Mitä jos on käynyt ehtoollisella ilman rippikoulua ja ilman että kuuluu kirkkoon? Mikä on uskovaisten mielipide tästä? Kävi armeijassa kenttäharjoituksessa ehtoollisella jossa siis kaikki kävivät (joutuivat käymään) keltään ei kysytty kuuluuko kirkkoon eikä sanottu että kirkkoon kuulumattomien ei tarvitse osallistua.
Ehtoollinen ilman rippikoulua?
17
684
Vastaukset
- -olni.l
hm!!!
Haluat pilkata Jeesusta vai!!!
Tätä totuutta ei katumus katekismus kerro ehtoollisesta!!!
Jeesuksen kertoma vertaus:
27 Ja hän otti maljan, ja kiitti, antoi heille ja sanoi: Juokaa tästä kaikki,
28 sillä tämä on minun perimä; sen Uuden Testamentin malja, jonka tähden monien syyttömien verta vuodatetaan synneistä jotka ei heille kuulu.
29 Mutta minä sanon teille: En suinkaan minä teidän verta juo tästä viinipuun hedelmästä, sitä juodaan verenä siihen saakka, kunnes minä jälleen juon teidän kanssanne viinin viininä, Uuden Liiton mukaisesti, minun maallisen ja sielullisen Isäni valtakunnassa.
USKOVAISET, KYSYKÄÄ JEESUKSELTA NIINKUIN PIETARIKIN KYSYI:
http://www.koivuniemi.com/cgi-bin/raamattuhaku/?hakuehto=mat 15
15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?
TÄSSÄ TIETO ETTÄ KYSEESSÄ ON VERTAUS:
Markus 4:11 Niin hän sanoi heille: "Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa,
Markus 4:12 että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi".
Mar 4:13 Ja hän sanoi heille: "Ette käsitä tätä vertausta; kuinka sitten voitte ymmärtää kaikki muut vertaukset?
TÄSTÄ SELVIÄÄ ETTÄ NK. pyhä ehtoollinen ON JEESUKSEN PILKKAAMISTA JOSSA HÄNESTÄ TEHDÄÄN ULOSTETTA:
16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?
ON VARMAAN VAIKEA TUNNUSTAA, ETTÄ EHTOOLLINEN ON JEESUKSEN PILKKAAMISTA MUTTA ETTE TE OLE SYYLLISIÄ VAAN HARHAUTETTUJA!!!
Olen usein saanut "turpiin" nk. pyhän ehtoollisen "pilkkaamisesta" kuten monet teistä ovat asian ilmaisseet mutta laitan taas kerran esille Jeesuksen Oman Sanan todisteet kantani tueksi. En pilkkaa ehtoolistanne vaan sitä, että tuon Jeesusta pilkkaavan rituaalinne suoritatte Hänen Nimessä Häntä pilkaten! TÖRKEÄÄ PILKKAAMISTA!!!
Lukekaa joskus raamattua ottakaa vastaan Jumalan ja Jeesuksen Oman Sanan tiedot Laki mukaan lukien niin tiedätte ketä palvelette!
Uskonvapaus Laki sallii, että saatte palvella herraanne niin palvelkaa sitä Luder/Lutheria epäjumalanne sen herran omalla nimellä JA JÄTTÄKÄÄ JUMALAN JA JEESUKSEN SEKÄ PYHÄN HENGEN NIMISSÄ TEKEMÄNNE PILKKAAMIS RITUAALIT, OPETUKSET JNE POIS NIIN ETTE PILKKAA SIELULLISESTI JUMALAN JA JEESUKSEN OMAAVIEN MIELTÄ.- Luterialainen ehtool
Selvyyden vuoksi pitänee täsmentää, ettei toki Raamatun tekstit viittaa Lutherin kehittelemään luterialaiseen uskontoon. Se olisikin mahdotonta, sillä Raamatussa ei todellakaan ole yhtään mainintaa luterialaisuudesta eikä myöskään Lutherista, eikä Kristustkaan tiennyt yhtään mitään kummastakaan.
Luterialainen ehtoollinen on vain tämän uskonnon oma juttu ja menettelytapa. Sitä eivät tunnusta päteväksi mitkään kirkot, eikä sitä paitsi luterialaisilla ole ehtoollisyhteyttäkään muiden kuin protestanttisten lahkojen kanssa. Tietääkseni.
Jos olet kastettu, niin voit nauttia Ehtoollisen.
Rippikoulun käymättömyys tai kirkkoon kuulumattomuus eivät liity millään tavoin Ehtoollisen viettoon.
Kastettu täytyy olla, sillä kastamattomalle ihmiselle ei Ehtoollisen nauttimisesta
ole mitään hyötyä.- kysyvä ei eksy
Mitä hyötyä kastetulle ihmiselle on ehtoollisen nauttimisesta?
- jätä väliin
kysyvä ei eksy kirjoitti:
Selaiselle, joka kylelee tuollaista, ehtoollisesta ei ole mitään
hyötyä.
"Hän syö ja juo tuomioksensa." kysyvä ei eksy kirjoitti:
Kysyit " mitä hyötyä "...
Ehtoollinen on HENGELLINEN ATERIA. Ehtoollisessa Jumala, siis Pyhä Henki, eli Jeesus Kristus, vahvistaa omia lapsiaan Hengellään.
Ja, sen lisäksi Ehtoollinen on uskontunnustus, näkyvällä tavalla.
Siis, Hengellinen ateria ja uskonnontunnustus.- kysyvä ei eksy
Malakia kirjoitti:
Kysyit " mitä hyötyä "...
Ehtoollinen on HENGELLINEN ATERIA. Ehtoollisessa Jumala, siis Pyhä Henki, eli Jeesus Kristus, vahvistaa omia lapsiaan Hengellään.
Ja, sen lisäksi Ehtoollinen on uskontunnustus, näkyvällä tavalla.
Siis, Hengellinen ateria ja uskonnontunnustus.Mutta miksi pitäisi olla kastettu jotta kuvaamasi vahvistaminen ja uskon tunnustus tapahtuisi?
kysyvä ei eksy kirjoitti:
Mutta miksi pitäisi olla kastettu jotta kuvaamasi vahvistaminen ja uskon tunnustus tapahtuisi?
Kasteessa tullaan Liittoon jumalan kanssa. Kasteessa Jumala antaa ihmisen synnit anteeksi, eli vanhurskauttaa ihmisen.
Kasteessa tullaan Jumalan lapseksi. Jumalasta tulee näin kastetun todellinen IANKAIKKINEN ISÄ.
Kasteessa Jumala, eli Pyhä Henki tulee ihmiseen asumaan. Ihmisestä tulee Pyhän Hengen Temppeli.
Kasteessa Jumala antaa ihmiselle Uskon.
Jeesus käski Häneen uskovia nauttimaan Ehtoollisen Hänen muistokseen.
Vanhassa Liitossa on tästä esikuvana pääsiäislampaan syöminen....kukaan ympärileikkaamaton ei saanut sitä syödä, vain Jumalan kansaan kuuluvat.
Onko sinut kastettu ?- kysyvä ei eksy
Malakia kirjoitti:
Kasteessa tullaan Liittoon jumalan kanssa. Kasteessa Jumala antaa ihmisen synnit anteeksi, eli vanhurskauttaa ihmisen.
Kasteessa tullaan Jumalan lapseksi. Jumalasta tulee näin kastetun todellinen IANKAIKKINEN ISÄ.
Kasteessa Jumala, eli Pyhä Henki tulee ihmiseen asumaan. Ihmisestä tulee Pyhän Hengen Temppeli.
Kasteessa Jumala antaa ihmiselle Uskon.
Jeesus käski Häneen uskovia nauttimaan Ehtoollisen Hänen muistokseen.
Vanhassa Liitossa on tästä esikuvana pääsiäislampaan syöminen....kukaan ympärileikkaamaton ei saanut sitä syödä, vain Jumalan kansaan kuuluvat.
Onko sinut kastettu ?Kiitos siitä että selität asiaa uskovaisen kannalta.
Minut on kastettu, mutta ei minuun tullut uskoa. En myöskään usko olleeni syntinen tai mitään pahaa tehnyt silloin pienenä vauvana.
Tunnen kristittyjä, jotka on kastettu vasta aikuisina. Kaste tai sen puute ei kerro sitä, uskooko asevelvollisuuden suorittaja Jumalaan. Siksi tuo rajoitus, että ehtoollisella pitäisi olla kastettu, on minusta tarpeeton. Jollei usko, niin ehtoollinen on merkityksetön, vaikka olisikin lapsena kastettu. Jos uskoo, niin miten kasteen puute mitätöisi ehtoolliskokemuksen? kysyvä ei eksy kirjoitti:
Kiitos siitä että selität asiaa uskovaisen kannalta.
Minut on kastettu, mutta ei minuun tullut uskoa. En myöskään usko olleeni syntinen tai mitään pahaa tehnyt silloin pienenä vauvana.
Tunnen kristittyjä, jotka on kastettu vasta aikuisina. Kaste tai sen puute ei kerro sitä, uskooko asevelvollisuuden suorittaja Jumalaan. Siksi tuo rajoitus, että ehtoollisella pitäisi olla kastettu, on minusta tarpeeton. Jollei usko, niin ehtoollinen on merkityksetön, vaikka olisikin lapsena kastettu. Jos uskoo, niin miten kasteen puute mitätöisi ehtoolliskokemuksen?" Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta "
Vakuutan sinulle vielä, että ilman kastetta ei kukaan voi pelastua.
Raamattu sanoo selvästi ;
Johannes 3:5
" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."
" Kasteen puute " niin kuin kirjoitit, tarkoittaa käytännössä sitä, ettei ihmisessä ole Pyhää Henkeä.
Jeesuksen viimeinen käsky, ennenkuin Hän nousi takaisin Kirkkauteensa löytyy Matteuksen evankeliumin lopusta ,
Matt.28:19-20
" Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Ihmisen on syntinen riippumatta siitä onko vastasyntynyt tai vanhus.
Raamattu ilmoittaa, että synnin palkka on kuolema, aivan samoin niin pikkulapsen kuin aikuisen. Sitä kutsutaan perisynniksi.
On olemassa ajallinen elämä täällä maan päällä ja on olemassa Iankaikkinen elämä taivaassa.
Sanoit ettei sinuun " tullut uskoa ".
KYLLÄ TULI.
Tuo " uskon tuleminen" tarkoittaa itseasiassa Jumalan tulemista. Usko on Jumala itse.
Minunkin "oma" uskoni on aivan yhtä tyhjän kanssa, mutta onneksi minulla on myös sellainen Usko, joka kelpaa Jumalallekin......
....eli, Jumala itse uskoo minussa, minun puolestani, minun hyväkseni, minä hoidan ainoastaan sen "epäuskomisen"....
Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen. Sinunkin kohdalla.
Kysyit tärkeästä aiheesta eli uskosta ja kasteesta. Niitä ei voi erottaa pois toisistaan. Mainitsit aikuisina kastetut. He valitettavasti juuri tekevät näin. He eivät ymmärrä, että ihminen uudesti syntyy kasteessa, Jumalan toimiessa.
Haluaisin neuvoa/opettaa/todistaa sekä täydellisesti että lyhyesti, mutta se on mahdotonta. Siksi pyydänkin sinua, että avaisit Raamatun, mielellään vanhemman 33/38 vuoden käännöksen, ja lukisit. Jumala puhuu Sanansa kautta. Aivan varmasti puhuu.
Sinulla on suu. Puhu Jumalalle. Kysy. Pyydä. Pyydä Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä Jumala opettamaa sinua, niin tällöin sinulla on opettajana parhain mahdollinen.
On iso ero Raamatun käännöksillä, vanhemmalla ja tällä vuoden 92-käännöksellä. Valitse paremmin käännetty 33/38, sitä sinulle itse suosittelen.
Aloita Uudesta Testamentista, sieltä alusta, Matteuksen evankeliumista.
Katso mitä Jeesus sanoo synnistä ja sen seurauksista.
Kastamatonkin ihminen voi jäädä ilman pelastusta ja joutua kadotukseen,jos paaduttaa itsensä eikä välitä Jumalan tarjoamasta pelastuksesta, mutta kastamattomalle ihmselle pelastuminen on mahdotonta.- Enpäs uskokaan
Malakia kirjoitti:
" Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta "
" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."
" Kasteen puute " niin kuin kirjoitit, tarkoittaa käytännössä sitä, ettei ihmisessä ole Pyhää Henkeä.
Jeesuksen viimeinen käsky, ennenkuin Hän nousi takaisin Kirkkauteensa löytyy Matteuksen evankeliumin lopusta ,
" Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Raamattu ilmoittaa, että synnin palkka on kuolema, aivan samoin niin pikkulapsen kuin aikuisen. Sitä kutsutaan perisynniksi.
On olemassa ajallinen elämä täällä maan päällä ja on olemassa Iankaikkinen elämä taivaassa.
KYLLÄ TULI.
Tuo " uskon tuleminen" tarkoittaa itseasiassa Jumalan tulemista. Usko on Jumala itse.
Minunkin "oma" uskoni on aivan yhtä tyhjän kanssa, mutta onneksi minulla on myös sellainen Usko, joka kelpaa Jumalallekin......
....eli, Jumala itse uskoo minussa, minun puolestani, minun hyväkseni, minä hoidan ainoastaan sen "epäuskomisen"....
Kysyit tärkeästä aiheesta eli uskosta ja kasteesta. Niitä ei voi erottaa pois toisistaan. Mainitsit aikuisina kastetut. He valitettavasti juuri tekevät näin. He eivät ymmärrä, että ihminen uudesti syntyy kasteessa, Jumalan toimiessa.
Haluaisin neuvoa/opettaa/todistaa sekä täydellisesti että lyhyesti, mutta se on mahdotonta. Siksi pyydänkin sinua, että avaisit Raamatun, mielellään vanhemman 33/38 vuoden käännöksen, ja lukisit. Jumala puhuu Sanansa kautta. Aivan varmasti puhuu.
Sinulla on suu. Puhu Jumalalle. Kysy. Pyydä. Pyydä Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä Jumala opettamaa sinua, niin tällöin sinulla on opettajana parhain mahdollinen.
On iso ero Raamatun käännöksillä, vanhemmalla ja tällä vuoden 92-käännöksellä. Valitse paremmin käännetty 33/38, sitä sinulle itse suosittelen.
Kastamatonkin ihminen voi jäädä ilman pelastusta ja joutua kadotukseen,jos paaduttaa itsensä eikä välitä Jumalan tarjoamasta pelastuksesta, mutta kastamattomalle ihmselle pelastuminen on mahdotonta.Sinä siis sanot, että niillä jotka eivät koko elämänsä aikana kuule Jeesuksesta, ei ole mitään mahdollisuutta pelastua? Onpas julma ja epäoikeudenmukainen Jumala. Taitaa olla vain omaa ylimielisyyttäsi.
- b.w.ht
Malakia kirjoitti:
KYLLÄ TULI.
Kastamatonkin ihminen voi jäädä ilman pelastusta ja joutua kadotukseen,jos paaduttaa itsensä eikä välitä Jumalan tarjoamasta pelastuksesta, mutta kastamattomalle ihmselle pelastuminen on mahdotonta.Et kai ole ymmärtänyt oikein uskon ja tiedon eroa!
Uskontunnustus on mielestäni Jumalasta, Jeesuksesta ja Pyhästä Hengestä luopumista / eroamista Jeesuksen ilmoittamasta Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta jonka ihmiseksi syntynyt Luojaltaan on saanut!
Jotku uskoo rikollisen kristinuskon herraan / herroihin (tuhansia lahkoja) ja sen/niiden epäjumaliin uskontunnustuksen antaneina.
Jotku uskoo auringon Jumalaan jne jne...
http://gamma.nic.fi/~cobrat/raamatunajanepaj.htm
Siis uskominen johonkin toiseen kuin Jumalallisuuteen tunnustetaan ja Jumalallisuus on tietoisuutta.
Uskon ja tiedon välinen ero tulee esiin kärjistettynä näin; älä tapa käskyn valossa:
-uskossa oleva uskovainen tappaa kun herra käskee (omia lapsiaakin tappamalla; noitarovioillakin)
-Jumalallisuuden tietoudessa olevat ei tapa eikä tapata sillä Jumala ja Jeesus on antamassaan Laissa on tappamisen kieltäneet älä tapa käskyllä.
Jeesus ei ollut uskossa eikä uskontunnustuksen antanut uskovainen.
Jeesus uskoi/totteli/noudatti Isän/Jumalan Lakia, se on Jumalallisuuden tietoa; ymmärtämistä.
Ihminen joka tietää, ei usko herroja vaan Jumalallisuuden tietoisuudellaan tottelee, noudattaa Lakia.
Uskontunnustuksen antaneet uskovat kun herraansa palveleva epäjumala palvelijoineen käskee, esim. tappamaan vaikka se on rikos.
jne...
Olen usein miettinyt miksi esim. kristinuskolla on yli 3500 lahkoa!! Muutama vuosi sitten minulle valkeni että sehän on saatanan tahto.
Saatanan on helppo hallita keskenään eri mieltä olevia palvelijoitaan kun ne riitelevät; jopa tappavat toisiaan satoja vuosia sotien ja sotajoukkojen mukana paimenet siunaavat joukkojaan tappamaan toisiaan "kodin, Isänmaan ja uskon puolesta!"
Kun kaiken tuon hiljalleen opin ymmärtämään, kaikkea tässä kertomatta; niin toivoin, että jos tulen hulluksi niin en ainakaan uskovaiseksi sillä haluan olla hullua hurskaampi!
Mitä taas lestadiolaisuuteen tulee niin se on vain eräs äärimmäisistä Luder/Lutherilaisuudesta. LLL:n lähetettiin aikanaan suomeen.
Lainattua tekstiä:
"Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'
Ja ruotsistahan suomeen sitä rikollisuuden tappajan miekka sivistystä tuotiin ja silloin suomalaiset pakotettiin rikollisten kristittyjen toimesta pois siitä Jeesusta seuranneiden kristillisyydestä jota mm. Jeesuksen opetuslapsi suomalaisille toi:
http://www.fkf.net/Kadonneet/Missionary_Journeys.pdf
Tuon tiedon saatuaa ruotsalaiset keksivät, että heillä on ollut Aatami pappina vai oliko peräti piispana ja Jeesus oli vieraillut Upsalan temppelissä jne... Kateutta suomalaisia kohtaan... omia epäjumaliaan edustaen...
Näin ollen uskontunnustus on vain ja ainoastaa Jumalasta, Jeesuksesta ja Pyhän Hengen; Luojan suomasta ymmärtämisistä luopumista ja liittyminen Heidän Nimissä Heitä pilkkaavien rikollisuuden lahkoon/lahkoihin liittymistä.
Jos joku on eri mieltä niin todistakoon raamatun UT:n Jumalan ja Jeesuksen Omalla Sanalla väitteensä! Jos Heidän oppia käyttää niin jonku Paavalin tai jnku muun sana ei ole pätevä! - Anonyymi
Malakia kirjoitti:
KYLLÄ TULI.
Kastamatonkin ihminen voi jäädä ilman pelastusta ja joutua kadotukseen,jos paaduttaa itsensä eikä välitä Jumalan tarjoamasta pelastuksesta, mutta kastamattomalle ihmselle pelastuminen on mahdotonta.”Vakuutan sinulle vielä, että ilman kastetta ei kukaan voi pelastua.”
Päteekö myös vauvoihin, jotka menehtyivät ennen kaste-tilaisuutta?
Katolisessa kirkossa uskottiin jossain vaiheessa, että vauvoille olisi oma erityis-porsaanreikänsä kasteen vaatimuksiin. Tämä vedettiin myöhemmin takaisin, jolloin uskovaiset vauvansa menettäneet saivat itkeä silmänsä puhki, kun heidän vauvansa olivatkin ilmeisesti kadotuksessa.
En ymmärrä, miten joku kaikkivaltias voisi olla niin pikkumainen, että pelastus jäisi jostain veden läiskyttelystä kiinni. Etenkin, jos kyseinen tapahtuma ei käytännön syistä onnistunut.
- Anonyymi
kävin kerran ehtoollisella enkä tiennyt että pitää olla kastettu enkä ollut. oliko se väärin? kamala omatunto
- Anonyymi
"Sen tähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta, sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo turmioksensa" (jakeet 27-29).
Tuttujen seurakuntalaisten mielikuvitus herää miettimään syntejäsi heidän nähdessään ehtoollisastioiden siirtyvän kohdallasi koskematta eteenpäin. Mieleesi on piintynyt ajatus: "Jos nautin ehtoollisen kelvottomasti, nautin sen turmiokseni."
Usein kelvottoman nauttimisen käsitetään tarkoittavan ehtoollisen ottamista, kun tunnolla on jotakin, mitä ei ole ehtinyt pyytää ihmisiltä tai Jumalalta anteeksi. Joskus kelvottomuus selitetään siten, että ei ole vielä käynyt kasteella ja liittynyt uskovien yhteisöön virallisesti ilmoittautumislomakeen kautta. Omaksi turmiokseen nauttimisen ajatellaan aiheuttavan sairauksia ja varhaisen "pois nukkumisen", kuten 1. Kor. 11:30 sanoo.
Raamattu ja Jeesus eivät missään vaiheessa kehota välttämään ehtoolliseen osallistumista. Raamatun ajatus onkin, että "koetelkoon...itseänsä, ja niin syököön..." toisin sanoen syököön tutkiskellen. Ehtoollisen nauttimiseen tulee sisältyä kunnioittava asenne. Ehtoollisen tarkoituksena on muistuttaa rakkaudesta ja rauhasta, jonka Jeesuksen ristinkuolema on meille antanut. Lisäksi sen tarkoitus on yhdistää uskovat toisiinsa ja Jumalaan, jotta voisimme yhdessä kohdata elämän haasteet. Asenteen tarkastelun jälkeen myös korinttolaisten oli Paavalin mukaan siis syytä ottaa ehtoollinen.
Mellerin Lexan mukkaan perisynti näkyy vauvoissa siinä, että ne pyrkivät tarttumaan lähelläoleviin esineisiin ja vetämään niitä narsistisesti puoleensa "Minun! Minun! Minun!".
- Anonyymi
Luterilaisessa kirkossa ehtoolliselle saa mennä ainoastaan kirkon jäsen. Tämä määritellään kirkkojärjestyksessä. Esimerkiksi helluntailaisten kanssa kirkolla ei ole ehtoollisyhteyttä. Käytännössä tätä ei valvota, mutta jos ehtoollisen jakaja tunnistaa helluntailaisen hänelle ei pitäisi antaa ehtoollista. Menkööt omaan seurakuntaansa ehtoolliselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama295099Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644081Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve773657Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732718Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1502516Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602378Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl792189Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272157- 1351674
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko401538