Hengellisesti köyhät..

Mikko.

Jeesus tarkoittanee tuossa jakeessa sellaisia, ehkä jälkeen jääneitä, sanotustusti "tavallista onnellisempia". Tuolleen olen tuon jakeen käsittänyt, niin moni muukin luulisin nuo Jeesuksen sanat on samoin tulkinnut.

>>Matt. 5:3
"Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.

7

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sepä sattuikin

      sittenhän Mikkokin












      on autuas!

      • Mikko.

        Kiitos, kiitos! Ihan totta ja tuntuu mukavalta... olenkin ominut tuota raamatun paikkaa, että se tarkoittanee minuakin, ku oon tälläne kerta.
        Lapin-akkakin joskus huomauttelee, "etkös huomaa että et nyt ihan ole" jne...


    • Oikeastaan tuossa jakessa ei puhuta hengellisesti köyhistä, vaan
      alkutekstin ilmaisu tarkoittaa HENGESSÄÄN KERJÄLÄISIÄ.
      Eli jos sinun henkesi on rutiköyhä, joka janoaa Jumalaa,
      kuulut tuohon Jeesuksen mainitsemaan joukkoon.

      Aivan samoin kuin sinun ruumiisi isoaa ruokaa ja janoaa juotavaa,
      niin aivan samoin sinä voit kokea hengessäsi nälkää.
      Ja tuo köyhyys tuossa jakeessa tarkoittaa sellaista köyhyyttä,
      että sinun on pakko kerjätä saadaksesi kaipaamasi.

      Ja nyt hyvät uutiset. Jos olet tällainen kerjääjä,
      jos olet aivan tyhjä Jumalasi edessä,
      niin Hän täyttää sinut
      vanhurskaudella ja rauhalla ja ilolla Pyhässä Hengessä.

      Siis nyt ei puhuta sinun ruumiisi nälästä ja janosta
      vaan henkesi nälästä ja janosta.
      Ja se jano ja kaipuu täytetään niin,
      että sinä saat olla täynnä,
      ei maallisen ruuan syömisestä ja maallisen juoman juomisesta,
      vaan Taivasten Valtakunnan antimista.

      Paavali kirjoittaa näistä Jumalan Valtakunnan antimista näin:
      "sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista,
      vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä."
      (Room14:17)

      • Mikko.

        >>Oikeastaan tuossa jakessa ei puhuta hengellisesti köyhistä, vaan
        alkutekstin ilmaisu tarkoittaa HENGESSÄÄN KERJÄLÄISIÄ.>Matt. 5:3
        Autuaat ovat hengellisesti vaivaiset; sillä heidän on taivaan valtakunta.>>

        Kyllä siinä vaivaisia tarkoitetaan


    • Pakis.

      "vaan henkesi nälästä ja janosta. "

      tuon käsitteen "hengellisesti köyhät" janoavat jotain joka täyttää heidät, niinkin että ihminen tietyllä tasolla kaipaa jotain tuhdimpaa elämään kuin mitä ns tavallinen (ilman uskoa) elämä voi tarjota.

      Noilla vesillä kun liikutaan, niin hengellisesti tai henkisesti herkät ihmiset ovat helppo kalansaalis, ja heitä voi työstää haluamaansa muottiin, sillä he itse eivät siihen kykene eli oppimaan itse Jumalan sanaa, syynä voi olla yksinkertaisesti vain vähävirikkeiset aivot, jotka ovat kärsineet hapenpuutteesta kun ovat syntyneet.

      Sitten ovat hengellisesti virkut ihmiset, jotka ovat löytäneet paikkansa esim. saarnastuolissa ja ovat karismaattisia, sosiaalisia, ulospäinsuuntautuvia ja ovat niin sanotusti sinut itsensä, maailman ja Jumalan kanssa.
      Heillä on on moottorina talonpoikaisjärki ja kehittynyt tunneäly. Täytyy kyllä todeta, että tunneälyrikkaita ei hevin löydä uskovista tai sitten he eivät paljasta tätä salaisuutta muille kuin toisille uskoville ja Jumalalle, koska se olisi kuin heittäisi sioille helmiä.

    • hyvnhän tuo

      käännös oikeastaan antaa oikeutta alkutekstille.
      Hengellisesti köyä voi vain janota lisää..

      ">>Matt. 5:3
      Autuaat ovat hengellisesti vaivaiset; sillä heidän on taivaan valtakunta.>>"

      Mikä on vaivainen? loukkaantunut, ahdistunut, anteeksi antamaton...kaikki tämmöiset....

      Raamattua lukiessa täytyy hiuka miettiä sanojen taakse.

      • Mikko.

        On sanonta jonka mulle edesmennyt anoppini neuvoi; "nauraa saa vanhoille, muttei Jumalan vaivasille".
        Minussa oleva tunto ainakin ymmärtää hyvin sanan "vaivainen", eikä löydy selittelyille sijaa siihen muuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      78
      2287
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      136
      1464
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      152
      1169
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1003
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      372
      921
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe