Tästä on varmaan ennenkin ollut keskustelua, mutta laitan silti.
"Ruumiinavaus ja verensiirto koetaan ongelmallisiksi juutalaisuudessa."
http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto17_4.pdf
Miksi näin, kun 3. moos. 17 toteaa näin:
14 sillä veressä on jokaisen elävän olennon elämänvoima. Siksi minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään elävän olennon verta, sillä veressä on sen elämänvoima. Jokainen, joka syö verta, on poistettava kansansa keskuudesta.
15 "Jos joku, olipa hän israelilainen tai siirtolainen, syö itsestään kuollutta tai kuoliaaksi raadeltua eläintä, hän pesköön vaatteensa ja peseytyköön; hän on epäpuhdas iltaan saakka. Sitten hän on jälleen puhdas.
16 Mutta ellei hän pese vaatteitaan ja peseydy, hän jää syynalaiseksi."
Samoin 1. Sam. 14:31-34 kertoo tilanteesta, jossa veristä lihaa syötiin:
31 Ja he voittivat sinä päivänä filistealaiset ja ajoivat heitä takaa Mikmaasta Aijaloniin asti; ja väki oli kovin näännyksissä.
Tekstissä ei ole Vanhaa testamenttia.
32 Sentähden väki syöksyi saaliin kimppuun ja otti lampaita, raavaita ja vasikoita ja teurasti niitä paljaan maan päällä; ja väki söi lihan verinensä.
33 Niin Saulille ilmoitettiin tämä: "Katso, väki tekee syntiä Herraa vastaan, kun syö lihaa verinensä". Hän sanoi: "Te olette menetelleet uskottomasti; vierittäkää nyt tänne minun eteeni suuri kivi".
34 Ja Saul sanoi: "Menkää väen sekaan ja sanokaa heille: 'Tuokaa jokainen härkänne ja lampaanne minun luokseni ja teurastakaa ne täällä. Sitten syökää; älkääkä tehkö syntiä Herraa vastaan syömällä lihaa verinensä.'" Niin väestä jokainen silloin yöllä toi omin käsin härkänsä ja teurasti sen siellä.
Selvästi on olemassa toimenpiteet (rituaalit) asian kuittaamiseksi, mutta silti asia on ongelma.
Onko niin, että jumala haluaa mieluummin veriuhreja kuin eläviä ihmisiä?
Verensiirrot ja Mooseksen laki
10
367
Vastaukset
- ...
verensiirto ei ole ongelma, ruumiinavaus on joillekin ortodoksisille ryhmille, mutta muut ryhmät sallivat ruuminavauksen ilman muuta, jos se on kuolinsyyn määrittämiseksi välttämätön tai antaa lisätietoa lääkäreille joka lisää mahdollisuuksia auttaa muita potilaita.
Käskyt ovat jotta niistä eläisi ja laki (torah) on se jota noudatetaan ei tarinat joistakin tavoista joita ehkä on eri aikoina ollut .
http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/625443/jewish/Is-blood-transfusion-permissible-in-Jewish-belief.htm
http://www.askmoses.com/en/article/587,2022565/Does-Jewish-law-permit-blood-transfusions.html
http://www.shamash.org/lists/scj-faq/HTML/faq/12-38.html - trollhunter
"verensiirto ei ole ongelma,"
Eli onko tuossa lääkärilehdessä oleva asia väärin?
"Kaksi erityisongelmaa on toistuvasti noussut esiin myös juutalaisuudessa: ruumiinavaus ja verensiirto. Raamatun mukaan veressä on ihmisen sielu, ja siksi verensiirto on koettu erityisen vaikeaksi kysymykseksi, josta yhä kirjoitellaan fundamentalistien Mea Shearim -korttelissa mm. seinägraffiitteja."- ...
Meah shearimissa asuu parituhatta ihmistä, ultraortodoksista, jotka muutenkin ovat kääntäneet selkänsä nykyjalle ja vaativat mm Israelin valtion tuhoa. Jos luulet etteivät he käy sairaaloissa leikkauksissa ja hoidoissa tai ota verensiirtoja tarvittaessa, erehdyt.
En ymmärrä' alkuunkaan tuota kirjoitusta. Ilmeisesti luulet että Israelissa ei ihmisiä leikata, loukkaantuneita auteta , hoideta leukemiapotilaita ym jossa kaikessa tarvitaan verensiirtoja. Verensiirrot ovat oleellinen osa nykylääketiedettä jota juutalaiset itse ovat ensimmäisten joukossa olleet kehittämässäkin . - - trollhunter -
... kirjoitti:
Meah shearimissa asuu parituhatta ihmistä, ultraortodoksista, jotka muutenkin ovat kääntäneet selkänsä nykyjalle ja vaativat mm Israelin valtion tuhoa. Jos luulet etteivät he käy sairaaloissa leikkauksissa ja hoidoissa tai ota verensiirtoja tarvittaessa, erehdyt.
En ymmärrä' alkuunkaan tuota kirjoitusta. Ilmeisesti luulet että Israelissa ei ihmisiä leikata, loukkaantuneita auteta , hoideta leukemiapotilaita ym jossa kaikessa tarvitaan verensiirtoja. Verensiirrot ovat oleellinen osa nykylääketiedettä jota juutalaiset itse ovat ensimmäisten joukossa olleet kehittämässäkin .En luule mitään, enkä missään tapauksessa luule näin:
"luulet että Israelissa ei ihmisiä leikata, loukkaantuneita auteta , hoideta leukemiapotilaita ym jossa kaikessa tarvitaan verensiirtoja. "
Kysyn tätä koska tuo on lääkärilehti, sieltähän tuo lainaus on peräisin. Ei se ole minun kuvitelmaani.
Noiden ultraortodoksien kohdalla voi ajatella, että heidän mielestään ilmeisesti nuo vt:n kohdat eivät riitä korvaamaan verensiirtoja vaan heidän mielestään ihmisen on parempi kuolla kuin ottaa verensiirto? - - trollhunter -
... kirjoitti:
En ymmärrä' alkuunkaan tuota kirjoitusta. Ilmeisesti luulet että Israelissa ei ihmisiä leikata, loukkaantuneita auteta , hoideta leukemiapotilaita ym jossa kaikessa tarvitaan verensiirtoja. Verensiirrot ovat oleellinen osa nykylääketiedettä jota juutalaiset itse ovat ensimmäisten joukossa olleet kehittämässäkin .Lisään vielä: itse asiassa en tiedä vaikka tuo parituhantinen joukkio hyväksyisi verensiirron tarpeen vaatiessa, mutta vastustus niitä kohtaan on ilmeisesti kova.
- 5+19
Jehovan todistajat eivät myöskään hyväksy verensiirtoja, ellei tilanne sitten ole muuttunut....näin on kuitenkin ollut.
- - trollhunter -
Tilanne ei ole muuttunut, ja koetan tässä keräillä kunnollisia perusteita asiasta.
Itseäni kiusaa nuo aloituksessa olevat kohdat, joiden perusteella veren syöminenkin on selvästi sallittua hengen hädässä. Joten mistä näitä ehdottomia kieltäytymisiä vedetään.
En siis ajattele, että kaikki juutalaiset kokevat verensiirrot ongelmaksi, en missään tapauksessa.
- ...
Hengenhädässä käskyt eivät ole voimassa, eihän ole tarkoitus että ihminen kuolee käskyjen takia vaan elää niistä .Eli sabattina saa pelastaa ihmishengen eikä vain saa, vaan pitää, keskitysleireilllä sai syödä mitä ikinä löysi säilyäkseen hengissä jne.
Muutamaa käskyä ei kuitenkaan saa rikkoa: ei saa kääntyä vieraan jumalan palvojaksi , ei murhata eikä tehdä kiellettyjä seksuaalitekoja, noissa tapauksissa on valittava oma kuolema.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pikuach_nefesh - - trollhunter -
Ok. Kiitos vastauksista
- Aatetowerit
Kyllä Bohemian Growssa Kissingeri suorittaa veriuhreja ihmisillä, eihän se omatunto pelkistä elukoista puhdistu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823223
- 922925
- 532182
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201625- 191434
- 171421
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61419Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein181365Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131341Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin351295