinkielisiltä) pitäis viedä kaikki heidän perustuslailliset oikeutensa. Mitä isänmaallisuuta sellainen on?


      • Olet outo lintu!
        ahvennainen kirjoitti:

        En usko, että kaikissa maailman maissa on täysin samat oppiaineet pakollisia. No, oli miten oli, en ole koskaan ajatellut ruotsia pakkona.
        Ahvenanmaa on kansainvaälisten sopimusten mukaan yksikielinen (ruotsinkielinen), samojen sopimusten mukaan Ahvenamaa kuuluu Suomeen. Näin on sovittu ja näin sen pitää olla kunnes muuta sovitaan.
        On ihan hassua syyttää minua suomalaisvastaisuudesta. Ei se, että puolustan ahvenamaalaisten oikeutta heillä olevaa oikeutta yhteyksiin ruotsinkielellä, todelakaan suomalaisvastaista. Päinvastoin pidän kaikkia (netti)fennoja erittäin epäisanmaallisina, koska heistä osalta suomalaisista (ruotsinkielisiltä) pitäis viedä kaikki heidän perustuslailliset oikeutensa. Mitä isänmaallisuuta sellainen on?

        Tai pitäisikö sanoa kala kuten lahna. Koet suurimpana velvlloisuutenasi puolustaa ruotsin kieltä sekä Ahneidenmaalla että mantereella, VAIKKA olet suomenkielinen suomalainen!

        Et näköjään itse tajua tai et ole tajuavinasi, kuinka sekopäistä tai nilkkkimäistä toimintasi ja asenteeesi on.

        Olet kun musta entisessä Etelä-Afrikassa, joka "jostain syystä" puolustaa mustia sortavaa Apartheid-järjestelmää!?

        Tuo "jostain syystä" johtuu siitä, että syy varmasti on kaikille tiedossa. Olet kielirasistisen hallinnon palkkarenki.

        Aiheellisesti luopiopettureita inhotaan eniten....


      • Olet outo lintu! kirjoitti:

        Tai pitäisikö sanoa kala kuten lahna. Koet suurimpana velvlloisuutenasi puolustaa ruotsin kieltä sekä Ahneidenmaalla että mantereella, VAIKKA olet suomenkielinen suomalainen!

        Et näköjään itse tajua tai et ole tajuavinasi, kuinka sekopäistä tai nilkkkimäistä toimintasi ja asenteeesi on.

        Olet kun musta entisessä Etelä-Afrikassa, joka "jostain syystä" puolustaa mustia sortavaa Apartheid-järjestelmää!?

        Tuo "jostain syystä" johtuu siitä, että syy varmasti on kaikille tiedossa. Olet kielirasistisen hallinnon palkkarenki.

        Aiheellisesti luopiopettureita inhotaan eniten....

        Miksi sinusta ruotsinkielisillä suomalaisilla ei saisi olla samoja oikeuksia kuin suomenkielisillä? Minusta sinä todellakin olet hyvin epäisänmaallinen, joka sorrat osaa suomalaista. Miksi he sinusta ovat vähempiarvoisia kuin suomenkieliset?


      • Johan pomppas!
        ahvennainen kirjoitti:

        Miksi sinusta ruotsinkielisillä suomalaisilla ei saisi olla samoja oikeuksia kuin suomenkielisillä? Minusta sinä todellakin olet hyvin epäisänmaallinen, joka sorrat osaa suomalaista. Miksi he sinusta ovat vähempiarvoisia kuin suomenkieliset?

        Sinähän asut SIELLÄ Ahneidenmaalla!
        Eihän SINUN tule herran jestas huolehtia ruotsinkielisten oikeuksista mantereella, vaan tietenkin suomenkielisten oikeuksista saarimaakunnassa.

        Ja voin vakuuttaa sinulle, että kyllä nämä mantereen surut oikeuksistaan on pitänyt liiankin hyvin huolta. Eivät he toddellakaan tarvitse Ahneidenmaan "suomalaisen" tukea. Tukea tarvitsevat pikemmin sikäläiset suomenkieliset, jota et suostu näkemään.

        Jos te tätä tajua, niin olet TODELLA pihalla. Tai todella hyvin maksettu....


      • Johan pomppas! kirjoitti:

        Sinähän asut SIELLÄ Ahneidenmaalla!
        Eihän SINUN tule herran jestas huolehtia ruotsinkielisten oikeuksista mantereella, vaan tietenkin suomenkielisten oikeuksista saarimaakunnassa.

        Ja voin vakuuttaa sinulle, että kyllä nämä mantereen surut oikeuksistaan on pitänyt liiankin hyvin huolta. Eivät he toddellakaan tarvitse Ahneidenmaan "suomalaisen" tukea. Tukea tarvitsevat pikemmin sikäläiset suomenkieliset, jota et suostu näkemään.

        Jos te tätä tajua, niin olet TODELLA pihalla. Tai todella hyvin maksettu....

        No, lähinnä yritän puolustaa ahvenanmaalaisten oikeutta käyttää ruotsia ollessaan yhteydessä mantereen viranomaisiin.
        Mutta olen sen verran keskustellut mantereen ruotsinkielisten kanssa, että ne teidän paasaamanne oikeudet aika vähäisiä ovat.
        Ja me suomenkieliset täällä Ahvenanmaalla pärjäämme ihan hyvin, ihan ilman teitä nettifrnnoja, kiitos.
        Taidatte itse odotella persujen puoluetukirahoja, kun aina rahasta höpötätte. Kukaan Ahvenanmaalla ei edes tiedä minun kirjoittavan tänne. En edes kotona ole kertonut, koska silloin joutuisin kääntämään teidän älyttömyytenne, ja sitä en jaksa.Eli se siitä maksamisesta.


      • MOT!
        ahvennainen kirjoitti:

        No, lähinnä yritän puolustaa ahvenanmaalaisten oikeutta käyttää ruotsia ollessaan yhteydessä mantereen viranomaisiin.
        Mutta olen sen verran keskustellut mantereen ruotsinkielisten kanssa, että ne teidän paasaamanne oikeudet aika vähäisiä ovat.
        Ja me suomenkieliset täällä Ahvenanmaalla pärjäämme ihan hyvin, ihan ilman teitä nettifrnnoja, kiitos.
        Taidatte itse odotella persujen puoluetukirahoja, kun aina rahasta höpötätte. Kukaan Ahvenanmaalla ei edes tiedä minun kirjoittavan tänne. En edes kotona ole kertonut, koska silloin joutuisin kääntämään teidän älyttömyytenne, ja sitä en jaksa.Eli se siitä maksamisesta.

        Tuo kommenttisi osoitti taas kerran, kuinka täysin sekopää olet. Tai todella hyvin maksettu tai painostettu. Muuta ei tarvitse kommentoida.


      • MOT! kirjoitti:

        Tuo kommenttisi osoitti taas kerran, kuinka täysin sekopää olet. Tai todella hyvin maksettu tai painostettu. Muuta ei tarvitse kommentoida.

        Ja sina ilmeiseti olet lukutaidoton, Mielestäni äsken vastasin tuohon maksuasiaan selvästi (ihan suomen kielellä), mutta suomen kielen taitosi ei riittänyt lukemisen ymmärtämiseen.


      • jokkex
        ahvennainen kirjoitti:

        Olen kuullut pakkoruotsista, mutta en ole koskan ymmärtynyt miksi yksi aine on pakko, mutta muut eivät. Kun minä aikoinani kävin koulua, kukaan ei puhunut pakkoruotsista.
        En valita, jos joku ei Suomessa ruotsia ymmärrä, eivät sitä ymmärtäneet jo edesmenneet vanhempanikaan.. Sen sijaan valitan, jos mantereelta ei löydy tarpeeksi ruotsia taitavia siihen, että yhteydenpito Ahvenanmaan kanssa onnistuisi ruotsiksi. Tarkoitan tälloin valtion viranomaisia ja vastaavia. Yksityishenkilöt saavat käyttää mitä kieltä haluavat, mutta ei heidänkään pidä valittaa, jos ahvenamaalainen ei suomea ymmärrä.

        "Olen kuullut pakkoruotsista, mutta en ole koskan ymmärtynyt miksi yksi aine on pakko, mutta muut eivät. Kun minä aikoinani kävin koulua, kukaan ei puhunut pakkoruotsista.

        Kun minä aikoinani kävin koulua, niin emme tienneet erään tylsän aineen olevan pakkoruotsia, mutta nyt tiedämme missä mennään.


      • huusianna
        ahvennainen kirjoitti:

        En usko, että kaikissa maailman maissa on täysin samat oppiaineet pakollisia. No, oli miten oli, en ole koskaan ajatellut ruotsia pakkona.
        Ahvenanmaa on kansainvaälisten sopimusten mukaan yksikielinen (ruotsinkielinen), samojen sopimusten mukaan Ahvenamaa kuuluu Suomeen. Näin on sovittu ja näin sen pitää olla kunnes muuta sovitaan.
        On ihan hassua syyttää minua suomalaisvastaisuudesta. Ei se, että puolustan ahvenamaalaisten oikeutta heillä olevaa oikeutta yhteyksiin ruotsinkielellä, todelakaan suomalaisvastaista. Päinvastoin pidän kaikkia (netti)fennoja erittäin epäisanmaallisina, koska heistä osalta suomalaisista (ruotsinkielisiltä) pitäis viedä kaikki heidän perustuslailliset oikeutensa. Mitä isänmaallisuuta sellainen on?

        Pakkoruotsi on "impivaaralaisuutta" ja sen poisto on portti sivistykseen

        Pakkoruotsin poistaminen on portti maailmankielien laajempaan osaamiseen ja kansainväliseen sivistykseen. Pakkoruotsi on impivaaralaisuutta sanan negatiivisessa merkityksessä.

        Kaikille pakotettu pakkoruotsi ei ole kielitaitoa, koska sillä ei voi erottautua työmarkkinoilla. Monipuolinen kielitaito tarkoittaa muuta kuin pakkoruotsia ja on edellytys pienen maan selviytymiselle talouden ja kulttuurien kilpailussa.

        Suomenkielisille pätemätön porttiteoria on heikko peruste pakkoruotsille. Se koskee vain äidinkieletään ruotsinkielisiä. Heidän ei tarvitse ensin opiskella ruotsia oppiakseen saksaa helpommin.

        Ei ole kielitaitoa osata suomenruotsia, suomenruotsilla ei pärjää edes Tukholmassa, koska suomenruotsi ei ole edes portti ruotsin kieleen.

        Ne pakkoruotsia kannattavat jotka vetoavat muihin pakollisiin pakkoaineisiin mm. matematiikkaan, paljastavat ettei heillä ole perusteluita pakkoruotsin tueksi. He joutuvat käyttämään matematiikan perustelua myös pakkoruotsin perusteluna. Matematiikassa ja pakkoruotsissa on vain suuri ero ja siksi ne molemmat tarvitsevat oman perustelunsa mahdolliselle pakollisuudelle. Pakkoruotsille ei matematiikan, historian tai biologian pakollisuudesta löydy perusteita.


        Impivaara
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Impivaara


    • ironia!

      Ahnenainen on täysin sokaistu muiden aivopestyjen tavoin eikä näe omaa petturuuttaan.

      Suomen mediakin on lumoutunut entisen valloittajan ja orjuuttahan kuninkaallisesta raskaudesta.

      Tanskalainen Ekstrabladet vitsaili siitä: "Striptease- kuninkaasta tulee isoisä"

    • 1+1=?

      Voisitko huussi anna jo vähän rauhoittua tuosta näköjään sinulle tulleesta ongelmasta (suomen kaksikielisyydestä)

      Menisit sienimetsään, puolukkaan, mustikkaan tai jopa suolle karpaloon.

      Heikki saamaton narsisti ei ole saanut mitään aikaiseksi kaksikielisyyden lopettamiseksi, tuskinpa sinäkään saat.

    • Kerro meille?

      Olivatko Etelä-Afrikan mustan pääväestön aktiivit väärässä, kun he aina "vouhottivat" siitä apartheidista?

      Olisiko heidän pitänyt lopettaa "jankutuksensa" ja tyytyä rotuerotteluuun?

      • 1+1=?

        Unohda sieni ja puolukkametsät ja muuta sinne Etelä-Afrikan mustien aktiivien joukkoon kun tulet täysi-ikäiseksi, tulet varmaan kokemaan onnen auvoisen siellä.
        Kun täällä on niin hirmiunen aparhaid.

        Minkä ikäinen teini mahdat olla, menikö ruotsinkielen koe keväällä huonosti?


      • Kerroit meille!
        1+1=? kirjoitti:

        Unohda sieni ja puolukkametsät ja muuta sinne Etelä-Afrikan mustien aktiivien joukkoon kun tulet täysi-ikäiseksi, tulet varmaan kokemaan onnen auvoisen siellä.
        Kun täällä on niin hirmiunen aparhaid.

        Minkä ikäinen teini mahdat olla, menikö ruotsinkielen koe keväällä huonosti?

        Kerroit tosiaan meille ajattelusi ohuuden. Puhut asiattomasti puolukoista, kun et osaa vastata terävään kommenttiin. Ja yrität ironialla kääntää jutun eduksesi, huonoin tuloksin.

        Svekologiikkasi mukaan pienempi vääryys pitää sallia, kun jossain löytyy suurempi vääryys. Aika teinimäistä argumentointia.

        Hieman vastaironiaa: Ymmärrän nyt hyvin, miksi et tiedä yhteenlaskusi tulosta. ;)


      • huusianna
        1+1=? kirjoitti:

        Unohda sieni ja puolukkametsät ja muuta sinne Etelä-Afrikan mustien aktiivien joukkoon kun tulet täysi-ikäiseksi, tulet varmaan kokemaan onnen auvoisen siellä.
        Kun täällä on niin hirmiunen aparhaid.

        Minkä ikäinen teini mahdat olla, menikö ruotsinkielen koe keväällä huonosti?

        Pakkoruotsi on tabu josta ei saisi puhua

        Svekot haluavat pitää pakkoruotsin tabuna ja kieltäytyvät puhumasta siitä.

        Tämä on todella vain yritys pimittää keskustelua ja ylläpitää pakkoruotsin asemaa tabuna.


    • cvbcvb

      Ongelma tuossa vertauksessa onkin se, että Suomessa (tai Ahvenanmaalla) ei ole apartheidia. On hölmöä vertailla asiaa kahdessa paikassa, jos sitä esiintyy vain toisessa.

    • JaaInteBehööve. . .

      Valitan : en keskustele ruottiksi
      Jag pratar inte om svenska

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7691
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      74
      3703
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1077
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      56
      1005
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      823
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      708
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      705
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      663
    Aihe