Sanctum - ei todellakaan

Kamerunista

Kävin eilen tiistaina Makuunissa ja etsin koefilmiä testatakseni uuden Samsung 3D telkkarini. Odotukset olivat todella minimaaliset, telkkaria kun en todellakaan ostanut 3D kokemuksen perusteella vaan puhtaasti tavalliseen 2D käyttöön, mutta olihan se kokeiltava. Makuunista ei löytynyt oikein mitään järkevää, mutta Cameronin nimellä ja Avatar/TItanic maininnoilla varustettu Sanctum olisi kuulemma juuri ilmestynyt ja nimenomaan myös 3D versiona saatavilla.

Täytyy sanoa, että paha oli pettynyt, niin filmin kuin 3D kokemuksen osalta. Ensinnäkin, jos unohdetaan teknologia ja puhutaan vain itse elokuvasta ensin. Tarina oli sinänsä mielenkiintoinen ja kun DVD:n kansi huusi isolla James Cameron, Avatar, Titanic ja paljon muuta vastaavaa, niin odotukset olivat tietysti suuret. Itse elokuva oli täynnä perinteisiä kliseitä, huonoja näyttelijäsuorituksia ja ohjaus/toteutus niiasi kyllä totaalisen pahasti. Jo alusta tuli aika selväksi, että tässä ratsastetaan isolla nimellä turhaan. Itse asiassa, ennen lopputekstejä taisi tulla useita kertoja mieleen, että voiko Cameron oikeasti toteuttaa kuvauksen näin huonosti, antaisiko hän ohjaajana tehdä onnettomia valintoja tai ylipäätänsä päästää käsistään tällaista puolitiehen jätettyä materiaalia.

Vastaus oli aika selkeä, ei todellakaan. Kun elokuvan lopputekstit ilmestyivät ja ohjaajan, kuvaajan tai edes käsikirjoittajan kohdalta ei löytynyt Cameronia, tuli aika selväksi että tässä on kyllä joku kusettanut meitä kuluttajia oikein kunnolla. Säälittävintä tässä oli kuitenkin se, että Cameron antoi näin huoraamalla tahrata oman nimensä, sen nimen jota ainakin minä oli kunnioittanut aikaisempien saavutusten valossa.

Käsitykseni mukaan, ainoa yhtenäisyys Cameroniin tässä oli se, että James oli osatuottaja ja antanut Avatarissa käytettyjä teknologioita 3D:n osalta elokuvatekijöiden käyttöön. Siinä ne sitten olivatkin.

Teknisesti 3D oli kauheeta kuraa. Säätelin telkkaria ensimmäisen puolituntia ihmetellen missä se 3D oikeesti oli. Oli ihan pakko hakea ohjekirjakin ja lueskella E-manualia, jotta ymmärtäisin mitä ihmettä tästä oikein puuttuu. Kun en saanut lopulta aiheesta mitään tolkkua, niin stoppasin elokuvan ja katsoin testin vuoksi Samsungin telkkarin sisällöstä 3D tuotoksen, joka toimikin ihan hyväksyttävästi. Sanctum vaan ei saanut tästä ominaisuudesta mitään irti ja kun iMAX teatterissa käyneen jenkkiläisen filmikriitikon artikkelista saatoin lukea tismalleen samaa (siis jos ei iMax teatterissa saa 3D kokemusta niin missä), niin asiahan oli aivan selvä - Sanctum ei edusta 3D elokuvaa millään tavalla joten jos sen takia sen haluatte katsoa niin unohtakaa.

Jos unohdetaan kokonaan 3D ja katsotaan mitä leffa muuten tarjosi, niin ei kyllä muuta kuin klaustrofisella vahvistuksen siitä etten luoliin jalallani astu. Itse leffa oli pelkkää pullaa, huonoa näyttelijäsuorituksia, joita katsoessa tuli välillä mieleen, miten ihmeessä jonkun annetaan tuhlata tällaiseen kymmeniä miljoonia euroja.

4

546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jakex1x11

      Ihmisillä tuntuu olevan kovin erilaisia mielipiteitä tästä leffasta. Jos multa kysytään niin tän elokuvan tarkotus ei ollu tehä mitään kulttuurispektaakkelia vaan kuvata luolasukellusta kriisitilanteessa. Täähän pohjautuu löyhästi tositarinaan joka sattu Australiassa Nullaborin tasangolla. Siellä sukellusryhmä joutu juuri julmetun myrskyn ja siitä seuranneen rankkasateen takia vangiksi luolastoon.

      Voihan se olla että itelle toi leffa oli mielenkiintosempi kattoa kun oon harrastanu sukellusta. Sukellus kuvattiin tosi realistisesti ja siinä pääsee hyvin hahmojen sisään ja miettimään mitä ite vois tehä vastaavissa tilanteissa.

      Mun mielestä siis varsin kelpo leffa! 3D:nä en kattonu, että se puoli leffassa on varmaan kussu sit täydellisesti.

    • Veteranfan

      Selviytymistarina pohjautuen tositarinaan kiehtoo aina.Ohjaaja Alister Griersonin Sanctum on tälläinen loppua kohden jännitettään kiristävä trilleri luolasukeltajista.Elokuva on myös oivallinen isän ja pojan välinen psykologinen tutkielma moraalista ja sen vaikutuksista kriisitilanteessa.
      Klaustrofobiseen ympäristöön sijoittuva draamatrilleri kuvaa isän Frank (Richard Roxburgh) ja pojan Josh (Rhys Wakefield) kompleksisesta isä poika suhteesta,joka saa uuden käänteen tulvivassa luolastossa.Tositarinat harvoin ovat ruusuilla tanssimista,kuten tämäkin tarina on ehkä nähty joissakin samankaltaisissa fiktiotarinoissa.Ihmissuhteet kun ovat kovin samankaltaisia kaikissa elokuvissa.Mutta se ei vähennä Sanctumin selviytymiseen keskittyvää ideaa millään tavalla.

      • Sanctum

        Kiitos näistä arvosteluista!
        Olenkin haeskellut mielipiteitä ko. leffasta, ja löytyikin kunnon asiallista tarkastelua arvostelijoilta.


    • Kai Wallin

      Vaikka onkin vanha artikkeli niin sanottakoon että katsoin Sanctumin 3D:nä Rovaniemen digitaalisessa Maxim elokuvateatterissa XpanD laseilla. Ei mikään valtava Imax kangas edes. Oli yksi järkevimmin toteutetuista stereoskooppisista 3D elokuvista. Riittävän realistinen syvyystaso ilman turhia kikkailuja. On syytä oikeasti (en puhu ivaillen) käydä tarkistamassa näkö silmälasiliikkeessä. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa nähdä eri kohteita eri syvyyksissä jos on normaali kahden silmän stereonäkö. En tiedä onko kansiteksteissä eroa mutta sen minkä netistä kuvan löysin niin selvästi sanotaan että "from executive producer James Cameron". Ei siis väitetty Cameronin ohjanneen eikä millään tasolla huiputuksen makua muutenkaan. Sitä paitsi leffa hyvin Abyss tyylinen eli se mitä odotin näkyi riittävän hyvin huomattavasti nykystandardeilla halvemmalla budjetilla ja pienemmällä produktiollakin ehkä. Tositapahtumiin perustuva ja siksi erittäin oleellisen hyvä syy tehdä elokuva erityisesti juuri 3D:n tuoman realistisuuden takia. Draaman takia ehkä on voinut olla selkeämpi lopussa koska ei ole haluttu kikkailla koko elokuvaa pilalle.
      Olen stereoskooppisen 3D kuvauksen asiantuntija ja helppo löytää netistä jos on jotain lisättävää tai kysymyksiä. Jackass 3D oli "huiputus" mutta toisaalta jotenkin sopi kahjouteen että 3D:n toimivuudessa ei ollut logiikkaa vaan oli ilmeisesti täysin randomina tehty osa kohtauksista aitona stereoskooppisena 3D:nä stereokamerasysteemillä. Osa konvertoitu ja osa taisi olla ihan 2D sen mukaan mihin budjetti antoi aikaa. Hienoja hidastuksia 3D:nä tosin oli ja hauskan arkisen näköisiä olivat äijät 3D:nä dokumenttiformaatissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe