Ulosotto oli pelastus

toljander75

Onko muita jotka ovat samaa mieltä kuin minä, että niin karulta kun kuulostaakin, niin ulosotto toi monella tapaa helpotusta elämään? Loppui ainainen kikkailu perintäkirjeiden ym. kanssa, ja mikä tärkeintä, ALKOI LOPULTAKIN ELÄMÄÄN VAROJENSA MUKAAN! .Vietin aiemmin velkarahalla sellaista kulutusjuhlaa ettei mitn rajaa, nyt ei ostella kuin todella tarpeellinen koska uo vie pienestä palkasta ison siivun. Toki tilanne harmittaa, mutta ainakin minä tarvitsin tämän pysähdyksen.

81

13483

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+3

Itse olen todennäköisesti tulossa seuraavalla junalla.. Nyt on pari kuukautta postiluukku käynyt todella kuumana kun joka päivä on tippunut 5-10 muistutus/perintäkirjeitä, jumaliste kun se käy sydämen päälle, aina he.lvetin moinen jännitys että mitä siellä taas on. Ja sit sitä miettii että mitäköhän postinkantajakin ajattelee, vaikkei sillä mitään väliä ole, mut kuiteskin.. Olen moneen otteeseen jo miettinyt että päästänkö ulosottoon, josko sitten sais rauhan, mutta ajattelin että koitetaan nyt jos kuitenkin selviäis näistä ja tein maksusuunnitelmat. Saa nähdä saanko ne pitämään... Uhkapelit vievät minut tähän jamaan. Näin minulla ja olen tosiaan samaa mieltä kanssasi että varmasti elämä helpottuu kun postiluukku ei pauku joka päivä.

• ijehriup

ittelläni melko sama tilanne. tosin jo on ulosotossa.parempi niin,ei tarvii itse pähkäillä laskujen kanssa ja muistaa maksaa jokainen ajallaan.vähän kuin suoraveloitus.itselläni ei ollut kyllä ongelmia maksaa aikoinaan maksuja pois mutta nuo 3 vuoden takaiset lomautukset pilasivat sitten kaiken ja lainapaikoista loppui ymmärrys,miksi en saa laskuja maksetuksi ajallaan.vuosi lomautuksia oli vaan liikaa.mut nytten on saatu paljon maksettua pois.ja varmaan 5 vuoden päästä ollaan velattomia.

• kokemustaon..
        ijehriup kirjoitti:

ittelläni melko sama tilanne. tosin jo on ulosotossa.parempi niin,ei tarvii itse pähkäillä laskujen kanssa ja muistaa maksaa jokainen ajallaan.vähän kuin suoraveloitus.itselläni ei ollut kyllä ongelmia maksaa aikoinaan maksuja pois mutta nuo 3 vuoden takaiset lomautukset pilasivat sitten kaiken ja lainapaikoista loppui ymmärrys,miksi en saa laskuja maksetuksi ajallaan.vuosi lomautuksia oli vaan liikaa.mut nytten on saatu paljon maksettua pois.ja varmaan 5 vuoden päästä ollaan velattomia.

Aika kallis suora veloitus...

• elämä helpottuu....

ymmärrän tunteen. koin aikoinaan unettomuutta noitten kirjeitten takia. Meni ulosotton työttömyyden takia ja vuosia myöhemmin hoidettu pois. Mutta mui´sto elää..Selviäät kyllä..

• hgghyt67

Kaiken parasta laskee ne sotkut sinne ulosottoon,jos niitä on niin paljon ettei kohtuu-työllä niistä selviä!Minunkin yöunet parani kummasti ja olen selvillä veloistani ellei nimimerkki kriittinen pyydä lisäsuorituksia!!!

• aivan just so

mutta olisi se mukavaa saada kerättyä rahaa nopealla aikataululla johonkin, mikä maksaa helvetisti kuten matkaan Havaijille, soittimeen, kuntosalikorttiin jne. Ei ole sekään oikein, ettei työttömänä pysty tekemään yhtään mitään vain sen takia, ettei töihin juuri tarvita lisää työntekijöitä :( Ahne kusipää golfaamassa reikiin, vaikkei edes osu, ansaitsisi kyllä selkäsaunan sillä varmasti tiedostaa sen, ettei muilla ole varaa mutta rohmuaa kaiken ite.
      Ei yli varojen kannata elää. Kotielämä on parhain ja perustarpeet, kuten ruoka ja juoma. Kaikista vähiten haluaa äkäisen verokarhun kimppuunsa.

• eletään vaan

mulle kävi just noin.kulutus -juhlaa noin 30 000 ,tuli ostettua yhtäsuntoista tarpeetonta ja ryypättyä,sit meni työ ja työsuhde- asunto,vouti vei työssä oloaikanakin palkasta kaiken mitä voi,jätti n.630e/kk;ssa,suojaosuuden,minkä laki määrää.nut sossun toimeentulon varassa,syys-lokakuun vaihteessa pitäis liiton korvaukset alkaa,siitä jää taas se 630e käteen,mut saan sen lisäksi asumistukea.hiphurraa,oon sosiaalipummi,ja siksi myös jään,en tee töitä enää tässä elämässä.maksakoon nyt joku veronmaksaja mun elämistä,heh heh...vielä posti jakelee muistutuslaskuja,laitan ne suoraan silppuriin,jonka ostin tossa humussa,eikä ollu tarpeeton ostos.noh,kivaa oli,mut maksaa se pitää,se siitä.tässä menee joku vuosi ennenkuin kaikki on maksettu,sit alkaakin jo toi eläke-ikä olla liki,heh heh...

• ' kyllä hymyilen '

Hieno juttu. Ittellä on ollu perinnät ja uo päällä jo vuodesta 1995. Osa vanhentunu, osa ei kun perintäfirmat teki källin, ettei vieny niitä oikeuteen. Periaatteessa ei vanhene koskaan. Sellainen porsaanreikä jäi vanhenemis lakiin.
        Hällä väliä, unia en menettänyt koskaan. Kirjeet roskiin ja velat oli kuitattu. Pätkä töissä ei riittänyt tuloja tarpeeksi. Kuis ollakaan pääsinkin ennen aikaiselle sairaseläkkeelle parin nivelen vuoksi. Saan kansaneläkettä ja eläkettä noin 650 euroa. Ei mene veroa mut ei liikene ulosottoonkaan. Laitoinkin perintäfirmoille kirjeet, sujut ollaan, tässä elämässä ette saa saatavianne. Saan myös asumistukea.

Toi nauratti kovasti toi sun silppuri juttus.

• Anonyymi

kuntouttava palkaton työ pelastaa ^^

• miten toimii?

Mutta miten tuo homma toimii?
      Olen itse uo:ssa muutamista pikavipeistä ja maksan 30euroa kk:ssa.
      Tietysti summa paisui kuluista sun muista koroista mutta ei huoleta minua koska on varaa maksaa tuo pikku summa vaikka loppuelämän ajan.
      Luonnollisesti en ole ilmoittanut kaikkia tulojani, niin ne kaikki muutkin tekee ei tartte jäkättää siitä.

Mutta tuo systeemi.
      - alkuperäinen velkoja vaatii rahojaan
      - Menee perintätoimistolle ja sieltä alkaa tulla saakelisti lappuja
      - ulosotto siten viimeisenä

Miten ne aikoo jakaa tuon 30egee, kymppi kaikille vai :) hoitaako perintätoimisto tuon alkup. velkojan jutun?

• Tavalinen rosvo

Perintätoimiston kanssa EI missään nimessä pidä alkaa mihinkään sopimuksiin.Eivät lyhennä velkaasi vaan ottavat omat rosvotasolla olevat kulunsa pois.Näin sinun velkasi 30e lyhenee noin 2e.Itse jätin tahallani jälkeen 170000e velat,nyt elän todella kivasti.Varattomana mutta onnellisena.Pysy erossa perintätoimistoista. Ulosotto paras keino.Hävitä omaisuutesi ensin omista nimistä suojaan ja sitten vaan ulosottoon saakka.

• repo man
        Tavalinen rosvo kirjoitti:

Perintätoimiston kanssa EI missään nimessä pidä alkaa mihinkään sopimuksiin.Eivät lyhennä velkaasi vaan ottavat omat rosvotasolla olevat kulunsa pois.Näin sinun velkasi 30e lyhenee noin 2e.Itse jätin tahallani jälkeen 170000e velat,nyt elän todella kivasti.Varattomana mutta onnellisena.Pysy erossa perintätoimistoista. Ulosotto paras keino.Hävitä omaisuutesi ensin omista nimistä suojaan ja sitten vaan ulosottoon saakka.

Niinno, sama se kai maksaako niitä perintäkuluja perintätoimistolle vai suoraan ulosottoon, lisäkuluissä ei juurikaan ole eroa. Kirjeiden määrä taitaa olla ainoa käytännön ero, mutta toisaalta maksun määräkään ei ulosotossa enää ole omissa käsissä. Ja toisaalta taas mikäli elämänsä on aivan lekkeriksi heittänyt, niin todennäköisesti tulee aina olemaan velkoja sekä ulosotossa että perintätoimistossa, sillä kaikkia velkoja (yksityisoikeudelliset laskusaatavat) ei voi edes ulosoton kautta periä ennenkuin niihin on velkoja hakenut käräjäoikeuden tuomion. Joten paperisota jatkuu.

Toki suoraselkäinen kansalainenhan ei missään vaiheessa velkaannu muutenkaan. Poikkeuksena nuo 90-luvun laman seurauksena syntyneet takausvelat, jotka nekin kyllä suurin osa vanhenivat vuonna 2008 uuden perintälain myötä.

• Ilmoittaudu hoitoon

30 e kuussa? Mitä järkeä on maksaa noin vähän?

• sekopääpaska

Voi Jumaliste!
      Suu säkkiä myöten. On olemassa myös niitä jotka muiden kämmien takia ulosottomiehen kavereita. Konkurssi vuonna -93 ja vieläkin tonni menee joka kuu ulosottoon. Velka ei vanhene ikinä, ulosotto vaan lakkaa jossain vaiheessa. Sitten kun aika jättää, vouti vie lasten perinnötkin..

Sitte ärsyttää tämmösen selkärangattomat kulutusjuhlan viettäjät, jotka ei meinaakkaan ottaa vastuuta.. kyllä joku muu maksaa. Hävetkää!!

• Tavallinen rosvo

Ihan sama.Velka on velkaa,syyt vain vaihtelee. Minä en ole menettänyt mitään.Lapset saavat perinnöt niin kun pitääkin.Käytä asianajajaa asioidesi hoidossa.paska asianajaja pitää heivata pois,jos tuntuu ettei ole sinun puolellasi.

• maksamme velkaa

velka vanhenee lopullisesti 15... vaikka muistutettaisiinkin.. lakimuutos... tuli joku aika sit...
        kannattaa viel tarkistaa vaik takuusäätiön sivuilta..siel varmaan linkki ja lisäinfoo noista lakijutuista...

• Onnellinen perhe

Omalla kohdallani olen ollut kohta 2 vuotta ulosotossa ja meillä kummallakin on vakivirat ja asun työnantajan asunnossa ja meiltä kummaltakin viedään1/3 palkasta.Nyt satiin kesällä maksuvapaat kuukaudet hankintojen vuoksi ja itselläni tuli lomarahat(3200) käteen josta maksoin silmälasit(400) ja loput jäi omaan käytttöön.Hyvin nukuttaa yöt.Hullua maksaa toisten velkoja.Annetttin kaikki mennä ulosottoon ja paremmin tullaan toimeen kun aikaisemmin.Tsemppiä kaikille jotka ovat samassa tilanteessa.

• Kotivalo 30

Tuossa ulosottoon joutumisen ihanuudessa joteskin sama logiikka kuin juopolla jolla maksa tai haima tilttaa? Pakkohan silloin on juominen lopettaa jos elää meinaa mutta kyllä se melkoista kituuttamista silti on.
      Entis aikaan ei ulosottoon joutunut kuin lähinnä dokut ja narkkarit eikä ne sillä kyllä ylpeilleet...päinvastoin.

• HappyJoy

Samalla tavalla olen kiitellyt, etenkin kun olen antanut kaiken mennä suosista ulosottoon ja sopinut maksusuunnitelman sinne erikseen. Paljonhan se syö kuukaudessa, mutta toisaalta, olen nopeammin kuivilla tästä kaikesta.
      Nyt kun kävi vieläpä niin, että uusi työnantaja jätti palkat maksamatta ja temppuili muutenkin ihan yksinkertaisissakin asioissa, antoi turhia lupauksia yms. scheissea.. menin itse käymään virastossa sopimassa asiaa uudelleen. Sain uuden työn, ja soitan tällä viikolla, että voidaankin taas syyskuussa jatkaa maksusuunnitelmaa kuten ennenkin. :)

• Kai tiiät!

Haeppa palkkasaatavasi palkkaturvasta. Sieltä saat jos on työsopimus esittää.

• hamppuköysi

Samassa veneessä olen myös..laskuja luukun täydeltä tuli..mutta kun ei rahaa
      millä maksaa..meni ulosottoon kaikki..ei hätää maksuja ei tarvi itte huolehtia,
      suoraan otetaan sairaspäivärahasta..tosi tiukkaa on..ehkä joskus kuivilla..
      nyt oottelen ennen aikasta eläkettä,koska terveys meni..ei töitä enää,mutta
      eiköhän se päivä joskus paista "risukasaankin"..kaunista jatkoa kaikille
      samassa tilanteessa eläville!

• v-vipit

Ulosottoon velkojen joutuessa pitäisi ulosoton periä vain pääomaa, ei mitään muuta. Kaikki korot ym. kulut pois. Ulosotto siis perisi vain todellista paaomavelkaa. Perintäyhtiöt yms. ovat jo perineet osansa tähän asti kun ovat lopulta heittäneet velat ulosottoon valtion varmaan perintään. Näin lainanatajakin,joka on antanut vippejä yms.ilman vakuutta siis vakuudetta on ottanut riskin, osallistuu ko. perittävään, häviten mahdollisesti vain osan ylisuurista koroistaan ja kuluistaan. Pääomansa saaden tosin viiveellä ulosoton kautta.

• miten toimii?

Kiitän tiedoista.
        Eiköhän ne vippifirmat jouda 20vuotta odottelemaan kun ei mullakaan kiire ole :)

• Olisi jännä nähdä, miten v-vipitin ehdottama pelkän pääoman periminen vaikuttaisi lainarahan saatavuuteen ja hintaan. Itse veikkaisin että lainan saaminen vaikeutuisi huomattavasti ja rahan hinta kallistuisi.

Tämä yksinkertaisesti siitä syystä, että inflaatio syö pääoman arvoa päivä päivältä; kymmenen vuoden päästä 10 000 eurolla ei tule saamaan lähellekään sitä mitä vielä tänä päivänä.

• vuokralainen100
        anttivanttinen kirjoitti:

Olisi jännä nähdä, miten v-vipitin ehdottama pelkän pääoman periminen vaikuttaisi lainarahan saatavuuteen ja hintaan. Itse veikkaisin että lainan saaminen vaikeutuisi huomattavasti ja rahan hinta kallistuisi.

Tämä yksinkertaisesti siitä syystä, että inflaatio syö pääoman arvoa päivä päivältä; kymmenen vuoden päästä 10 000 eurolla ei tule saamaan lähellekään sitä mitä vielä tänä päivänä.

Inflaatio syö valuutan arvoa!
        Pääomakin jos sijoitettuna esim. asunto-osakkeisiin voi vaihdella merkittäväti asuinalueen muutosten ja maineenkin syystä. Mikään ole varmaa 10v eteenpäin oikeasti!

Perus-sääntönä on se, että duunaritason "omat" velka-asunnot ovat aina sillä tasolla ja kukaan tee oikeasti mitään tiliä sillä vaikka aina siten annetaan kertoa!
        Duunarit yrittää duunarista rikastua on jopa huvittava idea, mutta pankin luomaa toki.

• ihmeissään ihan 100

Korkovapausko ongelmaisille? Miksi sitten maksetaan velasta korkoa kun sen vois kätevästi tehdä ilman korkoa kun alkaa ongelmaiseksi??? Juma mitä idiootteja olemassa?

• Mikatso34

Yritä päästä henkilökohtaiseen velkasaneeraukseen. Maksoin osani ja nyt ei ole enää vuosien jälkeen ongelmia laskujen kanssa ja entiset on hoidettu.

• Hyvin.nukuttaa.

Hyvin menee minullakin kun kaikki velat annoin mennä ulosottoon. Saa hyvin nukuttua ja ei tarvii laskupinonkanssa tapella. On ilmanen asunto kaupungilta. Kaupunki maksaa sähköt ym kulut. Ja sossu maksaa vielä 700 egee kuussa. Suosittelen lämpimästi. Pyyhkiköön vaikka ulossottomies takapuolensa niin laskuilla..))

• työtön siksi

Ei mulla ainakaan ole sama onko velat ulosotossa vai perinnässä.
      Nyt vanhat velat ulosotossa olleet 10v ja ei mitään kuluja siihen asti kunnes haluaa maksaa sit kun maksaa menee aina laskusta ulosottomaksu joku euro.
      Perintä toimisto perii kymmeniä euroja per lasku maksot tai et ,et pääse siitä kirje helvetistä eroon jos maksat sentinkään ,ja kulut aivan sairaat.
      perintätoimistoon terveiset en maksa ...mut laittakaa ne velat suoraan ulosottoon hoitelen ne sit pikkuhiljaa pois ......turha yrittää kulunne sairaat ,velat vanhenee ennen pitkää,mulla aikaa onko teillä.

• 1+9

Olenko väärässä? Eli jos perintätoimisto ei koskaan laita velkaa käräjille/ulosottoon, ja lähettää aina uuden muistutuslaskun viimeistään ennenkuin 3vuotta on kulunut, niin silloin velka ei vanhenisi koskaan? Koska perintätoimisto katkaisee vanhentumisen uudella muistutuksella..

• Jep.

Näin on. Olet ymmärtänyt oikein. Velka ilman oikeuden päätöstä ei vanhene koskaan. Sen huomasi vanha eduskunta viime metreillä. Aikovat korjata asian tällä hallituskaudella. Saa nähdä hoitavatko.

• HV

Ihme jengiä täällä. Kirjoitellaan ihan kuin ne velat olisi rävähtäneet niskoille ihan syyttä. Ollaan osteltu ja jätetty maksamatta ja sitten itketään kun luukusta sataa laskuja ja perintätoimiston kirjeitä. perkele. Sairaat ja omasta syystään työttömät mä ymmärrän, eli että he eivät pysty maksujaan maksamaan, mutta nämä perkeleen kulutusjuhlijat!!!!!!!!!!!!!!! Ja sitten vielä kehdataan leuhkia sossun tuilla ja ilmaisilla asunnoilla jne. V***u, sanon suoraan että olen kateellinen.

Ite olen työkyvyttömyyseläkkeellä mutta kaikki laskuni olen aina itse maksanut ja maksan edelleen. Eläkkeestä suurin osa menee vuokraan ja lääkkeisiin; ruokaakin ostan toki mutta sieltä halvimmasta päästä yritän viritellä syötävää. Mitään tukea en saa muuta kuin 6,59 e/kk asumistukea. Sillä rahalla ei pysty edes persiitään pyyhkimään...

Se summa minkä loppujen lopuksi joutuu esim. velkasaneerauksessa kuittamaan isostakin velasta on kuin hyttysen paska valtameressä. Tiedän koska tunnen yhden velkasaneeraukseen "päässeen". Tyyppi (nainen) keplotteli itselleen mahd. pienen kuukausimaksun, vaikka kaiken aikaa oli ja on töissä.En ymmärrä miten osasi siihen malliin mouruta varattomuuttaan, että niin pienillä kk-maksuilla selvisi, vaikka rahaa näytti silti olevan ihan riittävästi kaikenlaiseen muuhun (tarpeettomaan). Satojentuhansien velka on nyt kuitattu muutamalla tonnilla kaiketi, kun velkasaneeraus on ohi. Että näin!

• terveysvalistaja.

Sulla on tosi iso työkyvyttömyyseläke kun saat asumistukea noinkin vähän. Älä marise. Muuta halvempaan vuokra-asuntoon ja käytä halvempia lääkkeitä.Ja syö paremmin niin pysyt terveenä. Muista syödä omena päivässä ja mustikka toisena päivänä.

• Kiitos!
        terveysvalistaja. kirjoitti:

Sulla on tosi iso työkyvyttömyyseläke kun saat asumistukea noinkin vähän. Älä marise. Muuta halvempaan vuokra-asuntoon ja käytä halvempia lääkkeitä.Ja syö paremmin niin pysyt terveenä. Muista syödä omena päivässä ja mustikka toisena päivänä.

Lämmin kiitos Sinulle neuvoistasi! Olet ihana ihminen...

• Kyllä sossu maksaa..
        terveysvalistaja. kirjoitti:

Tiedätkö sä s-tanan apina&gorilla mistä TYÖeläke karttuu? ET varmaan, kun et mitään muutakaan tiedä muuta kuin sen, mistä saa ilmaista rahaa. Todellisuudessa ilmaista rahaa ei edes ole olemassa, vaan se teille jaettava sossuraha on meidän veronmaksajiien rahaa! Työeläke siis karttuu ainoastaan työnteosta = palkkatyöstä, ei velttoilusta ja kaljan juonnista jne. Tulet varmasti yllättymään oman työeläkkeesi suuruudesta = pienuudesta aikanaan, jos et töitä edes tee. Toki saat kansaneläkettä ja varmaan edelleen muutenkin elät meidän veroja maksavien rahoilla eläkeikäisenäkin; siihenhän sä olet jo tottunut nuorena. Työeläkkeestä perittävä vero on muuten korkeampi kuin palkasta perittävä vero!!

Sinua ei varmaan tarvitse opettaa syömään terveellisemmin, kun sähän pärjäät juomalla... Jos joskus nälkä yllättää, syö vaikka ne röökisi.. ;-D))))) Tai haukkaa sossun maksaman luukkusi seinästä pala. SIKA!

• Anonyymi
        Kyllä sossu maksaa.. kirjoitti:

Tiedätkö sä s-tanan apina&gorilla mistä TYÖeläke karttuu? ET varmaan, kun et mitään muutakaan tiedä muuta kuin sen, mistä saa ilmaista rahaa. Todellisuudessa ilmaista rahaa ei edes ole olemassa, vaan se teille jaettava sossuraha on meidän veronmaksajiien rahaa! Työeläke siis karttuu ainoastaan työnteosta = palkkatyöstä, ei velttoilusta ja kaljan juonnista jne. Tulet varmasti yllättymään oman työeläkkeesi suuruudesta = pienuudesta aikanaan, jos et töitä edes tee. Toki saat kansaneläkettä ja varmaan edelleen muutenkin elät meidän veroja maksavien rahoilla eläkeikäisenäkin; siihenhän sä olet jo tottunut nuorena. Työeläkkeestä perittävä vero on muuten korkeampi kuin palkasta perittävä vero!!

Sinua ei varmaan tarvitse opettaa syömään terveellisemmin, kun sähän pärjäät juomalla... Jos joskus nälkä yllättää, syö vaikka ne röökisi.. ;-D))))) Tai haukkaa sossun maksaman luukkusi seinästä pala. SIKA!

Ei kaikki juopot polta tupakkaa. Ainoastaan 99 % heistä.

t. Oolofi

• -

Itse olen ollut 30v. ulosotossa. Voin sanoa, että kaikkeen tottuu.

• tsemppiä sulle

Ehkä olet oikeassa. Lähisukulaisena tuotti aikoinaan harmaita hiuksia -sanan varsinaisessa merkityksessä - mutta nyt on luottotiedot taas ok. Kyllä siinä pitkä aika meni ja läheltä seuranneena ei se mitään helppoa ollut. Kaikkeen vaadittiin "takuut" ja välttämättä vakuutuksiakaan ei saanut joka paikasta. Puhelinlaskuunkin joutui maksamaan etkoa, kaikilla ei varmaan siihenkään olisi varaa.

• Edestään löytää....

Mieheni kohdalla perittävien siirtyminen ulosottoon helpotti henkistä painetta joka tuli laskuista, joissa oli korkoja ja ylimääräisiä kuluja. Nyt eletään nuukasti, koska ulosotto ottaa kolmasosan palkasta, mutta sitäkin nopeampaa saa velat pois ja luottotiedot takaisin. Toki pänniiii kun tämä kaikki on seurausta hänen muutaman vuoden takaisesta erosta (akka jätti kaiken miehen maksettavaksi) , jonka jälkeen hän rupesi juomaan, jätti laskut hoitamatta ja otti pikavippejä. Tavattuamme tuli järkiinsä ja nyt asiat kääntyneet parempaan suuntaan, kiitos ulosoton! Ottakaa itseänne niskasta kiinni ja hoitakaa rästit mahdollisimman nopeasti pois!

• Orja sorronyöstä

vitun sossu pummit. Ite oon tehnyt pienellä palkalla työtä ja laskuni hoidellut. Joskus ollut vitun tiukkaa mutta siitä on selvitty aina jotenki. Olisin valmis tekemään töitä vaikka 24/7 etei yksikään lasku menis perintään tai ulosottoon. On se saatana kumma kun nuita yhteiskunnan elättejä ei vaan laiteta maan sisään. Sinne ne kuuluis, saatana!

• orja sorronyöstä

En toki niitä tarkoita jotka ovat viimeiseen asti taistellut että selviäis. Hatun nosto niille jotka työttömyyden tai sairauden takia sinnittelee kaikin voimin pysyäkseen pois ulosotosta.

• keinuhevonen.
        orja sorronyöstä kirjoitti:

En toki niitä tarkoita jotka ovat viimeiseen asti taistellut että selviäis. Hatun nosto niille jotka työttömyyden tai sairauden takia sinnittelee kaikin voimin pysyäkseen pois ulosotosta.

Ajattele tulevaisuuttasi. Minä olin ikeessä 90 luvulla ja tein töitä 24/7 että pysyin pystyssä ja perhe pysyi kasassa taloudellisesti ja perheenä. Kyllähän siinä kuivilla pysyi ja pelastui. Mutta jälkiseurauksena meni terveys osittain. Liika on liikaa. Elimistö ja raajat stoppaavat ennen pitkää. Sitten jouduin eläkkeelle ennenaikaisesti kun osa raajoista petti. Nivelet lähinnä kahdesta kohtaa. Muuten olen terve. En kadu tietenkään. Tätä elämän peliä pelaa kukin omilla korteillaan. Herkkua ei ole pieneläkeläisenäkään. Pärjää kyllä. Mutta...

• ei ymmärrä

Mitä helvetin yhteiskunnan elättejä, itse olen UO:ssa asiakkaana, käyn säännöllisessä ansiotyössä teen keikkatyötä, joista sitten ulosmitataan saataviani. Millä tavalla olen yhteiskunnan elätti.

• 90-lamasta selvinnyt

On jotain tuttua tilanteesta eli 90 luvun laman aikoina vingutin pankkikorttia tilin yli kun muuten raha riittänyt elämiseen ja se tietenkin kalliiksi tuli.
      Sain pitää pankkikortin koska oli säännölliset tulot vaikka kerran pankki sen itselleen saikin napattua automaasta.

Vakuuttelin jatkoassa hyvää käytöstä, mutta ulos päästyä pankista niin olin jo tiliä ylittämässä ensimmäisessä ravintolassa, koska silloin sai käteistä ostaessa ja sitä tein lähinnä ruokaillessa ensin ja kirjoitutin aina 300mk takas mitä lasku olikin!

Ulosoton kirjeitä en avannut kun pelotti ja puhelimen soimisetkin olivat ahdistavia, kunnes vastasin kerran... elämä muuttui samalla pärjäämiseksi!

Teimme puhelimessa keskusteluhetken joka pysäytti, haluttiin tehdä sopimus minun ehdoin miten tämä ongelma ratkaistaan! Olin valmis sopimaan asian eli kierteen mitä tein. Elin siis 2vk tilini etukäteen...

Ensiaskel sopimukseen oli se, että vien/palautan pankkiin pankkikorttini millä maksuoikeus ja minulle lähetettiin visa electron tai joku sellainen joka saldon tarkistaa ensin.

Kerääntyneiden maksujen maksuun sain itse määrätä miten olisi ok itselle ja jos tulisi hankaluuksia niin soittamalla lisä-aikaa sai!!!!!!

Pysyin suunitelmassa että pärjätään ilman lisä-aikaa vaikka mikä olisi. Elämäni diili ja sai kerralla ulosoton näyttämään inhinmilliseltä järjestelmältä kun mokaa ainoassa elämässään.

Ei ne vie kaikkea kunhan itse mukana suunitelmassa eikä piilossa! Helppoa elämää nyt 20v takaisten asioiden jälkeen kun asiat hoitanut ja oppinutkin samalla.

• 30000 euroa pystyssä

Noin vuosi sitten kaikki kaatui päälle ja merkintöjä tuli dominoefektin myötä reilut kymmenen kappaletta. Kaikki ovat nyt ulosotossa asuntolainaa lukuunottamatta ja täytyy sanoa, että kieroutuneen helpottunut olo. Maksan tonnin kuussa kakkuani pois ja tällä menolla olen vapaa veloista noin kolmen vuoden kuluttua. Jokaista penniä pitää venyttää, mutta ajattelen tämän olevan vain hyvän opetuksen.

Enää koskaan en ota luottokorttia. Ikinä. Enkä edes pankkikorttia, vaan maksan käteisellä kauppiaiden kiusaksi.

• jesse james

älkää ihmiset välittäkö niistä perintätoimistojen kirjeistä.antakaa mennä vaan ulosottoon kirjeet vähenee ja stressi sen myötä...ite jouduin kolme vuotta sitten tilanteeseen että jouduin tappeluun ykstyisessä asunnossa pidin isoa miestä kiinni liian kauan,oli pakko pitää koska en viittiny päästää irti ettei itelle käy huonosti:sain tuomion hätävarjelun liioitteluna tehty tappo.perintätoimistosta tuli kirjeitä sen jälkeen kun pääsin vankilasta en välittänyt niistä vaan soitin niille ja sanoin että millain meinaatte että maksan nämä kaikki eivät osanneet vastata enkä osaa minäkään enkä välitä.kouluttauduin uudelleen ja meinaan palata takaisin työelämään.tein ennenkin töitä ja aion tehdä vieläkin jos ei voudin kanssa pääse sopimukseen niin sitten teen pimeitä töitä mutta töitä teen kuitenki koska oon tehny koko elämäni,

• Terho999

Mitäs luulette valopäät näillä neuvoilla ulosoton maksavan loppulaskuna teille?
      Velkasumman päälle kokonaiskuluina tulee huima summa, mutta kiva, jos on hyvä fiilis. Ulosottotoimi on tuottoisa homma!

• Turbo 10+

Heh heh kun sinun ansiosta sain makeat yönaurut.
        Milläs luulet ulosotonkaan saavan mitään kun ei tee yhteistyötä ulosottoon eikä perintä puljuille. Viittaa kintaalla ja nauraa vaan ja sanoo nou mani nou hani pani pani, esp pania :D
        Pistäkööt korkoja vaik miljoona taalaa ja viisi miljoonaa päälle. Kun ei ole antaa ei ole, kun eivät saa mitään eivät saa. Mukava vihellellä dollari hymyä.

• tarenki
        Turbo 10+ kirjoitti:

Heh heh kun sinun ansiosta sain makeat yönaurut.
        Milläs luulet ulosotonkaan saavan mitään kun ei tee yhteistyötä ulosottoon eikä perintä puljuille. Viittaa kintaalla ja nauraa vaan ja sanoo nou mani nou hani pani pani, esp pania :D
        Pistäkööt korkoja vaik miljoona taalaa ja viisi miljoonaa päälle. Kun ei ole antaa ei ole, kun eivät saa mitään eivät saa. Mukava vihellellä dollari hymyä.

No tässähän oli kyse ulosoton auvosta, eikä puusilmien kolttosista. Heh heh vaan itelles luuseri HEH HEH. Spurgut on ihan eri juttu!

• K-Liike

Yrittäjyydellä tässä maassa on helppo päästä lainsuojattomaksi.... Suosittelen. Nyt painitaan 140000 euron velan kanssa.... Vallankumousta ootellessa, jos uusiksi voisi sitten alottaa.

• timbeli.48

Mulla oli sama tilanne vielä reilut pari vuotta sitten. Perintäkirjeitä tuli tuutin täydeltä ja joka päivä ootti että montakohan tänään tippuu. Sitten sain ns. sosiaalisen luoton kunnalta jolla pystyin maksamaan kaikki ulosotossa olevat velat pois. Siitä on nyt muutama erä vielä jäljellä ja maksuhäiriömerkintäkin poistuu n. puolen vuoden kuluttua. Nyt olen oppinut elämään tulojeni mukaan.

• WWWWWWWWWWWWWW

Mullakin oli ja on ulosotossa...Olin liitonrahalla ja siitä vietiin ulosottoon iso osa, sossun luukulle tietenkin sitten...välillä sain olla pätkätöissä...silloin ulosoton mies sanoi että eroa liitosta.....niin tein ja kaikki muuttui paremmaksi.....Kelanrahasta ei voida ulosmitata mitään ja nyt saan asumistukea ja sossun rahaa...Ja nyt kun eletään tätä rankkaa työttömyyden aikaa en koskaan tule saamaan kokoaika työtä, korkeintaan 5 h/pv ja tulo jää niin pieneksi ettei siitä voida ulosottoon ottaa mitään...omaisuutta ei onneksi ole .... nämäkin velat olivat kertyneet maksamattomistä mätkyistä vuosia vuosia sitten kun olin yksinhuoltaja ja lapset kotona...nyt en koskaan pääse irti ulosotosta, jos veronpalautuksia tulee Kelan rahasta niin vievät sen (n. 50 €/vuosi) ja taas ulosotto alkaa alusta.....tarkoitan sitä että vuosikertymä ei tällä pelillä vanhene ikinä...mutta ei haittaa, herrat tekevät isompia rikoksia ja lisää mamuja suomeen niin hyvin pelittää

Joitakin juttuja on perintätoimiston kautta ja olen vaan laittanut sähköpostia että olen varaton...ja vitun väli jos luottotiedot on menny...niillähän ne uhkailee

• Perus ihminen

Mitä järkeä oli erota liitosta? Silloin tulisi isompi päiväraha, joka lyhentäis velkaa ulosottoon. Hän- ihan järjetöntä.

• Perus ihminen

Miten jotkut on niin yksinkertaisia, että hehkuttelevat ulosoton ihanuudesta.

Sairauden takia laskuni meni riistäjäperintätoimistolta käräjille, kun myöhästyin yhteydenotosta. Vaikka käräjillä ei monen soiton jälkeen edes kirjattu perintätoimiston kirjetä eli peruuttaminen olisi ollut pieni vaiva, niin silti antoivat sen jäädä käräjäoikeuden kansliaan. Oikeus kuulemma perisi perintätoimistolta 60 euron kulut, jos se peruttaisiin, kun olisin maksanut velan pois, mutta perintätoimisto perii yli 300 euron kulut rutiini hakemusten kirjoittamisesta, joissa ei kauaa mene.

Eli: 500 euron lasku on nyt 900 euroa. Mitä ihanaa tässä on?? Varsinkaan kun alkuperäinen firma kämmäsi, niin nyt ei ole valitusmahdollisuuttakaan, sillä jos haluaa pysäyttää luottotietojen merkitseminen maksamalla laskun, niin silloin hyväksyy laskun oikeellisuuden eikä valittamismahdollisuutta enään ole. Jos taas valittaa ja kenties sen jälkeen häviää, niin sitten tulee luottotietoihin merkintä. Tosi paska homma ja tekee ihmisen kädettömäksi.

Kun asiat on ulosotossa, niin sitten et saa vapaaehtoisia vakuutuksia, puhelinliittymiä ja kun esim. kysyy vakuutuksen hintaa, niin hintatietojakaan ei saa, ennen kun antaa sos.turvatunnuksen (vaikka sitä ei kuulemma lain mukaan ole pakko edes antaa - p***le kun hintoja kysyy) ja sitten virkailija vastaa: luottomerkitä, emme anna vakuutusta, ei edes jos maksaa etukäteen. Miten se, että luottotiedot on mennyt vaikuttaisi siihen, että ei saa edes rahalla vakuutusta. Meinaako ne firmat, että sitä on automaattisesti joku rikollinen, jolle ei myönnetä vakuutusta sen takia, että sitä köyhä alkais jotain vakuutuspetosta junaileen.

Oli tosi turvallinen olo lähteä Tallinnaan, kun ei saanut edes matkavakuutusta. Niin, köyhäkin tekee joskus niinkin tavatonta kun pröystäilee jollain Tallinan matkalla.

Siis matkavakuutuken hintaakaan en edes saanut tietää. Pienellä paikkakunnalla on kiva jäädä ihmisten mieliin eli siinä lisää ihanuutta ulosotosta.

• kokenutraskaasti

olen samaa mieltä! viime vosikmmenellä olin aivan sekaisin mihin olen velkaa ja kuinka paljon. etenkin kun perintätoimistot lähettää samoja laskuja tytäryhtiöidensä nimissä... koska laki kieltää lähettämästä liian montaa muistutusta yms. lopulta sovin että kolmannes palkoista ulosottoon...rankkaa se oli mutta ennenkaikkea opettavaista ja täytyyhän velkansa maksaa. sitten yhteys velkaneuvojaan, jonka kanssa suunnitelma jatkosta. iso yllätys olikin että sitä velkaa ei aivan niin paljon ollutkaan kuin perintäkirjeet antoivat olettaa... päällekäisyyksiä oli todella paljon! nyt ei ole enää ulosottoja eikä muutakaan. oli pitkä ja todella raskas tie ja muutti rahankäyttöäni suunnattomasti. yhtäkään esim luottokorttia en ota... jos ei rahalla pärjää niin sitten ollaan ilman.

• Gs1

Elin aikoinaan mukavaa elämää, niin kuin moni elää. Oli hieno asunto, elämän kumppani, hyvä työ, kavereita ja tietenkin hemmetisti velkaa. Tyhmänä rakkaudesta suurin osa veloista oli minun nimellä. No sitten eräs aamu löysin exäni kaverini kanssa. Tuli ero ja toinen ei ottanut vastuuta omasta osuudesta veloista. Rupesin tekemään lisää töitä saadakseni kaiken maksettua. Sitten vain työt loppui. Alkoi unettomat yöt ja perintäfirmojen kanssa taistelu. Pikkuhiljaa kaikki meni ulosottoon. Leimauduin jotenkin kummasta narkkariksi, työttömäksi pelleksi, alkoholistiksi (koskaan en ole alkoholia edes juonut). Jossain vaiheessa heräsin ja tajusin kuinka raha hallitsee tätä maailmaa, jos sulla ei ole rahaa, et ole mitään. Ulosottoni ansiosta olen tajunnut etten tarvi mitään hienoa autoa, en tarvi mitään luksusta. Mulle riittää, että perusasiat on kunnossa. Jossain kohtaa häämöttää velkasaneeraus, jossain kohtaa olen velaton ja en tosiaan rupee enään koskaan elämään elämää, jossa pitää olla kaikki mitä esim mainokset tarjoaa... hieno velkainen auto, littu tölsyt, hienot huonekalut etc etc.
      Ihminen joka ottaa kulutusluottoja, korttiluottoja kertoo jo sen että ei ole varaa maksaa. Tällaiset luototukset pitäisi lailla kieltää. Tällä tavoin ihmisiä pidetään ikuisesti veloissa. Täytyy muistaa, että rahalla ei ole arvoa, elämällä on. Pankit luovat rahaa tyhjästä.. Ainoana järkevänä lainana pidän asuntolainaa, sille lainalle saa arvoa asunnosta. Tsemppiä kaikille ulosotossa oleville ja niille jotka vielä taistelevat laskujensa kanssa.
      Ainoa mitä tämä ulosotto aiheuttaa elämään, on se että uutta elämänkumppania on vaikea löytää. Eihän kukaan juurikaan tahdo rahatonta ulosotossa olevaa elämänkumppania, ennemmin otetaan se jolla on paljon velkaa ja hienot vehkeet :D Naurettavaa kuinka ihmiset ikävöivät jotain hienoa autoaan, materiaalejaan. Pyrkikää pois materiaalin ihanuudesta, sillä ne on elottomia.

• eirahaavaanrakkautta

GS1 tuo oli kuin omasta elämästäni. Mulla oli oma nousukas firma, rahaa oli kuin roskaa kirjaimellisesti, viina virtasi ja elämä oli täynnä luksusta. Mulla oli rahaa kaikkeen mitä ikinä keksin haluta. Pystyin nostamaan itselleni enemmän palkkaa kuin ehdin kaikkeen hölmöön tuhlata. Firma heitti kuperkeikan ja velat tuli kuvioihin. Häpeä, burnout ja masennus valtasi mielen. Sittemmin olen tilanteesta pikkuhiljaa toipunut. Velkoja on lyhennetty ja mieli on paljon parempi. Mutta sen opin että rikkaana ihmisenä en ollut koskaan onnellinen. Olin enemmänkin vain kadoksissa oleva ihminen jonka sisällä oli tyhjyyttä. Koko ajan piti ostaa, tuhlata ja kuluttaa jotta tunsi elävänsä. Nykyisin mulla ei ole juuri rahaa mutta olen löytänyt elämän onnen. Tiedän että tärkeintä on Herra Jeesus, rakkaat vanhemmat ja sukulaiset, ystävät sekä elämänkumppani. Haaveilen normaalista elämästä ilman luksusta, veloista suorioutumisesta ja siitä että olisin hyvä lähimmäisilleni. Hiiteen rahat ja mammona, mä haluan elää täysillä rakkaudessa ja tasapainoisena ihmisenä jonka ei tarvitse esittää mitään rahojensa kanssa. Tsemppiä kaikille velallisille, teidän asiat tulee menemään ihan hyvin! Muistakaa rukoilla Jumalaa, Hän antaa teille kaiken minkä tarvitsette.

• iina^^

Hei ihan oikeesti ootteko te tosissanne? Miettikää nyt vähän itekki mitä ihmiset puhuu? Senkö takia täällä hehkutetaan ulosoton ihanuudesta, kun on kaikki asiat oikeesti niin päin mäntyä, että täytyy yrittää positiivisesti ajatella...

• otto my friend

sama homma kyllähän se kuullostaa et ku otosta puhutaan niin luottotiedot on menny no ohan ne joo menny mut kukin tyylillään elää omaa elämäänsä.itellä kans loppu noi perintätoimiston lypsäykset ja otto ottaa tietyn osan liksasta.on se kivaa ku on oma laskunmaksaja toisilla vaan on se varainhoitaja =)))

• Onko ulosotossa joku summa mihin asti voi sopia ja maksaa ite? Ja jos on velkaa joku tietty summa niin sitten ne ottaa palkasta?? Miten se menee??

• tietä ja pullaa

Sama juttu kuin ketjun aloittajalla. Sitä on vaikea lähteä selittämäänkään sellaisille, jotka eivät samoissa kierteissä joudu pyörimään. Itselleni oli melkeinpä pelastus se, kun sain kaikki ko. velat ensin yhteen paikkaan ja sitten sain maksusuunnitelman kautta maksella niitä pois.

Kun asiat menevät syystä tai toisesta siihen pisteeseen, että jo kirjeen aukaiseminen tuntuu liian raskaalta, niin on aikamoinen helpotus toimia vain yhden velkojan kanssa. En jaksa tähän valittaa omaa tilannettani, mutta sen voin sanoa, että hankaluudet voivat tulla kenelle tahansa. Voi sairastua, epäonnistua yrittäjänä, lapset sairastua yms. Kuten eräs kaverini sanoikin tehdessään kolmatta taloaan. Kaikki oli valmista ja suunniteltua. Teen kolme taloa vuoronperään, asun kaksi vuotta jokaisessa talossa ja myyn sen sitten pois jo tehden uutta taloa. Kaikki meni kohdilleen, mutta unohti yhden jutun. Mitäs sitten, jos hän sairastuu? Aivohalvaus kesken kolmannen talon muuttikin kaiken. Tämä tarina niille, jotka osaavat puskista huudella sitä, miten ei muka pystytä omia asioitaan hoitaa. Hankaluudet voivat tulla kenelle tahansa.

• Taa6

Olen samaa mieltä Gs1 kanssa, rahalle annetaan liikaa määräysvaltaa mielessä ja elämässä, vielä sen arvo katoaa kun ihmiset tajuaa mikä on oikeasti tärkeää ja arvokasta. Elämä itsessään on!
      Tsemppiä kaikille jotka kamppailevat raha huolien kanssa (itsekkin olen kamppaillut ja vieläkin on velkaa josta en tiedä miten oikein suoriutuisin mutta en suostu ottamaan siitä kuitenkaan stressiä), helpottaa kummasti kun irrottaa ajatukset veloista, koska mitä enemmän sitä murehtii sitä kauheammaksi se vaan muuttuu.
      On sanonta että älä kärsi vaikka kärsitkin,, eli on päästettävä irti kärsimyksestään, miten sen kukakin tekee on oma ratkaisu mutta itse ajattelen velkoja tilanteena jotka ovat syntyneet silloisen viisauden mukaan, nyt olen viisaampi ja toimin sen mukaan.Ja jos olen osannut hankkia itseni velkoihin osaan hankkia itseni siitä poiskin.

• Kyselin tuota siksi että osa veloistani on jo ulosotossa ja loput perinnässä. Vakipaikka,ainakin tällä hetkellä mutta kun vuoti ei suostuisi millään siihen että maksaisin kuukausittain. Haluaa heti palkan kimppuun. Mikäli ottaa palkasta jää suojaosuus n 800e. Eihän sillä elä...vuokra jo 650e eli eikö tässä mulla ole enää mitään sanottavaa..voiko vouti ottaa palkasta ja samalla viedä työpaikan...eihän mitään järkeä käydä töissä jos ei enää pysty elää. Onko se sossun luukku sitten sen jälkeen? Miten ne siellä suhtautuu jos on vakipaikka ja vouti vie? Ja kun ns omaa tyhmyyttään on tässä tilanteessa...pikavippejä ym..mutta kaiken piti mennä hyvin kunnes kanssa selkä sanoi stop.

• Valtioiden esimerkki

Paskat on väliä, kun suuret valtiotkaan eivät maksa velkojaan.

Ennen ulosottoa kaikki rahat meni laskujen maksamiseen, ja yhdestä pankista ahdistelivatkin soittelemalla.

Päästin kaikki ulosottoon. Ja yllätys yllätys, nyt jää ylimääräistäkin rahaa, ja kyseinen pankkikin lopetti ahdistelun.

Ulosotto on mörkö, jota ihmiset pelkäävät. Aivan turhaan.

Jos luotot menee, mitäpä siitä. Voi elää köteiselläkin, ja viiden vuoden päästä luotot taas palautuvat.

• yhäippä

ulosotto ja perintä toimistot ahistellee, mutta en voi mittään. pieni päiväraha riittää ainoastaan vuokraan ja sossusta ei heru mitään ko on liian suuret tulot. pitääkö ruveta juopoksi tai narkkariksi että sossusta rahaa irtoais.
      silti on yritettävä elää päivä kerrallaan lasten takia, joidenka isukki jätti tähän jamaan meidät. töitä ei löydy, jotenka on pakko vain yrittää kittuuttaa jotenki. koulunpenkille mieli tekis, mutta ei oo vara opiskella.

• Tympiintynyt

Miten ihmeessä te ulosotolliset ihmiset saatte vuokrattua asuntoja? Jopa kaupunki tarkistaa luottotiedot...

• 1+2

Asutaan siinä mikä nyt on.. ei välttämättä tarvitse joka vuosi muuttaa. Sen takia se vuokra maksetaan aina ensimmäiseksi muut tärkeät laskut, ja velkojat saa sitten mitä jäljelle jää.

• virpinen

Aloittajan kanssa samaa mieltä! Velkaneuvojan neuvosta (oli muuten todella positiivinen kokemus ja aivan ihana ihminen velkaneuvonnassa), annetaan velkojen mennä ulosottoon, koska se tällä hetkellä on järkevin ratkaisu. Kuulostaa todella hullulle ja järjenvastaiselle, etenkin kun viimeiseen saakka yritin hoitaa asiani. Velkojen syntyä en ala erittelemään, niihin on kyllä syyt n 10 vuoden ajalta ja nyt tuli seinä vastaan, enkä enää pysty maksamaan.

Velkojia niin monta, ettei järkevä sopiminen onnistu, velkajärjestelyyn en vielä pääse, sen mahdollisuus katsotaan myöhemmin. Takuusäätiö ei myöskään tule kysymykseen kohdallani.

Ulosotto mahdollistaa elämisen ja yöunet ilman painajaisia. Tuntuihan se nurinkuriselle, kun ammattilainen sanoo, että älä reagoi perintäkirjeisiin tms. mitenkään ja vieläkin päässä pyörii, että miten muuten tilanteesta voisi selvitä, vaikka sitä vaihtoehtoa ei olekkaan.

• etävanhempi

Joskus velkojen kertyminen on lumipalloefektin kaltainen ilmiö.Jokainen haluaa päästä veloistaan eroon,eikä halua menettää luottotietojaan.Valitettavasti stressi ja ahdistus joka syntyy laskujen maksamisesta,lähinnä niiden järjestelystä,velkojille soittelemisesta ym.,voi aiheuttaa sen,että ei pysty toimimaan itselleen parhaalla mahdollisella tavalla.HÄPEÄMINEN on esimerkiksi suuri syy siihen,ettei pysty/ymmärrä hakea apua ajoissa.Itse sain venkoiltua raha-asiani sellaiseen solmuun,etten häpeältäni ja ahdistukseltani pystynyt hakemaan apua ajoissa.Se laskujen tulva vuosi sitten oli karmeaa...tein maksusuunnitelmia ja muutoksia niihin ,kunnes se kuuluisa seinä tuli vastaan.Epätoivoista yrittämistä oli jatkunut useiden kuukausien ajan.Mutta kun velkojia oli useita,niin ei auttanut enää kahden työnkään tekeminen.Rahat eivät riittäneet.,vaikka kuinka pyörittelin laskuja.Elin n.250 eurolla/kk,maksoin vuokraa ja elatusmaksuja.Loput meni velkoihin.Kun jouduin ulosottoon,se tavallaan oli helpotus,koska taistelu oli loppunut.Se oli hävitty,mutta ohi ...Ulosottomies kehoitti velkaneuvojan luokse,ja nyt pitäisi ennen vuodenvaihdetta saada takuusäätiön laina,koska velat vähenevät alle 34 000 rajan.Ylivelkaantuminen voi tapahtua hieman salakavalasti.Itselleni oli tärkeää säilyttää kasvot,en koskaan halunnut näyttää epätoivoani enkä myöntää edes itselleni,että olin toiminut typerästi.Nyt kun olen menettänyt ne luottotietoni,huomaan,että se ei ollutkaan maailmanloppu.Käyn töissä,lyhennän velkaani,elän normaalia arkea.Ehkä viiden vuoden päästä saan luottokelpoisuuteni takaisin.Tuleeko minusta sitten parempi ihminen?Tuskin.Olen kuitenkin oppinut paljon itsestäni,joten ehkä olen himpun verran viisaampi ainakin raha-asioitteni hoitamisessa...Voimia kaikille teille,jotka kamppailette talousasioittenne kanssa.

• asdfasgfags

Minä taas olen kamppaillut ulosoton kanssa koko elämäni. Heti 18 vuotiaana meni laskut ulosottoon.

Nyt kun olen 30v niin olen saanut kaikki maksettua. Luottotiedot palautuu kuukauden kuluttua.

Tähän väliin on mahtunu kyllä monenmoista hommaa.

Välillä on ollut todella lähellä, että olisin päässyt veloista eroon mutta sitten on tullu potkut tai työt ovat muuten vain loppuneet. Viimeks kun meinasin niistä päästä eroon niin tuli taantuma. Sain silloin potkut ja velkaa oli jäljellä ruhtinaalliset 4500€. Parin vuoden aikana se kasvoi lähes 6000€
      Nyt maksoin viimesen erän ja velkaa ei enää ole :)

Vaikka taas taloustilanne näyttää synkältä niin mua ei haittais yhtään vaikka saisinkin taas potkut taloudellisista syistä.
      Koska mulla ei ole eurookaan velkaa mihinkään suuntaan.

• virpinen

Etävänhempi, kirjoitat kyllä asiaa ja aikalailla omiakin ajatuksiani. Tähän tilanteeseen joutuminen on vuosien kertymän summa ja monista asioista johtuva (enkä yritä puolustella tapahtunutta).

Etenkin tartuin tuohon lauseeseen, että voi elää normaalia arkea, kaikesta huolimatta.

Mukavaa syksyä, normaalissa arjessa, vaikkakin mulle tää vaihe lienee se kaikista kamalin, kun olen vasta tien alkupäässä, mutta silti on helpotus, että olen tilanteen myöntänyt ja hakenut neuvoja ja saanut jopa luvan soittaa ja puhua aina kun sille tuntuu. Velkaneuvoja, eivät ainakaan kaikkialla olle "peikkoja"

• hyvän neuvon saanut

aivan totta. Itellä sama juttu ollu jo 5 vuotta. Pappani sanoi joskus hyvän neuvon ja se kuului näin: älä sinä hyvä poeka harmittele velkoja......ei ne sieltä mihkään katoa :D rip pappa

• jqereee

No joo helootus ja helpotus tuleepahan pikavauhilla hoidettua.
      Vajaa 12 te 54 te jäljellä. 4 v maksellu on opettanut kyllä velkarahan vaarallisuuden ja sen että kannattaa purra vaikka huulta kk kun elää velaksi.

• Samassasuossa

Itsellä nousi kans seinä nyt lopullisesti (onneksi? )pystyyn, 5v vuotta elänyt nyt yhtä kamppailua, siirtämistä, velan maksua velalla jne. Kohtuu hyvät tulot vaan kyl nyt taidetaan mennä uo:n kautta n. 66te tulee menemään perintään ja lopulta uo:lle. Osaako kukaan sanoa käytännön kokemuksella miten käy velkojen koroille uo:ssa? Itsellä täl hetkel tähtitieteelliset korot, eli tuleeko näille nyt sitten joku uo:n osuus vielä päälle vai miten?

• ramplajoo

Ulosotossa normi viivästyskorko eli 7,5%. Ensimmäiset 2 vuotta lisäksi menee ulosoton taulukkomaksut eli velka ei tuona aikana juurikaan lyhene...Riippuu toki miten paljon maksaa per kk pois ja velkojien määrästä. Kuukauden maksuerä jaetaan keskimäärin kolmen velkojan kesken jos niitä on useita, seuraavassa kuussa seuraaville kolmelle jne. Eli tuskallista tulee olemaan lyhentäminen.. !

Taulukkomaksu (Muutokset voimaan 1.11.2009)

Peritty saaminen tai sen osa
        * enintään 14 euroa, taulukkomaksu 2,50 euroa
        * yli 14 euroa mutta enintään 27 euroa, taulukkomaksu 5,00 euroa
        * yli 27 euroa mutta enintään 67 euroa, taulukkomaksu 7,00 euroa
        * yli 67 euroa mutta enintään 165 euroa, taulukkomaksu 12,00 euroa
        * yli 165 euroa mutta enintään 335 euroa, taulukkomaksu 27,00 euroa
        * yli 335 euroa mutta enintään 670 euroa, taulukkomaksu 56,00 euroa
        * yli 670 euroa mutta enintään 1 680 euroa, taulukkomaksu 84,00 euroa
        * yli 1 680 euroa mutta enintään 8 400 euroa, taulukkomaksu 134,00 euroa
        * yli 8 400 euroa, taulukkomaksu 210,00 euroa

• kysynvaantaas
        ramplajoo kirjoitti:

Ulosotossa normi viivästyskorko eli 7,5%. Ensimmäiset 2 vuotta lisäksi menee ulosoton taulukkomaksut eli velka ei tuona aikana juurikaan lyhene...Riippuu toki miten paljon maksaa per kk pois ja velkojien määrästä. Kuukauden maksuerä jaetaan keskimäärin kolmen velkojan kesken jos niitä on useita, seuraavassa kuussa seuraaville kolmelle jne. Eli tuskallista tulee olemaan lyhentäminen.. !

Taulukkomaksu (Muutokset voimaan 1.11.2009)

Peritty saaminen tai sen osa
        * enintään 14 euroa, taulukkomaksu 2,50 euroa
        * yli 14 euroa mutta enintään 27 euroa, taulukkomaksu 5,00 euroa
        * yli 27 euroa mutta enintään 67 euroa, taulukkomaksu 7,00 euroa
        * yli 67 euroa mutta enintään 165 euroa, taulukkomaksu 12,00 euroa
        * yli 165 euroa mutta enintään 335 euroa, taulukkomaksu 27,00 euroa
        * yli 335 euroa mutta enintään 670 euroa, taulukkomaksu 56,00 euroa
        * yli 670 euroa mutta enintään 1 680 euroa, taulukkomaksu 84,00 euroa
        * yli 1 680 euroa mutta enintään 8 400 euroa, taulukkomaksu 134,00 euroa
        * yli 8 400 euroa, taulukkomaksu 210,00 euroa

Valtiovallan siunaamaa ryöstöä.
        Kuka tälläista maata viitsii puollustaa jos tulisi sota?

• paskamaa100

Hyvä kysymys, varsinkin kuin eliitti pötkisi piiloon ja ei osallistuisi sotaan ollenkaan.

• Winegar

Tein laskelman tänään. Lainat kortit 120 000 e. Maksan vain tärkeimmät laskut ja annan mennä ulosottoon. Käteen jää enemmän rahaa kuin nyt kun nettotulo 2800 e/kk. Kohta helpottaa.

• 349ir4k

Mullakin kaikki laskut velat meni ulosotoon 10 000 € josta vasta olen vasta maksanut 500€ pois

• jassoojuujaanii111

Saaks edes jostain päin suomea asuntoa jos luottotiedot menee?

• Anonyymi

Joku fiksu sitten kirjoitti ettei ulosot Ulosottoon velkojen joutuessa pitäisi ulosoton periä vain pääomaa, ei mitään muuta. Kaikki korot ym. kulut pois. ossa saisi periä kuluja tai korkoja.

” Ulosottoon velkojen joutuessa pitäisi ulosoton periä vain pääomaa, ei mitään muuta. Kaikki korot ym. kulut pois.”

Mutta moni varmaan uskoo puhtaaseen pöytään. Eihän se noin saa olla. Ulosoton pitäisi tapahtua niin että suoraan laitetaan kulut pääoman päälle ja määritetään vaikka kymmenen vuoden aika suoritukselle. Jos velkaa on vaikka 20000€. Niin laitetaan esim. 15% kulut päälle ja jaetaan erät sen jälkeen. Unohdetaan korkokaava. Itse olen maksanut velkani ajallaan ja kiristänyt vyötä tarvittaessa. En hyväksy periaatteessa järjestelyä ja sitä että annetaan ymmärtää mahdollisuus uudesta puhtaasta pöydästä Mekin joilla on puhtaat paperit joudutaan elämään tiukasti eikä ole itkumuureja.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2759
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2549
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2258
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1861
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      37
      1547
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1545
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      27
      1178
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      24