Älkää ostako reilun kaupan kahvia

eettinen kauppa

Älkää ostako reilun kaupan kahvia, vaan ostakaa eettisesti tuotettua kahvia, eli kahvia joka on tuotettu markkinatalouden pelisääntöjen mukaisesti, maissa joissa ympristölainsäädäntö ja muukin lainsäädäntö on kohdillaan

2

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapinatyöläinen.

http://tuomasenbuske.puheenvuoro.uusisuomi.fi/86988-hyvan-puolesta-pahaa-vastaan

Mikään ihmisryhmä ei ole niin jälkiviisas kuin taloudellisen säännöstelyn vaatijat. Vapaata taloutta vastaan taistelee aina utopistinen "täydellinen säännöstelijä", joka olisi aina korjannut virheet juuri oikein. Jossittelija osuu nimittäin aina oikeaan [jälkikäteen*].

Kun vaaditaan valtion puuttumista talouteen, poliitikko ilostuu. Hän voi vihdoin todistaa tarpeellisuutensa. Ihan sama mitä tehdään, kunhan tehdään jotain.

* toimituksen lisäys

• ddsdsddsdsd

http://ollimakkonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/91851-onko-reilu-kauppa-oikeasti-reilua

Reilussa kaupassa nämä viljelijät, jotka kilpailun puristuksessa eivät kykene viljelemään banaaneja markkinahintaan, ovat keksineet tavan pysyä ammatissa, jossa heidän ei enää kannattaisi olla.

Reilun kaupan järjestelmä kannustaa siis huonosti tuottavia viljelymenetelmiä tehokkaiden sijaan, sekä estää työn tuottavuuden kasvua.

On myös kysyttävä, pääsevätkö kaikki viljelijät mukaan reiluun kauppaan halutessaan? Ei tietenkään, sillä eiväthän markkinat ole rajattomat. On väistämätöntä, että reilussa kaupassa yhtä köyhää suositaan toisen köyhän kustannuksella. Normaalisti vapailta markkinoilta alkavat ensimmäisen pudota jo hieman kehittyneet maat, kun vielä köyhempien maiden viljelijät kykenevät tekemään työn halvemmalla.

78 % kaikesta reilun kaupan kahvista tuotetaan latinalaisessa Amerikassa, joista suurin tuottaja on Meksiko. Nämä maat ovat huomattavasti kehittyneempiä ja rikkaampia verrattuna Afrikkalaisiin tuottajamaihin, joissa kahvintuotanto olisi tärkeämpi elinkeino. Ostamalla reilua kahvia Meksikosta, tulemme laskeneeksi sitä hintaa, minkä afrikkalainen vielä köyhempi viljelijä saa kahvistaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1836
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      106
      931
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      721
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe