MIKÄ ON "ÄÄRIOIKEISTO"

sopii ihmetellä

kuinka äärioikeisto määritellään?

Edustavatko esim. Rkp ja Kokoomus äärioikeistoa?

Ei kannata sanoa,että esim. maahanmuuttokriittinen ihminen on äärioikeistolainen.Suurin osa kansastahan vastustaa maahanmuuttoa viimeisimmän tutkimuksen mukaan - tuskin heitä voi sanoa äärioikeistolaisiksi.

44

391

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomi suomalaisille

      niin se meni , ikl, hurrit , patamusta kokoomus , silloin oli kysymys juutalais , venäläis , työväenluokan vihasta ja terrorisoinnista .
      nykyään pidetään pehmeämpää piilolinjaa . tämänpäivän äärioikeiston määrittely on minulle arvoitus , siitäkin huolimatta että olen näinkin mainio tapaus.

      • z.o

        minusta P Väyrynen on ainakin ääri-keskustalainen.


      • z.o
        z.o kirjoitti:

        minusta P Väyrynen on ainakin ääri-keskustalainen.

        siis vastasin tuolle aloittajalle, enkä "suomisuomalaiselle".


      • z.o
        z.o kirjoitti:

        siis vastasin tuolle aloittajalle, enkä "suomisuomalaiselle".

        vastasinko minä tuossa itselleni?

        En siis keskustele itseni kanssa, niinkuin jotkut täällä, vaan vastailen väärille ihmisille.


      • z.o
        z.o kirjoitti:

        vastasinko minä tuossa itselleni?

        En siis keskustele itseni kanssa, niinkuin jotkut täällä, vaan vastailen väärille ihmisille.

        eiku...

        Vastailen siis oikeille ihmisille, mutta väärään paikkaan. No ei se mitään - kunhan Moveri tulee palstalle, niin saa korjata tään virheeni. Se on mun kaveri.


    • Loppu äärioikeistoll

      Ainakaan kansallissosialismi ei ole äärioikeistoa, vaikka kyseistä (vasemmisto)aatetta jatkuvasti mediassa ajetaan virheellisesti äärioikeistoon kuuluvaksi. Toisin sanoen, nämä mediassa "äärioikeistolaiset" "uusnatsit" eivät yleensäkään ole minkään sortin oikeistoa, toisin kuin äärimmäisen kapitalistiset Kokoomus ja RKP. Esimerkiksi tämä artikkeli tiivistää asian hyvin; http://patriootti.com/artikkeli/kansallissosialismi_ei_ole_aarioikeistoa

    • Eijaksakirjautua.

      Itse tarkoitan puhuessani äärioikeistolaisuudesta seuraavaa määritelmää, joka on minusta varsin hyvä:

      Äärioikeistolaisuus on eri tavoin leimautunutta nationalistista, rasistista tai valtioautoritäärisestä totalitaariseen vaihtelevaa maailmankatsomusta, joka on perustavanlaisessa ristiriidassa vapaan demokraattisen järjestyksen kanssa.

      Maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuminen tai nykyiset eduskuntapuolueet eivät siis ole tuon määritelmän mukaisesti äärioikeistoa. Mikään määritelmä ei koskaan voi rajatapauksissa täysin yksiselitteisesti määritellä vaikka yksittäisen henkilön paikkaa. Mutta tuolla määritelmällä ei laajenneta äärioikeistolaisuuden määrittelyä liian laajaksi. Se myös kattaa mielestäni hyvin niin perinteisen historiallisen äärioikeiston (esim. natsit tai fasistit) kuin ns. uuden äärioikeiston (esim. vasta-jihadistit tai jotkut Breivikin manifestia kannattavat fanaatikot). Äärioikeistolaisuus on tällä määritelmällä Suomessa tällä hetkellä siis selvästi marginaalinen ilmiö, kuten se varmasti on ihmisten mielissäkin.

    • Siinäpä vasta hyvä määritelmä.

      • käy kyllä hyvin

        kommunismin määritelmäksi.


      • Eijaksakirjautua.
        käy kyllä hyvin kirjoitti:

        kommunismin määritelmäksi.

        Kommunismilla tarkoitetaan tavallisesti järjestelmää, jossa on yhteisomistukseen perustuva talousjärjestelmä. Todellisuus on kommunistissa valtioissa ollut usein kuitenkin hyvin totalitaarinen ja epädemokraattinen. Näiltä osin ne muistuttavat äärioikeistoa. Nationalismia tai rasismia voi myös esiintyä näissä maissa, kuten esimerkiksi Stalinin Neuvostoliitossa (vaikkei noilla nimillä).

        Käytännössä äärimmäisen totalitarismia ajavan vasemmistolaisuuden ja äärioikeistolaisuuden toiminta ja päämäärät saattavat olla hyvin lähellä toisiaan. Näiden erottaminen tapahtuu tavallisimmin sen perusteella, miten ne itse haluavat määritellä itsensä oikeisto-vasemmisto -akselilla.

        Myös ääri-islamistien toiminta ja päämäärät saattavat muistuttaa pitkälti näitä molempia. Silloin eron voi tehdä taas lähinnä heidän omien ilmoitustensa pohjalta. Demokratian kannalta tietenkin erilaisten vapaan demokraattisen yhteiskunnan kanssa ristiriidassa olevien totalitarismia tai rasismia ajavien ryhmien sisäisellä erottelulla ja nimilapuilla ei ole kovin suurta merkitystä.


      • yritä keksiä
        Eijaksakirjautua. kirjoitti:

        Kommunismilla tarkoitetaan tavallisesti järjestelmää, jossa on yhteisomistukseen perustuva talousjärjestelmä. Todellisuus on kommunistissa valtioissa ollut usein kuitenkin hyvin totalitaarinen ja epädemokraattinen. Näiltä osin ne muistuttavat äärioikeistoa. Nationalismia tai rasismia voi myös esiintyä näissä maissa, kuten esimerkiksi Stalinin Neuvostoliitossa (vaikkei noilla nimillä).

        Käytännössä äärimmäisen totalitarismia ajavan vasemmistolaisuuden ja äärioikeistolaisuuden toiminta ja päämäärät saattavat olla hyvin lähellä toisiaan. Näiden erottaminen tapahtuu tavallisimmin sen perusteella, miten ne itse haluavat määritellä itsensä oikeisto-vasemmisto -akselilla.

        Myös ääri-islamistien toiminta ja päämäärät saattavat muistuttaa pitkälti näitä molempia. Silloin eron voi tehdä taas lähinnä heidän omien ilmoitustensa pohjalta. Demokratian kannalta tietenkin erilaisten vapaan demokraattisen yhteiskunnan kanssa ristiriidassa olevien totalitarismia tai rasismia ajavien ryhmien sisäisellä erottelulla ja nimilapuilla ei ole kovin suurta merkitystä.

        jotain omaperäistä.

        Ketään ei kiinnosta lukea luentojasi, jotka sisältävät itsestäänselvyyksiä, jotka on tuttuja kaikille vähänkin asioista tietäville.


      • Eijaksakirjautua.
        yritä keksiä kirjoitti:

        jotain omaperäistä.

        Ketään ei kiinnosta lukea luentojasi, jotka sisältävät itsestäänselvyyksiä, jotka on tuttuja kaikille vähänkin asioista tietäville.

        Älä lue, sillä siitä selviät. Onneksi sinä kirjoitat omaperäisiä ja mielenkiintoisia näkemyksiä, joita innolla odotamme.

        Aloittajalla oli ongelma, mitä tarkoitetaan äärioikeistolla. Vastasin oman näkemykseni siihen. Jos, ette haluakaan tietää jotain asiaa, ei sitä kannata kysellä. Joku saattaa hölmöyksissään kertoa.


      • äläs nyt hermostu
        Eijaksakirjautua. kirjoitti:

        Älä lue, sillä siitä selviät. Onneksi sinä kirjoitat omaperäisiä ja mielenkiintoisia näkemyksiä, joita innolla odotamme.

        Aloittajalla oli ongelma, mitä tarkoitetaan äärioikeistolla. Vastasin oman näkemykseni siihen. Jos, ette haluakaan tietää jotain asiaa, ei sitä kannata kysellä. Joku saattaa hölmöyksissään kertoa.

        mutta yleensäkin tämäntyyppisellä keskustelupalstalla yleistietoon perustuvat luennot ovat aika tylsiä.

        Totta puhuen, en lukenut siitä sepustuksestasi kuin alun.


      • Eijaksakirjautua.
        äläs nyt hermostu kirjoitti:

        mutta yleensäkin tämäntyyppisellä keskustelupalstalla yleistietoon perustuvat luennot ovat aika tylsiä.

        Totta puhuen, en lukenut siitä sepustuksestasi kuin alun.

        En hermostu. Minua taas ärsyttää typerät kysymykset kuten, mikä on äärioikeisto tai, mikä on vihapuhe tai, mitä tarkoittaa rasismi, tai olenko minä rasisti. Noista normaaleista yleistietoon perutuvista asioista luulisi jokaisen jotain tietävän ja, jos ei teidä, voi käyttää vaikka googlea.


      • jos kysymykset
        Eijaksakirjautua. kirjoitti:

        En hermostu. Minua taas ärsyttää typerät kysymykset kuten, mikä on äärioikeisto tai, mikä on vihapuhe tai, mitä tarkoittaa rasismi, tai olenko minä rasisti. Noista normaaleista yleistietoon perutuvista asioista luulisi jokaisen jotain tietävän ja, jos ei teidä, voi käyttää vaikka googlea.

        ärsyttävät sinua, (niinkuin näköjään hyvin moni muukin asia) älä lue niitä, tai ainakaan älä kommentoi niitä. Muuten sinusta jää aika yksitotinen kuva palstan lukijoille.


      • äläs nyt hermostu kirjoitti:

        mutta yleensäkin tämäntyyppisellä keskustelupalstalla yleistietoon perustuvat luennot ovat aika tylsiä.

        Totta puhuen, en lukenut siitä sepustuksestasi kuin alun.

        Aivan, paljon hauskempia ovat sepustukset jotka perustuvat joko täydelliseen tietämättömyyteen tai älylliseen epärehellisyyteen. Sinun viesteistäsi löytää molempia, ja niiden välissä on vain veteen piirrrety viiva. Mutta niinhän se on Mestarillasikin.


      • jos kysymykset kirjoitti:

        ärsyttävät sinua, (niinkuin näköjään hyvin moni muukin asia) älä lue niitä, tai ainakaan älä kommentoi niitä. Muuten sinusta jää aika yksitotinen kuva palstan lukijoille.

        Sinusta on onneksi jäänyt tosi monipuolinen kuva. Olet käyttänyt ainakin kahta nimimerkkiä ennen kuin ne rekisteröitiin. Kumpaakaan et ole itse keksinyt, mutta sen sijaan keksit kyllä muille keskustelijoille ominaisuuksia, joita heillä ei ole, ja mielipiteitä, joita he eivät ole sanoneet.


      • Eijaksakirjautua.
        jos kysymykset kirjoitti:

        ärsyttävät sinua, (niinkuin näköjään hyvin moni muukin asia) älä lue niitä, tai ainakaan älä kommentoi niitä. Muuten sinusta jää aika yksitotinen kuva palstan lukijoille.

        Minä en kommentoi kysymyksiä. Minä vastaan niihin.

        On kovin liikuttavaa, että olet huolissasi siitä minkälainen kuva minusta jää palstan lukijoille. Huolehdit aivan turhaan. Asia ei kiinnosta minua lainkaan, joten voit sinäkin olla huolehtimatta.

        Minun ei tarvitse rakentaa täällä minkäänlaista kuvaa itsestäni. Minulle riittää mainiosti, että sanon mielipidepalstalla mielipiteeni ja vastailen mahdollisesti kysymyksiin, jos joku sellaisia esittää. .


      • no joo..
        Eijaksakirjautua. kirjoitti:

        Minä en kommentoi kysymyksiä. Minä vastaan niihin.

        On kovin liikuttavaa, että olet huolissasi siitä minkälainen kuva minusta jää palstan lukijoille. Huolehdit aivan turhaan. Asia ei kiinnosta minua lainkaan, joten voit sinäkin olla huolehtimatta.

        Minun ei tarvitse rakentaa täällä minkäänlaista kuvaa itsestäni. Minulle riittää mainiosti, että sanon mielipidepalstalla mielipiteeni ja vastailen mahdollisesti kysymyksiin, jos joku sellaisia esittää. .

        voihan tätä pitää ihan terapeuttisena purkautumisen kohteena. Parempi, että purat huonoa oloasi täällä, kuin nakkarin jonossa.

        Jotenkin minulla on sellainen kutina, että siellä et ainakaan pärjäisi pitkälle noine liian isoine egoinesi.


      • :|:
        Eijaksakirjautua. kirjoitti:

        Minä en kommentoi kysymyksiä. Minä vastaan niihin.

        On kovin liikuttavaa, että olet huolissasi siitä minkälainen kuva minusta jää palstan lukijoille. Huolehdit aivan turhaan. Asia ei kiinnosta minua lainkaan, joten voit sinäkin olla huolehtimatta.

        Minun ei tarvitse rakentaa täällä minkäänlaista kuvaa itsestäni. Minulle riittää mainiosti, että sanon mielipidepalstalla mielipiteeni ja vastailen mahdollisesti kysymyksiin, jos joku sellaisia esittää. .

        paljonko on 18 6?


      • terve,
        humanist1 kirjoitti:

        Aivan, paljon hauskempia ovat sepustukset jotka perustuvat joko täydelliseen tietämättömyyteen tai älylliseen epärehellisyyteen. Sinun viesteistäsi löytää molempia, ja niiden välissä on vain veteen piirrrety viiva. Mutta niinhän se on Mestarillasikin.

        muttaneiti. Sinun älylliset rajasi tietäen, suosittelen sinun pysyvän aivan eri sarjassa kuin minä olen.

        Ei millään pahalla, mutta sinut on jo testattu ja mitattu moneen kertaan ja köykäiseksi havaittu.

        Et aseta minkäänlaisia älyllisiä, etkä muitakaan haasteita.

        Olet yksinkertaisesti ikävystyttävä.

        Siispä suhtautumiseni sinuun tulee tästä lähtien olemaan täysin verrannollinen älykkyyteesi.


      • :|:
        terve, kirjoitti:

        muttaneiti. Sinun älylliset rajasi tietäen, suosittelen sinun pysyvän aivan eri sarjassa kuin minä olen.

        Ei millään pahalla, mutta sinut on jo testattu ja mitattu moneen kertaan ja köykäiseksi havaittu.

        Et aseta minkäänlaisia älyllisiä, etkä muitakaan haasteita.

        Olet yksinkertaisesti ikävystyttävä.

        Siispä suhtautumiseni sinuun tulee tästä lähtien olemaan täysin verrannollinen älykkyyteesi.

        voisitko arvostella minutkin.

        olen harkinnut rekisteröitymistä uudestaan, kun käy liikaa voimille nuo laskutehtävien ratkomiset. Eikä siinä vielä kaikki. Jokaiseen laskuun pitää kirjoittaa joku viesti, että saa tietää menikö se oikein. Rekisteröity ei tarvitse laskea mitään.


      • sinulla on
        :|: kirjoitti:

        voisitko arvostella minutkin.

        olen harkinnut rekisteröitymistä uudestaan, kun käy liikaa voimille nuo laskutehtävien ratkomiset. Eikä siinä vielä kaikki. Jokaiseen laskuun pitää kirjoittaa joku viesti, että saa tietää menikö se oikein. Rekisteröity ei tarvitse laskea mitään.

        arvot ihan kohdillaan ja tuo logosi on erittäin mehukas.

        Pitääkö vielä kehua?


      • Eijaksakirjautua.
        no joo.. kirjoitti:

        voihan tätä pitää ihan terapeuttisena purkautumisen kohteena. Parempi, että purat huonoa oloasi täällä, kuin nakkarin jonossa.

        Jotenkin minulla on sellainen kutina, että siellä et ainakaan pärjäisi pitkälle noine liian isoine egoinesi.

        Vai nakkarin jonossa pahaa oloa purkamassa! No, mikäs siinä. Kukin tyylillään.


      • terve, kirjoitti:

        muttaneiti. Sinun älylliset rajasi tietäen, suosittelen sinun pysyvän aivan eri sarjassa kuin minä olen.

        Ei millään pahalla, mutta sinut on jo testattu ja mitattu moneen kertaan ja köykäiseksi havaittu.

        Et aseta minkäänlaisia älyllisiä, etkä muitakaan haasteita.

        Olet yksinkertaisesti ikävystyttävä.

        Siispä suhtautumiseni sinuun tulee tästä lähtien olemaan täysin verrannollinen älykkyyteesi.

        Kenestä ihmeen neidistä sinä höpiset?


    • Kommunismin pelko onkin tosi ajankohtaista. Pelkäät varmaan islamiakin.

      • no mutta..

        pikku söpöläisemme, oletko taas nähnyt pahaa unta kimppuusi käyvistä hallanpanemista höpsöttäjistä?


    • Hallanpanemat höpisijät eivät ole muslimeja eivätkä kommunisteja.

    • Sinulla oli väärä osoite, joten en avannut linkkiäsi.

    • Keppihevonen se

      Perinteisessä mielessä äärioikeistoa ei oikeasti olekaan, ellei ota lukuun niitä lähes joka maassa maleksivaa muutamaa tärisevää uusnatsia. Niistä kun ottaa valokuvan lehteen sopivin väliajoin, niin voidaan pelotella äärioikeistolla. Muuten äärioikeisto on lähinnä kuvitelma, joka kelpaa määrättyjen poliitikkojen työkaluksi. Jos näet poliitikon, joka varoittelee suu vaahdossa äärioikeistosta, niin näet luultavasti valehtelijan: tsekkaa, mikä oikea tarkoitus hänellä puuhissaan on.

      • Äärikokoomus

        Mutta kuinka nämä "uusnatsit" voivat olla ääriOIKEISTOA, jos he eivät tunnusta minkäänlaista oikeistolaista aatesuuntausta? Valehtelua ja harhaanjohtamista tosiaan.


    • vaikka näin

      Äärioikeisto voi tarkoittaa esimerkiksi oikeistonationalismin määrää. Se on hyvin pitkälti Hegelin hengentuote. Äärikonservattivinen oikeistohegelisäisyys.

    • myönnän olevani oikeistolainen en missään nimessä vasemmistolainen.... joskus ehkä olen jossakin mielessä vasemmistolainen

    • oikeistoon on turhaan sotkettu sana ääri.... siihen on lisätty jonkun neropatin toimesta maahanmuuttohumppa jota soittaa orkesteri nimeltään perussuomalaiset

    • Anonyymi

      Jokaisella on näkemyksensä, mutta afrikkalaisten haukkuminen netissä on säälittävää toimintaa. Ulos tekemään asioita.

    • Anonyymi

      onko kansallissosialismi äärioikeistoa , jos koko kansa on saman arvoista ?

    • Anonyymi

      Äärivasemmisto pyrkii työläisluokan diktatuuriin.

      Äärioikeisto pyrkii porvariluokan diktatuuriin.

      Molemmat tuhoavat demokraattista tasapainoa väestön keskuudessa.

    • MIKÄ ON "ÄÄRIOIKEISTO"

      Vastakysymys:
      Mikä on äärivasemmisto?
      Vastaus: äärivasemistoon kuuluu kaikki
      ihmiset ketkä kannattavat oppositiota.

    • Anonyymi

      Olen ristisiitos. Talousasioissa ehdon oikeistolainen! Järkeä talouden hoitamiseen ja jokaiselle käytetylle eurolle on saatava tolkullinen vastike.
      Ay-poliittisesti lienen vasemmistolainen. Järjestäytyminen on erittäin tärkeää ja viime kädessä se on myös työnantajan etu jos älyää hyödyntää.
      Suoritusportaalle riittävästi vapautta tekemisen suunnittelemiseen ja saavutetun hyödyn jakaminen.
      Riittävä tieto työpaikan taloudesta ja tulevaisuuden näkymistä.
      Miellä on valitettavan yleistä tsaristinen komentomentalitetti!

      • Anonyymi

        Kokoomus + SDP on paras yhdistelmä:

        Holkerin hallitus 1987–91
        Lipposen I hallitus 1995–99
        Lipposen II hallitus 1999–2003
        Kataisen – Stubbin hallitus 2011–15

        PS oli pitkään pienpuolue, kunnes nousi v. 2011 ja rupesi pilaamaan tasapainoa - pisti jalkansa Kokoomuksen ja SDPn väliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoomus SDP on paras yhdistelmä:

        Holkerin hallitus 1987–91
        Lipposen I hallitus 1995–99
        Lipposen II hallitus 1999–2003
        Kataisen – Stubbin hallitus 2011–15

        PS oli pitkään pienpuolue, kunnes nousi v. 2011 ja rupesi pilaamaan tasapainoa - pisti jalkansa Kokoomuksen ja SDPn väliin.

        Sinipunahallitus on paras ratkaisu.

        "Alankomaissa ja Belgiassa käytetään sinipunahallitusta muistuttavaa termiä violetti koalitio puhuttaessa sosiaalidemokraattien (punainen) ja oikeistoliberaalien (sininen)"
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sinipunahallitus


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe