Onko parempi leikata kukkinee kukkavarret ennen niiden tuleentumista vai sen jälkeen?
Olen leikellyt ne aina sitämukaa pois kun kukat ovat lakastuneet ja olettanut että juurakko alkaisi valmistautua seuraavaan vuoteen. Siemenien toivossa tietenkin jätän joitakin lajeja.
Toinen kysymys, mihin aikaan vuodesta perennapenkkien uudelleen istutus on paras tehdä?
KUKKINEET PERENNAT
4
228
Vastaukset
- kasvattaja
Olen leikannut unikot, ritarinkannukset, malvat , ne kasvaa uudelleen jos on kaunis pitkä syksy.
Tosin silloin ei saa siemeniä, mutta ne voi ottaa ensin talteen ja kylvää erikseen jonnekin .
Perennapenkkiä voi uudistaa näin syksyllä, kun maa on kosteaa , itse tykkään istutella keväällä.- Vanha tumpelo
Kiitti neuvosta. Näin teemme.
- pikku puutarhuri
Paras odottaa kevääseen; märäntymis- ja palentumisvaara syksyllä leikattaessa.
Jos syyssade lorisee niihin leikattuihin avoimiin kasvinosiin.
Onttoihin varsiin vesi jäätyessään rikkoo myös juuristoa.
Ne vanhat lehdet suojaavat myös kuivattavalta kevätauringolta.
Kiva jättää myös siemeniä vähän linnuillekin. Nättiä talvella. - kaivinkone
Olen leikannut miten vain, enkä ole huomannut mitään eroa seuraavan vuoden kukinnassa. Tällaisina lämpiminä syksyinä jotkut väsääävät toisen kukinnan, kun eka on leikattu pois. Esim. karpaattien kello ja vuorineilikka kukkivat helposti uudelleen.
Talveksi jätetyt törökkäät pidättävät lunta penkissä, joten arat kasvit hyötyvät niistä. Keväällä maan sulettua on kiva siivota penkit, kun vanhan kasvuston suojissa alkanut uusi kasvu tulee esiin piilostaan.
Uudelleen istutus kannattaa tehdä joko keväällä tai elokuussa kukinnan päätyttyä. Kovin myöhään syksyllä saattaa olla liian märkää ja juurtuminen häiriintyy.
Keväällä on etuna kostea maa, josta on helppo kaivaa ja elokuussa taas näkee helpommin koko kasvuston koon - ei tule istutettua liian tiheään. Juurakoitten jakaminen onnistuu keväällä helpommin, kun kasvun vimma saa jakotaimet äkkiä tuuhettumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1317105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654350Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543442Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4933096Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2932070Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361733Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201651- 911563
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1761472Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151426