Väärät näkemykset ja niiden oikaiseminen

milla456789

Valitettavasti Aspergerista on liikkeellä myöskin epäasiallista ja harhaanjohtavaa informaatiota. Jotkut pitävät Aspergerin oireyhtymää esim mielisairautena, joka saadaan lääkkeillä oireettomaksi(mm Risperdal, Seronil, Remeron, Cymbalta, jopa Leponex ovat saattaneet olla lääkkeenä. Lääkkeet auttavat masennusoireisiin masentuneella as-henkilöllä, mutta n.s kummallinen ja outo käytös ja poikkeava ulkonäkö ja ulkoinen olemus ym ovat olemassa jo lapsuudesta saakka eivätkä ne aiheuta sinällään mitään lääkkeiden tarvetta. As-henkilö on aina, jo usein nelivuotiaasta saakka "käytökseltään ja habitukseltaan" poikkeava eikä se johdu psykoosista. Tietysti As-henkilöllä voi olla psykoosikin mutta psykoosi hänellä on silloin kun hänellä on selkeitä näköharhoja tai kuuloharhoja. Ulkoinen olemus ei sinällään ole psykoosin merkki. Usein erikoinen ulkonäkö johtuu siitä, kun As-henkilö ei samalla tavoin jäljittele muita ihmisiä pukeutumisellaan eikä aina ymmärrä että mikä on muotia ja mikä kuuluu minkäkin ikäisen henkilön tyyliin ja pukeutumiseen. Tyytitajun puutetta ei saisi sinällään edes pitää lääkehoitoa vaativana psykoosina.

Sellainenkin väärä luulo on olemassa, että Asperger paranee aikuisena ja että aivojen toiminta korjaantuu aikuisikään mennessä ja as-lapsesta tulee aikuisena neurologisesti tyypillinen ja että aikuisen aspergarmainen käytös olisi jotenkin opittua käytöstä tai psyykeongelmaa ja sitä yritetään sitten hoitaa lääkkeillä ja terapialla ja siten että yritetään väkisin tehdä henkilöä normaaliksi ja pakottaa komentojen avulla olemaan normaali. Tämä on vanhentunut ja väärä näkemys, johon en usko. Tuosta menettelystä on ollut vain haittaa.

Edelliseen viestiini viitaten, asiallista informaatiota Aspergerin oireyhtymästä saatte kun luette seuraavia kirjoja:

Tony Attwood: Aspergerin oireyhtymä –opas vanhemmille ja asiantuntijoille. Haukkarannan koulu.

Marko Kielinen: Aspergerin syndrooma: Kouluikäisen Asperger-lapsen kasvun tukeminen. Autismiliitto ry.

Christopher Gillberg: Nörtti, nero vai normaali? Aspergerin oireyhtymä lapsilla, nuorilla ja aikuisilla. Gummerus Kirjapaino Oy.

Kerola, K., Kujanpää, S., Timonen, T. 2009. Autismin kirjo ja kuntoutus. Juva. PS-kustannus.

Kujanpää, S. 2009. Tukikeskustelun käsikirja. Jyväskylä. Haukkarannan koulu.

Andersson, B. 2006. Sosiaaliset tarinat ja sarjakuvitettu keskustelu. Jyväskylä. Haukkarannan koulu.

Vermeulen, P. 2004. Olen jotakin erityistä – kuinka kertoa lapsille/nuorille heidän autismistaan tai Aspergerin oireyhtymästään. Jyväskylä. Haukkarannan koulu.

Raudasoja, A. 2006. Mitä autisminkirjon opiskelijat oppivat valmentavassa koulutuksessa? Helsinki. Yliopistopaino.

Tässä on asiallisia linkkejä, joista myös saatte informaatiota

Jonkun hoitajan ja As-henkilön tukikeskustelu oppaaksi ja esimerkkitapaukseksi, jos joku hoitaja, psykologi tai lääkäri meinaa ruveta As-henkilön kanssa tukikeskusteluihin:

https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/15843/2010_samk_lehtinen_jaana.pdf?sequence=1

Koulutuksia joihin jokainen asiasta kiinnostunut menköön oppia hakemaan tähän asiaan liittyen

http://www.haukkaranta.fi/koulutukset

http://www.autismiliitto.fi/koulutus/

Asperger-aikuisen auttaminen

http://www.satshp.fi/sataehp/aune/apua_arkeen/apua_aikuiselle.php#tukikeskustelut

Oikea tapa kohdella Asperger-henkilöä

http://www.autismiliitto.fi/autismin_kirjo/aspergerin_oireyhtyma/hyva_kohtaaminen

Lehti jossa artikkeli myöskin Aspergerin oireyhtymästä ja se paljastaa totuuden että ei asperger-ihminen välttämättä ole sellainen miltä hän ulospäin näyttää(selittää sitäkin mikä aiheuttaisi mahdollisesti sen kun moni ihminen on vierastanut minua)

http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/utain/utain20021205.pdf

Tukikeskustelut(As-henkilöiden hoitoon eivät auta normaalit mielenterveyskeskusten käytännöt tukikeskusteluissa vaan ainoastaan autismiliiton tai haukkarannan tai jonkun muun asiantuntevan tahon autismiin ja aspergeriin erikoistunut käytäntö josta ohjeita tuossa kirjassa)

http://www.levykauppax.fi/book/kujanpaa_sari/tukikeskustelun_kasikirja/

Autismisäätiö(minkähän takia Joensuussa ei ole autismisäätiön toimintaa?)

http://www.autismisaatio.fi/

Haukkaranta

http://www.haukkaranta.fi/

39

2722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertainen

Kylläpä on hintaa noilla koulutuksilla :O
      Parasta neuvontaa ja tukea aspergerlapsi vanhempineen saa aikuisilta vertaishenkilöiltä, joilla on itsekin todettu asperger jo lapsena. Liitot on olemassa pääosin vain rahastusta varten eikä valtaosalla niissä toimivista työntekijöistä ole edes asdiagnoosia, tämän päivän vaatimuksia vastaavasta as-tuntemuksesta puhumattakaan.
      Mikäli olet kiinnonstunut ilmaisesta vertaisneuvonnasta, voit ottaa yhteyttä puh. 040-5331217

• 30+

Onko puhelinnumero varmasti oikein?

• asperger.
        30+ kirjoitti:

Onko puhelinnumero varmasti oikein?

Kyllä sen pitäisi olla, mutta jos ei vastaa tai on varattuna voit myös sähköpostitse yrittää ottaa yhteyttä osoitteeseen [email protected].

• ^

Autismiliiton palveluneuvonnasta [email protected] voit tarkistaa puhelinnumeron, mikäli edellämainittu numero ei vastaa. Sieltä pitäisi löytyä myös henkilö avainsanalla "kiusaaminen", joka osaa neuvoa vertaistukea koskevissa asioissa eteenpäin.

• milla3456789

minkäs takia tälle on pantu miinus? onko joku sitä mieltä tosiaan, että Asperger paranee aikuisuuteen tultaessa? minulla ei parantunut. minulla kävi niin että ääniyliherkkyys ja ruokayliherkkyys lieveni mutta käytösongelmat ja motorinen kömpelyys ja vaikeudet vuorovaikutuksessa jäivät pysyviksi ja oon sen takia eläkkeellä vaikka oon vasta 28v.

• mario1234567890

milla3456789: "minkäs takia tälle on pantu miinus? onko joku sitä mieltä tosiaan, että Asperger paranee aikuisuuteen tultaessa?"

Varmaan se miinus on tullut typerien linkkien vuoksi. Nimimerkkiä "vertainen" käyttänyt jo totesi rahastusasiasta varsin osuvasti, eivätkä nuo kirjatkaan kovin asiallisia kaikilta osin ole.

• sarikuj
        mario1234567890 kirjoitti:

milla3456789: "minkäs takia tälle on pantu miinus? onko joku sitä mieltä tosiaan, että Asperger paranee aikuisuuteen tultaessa?"

Varmaan se miinus on tullut typerien linkkien vuoksi. Nimimerkkiä "vertainen" käyttänyt jo totesi rahastusasiasta varsin osuvasti, eivätkä nuo kirjatkaan kovin asiallisia kaikilta osin ole.

Osassa noissa kirjoissa on paljon vanhentunutta tietoa,ehkä sen takia niitä ei kaikkia voi suositella.

• milla3456789

mikä niissä kirjoissa on epäasiallista? minusta ne on hyviä ja minun kohdalla toimivia. mikä niissä on väärää tai sopimatonta? onko esim se että niissä yritetään liikaa kehoittaa menemään mukaan as-henkilön outouteen eikä potkita perseelle peräkammarin poikia ja tyttöjä? voiko joku perustella ku ite oon ollu äkäinen kun minun hoidossa ei oo niitä noudatettu.

• rtghhk853gh

Niin, osaisiko joku sanoa, että mikä niissä kirjoissa on niin asiatonta? minun kohalla ne systeemit toimii hyvin.

• milla123234

niin, voisiko joku perustella, mikä niissä kirjoissa on niin epäasiallista?

• Eräs assi

Niin, AS ei iän myötä parane, kun ei ole mitään parannettavaa. Eli kysymyksessä ei ole sairaus; on vain ero joissain aivojen toiminnallisissa osissa verrattuna neurotyypilliseen. Se on sitten varmaan enemmistö eli neurotyypilliset, jotka ovat siitä sairauden tehneet. Jos ajateltaisiin, että assit olisivatkin enemmistönä, niin olisivatko neurotyypilliset sitten sairaita (vai olisiko asperger oireiset silloin neurotyypillisiä?)

Kuitenkin AS henkilölläkin tapahtuu kehittymistä monissa asioissa, jotka liittyvät AS oireisiin. Usein kehitys on vain hyvin hidasta ja suuren työn takana. Sosiaalisia taitoja voi oppia, sillä ei AS sulje oppimismahdollisuutta mitenkään pois. Työtä se vaatii ja koko ajan varuillaan oloa. Siis vaikka olisi oppinutkin, niin ei ne sosiaaliset taidot iskostu selkärankaan, niin kuin nenteillä. Eli siihen on koko ajan kiinnitettävä huomiota. Siksi opittukin taito käytettynä on varsin rasittavaa. Jos tilanne, jossa niitä taitoja pitää paljon käyttää, on pitkäkestoinen, niin melko varmasti aivot väsyy ja ei enää jaksa olla "nenttimäinen". Ympäristö huomaa silloin käytöksen muutoksen, joka voi olla rajukin: tulee sanottua totuuksia, joita ei yleensä sanota niissä tilanteissa. Tai voi palaa pinna tai sitten vain pakenee tilanteesta.

Itse olen ollut jo vanhuuseläkkeellä pitkään ja kokenut yhtä jos toistakin sosiaalista tilannetta. Ja nuo edellä kuvatut asiat ovat omia kokemiani. Näin vanhana on tuo kuulo hiljalleen heikentynyt, vaikka puoliso edelleen ihmettelee, että mikä ihmeen tutka minulla on, kun kuulen heikkojakin ääniä, joista hänellä ei ole hajuakaan. Tuntoaistin yli ja aliherkkyys on edelleen tallella. Siis joissain kohdin on yliherkkyyttä ja joissain aliherkkyyttä ja enimmäkseen kai on normaalia. Sitä on vain vaikea tietää, että mikä on normaalia, kun nuo yli- ja aliherkkyydet ovat minulle normaalia.
      Sirkusakrobaattia minusta ei tullut (en sitä kyllä halunnutkaan) eli kömpelyys lieveni sitkeän harjoittelun avulla jonkin verran.
      Nyt kun olen keskustellut jo kolme vuotta parin viikon välein psykiatrini kanssa, on minulle selvinnyt monet maneerit, joita melko orjallisesti noudatan. Osaan jo naureskella niille, vaikkakaan tilanteen ollessa päällä, ei kyllä naurata. Psykiatrini on monesti kysynyt, että miksi teen niin kuin teen (näissä maneereissa). En osaa siihen vastata. Sitten hän on kysynyt, että mitä pahimmillaan tapahtuu, jos jätän maneerin tekemättä. Tietenkään ei mitään muuta kuin ahdistun. Joskus tuntuu siltä, että jotain maneeria ei mikään maailman mahti voi estää. Silti se jälkeenpäin ajatellen tuntuu naurettavalta.
      Pakkoliikkeitä minulla onnekseni ei ole. Mutta juuttumista johonkin asiaan sitäkin enemmän. Siinä tuleekin se sosiaalisten tilanteiden ongelma esiin: kun jostain asiasta puhutaan ja jos se minua kiinnostaa, niin siitä sitten pitäisi, minun mielestäni, puhua muutama tunti yhteen menoon. Sellaista ei ympäristö ymmärrä, vaan he vaihtaisivat puheenaihetta jo muutaman lauseen jälkeen. Ja kun vaihtavat, niin olen edelleen siinä edellisessä asiassa ajatuksineni, enkä tajua, että mitä muut puhuvat. Siinä tulee sellainen tilanne, että kuulen kyllä muiden sanovan sanoja, mutta en käsitä niistä mitään, vaikka ovatkin omaa äidinkieltäni. Voin vaikka toistaa jonkun lausahdusta, enkä tiedä mitä siinä sanotaan. Yleensä hitaasti saan muut "kiinni" eli pääsen omista ajatuksistani irti. Silloin taas pystyn seuraamaan keskustelua, kunhan ei siinä esiinny liian paljon minua kiinnostavaa aineistoa, sillä voin taas siihen juuttua.

Jos jotakuta kiinnostaa, että miten olen oppinut noita sosiaalisia taitoja, niin voin niistä kyllä joskus kertoa. Se ei ole mikään pikkujuttu.

• motakas

Poikkeava ulkonäkö? Mitä helvettiä?

• Assi myöskin

Kyllä aspergerin syndroomainen voi olla hyvinkin poikkeava ulkonäöltään ja olemukseltaan. Nykyisin vaan diagnooseja annetaan pikana liukuhihnalta ihan nenteillekin joista ei näe mitään ulkoisia merkkejä siitä että autismin kirjolla ollaan.
        Se on väärin tietysti niitä kohtaan joilla oikeasti on aspergerin syndrooma.

• motakas
        Assi myöskin kirjoitti:

Kyllä aspergerin syndroomainen voi olla hyvinkin poikkeava ulkonäöltään ja olemukseltaan. Nykyisin vaan diagnooseja annetaan pikana liukuhihnalta ihan nenteillekin joista ei näe mitään ulkoisia merkkejä siitä että autismin kirjolla ollaan.

Poikkeatko itse sitten ulkonäöltäsi? Ja jos, niin miten?

• harvemmin erottuu
        Assi myöskin kirjoitti:

Olimme aikoinaan sopeutumisvalmennuskurssilla jossa oli 11 lasta vanhempien kanssa. Kun katsoin lapsia ja seurasin heitä, niin vain yksi oli selvästi erottuva normaaleista. Olemus ja ulkonäkö kiinnitti huomion. Mutta toisia ei voinut päältäpäin erottaan normaalista koululuokasta. kuten on todettu, asseista löytyy kirjoa, ei ole kahta täysin samanlaista.

• motakas
        harvemmin erottuu kirjoitti:

Olimme aikoinaan sopeutumisvalmennuskurssilla jossa oli 11 lasta vanhempien kanssa. Kun katsoin lapsia ja seurasin heitä, niin vain yksi oli selvästi erottuva normaaleista. Olemus ja ulkonäkö kiinnitti huomion. Mutta toisia ei voinut päältäpäin erottaan normaalista koululuokasta. kuten on todettu, asseista löytyy kirjoa, ei ole kahta täysin samanlaista.

Mitä siinä ulkonäössä sitten oli sellaista, mikä sen paljasti? Itse olen myös tunnistanut olemuksesta henkilön Aspergeriksi. En hirveän usein, mutta viime kerrasta ei ole kovinkaan kauan. Ei minulle kuitenkaan ole varmistettu, että tällä henkilöllä on Asperger, mutta tunnistin sen käyttäytymisestä.

• Assi on persoona
        motakas kirjoitti:

Mitä siinä ulkonäössä sitten oli sellaista, mikä sen paljasti? Itse olen myös tunnistanut olemuksesta henkilön Aspergeriksi. En hirveän usein, mutta viime kerrasta ei ole kovinkaan kauan. Ei minulle kuitenkaan ole varmistettu, että tällä henkilöllä on Asperger, mutta tunnistin sen käyttäytymisestä.

Ehkä se olemus ulkonäössä erotti muista. Eli kun tarkemmin ajattelen niin ei voi puhua niinkään ulkonäöstä. Oli outoja liikkeitä, katse erilainen ( toljottava) hitautta ja jäykkyyttä jne...ja epäilemättä taustalla täytyi olla "vammaisuutta". Muistan, kun teeveessä oli vuoden sisään ohjelma autististen lasten luokasta. Siinä oli enemmänkin samanoloisia lapsia kuin tapaamani. Vaikeatasoisempia. Eli muistetaan,että aspergereja on monentasoista, osa on vaikeampitasoista.
        Valta-osa aspergereista ovat tavallisia mutta "persoonallisia" ihmisiä. Kuten Juice Leskinen oli, Anssi Kela on ja elokuvaohjaaja Markku Pölönen on, puhumattakaan Miina Äkkijyrkästä...

• spektra1
        Assi on persoona kirjoitti:

Ehkä se olemus ulkonäössä erotti muista. Eli kun tarkemmin ajattelen niin ei voi puhua niinkään ulkonäöstä. Oli outoja liikkeitä, katse erilainen ( toljottava) hitautta ja jäykkyyttä jne...ja epäilemättä taustalla täytyi olla "vammaisuutta". Muistan, kun teeveessä oli vuoden sisään ohjelma autististen lasten luokasta. Siinä oli enemmänkin samanoloisia lapsia kuin tapaamani. Vaikeatasoisempia. Eli muistetaan,että aspergereja on monentasoista, osa on vaikeampitasoista.
        Valta-osa aspergereista ovat tavallisia mutta "persoonallisia" ihmisiä. Kuten Juice Leskinen oli, Anssi Kela on ja elokuvaohjaaja Markku Pölönen on, puhumattakaan Miina Äkkijyrkästä...

Onko/oliko näillä mainitsemillasi tunnetuilla henkilöillä mielestäsi ilmeettömät kasvot?

• haloo?

Voisiko joku selittää, miten muka Asperger-henkilöt poikkeavat ulkonäöltään muista. Itsellänikin on Asperger, enkä kyllä poikkea ulkonäöltäni mitenkään muista.

• Kuvailua

Asperger henkilön olemus voi olla hyvinkin huomiota herättään erikoinen. Hänen katseensa voi olla utuinen, vähän kuin känninen, silmiin ei saa luotua kontakti olllenkaan ja hänen liikkeensä voivat olla todella kömpelöitä. Pukeutumistyyli on mahdollisesti erikoislaatuinen.
        Aspergerin syndrooma aiheuttaa sitäå ettei henkilö ota mallia toisista ihmisistä vaan pukeutuu ja elää juuri kuten itse haluaa ja erottuu herkästikin siksi "massasta".

Äänenkäyttö voi olla myös monotonista tai kovaäänistä, sekä liian hiljaista verrattuna keskiverto kaduntallaajaan.

Kaikki pienet asiat tekevät isomman kokonaisuuden joka sitten näkyy ulkonäössä ja eleissä sekä kommunikoinnissa as-oireina jota voi helpostikin tunnistaa.

Jotkut "normaalit" ihmiset ovat saaneet as-diagnooseja, mutta se tarkoittaa että heillä joko ei ole aspergerin syndroomaa, koska diagnoosi on väärä tai heillä oireet ovat äärimmäisen lievät.
        Lievissä tapauksissa ei diagnoosia tulisi edes antaa.

• as-oireita
        Kuvailua kirjoitti:

Asperger henkilön olemus voi olla hyvinkin huomiota herättään erikoinen. Hänen katseensa voi olla utuinen, vähän kuin känninen, silmiin ei saa luotua kontakti olllenkaan ja hänen liikkeensä voivat olla todella kömpelöitä. Pukeutumistyyli on mahdollisesti erikoislaatuinen.
        Aspergerin syndrooma aiheuttaa sitäå ettei henkilö ota mallia toisista ihmisistä vaan pukeutuu ja elää juuri kuten itse haluaa ja erottuu herkästikin siksi "massasta".

Äänenkäyttö voi olla myös monotonista tai kovaäänistä, sekä liian hiljaista verrattuna keskiverto kaduntallaajaan.

Kaikki pienet asiat tekevät isomman kokonaisuuden joka sitten näkyy ulkonäössä ja eleissä sekä kommunikoinnissa as-oireina jota voi helpostikin tunnistaa.

Jotkut "normaalit" ihmiset ovat saaneet as-diagnooseja, mutta se tarkoittaa että heillä joko ei ole aspergerin syndroomaa, koska diagnoosi on väärä tai heillä oireet ovat äärimmäisen lievät.

Asperegerille tyypillistä on myös kasvojen ilmeettömyys ja vahamainen olemus.

• motakas
        as-oireita kirjoitti:

Asperegerille tyypillistä on myös kasvojen ilmeettömyys ja vahamainen olemus.

Vahamainen olemus?

• on laaja kirjo
        Kuvailua kirjoitti:

Kerrot kuten monet n stereotyyppiassista. Suurin osa asseista ei eroa muista. Tavallisiin tai joita pidetään normaaleina liittyy yhtä lailla omanlaisia persoonia, on hiljaisia , puheliaita ja kaikkea laidasta laitaan. Niin on aspergereissa. Kun aikoinaan kävin luennoilla moni alan kouluttaja muistutti, että ei ole kahta samanlaista assia.
        Ja sen olen käytännössä nähnyt ja todennut.
        Joku ilmeettömyys on tosiaan streotyppi. Kun tiedämme että osa on hyvin puhelias ja vilkas ja silti dg..- järkeä kehiin eikä yleistetä.

• Vahanukke
        motakas kirjoitti:

Vahamainen olemus?

Kyllä, vahamainen olemus voi olla ja usein onkin as-oire. hyvin usealla tosiassilla tämä oire löytyykin.

• AssiLasse
        on laaja kirjo kirjoitti:

Kerrot kuten monet n stereotyyppiassista. Suurin osa asseista ei eroa muista. Tavallisiin tai joita pidetään normaaleina liittyy yhtä lailla omanlaisia persoonia, on hiljaisia , puheliaita ja kaikkea laidasta laitaan. Niin on aspergereissa. Kun aikoinaan kävin luennoilla moni alan kouluttaja muistutti, että ei ole kahta samanlaista assia.
        Ja sen olen käytännössä nähnyt ja todennut.
        Joku ilmeettömyys on tosiaan streotyppi. Kun tiedämme että osa on hyvin puhelias ja vilkas ja silti dg..- järkeä kehiin eikä yleistetä.

"Joku ilmeettömyys on tosiaan streotyppi. Kun tiedämme että osa on hyvin puhelias ja vilkas ja silti dg..- järkeä kehiin eikä yleistetä."

Ilmeettömyys liittyy nimenomaan aspergerin syndroomaan, onhan se kehityksellinen häiriö. Ei ole aitojen assien syy että diagnoosia on alettu antamaan neurotyypillisille joilla ei ole aspergerin syndroomaa ja jotka näyttävät normaaleilta ilman minkäänlaisia oireita.

Ilmeettömyys esiintyy oireena puheliaillakin asseilla ihan siinä missä hiljaisillakin.
        Puheliaammmilla asseilla on usein myös ADHD.

• eri ihmiset
        AssiLasse kirjoitti:

"Joku ilmeettömyys on tosiaan streotyppi. Kun tiedämme että osa on hyvin puhelias ja vilkas ja silti dg..- järkeä kehiin eikä yleistetä."

Ilmeettömyys liittyy nimenomaan aspergerin syndroomaan, onhan se kehityksellinen häiriö. Ei ole aitojen assien syy että diagnoosia on alettu antamaan neurotyypillisille joilla ei ole aspergerin syndroomaa ja jotka näyttävät normaaleilta ilman minkäänlaisia oireita.

Ilmeettömyys esiintyy oireena puheliaillakin asseilla ihan siinä missä hiljaisillakin.

Ilmeettömyys on nimenomaan kuuluu autistiselle ja kuvaa autistisuutta. Nyt menee puurot ja vellit sekaisin kun puhutaan autisteista ja sitten aspergereista. As kuuluu autismin kirjoon, mutta on kaukana perusautismista. Jos piirrät janan, nii toisessa päässä on autistinen ihminen, toisessa päässä aspergerihminen ja huomaat eron. Älkää sotkeko noita. Asperger on monta kertaa hyvinkin vilkas, puhelias , sosiaalinen ja eläväinen. Kun on tuntenut oikean autistin, joka on autisti eikä asperger niin tajuaa ja huomaa erot.

• kuollut elävä
        AssiLasse kirjoitti:

Nimenomaan juuri ilmeettömyyden perusteella voivat ammattitaitoiset neuropsykiatriaan perehtyneet ammattilaiset havaita as-piirteistön henkilöillä, joiden diagnostiikkaan nämä ovat jo vuosikymmeniä sitten perehtyneet yksityiskohtaisesti ja minkä perusteella diagnoosit tehdään, esim. Neuromental, Hki.

• kuollut elävä
        Vahanukke kirjoitti:

Kyllä, vahamainen olemus voi olla ja usein onkin as-oire. hyvin usealla tosiassilla tämä oire löytyykin.

Eli ilmehdintä minimissä varsinkin tilanteissa jotka ahdistavat suunnattomasti ts. vastavuoroinen kanssakäyminen.

• Elämäni Arvot
        kuollut elävä kirjoitti:

Eli ilmehdintä minimissä varsinkin tilanteissa jotka ahdistavat suunnattomasti ts. vastavuoroinen kanssakäyminen.

Hehhehhhh........................ja Asperger-foorumilla/ AS-palstalla vuosikaudet analysoitiin nk. Tutkijoiden, Hallinnoijien ym. toimesta niitä, ketkä olivat jonkin yksittäispersoonan ominaisuuksia lääketieteellisin termein erinäisissä toimipisteissä analysoineet oman egonsa kasvattamisen toivossa.

Eikö tämänkin ketjun voisi jo siirtää täältä toisaalle?

• ...

• k.e.
        kuollut elävä kirjoitti:

Nimenomaan juuri ilmeettömyyden perusteella voivat ammattitaitoiset neuropsykiatriaan perehtyneet ammattilaiset havaita as-piirteistön henkilöillä, joiden diagnostiikkaan nämä ovat jo vuosikymmeniä sitten perehtyneet yksityiskohtaisesti ja minkä perusteella diagnoosit tehdään, esim. Neuromental, Hki.

Ilmeettömyys sinänsä ei kuulu diagnosointikriteeristöön vaikkakin esilletulevana piirteistönä yksilötasolla se voi ilmentää autisminkirjoon kuuluvan henkilön tapaa tuoda itseään esiin hyvinkin voimakkaasti.

• F84.5
        eri ihmiset kirjoitti:

Ilmeettömyys on nimenomaan kuuluu autistiselle ja kuvaa autistisuutta. Nyt menee puurot ja vellit sekaisin kun puhutaan autisteista ja sitten aspergereista. As kuuluu autismin kirjoon, mutta on kaukana perusautismista. Jos piirrät janan, nii toisessa päässä on autistinen ihminen, toisessa päässä aspergerihminen ja huomaat eron. Älkää sotkeko noita. Asperger on monta kertaa hyvinkin vilkas, puhelias , sosiaalinen ja eläväinen. Kun on tuntenut oikean autistin, joka on autisti eikä asperger niin tajuaa ja huomaa erot.

"Asperger on monta kertaa hyvinkin vilkas, puhelias , sosiaalinen ja eläväinen"

paikkansapitämätöntä paskanjauhantaa.

• ASperger.
        Vahanukke kirjoitti:

Minua on luonnehdittu usein ilmeettömäksi. Kasvoistani on todella vaikea tunnistaa mielialojani.

Minut on diagnosoitu yksityissektorilla.

• spektra1
        Kuvailua kirjoitti:

Minusta itsestäni tuntuu todella pahalta tämä, että saatan olla ilmeetön. Kunpa voisin nähdä omat kasvoni livenä. Mutta se ei valitettavasti ole mahdollista. En kyllä omasta mielestäni ole ilmeetön. Olin pari vuotta sitten matkalla Egyptissä ja minulta kysyttiin englanniksi että miksi olen vihaisen näköinen. En todellakaan ollut vihainen, vaan minulla oli naama vain peruslukemilla. Olenkohan sitten sellainen, että saatan näyttää vihaiselta, vaikka en ole.

• hölynpölyä.

Just joo.

• Pikadiagnosoimaton

No kun ei ole hölynpölyä vaan totta! Minkä sille voi että as-diagnoosin saa ihan liian moni nentti pikadiagnoosina nykyään!

• Infoa-As
        Pikadiagnosoimaton kirjoitti:

No kun ei ole hölynpölyä vaan totta! Minkä sille voi että as-diagnoosin saa ihan liian moni nentti pikadiagnoosina nykyään!

Kuinka lähtisit ajamaan niiden as-diagnosoitujen oikeuksia, joita täällä haukutaan syyttä siitäkin huolimatta että ovat saaneet diagnoosinsa joltain pitkänlinjan ammattilaselta yksityiseltä taikka julkiselta sektorilta neuropsykiatriaan erikoistuvan lääkärin harjoittelujaksolla?

Kaikki käytännön esimerkit otetaan kiitollisuudella vastaan.

• hlö XYZ

Pääsin käsiksi lääkärine tietokantoihin..sairasta juttua..kopioit edelleen lähetettäväksi

• 4+14

Autistien haukkuminen, hoidotta jättämiset suunnitelma! jnejne.

katsokaa mitä paskaa tuolta löytyy

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      93
      2566
    2. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      91
      1506
    3. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      67
      1485
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      13
      1218
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      81
      953
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      17
      942
    7. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      39
      848
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      112
      841
    9. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      54
      793
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      726
    Aihe