Sairastuin ohimolohkoepilepsiaan 17-vuotiaana ja sen seurauksena minulle määrättiin pari vuotta lykkäystä varusmiespalveluksesta. Lääkityksenä Trileptal 2 x 300 mg vuorokaudessa ja lääkitys sai minut kohtauksettomaksi. Sain onneksi ajaa ajokortin 18-vuotiaana.
En jäänyt laakereille lepäilemään. Kaverien painuessa armeijaan aloitin korkeakouluopinnot. Parin vuoden päästä kävin uudestaan kutsunnoissa ja ilmoitin opiskelevani. Silti postista tuli palvelukseenastumismääräys. Sain onneksi opiskelun takia lisää lykkäystä ja ehdin valmistua ennen varusmiespalvelusta. Opinnot menivät putkeen ja kiitettävän keskiarvon turvin kuittasin muhkean stipendin tililleni.
Aloitin varusmiespalveluksen viestipuolella, koska olin sinne hakenut. Olin B-mies eli periaatteessa vapaa raskaista harjotteista. Osallistuin silti kaikkiin harjoitteisiin ja salasin B-luokitukseni. Lääkkeet napsin filmipurkista niin kukaan ei kysellyt turhia. :)
Alokaskausi meni nappiin: ammuin ensimmäisessä ampumataitotestissä kiitettävän tuloksen (12 osumaa 12:lla laukauksella) ja sain kultaisen ampumamerkin. Kolmilääkityksellähän ei olisi saanut ampua, mutta mullahan oli elinikäinen kuuri ja siksi salasin koko lääkityksen.
Alokaskauden lääkärintarkastuksessa sain sellaisen terveystodistuksen, jossa mainittiin epilepsia. En sitä koskaan vienyt yksikön päälliköllle vaan lappupahanen "katosi" jonnekin". Kuntoni olin treenannut hyväksi, osittain jopa kiitettävälle tasolle.
Yksikön päällikkö pyysi minua alokaskauden lopussa johtajakoulutukseen. Kerroin olevani B-mies, johon päällikkö vastasi: "Ei se haittaa." En kieltäytynyt, mutta hain erikoisjohtajakoulutukseen ja pääsin sinne. Päällikkö tuli onnittelemaan.
Sielläkin salasin B-luokitukseni paitsi silloin, kun piti syöttää tiedot tietokoneelle. Terveystarkastuksessa mainitsin epilepsian ja silti sain puolustusvoimien B-ajoluvan ja henkilöauton, jota johtajatehtävässäni tarvitsin. Sain kuntomitalin ja stipendin ja kotiuduin reservin johtajana. Kertausharjoituksissa minut käskettiin perustettavan sodan ajan joukon ryhmänjohtajaksi. Alaisina monta johtajaa. Ylennys on parin kertausvuorokauden päässä.
Varusmiespalveluksen jälkeen minua pyydettiin myös sotilasinsinöörin virkaan kouluttajaksi, mutta aloitin työt muualla.
Näin epileptikkokin voi selvitä armeijasta, kun ei sinne pelkää mennä. Halusin tämän kertoa, koska aika moni tätä toistuvasti kyselee. Ei se kohtaukseton epilepsia merkkaa armeijassa oikein mitään eikä sillä ole ennakkoluuloja tms. ikäviä asenteitä.
Armeija ja epilepsia - kokemuksia
12
1085
Vastaukset
- Ei kiitos
Pointtisi on valehtelee ja salaa sairautensa varusmiespalveluksessa ollessaan.Hyvin pärjää epileptikko jos ei mitään vaaratilannetta satu tulemaan että kokeilkaa samaa.
- ....................
Mua ihan yleisestä mielenkiinnosta (olen nainen yleensäkin) kiinnostaisi tietää, että minkälainen epilepsian täytyy olla, että saisi armeijasta C-paperit? Tiedän ainakin yhden epileptikon, jolla on näin, mutta aloittajan tapauksessakin oli kyseessä pelkkä B-luokitus. Miten tämä oikein meneekään?
- Ei kiitos
Kyllä epileptikko saa poikkeuksetta vapautuksen jos haluaa vahintäänkin rauhanajan palveluksesta.Nykyisistä luokituksista en tiedä itse aikanaa B 2 luokkaan vapautus kuin sitä pyysin.Epi oli hyvin kurissa silloin lääkkeillä minulla.
- Reservin johtaja..
Ei kiitos kirjoitti:
Kyllä epileptikko saa poikkeuksetta vapautuksen jos haluaa vahintäänkin rauhanajan palveluksesta.Nykyisistä luokituksista en tiedä itse aikanaa B 2 luokkaan vapautus kuin sitä pyysin.Epi oli hyvin kurissa silloin lääkkeillä minulla.
Nykyään kohtaukseton epileptikko on B-mies ja sillä sipuli eli varusmiespalvelus kutsuu. Sodankin aikana kuulemma lääkehuolto pelaa ja näin epikin pystyy osallistumaan.
- Ei kiitos
Reservin johtaja.. kirjoitti:
Nykyään kohtaukseton epileptikko on B-mies ja sillä sipuli eli varusmiespalvelus kutsuu. Sodankin aikana kuulemma lääkehuolto pelaa ja näin epikin pystyy osallistumaan.
No sen päätöksen tekee kutsuntalääkäri neurologin lääkärintodstuksesta en usko neurologin todistuksen yli kutsuntalääkäri menee.Vastuu käy liian suureksi palvelukseen luokitelleelle kutsunta lääkärille.Reservin johtaja ei tietysti suomi palstalla palvelukseen määrää.
- Reservin johtaja..
Ei kiitos kirjoitti:
No sen päätöksen tekee kutsuntalääkäri neurologin lääkärintodstuksesta en usko neurologin todistuksen yli kutsuntalääkäri menee.Vastuu käy liian suureksi palvelukseen luokitelleelle kutsunta lääkärille.Reservin johtaja ei tietysti suomi palstalla palvelukseen määrää.
Ohjeistus on sellainen, että vähintään 2 vuotta kohtauksetta (myös lääkityksellä) olleet määrätään palvelukseen ja kelpoisuusluokka on B. Jos kohtaus tulee, saa taas kaksi vuotta lykkäystä.
Ennen sai helpommin vapautuksen.
- epi08
Ihailtavaa ja kunnioittavaa luettavaa! Näin se on että elämää pitää jatkaa eikä jäädä makaamaan kotia itsesäälissä tai kohtausten pelossa.
- kalle k
Kutsuntalääkäri vapautti yllätyksekseni omasta aloitteestaan. Sairaus on täysin kurissa pienellä lääkeannoksella. Pidän itseäni onnekkaana vältettyäni orjatyön.
- Reservin johtaja...
Pidän onnekkaina niitä jotka välltyivät sinunlaiselta tupakaverilta. Hyvä, että tietynlainen aines siivotaan pois.
- uliina
Ei siinä mitä, jos urasi on ollut noin loistava, mutta vieläkin epilepsian luonteeseen kuuluu arvaamattomuus ja ennakoimattomuus. Hyvällä säkällä ei saa elämässään kuin yhden kahden kohtauksen, ja lääkitys osuu nappiin kertaheitolla, mutta huonolla kohtaustasapainoa ei löydy vuosienkaan lääkekokeilujen jälkeen.
On niitäkin, kellä sähisee päässä harvakseltaan, mutta varmasti. Missään tapauksessa ei kukaan kykene antamaan varmaa pitävää ennustetta tulevaisuudesta.
Halusin vain tämän kertoa, koska on niin helppo unohtaa, että epilepsia on hyvin monimuotoinen sairaus, jonka kohdalla ei saa eikä voi vetää liian karkeita yleistyksiä. Jokaisella epileptikolla on omantyyppisensa epilepsia, mutta jokaisen kohdalla ennustaminen, etenkin tulevaisuuden, on äärettömän haastava tehtävä. - Anonyymi
Epilepsia ei automaattisesti tarkoita, ettei pääse armeijaan vaan siihen vaikuttaa se onko epilepsia oireeton ja milloin on ollut viimeisin kohtaus.
Minäkin olen ylennyksen saanut reservin johtaja, lääkityksellä kohtaukseton epileptikko. Varusmiespalvelus sujui hyvin ja viihdyin armeijassa. B-luokitus ei paljoa merkannut, koska kouluttajat tiesivät kykyni ja kuntoni. :)
Jos joku väittää, ettei sodassa pystyttäisi järjestämään epileptikolle lääkepakettia, niin tiedoksi että sodassa raajansa menettäneelle voidaan järjestää kuljetus pois tulen alta. - Anonyymi
Muistakaa, että suorittamatta jäänyt asepalvelus voi vaikutta todella negatiivisesti teidän työuraan.
Vaikka useissa ammateissa ei edellytetä suoritettua asepalvelusta, kuitenkin moni työnantaja ottaa mieluummin armeijan käyneen kuin sivarin tms. vapautetun. Tämä johtuu ihan siitä, että usein näitä päätöksiä on tekemässä asepalveluksessa johtajakoulutuksen saanut henkilö.
Se että vaatii työnhakijoilta suoritettua asepalvelusta, ei karsi hakijajoukkoa liian pieneksi, mutta vähentää riskiä siihen, että hakija olisi jotenkin poikkeava yksilö tai ei tule toimeen muiden kanssa. Siksi näin toimitaan. Erityisesti AUK:n ja RUK:n suorittaminen on merkittävä juttu ja se miten puhuu asepalvelusajasta ja -kokemuksesta.
Ei siis kannata tehdä hallaa koko loppuelämälle puolen vuoden tai enintään vuoden mittaisen asian takia. Sitä paitsi armeijassa on kivaa ja kertaamaan pitäisi päästä useammin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549