Lapsen painostaminen uskontoon?

Useita ihmisiä kiinnostaa se, pakotetaanko lasta johonkin uskontoon, ja kuinka lapsesta tulee mormoni, adventisti, hindu, muslimi tai vaikkapa Jehovan todistaja.

Minun käsittääkseni lasta ei koskaan pakoteta kuulumaan mihinkään uskonnolliseen järjestöön, vaan lapsi luonnollisesti kasvaa siihen uskonnolliseen ympäristöön, jossa hänen vanhempansa ovat.

Vähän sama tilanne kuin puhutussa kielessä. Kyllä lapsi puhuu sitä kieltä, mitä kotona puhutaan ja hyvin harvoin taitaa tapahtua sellaista, että lapselta kysytään, että mitähän kieltä se meidän pikku Petteri nyt haluaisi tässä taloudessa puhua. EIkä kukaan väitä, että suomalaisessa kodissa lasta erityisesti pakotetaan puhumaan suomea.

Kodin kulttuuri ohjaa lasta siihen, mitä vanhemmat kannattavat, eikä lapsi tiedä paremmasta mutta ei myöskään huonommasta.

En ole koskaan kuullut, että esim. adventistiseen perheeseen kuuluva lapsi ilmoittaisi viisi vuotiaana haluavansa kuuluakin mormonikirkkoon, vai onko joku teistä kuullut tällaista? Ja kuinka lapsi edes tietäisi haluta mormonikirkkoon tai oli nimi sitten mikä tahansa?

Lapsi ei luultavasti edes ymmärrä, että mitään muita uskontoja on olemassa kuin se, missä kodin muut perheenjäsenet ovat. Tietenkin koulussa hän tutustuu myös muihin uskontoihin ja kulttuureihin, mikäli lasta ei pistetä oman järjestön kouluun tai muuhun suljettuun ympäristöön.

Tietenkin sellaisessa ympäristössä lapsi tietää myös muista uskonnoista, jossa demonisoidaan muita uskontoja ja muita uskovia ja joillakin voi olla myös tällaisesta kokemuksia.

Yleisellä tasolla mielipiteeni on, että lasta ei pakoteta, vaan lapsi valitsee oman kodin ja sen perheenjäsenten uskon ja kasvaa siihen.

En ole myöskään kuullut sellaisesta, että vaikkapa adventistiperhe kuljettaisi lastaan adventtikirkon, mormonikirkon, Jehovan todistajien, katolisen kirkon, muslimien tai luterilaisen kirkon tilaisuuksissa ja sitten lapsi saisi päättää, että missä oli mukavin meininki ja lapsi alkaisi sitten harrastaa sitä uskontoa, vai onko joku kuullut tällaisesta toiminnasta?

Joten lasta ei pakoteta, mutta lapsella ei ole myöskään vaihtoehtoja, vaan perheen kulttuuri määrittelee myös lapsen uskon, aivan kuten puhutun kielenkin vai olenko aivan väärillä jäljillä?

Mutta kun lapsi kasvaa aikuiseksi, on tilanne toinen ja sitten nuori aikuinen miettii ja vertailee uskontonsa dogmeja todellisuuteen ja saattaa irtautua siitä ympäristöstä johon on kasvatettu, etenkin jos dogmit ovat pahasti ristiriidassa havaitun todellisuuden kanssa.

Tämä onkin monilla lahkoilla hyvin suuri ongelma, sillä useissa lahkoissa jopa 70-80 % nuorista jättää vanhempiensa valinnan tultuaan täysi-ikäiseksi, ja se tehdään eri syistä.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valon Taikaa

      Aivopesua! Aivopesua!

      Tarpeeksi kauan kun lapselle kerrotaan, että valkoinen onkin mustaa, niin lapsen usko lopulta hyväksyy sen.

      Kun adventistiperheessä lapsille luetaan Ellen G. Whiten kirjoja jo pienestä pitäen aamuisin kodin aamuhartaudessa, niin kyllähän ne Whiten käsitykset iskostuvat nuoren pääkoppaan ja jälkeenpäin on hyvin vaikea niitä saada sieltä posi, vaikka Whiten väittämät osoittautusivatkin täysin perättömiksi tarinoiksi.

      Vanhoillislestadioilaiset ovat kulttina hyvä esimerkki siitä, kun lapset suljetaan täysin ulos pois todellisuudesta ja heille syötetään vain yhtä "totuutta", niin mitä heistä sitten aikuisina tuleekaan. Pedofileja ja seksihurjastelijoita.

      • pyh!

        Sinä olet todella sairas ihminen.


    • Tääkin näkyy

      #Tämä onkin monilla lahkoilla hyvin suuri ongelma, sillä useissa lahkoissa jopa 70-80 % nuorista jättää vanhempiensa valinnan tultuaan täysi-ikäiseksi, ja se tehdään eri syistä#.
      --

      Yritys hyvä 10 mutta tulos heikko 4.
      Jos olisit todella puhunut asiaa, etkä vain yrittänyt selittää omaasi..

      Oma lehmä ojassa-

      • >>>> Yritys hyvä 10 mutta tulos heikko 4.
        Jos olisit todella puhunut asiaa, etkä vain yrittänyt selittää omaasi..

        Oma lehmä ojassa- >>>

        Millä tavoin? Koetin olla puolueeton ja en maininnut tässä yhteydessä nimiä, mutta koska en halua näyttäytyä valehtelijana, minun täytynee tuoda esille lähteeni ja se on adventtikirkon oma virallinen sivusto:

        http://www.adventist.fi/news_entries/213

        "Manuela Casti, tutkimuksen johtaja, kertoi, että NUORTEN SUURI KATO seurakunnista Euroopassa motivoi häntä ottamaan osaa tutkimukseen. - Kasvoin Italiassa, jossa NOIN 70 PROSENTTIA nuorista jättää seurakunnan, Newbold Collegessa luennoitsijana toimiva Casti sanoo."

        En minä näitä asioita keksi omasta päästäni tai ei minulla ole oma lehmä ojassa.

        Nyt sinä voit tietenkin kertoa, että miksi Italiassa nuorista noin 70 % jättää adventtikirkon tultuaan aikuisiksi?

        80 % on mainittu usein määrätyissä maissa mm. Jehovan todistajien kohdalla.


      • pyh!
        bushmanni kirjoitti:

        >>>> Yritys hyvä 10 mutta tulos heikko 4.
        Jos olisit todella puhunut asiaa, etkä vain yrittänyt selittää omaasi..

        Oma lehmä ojassa- >>>

        Millä tavoin? Koetin olla puolueeton ja en maininnut tässä yhteydessä nimiä, mutta koska en halua näyttäytyä valehtelijana, minun täytynee tuoda esille lähteeni ja se on adventtikirkon oma virallinen sivusto:

        http://www.adventist.fi/news_entries/213

        "Manuela Casti, tutkimuksen johtaja, kertoi, että NUORTEN SUURI KATO seurakunnista Euroopassa motivoi häntä ottamaan osaa tutkimukseen. - Kasvoin Italiassa, jossa NOIN 70 PROSENTTIA nuorista jättää seurakunnan, Newbold Collegessa luennoitsijana toimiva Casti sanoo."

        En minä näitä asioita keksi omasta päästäni tai ei minulla ole oma lehmä ojassa.

        Nyt sinä voit tietenkin kertoa, että miksi Italiassa nuorista noin 70 % jättää adventtikirkon tultuaan aikuisiksi?

        80 % on mainittu usein määrätyissä maissa mm. Jehovan todistajien kohdalla.

        Kyllä sinulla on aina oma lehmä ojassa. Se on adventtikirkon tuho, jota silmät kiiluten himoitset.


      • Valon Taikaa
        pyh! kirjoitti:

        Kyllä sinulla on aina oma lehmä ojassa. Se on adventtikirkon tuho, jota silmät kiiluten himoitset.

        Adventtikirkolla ei ole ruusuista tulevaisuutta, joskaan ei se menneisyyskään niin jumalaista menoa ole ollut.
        Aikansa kutakin.

        Lukekaa uusi Kirjatoimen kirja:

        "Adventismin nousu ja tuho suuressa taistelussa".
        Tai
        "Ellen G, Whiten tarinatuokio Ted Wilssonin kanssa."


      • alex-kasi
        bushmanni kirjoitti:

        >>>> Yritys hyvä 10 mutta tulos heikko 4.
        Jos olisit todella puhunut asiaa, etkä vain yrittänyt selittää omaasi..

        Oma lehmä ojassa- >>>

        Millä tavoin? Koetin olla puolueeton ja en maininnut tässä yhteydessä nimiä, mutta koska en halua näyttäytyä valehtelijana, minun täytynee tuoda esille lähteeni ja se on adventtikirkon oma virallinen sivusto:

        http://www.adventist.fi/news_entries/213

        "Manuela Casti, tutkimuksen johtaja, kertoi, että NUORTEN SUURI KATO seurakunnista Euroopassa motivoi häntä ottamaan osaa tutkimukseen. - Kasvoin Italiassa, jossa NOIN 70 PROSENTTIA nuorista jättää seurakunnan, Newbold Collegessa luennoitsijana toimiva Casti sanoo."

        En minä näitä asioita keksi omasta päästäni tai ei minulla ole oma lehmä ojassa.

        Nyt sinä voit tietenkin kertoa, että miksi Italiassa nuorista noin 70 % jättää adventtikirkon tultuaan aikuisiksi?

        80 % on mainittu usein määrätyissä maissa mm. Jehovan todistajien kohdalla.

        Ei se auta sinua että vierität syyt kaikesta Adventtikirkon niskoille, jokainen vastaan omista kirjoituksistaan. Sinäkin.

        Oma lehmä ojassa, ehdottomasti.


      • Lopen kyllästynyt
        Valon Taikaa kirjoitti:

        Adventtikirkolla ei ole ruusuista tulevaisuutta, joskaan ei se menneisyyskään niin jumalaista menoa ole ollut.
        Aikansa kutakin.

        Lukekaa uusi Kirjatoimen kirja:

        "Adventismin nousu ja tuho suuressa taistelussa".
        Tai
        "Ellen G, Whiten tarinatuokio Ted Wilssonin kanssa."

        Älä Busmanni höpise omiasi taas.


    • skreivi

      Joo ja vielä pahempi jos heille syötetään VL.läläisyyttä, tai hellenismiä helvetin tulijärvellä maustettuna :-( niin se jos mikä saa mielisairaalat täyttymään nuorista ja jopa lapsistakin.

    • EI SE OLE PAINOSTUSTA VAAN SALLIMISTA ! ! !
      Pitää sallia lapsille uskonopetus !

      Mark. 10:14
      Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

      Voi niitä jotka eivät salli uskonopetusta kouluissa ja kodeissa! Vaan pakottaa uskomaan apinateorioihin sun muihin senkaltaisiin pervoluutioihin.

      Matt. 18:6
      Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

      Tieteenkään ei pidä olla luulosairasta tyhjäksi todistelemista vaan luottavaisen uskovaista.

      Matt. 18:3
      ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

      • Tietysti kotona opetetaan lapsille sitä mihin vanhemmat kuuluvat, mutta kun lapsi kasvaa nuoreksi aikuiseksi hän saa valita ketä haluaa palvella koska uskoon tulo on jokaisella henkilökohtainen, vanhemmat eivät voi viedä lastaan povitaskussa taivaaseen.Niinhän se on ollut varmaan busmannillakin, hän on kasvanut adventisti kodissa, mutta vartuttuaan hän on itse valinnut ketä haluaa palvella.

        Minä kasvoin luterilaisessa kodissa ja kävin pyhäkoulussa sunnuntaisin ja myöskin vanhempieni kanssa kirkossa, ja kävin rippikoulunkin vanhempieni tahdosta, mutta sitten valitsin itse maailman tien moneksi vuodeksi, kunnes löysin Jumalan ja tein uskon ratkaisun, enkä ole sitä katunut yhtään kyllä Herra on hyvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      183
      4243
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2686
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2234
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2205
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      54
      1926
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1505
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      111
      1396
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1342
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1061
    Aihe