Onko parempi leikata kukkinee kukkavarret ennen niiden tuleentumista vai sen jälkeen?
Olen leikellyt ne aina sitämukaa pois kun kukat ovat lakastuneet ja olettanut että juurakko alkaisi valmistautua seuraavaan vuoteen. Siemenien toivossa tietenkin jätän joitakin lajeja.
Toinen kysymys, mihin aikaan vuodesta perennapenkkien uudelleen istutus on paras tehdä?
KUKKINEET PERENNAT
4
238
Vastaukset
- kasvattaja
Olen leikannut unikot, ritarinkannukset, malvat , ne kasvaa uudelleen jos on kaunis pitkä syksy.
Tosin silloin ei saa siemeniä, mutta ne voi ottaa ensin talteen ja kylvää erikseen jonnekin .
Perennapenkkiä voi uudistaa näin syksyllä, kun maa on kosteaa , itse tykkään istutella keväällä.- Vanha tumpelo
Kiitti neuvosta. Näin teemme.
- pikku puutarhuri
Paras odottaa kevääseen; märäntymis- ja palentumisvaara syksyllä leikattaessa.
Jos syyssade lorisee niihin leikattuihin avoimiin kasvinosiin.
Onttoihin varsiin vesi jäätyessään rikkoo myös juuristoa.
Ne vanhat lehdet suojaavat myös kuivattavalta kevätauringolta.
Kiva jättää myös siemeniä vähän linnuillekin. Nättiä talvella. - kaivinkone
Olen leikannut miten vain, enkä ole huomannut mitään eroa seuraavan vuoden kukinnassa. Tällaisina lämpiminä syksyinä jotkut väsääävät toisen kukinnan, kun eka on leikattu pois. Esim. karpaattien kello ja vuorineilikka kukkivat helposti uudelleen.
Talveksi jätetyt törökkäät pidättävät lunta penkissä, joten arat kasvit hyötyvät niistä. Keväällä maan sulettua on kiva siivota penkit, kun vanhan kasvuston suojissa alkanut uusi kasvu tulee esiin piilostaan.
Uudelleen istutus kannattaa tehdä joko keväällä tai elokuussa kukinnan päätyttyä. Kovin myöhään syksyllä saattaa olla liian märkää ja juurtuminen häiriintyy.
Keväällä on etuna kostea maa, josta on helppo kaivaa ja elokuussa taas näkee helpommin koko kasvuston koon - ei tule istutettua liian tiheään. Juurakoitten jakaminen onnistuu keväällä helpommin, kun kasvun vimma saa jakotaimet äkkiä tuuhettumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2583710
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,1342662Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta162152Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!3531926Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää2281924- 571478
Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita491434- 1031157
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan731155- 1111150