Eli olen siis alle 20 vuotias nainen. Olen tupakoinut noin 3 vuotta, välillä vähemmän ja välillä runsaastikkin. Nyt muutama päivä sitten poskeeni ylähampaiden kohdalle tuonne taakse ilmestyi valkoinen rakkula. Aftoja minulla on ollut ennenkin, ei kuitenkaan pariin vuoteen. Rakkula on kipeä ja kipu säteilee hiukan muuallekkin. Epäilen kovan kivun ja rakkulan suuruuden johtuvan siitä, että se hankaa jatkuvasti taka hampaaseen, eikä siksi pääse parantumaan. Nyt kävi kuitenkin mietityttämään, ettei ole mahdollista sairastua suusyöpään? Olen käyttänyt alkoholia vain muutamia kertoja, enkä ole kahteen vuoteen syönyt punaista lihaa, joten alkoholin käytöstä tai ravinnosta sitä ei ole mahdollista ollut saada aikaiseksi. Onko näin nuorella ''vain'' muutaman vuoden tupakoineella mahdollista sairastua...? Kiitos kovasti vastauksista.
Suusyöpä, oireet ja todennäköisyys?
8
1518
Vastaukset
- Vaaramomentti
Miksi muuten tupakoit? Käsittämätön asia jos ymmärrät sen vaarat.
No ei se ihan yleistäkään ole, mut lehtitietojen mukaan yhä nuoremmat sairastuvat suusyöpään. - -
Olen kyllä parhaillani lopettamassa tupakointia, suhteellisen hyvällä menestykselläkin onneksi! Tuli se joskus nuoruustyhmyydessä aloitettua kun sen vaaroista ei tajunnut mitään, lopettaminen on ollutkin vaikeampi juttu. Mutta paranemaan päin on ongelma.
Tahtoisin kuitenkin edelleen tietää, kannattaako minun huolestua? Katsastin ''rakkulaa'' tänään tarkemmin, ja huomasin että se on enää kipeä kuoppa, jonka ympäristö on turvonnut. Tuo kuoppa kohta painautuu hampaaseen kokoajan... Voisiko olla siis vain afta tai hiertymä...?- -
Takahampaat siis hiertäneet aiemminkin haavaumia, todennäköisesti suun ahtauden vuoksi... Eivät kuitenkaan näin kipeitä ole aiemmin olleet.
- joonatan3
Oikella puolella leukaa on nopeasti kasvanut patti joka näkyy jo päällepäin jos tarkkaan katsoo. Se ei ole kipeä.Mutta parin viikon sisällä se on kasvanut huomattavasti. Pelkään syöpää. Onko kenelläkään muulla ollut tällaista vaivaa ja kuinka sitä on hoidettu?
- msms
Mene ihmeessä hammaslääkäriin. Se kyllä voi olla kystä.
- masdq
suusyövän riksiä lisää myös hpv tartunta jonka voi saada esim suuseksissä
- huolestunut95
minä pelkään myös suusyöpää, tosin en tiedä sopiiko oireeni siihen. minun ikenet ovat jo pari kuukautta olleet turvonneet ja turvotusalueen kohdalta kivikovat. ikenet vuotavat myös välillä verta, mutta ne eivät ole kipeät. mitä voisi olla? en tupakoi yms. ja pesen hampaita säännöllisesti ja syön terveellisesti.
- -
ientulehdus on varmaan sinulla huolestunut95, ei varmaan mitään vakavampaa. kannattaa kuitenkin käväistä lekurilla ettei tulehdu pahemmin tai leviä tulehdus pidemmälle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815