Lapin hilla-ja marjasota

"mummeli;;

Lapin asukkaille ovat marjat, sienet ja kalat hyvin tärkeitä. Erityisen tarkkoja ovat hilloista ja kaloista.
Ymärrän oikein hyvin mikä sota siellä on ulkolaisiin marjanpoimijoihin. He tyhjentävät metsän ennen maanomistajaa. Kerätään ammattimaisesti firmalle marjoja. Harvoin hillat ja kalat ovat omassa pihapiirissä. Hillat juoksuttavat satoja kilometrejä, varsinkin näinä vuosina, kun niitä on vähän.

Kuulun joukkoon ,joka ei ymärrä miksi jokamiehenoikeus koskee koko maailman kansalaisia. Olen maaton ja joudun juoksemaan metsissä. Tosin nykyään en enään jaksa rampata pitkin "jänkiä". Täällä etelässä juoksee venäläiset pitkin metsiä marjassa ja sienessä. Taitavat kerätä itselleen särvintä.?

Hallituksen pitäsi rajata jokamiehen oikeus koskemaan suomalaisia, koska maailma on muuttunut.

384

5523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raakkuna1

      Kyllä mummeli on oikeassa, suomenlaissa on määriteltävä "Jokamiehenoikeus" sellaiseksi että se koskee ainoastaan suomenkansalaisia, tämä esitys tullaan hyväksymään Perustuslaillisten ohjelmaan.

      • joo joo

        Niin ja sen jälkeen kaikki marjat mätänevät metsiin....hohhoijaa


      • metsien mies

        Näin on marjat, sanoi köyhä kotimainen metsänkävijä.


      • dfkljgrdfkljgrjfyki,
        joo joo kirjoitti:

        Niin ja sen jälkeen kaikki marjat mätänevät metsiin....hohhoijaa

        hoh hoijaa homoi-lle!!!! eipä ehdi marjat edes kypsyä kun ne raakoina revitään ahneiden pas-kapäiden toimesta ulkomaalaisia hyväksikäyttäen jne...


      • Just joo ja toteutuessaan joka mättään taakseko poliisi vahtimaan? Eihän tuota rahaa kuulemma tahdo riittää nykyisellekään toiminnalle, vielä sitten mustikka- ja puolukkapoliisin virkoihin. Vai kameroitako metsätkin täyteen?


      • Just joo ja toteutuessaan joka mättään taakseko poliisi kytikselle? Eihän tuota rahaa tahdo kuulemma piisata poliisin nykyiseenkään toimintaan, niin miten sitten puolukoita ja mustikoita vahtimaan? Vai kameroitako pitkin korpia? Kuka niitäkään ehtis syynäilemään?


      • politiikassaollut

        turhaan lappilaiset valittavat että ulkomaiset marjan poimijat vievät kakki marjat.ei muuta kun mummut ja vaarit metsään aamulla kukonlaulunaikaan ja ilta hämärissä kotiin näin tekevät ulkolaiset marjan poimijat.maanantain ajankohtais ohjelmassa oltiin pystystämässä puomeja metsä teille joka on lainvastainen teko koska tiet ovat saaneet valtionlainoituksen teiden rakentamiseen ei yksityinen henkilö voi sulkea tietä.on hyvä että ulkomaalaiset poimivat marjat lapin metsistä muuten ne mätänee metsään ei lapin vanhat ihmiset pysty poimimaan marjoja turhaa narinaa jokamies oikeuksista suomessa.


      • * Manne *
        dfkljgrdfkljgrjfyki, kirjoitti:

        hoh hoijaa homoi-lle!!!! eipä ehdi marjat edes kypsyä kun ne raakoina revitään ahneiden pas-kapäiden toimesta ulkomaalaisia hyväksikäyttäen jne...

        Olen samaa mieltä. Maailma on muuttunut eikä Suomen kaltaisia jokamiehenoikeuksia missään muualla maailmassa tunneta.

        Ulkomaalainen marjanpoimintabisness vie kahdella tavalla leipää Suomen syrjäkyliltä.

        1) Halpatyövoima polkee hinnat, ettei homma todellakaan ketään suomalaista kiinnosta. Loputkin suomalaiset poimijat kaikkoaa.

        2) Poimittavaa ei juuri jää. Järjestelmällinen liiketoimnta tyhjentää parhaat ja helpoimmat paikat. Harrastelijat jäävät ilman.

        Rahat menevät lämpimämpiin maihin niin kerosiinin hinnassa kuin poimijoiden taskuissa. Loput vie grynderit. No Kalttaaja Käteinen saa hillansa halvemmalla, eihän raukalla ole aikaa niitä itse kerätä eikä suomalaisille maksaa keräämisestä. Thaikut laihtuvat Käteisen ideoman kalliin Suomen reissulla kilon viikossa mutta sillä tahdilla normi suomalainen häviäisi olematomiin vuodessa tai kahdessa. Iänkaiken kuin ei voi laihiksella olla tai noutaja tulee ja noin tuhannelle vuodessa noutaja löytyykin oman käden kautta (Suomessa itsemurhia on tehty 800 - 1200 vuodessa). Se on yli kaksi kertaa enemmän kuin ihmisiä kuolee liikenneonnettomuuksissa Suomessa.

        http://www.findikaattori.fi/10/


      • nuori vesa

        viisumia haettaessa suomeen on monta mutkaa matkassa... vaan eipäs tarvi viisumia jos tulee keräämään marjoja, oikein laissa erikseen mainittu tuo marjojen poiminta -poikkeus. eli ei kun lentolippu, työnantaja ja suomeen 3 kuukaudeksi marjoja poimimaan.

        Eli eiköhän tämä ole herroilta taas sellainen "harkittu" teko kun kerran lakikin noin selkeäksi muokattu. Saadaan supisuomalaiset pois isänmaan metsistä keräämästä marjoja kun 2€/h thaikut kerää niitä hullun kiilto silmissä. marjoista maksetaan itse ylihintaa ja yrittäjät sylkevät kattoon onnellisina kun halpatyövoima tuo rahat pankkitilille.

        joo joo, joutuu paperitöitä tekemään ja sijoittamaan lentolippuihin ja sit ne marjat pitää myydä... juu, on se varmaan rankkaa duunia yritys oy ab:lle.

        ymmärtäisin jos marjojen litrahinta laskisi mutta kai joku sanaton kartelli noillakin paukapäillä on. se tässä nurppii kun viitsi enää itse lähteä eräretkelle marjamaastoon kun siellä vilistää ties mitä sakkia. voi saada vaikka selkäänsä jos menee heidän marjapaikkaansa, mene, tiedä ja tunne.

        -on tää kansainvälistyminen vaan niin hienoa-


      • 95
        dfkljgrdfkljgrjfyki, kirjoitti:

        hoh hoijaa homoi-lle!!!! eipä ehdi marjat edes kypsyä kun ne raakoina revitään ahneiden pas-kapäiden toimesta ulkomaalaisia hyväksikäyttäen jne...

        Silti 95% marjoista jää mätänemään metsiin. Ei tunnu suomalaisille kelpaavan.


      • Kairakettu kirjoitti:

        Just joo ja toteutuessaan joka mättään taakseko poliisi kytikselle? Eihän tuota rahaa tahdo kuulemma piisata poliisin nykyiseenkään toimintaan, niin miten sitten puolukoita ja mustikoita vahtimaan? Vai kameroitako pitkin korpia? Kuka niitäkään ehtis syynäilemään?

        ...jaaha, ensin ei tullut viesti perille ja kun uuden kirjoitti, niin myöhemmin ilmestyi se ensimmäinenkin, noo, näinhän se on mennyt vuosien varrella ennenkin, tuttua...


      • veijo.reponen
        metsien mies kirjoitti:

        Näin on marjat, sanoi köyhä kotimainen metsänkävijä.

        Tää ikivanha kadehtiminen. Isovanhemmat mättää penskoille rahaa ja ne vaan rellestää. Eikö itse tienattu euro olis sitä kasvatuksen alkupääomaa. Monet lahjakkaatkin mukulat ovat hämillään tuosta.
        Ainakin etelä-savossa on metät niin täynnä marjoja, että suorastaan tarvittas niitä kerääjiä.
        Esim. muutama päivä Tainan kanssa kerättiin 13 litraa vadelmia, mutta puhti viimein loppu meiltäkin.
        Saakeli tulkoon ykskään mulle ens talvena valittamaan kurjuuttaan, osoitan hänet heti hoitolaitokseen laiskuudesta.


      • novslijgn
        joo joo kirjoitti:

        Niin ja sen jälkeen kaikki marjat mätänevät metsiin....hohhoijaa

        Metsä on täynnä myös muitakin olioita kuin ihmiset joille marjat varmasti kelpaavat...ei unohdeta niissä asuvia lintuja, karhuja ym


      • mustikkamansikka
        politiikassaollut kirjoitti:

        turhaan lappilaiset valittavat että ulkomaiset marjan poimijat vievät kakki marjat.ei muuta kun mummut ja vaarit metsään aamulla kukonlaulunaikaan ja ilta hämärissä kotiin näin tekevät ulkolaiset marjan poimijat.maanantain ajankohtais ohjelmassa oltiin pystystämässä puomeja metsä teille joka on lainvastainen teko koska tiet ovat saaneet valtionlainoituksen teiden rakentamiseen ei yksityinen henkilö voi sulkea tietä.on hyvä että ulkomaalaiset poimivat marjat lapin metsistä muuten ne mätänee metsään ei lapin vanhat ihmiset pysty poimimaan marjoja turhaa narinaa jokamies oikeuksista suomessa.

        Tämä "marjasota" on kakspiippunen juttu, toiset rikastuu vähempiosaisia hyväksi käyttäen. Toiset valittaa jäävänsä ilman marjoja. Tosiasia on että kateus se sanelee tässä tämän "marjasodan"


      • pohjoisen akka
        veijo.reponen kirjoitti:

        Tää ikivanha kadehtiminen. Isovanhemmat mättää penskoille rahaa ja ne vaan rellestää. Eikö itse tienattu euro olis sitä kasvatuksen alkupääomaa. Monet lahjakkaatkin mukulat ovat hämillään tuosta.
        Ainakin etelä-savossa on metät niin täynnä marjoja, että suorastaan tarvittas niitä kerääjiä.
        Esim. muutama päivä Tainan kanssa kerättiin 13 litraa vadelmia, mutta puhti viimein loppu meiltäkin.
        Saakeli tulkoon ykskään mulle ens talvena valittamaan kurjuuttaan, osoitan hänet heti hoitolaitokseen laiskuudesta.

        Sitä met suomalaiset ossaama- kaehtia näitä ulkomaalisia ihmisiä. Meillä on mettättä täynnä marjaa, miksi ei siis suomalaiset itte mene methään. Nuoret, työttömät ja muuten vain venyjät- niille olis joka vuosi hyvänen roponen mettässä, mutta arvakkaat miksi net ei mene...non niin hiivatin laiskoja. Jos ei maata netissä, niin jauhethaan tyhjää p...aa vaikka täällä netissä.
        Kattoessani tv:stä ohjelmaa marjanpoimintajupakasta, häätyy sanoa, että hävetti noiden ikäihmisten puolesta miten net haukku ulkomaalaisia ihmisiä. Ei mithään ihmisyyttä. Uskon niiden saahneet kuntoon nähen ihan riittävästi marjoja- kuten eräskin nainen nitropurkkia näytti. Olis sanonut thaimaalaiselle poimijalle, hae sie marjat mie maksan hyvin. Mutta eiku olhaan niin ahneita, katheellisia.


      • 35

        Kerrotko ketkä ovat Perustuslaillisia. ?


      • Raide 45 Kotka
        pohjoisen akka kirjoitti:

        Sitä met suomalaiset ossaama- kaehtia näitä ulkomaalisia ihmisiä. Meillä on mettättä täynnä marjaa, miksi ei siis suomalaiset itte mene methään. Nuoret, työttömät ja muuten vain venyjät- niille olis joka vuosi hyvänen roponen mettässä, mutta arvakkaat miksi net ei mene...non niin hiivatin laiskoja. Jos ei maata netissä, niin jauhethaan tyhjää p...aa vaikka täällä netissä.
        Kattoessani tv:stä ohjelmaa marjanpoimintajupakasta, häätyy sanoa, että hävetti noiden ikäihmisten puolesta miten net haukku ulkomaalaisia ihmisiä. Ei mithään ihmisyyttä. Uskon niiden saahneet kuntoon nähen ihan riittävästi marjoja- kuten eräskin nainen nitropurkkia näytti. Olis sanonut thaimaalaiselle poimijalle, hae sie marjat mie maksan hyvin. Mutta eiku olhaan niin ahneita, katheellisia.

        Oikeessa olet pohjoisen akka. Suomalainen on tottunut siihen, että raha tulee tekemättä mitään. Kyllä metsässä riittää marjoja kaikille, jos laiskuudeltaan viitsii kerätä.


      • metall-leidi
        95 kirjoitti:

        Silti 95% marjoista jää mätänemään metsiin. Ei tunnu suomalaisille kelpaavan.

        Kyllä kelpaa suomalaisille. Mutta jos pitää roudata maailmanääristä marjanpoimijoita niin miksei heitä voi kyyditä salokorpiin sieneen ja marjaan.
        Siellä vaan ruuhkassa missä olisi maanomistajat ja omiin kotitarpeisiin keräävät ihmiset niin siellä on ulkolaisia marjanpoimijoita ja sienestäjiä lokkimassa ja pomurein jyräämässä marjapaikat autioiksi.
        Ennen oli sienestys ja marjastus ilo ja saalista sai, mutta nyt kun on thaimaalaisia ja mitä muunalisia poimijoita poimureineen kuin heinäsirkkaparvi.
        Itse liikun pyörällä marjassa ja sienessä ja alkaa mennä maku vaikka mulle metsänantimien poiminta on ollut suurinta huvitusta.
        Minä ja muut alkuasukkaat kun tiedetään hyvät kanttarelli paikat ja missä on hyviä sieniä niin viimeaikainen ilmiö on, että saa "häntyrin" niskaansa kuka kulkee perässäsi ja odottaa, että sinä näytät parhaat kanttarellipaikat.
        Että kyllä kelpaa, mutta ne jotka tosiaan tulee tänne niin kyyditys salokorpiin ja leirimajoitus sinne he joutavat paremmin eikä ole tarkoitus, että ulkolaiset lokkii kaikilta parhailta paikoilta


      • paskanjauhamista
        95 kirjoitti:

        Silti 95% marjoista jää mätänemään metsiin. Ei tunnu suomalaisille kelpaavan.

        Tuliko mieleen, että nämä suuresti mainostetut 95 % sijoittuvat sellaisiin korpiin ja jänkhiin, joihin ei mene metsäteitä? Eli jäisivät joka tapauksessa poimimatta.

        Röyhkeää on se, että ulkomaalaiset tulevat jokamiehen oikeuden varjolla lähimetsiin ja kyliin ja teiden varsille viemään marjat paikallisilta. Paikallisille yleensä marjanpoiminta tuo Pohjois- ja Itä-Suomessa suuren lisän vuosituloihin, joten tuo klisee, mitä viljellään jatkuvasti, ei edes pidä paikkaansa todellisuudessa.


      • ei autoa
        paskanjauhamista kirjoitti:

        Tuliko mieleen, että nämä suuresti mainostetut 95 % sijoittuvat sellaisiin korpiin ja jänkhiin, joihin ei mene metsäteitä? Eli jäisivät joka tapauksessa poimimatta.

        Röyhkeää on se, että ulkomaalaiset tulevat jokamiehen oikeuden varjolla lähimetsiin ja kyliin ja teiden varsille viemään marjat paikallisilta. Paikallisille yleensä marjanpoiminta tuo Pohjois- ja Itä-Suomessa suuren lisän vuosituloihin, joten tuo klisee, mitä viljellään jatkuvasti, ei edes pidä paikkaansa todellisuudessa.

        Niin olisihan se hyvä jos marjamättään viereen pääsisi autolla.


      • Vadelma Reposelle
        veijo.reponen kirjoitti:

        Tää ikivanha kadehtiminen. Isovanhemmat mättää penskoille rahaa ja ne vaan rellestää. Eikö itse tienattu euro olis sitä kasvatuksen alkupääomaa. Monet lahjakkaatkin mukulat ovat hämillään tuosta.
        Ainakin etelä-savossa on metät niin täynnä marjoja, että suorastaan tarvittas niitä kerääjiä.
        Esim. muutama päivä Tainan kanssa kerättiin 13 litraa vadelmia, mutta puhti viimein loppu meiltäkin.
        Saakeli tulkoon ykskään mulle ens talvena valittamaan kurjuuttaan, osoitan hänet heti hoitolaitokseen laiskuudesta.

        Vadelma Reponen ei taida tietää että, vadelma ei ole metsä-marja, vadelmaa kasvatetaan puutarhassa niin kun mustaa,punasta ja valkoista viinimarjaa sekä karviaismarjaa ainakin meillä Uudellamaalla, mutta savossahan voi kaikki olla toisin, siellähän lehmätkin on itikan kokoisia. Metsä-marjoja on esim, Mustikka, Puolukka,
        ( suolla Kasvavat )Lakka, Hilla. ja lapsikin kerää, olen kerännyt lapsena tuon 13 litraa yksin jos vadelmia on tullut normaalisti, metsämarjojen keruu on hidasta eikä tule paljon
        ellei ole hyvä vuosi, minulla kyllä on yksi tuttu mikä ainakin ennen eli melkein vuoden
        niillä tuloilla mitä syksyllä sai mustikan, puolukan ja sienten keräämisellä, on kovaa työtä,
        ja joutuu liikkumaan paljon.


      • tyrmistytti
        95 kirjoitti:

        Silti 95% marjoista jää mätänemään metsiin. Ei tunnu suomalaisille kelpaavan.

        Eräs Suomessa hiljattain vieraillut ulkomaalainen (eurooppalainen) tuttavani totesi että Suomi näyttää olevan nykyisin Somalian siirtomaa. Kuitenkaan en ole koskaan nähnyt yhtäkään somalia marjastamassa tai sienestämässä.
        Ehkä he eivät sinne ennätä valtavine lapsilaumoineen menemään, mutta varmaan jokin muukin syy on olemassa. Ehkäpä Sossu ja Kela maksavat heille niin hyvät hyysäykset ettei tarvitse "alentua" marjastamaan kun eivät näköjään muutenkaan töitä tykkää tehdä kuin pakon edessä.


      • dasdsadsa
        paskanjauhamista kirjoitti:

        Tuliko mieleen, että nämä suuresti mainostetut 95 % sijoittuvat sellaisiin korpiin ja jänkhiin, joihin ei mene metsäteitä? Eli jäisivät joka tapauksessa poimimatta.

        Röyhkeää on se, että ulkomaalaiset tulevat jokamiehen oikeuden varjolla lähimetsiin ja kyliin ja teiden varsille viemään marjat paikallisilta. Paikallisille yleensä marjanpoiminta tuo Pohjois- ja Itä-Suomessa suuren lisän vuosituloihin, joten tuo klisee, mitä viljellään jatkuvasti, ei edes pidä paikkaansa todellisuudessa.

        mistä sinä idiootti revit tuon 95%? :D


      • Jokamiehen oikeudest
        * Manne * kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Maailma on muuttunut eikä Suomen kaltaisia jokamiehenoikeuksia missään muualla maailmassa tunneta.

        Ulkomaalainen marjanpoimintabisness vie kahdella tavalla leipää Suomen syrjäkyliltä.

        1) Halpatyövoima polkee hinnat, ettei homma todellakaan ketään suomalaista kiinnosta. Loputkin suomalaiset poimijat kaikkoaa.

        2) Poimittavaa ei juuri jää. Järjestelmällinen liiketoimnta tyhjentää parhaat ja helpoimmat paikat. Harrastelijat jäävät ilman.

        Rahat menevät lämpimämpiin maihin niin kerosiinin hinnassa kuin poimijoiden taskuissa. Loput vie grynderit. No Kalttaaja Käteinen saa hillansa halvemmalla, eihän raukalla ole aikaa niitä itse kerätä eikä suomalaisille maksaa keräämisestä. Thaikut laihtuvat Käteisen ideoman kalliin Suomen reissulla kilon viikossa mutta sillä tahdilla normi suomalainen häviäisi olematomiin vuodessa tai kahdessa. Iänkaiken kuin ei voi laihiksella olla tai noutaja tulee ja noin tuhannelle vuodessa noutaja löytyykin oman käden kautta (Suomessa itsemurhia on tehty 800 - 1200 vuodessa). Se on yli kaksi kertaa enemmän kuin ihmisiä kuolee liikenneonnettomuuksissa Suomessa.

        http://www.findikaattori.fi/10/

        Tarkoittaako nykyisin jokamiesoikeus että marjateollisuus rosvoaa omien poimijoiden kanssa marjat ja sienet metsästä, lakia pitäisi muuttaa että jos selvästi marjankeruu on
        ammattimaista niin se on verollista tuloa määrätyn rajan jälkeen ja Lakka sekä hilla mitä
        on vähemmän rajattaisiin vain suomalaisille, että kaikille sitä riittäisi kotitalous tarpeisiin,
        ja vielä ulkomaiset ammattikerääjät valtion metsiin pois yksityisten mailta, on väärin ettei
        maanomistaja saa marjoja omasta metsästä, kun on käynyt tuommoiinen ammattikerääjä
        lauma niin sen jälkkeen sieltä ei saa mitään maanomistaja, eikä kotitalous marjastaja joka käyttää
        normaalia jokamiesoikeutta, eikä eläimetkään.


      • vastarantalainen
        Vadelma Reposelle kirjoitti:

        Vadelma Reponen ei taida tietää että, vadelma ei ole metsä-marja, vadelmaa kasvatetaan puutarhassa niin kun mustaa,punasta ja valkoista viinimarjaa sekä karviaismarjaa ainakin meillä Uudellamaalla, mutta savossahan voi kaikki olla toisin, siellähän lehmätkin on itikan kokoisia. Metsä-marjoja on esim, Mustikka, Puolukka,
        ( suolla Kasvavat )Lakka, Hilla. ja lapsikin kerää, olen kerännyt lapsena tuon 13 litraa yksin jos vadelmia on tullut normaalisti, metsämarjojen keruu on hidasta eikä tule paljon
        ellei ole hyvä vuosi, minulla kyllä on yksi tuttu mikä ainakin ennen eli melkein vuoden
        niillä tuloilla mitä syksyllä sai mustikan, puolukan ja sienten keräämisellä, on kovaa työtä,
        ja joutuu liikkumaan paljon.

        Kyllä vadelmaa kasvaa metsissäkin,ainakin minä olen sieltä niitä hakenut! tänä vuonna oikein paljon jopa, mustikoita oli vähän.


      • vastarantalainen
        Vadelma Reposelle kirjoitti:

        Vadelma Reponen ei taida tietää että, vadelma ei ole metsä-marja, vadelmaa kasvatetaan puutarhassa niin kun mustaa,punasta ja valkoista viinimarjaa sekä karviaismarjaa ainakin meillä Uudellamaalla, mutta savossahan voi kaikki olla toisin, siellähän lehmätkin on itikan kokoisia. Metsä-marjoja on esim, Mustikka, Puolukka,
        ( suolla Kasvavat )Lakka, Hilla. ja lapsikin kerää, olen kerännyt lapsena tuon 13 litraa yksin jos vadelmia on tullut normaalisti, metsämarjojen keruu on hidasta eikä tule paljon
        ellei ole hyvä vuosi, minulla kyllä on yksi tuttu mikä ainakin ennen eli melkein vuoden
        niillä tuloilla mitä syksyllä sai mustikan, puolukan ja sienten keräämisellä, on kovaa työtä,
        ja joutuu liikkumaan paljon.

        Lehmiä ei Savossa sanota itikoiksi, niin sanotaan Pohjanmaalla! Olen kotoisin Savon sydämestä,enkä ole ikänäni kuullut lehmää itikaksi sanottavan!


      • Vastarantalaiselle
        vastarantalainen kirjoitti:

        Kyllä vadelmaa kasvaa metsissäkin,ainakin minä olen sieltä niitä hakenut! tänä vuonna oikein paljon jopa, mustikoita oli vähän.

        Olet oikeassa, anteeksi, lehmiä sanotaan pohjanmaalla itikaksi ei savossa. Kyllä vadelmaa on päässyt villintymään ns. hylätyistä kasvimaista, vanhoista asuinpiireistä,
        mutta vadelma muuten on puutarha kasvi ja taimia saa ostaa.


      • vastarantalainen
        Vastarantalaiselle kirjoitti:

        Olet oikeassa, anteeksi, lehmiä sanotaan pohjanmaalla itikaksi ei savossa. Kyllä vadelmaa on päässyt villintymään ns. hylätyistä kasvimaista, vanhoista asuinpiireistä,
        mutta vadelma muuten on puutarha kasvi ja taimia saa ostaa.

        Kyllä vadelmia kasvaa minunkin marjapensaitteni tuntumassa, ja ne ovat aivan erimakuisia ( mauttomampi) kuin metsistäpoimimani. Ei se minnekkään ole villiintynyt, vaan se metsissä kasvava on metsämarja! Sitä on tuo sähkölinja täynnä oli jo minun lapsuudessani ja kuuluu olleen jo anoppini nuoruudessa.


      • Puheesta pöyristynyt

      • dfkljgrdfkljgrjfyki, kirjoitti:

        hoh hoijaa homoi-lle!!!! eipä ehdi marjat edes kypsyä kun ne raakoina revitään ahneiden pas-kapäiden toimesta ulkomaalaisia hyväksikäyttäen jne...

        Kummä kun niille aina tulee riita siitä 5% jotka poimitaa.miksi eivä ne 95% jotka jäävät metsiin ketään ketään kiinnosta. Aina vaan kauheaa älämölöä pisetään niistä rippeistä jotka marjastajan koriin poimitaan.


      • Iti-Koi
        vastarantalainen kirjoitti:

        Lehmiä ei Savossa sanota itikoiksi, niin sanotaan Pohjanmaalla! Olen kotoisin Savon sydämestä,enkä ole ikänäni kuullut lehmää itikaksi sanottavan!

        Et ikinä? Ja silti tiedät niitä sanottavan "itikoiksi" pohjanmaalla.


    • Late Lapista.

      Mummeli piirtelee jälleen pelkkää asiaa, mitenhän muuten jokamiehenoikeus on laajentunut koskemaan myös firmoja? Jokamiehen oikeus koskee luonnollisesti vain miehiä ja tasa-arvon vuoksi tietenkin myös naisia ! Jokamiehen oikeus on alunperinkin koskenut vain Suomalaisia, ei Aasialaisia!
      Ja tässä on vielä toinenkin problematiikka, miksi värvätä poimijoita oikein Thaimaasta asti? kun marjoja ei ole tänäkään kesänä edes Suomalaisten tarpeisiin, ei ainakaan tässä Euro Cityn kulmilla !
      Jo matkalippu Thaimaasta Suomeen kuuluu maksamaan noin 1500 euroa, ja kuntiedämme miten kallista eläminenkin on nykyisin Suomessa, niin tiedämme jotta thaikut pierevät verta marjattomassa metsässä, saadakseen edes matkarahansa takaisin!
      Männä kesänä oli pohjois Ruotsissa melkoinen kaplakka, itku ja hammasten kiristys, juuri noiden ulkomaisten poimijoiden taholta, kun marjoja ei heidän mielstään ollutkaan , niin paljon kuin värvärit olivat lupailleet, ja tienestit jäivät ihan anhittomiksi!


      Late Lapista. SSSS Ry!

      • Jussuf (se sama)

        Latella sitä on tuota rahaa niin paljon. Oikein pitää meidän kaikkien kumarrella ja ihmetellä. Esimerkiksi Bangkokiinkin hän käyttää ensimmäisen luokan lippuja ja maksaa 1500 euroa. Me muut köyhät joudumme matkustamaan turistiluokassa ja maksamaan sen 400 - 500 euroa (meno-paluu) kuin aina ennenkin.

        Kyllä se on tuo Lapin Late rikas. Sillä on millä mällätä. Ja laitkin se on määrännyt koskemaan vain Suomalaisen perhettä, joten on sillä sitä valtaakin paljon. Noin vain määrää ketä lait koskevat ja ketä ei.

        Se on tuommoiselle lantatunkion vieressä kasvaneelle maatiaiselle mahdoton ymmärtää tämä markkinatalous. Jos joku haluaa houkutella poimijoita Suomeen ja onnistuu, se on markkinataloutta. Ihan niin kuin jos joku toinen myy Lapin Taikaranneketta á 29.99 € kaikille haluaville, sekin on markkinataloutta.

        Mutta jos vain viljellään perunoita eikä tehdä mitään muuta koskaan, sitten vain syödäänkin perunoita eikä katsella kuin Heikki Kahilaa. Semmoinen se on se persutalous.


      • Jussuf (se sama)

        Kerropas, kun nyt kerran tuli puheeksi, millä tavalla ajattelit minut tappaa? Olen ilmoittanut uhkauksestasi poliisille.


      • Höpönlöpön taas, marjoista saadaan kerättyä vain noin 10%, vaikka poimijoita tulee thaimaasta saakka, eli siis n. 90% jää metsiin. Jos ei sun mökkis ympäriltä marjoja löydykään, niin muualta kyllä. Hieman ihmetyttää, että miksi kutsujat eivät vie poimijoita sinne, missä niitä marjoja on.

        Jos thaimaalainen poimija saa sieltä "marjattomastakin" metsästä poimittua sadan euron verran päivässä ja paremmilta alueilta 250 euron verran, niin kyllä sillä sikäläiseen palkkatasoon verrattuna tiliä tekee. Tuon lentomatkan hinta on kyllä vahvasti yläkantissa, ei edes Finnairilla maksa noin paljoa, ellei sitten matkusta business -luokassa.


      • etelänhetelmä
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Latella sitä on tuota rahaa niin paljon. Oikein pitää meidän kaikkien kumarrella ja ihmetellä. Esimerkiksi Bangkokiinkin hän käyttää ensimmäisen luokan lippuja ja maksaa 1500 euroa. Me muut köyhät joudumme matkustamaan turistiluokassa ja maksamaan sen 400 - 500 euroa (meno-paluu) kuin aina ennenkin.

        Kyllä se on tuo Lapin Late rikas. Sillä on millä mällätä. Ja laitkin se on määrännyt koskemaan vain Suomalaisen perhettä, joten on sillä sitä valtaakin paljon. Noin vain määrää ketä lait koskevat ja ketä ei.

        Se on tuommoiselle lantatunkion vieressä kasvaneelle maatiaiselle mahdoton ymmärtää tämä markkinatalous. Jos joku haluaa houkutella poimijoita Suomeen ja onnistuu, se on markkinataloutta. Ihan niin kuin jos joku toinen myy Lapin Taikaranneketta á 29.99 € kaikille haluaville, sekin on markkinataloutta.

        Mutta jos vain viljellään perunoita eikä tehdä mitään muuta koskaan, sitten vain syödäänkin perunoita eikä katsella kuin Heikki Kahilaa. Semmoinen se on se persutalous.

        Jussuf- olet kyllä alakanttiin hinnoitellut Bangkokin lennot. Tuolla hinnalla ei kyllä lennetä Thaimaaseen ja takaisin.


      • kultakalle
        Kairakettu kirjoitti:

        Höpönlöpön taas, marjoista saadaan kerättyä vain noin 10%, vaikka poimijoita tulee thaimaasta saakka, eli siis n. 90% jää metsiin. Jos ei sun mökkis ympäriltä marjoja löydykään, niin muualta kyllä. Hieman ihmetyttää, että miksi kutsujat eivät vie poimijoita sinne, missä niitä marjoja on.

        Jos thaimaalainen poimija saa sieltä "marjattomastakin" metsästä poimittua sadan euron verran päivässä ja paremmilta alueilta 250 euron verran, niin kyllä sillä sikäläiseen palkkatasoon verrattuna tiliä tekee. Tuon lentomatkan hinta on kyllä vahvasti yläkantissa, ei edes Finnairilla maksa noin paljoa, ellei sitten matkusta business -luokassa.

        Onko kairakettu käynyt koskaan Thaimaassa. Finnairilla turistiluokassa meno-paluu maksaa kyllä yli tuhat euroa. Joskus harvoin pääsee tarjouksena alle tonnilla. Euroopan kautta kiertämällä pääse alle tonnilla, mutta vaihtoineen matkustusaika saattaa olla turhan pitkä.


      • kultakalle kirjoitti:

        Onko kairakettu käynyt koskaan Thaimaassa. Finnairilla turistiluokassa meno-paluu maksaa kyllä yli tuhat euroa. Joskus harvoin pääsee tarjouksena alle tonnilla. Euroopan kautta kiertämällä pääse alle tonnilla, mutta vaihtoineen matkustusaika saattaa olla turhan pitkä.

        Onko kultakalle koskaan käynyt Kemiä kauempana?

        Eiköhän ne poimijatkin osaa hyödyntää tarjoukset ja varaa matkansa ajoissa ja tuosta äkkiä tempaistuna vain yksi esimerkki heti:
        Hinta yhteensä, sis. verot 743,31 €
        Meno - Tiistai 30 elokuu, 2011
        Mistä Mihin Lähtö Saapuminen Lento Lentoyhtiö
        Helsinki
        Suomi Bangkok Suvarnabhumi International Apt
        Thaimaa 23:40 13:45
        31 elo AY95 Finnair
        Lentoaika: 10t 5min
        Vaihda meno päivää
        Paluu - Tiistai 06 syyskuu, 2011
        Mistä Mihin Lähtö Saapuminen Lento Lentoyhtiö
        Bangkok Suvarnabhumi International Apt
        Thaimaa Helsinki
        Suomi 00:15 06:40 AY96 Finnair
        Lentoaika: 10t 25min

        Noidenkin muutamien päivien aikana ehtii ahkera poimija jo hyvällä marjapaikalla päästä voitolle ja ruoaksi riittänee pelkät hyvin säilyvät eväät.


      • Ei voi verrata
        etelänhetelmä kirjoitti:

        Jussuf- olet kyllä alakanttiin hinnoitellut Bangkokin lennot. Tuolla hinnalla ei kyllä lennetä Thaimaaseen ja takaisin.

        Mutta kun lennetään Helsinki Thaimaa niin hinnat on murto-osan meidän hinnoista. Aina verrataan mitä lennot maksaa täältä minnekin ja nehän maksaa, mutta hinnat on täysin toisenlaiset muualta tänne Suomeen ja ei niitä voi edes verrata keskenään.


      • nimimeeerrrkkkki
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Kerropas, kun nyt kerran tuli puheeksi, millä tavalla ajattelit minut tappaa? Olen ilmoittanut uhkauksestasi poliisille.

        onko nimimerkin uhkaus on laitonta Jussufin totalitarismiyhteisössä?


      • Jussuf (se sama)
        Ei voi verrata kirjoitti:

        Mutta kun lennetään Helsinki Thaimaa niin hinnat on murto-osan meidän hinnoista. Aina verrataan mitä lennot maksaa täältä minnekin ja nehän maksaa, mutta hinnat on täysin toisenlaiset muualta tänne Suomeen ja ei niitä voi edes verrata keskenään.

        Voi niitä verrata. Katsoin juuri lentoja noin päin ja hinnat olivat kuten totesin, 400-500 euroa meno-paluu välillä Bangkok-Helsinki.

        Maalaistollo nimeltään "etelänhetelmä" (sic) ei ole varmaan kuullut ryhmähinnoista. Tuosta 400 - 500 euron hinnasta päästään vielä paljonkin alemmaksi kun matkan varaa muutaman kuukautta etukäteen isommalle porukalle kerrallaan.


      • iso d
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Kerropas, kun nyt kerran tuli puheeksi, millä tavalla ajattelit minut tappaa? Olen ilmoittanut uhkauksestasi poliisille.

        pössyf, poliisi pyyhkii takapuolensa kaltaisesi herjaajan ja vihakirjoittelijan ilmoituksella.


      • etelänhetelmä
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Voi niitä verrata. Katsoin juuri lentoja noin päin ja hinnat olivat kuten totesin, 400-500 euroa meno-paluu välillä Bangkok-Helsinki.

        Maalaistollo nimeltään "etelänhetelmä" (sic) ei ole varmaan kuullut ryhmähinnoista. Tuosta 400 - 500 euron hinnasta päästään vielä paljonkin alemmaksi kun matkan varaa muutaman kuukautta etukäteen isommalle porukalle kerrallaan.

        Kuules Jussuf- Käyn Thaimaassa monta kertaa vuodessa. Netistä ostan halvimmasta päästä liput. Euroopan kautta kyllä joudun kulkemaan. Liput ostan usein myös Thaimaan päästä. Tänään ostin menolipun syyskuun loppupuolelle, en ostanut aivan halvinta. Olisin joutunut viettämään yön Saksassa. Lipun hinta oli 472,20 euroa. Kerropa mistä löydät liput mainitsemaasi hintaan. Olen myös varannut jo ensi vuoden alkupäähän lipun Banngkok-Helsinki-Bangok. Sen maksan Thaimaan bateissa. Eipä ole juuri hinnassa eroa mistä päästä lipun ostaa.


      • puukenkäkuski
        Kairakettu kirjoitti:

        Onko kultakalle koskaan käynyt Kemiä kauempana?

        Eiköhän ne poimijatkin osaa hyödyntää tarjoukset ja varaa matkansa ajoissa ja tuosta äkkiä tempaistuna vain yksi esimerkki heti:
        Hinta yhteensä, sis. verot 743,31 €
        Meno - Tiistai 30 elokuu, 2011
        Mistä Mihin Lähtö Saapuminen Lento Lentoyhtiö
        Helsinki
        Suomi Bangkok Suvarnabhumi International Apt
        Thaimaa 23:40 13:45
        31 elo AY95 Finnair
        Lentoaika: 10t 5min
        Vaihda meno päivää
        Paluu - Tiistai 06 syyskuu, 2011
        Mistä Mihin Lähtö Saapuminen Lento Lentoyhtiö
        Bangkok Suvarnabhumi International Apt
        Thaimaa Helsinki
        Suomi 00:15 06:40 AY96 Finnair
        Lentoaika: 10t 25min

        Noidenkin muutamien päivien aikana ehtii ahkera poimija jo hyvällä marjapaikalla päästä voitolle ja ruoaksi riittänee pelkät hyvin säilyvät eväät.

        Lentokentältäkö ne marjat poimitaan?


      • puukenkäkuski kirjoitti:

        Lentokentältäkö ne marjat poimitaan?

        Lentokentiltä ei Suomessa ole pitkä matka lähimpään metsään.


      • Repostelija
        Kairakettu kirjoitti:

        Höpönlöpön taas, marjoista saadaan kerättyä vain noin 10%, vaikka poimijoita tulee thaimaasta saakka, eli siis n. 90% jää metsiin. Jos ei sun mökkis ympäriltä marjoja löydykään, niin muualta kyllä. Hieman ihmetyttää, että miksi kutsujat eivät vie poimijoita sinne, missä niitä marjoja on.

        Jos thaimaalainen poimija saa sieltä "marjattomastakin" metsästä poimittua sadan euron verran päivässä ja paremmilta alueilta 250 euron verran, niin kyllä sillä sikäläiseen palkkatasoon verrattuna tiliä tekee. Tuon lentomatkan hinta on kyllä vahvasti yläkantissa, ei edes Finnairilla maksa noin paljoa, ellei sitten matkusta business -luokassa.

        Olen täysin samaa mieltä.
        Täällä Etelä savossa on kaikkia marjoja nyt niin runsaasti, että itse asiassa kaipaisin kerääjiä. Oli he nyt mistä tahansa.
        Vanhemmille antaisin kyllä tukkapöllyä tästä, miksi paapoa paaperoita jakamalla vaan rahaa. Oikeana isänä näyttäsin esimerkkiä, ja veisin metsään , ja sanoisin tehkääpä siitä vuoden tili.
        Kaiketi olin rikkain 8 vuotias aikoinaan, kun joka koulupäivän jälkeen keräsin puolukoita. Laskettiin oppilaiden kanssa indeksoituna, niin minun tuloni olivat silloin noin 2500 €, Sitä voi kadehtia, mutta kovaa työtä se tietysti pienelle pojalle oli.
        ps. Itsekin olen hiven laiska: jahtaan kantarellejä, kaiketi niin pitkään ennenkuin dementiasauvojen kanssa kävelen. ja metsäliikunta on monipuolisempaa.
        Metsästä löytyy virikkeitä, rauhaa, ja vielä kaikkea muuta, SUOSITTELEN.


      • Valaistunut2011
        Ei voi verrata kirjoitti:

        Mutta kun lennetään Helsinki Thaimaa niin hinnat on murto-osan meidän hinnoista. Aina verrataan mitä lennot maksaa täältä minnekin ja nehän maksaa, mutta hinnat on täysin toisenlaiset muualta tänne Suomeen ja ei niitä voi edes verrata keskenään.

        Ei pidä paikkaansa, sopii mennä katsomaan lentolippuja netissä. Se kerosiini on lähes yhtäkallista sielläkin päin maailmaa.


      • Jussuf (se sama)
        iso d kirjoitti:

        pössyf, poliisi pyyhkii takapuolensa kaltaisesi herjaajan ja vihakirjoittelijan ilmoituksella.

        Te maajussit löydätte aina keinon verrata ja kommentoida asioita eritteiden nimillä. Tiedätkö että on ihan sivistyneitäkin ihmisiä, kaupungissa.


      • Jussuf (se sama)
        etelänhetelmä kirjoitti:

        Kuules Jussuf- Käyn Thaimaassa monta kertaa vuodessa. Netistä ostan halvimmasta päästä liput. Euroopan kautta kyllä joudun kulkemaan. Liput ostan usein myös Thaimaan päästä. Tänään ostin menolipun syyskuun loppupuolelle, en ostanut aivan halvinta. Olisin joutunut viettämään yön Saksassa. Lipun hinta oli 472,20 euroa. Kerropa mistä löydät liput mainitsemaasi hintaan. Olen myös varannut jo ensi vuoden alkupäähän lipun Banngkok-Helsinki-Bangok. Sen maksan Thaimaan bateissa. Eipä ole juuri hinnassa eroa mistä päästä lipun ostaa.

        Et koskaan käy Thaimaassa, koska olet maajussi. Mutta jos et olisi maajussi, ymmärtäisit että tuo mainitsemani 400-500 euroa ei paljoa heitä tuosta löytämästäsi 472,20 eurosta. Joka ei ole edes ryhmähinta.


      • hei pössyttelijä
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Et koskaan käy Thaimaassa, koska olet maajussi. Mutta jos et olisi maajussi, ymmärtäisit että tuo mainitsemani 400-500 euroa ei paljoa heitä tuosta löytämästäsi 472,20 eurosta. Joka ei ole edes ryhmähinta.

        Haloo ! Vaikuttaa siltä, että olet thaimaalainen. Tiesitkö, ettei teidän muijista
        pidetä missään ? Tai siis äijät tykkää siitä yhdestä värkistä. Mutta naiset ei
        pidä teistä alkuunkaan. Kannattaisiko pitää siis vähän siistimpää suuta ?


      • tiedetään...
        Kairakettu kirjoitti:

        Lentokentiltä ei Suomessa ole pitkä matka lähimpään metsään.

        Olen nähnyt thaimaalaisten poimivan lentokenttäalueelta marjoja ja sieniä.En koskaan osta aasialaisilta marjoja tai sieniä.Ostan ne suomalaisilta myyjiltä.


      • Jussuf (se sama)
        hei pössyttelijä kirjoitti:

        Haloo ! Vaikuttaa siltä, että olet thaimaalainen. Tiesitkö, ettei teidän muijista
        pidetä missään ? Tai siis äijät tykkää siitä yhdestä värkistä. Mutta naiset ei
        pidä teistä alkuunkaan. Kannattaisiko pitää siis vähän siistimpää suuta ?

        Teille maajusseille ei naisella ja lehmällä ole mitään eroa. Kumpaakin pidätte hyötyeläimenä. Lannanhajunne vuoksi ei kukaan muu kuin suomalainen perunanenämaalaisnainen voi edes tulla 10 metriä lähemmäs teitä.


      • etelänhetelmä
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Et koskaan käy Thaimaassa, koska olet maajussi. Mutta jos et olisi maajussi, ymmärtäisit että tuo mainitsemani 400-500 euroa ei paljoa heitä tuosta löytämästäsi 472,20 eurosta. Joka ei ole edes ryhmähinta.

        Kuulepas Jussuf. Sinä kirjoitat meno-paluu hinnasta. Minun lippuni on pelkkä menolippu. Käyn maajussina opetushommissa Thaimaassa.


      • vastarantalainen
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Te maajussit löydätte aina keinon verrata ja kommentoida asioita eritteiden nimillä. Tiedätkö että on ihan sivistyneitäkin ihmisiä, kaupungissa.

        Ilman maaseutua ja sen asukkaita te "sivistyneet" kaupunkilaiset kuolisitte nälkään! Olen maalta kotoisin ja asunut kaupugissa kauan, mutta kielen käytössä en ole huomannut suurempia eroja, se riippuu ihmisestä ei asuinpaikasta.


      • vastarantalainen
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Teille maajusseille ei naisella ja lehmällä ole mitään eroa. Kumpaakin pidätte hyötyeläimenä. Lannanhajunne vuoksi ei kukaan muu kuin suomalainen perunanenämaalaisnainen voi edes tulla 10 metriä lähemmäs teitä.

        Sinäkö sitä puhuit sivistyneistä kaupunkilaisista? Suomalainen perunanenämaalaisnainen ei eroa suomalaisesta perunanenäkaupunkilaisnaisesta yhtään! Muunmaalaisista bataattinenistä kylläkin, koska meillä on yleinen oppivelvollisuus! Jossain päin maailmaa nainen (med eller utan bataattinenää) ei edes saa mennä kouluun, ja sen päättävät muunmaalaisbataattinenä miehet, joilla ei edes ole suihkua kotonaan, tällä hetkellä tuskin vettäkään ( vaikka se ei kyllä ole heidän vikansa)! Niin että haju voi sitten muistuttaakkin ihmisen lantaa (lehmät kyllä ovatkin kuolleet, edellä mainitusta syystä)! Siellä kyllä syötäisiin niitä perunoitakin, vaikka sitten suomalaisen hajujussin viljelemiä...! Mutta sitähän sinun markkinatalouden syövyttämät aivosi eivät tajua.


      • Jussuf (se sama)
        vastarantalainen kirjoitti:

        Ilman maaseutua ja sen asukkaita te "sivistyneet" kaupunkilaiset kuolisitte nälkään! Olen maalta kotoisin ja asunut kaupugissa kauan, mutta kielen käytössä en ole huomannut suurempia eroja, se riippuu ihmisestä ei asuinpaikasta.

        Ei, älä suinkaan pelkää.... en tosiaan kuole nälkään. En syö suomalaista ruokaa, enkä myöskään muuta elintarviketta johon on maatukia käytetty, joten huolesi on ihan turha.

        Jospa taas menisit mansikkisi luo, se kyllä ymmärtää. Itse etsin keinoja jolla voisin muuttaa tämän hullun kansan mieltymystä upottaa 10 miljardia vuosittain teidän mersuihinne ja Sveitsin talletustileillenne.


      • Jussuf (se sama)
        vastarantalainen kirjoitti:

        Sinäkö sitä puhuit sivistyneistä kaupunkilaisista? Suomalainen perunanenämaalaisnainen ei eroa suomalaisesta perunanenäkaupunkilaisnaisesta yhtään! Muunmaalaisista bataattinenistä kylläkin, koska meillä on yleinen oppivelvollisuus! Jossain päin maailmaa nainen (med eller utan bataattinenää) ei edes saa mennä kouluun, ja sen päättävät muunmaalaisbataattinenä miehet, joilla ei edes ole suihkua kotonaan, tällä hetkellä tuskin vettäkään ( vaikka se ei kyllä ole heidän vikansa)! Niin että haju voi sitten muistuttaakkin ihmisen lantaa (lehmät kyllä ovatkin kuolleet, edellä mainitusta syystä)! Siellä kyllä syötäisiin niitä perunoitakin, vaikka sitten suomalaisen hajujussin viljelemiä...! Mutta sitähän sinun markkinatalouden syövyttämät aivosi eivät tajua.

        Heh heh... ollaankos sitä vähän niin kuin provosoiduttu.

        Suomalainen maajussi halveksii naisia... lue vaikka näitä palstoja. Kaupungissa sentään osataan olla puhumatta karkeuksia joka lauseessa.

        Tiedän kyllä että Suomen maaseudulla estetään naisen koulunkäynti, ja siitä syystä yritänkin tuoda tätä naisasiaa esille. Sitä eivät estä ketkään "muunmaalaiset", vaan ihan ne samat heinähatut jotka vihaavat jokaista italialaista ja japanilaista turistiakin. Eivätkä ole suihkua nähneetkään.


      • Jussuf (se sama)
        etelänhetelmä kirjoitti:

        Kuulepas Jussuf. Sinä kirjoitat meno-paluu hinnasta. Minun lippuni on pelkkä menolippu. Käyn maajussina opetushommissa Thaimaassa.

        Höpö höpö. Maajussit eivät matkustele, sillä ulkomailla asuu heidän mielestään vain somaleja. Somalien kanssa he eivät ole missään tekemisissä, saati opetushommissa.

        Puhuit itsesi pussiin, pölhö!


      • vastarantalainen
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Ei, älä suinkaan pelkää.... en tosiaan kuole nälkään. En syö suomalaista ruokaa, enkä myöskään muuta elintarviketta johon on maatukia käytetty, joten huolesi on ihan turha.

        Jospa taas menisit mansikkisi luo, se kyllä ymmärtää. Itse etsin keinoja jolla voisin muuttaa tämän hullun kansan mieltymystä upottaa 10 miljardia vuosittain teidän mersuihinne ja Sveitsin talletustileillenne.

        Kun noin hyvin osaat ekonomian voit mennä muuttamaan hiekka-aavikkosi viljelyskelpoiseksi! Sitäpaitsi ,tulipa ruokasi mistä tahansa, se kuitenkin tulee maalta! Toivoisin, että Suomessa ymmärrettäisiin oman elintarviketuotannon tärkeys, sillä sinä päivänä , kun joudutaan ostamaan ulkomaista,ja omaa ei enää ole, niin nähdään ruuan arvo, sillä se tulee maksamaan tuplasti enemmän kuin tänään. Etkö sinä näe maailman nälkää istuessasi maassa,jossa ei puutetta ole? Tulisi katsoa sen maan etua, jossa asuu, sillä siitä riippuu sinunkin hyvinvointisi! Menen Mansikkini luo mielihyvin, mene sinä kääntämään papereitasi!( Nykyajan maanviljelijä osaa kyllä senkin, tack vare EU!)


      • vastarantalainen
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Heh heh... ollaankos sitä vähän niin kuin provosoiduttu.

        Suomalainen maajussi halveksii naisia... lue vaikka näitä palstoja. Kaupungissa sentään osataan olla puhumatta karkeuksia joka lauseessa.

        Tiedän kyllä että Suomen maaseudulla estetään naisen koulunkäynti, ja siitä syystä yritänkin tuoda tätä naisasiaa esille. Sitä eivät estä ketkään "muunmaalaiset", vaan ihan ne samat heinähatut jotka vihaavat jokaista italialaista ja japanilaista turistiakin. Eivätkä ole suihkua nähneetkään.

        Millionka Suomen maaseudulla on estetty naisten koulunkäynti? Tämän päivän maaseudulla on sekä sauna että kylpyhuone! Minä en vihaa turisteja, en minkäänmaalaisia, sillä he tuovat tervetullutta rahaa ja sen mukana hyvinvointia ja vievät tietoa kauniista Suomesta kotimaihinsa. Suomalainen mies kuuluu maailman fiksuimpiin, sillä Suomen naiset saivat äänioikeuden ensimmäisten joukossa koko maailmassa. Sinun maasasi he eivät saa edes ajokorttia ilman ukkonsa lupaa! Passaa ottaa oppia heinähatuista! Muunmaalaiset estävät tietysti oman naisväestönsä (joka on kaikkialla n.50% koko väestöstä) koulunkäynnin. Suomen naisilta nämä bataatit eivät mitään voikkaan, koska meillä on vahva itse- ja omanarvontunto,joka ei ole lannistettavissa! Vihaiseksi tulee vähemmästäkin, kun tekee ympäripyöreitä työpäiviä, ja joku peukalonpyörittäjä puhuu puuta heinää asiasta,josta ei ymmärrä höykäsen pölähtävää,vaan katsoo asioita 8:nnesta kerroksestaan!


      • Jussuf (se sama)
        vastarantalainen kirjoitti:

        Kun noin hyvin osaat ekonomian voit mennä muuttamaan hiekka-aavikkosi viljelyskelpoiseksi! Sitäpaitsi ,tulipa ruokasi mistä tahansa, se kuitenkin tulee maalta! Toivoisin, että Suomessa ymmärrettäisiin oman elintarviketuotannon tärkeys, sillä sinä päivänä , kun joudutaan ostamaan ulkomaista,ja omaa ei enää ole, niin nähdään ruuan arvo, sillä se tulee maksamaan tuplasti enemmän kuin tänään. Etkö sinä näe maailman nälkää istuessasi maassa,jossa ei puutetta ole? Tulisi katsoa sen maan etua, jossa asuu, sillä siitä riippuu sinunkin hyvinvointisi! Menen Mansikkini luo mielihyvin, mene sinä kääntämään papereitasi!( Nykyajan maanviljelijä osaa kyllä senkin, tack vare EU!)

        Mistä ihmeen hiekka-aavikosta mahdat puhua. Oletko nähnyt jonkun unen? Tuo vertaus kuulostaa niin samalta kuin mitä puhutaan Israelin perustamisesta. Pahimpia persuja ovat nuo uskovais-persut....

        Ihan tiedoksesi: se päivä jolloin Suomesta saa ulkomaisia elintarvikkeita on täällä jo! EU:n myötä maajussit eivät enää pysty estämään sitä että Suomessakin voi ostaa appelsiineja ja vaikka banaaneja. Harmittaako? Tekisikö mieli joskus maistaa? Eikö se ikuinen lantun järsintä kyllästytä?

        "Etkö sinä näe maailman nälkää istuessasi maassa jossa ei puutetta ole..." Siinäpä maatiastollo yrittää puhua vertauksin ja tuloksena on Allah-Ahomaista käsittämätöntä jokellusta.

        Miksi minä maassa istuisin kun on tuolejakin? Eikö teillä maalla ole tuoleja?

        Mitä sinä tiedät papereiden kääntämisestä? Ettekös te persut ole sillä linjalla että kaikkien muiden kielien osaaminen kielletään... Maajussina sinulle on kyllä tuttua paperien pyörittäminen kun ne sadat tuhannet verottomat eurot tulevat niiden avulla tilillesi EU:sta.


      • Jussuf (se sama)
        vastarantalainen kirjoitti:

        Millionka Suomen maaseudulla on estetty naisten koulunkäynti? Tämän päivän maaseudulla on sekä sauna että kylpyhuone! Minä en vihaa turisteja, en minkäänmaalaisia, sillä he tuovat tervetullutta rahaa ja sen mukana hyvinvointia ja vievät tietoa kauniista Suomesta kotimaihinsa. Suomalainen mies kuuluu maailman fiksuimpiin, sillä Suomen naiset saivat äänioikeuden ensimmäisten joukossa koko maailmassa. Sinun maasasi he eivät saa edes ajokorttia ilman ukkonsa lupaa! Passaa ottaa oppia heinähatuista! Muunmaalaiset estävät tietysti oman naisväestönsä (joka on kaikkialla n.50% koko väestöstä) koulunkäynnin. Suomen naisilta nämä bataatit eivät mitään voikkaan, koska meillä on vahva itse- ja omanarvontunto,joka ei ole lannistettavissa! Vihaiseksi tulee vähemmästäkin, kun tekee ympäripyöreitä työpäiviä, ja joku peukalonpyörittäjä puhuu puuta heinää asiasta,josta ei ymmärrä höykäsen pölähtävää,vaan katsoo asioita 8:nnesta kerroksestaan!

        Kyllä minun maassani, Suomessa, nainen saa ajaa lain mukaan autoakin. Mutta ei tietenkään siellä maalla, höpsökö olet? Ei maalaistollo laske naista uuden urheiluautonsa rattiin.

        Kyllä maalla vihataan turisteja, aina heitä on vihattu. Muistan kuinka 70-luvulla puhuttiin siitä että saksalaiset tulevat ja heillä on omat eväät mukana. Maajussit vaativat että eväät pitää kieltää Suomessa. Allah-Aho on jopa vaatinut kaikkien turistien ajamista pois maasta pesäpallomailoilla. Japanilaiset (vinosilmät), italialaiset (luikerot), amerikkalaiset (jenkkirosvot) ja muut ovat saaneet tuta maalaisten vihan. Olen kertonut kaikille ulkomaalaisille tuttaville ja sukulaisilleni että Suomi on hyvin vihamielinen maa, ja etenkin jos he eksyvät suomalaiselle maaseudulle, on viisainta olla hiljaa. Jos heinähatut kuulevat vierasta kieltä he aina huutavat "mamu!" ja yllyttävät toisiaan hyökkäämään turistien kimppuun mikä tahansa astalo aseenaan.


      • berseenkyttääjä
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Te maajussit löydätte aina keinon verrata ja kommentoida asioita eritteiden nimillä. Tiedätkö että on ihan sivistyneitäkin ihmisiä, kaupungissa.

        haista berse "jussuf" viddu mikä tampio olen ilmoittanut poliisille viuviuviuoonpienityttöviuviu....ilmota omalle kädelles,yhtä hyödyllistä ja pelottavaaaahahahaaaaaa


      • Peräkylien Inkeri

        Kuksiiko se Late vielä uudestan naapurin vanhanpiijan kanssa vai jäikö lempi yhteen kerthaan


    • näin on!!

      Suomalaiset vain vaahtoavat, että thaimaalaiset poimivat kaikki marjat, jotka Suomalaisilta jäisi kuitenkin poimimatta.

      • Niinseon metsään jää marjat ei suomalaiset poimi kaikkia 500milj kiloa marjaa ja poimitaan vain 50milj kiloa metsään jää 450milj kiloa hoi suomalaiset!!!


      • Vuorotyöputkessa
        sa00m kirjoitti:

        Niinseon metsään jää marjat ei suomalaiset poimi kaikkia 500milj kiloa marjaa ja poimitaan vain 50milj kiloa metsään jää 450milj kiloa hoi suomalaiset!!!

        On kerätty marjaa tänäkin vuonna, ja kerätään lisää jos vaan tämä tasokas suomalainen työelämä antaisi edes sen verran vapaata että ehtisi marjaan. Mutta ei vuorotyössä, hyvä kun ehtii kotonaan tiskit tiskaamaan ja pitämään vaatteet puhtaana työvuorojen välissä.


      • ploplpoölköoölpköoip

        Thaikut saa poimia marjat!! mutta EI raakoina!!!!


      • Sielu parat
        Vuorotyöputkessa kirjoitti:

        On kerätty marjaa tänäkin vuonna, ja kerätään lisää jos vaan tämä tasokas suomalainen työelämä antaisi edes sen verran vapaata että ehtisi marjaan. Mutta ei vuorotyössä, hyvä kun ehtii kotonaan tiskit tiskaamaan ja pitämään vaatteet puhtaana työvuorojen välissä.

        -Hai hän poimikoon joka kerkiöö.Hmm,kuhan ei vaan toisten nurkissa rupeä kyykkimään.Hmm,sitäpaitsi lomathan voisi siirtää elo-ja syyskuun vaihteeseen niin rupeaa muutkin kerkiöön.


      • poimija... .
        sa00m kirjoitti:

        Niinseon metsään jää marjat ei suomalaiset poimi kaikkia 500milj kiloa marjaa ja poimitaan vain 50milj kiloa metsään jää 450milj kiloa hoi suomalaiset!!!

        En usko tuota, että 450 miljoonaa jää poimimatta kun vuosi on erisato!!! niin mitä jää poimimatta? varmaan mustikat ja puolukat jää poimimatta. kuulostaa propagandalta toi 450.. .

        Hilloja Etelä-Lapissa ei ole mutta Pohjois-Lapissa niitä oli paljon hilloja tänä kesänä, kuulin tuttavan kautta.

        Olen samaa mieltä ulkomaalaisille sei saisi olla jokamiehenoikeus ellei lopu yksityisten maan alueilla ja kylien lähettyvillä poiminta.

        Menköö marjanyhtiöt ryssän alueelle ostaa marjoja.


      • huomoita
        Sielu parat kirjoitti:

        -Hai hän poimikoon joka kerkiöö.Hmm,kuhan ei vaan toisten nurkissa rupeä kyykkimään.Hmm,sitäpaitsi lomathan voisi siirtää elo-ja syyskuun vaihteeseen niin rupeaa muutkin kerkiöön.

        Taisi unohtua että Suomessa on myös mm. satoja miljoonia pieneläimiä jotka on riippuvaisia marjoista talvehtivat eläimet, lisäksi voisi huomioida uusintamisvaran, luonnollisen vaihtelun ja maaperän köyhtymisen eli ei metsiä voi puhtaaksi imuroida ilman vakavia seuraamuksia.


      • Vuorotyöputkessa
        Sielu parat kirjoitti:

        -Hai hän poimikoon joka kerkiöö.Hmm,kuhan ei vaan toisten nurkissa rupeä kyykkimään.Hmm,sitäpaitsi lomathan voisi siirtää elo-ja syyskuun vaihteeseen niin rupeaa muutkin kerkiöön.

        Taas joku hyväosainen kommentoi ja viisastelee. Niin siis mitkä lomat? Ai ne jotka työnantaja määräaikaissopimuksella poltti viime vuoden puolella ja polttaa taas tänäkin vuonna?

        Kaikilla ei ole lomaa, hoi!


      • Ilman marjoja jäänyt
        Sielu parat kirjoitti:

        -Hai hän poimikoon joka kerkiöö.Hmm,kuhan ei vaan toisten nurkissa rupeä kyykkimään.Hmm,sitäpaitsi lomathan voisi siirtää elo-ja syyskuun vaihteeseen niin rupeaa muutkin kerkiöön.

        Siinähän se jus on, tulevat autoilla ja poimivat toisten nurkista... menkööt pitemmälle metsiin poimimaan, että itsellekkin jäisi poimittavaa. Ja olen samaa mieltä edelläkirjoittajan kanssa,,, kun ne poimitaan RAAKOINA...
        Jokamiehen oikeus on vain omaan käyttöön ja muutamaan rasiaan torilla,, ei suuria yrityksiä varten.... vai möhlitäänkö me tämä "jokamiehenoikeus" niin, että jatkossa pitää kysyä maanomistajan lupa......


      • VuoroTyöläinen
        Vuorotyöputkessa kirjoitti:

        On kerätty marjaa tänäkin vuonna, ja kerätään lisää jos vaan tämä tasokas suomalainen työelämä antaisi edes sen verran vapaata että ehtisi marjaan. Mutta ei vuorotyössä, hyvä kun ehtii kotonaan tiskit tiskaamaan ja pitämään vaatteet puhtaana työvuorojen välissä.

        Vuorotyössäkin on lakisääteiset vapaat. Usein jopa järkevämmin kuin normaalissa päivätyössä.


      • Ahneudelle loppu
        huomoita kirjoitti:

        Taisi unohtua että Suomessa on myös mm. satoja miljoonia pieneläimiä jotka on riippuvaisia marjoista talvehtivat eläimet, lisäksi voisi huomioida uusintamisvaran, luonnollisen vaihtelun ja maaperän köyhtymisen eli ei metsiä voi puhtaaksi imuroida ilman vakavia seuraamuksia.

        Olen täysin samaa mieltä, ei ne marjat ole yksin omaan ihmistä varten, päin vastoin, metsän eläimet niillä elää. Hävytöntä ahneutta "puhdistaa" metsät.
        Nyt ne samat ahmatit ovat keksineet sienten keruuseen oikein tekstari hälytyksen, jotta sekin luonnon anti saadaan riistettyä pelkästään ihmisen hyödykkeeksi. Vanha sanonta; ahneudella on paskainen palkka, pitää edelleen paikkansa.


    • Late Lapista.

      ELÄ HÖPÖTÄ !

      Jos marjoja ei pohjois Suomen metsissä ole, niin mistäs niitä poimitaan? ja mitäs sinne metsiin jätettäisiin ?
      Marjaa alkaa tänä kesänä löytymään vasta tuolta Oulun korkeudelta!



      Late Lapista. SSSS Ry!

    • näin on!!

      Millon ite oot ollu viimeksi metässä kyykkimässä marjojen perässä? Taitaa wc olla ainoa paikka, jossa Late kyykkii.

      • Meillä kerätään omasta metsästä (nyt tilanne noin 160l omaan käyttöön) ja kun nämä ulkomaalaiset käyvät ne jättävät myös eväs paperit yms muut roskat ihmisen p....kat paperineen. Meidän pihalle joka on ollut suvussa jo yli 120v. Miltä tuntuisi jos joku tulisi ns. jokamiehenluvalla ns. takapihallesi.


      • 2+15
        aj.72 kirjoitti:

        Meillä kerätään omasta metsästä (nyt tilanne noin 160l omaan käyttöön) ja kun nämä ulkomaalaiset käyvät ne jättävät myös eväs paperit yms muut roskat ihmisen p....kat paperineen. Meidän pihalle joka on ollut suvussa jo yli 120v. Miltä tuntuisi jos joku tulisi ns. jokamiehenluvalla ns. takapihallesi.

        Raja kulkee 150m:n päässä asutusta rakennuksesta. Sama käytäntö kuin metsästettäessäkin. Joillakin "takapiha" ulottuu kilometrien päähän riippuen katsantokannasta. Mutta tosiasia on, että säännöksiin tulisi puuttua.


      • as

        sinä se et edes kyyki sielläkään!!vaan paskat housussa jatkat matkaa...


    • oikeudet jees

      Siis oikeasti, ihmiset. Tämä on muodustunut ongelmaksi ainoastaan siksi, että suomalaisia ei ole ollut tarpeeksi noihin metsiin. On pitänyt roudata ulkomailta poimijoita. Eilisessä ohjelmassa ollut henkilö, joka ajoi ihmisiä pois metsästään teki lain vastaisen teon. Heillä on täysi oikeus olla siellä, vaikka herraa maanomistajaa miten ottaisi pannuun.

      No mutta mummelin ja Raakkunan mukaisesti passi mukaan kun metsään menee. Myös, jos teillä sattuu olemaan ulkomailta tulleita vieraita, niin on turha kuvitella että voisit heidät viedä metsään vaeltamaan. Kun ei voi olla takeita siitä, ettei olisi marjojakin maisteltu! Pistetään poliisin rajattomat resurssit vaeltamaan metsissä ratsioita tekemässä, tai sitten metsänvartijat tai maan omistajat väijymään pusikoissa passeja kyttäämässä.

      Joko alatte huomata, miten aiheuttaisitte enemmän kustannuksia yhteiskunnalle? Paras olisi, kun kaikki ammattipoimijat olisivat suomalaisia niin rahatkin jäisivät Suomeen. Mutta sekään ei poistaisi sitä ongelmaa, jonka maanomistajat nyt kokevat.

      • Ahneet firmat

        Mutta sitten eivät firmat voisi riistää työntekijöitä jos olisi suomalaisia töissä, me kun ollaan niin kalliita että firma joutuisi maksamaan kohtuullista palkkaa. Eihän se käy!


      • vaiettäniinköseoli
        Ahneet firmat kirjoitti:

        Mutta sitten eivät firmat voisi riistää työntekijöitä jos olisi suomalaisia töissä, me kun ollaan niin kalliita että firma joutuisi maksamaan kohtuullista palkkaa. Eihän se käy!

        ja samalla niiden marjojen hinta nousisi pilviin? joita muuten me suomalaiset ostellaan prismojen ynnä muitten kauppojen edestä


    • vihapuhe taas...

      On se kumma että te mummot ja mammat olette myös rasisteja! Jokaisella IHMISELLÄ tulee olla se jokamiehenoikeus, ja thaimaalaiset jne ovat myös sellaisia, tajuatteko?

      Tuo on tuomittavaa vihapuhetta ja tekstiä. Ei kannata lähteä rikosten tielle!

      Hannele K.

      • Vikapuhe

        Mikä ihmeen VIHAPUHE???? Taas näitä kommunisti-stalinisti-viher-homo-sossujen uusio-sanairviöitä. On kotouttamista, somalitaustaista ja nyt vihapuhetta. Voi elämän kevät. Todella hyvään suuntaan menee tämä lutka-pridekulttuuri suomessa.


      • Vinkkarit_rutussa

        Pilailetko ? On eri asia jos Suomessa (vakituisesti) asuva ulkomaalainen poimii kuin se että kaupallinen firma järjestää poimijat Suomeen.
        Jotenkin vänkäät taas jotain helvetin rasistikorttia tähänkin asiaan.
        Kyllähän rajoituksia jokamiehenoikeuksissa on. Muistelen että esim. sinivuokkoja ei saa poimia kaupallisiin tarkoituksiin.
        Muistaakseni Lapissa ainakin oli aiemmin lakkojen eli suomuurainten poiminta sallittu vain paikallisille. Samoin yleisesti rajajoesta lohen pyynti ei ole sallittu mato-ongella vaikka sillä kalastustavalla saa hyvin yleisesti poimia melekein missä vaan.


      • Jussuf (se sama)
        Vinkkarit_rutussa kirjoitti:

        Pilailetko ? On eri asia jos Suomessa (vakituisesti) asuva ulkomaalainen poimii kuin se että kaupallinen firma järjestää poimijat Suomeen.
        Jotenkin vänkäät taas jotain helvetin rasistikorttia tähänkin asiaan.
        Kyllähän rajoituksia jokamiehenoikeuksissa on. Muistelen että esim. sinivuokkoja ei saa poimia kaupallisiin tarkoituksiin.
        Muistaakseni Lapissa ainakin oli aiemmin lakkojen eli suomuurainten poiminta sallittu vain paikallisille. Samoin yleisesti rajajoesta lohen pyynti ei ole sallittu mato-ongella vaikka sillä kalastustavalla saa hyvin yleisesti poimia melekein missä vaan.

        Herrajjumala! Eräs ruotsalainen joka oli vierailulla sukulaisteni luona, poimi eilen omin käsin kaksi mansikkaa sukulaiseni pihapiiristä!

        Mihin ihmeeseen voi tästä hirmuteosta valittaa?


      • "mummeli;;
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Herrajjumala! Eräs ruotsalainen joka oli vierailulla sukulaisteni luona, poimi eilen omin käsin kaksi mansikkaa sukulaiseni pihapiiristä!

        Mihin ihmeeseen voi tästä hirmuteosta valittaa?

        Jussut vie vieraansa mansikkaviljelijän leipiin, se on oikea osoite! Tai jonkun muun alalla olevan marjojen kasvattavan leipiin.

        Jokamiehen oikeudet suomalaisille! Taikkuja vaan riistetään täällä ja saadan suomalaiset sotajalalle! Mansikkapelloilla on varma sato!

        Jussuf lakaa provosoimasta, pysy asiassa!


      • Jussuf (se sama)
        "mummeli;; kirjoitti:

        Jussut vie vieraansa mansikkaviljelijän leipiin, se on oikea osoite! Tai jonkun muun alalla olevan marjojen kasvattavan leipiin.

        Jokamiehen oikeudet suomalaisille! Taikkuja vaan riistetään täällä ja saadan suomalaiset sotajalalle! Mansikkapelloilla on varma sato!

        Jussuf lakaa provosoimasta, pysy asiassa!

        Asiana tuossa aiemmin oli ulkomaalaiskielto marjanpoimimiselle. Et vain taas huomannut, heinähattu.


    • no jos

      saa tarpeeksi hyvän palkan että sillä elää Suomessa, koska täällä on vitun kallista kaikki. En ajatellut muuttaa ulkomaille koska tämä on synnyinseutua ja tänne sitä on sopeutunut, täällä on perhe ja ystävät.
      Toisekseen täytyy olla helvetin hyvät suojat päällä hyttysiä, punkkeja, hirvikärpäsiä, ampiaisia vastaan. Eli kunnon kumisaappaat ja verkot. Sekä sellainen aikataulu, että välillä voi istahtaa ja huilia kunnes taas jatkaa.

      • Marja Tyrni

        Antaa thaimaalaisten kerätä ja tuoda vaikka koko suku kerämään. Jää marjat suomalaisilta kumminkin metsään, senverran on laiskaa porukkaa.


      • a2
        Marja Tyrni kirjoitti:

        Antaa thaimaalaisten kerätä ja tuoda vaikka koko suku kerämään. Jää marjat suomalaisilta kumminkin metsään, senverran on laiskaa porukkaa.

        Tässä olet täysin oikeassa!


      • Marja Tyrni kirjoitti:

        Antaa thaimaalaisten kerätä ja tuoda vaikka koko suku kerämään. Jää marjat suomalaisilta kumminkin metsään, senverran on laiskaa porukkaa.

        Ei kaikilla!


      • Lainassa lapsiltamme
        Marja Tyrni kirjoitti:

        Antaa thaimaalaisten kerätä ja tuoda vaikka koko suku kerämään. Jää marjat suomalaisilta kumminkin metsään, senverran on laiskaa porukkaa.

        On nyt ihan pakko vastata näihin mielipiteisiin. Ensinnäkin, kuka teistä on käynyt tänä kesänä marjassa? Minä olen, ja sattumalta sain marjaa, mutta vasta toiselta alueelta, kun vakiopaikassa ei ollut mitään, joko ne oli jo poimittu tai sitten ei vain muuten ollut, mikä on hyvin harvinaista siinä paikassa.

        No sittenpä kävi niin, että näin ammattimaisia, luultaivasti thaimaalaisia(?) poimijoita kahdessa eri paikassa Etelä-Suomessa (Vaasa-Imatra-linjan eteläpuolella). Firma on siis tänä vuonna lähettänyt ulkomaisia poimijoita siis aivan tiheästi asutulle seudulle, lähelle suurehkoa kaupunkia, pienelle paikkakunnalle, jossa lähes jokainen tuttu perhe poimii itselleen marjoja ja vielä kaupunkilaiset käyvät.

        Turhaa puhetta eli väärä väite on tuo iänikuinen "marjat mätänevät metsiin, kun suomalaiset eivät poimi niitä". Eihän niitä koskaan muutenkaan aivan viimeiseen marjaan pidä poimiakaan! Jos vähän tarkemmin järkeilette, tajuatte, mikä on marjan olemisen tarkoitus!

        Voimme siis aivan rauhassa miettiä, on jokamiehenoikeus poimia marjoja ulotettava todellakin yritysten kaupalliseen ja ammattimaiseen tehopoimintaan. Nyky-Suomessa näyttää olevan ideana, että luonto on täysin sellaista hyödynnystä varten, missä vähillä investoinneilla saadaan sen "selkärangasta" rahallinen hyöty irti. Onneksi Suomessa on vielä kohtuulliset lait esim. kansallispuistoista ja Natura-alueita, joiden käyttöä ja riistoa voi rajata, pysykööt ahneet riistoyritykset pois niistä.


      • Jussuf (se sama)
        Lainassa lapsiltamme kirjoitti:

        On nyt ihan pakko vastata näihin mielipiteisiin. Ensinnäkin, kuka teistä on käynyt tänä kesänä marjassa? Minä olen, ja sattumalta sain marjaa, mutta vasta toiselta alueelta, kun vakiopaikassa ei ollut mitään, joko ne oli jo poimittu tai sitten ei vain muuten ollut, mikä on hyvin harvinaista siinä paikassa.

        No sittenpä kävi niin, että näin ammattimaisia, luultaivasti thaimaalaisia(?) poimijoita kahdessa eri paikassa Etelä-Suomessa (Vaasa-Imatra-linjan eteläpuolella). Firma on siis tänä vuonna lähettänyt ulkomaisia poimijoita siis aivan tiheästi asutulle seudulle, lähelle suurehkoa kaupunkia, pienelle paikkakunnalle, jossa lähes jokainen tuttu perhe poimii itselleen marjoja ja vielä kaupunkilaiset käyvät.

        Turhaa puhetta eli väärä väite on tuo iänikuinen "marjat mätänevät metsiin, kun suomalaiset eivät poimi niitä". Eihän niitä koskaan muutenkaan aivan viimeiseen marjaan pidä poimiakaan! Jos vähän tarkemmin järkeilette, tajuatte, mikä on marjan olemisen tarkoitus!

        Voimme siis aivan rauhassa miettiä, on jokamiehenoikeus poimia marjoja ulotettava todellakin yritysten kaupalliseen ja ammattimaiseen tehopoimintaan. Nyky-Suomessa näyttää olevan ideana, että luonto on täysin sellaista hyödynnystä varten, missä vähillä investoinneilla saadaan sen "selkärangasta" rahallinen hyöty irti. Onneksi Suomessa on vielä kohtuulliset lait esim. kansallispuistoista ja Natura-alueita, joiden käyttöä ja riistoa voi rajata, pysykööt ahneet riistoyritykset pois niistä.

        Taitaisi tosiaan olla viisainta että luonnonsuojelun merkeissä kiellettäisiin kaikilta marjanpoimiminen. Kuten nimimerkki "Lainassa lapsivaimoiltamme" toteaa, on marjalla ihan toinen tarkoitus kuin tulla poimituksi. Marjan tarkoitus on olla tulematta poimituksi!!!! Ihan niin kuin kaiken muunkin luonnossa olevan!!!!

        Älä koske niihin käpyihin, kukkiin, marjoihin, omenoihin tai muuhun mitä eteen sattuu, sillä persujen viha tulee päällesi jos niin teet!


      • x10x10c10
        Marja Tyrni kirjoitti:

        Antaa thaimaalaisten kerätä ja tuoda vaikka koko suku kerämään. Jää marjat suomalaisilta kumminkin metsään, senverran on laiskaa porukkaa.

        Niinpä tietenkin bisnestä tehdään toisten maalla taimikoita sotkien jotka on kalliilla hinnalla ostettu.Missä muualla maailmassa saa tehdä bisnestä ilmaiseksi toisen omistamalla maalla kysyn vaan löytyykö tähän vastausta?


      • persuper
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Taitaisi tosiaan olla viisainta että luonnonsuojelun merkeissä kiellettäisiin kaikilta marjanpoimiminen. Kuten nimimerkki "Lainassa lapsivaimoiltamme" toteaa, on marjalla ihan toinen tarkoitus kuin tulla poimituksi. Marjan tarkoitus on olla tulematta poimituksi!!!! Ihan niin kuin kaiken muunkin luonnossa olevan!!!!

        Älä koske niihin käpyihin, kukkiin, marjoihin, omenoihin tai muuhun mitä eteen sattuu, sillä persujen viha tulee päällesi jos niin teet!

        Sen saman Jussufin kirjoitukset voi jättää täysin huomiotta omaan alhaiseen arvoonsa, mutta senhän te kaikki olette varmaan jo huomanneetkin täällä.


      • Jussuf (se sama)
        persuper kirjoitti:

        Sen saman Jussufin kirjoitukset voi jättää täysin huomiotta omaan alhaiseen arvoonsa, mutta senhän te kaikki olette varmaan jo huomanneetkin täällä.

        Siellä toinen maajussi-kaivonmyrkyttäjä. "Kun en itse viitsi poimia niin ei poimi muutkaan", totesi maajussi ja veti taas mustikkamaat sileäksi leikkuukoneellaan.


      • "mummeli;;
        Marja Tyrni kirjoitti:

        Antaa thaimaalaisten kerätä ja tuoda vaikka koko suku kerämään. Jää marjat suomalaisilta kumminkin metsään, senverran on laiskaa porukkaa.

        Eipäs yleistetä. Maalla on aina käyty marjassa. Hyvin näkyy Hesalaiset mökkiläisetkin osaavan marjastaa, liekö vielä taito geeneissä.

        Marjoja ei suinkaa ole samoja määriä joka vuosi, niiden määrä, nääs on mm. säästäkin kiini.


      • iso d
        persuper kirjoitti:

        Sen saman Jussufin kirjoitukset voi jättää täysin huomiotta omaan alhaiseen arvoonsa, mutta senhän te kaikki olette varmaan jo huomanneetkin täällä.

        pössyf, miksi keuhkoat marjoista, kävyistä yms? kasvaako niitä siellä taka-töölöössä paljonkin luonnonvaraisena? ei viha, mutta sääli ja halveksunta sinun päällesi on jo tullut...


      • se on taikku
        iso d kirjoitti:

        pössyf, miksi keuhkoat marjoista, kävyistä yms? kasvaako niitä siellä taka-töölöössä paljonkin luonnonvaraisena? ei viha, mutta sääli ja halveksunta sinun päällesi on jo tullut...

        Pössyttelijällä on oma lehmä ojassa.


    • homot helvettiin ry

      Mitä helevettiä näillä oikeuksilla tekee, kun armeijakin käyttää maitani omilla "oikeuksillaan" homohävttäjäharjoituksiinsa joka helevetin päivä.

      Nuolkaahan ilmavaivojen pojat kovemmin sitä komentajanne ruskeaareikää, ja opetelkaa samalla ne jokamiehenoikeuksissa sallitut asiat. Meluaminen yötäpäivää talojen pihoissa ei niihn kuulu.

    • Uuno kepu

      Onhan noita marjoja muuallakin kuin lapissa.Olen seitenkymppinen ukko ja pakastin pullottaa marjoista.Tulkaa tänne landelle,ei oo itikoita eikä karhuja vaivoina.Täällä ei ukot ja akat jaksa metsään eikä nuoret enemmälti kerkee sinne kun noita menoja liikaa.
      Jokamiehenoikeus ei mielestäni koske ammattimaista marjastusta.

    • Joka vuosi mätänee tonneittain marjoja metsiin.
      Olen seurannut melko läheltä useamman marjanostajan toimintaa ja marjanmyyjiä.
      Myyjien joukossa olen nähnyt ERITTÄIN VÄHÄN skandinaavisen ulkonäön omaavia henkilöitä. Ja heidän joukossa on huomattavan vähän nuorisoa.
      Uskallan väittää, että skandinaaviset marjanpoimijat ja myyjät on nopeasti häviävä luonnonvara, marjat uusiutuva luonnonvara.
      Kaikki tällaisen valitukset on mielestäni surkuhupaisaa populismin tavoittelua.
      Käsi sydämmelle. Kuinka paljon sinä olet poiminut marjoja ja sieniä myyntiin.
      Hyvä että joku poimii, että me, jotka teemme ammatiksemme töitä marjojen ja sienten kanssa, saamme kotimaisia raaka-aineita keittiöihimme.

      • Metsän henkilö

        Joo ei enää varmaan ole niin paljoa suomalaisia (myyntitarkoituksella) poimijoita koska sossun luukku on hemmotellut pilalle ja enenevissä määrin lähipubi on joillekin se mieluisampi päiväkoti arkena ja pyhänä.

        Omaan tarpeeseen poimijoita toki on vielä, niin kauan kuin viitsii omat marjat perata ja säilöä, pakastaa tai keittää.


      • (((( ____))))

        Siinä puhuu se, joka hyötyy tuosta halpatyöstä..??


      • (((( ____)))) kirjoitti:

        Siinä puhuu se, joka hyötyy tuosta halpatyöstä..??

        Minulle on aivan sama mitä marjat ja sienet maksaa.Pääasia on että niitä voi ostaa. vLopussa laskun maksaa aina tilaaja. Hyvästä kannattaa aina maksaa.


      • (((( ____)))) kirjoitti:

        Siinä puhuu se, joka hyötyy tuosta halpatyöstä..??

        Jännää, että lähes kaikki tällä sivulla on kasvottomia sieluj. Raukkoja pikkusielujako??


      • kyllä joku roti
        juhani.48 kirjoitti:

        Jännää, että lähes kaikki tällä sivulla on kasvottomia sieluj. Raukkoja pikkusielujako??

        noissa kuvissakin, ehdotan naamaveroa.


      • lainassa lapsiltamme

        Hienoa, että suomalainen yritys ottaa Suomessa myytäväksi Suomessa poimittua marjaa. Isot firmat eivät niin tee, vaan syömme ulkomaista marjaa esim. jogurteissamme.


      • Onhan se hyvä, että niitä marjoja saadaan poimittua myyntiinkin. Toisaalta kyllä niitä ristiriitojakin on luonnollisesti odotettavissa, kun kotitarvepoimijoiden parhaista paikoista viedään marjat. Ei niitä hyviä marjapaikkoja loputtomiin ole. Suurin osa tuosta mätänevästä määrästä on luultavasti sellaisissa paikoissa, joissa ei kovin hyövää edes poimia marjojen vähyyden takia (siis pinta-alaan suhteutettuna).

        Olisiko jotkut ulkomaalaiskiintiöt tässä mahdollisia? :-)


      • juhani.48 kirjoitti:

        Minulle on aivan sama mitä marjat ja sienet maksaa.Pääasia on että niitä voi ostaa. vLopussa laskun maksaa aina tilaaja. Hyvästä kannattaa aina maksaa.

        Jos asuu kaupungissa eikä ole autoa, ei kovin helposti edes pääse metsiin, jossa ei olisi lyijylaskeumia. Hyvä, että on kerääjät ja minä kaupunkilainen ostan torilta makoisia marjoja pakkaseen, syön jo etukäteen niitä ja talvella pimeinä aikoina, kotimaisia marjoja. Sitäpaitsi ei minusta olisi kykkimään marjamättäillä aamusta-iltaan, kuten ei monesta muustakaan. Kiitos poimijoille palkan lisäksi.


      • suosi suomalaista
        juhani.48 kirjoitti:

        Minulle on aivan sama mitä marjat ja sienet maksaa.Pääasia on että niitä voi ostaa. vLopussa laskun maksaa aina tilaaja. Hyvästä kannattaa aina maksaa.

        En koskaan osta marjoja ja sieniä aasialaisilta. Tässäkin liputan
        kotimaisia myyjiä torilla. Olen nähnyt, miten thaimaalaiset poimi kerran sieniä
        mm.lentokenttäalueella.


      • Metsänemäntä

        Odotas kun pääsen muuttamaan Pohjois-Suomeen maalle - näkyy myyjien joukossa ainakin yksi alkuperäisrodun (;)) edustaja!


    • Luonnon antimet

      No HALOO!!!!

      Eikös se nyt ole yksi hailee kuka ne kerää? Olisiko parempi että metsiin mätänevät kun paskahousu-uusavuton nuorisosukupolvi ei VIITSI edes marjoja kerätä vaan mieluummin pössytellä kannabista ja vetää subuja naamariin työttömyyskorvauksella.

      Suomalainen on niin helvetin kateellinen kaikille vaikkapa nyt ahkerille aasialaisille jotka todella HALUAVAT tehdä työtä rehellisesti, eikä varastaa ja kusettaa niinkuin niinkuin nuo persaukiset albaanit tai "romanikerjäläiset".

      Se että jos minun metsään saapuu teolliseen tuotantoon tehokeräämään komppaniallinen vierasmaalaisia, saattaa siinä olla minulla jotain sanomista ja saattaa siinä haulikonpiippu näkyä saunan räppänästä aika nopeasti...;))

      • Late Lapista.

        Ei se nyt heeeeelvettisoikoon ole ihan sama kuka marjat noukkii, männä kesänä häipyivät pihaltani viinimarjat pensaista, eikä niitä vienyt kottaraiset, koska heikossa oli selvä ihmisten tallaama polku!
        Sille tuolla yllä piirtelevälle VESSAPÖNTTÖ maisterille, minun prheessä on aina marjat poimittu itse, ja poimitaan edelleenkin!
        Pakaste tilaa minulla on mökilläni sellaiset 700 litraa, ja tyttöystävälläni vielä 250 litraa lisäksi !


        Late Lapista. SSSS Ry!


      • Late Lapista.
        Late Lapista. kirjoitti:

        Ei se nyt heeeeelvettisoikoon ole ihan sama kuka marjat noukkii, männä kesänä häipyivät pihaltani viinimarjat pensaista, eikä niitä vienyt kottaraiset, koska heikossa oli selvä ihmisten tallaama polku!
        Sille tuolla yllä piirtelevälle VESSAPÖNTTÖ maisterille, minun prheessä on aina marjat poimittu itse, ja poimitaan edelleenkin!
        Pakaste tilaa minulla on mökilläni sellaiset 700 litraa, ja tyttöystävälläni vielä 250 litraa lisäksi !


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Piti olla HEINIKOSSA selvä ihmisten tallaama polku!


        Late Lapista. SSSS Ry!


      • jasaja

        kyllä noi hyysärit on naiveja,tänä kesänä 10 poimiaa,ensikesänä 1000, seuraavana 1000 000,sitten...aasialaiset potenssiin...


      • marjastajat
        Late Lapista. kirjoitti:

        Ei se nyt heeeeelvettisoikoon ole ihan sama kuka marjat noukkii, männä kesänä häipyivät pihaltani viinimarjat pensaista, eikä niitä vienyt kottaraiset, koska heikossa oli selvä ihmisten tallaama polku!
        Sille tuolla yllä piirtelevälle VESSAPÖNTTÖ maisterille, minun prheessä on aina marjat poimittu itse, ja poimitaan edelleenkin!
        Pakaste tilaa minulla on mökilläni sellaiset 700 litraa, ja tyttöystävälläni vielä 250 litraa lisäksi !


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Minulla on 2000 litraa pakastetilaa. On niin paljon marjoja, joka kevät pitää heittää satoja litroja roskiin kun ei mene.


      • Jussuf (se sama)
        jasaja kirjoitti:

        kyllä noi hyysärit on naiveja,tänä kesänä 10 poimiaa,ensikesänä 1000, seuraavana 1000 000,sitten...aasialaiset potenssiin...

        Jos tosiaan saataisiin esim tuo mainitsemasi 1000 000 (miljoona) poimijaa Suomen metsiin, mitä arvelisit sen vaikutuksen olevan Suomen matkailuelinkeinolle?


      • Hieman todellisuutta
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Jos tosiaan saataisiin esim tuo mainitsemasi 1000 000 (miljoona) poimijaa Suomen metsiin, mitä arvelisit sen vaikutuksen olevan Suomen matkailuelinkeinolle?

        Matkailuelinkeinolle 0 eur. Et sattunut katsomaan TV ohjelmaa, jossa haastateltiin näitä Aasiasta tulevia poimijoita,,, heillä on omat eväät mukana, koska täällä on kallista ja he pitävät suomalista ruokaa huonompana, asuvat esim. koulumajoituksessa, joka on työnantajan järjestämä. Heillä itsellään ei ole varaa kuluttaa Suomessa.


      • Peku p-p maalta
        Late Lapista. kirjoitti:

        Ei se nyt heeeeelvettisoikoon ole ihan sama kuka marjat noukkii, männä kesänä häipyivät pihaltani viinimarjat pensaista, eikä niitä vienyt kottaraiset, koska heikossa oli selvä ihmisten tallaama polku!
        Sille tuolla yllä piirtelevälle VESSAPÖNTTÖ maisterille, minun prheessä on aina marjat poimittu itse, ja poimitaan edelleenkin!
        Pakaste tilaa minulla on mökilläni sellaiset 700 litraa, ja tyttöystävälläni vielä 250 litraa lisäksi !


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Tämä jätkä se jaksaa valittaa joka foorumilla, liekö ite poiminut yhtään marjaa vai onko se taikku-vaimo ollut siellä kyykkimässä..?
        Minä olen poiminut marjoja joka lajia viimeiset 45 vuotta ja varsinkin viimeisinä 15 v, ei juuri tungosta ole soilla ollut! Noin 5% kaikesta luonnon antimista saadaan kerättyä talteen, hävetkää vitun valittajat, menkää soille ja kokeilkaa mitä se on! Varsinkin sinä mukamas lapin late ja ota mukaan se kivikekojen kaataja, puomien asettelija sieltä sallan syvänmailta! perkele antakaa ihmisten poimia marjoja, tulkoon vaikka hevon vitusta, nämä valittajat eivät osaa muuta kuin karkoittaa kalat toistenkin vesistä!


      • Jussuf (se sama)
        Hieman todellisuutta kirjoitti:

        Matkailuelinkeinolle 0 eur. Et sattunut katsomaan TV ohjelmaa, jossa haastateltiin näitä Aasiasta tulevia poimijoita,,, heillä on omat eväät mukana, koska täällä on kallista ja he pitävät suomalista ruokaa huonompana, asuvat esim. koulumajoituksessa, joka on työnantajan järjestämä. Heillä itsellään ei ole varaa kuluttaa Suomessa.

        Siellä taas maalaistollo heittelee uskomatonta maalaislegendaa. Luuletko tosiaan että miljoona (1 000 000) thaimaalaista tullessaan Suomeen ei käyttäisi euroakaan esim. Finnavian palveluja, takseja, busseja, polttoainetta, ruokaa käyttäessään. Kaikki toisivat esim. omat bensansa tullessaan samalla koneella jossa itsekin. Mikä on tuollainen lentoyhtiö?

        Missä päin Suomea pystytään "koulumajoituksessa" pitämään miljoona thaimaalaista? Eikö niitä tilojakaan rakennettaessa sitten käytetä mitään suomalaista rakennusmateriaalia? Tuleeko ne talotarvikkeetkin siinä samassa koneessa?

        TV-ohjelmissa näytetään kun ne pari kolme poimijaa jotka tänne asti vaivautuvat käyttäytyvät kun heitä kuvataan. Tarkoitushakuisia ohjelmia pystyy tekemään kuka tahansa, katso vaikka niitä valheita joita Malmösta kerrotaan.


      • Malmö totta
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Siellä taas maalaistollo heittelee uskomatonta maalaislegendaa. Luuletko tosiaan että miljoona (1 000 000) thaimaalaista tullessaan Suomeen ei käyttäisi euroakaan esim. Finnavian palveluja, takseja, busseja, polttoainetta, ruokaa käyttäessään. Kaikki toisivat esim. omat bensansa tullessaan samalla koneella jossa itsekin. Mikä on tuollainen lentoyhtiö?

        Missä päin Suomea pystytään "koulumajoituksessa" pitämään miljoona thaimaalaista? Eikö niitä tilojakaan rakennettaessa sitten käytetä mitään suomalaista rakennusmateriaalia? Tuleeko ne talotarvikkeetkin siinä samassa koneessa?

        TV-ohjelmissa näytetään kun ne pari kolme poimijaa jotka tänne asti vaivautuvat käyttäytyvät kun heitä kuvataan. Tarkoitushakuisia ohjelmia pystyy tekemään kuka tahansa, katso vaikka niitä valheita joita Malmösta kerrotaan.

        Samoin Lontoo ! Onko musulla "oma lehmä ojassa " ? Mitä pelkäät ?
        Kiristyvää maahanmuuttopolitiikkaa ? Se on tosiasia.


      • Jussuf (se sama)
        Malmö totta kirjoitti:

        Samoin Lontoo ! Onko musulla "oma lehmä ojassa " ? Mitä pelkäät ?
        Kiristyvää maahanmuuttopolitiikkaa ? Se on tosiasia.

        Persut ovat uhonneet jo vuosia ajavansa kaikki karjalaiset takaisin Venäjälle. Vouhotus näyttää vain jatkuvan, mutta mitään ei tapahdu.


      • "mummeli;;

        Kyse on siitä MISTÄ NIITÄ kerätään!


      • iso d
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Persut ovat uhonneet jo vuosia ajavansa kaikki karjalaiset takaisin Venäjälle. Vouhotus näyttää vain jatkuvan, mutta mitään ei tapahdu.

        karjalaiset voisivatkin käydä pössyfin johdolla venäjällä marjassa. onko sielläkin jokamiehen oikeudet?


      • Jussuf (se sama)
        iso d kirjoitti:

        karjalaiset voisivatkin käydä pössyfin johdolla venäjällä marjassa. onko sielläkin jokamiehen oikeudet?

        Puheet eivät 40-luvusta ole muuttuneet. Silloinkin käskettin karjalaisia rajan taa marjaan.

        Ei lopu karjalaisviha tästä maasta.


      • karjalaiset ok
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Puheet eivät 40-luvusta ole muuttuneet. Silloinkin käskettin karjalaisia rajan taa marjaan.

        Ei lopu karjalaisviha tästä maasta.

        Elintasosiipeilijät kuten muslimit ja te aasialaiset ei ole ok.


      • Jussuf (se sama)
        karjalaiset ok kirjoitti:

        Elintasosiipeilijät kuten muslimit ja te aasialaiset ei ole ok.

        Elintasosiipeilijät kuten maajussit ovat tosiaan ei-toivottavia. Maajussit ovat vihanneet aina karjalaisia ja muita ihmisiä jotka eivät ole heidän kylältään.


      • Repostelija
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Puheet eivät 40-luvusta ole muuttuneet. Silloinkin käskettin karjalaisia rajan taa marjaan.

        Ei lopu karjalaisviha tästä maasta.

        Kuule kiltti jussuf. Sinäkään tuskin laittelis yhtään viestiä, joa sillon 20:t pojat pitäny linjoja kiinni, että tänne ei tulla noin vaan. Mene käärimään kapalos ja mee äitis helmojen alle jos pelottaa.
        Ja aidosti minä kutsun sinut tänne etelä-savoon keräämään marjoja, niitä riittää. Vai toiko äiti taas ja syötti sulle suoraan suuhun maukkaan pizzan.


      • Jussuf (se sama)
        Repostelija kirjoitti:

        Kuule kiltti jussuf. Sinäkään tuskin laittelis yhtään viestiä, joa sillon 20:t pojat pitäny linjoja kiinni, että tänne ei tulla noin vaan. Mene käärimään kapalos ja mee äitis helmojen alle jos pelottaa.
        Ja aidosti minä kutsun sinut tänne etelä-savoon keräämään marjoja, niitä riittää. Vai toiko äiti taas ja syötti sulle suoraan suuhun maukkaan pizzan.

        Heheh... vai pojat olivat reippaina. Taisi vain tulla vähän köniin kun piti muka rakentaa Suur-Suomea ja laittaa raja Uralille.

        Laittelisin paljon enemmän viestejä jos eivät olisi menneet tappamaan viattomia ihmisiä.

        Mitä sinä pizzoista puhut? Nehän ovat niitä ulkomaalaisvaikutteita joita maaseudulla ei suvaita. Niitä ei Suomessa syödä eikä tulla koskaan syömään, ainakaan siellä teidän navetalla.


      • vastarantalainen
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Elintasosiipeilijät kuten maajussit ovat tosiaan ei-toivottavia. Maajussit ovat vihanneet aina karjalaisia ja muita ihmisiä jotka eivät ole heidän kylältään.

        Sodan jälkeen suomalaiset asuttivat 800 000 tuhatta karjalaista.2 karjalaisperhettä asui minunkin isovanhempieni kotona, vaikka talon rakennus oli kesken. Lisäksi Suomi maksoi hirvittävän isoa sotakorvausta ( maksettu viimeistä penniä myöten).Yhden suurenperheen isä haettiin takaisin Venäjälle heinäpellolta, jossa oli iso-isäni kanssa töissä. Tiedusteluihin ei saatu koskaan mitään vastausta. Isäni kertomaa. Karjalaiset kutsuvat itseään karjalaisiksi, kuten minä kutsun itseäni savolaiseksi. Me olemme kaikki tyyni suomalaisia, vielakin, vaikka Karjala menettettiin! Taidat puhua oman klaanikäsityksesi pohjalta.


      • Jussuf (se sama)
        vastarantalainen kirjoitti:

        Sodan jälkeen suomalaiset asuttivat 800 000 tuhatta karjalaista.2 karjalaisperhettä asui minunkin isovanhempieni kotona, vaikka talon rakennus oli kesken. Lisäksi Suomi maksoi hirvittävän isoa sotakorvausta ( maksettu viimeistä penniä myöten).Yhden suurenperheen isä haettiin takaisin Venäjälle heinäpellolta, jossa oli iso-isäni kanssa töissä. Tiedusteluihin ei saatu koskaan mitään vastausta. Isäni kertomaa. Karjalaiset kutsuvat itseään karjalaisiksi, kuten minä kutsun itseäni savolaiseksi. Me olemme kaikki tyyni suomalaisia, vielakin, vaikka Karjala menettettiin! Taidat puhua oman klaanikäsityksesi pohjalta.

        Et ole tainnut lukea yhtään tutkimusta karjalaisten kohtelusta sotien jälkeen. Sellaista syljentää, nimittelyä, syrjintää ja halveksuntaa jota nyt sitten samat ihmiset kohdistavat somaleihin.

        Savolainen klaanikäsitys tosiaan tiedetään. Omia sukulaisiani sijoitettiin juuri Savoon ja eivät koskaan toipuneet siitä minkä joutuivat kokemaan. Koulussa kiusattiin aina puhetyylin vuoksi, haukuttiin "oikeauskoisiksi" ja vertailtiin omaisuuksia: "Ei teillä mitään maatilaa siellä Karjalassa ollut..."

        Vai muka hyväksyttiin suomalaiseksi. Hah! Ei ainakaan tähän mennessä. Persutkin ovat vaatineet kaikki maahanmuuttajat poistumaan maasta. Ihan kuin Ryti aikoinaan, joka ihmetteli miksi karjalaiset eivät jääneet sinne sijoilleen. Olisivat varmaan mieluummin jääneetkin jos olisivat tienneet millainen kohtelu täällä odotti.


    • kateutta vain

      tuskin tänne muuten poimijoita otettaisiin jos omat keräisi saman tai jopa suuremman määrän....mutta ei,ei millään saa suomi-ihmistä metsään. ikäihmiset vielä kerää,muut ei lainkaan.

      miksi ollaan kateellisia,kun ei itse tehdä mitään?

      tavallaan on osin väärin,kun yritys kerää marjoja kaikkialta,mutta muuten ne jäis metsään.

      kun vaan jaksetaan kadehtia edelleen ja enemmän,99% marjoista jää varmasti metsiin. onko tämä parempi nykyiseen tapaan verraten ?

      miksi emme itse kerää,mutta osaamme ja jaksamme kadehtia muita kerääjiä?
      miksi,,,miksi ja miksi ???

      • taas sama

        Väitteesi ei pidä paikkaansa, en ole mielestäni ikäihminen, vaan selvästi 50-luvun jälkeen syntynyt. Kaikki tuntemani paikkakuntani perheet keräävät jonkin verran itselleen. Vaikeat marjavuodet ovat ihmisiä karkoittaneet metsistä, samaten metsänkäsittelytavat ja marjamaiden rakentaminenkin.


      • nuorukainen metsässä
        taas sama kirjoitti:

        Väitteesi ei pidä paikkaansa, en ole mielestäni ikäihminen, vaan selvästi 50-luvun jälkeen syntynyt. Kaikki tuntemani paikkakuntani perheet keräävät jonkin verran itselleen. Vaikeat marjavuodet ovat ihmisiä karkoittaneet metsistä, samaten metsänkäsittelytavat ja marjamaiden rakentaminenkin.

        Samaa mieltä olen syntynyt veljen kanssa 90-luvulla ja me molemmat käymme metsässä keräämässä tarpeisiimme marjoja ja sieniä... kuka muka sanoo ettei nuoret käy poimimassa!!!


      • minä sanon
        nuorukainen metsässä kirjoitti:

        Samaa mieltä olen syntynyt veljen kanssa 90-luvulla ja me molemmat käymme metsässä keräämässä tarpeisiimme marjoja ja sieniä... kuka muka sanoo ettei nuoret käy poimimassa!!!

        ei muuten tarvi ulkomailta porukkaa tilata. laiskuutta ja kateutta maa edelleen puolillaan tässäkin asiassa.

        on parempi,että joku kerää kuin jättää marjat metsään. sinne jää 100% varmuudella
        ainakin 90%,vain pieni osa kerätään talteen. olis laiskoille suomalaisille tässäkin
        parantamisen paikka ja kateelliset suut saataisiin vielä suuremmalle.

        on varmaan totta,että ulkomaiset kerää vääristä paikoista,mutta tarkemmin asioita järjestämällä nykyvääryys varmaan väenee ja loppuu esim. maksamalla kerääjille 20-30sn
        vähemmän jos menevät pihoille, jolloin ne kaikkoaa varmasti kauemmas.
        rahat jemmataan ja jos luotuja sääntöjä noudatetaan,ne palautetaan kerääjälle ennen kotiinpaluuta tai jokin muu järjestelmä,koska tämä nyt tuli tässä ja juuri nyt esim. mieleen. periaate,jos yksi pettää,kaikki kärsii toimii tässäkin.

        tuo verotus olisi toinen,koska suomen verottaja on lapsellisen ahne tollo pösilö,kun pullojen keräyksestäkin tulisi maksaa vero...että pitää olla sairasta,kun tiedetään muu mustan- ja harmaan työn määrä maassa eikä tehdä
        mitään.


    • veropohjaa lisää

      Ammattimainen marjanpoiminta, ts. marjojen keruu myyntiin VEROLLE !!
      Kun pullonkerääjiltäkin kerätään veroa, jos pullot eivät ole tulleet omasta kotitaloudesta, tulee ammattimainen marjankeruu laittaa ehdottomasti verolle.
      Se on kuitenkin kokoluokaltaan paljon isompi bisnes thaimaalaisine poimijoineen.

      • Joopa joo

        No johan on idiootti ehdotus. Taidat olla joku kommunisti! Mene itse keräämään pulloja ja marjoja. Tule sitten ehdottelemaan uudelleen sitä verollepanoa, pahvi.


    • leskinenesko

      vittu marjat ei metsästä lopu joka vuosi jää miljoonia kiloja keräämättä marjoja ja sieniä

    • MiesPohjolasta

      Maksan korkeintaan 25€ sankollisesta siistityistä mustikoista, suomalaiset yrittää saada liian kovan hinnan. Mutta muuten itelle on sama ku ne marjat kerää

    • Pilvimarja.

      Voi voi. Kylläpäs on selityksiä. Itse vastustan jokamiehen oikeuksia täysin.
      Täällä etelässä marjanpoimijat on niin koulutettuja, ettei uskalleta muualla
      marjastaa, kun asutun talon ikkunan luonna. Viedään sienet ja marjat ,
      kun yhteiskunta takaa oikeuden reistata toisen maalla.

      Mutta mikä on jokamiehen oikeus?
      Lutkamarrsilainen pylly pystyssä pöheikössä.
      Naurunappulan kielellä, panisitko?

    • ja vielä karmeinta

      On että meidän suomalaisten veronmaksajien pitäisi maksaa näille aasialaisille bisnesmiehille, mikäli he saavat tappiota metsistämme !!!
      Eiväthän ne siat maksa voitoistaan verojakaan Suomelle.
      EI TODELLAKAAN RAHOITETA RIKOLLISUUTTA !!!

      • Vinkkarit_rutussa

        Taitaa kyllä olla että suurempi osa rahoista jää välittäjille kuin poimijoille. Poimijoilla on kuitenkin aika paljon kuluja.
        Älä nyt ala sättimään tuota morsioimme maata! Siis sen kansalaisia ...
        Eikä ne nyt niin vinosilmiä ole. Katseleppa ympärillesi. Mitä siansilmiä Suomesta jo löytyy ennestään. Sitten on tämä yläluomivika vanhemmiten kuten Esko A:lla, joka kävi leikkauksessa korjaamassa asian.
        Mielestäni thaimaalaisilla ei ole niin paljoa sitä vinoutta ...


      • teidän "morsiamet"
        Vinkkarit_rutussa kirjoitti:

        Taitaa kyllä olla että suurempi osa rahoista jää välittäjille kuin poimijoille. Poimijoilla on kuitenkin aika paljon kuluja.
        Älä nyt ala sättimään tuota morsioimme maata! Siis sen kansalaisia ...
        Eikä ne nyt niin vinosilmiä ole. Katseleppa ympärillesi. Mitä siansilmiä Suomesta jo löytyy ennestään. Sitten on tämä yläluomivika vanhemmiten kuten Esko A:lla, joka kävi leikkauksessa korjaamassa asian.
        Mielestäni thaimaalaisilla ei ole niin paljoa sitä vinoutta ...

        Mutta niitä "teitä" on suhteellisen vähän ja nekin baarihuorat on pattayalta
        haettu. Ei vois vähempää kiinnostaa.
        Muuten kuin ettei veronmaksajia lypsetä tässä asiassa !
        Muuten; thaiklupi ilmoittaa sivuillaan, miten laajat Suomen sosiaalietuudet on ja
        miten niihin pääsee käsiksi. Käyttikö omakin muijasi tätä väylää ?


      • Vinkkarit_rutussa
        teidän "morsiamet" kirjoitti:

        Mutta niitä "teitä" on suhteellisen vähän ja nekin baarihuorat on pattayalta
        haettu. Ei vois vähempää kiinnostaa.
        Muuten kuin ettei veronmaksajia lypsetä tässä asiassa !
        Muuten; thaiklupi ilmoittaa sivuillaan, miten laajat Suomen sosiaalietuudet on ja
        miten niihin pääsee käsiksi. Käyttikö omakin muijasi tätä väylää ?

        Minulla on kyllä ihan suomalainen muija.
        Olen silti aika paljon innostunut thaikuista yms. ja niin on moni muukin suomen poika. Itse olen jo 55 v eli en jaksa enää uutta ristiä ottaa. Toi nykyinen uhoaa lähtevänsä. Se on aika häijynluonteinen.
        Muuten, aika harvalla suomi-pojalla olisi oikeasti varaa pitää thai-muijaa, koska sen suvulle pitää aina lähettää avustuksia. Minulla on omatkin pojat, joita joudun vielä avustamaan. He asuvat vielä kotona, vaikka kohta aikamiehiä ovatkin - lukiossa toinen ja toinen ammattikoulussa.


      • ihanata
        teidän "morsiamet" kirjoitti:

        Mutta niitä "teitä" on suhteellisen vähän ja nekin baarihuorat on pattayalta
        haettu. Ei vois vähempää kiinnostaa.
        Muuten kuin ettei veronmaksajia lypsetä tässä asiassa !
        Muuten; thaiklupi ilmoittaa sivuillaan, miten laajat Suomen sosiaalietuudet on ja
        miten niihin pääsee käsiksi. Käyttikö omakin muijasi tätä väylää ?

        huora tai ei, mutta parempi on vittu kun kylymällä suomi.neitolla, siis kokemusta on ja ensi vuonna tulee ihana taikku meille piiaksi....vetäkää homot siitä käteen,minä en enää..))))


      • taikku kallis
        Vinkkarit_rutussa kirjoitti:

        Minulla on kyllä ihan suomalainen muija.
        Olen silti aika paljon innostunut thaikuista yms. ja niin on moni muukin suomen poika. Itse olen jo 55 v eli en jaksa enää uutta ristiä ottaa. Toi nykyinen uhoaa lähtevänsä. Se on aika häijynluonteinen.
        Muuten, aika harvalla suomi-pojalla olisi oikeasti varaa pitää thai-muijaa, koska sen suvulle pitää aina lähettää avustuksia. Minulla on omatkin pojat, joita joudun vielä avustamaan. He asuvat vielä kotona, vaikka kohta aikamiehiä ovatkin - lukiossa toinen ja toinen ammattikoulussa.

        Joka kuukausi avitetaan köyhää perhettä ja sukua 200-300 e/kk siihen
        jokaisen lasarettikulut muijan vanhempien taloa...Ei kannata investoida
        aasialaismuijiin !


      • otan osaa
        ihanata kirjoitti:

        huora tai ei, mutta parempi on vittu kun kylymällä suomi.neitolla, siis kokemusta on ja ensi vuonna tulee ihana taikku meille piiaksi....vetäkää homot siitä käteen,minä en enää..))))

        Noinhan siinä käy kun parempaa ei saa. Otetaan toiselta puolelta maapalloa
        kehitysmaasta.


    • puolesta vastaan

      Itselläni on pikkuruinen kesämökki, jossa on vain pari hehtaaria metsää. Itse ajattelin, että olisi kiva pienten lasten kanssa kerätä omasta pikkumetsästä marjoja ja sieniä, mutta niin vaan käy, että joku ehtii poimurilla vetäisemään marjat ja nyhtämään pikkuruiset kanttarellin alut pois ennen kuin itse ehtii niitä ottamaan. Ei oikein lasten kanssa viitsisi poimia puoliraakoja marjoja.

      Jokamiehen oikeus on hyvä asia, mutta se on kurjaa, jos ei siitä pienestä metsäpahasestaan pääse nauttimaan. Voisin kuvitella, että huonojalkaiset mummot ja vaaritkin haluaisivat saada pakastimeensa täytettä omasta metsästä eikä lähteä noukkimaan marjoja kilometrien takaa vaikeakulkuisesta maastosta.

      • tuplaruusu

        Olen kanssasi samaa mieltä, että pikkuruisesta omasta maa-alasta pitäisi saada kerätä marjat ihan itse. Meillä on mökkitontti 1,6 ha ja voin sanoa, että kaikkialta näkee meidän pihaan. Viime syksynä vietiin kaikki puolukat jopa 100 metrin säteeltä yhden kauppareissun (n. 20 km päässä kaupat) aikana. Siis yritimme antaa marjojen kypsyä, että sitten keräisimme ne. Niin menivät parempiin suihin. Kyllä jokamiehen oikeus on paikallaan Valtoin metsissä, mutta miksi minun pitää jakaa pienestä metsätontistani sato muille? Minähän se maksan kiinteistöveronkin tästä lomatontista. Kyllä lainsäätäjien pitäisi pikaisesti puuttua asiaan. Ammattimainen keräys vain Valtion metsiin ja pois yksityisten mailta.


    • Marjanen...

      Kyllä tässä maassa marjoja ja korpia riittää! Joka vuosi uutisoidaan siitä, kuinka paljon marjoja/sieniä jää metsiin. Rahallinen arvo on huomattava.
      Taas tulee esiin perisuomalainen kateus! "jos en kerää itse, ei kerää kukaan muukaan"

    • Hyvä.

      Että joku poimii marjat ja sienet metsistä. Lapin marjasodassa on kyse peri suomalaisesta kateudesta. Vanhassa sananlaskussa sanotaan,kateus vie kalat järvistä ja marjat metsistä.

    • Jokamiehen-oikeus

      Jokamiehen-oikeus koskee Suomalaisia..ei ulkomaalaisia eikä palkattuja poimijoita...
      Kaiken lisäksi nämä poimijoita tänne raahaavat polkevat törkeästi poimijoiden oikeuksia palkansaajina..nekin pitäisi saada vastuuseen...
      Ja Suomalaiset (niin kuin kaikki muutkin) poimijat voisivat ottaa huomioon että ei tarvitsisi niitä marjoja ja sieniä ihan sentään takapihoilta tulla poimimaan...oikeuksissakin pitää noudattaa hyviä tapoja...oikeudet tuovat myös velvollisuuksia

      • Jussuf (se sama)

        Onkos tämä sitten se uusi persulaki?


    • marjaaa

      Mielestäni jos marjafirmat poimituttavat niin pitäs olla TUNTIPALKKA!Jo palkkaa marjojen etsimisestä,ettei ainoastaan maksettas vaan saadun kerätyn marjasaaliin mukaan joka jonain päivänä on erittäin pieni!!!!!!Myös ajelusta koituvat kustannukset.

    • julius 100

      KYllä nyt itketää tv:tä myöten kateelisia paskoja ovat , vain 10 % kerätään ja loput jää
      keräämättä. kyllä kateus on taas valloillaan. jos ette pääse esim.100 km kauemas ,niin ostakaa marjanne. nuo ihmiset tulevat 10.000km päästä ja keräävät että saavat lapsilleen ja perheelle elannon, suomalaiset (osa) taas vinkuu ja itkee.......

      • (((( ::: ))))

        Ei mitään kateuttaa vaan totisinta totta. Julius 100. Onko tarkoitus, ettei metsiin saa jäädä yhtään marjaa, kaikki on pakko poimia pois? Metsiin jää ja pitää jäädä aina marjoja, se on luonnollinen asia.
        Eikä se ole Suomen eikä suomalaisen vika, että Thaimaa on hoitanut asiansa niin, että on pakko lähteä muualle orjaksi.


      • Voihan nenä,.
        (((( ::: )))) kirjoitti:

        Ei mitään kateuttaa vaan totisinta totta. Julius 100. Onko tarkoitus, ettei metsiin saa jäädä yhtään marjaa, kaikki on pakko poimia pois? Metsiin jää ja pitää jäädä aina marjoja, se on luonnollinen asia.
        Eikä se ole Suomen eikä suomalaisen vika, että Thaimaa on hoitanut asiansa niin, että on pakko lähteä muualle orjaksi.

        Vaikka kaikki Thaimaalaiset tulis tänne marjoja poimimaan silti suurin osa marjoista jäis vielä metsään.
        UUUskomatonta marinaa.


    • Taifin

      Jokamiehenoikeus kuuluu vain meille suomalaisille. Niinhän se lakikirjan kannessa lukee jotta SUOMEN LAKI. Tämän kirjan sisällä olevat oikeudet kuuluvat vain suomalaisille. Otan esimerkkejä oikeuksista jotka Suomen laissa on määrätty , työttömyyspäiväraha, äitiyspäiväraha, lapsilisät, oppivelvollisuus(tämän katson oikeudeksi) lukematon määrä oikeuksia. Miten muka jokamiehenoikeus kuuluisi muille kuin suomalaisille. Verottomuus näistä marjankeruu ja sienirahoista on vain suomalaisilla. Joten jos ulkolaiset keräävät ansaintatarkoitukessa niitä myyntiin, he verolle pantakoon.

    • suomipoimija*

      Jokamiehen oikeus ei ole laki, vaan ikivanha sääntö oikeuksista ja velvollisuuksista. Aikanaan jokamiehenoikeus tarkoitti sitä, että maata omistamattomalla oli oikeus poimia marjoja ym luonnontuotteita toisen maalta.

      Nyt jokamiehenoikeudella perustellen harjoitetaan järjestäytynyttä liiketoimintaa, jossa käytetään ulkoista työvoimaa. Nämä poimijat ovat oikeasti työsuhteessa yhtiöön, ja tekevät vastikkeellista työtä, koska yhtiö ostaa poimitut marjat. Lisäksi yhtiö antaa käyttöön kartat, autot, järjestää majoituksen ja antaa työnjohtollisia ohjeita poimijoille. Siis työsuhteen tunnusmerkit täyttyvät.

      Jos kyseessä on ryhmä, joka liikkuu toisen omaistamalla maalla, siihen pitää olla maanomistajan lupa, kuten esimerkiksi suunnistuskilpailuissa. Yksittäinen poimija on eri asia kuin 2-3 pikkubussillista marjanpoimijoita.

      Yksityinen maaomistaja maksaa maastaan metsänhoitomaksut ja verot, ja hoitaa omaisuuttaan. Myös maassa kasvavat marjat, sienet ym. ovat hänen omaisuuttaan. Perustuslaki turvaa jokaisen omaisuuden, mutta eipä turvaa liiketoimintaan hankittavia raaka-aineita, kuten marjat. Ne saa ryöstää kysymättä mitään.

      Siksipä pikimmiten on tehtävä päätös, että marjanpoimijat ovat työsuhtessa yhtiöön, joka maksaa sotu ym maksut ja verot työntekijöistään. Tämä jos mikään on harmaata taloutta, sillä eihän kukaan valvo millaisia määriä poimitaan ja käsitellään marjanjalostuksessa. Lisäksi marjanpoimijoilta pitää Schengen sopimuksen mukaan vaatia oleskelu-ja työlupa, kuten EU-direktiivi määrää. Se koskee niitä, jotka tulevat töihin EU:n ulkopuolelta.

      • Siinä.-

        tapauksessa se yksityinen maanomistaja on velvoitettu keräämään ne marjat ja sienet metsästään pois,hopi hopi,tossua toisen eteen.


      • kopunk kap

        Suomessa on töissä kymmeniätuhansia ulkomaalaisia rakennustöissä. He työskentelevät 6 kuukautta Suomessa maksamatta veroja minnekään. Tämä se vasta harmaata taloutta on.. Marjanpoiminta on sen rinnalla sama kuin itikan pissi Itämeressä.


    • jöh öh

      Kävelin niityijä ja ahoja, millainen olikaan marjasato, poimin marjat mustikkaa ja hillaa. Sitten tuli aholle halla Halla-Aho ja loppui hilla ja tuli marjasota.

    • Jos joku

      on niin ahkera että myyntiin asti marjoja kerää niin hattua pitää nostaa..Näille lapin marisijoille vois näyttää hanuria.

      • ei vain joku

        Ei mitään marisijoita vaan rehellisiä lappilaisia. Kun massapoiminnalla on ajettu alas marjojen hinnat, niin niitä ei kaupallisesti yksinkertaisesti kannata kerätä. Ajat bensaa etsiessäsi marjapaikkoja, joista nämä ulkomaan elävät ovat repineet marjat juurineen. Jos satut löytämään vielä marjoja, niin marjanostajat tarjoavat euron kilolta.
        Mikä ihmeen kultakaivos sellainen on ? Eihän kannattamatonta firmaakaan pidetä pystyssä, miksi pitäisi kerätä marjoja, joka on täysin kannattamatonta näillä poimijahinnoilla. Halpatyövoima ja marjayhtiöt pitävät siitä huolen.


      • taas se sama
        ei vain joku kirjoitti:

        Ei mitään marisijoita vaan rehellisiä lappilaisia. Kun massapoiminnalla on ajettu alas marjojen hinnat, niin niitä ei kaupallisesti yksinkertaisesti kannata kerätä. Ajat bensaa etsiessäsi marjapaikkoja, joista nämä ulkomaan elävät ovat repineet marjat juurineen. Jos satut löytämään vielä marjoja, niin marjanostajat tarjoavat euron kilolta.
        Mikä ihmeen kultakaivos sellainen on ? Eihän kannattamatonta firmaakaan pidetä pystyssä, miksi pitäisi kerätä marjoja, joka on täysin kannattamatonta näillä poimijahinnoilla. Halpatyövoima ja marjayhtiöt pitävät siitä huolen.

        Annoin plussan useille asiallisille viesteille, jotka hämmästelevät asian tämänhetkistä tilaa. Ongelma siis koskettaa myös Etelä-Suomea, ei pelkästään Lappia, vaan ihan asutuksen lähipiirin alueita. Hävettävää, että asiallisia kirjoituksia räävitään ja pilataan mitä oudoimmilla friikkimielipiteillä, joissa haistatellaan eri ihmisryhmiä. Voisitteko kaikki pysyä asiassa, kiitos! Tämä ei ole nyt rasi..tinen asia, vaan kyse jokamiehenoikeuksista ja kaupallisista oikeuksista, huom. suomalaisfirmoista jne.


      • Siis mikä
        taas se sama kirjoitti:

        Annoin plussan useille asiallisille viesteille, jotka hämmästelevät asian tämänhetkistä tilaa. Ongelma siis koskettaa myös Etelä-Suomea, ei pelkästään Lappia, vaan ihan asutuksen lähipiirin alueita. Hävettävää, että asiallisia kirjoituksia räävitään ja pilataan mitä oudoimmilla friikkimielipiteillä, joissa haistatellaan eri ihmisryhmiä. Voisitteko kaikki pysyä asiassa, kiitos! Tämä ei ole nyt rasi..tinen asia, vaan kyse jokamiehenoikeuksista ja kaupallisista oikeuksista, huom. suomalaisfirmoista jne.

        Ongelma? Ei ole mitään muuta ongelmaa kuin suomalaisten sairaalloinen kateus.
        Suomalainen saa kyllä kerätä marjoja täysin ammattimaisesti jos vaan rahkeet riittää.
        Marjoja kyllä pisaa kun olis vaan joku joka ne keräis.


      • 11+7
        ei vain joku kirjoitti:

        Ei mitään marisijoita vaan rehellisiä lappilaisia. Kun massapoiminnalla on ajettu alas marjojen hinnat, niin niitä ei kaupallisesti yksinkertaisesti kannata kerätä. Ajat bensaa etsiessäsi marjapaikkoja, joista nämä ulkomaan elävät ovat repineet marjat juurineen. Jos satut löytämään vielä marjoja, niin marjanostajat tarjoavat euron kilolta.
        Mikä ihmeen kultakaivos sellainen on ? Eihän kannattamatonta firmaakaan pidetä pystyssä, miksi pitäisi kerätä marjoja, joka on täysin kannattamatonta näillä poimijahinnoilla. Halpatyövoima ja marjayhtiöt pitävät siitä huolen.

        Käsi ylös nyt, joka tietää yhdenkään rehellisen lappilaisen??? No sitähän minäkin...


      • lapintytsy
        11+7 kirjoitti:

        Käsi ylös nyt, joka tietää yhdenkään rehellisen lappilaisen??? No sitähän minäkin...

        no sie et etes tiä eroa lappalaisella ja lappilaisella :D pölijä!!!


      • kuuppajumiolli
        lapintytsy kirjoitti:

        no sie et etes tiä eroa lappalaisella ja lappilaisella :D pölijä!!!

        onpa väliä. mitä eroa on juopolla ja puli-ukolla?


    • gdrgdfgdfrgd

      toivottavasti lakiin saadaan muutos että suomi olisi vain suomalaisille.

      • mie vuan

        No sitä päivää et tule näkemään. Onneksi Suomikin on sen verran jo sivistysvaltio, ettei tarvitse umpimetsässä asua...


    • poro punakuono

      itse en syö enää poroa, ei poron vika.

      • Nimimerkitön.

        En minäkään syö enää osto mustikoita ja puolukoita jotka kerätään valta teiden varsilta.Ei thaikun vika vaan ,se että osaan ajatella omilla aivoillani.


    • Laiskat inisijät

      Käykää itkemisen ja valittamisen sijaan poimamassa marjat edellisenä päivänä niin firmoilla ja vinosilmille ei jää poimittavaa. Ai niin... sehän liian vaivalloista.

      • Virkeenä töissä

        Suomi on järjestänyt asiat niin, ettei työläisellä ole aikaa mennä sinne metsään arkena... ehtoo on pitkällä, ennenkuin olet metsän reunalla ja seuraavana aamuna kello soittaa jo kukonlaulun aikaan. Poimisin marjat itse mökin liepeiltä, mutta kun ne on kerätty jo... raakoina.


    • voi voi,,

      Voi hyvät ihmiset,pittäähän ne joku jaksaa poimia ,muuten ne marjat loppuu kauppan hyllyiltä
      ja kotimainen marja menee kaupaksi muutenkin.
      Kun vaan jaksaa rämpiä niiten perässä ,nämä nälkäpalkalla juokee pitkin soita ja vaaroja
      Mikä määrä sinne jääpikään viellä ,nytkin on lämmin kesä ja marjat kypsyy yliajassa ,pitää olla nopea ja näppärät sormet että ehtii kaikki kerätä.

    • 83777373

      Eikö se ole hyvä, että joku ne marjat poimii meidän syötäväksi. Suomalaisia ei marjametsään saa. Ahkeria ihmisiä todella kaukaa tulee tekemään meille työtä, jota itse emme viitsi tehdä. Olisitte iloisia tästä. Suomalaiset on kyllä kummaa porukkaa. Ite käydään Thaimaassa naimassa pikkutyttöjä ja poikia. Valittaako siitä kukaan?

      • Thaimaa on sellainen

        Thaimaa suosii seksiturismia avoimesti ja näyttävästi. Kun houkutin siis on jo...
        Ja thaihieromalaitokset Suomessa senkun vaan lisääntyy... Sielläkin taikkuhuorat myy äijille persettään...Ettei ne miehet yksin ole syyllisiä.


      • khon kaen
        Thaimaa on sellainen kirjoitti:

        Thaimaa suosii seksiturismia avoimesti ja näyttävästi. Kun houkutin siis on jo...
        Ja thaihieromalaitokset Suomessa senkun vaan lisääntyy... Sielläkin taikkuhuorat myy äijille persettään...Ettei ne miehet yksin ole syyllisiä.

        se on keskittynyt ihan kuule pienelle alueelle. Ei kannata yleistää. Maaseudulla, kaukana turistirysistä asuu todella perinteisiä thaimaalaisia ihmisiä., joilla on arvot kohdillaan.


      • tuplaruusu
        Thaimaa on sellainen kirjoitti:

        Thaimaa suosii seksiturismia avoimesti ja näyttävästi. Kun houkutin siis on jo...
        Ja thaihieromalaitokset Suomessa senkun vaan lisääntyy... Sielläkin taikkuhuorat myy äijille persettään...Ettei ne miehet yksin ole syyllisiä.

        Kuinkahan moni on ajautunut tuohon virkaan ilman omaa tahtoa ja olosuhteiden pakosta. Kyllä suomalaisen miehenkin pitäisi kunnioittaa pikkuisen noita tyttösiä, itsellä monella on samanikäisiä kotona, sais vähän hävetä! Ihan pikkuisen kuvottaa!


      • paikalliselta
        khon kaen kirjoitti:

        se on keskittynyt ihan kuule pienelle alueelle. Ei kannata yleistää. Maaseudulla, kaukana turistirysistä asuu todella perinteisiä thaimaalaisia ihmisiä., joilla on arvot kohdillaan.

        Paikallinen taikku kertoi, että joka kylänpahasessakin on oma bordellinsa.
        Sellaista kylää ei olekaan, minne ei tällainen ulottuisi.
        Mutta Pattayalla, Phuketissa ja Koh Changissa prostituutio on täysin sallittua ja näkyvä ongelma. Muilla turistialueillakin sitä esiintyy, mutta omilla kaduillaan.


    • olis kirveellä töitä

      Juuri tänään katselin ohjelman tästä "taistosta" , jos jokamiehen oikeudet poistestaan, emme poimi sitten enää mitään edes omiin tarpeisiimme. Eikö se nyt ole ihan sama kuka ne poimii? Ohjelman mummot ja vaarit eivä takuulla jääneet ilman marjojaan, jos ajoissa ne ovat hakeneet pois ennen niitä ulkolaisia poimijoita. Meidän kauppoihimme ne päätyvät, niiden ostettavaksi, jotka eivät jaksa nähdä vaivaa itse niitä kerätä. ja ulkomaille myydään se mitä pystytään, oli poimija kuka tahansa.
      Monta vuotta on jo masikkamailla ollut ulkomaisia poimijoita syystä että suomalaisnuoret ja miksei aikuisetkin eivät viitsi kätösiään liata kykkimällä mansikka- ja marjamailla huonolla palkalla, kun rahaa saa helpomminkin.

      • tosiasillisesti

        lappilaiset on tapelleet niistä marjoistaan iät ja ajat,ensin marjat vei naapurit sitten ulkomailta tulleet ihmiset.
        Sanotaan että kateus on kiimaakin vahvempi tunnetila,


    • Jussi juu

      Sen tähdenhän näitä ulkolaisia poimijoita on tänne pyydetty, kun omat nuoret
      eivät enään mene metsään.

      Eivätkä näm vieraat varmaankaan kiellä ns. omaa väkeä marjastamasta.

      Ilman muuta tervetulleita tästä eteenkin päin.

    • erkki erimieltä

      Marjamiehet.
      Joka-miehen oikeus on käsittääkseni vain suomalaisten oikeus. Ellei ole, niin
      lisättäköön ko pykälä lakiin.
      Ulkomaalaisia kerääjiä käyttävät ovat köyhän riistäjiä. He ovat yrittäjiä ja heidän
      tulisi käyttää valtion maita ja soita keräystoimintaansa. Tällöin ei tulisi maanomi
      stajan kanssa riitoja onko heillä oikeus poimia vai ei. Yritystoimintaa toiminnan tekemiseksi sitoo lain määräykset, tilasta ja paikasta, missä ja miten toimintaa harjoitetaan. Joten on oletettavaa, ettei ammattimaista marjanpoimintaa toisen mailla, palkatuilla kerääjillä voi harjoittaa ilman maanomistajan lupaa.
      erkki erimieltä

      • ilkka*

        Olet käsittänyt väärin. Kannattaisi vähän opiskella.


    • mr.shephard

      Onneksi täällä on viisaasta porukkaa.

      Lainattu Suomen luontoyrittäjäverkoston sivulta:

      "Luonnonmarjoistamme tärkein on puolukka. Sen vuosittaissadoksi arvellaan noin 180-200 milj. kiloa. Parhaimpina marjavuosina sato voi kuitenkin olla jopa 500 milj. kiloa. Kaupalliseen käyttöön kerätään hyvänä marjavuonna arviolta 5-10 milj. kiloa...

      ...Toiseksi tärkein kaupallinen luonnonmarjamme on mustikka. Sen vuosisadoksi on arvioitu 150-250 milj. kiloa, josta kerätään kauppaan hyvinä marjavuosina noin 1-3 milj. kiloa...

      ...Lakan vuosittainen sato on noin 25-30 milj. kiloa.
      Sitä poimitaan kaupalliseen käyttöön vain noin 0,1-0,5 milj. kiloa, mutta lakan korkean hinnan vuoksi sen taloudellinen merkitys on huomattava..."

      Turha on itkeä, että marjoja ei riitä. Menkää itse metsään poimimaan ja lopettakaa ainainen valituksenne, kyllä metsät ovat marjoja täynnä ja jokainen sieltä omaan tarpeeseensa saa poimittua.

      • mr.shephard

        Ja jos luulette, että suomalaiset poimisivat mustikat, puolukat, lakat ym. marjat metsistä yrityksille, niin ette voisi enemmän metsässä olla. Ulkomaisia poimijoita käytetään pääasiassa siksi, että suomalaisia ei kiinnosta metsässä kyykkiminen. Se on rankkaa ja siitä maksetaan "tuloksen" eikä työtuntien.

        Yritykset taasen maksavat veroa myymistään marjoista ja marjatuotteista, joten täysin ilmaiseksi jokamiehenoikeuden turvin poimitut luonnonantimet eivät tule. On vain ja ainoastaan hyvä asia, että ulkomaisia poimijoita käytetään vaikkakin heidän työturvansa ei kovin heppoinen ole, ja sitä tulisikin parantaa.


      • mimppu

        Marjakeskustelu on vääristynyttä, ihminen luomakunnan kruunu - ajattelu takapajuisesti valloillaan. Marjat eivät ole metsissä ja soilla vain ihmisiä varten. Luonnossa monen eläinlajin menestyminen on suoraan kytköksissä metsämarjojen riittävyyteen. Esimerkikisi metsäkanalintujen kannat ovat suoraan verrannollisia mustikan runsauteen. Kun puhutaan marjojen mätänemisestä metsiin, ihmettelen vain... onko joku nähnyt mädäntyneitä marjoja metsissä? Ne marjat, joita ihmiset eivät kerää eivätkä eläimet syö, ovat tärkeätä ravinnetta metsiin.


    • ersrthst

      jos se jokamiehenoikeus sitten rajotettaisiin, kävisi niin, että suurin osa marjoista tai sienistä jäisi sinne metsään pilaantumaan. Sitten niistä vähemmän olisi rahallista hyötyä..

    • Mä vaan

      jep.Jokamiehenoikeus vain syntyperäisille suomalaisille!!

    • P.U.L

      Eiköhän suurin syy ulkolaisten marjanpoimijoiden järjestelmälliseen
      maahantuotiin ole se että, nämä marjafirmat saavat pidettyä hinnat
      tarpeeksi matalina.Luulenpa että jos marjoista saatava hinta olisi
      korkeampi niin,kyllä saataisiin marjat ominkin avuin poimittua.Ei
      kannata syytellä thaimaalaisia tai muita poimijoita,vaan niitä jotka
      heitä maahan tuovat.

    • Haloo!

      Ettekö tajua, että suomalaisia ei vain kiinnosta poimia niitä metsien marjoja kauppoihin ja teollisuutta varten. Ilman ulkomaalaisia poimijoita ei olisi Valion jugurtteja ja Japanissakaan ei olisi myyntimustikoita tai mitälie.
      Suomen työvoima ei riitä ko. alelle

      • voiriemu

        Väärää tietoa sinulla, ystävä hyvä! Oletko kuvitellut valiojugurttien marjojen olevan Suomesta, voi ei... Sehän on yleisesti tiedossa, että ne tulevat ulkomailta.


      • tukkurierkki
        voiriemu kirjoitti:

        Väärää tietoa sinulla, ystävä hyvä! Oletko kuvitellut valiojugurttien marjojen olevan Suomesta, voi ei... Sehän on yleisesti tiedossa, että ne tulevat ulkomailta.

        voiriemu-olet oikeassa. Samoin tatit viedään Italiaan, jossa parhaat nautitaan kalliilla hinnalla. Huonoimmat purkitetaan ja tuodaan tänne takaisin ja myydään vielä kalliimmalla hinnalla.


    • ilkka*

      Aivan oikein, että jotkut viitsii niitä marjoja poimii. Minäkin voin ostaa sit kaupasta.
      Kateellisia ihmisii ne jotka vouhottaa moisesta.

    • pehtoori20

      otin vartavasten loman näin syksyksi että jos joku toikkaroi MINUN mailla niin tulee äkkilähtö!

      • Niin tulee

        Sinulle.


      • Kirjaton karjaton mi

        Pehtoori on yleensä palkattua henkilökuntaa, maanomistaja on isäntä ja hän voi sanoa että MINUN maat


    • Tyrmistynyt poimija

      Sotkamolainen Jansa ottaa melkein ilmaiseksi taipoimijoilta. Hän ja muut ostajat käyttävät härskisti hyväkseen toisten hädänalaista asemaa.
      Siis musitkoista poimijoille maksettava hinta tulisi olla vähintään 4 € kilosta.
      Nyt eivät saa puoltakaan,vaan mitättömän halpa hinta raskaasta ja pitkästä työstä.

      • Jussuf (se sama)

        Öljynkin barrelihinnan "tulisi olla" 1000 $. Mutta ei ole.


      • iso d
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Öljynkin barrelihinnan "tulisi olla" 1000 $. Mutta ei ole.

        älä pössyf keuhkoa. et edes tiedä, mikä barreli on. hauska sana, jonka olet kuullut telkkarista...


      • Jussuf (se sama)
        iso d kirjoitti:

        älä pössyf keuhkoa. et edes tiedä, mikä barreli on. hauska sana, jonka olet kuullut telkkarista...

        Teille maajusseille olisi hyväksi käydä joskus vaikka kirjastossa. Kysy kirjaston tädiltä missä on tietosanakirjat ja lue sieltä mitä barreli tarkoittaa.

        Vai eikö teidän kylällä ole edes kirjastoa?


    • poimija

      Suurin osa Suomalaisista on niin laiskoja etteivät metässä pärjäisi. Netissä valittaminen on niille parempi laji.

    • PyytToni

      Kuulut joukkoon, joka ei vain yksinkertaisesti ymmärrä (halua ymmärtää) jokamiehenoikeuksia, totta. Maaton olen minäkin ja siksi juuri onkin hemmetin mukava juttu, että voi marjastaa, sienestää, onkia ja yöpyä reissullaan hetkellisesti teltassa, missä vaan, kunhan ei nyt kenekään pihaan änkeä. Taitaa nyt olla vain ulkomaalaisvastaisuudesta kyse, jos ei kerran yksikään suomalainen erästelijä kerran haittaa?! Entäs, jos nuo jokamiehenoikeudet olisi VAIN suomalaisten käytettävissä, luuletko, ettei joku olisi kohta vaatimassa niihinkin tiukennuksia? Aina löytyy se joku, jota haittaa se naapuri, joka onkii, marjastaa, sienestää "liian lähellä" hänen pyhää maataan... Ja Karpolla olisi kohta taas asiaa. On muuten omakohtaista kokemusta näistä kateellisista ja katkerista tyypeistä vuosikymmenien varrelta. Nykyiset oikeudet on kohdallaan, ne koskee kaikkia, eikä rajaa ketään ulkopuolelle. Luulisi, että kun kaikilla on samat oikeudet, ei riitojakaan tulisi, näkisipä vain...

    • juopot mehtään heti

      Eikös se kateus ole suurin syy miksi ulkomaalaiset ei saisi poimia marjoja? Suomalaiset ovat laiskoja pötkyjä, joten ulkolaisetkaan ei saisi poimia koska saavat marjoista rahaa! Sossun elätitkin joutaisi marjan keruuseen, sairaat on tietysti eriasia! Saisivat juopot vetelykset jonkun vuokransa maksettua marjarahoillaan!

    • Juupelipajuu

      Ymmärrän osittain asian saaman huomion ja kritiikin mutta siitä huolimatta pitäisin suhteellisen jyrkästi jokamiehen oikeuksista kiinni. Toivoisin kuitenkin, että niitä käyttävät myös tietäisivät mitä ne oikeudet oikeasti ovat ja toimisivat vastuullisesti.

      Mutta organisoitu marjastus ja sienestys on kyllä ihan jotain muuta kuin jokamiehen oikeuksien piiriin kuuluvaa toimintaa. Siitä organisoijien pitäisi aina sopia maanomistajan kanssa.

      Oikeudet saavat minun puolestani koskea vaikka minkämaalaisia vierailijoita kunhan toiminta ei ole missään muodossa organisoitua kaupallista toimintaa.

    • Sossun asiakas

      ei mene metsään poimimaan marjoja tai sieniä vaan menee kauppaan ja ostaa naapurin (verionmaksajan) rahoilla tarpeet kaupasta.

      Kyllä tuo jokamiehen oikeus naapurinrahoihin pitää kieltää heti ja pysyvästi !!.

      Toivottavasti tuokin asia kirjataan persujen puolueohjelmaan.

    • jfhfhggk

      Entisen neuvostoliiton alueelta tulee myös poimijoita, eikö marjoja ole muualla maapalloa, kuin Suomessa?

      Onko Thaimaa täysin köyhä luonnonantimista, kun pitää tulla Suomeen keräämään?

      10 kilometrin suojavyöhyke firmojen noukkijoille asutuskeskusten läheisyyteen. Kunnon takuutuntipalkka poimijoille niin firman kannattaa maksaa kunnon korvaus raskaasta marjanpoimijan työstä.

      • mr.shephard

        Yksinkertainen on ajatusmaailman. Ei se Thaimaa tyhjä ole, mutta marjoja poimimalla thaimaalainen henkilö tienaa oman normaalin vuosipalkkansa verran. Ja tuohon "hintaan" hän on maksanut jo lentolippunsakin. Varmaan sinuakin kiinnostaisi lähteä pariksi kuukaudeksi ulkomaille jotain luonnonantimia keräämään, jos vuosipalkan verran siitä tienaisit pariin kuukauteen.


    • tuumailija89

      Onko maanomistajalla laillista oikeutta aidata oman alueensa?

      • Wanha Isäntä

        Saa aidata, muttei se poista jokamiehenoikeutta. Jokamiehen oikeuden raja on pihapiiri ja viljelyksessä olevat alueet. Jotta kylväpäs aitaamillesi marjamaille vaikkapa hukkakauraa, niin saat hätistellä sieltä vaikka lähinaapurisi tai muut poromiehet.


    • 423234432

      Menisin poimimaan marjoja ja tekemään rahaa, mutta kun ei missään paikoissa ole enää marjoja jota poimia, niin mitäs teet?

      • mr.shephard

        Käypä metsässä, siis sellainen alue, missä kasvaa puita. Marjoja ei kasva kaupunkien kaduilla. Menetpä mihin tahansa metsään, niin marjoja löydät ja paikasta riippuen runsaastikin.


    • Kyllähän suurin syy marjasotiin ollut kateus, se on ollut jo vuosikausia paljon ennen kuin Thaimaalaiset tuli niitä noukkimaan.Se loisti Lappalaisten naamasta Tv ohjelmassa maananantai iltana.Marjoja jää metsään miljoonia kiloja.Niitä nykyään kukaan suomalainen poimi.Niitä kun ei pysty poimimaan tietokoneella.Joku vanhempi jäärä siellä voi kerätä.Joku kateudesta kiehuva Lappalainen.

      • mr.shephard

        Kateus se nimenomaan on, tai suppea ajatusmaailma. Marjoja on monta kertaa enemmän kuin niitä poimitaan, joten mitään varsinaista ongelmaa ei ole.

        Allekirjoittanut on tänäkin kesänä metsässä pyörinyt ja poiminut 110 litraa mustikkaa ja jonkin verran metsävadelmia.


      • mr.shephard
        mr.shephard kirjoitti:

        Kateus se nimenomaan on, tai suppea ajatusmaailma. Marjoja on monta kertaa enemmän kuin niitä poimitaan, joten mitään varsinaista ongelmaa ei ole.

        Allekirjoittanut on tänäkin kesänä metsässä pyörinyt ja poiminut 110 litraa mustikkaa ja jonkin verran metsävadelmia.

        Ja lisättävä on vielä, että poikkeuksiakin löytyy. "Normaalia" nykypäivän nuorta tuskin marjastus tai sienestys hirveästi kiinnostaa, mutta minua, 21-vuotiasta kylläkin.


    • Markus Johannes

      Kyllä suomessa on asiat hyvin kun tällaisesta marjanpoiminnasta pitää ruikuttaa. Eilinen a-tuubi oli todella järkyttävää katsottavaa. Kihikahimies ja muija ruikuttivat marjanpoimijoista "taikuista". Ite isäntä ajeli oikein kalliilla maasturilla ja suunitteli puominhitsausta tielle, kunhan poika tulee saksasta lomalle. Onkohan poika siellä saksassa ihan lomailemassa, vai viekö hän joltain saksalaiselta työpaikan,, tai sit hän on varmaan poimimassa saksalaisia marjoja.
      Et antaa vaan taikkujen poimia marjoja. Meiltä ne jää metsään lahoamaan

      • Ei nyt Leinoa

        Metsikkö puoloja punanaan kutsuvi poimijoita. Missä on ystävät marjamaan, tuolla jo tulevi NOITA. Eipä uskallettu lapsenakaan marjaan kun koulussa lällätettiin tuota runoa.


    • *********

      Joo on ne niin tärkeitä, että joka h**lvetin vuosi tuhansia kiloja marjoja mätänee metsiin, jopa tänäkin vuonna. Mutta lappalaiset nyt ovat kaikesta kateellisia.

    • yksi lapin hilla

      Minä olen ite lapista ja katoin kauhulla eilistä ohjelmaa lapin hillasodasta, kylläpä oli taas niin ittiään täynnä oleva ukko siellä kateellisena vonkumassa, hyvähän se on että joku poimii nekin hillat ja marjat mitä ei nykyajan laiskat kehtaa poimia, tuskimpa nämä thaimaalaiset mitään jättivoittoja kerää niillä marjoilla mutta ahkeria tuntuvat olevan, jos minua tulis tuommoinen ukko määräilemään siellä metässä niin uittaisin sen siellä purossa ja sitosin sen puuhun kuivamaan, häpeäis sekin, toivottavasti kateus veis siltäkin ukolta ja akalta ne viimesetkin hillat sieltä suolta, alakaskohan se sitten kävyistä tappelemahan, hävetti kattoa koko ohjelmaa.

    • MYRSKY...

      antaa vaan kerätä, kyllä meillä on korpee mistä poimia marjat, lapin ukko ja akka tuntuu omistavan koko mestan, pysys ukko vaan pihassaan ja antas muijalleen nitroja ettei kuole kesken sadon, taimaasta asti kun tänne tulevat niin niillä on tarve, tää suomi ukko vaan landkruiserillaan kurvailee pitkin korpiteitä ja noituu että marjat on loppu, kuuhun koko ukko !käyhän suomalaiset(minäkin) htaimaassa ja syön niiden ruokia ja ostan halpaa viagraa jotta akka pysyy tyytyväisenä haloo..no pelaa se muutenkin mutta antaa potkua palleihin perk..eikun korpeen ja sankot täyten marjoja THAIMAALAISET.

    • t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      mun puolestani noukkikoot marjat ja sienet,tuskin lappalaiset niitä noukkii ,,,,....

    • Hei haloo!!!!

      Miettikääppä itsekkin??pieni thaimaalainen ei saa tehdä teidän farkkujanne ja paitojanne omassa maassaan nälkäpalkalla ,siitä teidän ihonne saa näppylöitä??vain sen takia kun ne on niin halpaa?Mutta rantaruottalainen saa tuoda ne rukat [100 kpl]johonkin kouluun missä ei saa luokkaan sulloa MAX kun 24 suomalaista oppilasta ja ainoastaan 7h??paikkan joka on vailla tarvittavaa määrää vessoja ja suihkuja ??Eikä todellakaan matkailu käyttöön tarkoitettu ei edes majoitukseen.On vain ajan kysymys kun sattuu tulipalo tai vastaava..ja kuka vastaa??Epäilen että ruottin kielisyys ei siinä ole se vallitseva kieli.Ja sellaisesta kehdataan periä vielä vieraaksi kutsutulta patja maksu??En minä ainakaan vierailtani peri maksua majoittumisesta en edes ruuasta ja jopa kuljetan autollani marja metsäänkin ilmaiseksi.
      Mutta vieraan varaisuus näyttää olevan rantaruottin alueella ihan päin vastainen.
      Kokeilkaappa sitä te puheissanne erittäin vireät ja ,,sanonko mitä..no en sano...
      Ette takuulla pysty oleskelemaan siinä kun korkeintaan yhden päivän!!!Vaikka siitä maksettaisiin kunnon palkka!!tuskin sitäkään!!!
      Mutta nehän on vaan Thaikkuja??Ja ahkerat koska sietävät tuollaisia oloja johon todellakaan ei Suomalainen laiska pysty ,mutta jokamiehen oikeudella tällaistakin voidaan harjoittaa..Eikä todellakaan ranta ruottalainen!!
      Jos tällaisen tekee tavallinen ihminen joka ei osaa ranta ruottia homma kiiellettäisiin aivan varmasti,justiin ja nyt!!
      Mutta palataan asiaan sillä kaikin puolin jokamies oikeus näyttää kuuluvan joka asiaan.
      Jokamiehen oikeudella ilmeisesti kuka tahansa saa ajaa suomessa autoa?Se köyhä riisin viljelijäkin joka tulee tekemään sitä niin kutsuttua marjojen poimintaa metsiimme?Saa ajaa metsissä miten haluaa ja missä haluaa,ja takuulla on kansainvälinen ajokortti joka takuulla maksaa enemmän kuin ne tienistit mitä hän saa?Mutta nehän onkin ahkeria..
      Se sama ahkera riisinviljelijä saa laittaa pakettiauton peräkopin täyteen kanssa ihmisiään jota suomalaiset ei saa tehdä,ei edes väliaikaisesti.
      Se on kyllä tosiasia että se Thaikku ei todellakaan ole kuin tekiä ,ei se joka on vastuussa...joka mielestäni on se joiden vieraaksi he ovat tänne tulleet.
      On se vaan niin jännää kun lukee noita kirjoituksia.
      Onkohan se tosi että teidän äitinne ja isänne ja setänne jolla on jo ikää on se laiska joka haluaa pienellä eläkkeellään ostaa marjat kaupasta??
      Ja saattaahan se olla ettei heillä ole edes autoa,tai varaa edes pitää sellaista.
      Kannattaisi miettiä ennen kuin puhuu kaikki tietävästi..sillä minäkään en tiedä
      vaikka itse sitä arvioin,mutta tuon verran sentään pystyy saamaan ajatuksia kun oikein pinnistää.
      Minun ajatus mailmassani tuollainen sotii kaikkia fiksuuden muotoja kohtaan!!!ja menee jo rysyn malliin.
      Mutta jokaisellahan on ainakin vielä sanomisen ja puhumisen oikeus jonka ne vanhat laiskat ihmiset aikoinaan sotivat meidän puolesta että meillä olisi jokamiehen oikeudet.Myös rantaruottalaisilla.
      Ei mitään kunnioitusta muita kohtaan???
      On kuulunut että jokamiehen oikeudet on siirtyneet jo pihoille ja puutarhoihin!!ja tämä pitäisi siis sallia???Epäilen että jos menen rantaruottin alueella talsimaan jonkun mökin taakse lähtö tulee vaikka laittaisin kommandopipon päähäni..ja olisin ahkera.
      Ei mekään mennä Thaimaaseen käyttämään heidän kansan tapaansa ,ostamaan morsiammia alaikäisenä!!
      Hmm..tuo menee jo provon puolelle ,mutta menköön..kun hyvät asiat kerran ryssitään ahneudella ja tullaan rantaruottin maalta haalimaan kaikki mitä käsiin saadaan keinolla millä hyvänsä,sillä ei tuota hyvyydessä tehdä vaan rahasta,ja ennen kaikkea ahneudessa.
      Mutta..pullassa on muutakin kuin rusinoita..maassa maan tapa.

    • ei jokamiehen oikeus

      Jokamiehen oikeus on minulle sitä että jokainen Suomalainen saa mennä metsään keräämään marjoja.Mutta kun sinne rahdataan tarkoituksella satoja tai tuhansia kerääjiä ulkomailta poimimaan yhtiöille ammattimaisesti silloin menee jokamiehen oikeuksien yli.

      • x10x10c10

        Aivan samaa mieltä kun kirjoittaja ei jokamiehen oikeus.


    • JuoVaa

      Heips!
      Olen kerännyt vuosia metsästä marjoja. Joka vuosi metsään on jäänyt marjoja! Miksi? Voin vastata. Koska me suomalaset emme kerää niitä marjoja ellei niitä ole torilla myynnissä.
      JouVaa

      • Kaverille kans

        Oletkos kertonut ystävillesi mistä nämä upeat marjapaikat löytää?
        Ehkä heitäkin kiinnostaisi lähteä marjaan kun tietävät mistä poimia.
        Tai ehkä ensikerralla otat heidät mukaan:)


    • j

      Minen muuta tiiä ku että 3 viikkoa rahtasin kahden taikun poimimia mustikoita kauppaan. molemmat tienasivat yli 3000 euroo kolmessa viikossa...Aamukuudelta olivat metsässä ja iltakymmeneltä oli marjat siivottu...Nämä muuten keräsi Lohja-Karjalohja-Nummipusula alueelta...
      ihailtavaa ahkeruutta...!

    • Håh håh!

      Laitetaan marjametsille samanlainen hoitovelvollisuus kuin puumetsille!

      Rangaistus jos maanomistaja ei huolehdi marjoistaan vaan antaa niiden mädääntyä metsään!

      • metsänmies_

        Maanomistaja maksaa sellaisia maksuja ja veroja, joita maattomat eivät maksa. Silloin on myös täysi oikeus päättää itse, jättääkö marjat metsään vai poimiiko ne pois. Ei siinä suunsoittamiset auta.


      • Vinkkarit_rutussa

        Mikä se velvollisuus metsien hoitoon on ? Meilläkin on kuolinpesä, jolla on metsiä etelässä Kanta-Hämeessä. Ei ole kukaan tullut mistään metsänhoitoyhdistyksestä hätistelemään.
        Meillä olisi pitänyt harventaa metsää jo 30 v sitten eikä mitään ole tehty.
        Yksikin nainen kun on joukossa eli sisareni, niin se kyllä hanttiin laittaa aina.


    • KAllePekkala

      Olen valmis maksamaan 20€ sankosta hyvin siistityistä mustikoista.

      • WWWIII

        KALLEPekkala et saa edes Venäjältä kahdella kymmenellä eurolla sankollista Marjoja et mustikoita etkä muitakaan marjoja Yli kolmekymmentä ekeä on sielläkin hinta litra hinta 30-40 ekeä mustikat.SOHVI


      • marjanpoimija...

        Halpaa mustikkaa 20€ ämpäri. Mä olen myynyt eläkeläisille 5-6 €/L, jotkut on maksanut 10 €/L hyvin perattuna. En myy marjayhtiölle marjoja.

        Mustikan perkaamiseen menee enemmän aikaan kun poimintaan. Jos hyvä paikka poimintaan menee tunti kukkurallisen ämpärin ja perkaamiseen menee yli tunti riippuen kuinka hyvin perkkaa roskat.


    • Lex laki

      Ei kyse ole siitä, etteikö metsästä voi poimia marjoja muutkin kuin suomalaiset. Kyse on siitä, että köyhiä hädänalaisia ihmisiä käytetään orjatyövoimana jotta muutaman firman bisnekset pöyrisivät. Kuka teistä on valmis tekemään 15-22 tunnin työpäiviä seitsemänä päivänä viikossa. Ei kukaan.

      Siis työsuhdelaki koskee myös marjanpoimijoita, mutta se on kierretty vetoamalla jokamiehenoikeuteen ja turistiviisumiin. Se pitää korjata, ja se korjataan varmasti tämän vuoden puolella. Paineet ovat jo niin kovat, että asialle pitää tehdä jotakin.
      Kyllä suomalaiset poimivat marjoja, mutta tämä halpatyövoima polkee hinnat niin alas, ettei se ole kannattavaa. Jos ulkomaiset poimijat ovat työsuhteessa ja heistä suoritetaan lakisääteiset maksut ja maksetaan peruspalkka, niin asia on selvä. Valtion mailla voidaan poimia ilman että loukataan yksityismaanomistajien oikeutta.
      Toivottavasti asiaan saadaan viimein oikeudenmukainen ratkaisu. On häpeä Suomelle, että marjaorjia käytetään hyväksi muutaman firman ahneuden takia.

    • cal 308

      hillitsee

    • marjakas

      Kuulun joukkoon joka omistaa metsää ,mutta joka vuosi joku käy poimimassa
      marjat navetan takaa.Itse olen liikunta rajotteinen joten haluaisin käydä lähellä marjassa ja vielä omassa metsässä.Suosittelisin että jos ei ole varaa ostaa metsää niin menkää valtion metsiin poimimaan.

    • 31

      kateutta,,,,,,työttömät makaa kotona ja valittaa eituu toimeen on niin pienipäiväraha menisivät perkele poimimaan marjometsään,mutta kun ei jaksa maksavat kuulemma niin vähän taimaan poimija tulee tuhansien kilometrien päästä ,ei valita poimiipoimii,ja poimii,suomalaiset kahettivat niitäö jotka vihtii yrittää,SUOMALAINEN ON KAHEHTIJA

      • Tosi on.

        Tiiäkkö 31?
        pillu maksaa suomalaisella vähintään 250 egeä,mutta Thaikku neidolta saa pillua 10 egeä..ja saa valita.
        Mieti sitä..31.
        Siis thaimaaseen marjaan kaikki suomen laiskat.
        Joten ei kannattais vertailla.


      • huoraamoja riittää
        Tosi on. kirjoitti:

        Tiiäkkö 31?
        pillu maksaa suomalaisella vähintään 250 egeä,mutta Thaikku neidolta saa pillua 10 egeä..ja saa valita.
        Mieti sitä..31.
        Siis thaimaaseen marjaan kaikki suomen laiskat.
        Joten ei kannattais vertailla.

        Kalliossa Hesassa on 40 thaihieromalaitosta. Ja poliisin mukaan
        kaikissa myydään seksiä äijille jatkuvasti ja säännöllisesti.


    • WWWIII

      Luuletteko tosiaan että suomalaiset lähtee marjametsään,vanhat ei jaksa ja nuoret ei halua,En ole koskaan nähnyt nuoria sienessä tai marjassa.Täytyyhän mansikan kerääjätkin nykyisin värvätä ulkomailta kun Suomen nuoriso rasittuisi liikaa jos joutuisi raskaaseen työhön,siis poimijaksi kun helpommalakin pärjää.Kyllä kotitarve poimijoille on tähänkin asti marjoja ja sieniä riittänyt ja loput mätänee metsiin,siis suotakoon että ulkolaiset poimii ne mitä kateuden aihetta siinä on minulle ainakin on yksi ja sama onko se kerääjä kotimainen vai ulkomaalainen.Niillä siellä kairoilla taitaa takapihakin ulottua usean kilometrin päähän.Kyllä tämä ulkolaisten poimijoiden värvääminen suomeen on meidän omaa syytämme kun emme enää laiskuuttamme viitsi poimia myyntiin.Se siitä SOHVI

      • Mujkelis

        Minä olen 12 ja menen usein mustikkaan. Problems? Kerään mustikoita ja leivon niistä jotain hyvää, puolukoista en pidä joten en poimi, enkä tunne sieniä joten en poimi. Olisi parempi jos kouluissa opetettaisi sienistä ja marjoista enemmän ja vietäisiin marjaan ja sieneen oppilaita niin sais jotain aikaiseksikin.


      • JOKO TAAS

        Luulen että sellun keittäjäkin heittäytyisi laiskaksi jos palkka pudotetaan 2 egeen.
        Luulen että ymmärrys loppuisi siihen.
        Olemme siis laiskoja..lisää somaleja ja musuja maahan saamme käden käänteessä työtä pelkäämättömiä ja rikki viisaita.
        Äly hoi älä jätä.
        Älä yleistä jos et tiedä asiasta mitään.Tule ja kerää paskapapereiden jäljiltä itsellesi makoiset kotitarve mustikat.Se on jokamiehen oikeutta.


      • Mieti

        Lehtiartikkeli Kanta-Hämeen mansikanviljelijästä kertoi palkkaavansa vain suomalaisia poimijoita lähiseudulta ja sanoi, että tulijoita riittää aina... ettei nyt vain olisi taas palkkauksesta kyse,,, kun ulkolainen poimii pienemmällä palkalla.


    • Poukamo

      Jokamihen oikeus koskee Sumalaisia ei muita.ryssä yritti 1945 muuttaa asiaa siinä onnistumatta.Pidetään siitä kiinni edelleen.
      Vain suomalaiset voivat poimia mistä haluavat.

      • Jussuf (se sama)

        Kävin kerran marjassa perheineni. Vähän vaikeata poimia mitään kun vaimo on amerikkalainen ja tyttärellä kaksoiskansalaisuus... Mistä se poliisi tietää kenen poimima mikäkin marja on. Linnaan vain koko porukka.

        Pitäkää tunkkinne! Onneksi on ulkomaisia marjoja joita ostaa. Suomalaisia marjoja en osta koskaan, sillä siinähän saattaisi osallistua rikokseen jossa joku marja on jonkun ulkomaalaisen koskettama! Herrajjumala minkälaisen taudin siitä saattaisi saada!


      • vastarantalainen
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Kävin kerran marjassa perheineni. Vähän vaikeata poimia mitään kun vaimo on amerikkalainen ja tyttärellä kaksoiskansalaisuus... Mistä se poliisi tietää kenen poimima mikäkin marja on. Linnaan vain koko porukka.

        Pitäkää tunkkinne! Onneksi on ulkomaisia marjoja joita ostaa. Suomalaisia marjoja en osta koskaan, sillä siinähän saattaisi osallistua rikokseen jossa joku marja on jonkun ulkomaalaisen koskettama! Herrajjumala minkälaisen taudin siitä saattaisi saada!

        Jos kerran vihaat kaikkea suomalaista noin paljon ,kuin kirjoitustesi perusteella voi otaksua , niin miksi ihmeessä asut Suomessa? Muuta vaimosi kultamaahan, Amerikkaan! Voit sitten mennä huoletta mustikkaan,kun kaikki ovat yhtä ulkomaalaisia!( ja, sinun käsityksesi mukaan, suomalaiset pääsevät eroon inhoamistaan marjarosvoista ja saastutetuista marjoista!) Vai onko peräti niin, että pieni ja inhottava Suomi on kuitenkin "oman maan mansikkaa" parempi, rasismi vähäisempää?


      • Jussuf (se sama)
        vastarantalainen kirjoitti:

        Jos kerran vihaat kaikkea suomalaista noin paljon ,kuin kirjoitustesi perusteella voi otaksua , niin miksi ihmeessä asut Suomessa? Muuta vaimosi kultamaahan, Amerikkaan! Voit sitten mennä huoletta mustikkaan,kun kaikki ovat yhtä ulkomaalaisia!( ja, sinun käsityksesi mukaan, suomalaiset pääsevät eroon inhoamistaan marjarosvoista ja saastutetuista marjoista!) Vai onko peräti niin, että pieni ja inhottava Suomi on kuitenkin "oman maan mansikkaa" parempi, rasismi vähäisempää?

        Jos kerran vihaat noin paljon meitä maahanmuuttajia ja Suomen lakia joka sallii marjastamisen, mikset muuta muualle?

        Itse ainakin valitsen asuinpaikkani ihan vapaasti, katsos kun minulla on koulutusta ja hyvä ammatti. Sinulla maajussina ei ole kuin katkeruus. Taitaa kiukuttaa...


    • dfgjsfhg<sdnhktyu

      Minusta olisi parempi jos siinä olisi poimintarajoitus ulkomaalaisille.

      • Jussuf (se sama)

        Että siis jos jollain on esim. thaimaalaisvaimo, ei se maahanmuuttaja saa poimia edes pihapiiristään puolukkaa. Muuten paikalle ryntää poliisi helikoptereineen ja karhuryhmä aseineen ja pakottaa luovuttamaan puolukkansa suosiolla tai ammutaan siihen paikkaan.

        Vielä parempi: kaikki filippiiniläis- ja thaivaimot ammutaan heti kun he sattuvat kyykistymään jotain turvetta kohti (ilmeisenä aikomuksenaan tehdä POIMINTARIKOS!). Tällä tavalla todennäköisesti saadaan paljon enemmän marjoja mädäntymään metsiin.


      • Ympäristöministeriö

        Jokamiehenoikeudet

        Jokamiehenoikeuksilla tarkoitetaan jokaisen Suomessa oleskelevan mahdollisuutta käyttää luontoa siitä riippumatta, kuka omistaa alueen tai on sen haltija.

        Jokamiehenoikeuksista nauttimiseen ei tarvita maanomistajan lupaa eikä siitä tarvitse maksaa. Jokamiehenoikeutta käyttämällä ei kuitenkaan saa aiheuttaa haittaa tai häiriötä.

        Jokamiehenoikeudet ovat yleisesti hyväksytty maan tapa, ja ne perustuvat eri lakeihin. Jokamiehenoikeudet koskevat myös ulkomaalaisia.

        Jokamiehenoikeudet lyhyesti

        Saat:

        liikkua jalan, hiihtäen tai pyöräillen luonnossa muualla kuin pihamaalla sekä muilla kuin sellaisilla pelloilla, niityillä tai istutuksilla, jotka voivat vahingoittua kulkemisesta;
        oleskella tilapäisesti alueilla, missä liikkuminenkin on sallittua - voit esimerkiksi telttailla suhteellisen vapaasti, kunhan pidät huolen riittävästä etäisyydestä asumuksiin;
        poimia luonnonmarjoja, sieniä ja kukkia;
        onkia ja pilkkiä sekä
        veneillä, uida ja peseytyä vesistössä sekä kulkea jäällä


      • fjtth

        Ja suomalaisille aurinkokielto thaimaassa. Se on niiden luonnonvara. Suomaliset lomailijat saavat liikkua sitten vain öisin tai oikeastaan suomalaisia ei sinne saisi mennä lainkaan..


      • tutkippa paremmin
        Ympäristöministeriö kirjoitti:

        Jokamiehenoikeudet

        Jokamiehenoikeuksilla tarkoitetaan jokaisen Suomessa oleskelevan mahdollisuutta käyttää luontoa siitä riippumatta, kuka omistaa alueen tai on sen haltija.

        Jokamiehenoikeuksista nauttimiseen ei tarvita maanomistajan lupaa eikä siitä tarvitse maksaa. Jokamiehenoikeutta käyttämällä ei kuitenkaan saa aiheuttaa haittaa tai häiriötä.

        Jokamiehenoikeudet ovat yleisesti hyväksytty maan tapa, ja ne perustuvat eri lakeihin. Jokamiehenoikeudet koskevat myös ulkomaalaisia.

        Jokamiehenoikeudet lyhyesti

        Saat:

        liikkua jalan, hiihtäen tai pyöräillen luonnossa muualla kuin pihamaalla sekä muilla kuin sellaisilla pelloilla, niityillä tai istutuksilla, jotka voivat vahingoittua kulkemisesta;
        oleskella tilapäisesti alueilla, missä liikkuminenkin on sallittua - voit esimerkiksi telttailla suhteellisen vapaasti, kunhan pidät huolen riittävästä etäisyydestä asumuksiin;
        poimia luonnonmarjoja, sieniä ja kukkia;
        onkia ja pilkkiä sekä
        veneillä, uida ja peseytyä vesistössä sekä kulkea jäällä

        Mutta jokamiehen oikeutta ei ole, marjanpoimijoita käytetään hyväksi - vai onko tullut taas joku pölkkypäiden muovaama laki.

        Toiseksi, mikäli kyseessä on ryhmä, sillä pitää olla maanomaitajan lupa kulkea toisen maalla. Jokamiehenoikeutta ei ole työntekijöiden käyttäminen järjestäytyneeseen marjanpoimintaan.


      • iso d
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Että siis jos jollain on esim. thaimaalaisvaimo, ei se maahanmuuttaja saa poimia edes pihapiiristään puolukkaa. Muuten paikalle ryntää poliisi helikoptereineen ja karhuryhmä aseineen ja pakottaa luovuttamaan puolukkansa suosiolla tai ammutaan siihen paikkaan.

        Vielä parempi: kaikki filippiiniläis- ja thaivaimot ammutaan heti kun he sattuvat kyykistymään jotain turvetta kohti (ilmeisenä aikomuksenaan tehdä POIMINTARIKOS!). Tällä tavalla todennäköisesti saadaan paljon enemmän marjoja mädäntymään metsiin.

        pössyf! sekoilusi alkaa taas saamaan sellaisia ulottuvuuksia, että olisikohan jo iltalääkityksen aika. ps. ihan totta, älä yritä olla vitsikäs, hauska, sarkastinen tai ivallinen. älykkyytesi ei siihen riitä.


      • Jussuf (se sama)
        iso d kirjoitti:

        pössyf! sekoilusi alkaa taas saamaan sellaisia ulottuvuuksia, että olisikohan jo iltalääkityksen aika. ps. ihan totta, älä yritä olla vitsikäs, hauska, sarkastinen tai ivallinen. älykkyytesi ei siihen riitä.

        Ei kysymys ole vitsistä, ivasta tai sarkasmista. En laske leikkiä toisten kuolemalla kuten persut tekevät.

        Norjan malli sopii maajusseille ja Andersin ihailu jatkuu näilläkin palstoilla. Persut haluavat kaikin mahdollisin tavoin päästä eroon kaikista vähänkin ulkomaalaisen näköisistä ihmisistä, vai väitätkö muka vastaan?


      • Repostelija
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Ei kysymys ole vitsistä, ivasta tai sarkasmista. En laske leikkiä toisten kuolemalla kuten persut tekevät.

        Norjan malli sopii maajusseille ja Andersin ihailu jatkuu näilläkin palstoilla. Persut haluavat kaikin mahdollisin tavoin päästä eroon kaikista vähänkin ulkomaalaisen näköisistä ihmisistä, vai väitätkö muka vastaan?

        Kuule, ei se ihan näin oo. Perussuomalaiset ovat vain halunneet muutosta vallalla oleviin lepsauksiin.
        Taitasin löytää sulle menolippurahat Kreikkaan.


      • vastarantalainen
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Ei kysymys ole vitsistä, ivasta tai sarkasmista. En laske leikkiä toisten kuolemalla kuten persut tekevät.

        Norjan malli sopii maajusseille ja Andersin ihailu jatkuu näilläkin palstoilla. Persut haluavat kaikin mahdollisin tavoin päästä eroon kaikista vähänkin ulkomaalaisen näköisistä ihmisistä, vai väitätkö muka vastaan?

        Suomessa ei ole kuolemanrangaistusta. Miten teillä siellä alkuperäismaassa, jos on kyseessä nainen ulkona ilman omaa miestä, poikaa tai veljeä?


      • Jussuf (se sama)
        vastarantalainen kirjoitti:

        Suomessa ei ole kuolemanrangaistusta. Miten teillä siellä alkuperäismaassa, jos on kyseessä nainen ulkona ilman omaa miestä, poikaa tai veljeä?

        Meillä Suomessa taitaa kuolemanrangaistusta olla käytetty viimeksi sotien aikana. Miehiä ne teloitetut kyllä yleensä ovat olleet.

        Kummallinen kysymys.... onkohan tämä semmoinen kompa?


    • JOKO TAAS

      tämä sama valitus alkaa!kyllähän sinne metään jää vielä tilaa niille mummoillekki noukkia se puoliämpäriä.antakaa ne poimii rauhassa jotka viittii poimia!!!!ja LOPETTAKAA tuo TURHA VALITUS!!!!!

      • Valitus ei ole turha

        TAAS JOKO.
        Jälleen tuossa nähdään se että ei ole palikat kaikki kohdalleen sattuneet.
        Mummo jolla on huonot jalat ja ei ole sitä autoa millä mennä kahdensadan kilometrin päähän marjaan.Mutta thaikulla on se gustavsonnin paketti auto jolla rahdataan 20 thaikkua mummon mökin taakse keräämään marjat.
        Olen muuten sitä mieltä että kaikki etelä suomen laiskat duunarit pitäisi korvata nälkäpalkalla tekeviin Thaikkuihin,alkaisi lokoisat olot meillä täällä.
        Paperiteollisuuskin alkaisi kannattamaan niin kuin vanhana aikoina.
        Saataisiin syödä ilmaista mustikkaa,olot olis kun usan eteläisissä sivistys valtioissa silloin menneinä aikoina.
        JUST JOO.
        Kun on päästy muualla orjuudesta Suomessa vasta opetellaan tavoille.


    • kuka poimii

      Itse ihmettelen sitä että miksi suomalaiset eivät poimi marjoja metsistä?

      Pistettäisiin vaikka nämä maahanmuuttajat yms. poimimaan marjoja etujensa vastikkeeksi, kaikki hyötyisivät.

      Ihmettelen että uuutterat thaimaalaiset tulevat tänne poimimaan marjoja, yhtä hyvin voisivat tulla hakemaan turvapaikkaa... ja saada sosiaaliedut

      • p9o8iyt

        Siksi, että se kilohinta on noin euron. Esimerkki mustikoista: Laske paljonko sä tienaat vaikka mustikalla jos thaimaalaiset kerää niitä koko valoisan ajan, keskimäärin 60 litraa (1 kilo on vähän päälle litran, oisko puoltoista muistaakseni) päivässä. Sen enempää säkään tuskin saisit. Eli sen 12-18 tunnin työpäivän palkka on oikeasti noin 50-100 euroa, riippuen saaliista, eikä mitään tsiljoonia. Se voi tehdä thaimaassa vuoden palkan, eli ymmärrän hyvin, että jos asunnon saa, tänne kannattaa lähteä reissuhommiin, mutta Suomessa se ei ole mitään muuta kun reilua palkkojen polkemista. Ei ylityökorvauksia, ei aina edes lentolippua takaisin firmalta, jos jää pakkaselle. Firmat siis ottaa erittäin halpaa työvoimaa ja työvoima tulee omalla riskillä.
        Suomalaisen kannattaa poimia itselleen. Marjalitra maksaa maltaita, siinä on 5 kertainen voitto vähintään. Joten eniten "tienaa" suomalaisista ne, jotka poimii kaikki itse omaan käyttöön.

        Kyllä marjoja riittää, jos menee poimimaan vaan. Eikä tartte lähteä Lappiin ellei just hillojen perässä halua olla. Mutta aika hiljaista on ollut.


    • Kesätyttö25

      NIIMPÄ NIIN -TÄYSIN SAMAA MIELTÄ! Sanoit juuri sen, mistä pari vko:a sitten tuli käytyä kiivasta keskustelua perhepiirissä. Joku raja sentään, kun jokamiehenoikeutta käytetään nykyään niin törkeästi hyväksi puhtaasti bisnesmielessä. Olisi noille marjoille muitakin innokkaita ottajia, etenkin me opiskelijat joilla rahaa ei mitenkään liikaa ikinä ole vaikka kävisimme lisäksi töissäkin. Puhumattakaan työttömistä ym. meihin vähävaraisimpiin SUOMALAISIIN luettavista!

      • xzyko

        No miksi et mee sinne konttaamaan?! jumalauta..suomalaiset laiskat kateelliset juopot ja muut persreijät vain valittaa!!!!


    • Kaksi.-

      Mummoa meni mustikkaan mutta toinen ei mahtunu.

    • Sirupiru

      On totta, että sinne metsään niitä marjoja paljon jää, mutta sehän on täysin mahdotonta niitä kaikkia kerätä. Mua ei sinällään haittaa, jos ulkomailta rahdataan populaa niitä marjoja meille keräämään kun ei suurinosa suomalaisista viitsi, mutta älkää nyt unohtako sellasta tosiasiaa, että Lapissa lakat on paikallisille tosi tärkeä tulonlähde. Lapissa ei nimittäin työt oo niin helpossa ja mun käsityksen mukaan ihmiset on siellä ahkeria poimimaan lakkoja. Ei varmaan tunnu kivalta, kun joku firma kerkeää sadan ulkomaalaisen kanssa kerätä puoliraakoina suurimman osan lakoista maanomistajan omasta metsästä, vaikka metsän omistaja itse haluaisi marjat poimia. Tuleehan siitä metsästä sille kuitenkin menoja ja metsän hoitaminen on kovaa työtä.
      Mustikoita ja puolukoita taas musta sais ulkomaalaiset poimia niin paljon kun sielu sietää, niitä kun on mättäät pullollaan.

      • terveiset ruotista

        Näinpä, läskipäät!


        Teth oletta vain kiinnostunheet puolukoista ja muusta mehtän moskasta samhaan aikaan kun koko vitun maa on menossa sen sinisen tien. Hälävätän älävänät, tokko tet ees ratiota kuunthele? Miun puolesta hillat ja puolat joutaa jäniksille, sikäli vain kun tuommoset mulukhun ahnimukset ja kortot tapatta omalla hölömöyellänne ihimisiä näläkhään jo kohta vain omilla rappusillanne. Laestadiukselle turphiin!


    • Zinkh

      Jos jänkä joonakset ei viitsi itte kerätä jonkuha ne on kerättävä! Kateus paistaa.

    • Näin minä

      Mielestäni on ihan sama kuka korjaa sadon, saa sitten herkutella niillä metsän antimilla.
      Ihan hyvä että edes ulkomaalaiset tulee kerää, kun oman maan väki on laiskaa ja saamatonta.
      Kuitenkin niin äärettömän paljon suomen kultaa jää keräämättä!

    • Kotimainen Marja

      Jos kerran ulkomalaisilla on jokamiehen oikeus suomen marjoihin, niin eikö suomalaisilla pitäisi olla samanlainen jokamiehen oikeus, mennä kerämään tryffeleitä ynm heidän metsiin?

      • terveisiä ruotista

        Senkun menet, ketä estää. V...u mokomista täällä äläkkä ja naapurisha pallaa ihimisten asunto. Miusta nähen kerhää kuka kerrää, hyvä ko viihtivät. Mutta mikä kumma se on ko suomen kansa viihtii elikkä ees häpiää mokomasta asiasta junkeroija? Hyvät ihimiset, tokko net tajua mihin helevettiin tässä ollaan menossa? Ei, tet vaan ootta kiinnosthunnet marjasista. Ristus!


      • aslakkiikiiii

        Mie käyn jystämässä joka talavi taimaalaista marjaa,joka säällä vähintähän 15h per päivä.
        Meneehän siinä kuuluisaa jounin potennsi ainesta mutta sitä riittää.
        Ja seuraavana päivänä taas uus impi marja eikä maksa juurikaa mitää.
        ja pakkaahan niitä menemää pikkasen raakana.
        Siellä meitä pijetään oikein kunnon työ miehenä ja ahkerana.
        Ainoa huono puoli että pitää pitää kumpparit jalassa,ei ole niin puhtosta kun nämä meijjän marjat.


      • syntipukki62

        No mee kerään helvetin tollo!


    • Kielletään kaikki

      Kyllä Suomessa korpimetsää riittää ja marjoja kaikille halukkaille poimijoille. Ei ole pakko kerätä sieltä missä on iso läjä muita poimijoita.

      Jo lapsena opin koulussa, että kaikki maailman ihmiset mahtuisivat seisomaan Inarinjärven jäälle. Muistaakseni biologian kirjassa sanottiin, että suomalaiset poimivat vuosittain ainoastaan prosentin verran metsien marjoista, muut mätänevät metsiin.

      Luulisi, että ne vähät Lapin asukkaat mahtuisivat vielä metsiin ulkomaalaisten lisäksi.

      • Jussuf (se sama)

        Lappalaisella maalaisella on niin iso ego, että hän tarvitsee ympärilleen n. 10 km säteen jossa ei ole yhtään ihmistä. Jos tuolle radiukselle kävelee kuka tahansa, vaikka toinen maatiastollo, alkaa lappalaiselta maajussilta semmoinen älämölö ettei sitä kukaan kestä.

        Tästä sitten johtuu se jota muukalaispeloksi sanotaan.


      • Se sama
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Lappalaisella maalaisella on niin iso ego, että hän tarvitsee ympärilleen n. 10 km säteen jossa ei ole yhtään ihmistä. Jos tuolle radiukselle kävelee kuka tahansa, vaikka toinen maatiastollo, alkaa lappalaiselta maajussilta semmoinen älämölö ettei sitä kukaan kestä.

        Tästä sitten johtuu se jota muukalaispeloksi sanotaan.

        Kyllä me jussuf (se sama)sinun eukko päätethään alle jos se vaan ei ole sika ruma...Muuten hyi hilivata


      • kommunisteja?
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        Lappalaisella maalaisella on niin iso ego, että hän tarvitsee ympärilleen n. 10 km säteen jossa ei ole yhtään ihmistä. Jos tuolle radiukselle kävelee kuka tahansa, vaikka toinen maatiastollo, alkaa lappalaiselta maajussilta semmoinen älämölö ettei sitä kukaan kestä.

        Tästä sitten johtuu se jota muukalaispeloksi sanotaan.

        persreiät jotka ei ole koskaan omistaneet mitään eivätkä tule koskaan omistamaan mitään ovat AINA ENSIMMÄISINÄ jakamassa muiden omaisuutta.


      • Jussuf (se sama)
        kommunisteja? kirjoitti:

        persreiät jotka ei ole koskaan omistaneet mitään eivätkä tule koskaan omistamaan mitään ovat AINA ENSIMMÄISINÄ jakamassa muiden omaisuutta.

        No tuo nyt ei pidä paikkaansa ollenkaan. Ensimmäisenä muitten omaisuutta rovehtimassa on suomalainen maajussi. Hänelle ei riitä se 500 000 verotonta euroa vuodessa, vaan hän halaa myös muiden omaisuuksien perään.

        Tälläkin palstalla moni maalaistollo olisi ajamassa karjalaiset ja muut maahanmuuttajat pois Suomesta, että saisivat ryöstetyksi heidän omaisuutensa. Stockmann, Schaumann, Hartwall, Ahlström, Rosenlew, Serlachius... kyllä niiden omaisuuksilla muutaman ferrarin taas ostaisi peltoautoksi.


      • iso d
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        No tuo nyt ei pidä paikkaansa ollenkaan. Ensimmäisenä muitten omaisuutta rovehtimassa on suomalainen maajussi. Hänelle ei riitä se 500 000 verotonta euroa vuodessa, vaan hän halaa myös muiden omaisuuksien perään.

        Tälläkin palstalla moni maalaistollo olisi ajamassa karjalaiset ja muut maahanmuuttajat pois Suomesta, että saisivat ryöstetyksi heidän omaisuutensa. Stockmann, Schaumann, Hartwall, Ahlström, Rosenlew, Serlachius... kyllä niiden omaisuuksilla muutaman ferrarin taas ostaisi peltoautoksi.

        valitettavasti hartwallin ja serlakkiuksenkin suomeen tulosta on jo aikaa vierähtänyt. nykyään ulkomailta tunkee lähinnä haitallista ainesta. sinä mukaanlukien.


      • Jussuf (se sama)
        iso d kirjoitti:

        valitettavasti hartwallin ja serlakkiuksenkin suomeen tulosta on jo aikaa vierähtänyt. nykyään ulkomailta tunkee lähinnä haitallista ainesta. sinä mukaanlukien.

        Vielä vähän enemmän aikaa on siitä kun suomalaiset tulivat Suomeen. Hartwallia ja Schaumannia on myös Allah-Aho halunnut poistettavaksi, joten turhaa on puheesi siitä että persuille muka "kelpaisi" joku maahanmuuttaja. Ei kelpaa eikä koskaan tule kelpaamaan. Eivät kelvanneet karjalaiset eivätkä kelpaa Stockmann tai Sederholm.

        Mutta mitään ette mahda... hahahahahahahaaa!


    • jukka_62

      jokamiehen oikeus pitäisi kuulua vain suomalaisille tai ainakin Eu kansalaisille ei muille mutta kun asiat ovat niinkuin ovat sille juurikaan voi mitään ainaskaan köyhä kansa jota poliitikot vetävät kuin pässiä narussa.Firmat voisivat maksaa esim.sille kunnalle jolta marjat poimitaan 1-2 euroa kilo,niin siitä hyötyisivät ehkä jopa paikalliset asukkaat.Ne jotka olivat kys.ohjelmassa ja kertoivat että poimijat tulivat tontille niin itse olisin ajanut ne sieltä pois kivääri olkapäällä sitä oisivat uskoneet tehokkaasti.

    • justiin niin

      Marjateollisuuden pitäisi tehdä yhteistyötä valtion erämaa kämppien kanssa eli suomeksi ulkomaalsiet marjastajat pitäisi VIEDÄ (esim. mönkijöillä) valtion maille ja valtion omistamille erämaakämpille, autiotuville yms. ja heidän pitäisi poimia marjat sieltä minne ei suomalaiset pääse lähellekään autoilla. Eivät häiritse ketään ja tuleepahan oikeasti ne poimimattomat marjat kerättyä
      .( Lapissa saa mönkijää käyttää vain ja ainoastaan paikalliset porotilallise). Näin ulkomaalset olisivat poissa ihmisten lähimetsistä ja asutuksesta. Jos valtiolla ei ole enää eräämaa kämppiä niin yritykset voivat vuokrata niitä Villipohjolalta.

    • terveisiä ruotista

      No vain. Riielkähän äijien ja ämmien marjoista muutamet viikot. Miulle se ja sama. Mie polokasen kunthaa sen hetken ja vain mie pysyn vitamiinissa. Mutta kun kun juuri nythen ne polttavat lontoon, maaliman talous ottaa persnettoo ja työtöntä tulee jotta rojuaa. Kaikhenmaaliman käkkäiivarit vaan tappelee jostain hillanmurusista. Have a nice day!

    • ei marjanpoimija

      Eilisessä A-studion hillasota ohjelmassa lapin mummot ja papat vaan kitisi, kuinka tullaan heidän mailtaan hillat poimimaan! Tuli järkyttävä kuva näistä Lapin ihmisistä ohjelman perusteella, hirveitä valittajia!!!!

    • vox populi

      Metsistä saa poimia jokamiehen oikeudella, muttei pihoilta ja tonteilta...senhän sanoo järkikin!

    • Marjaa vuosikymmeniä

      Et taatusti ole koskaan marjastanut.

    • metsänomistaja

      Mun mettässä ei liiku ku hirvimiehet mun lisäksi ja se on vissi. Marjojakin on pakastin täynnä eikä ole ongelmia niiden löytämisessä. terveisiä vaan varsinais-suomesta

      • Mistä .,

        teitä pönttö-einareita sikiää.
        Kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät pöntöt on näköjään liikkeellä.


    • Vain suomalaisille.

      Puhut asiaa "mummeli"!

    • Lyijyä..niskaan

      Ehkä tulevaisuudessa thaipoimijat ovat riistaa, joiden kantaa pitää vähentää..
      ei muuta ku metsälle ..thaipoimijoiden liha on varmaan aika maukasta..tummaa lihaa nam nam..

      • voi ollakin

        Mutta ihan oma on syynsä.


    • Rape raudoittaja

      kyllä se silla lailla on että marjat vaa suomailaisille hakekoot ulkolaiset marjansa sieltä mistä tulevat tai sitten kaupan hyllyllä

    • marjaton, kalaton

      Näin Etelä-Suomen vinkkelistä valituksen aihe tuntuu ihan älyttömältä, kun metsiin yms. jää mätänemään valtaosa marjoista. Toisaalta pohjoisessa marjastus on isompi sivutienistien lähde kuin täällä etelässä, jossa marjat pääsääntöisesti ostetaan valmiina.
      Mielestäni matjanpoimijoita ulkomailta tuovat firmat vosivat ensin imuroida etelän, sitten keskisen ja lopuksi Pohjois-Suomen metsät, suot, jne. SIten saataisiin suurempi kansantaloudellinen hyöty, palkatut marjastajat enemmän tuloja ja muun Suomen asukkaat saisivat tuntumaa pohjoisosien "ongelmasta".

    • KWE

      Katsoin ohjelman. Hävetti nämä ahneet, suvaitsemattomat ihmiset. He olivat sokean vihan vallassa . Ehkä siellä ei tapahdu mitään. Nyt täytyy ylireagoida kun pyhää reviiriä on loukattu. Joku on käynyt takapihalla. Myrsky pissapotassa.

    • Wake up happy..

      Olet kateellinen laiska paska!

      Itse haluaisit poimia parhaat sienet lähimetsästäsi pienimmällä mahdollisella vaivalla ja myydä ne ryöstöhintaan torilla.

      Ulkomaalaiset keräävät ne isojen lafkojen myytäväksi, ja sitten me järkikuluttajat saadaan ne järkihintaan lähikaupoista.

      Olet tyypillinen ahne valittaja, maalaistollo, joka syyttää ulkomaalaisia omasta surkeudestaan.

      • perus-suomi-poimija

        Niin syyllisiä ovat firmat jotka vetää välistä, en tiedä ovatko ulkomaisia, vai suomalaisia. poimijoille ei varmaan jää paljon rahaa käteen.


    • poh-tija

      Ovatko nämä marjayhtiöt perustettu vain siksi, että ne haluavat auttaa köyhiä ulkomaalaisia ? Eli yhtiöillä ei ole mitään muuta tarkoitusta, kuin antaa töitä köyhille? Ne eivät ole kiinnostuneet esimerkiksi rahasta lainkaan, vaan että köyhät saavat töitä!

    • Maa ja tuska

      Onkohan Venäjällä jokamiehenoikeus kerätä marjoja/sieniä ?.

      • ainakin.-

        siellä ihmisiä on kauppaamassa marjoja sieniä ja perunoita tien varsilla,joten varmaankin saa kerätä ja myydä ihan vapaasti.
        Venäjällä muutenkin saa tehdä aika vapaasti eikä nipoteta joka asiasta.


      • Vai niin,
        ainakin.- kirjoitti:

        siellä ihmisiä on kauppaamassa marjoja sieniä ja perunoita tien varsilla,joten varmaankin saa kerätä ja myydä ihan vapaasti.
        Venäjällä muutenkin saa tehdä aika vapaasti eikä nipoteta joka asiasta.

        Vai saa sitä Venäjällä muutenkin tehdä aika vapaasti eikä nipotella joka asiassa !

        Tuopa olikin uusi tieto !


    • juta yrpiläinen

      laiskat suomalaiset poimimaan marjoja.Varsinkin joutilaat nuoret
      ja peräkammarin ukot ja ämmät.Työttömyyskorvaus pois,jos ei halua lähteä marjaan!!!Kiintiöt esim 60l kesän aikana pitää kerätä!

      • sinkkupoika...

        Joo sellainen sinkkukeräys tapahtuma vois olla ihan ok. Peräkammarinsinkkupojat ja tytöt vosivat tavata metsässä. marjanpoimintaa, ym toimintaa suomalsissa metsissä,


      • et silleen
        sinkkupoika... kirjoitti:

        Joo sellainen sinkkukeräys tapahtuma vois olla ihan ok. Peräkammarinsinkkupojat ja tytöt vosivat tavata metsässä. marjanpoimintaa, ym toimintaa suomalsissa metsissä,

        Olipa hyvä idea,tiedä vaikka saataisiin niitä aitoja etelän herkkuja tänne pohjoiseen tuomaan uutta verta.Tiedä vaikka asenteet muuttuu kun on sukulaisia pohjoisessa ja tutustutaan astialla ja vaihdetaan marjoja..


    • lahokanto

      kuinka moni on tästä porukasta käynyt mustikas ? Metsässä ei marketin myyntikojulla tai torilla ,

    • mustikkaa

      oon käyny mutta huonosti on marjoja. Sääliksi käy niitä thaipoimijoita, pakkotyötä satoi taikka paistoi, muuten jäävät velat maksamatta.

      • ei kuulu meille

        Ja veronmaksajilta ei haeta kipurahoja taikkujen pieleen menneisiin
        bisneksiin ! Se ei vetele !


    • ööh

      • thai poimijat ampuneet jo viime vuonna linnunpoikia tuola ruuaksi mie sen tiiän perkele ne ritsoilla oli sillon ampuneet koppelon poikuuksia . soli se niien johtaja polttanu ritsat mut kuulemma sama mkeno on jatkunu taas
        .


    • hhkhjiu

      Kyllä pitäisi kansallisia perinteitä kunnioittaen antaa marjoen märäntyä mettiin!

    • jääkäriapu

      Joo,eihän jokamiehenoikeus tuota voi tarkoittaa. Muutenkin meno Suomessa on nykyään ihan sikamaista,yleinen rappio täällä rehottaa ja jos joku uskaltaa pistää vähän hanttiin,ovat heti vähemmistövaltuutettu, Halos-pressa ja muut hyväpalkkaiset vanhan vallan edustajat uikuttamassa.Tuohan on ihan maanpetturuutta tuoda ulkomaisia joukkoja valtaamaan yksityisiä maita suomalaisilta.Älkää antako heille anteeksi,sillä he tietävät mitä tekevät!

    • velliperseet...

      Ansiosidonnaista saavat vetelehtijät pitäisi panna metsaan keräämään marjoja ja käpyjä. Jos ei kiinnosta, niin ansiosidonnainen pois.

    • jkla

      Suomalaiset laiskat joutomiehet on jättäneet marjat metsiin vuositolkulla..hyvä että joku on käsittänyt niidenkin arvon ja kerää ne sieltä pois..jälleen suomalainen kateus ja paskanpuhuminen nostaa päätään!!! Suomi on kateellisten ihmisten luvattu valtakunta!.Jos se ottaa kupoliin että ulkomaalaiset ne marjat sieltä poimii niin vois kertoa kuka estää suomalaisia läpikateellisia ihmisiä menemästä sinne ryömimään niiden marjojen perässä! Haloooo!

      • kateuspykälä

        Minun akka ei laske minua metsään. Epäilee minun puikauttavan taikkumuijaa mustikkamättäällä.


      • eikä syyttä
        kateuspykälä kirjoitti:

        Minun akka ei laske minua metsään. Epäilee minun puikauttavan taikkumuijaa mustikkamättäällä.

        Teistä kummallakaan osapuolella ei ole mitään moraalia.


    • Kokemuksestapuhun

      Ei suomalaiset enää jaksa kuin istua baarissa tai kotona tietokoneen ääressä paksuilla persu-perseillään valittamassa. Nehän eksyykin heti jos menevät tieltä 20 metriä.

      Olen käynyt marjassa Lapissa yli 10 vuotta, ja edustan suomalaisittain nuorisoa. Ei ole ulkomaalaiset haitanneet. Jos alle nelikymppisiä suomalaisia näkyy metsässä marja-aikaan, niin ovat vain tulleet illaksi paistamaan makkaraa ja juomaan kaljaa.

    • Vihapuheestasi on tehty tutkintailmoitus poliisille. Sitäpaitsi viekö ne ulkomaalaiset ne marjat mukanaa lentokoneeseen? Ei, kyllä ne myydään suomen markkinoilla. Kaikki tämän tyylinen työ ei kiinnosta suomalaisia ja sen takia ihmisiä tulee toiselta puolelta maailmaa tekemään suomalaisten paskaduunit. Sama homma on mansikkafarmeilla yms. poimijat ovat suurin osa ulkomailta.

    • Jokamiehenoikeus joutaa poistaa,johan se terminäkin on syrjivä.
      Kyseinen oikeus oli perusteltua aikana jolloin yhteiskunta ei järjestänyt minkäänlaista sosiaaliturvaa. Mahdollisuus hakea särvintä metsästä ja vesiltä oli
      tavallaan maanomistajien maksama "vero" jolla pidettiin vaatimattomasti huolta osattomista. Kuinka tänään. Jokamiehenoikeus on käsittämätön oikeus aikana jolloin lähes kaikki palvelut ja oikeudet ovat maksullisia. Pysäköinti,vessamaksut,huoltsikoiden ilmat ja vedet. Jokamiehenoikeuden perusteella voi lomailla ja kerätä satojen eurojen arvosta luonnontuotteita.
      Käsittämätöntä. Alkuun pitäisi rajoittaa keräysmääriä vain omaan käyttöön sekä koskemaan vain oman maan tai maakunnan asukkaita. Myöhemmin kyseinen laintapainen joutaa kokonaan poistaa. Onhan ensiyön oikeuskin poistunut nautintaoikeuksista. Muistakaa nyt kuitenkin ettei yksityisten teiden käyttö moottoriajoneuvoliikenteeseen ole sallittua!!! Siitä on hyvä aloittaa.

    • torppari

      Hallitushan on rajaamassa jokamiehenoikeutta! Se POISTAA sen kokonaan, mikäli metsällle tulee kiinteistövero! Senjälkeen kenelläkään ei ole mitään asiaa toisen maalle. Kyllä tämä kateus on hieno asia. Niitä marjoja jää kuitenkin se 95% keräämättä.

      • näin saattaa tulla

        Näyttää pahasti siltä, että vero on tulossa ja silloin joka mies omistaa
        oman maansa ja voi halutessaan panna rautaa rajalle. Tai hauleja perseeseen.


    • )eufdsfjnsd

      Tässä sitä tarjotaan taas Suomalaista kateutta aasialaisille kotiinviemisiks. Antakaa niiden kerätä marjat metsästä kun te laiskat ja lihavat ette sitä itse jaksa tehdä!

      Niin vähän te niitä marjoja keräätte omaan pakkaseen, että sen määrän keräätte ihan mistä vain.

    • Näinpä taas...

      Kertokaapas ruikuttajat, että mikä se olisi se HYVÄ hinta joka poimijalle maksetaan??? Mustikasta maksetaan 2,5€ tällä hetkellä ja minusta se on jo tosi hyvin. Vai aatteletteko, et pitäs 10€/kg saada? Kävikö mielessä, et mitähän saattaisi sen jälkeen mehut, hillot yms maksaa. Ja sen jälkeen saisi varmasti tuoreesta mustikasta maksaa sen 15-16€ kilo sillä kaikkien kulujen jälkeen tuo sille hinnaksi tulisi.
      Kyllä se taas on todistettu, että Suomi on kateellisten ruikuttajien maa...

      • Että silleen.

        Hinta pitää olla se mikä se todellisuudessa on.Kyllä tuollaisen kateellisen ruikuttajan se pitäisi maksaa kun ei itse jaksa /halua /viitsi itse hakea metsästä vaan keräyttää sen orjatyönä thaimaalaisella riisinviljeliä orjalla.
        Tai ostaa salmonella marjaa "halvalla"joka on tuotu jostain puolasta halpatuonnilla.
        Eipä amerikassakaan aikoinaan ilman sotaa uskoneet että toisen ihmisen hädänalaisuutta ja köyhyyttä saa käyttää hyväksi.
        Ei herra jesus mitä porukkaa..
        Bensasta maksat melkein 4 ekua mukisematta vaikka veli venäläinen myä vajaalla ekulla


    • mies sorvin äärestä

      Kyllä ne ulkolaiset poimijat katoavat, kun aletaan noudattamaan työsopimuslain 1§. Silloin työnantajat (marjayhtiöt) maksavat peruspalkan, määrätään päivittäinen työaika, työnantaja maksaa sotun ja verot. Jos se ei sovi, niin silloin poimijoita ei kannata tuoda Suomeen. Nyt se on riistopohjalta tapahtuvaa pakkotyötä. Sitäkö te haluatte näille nälkämaan köyhille ?

      Ei marjanpoimijat ole mitään villiä työntekijöitä, Suomessa on noudatettava lakia samalla tavalla kuin suomalaistenkin työntekijöiden kohdalla.
      Pidetään huoli siitä, että työsopimuslakia noudatetaan myös marjanpoimijoiden osalta. Ja se on myos heidän etu, sillä huonona marjavuonna saavat ainakin peruspalkan, jotta saavat maksaa matkat ja velat.

      • nosturikuski

        Kuulepas sorvari, meidän rakennusfirmassa on ulkomaalaisia töissä puoli vuotta kerrallaan. Eivät maksa veroja, eikä muitakaan maksuja minnekään. Aloita se parantaminen todellisista ongelmista. Marjanpoiminta on siihen verrattuna pieni ongelma.


    • kiinostaa tietää

      Käykö tällaista poimija-kansaa muissa maissa ja näin hanakasti? Mitä muut valtiot ovat mieltä vieraskansoista metsissään??

      Jos -->perheittäin --->>>> lennetään (ei ole halpaa vaikka miten sen ajattelisis -->tänne asti (haloo!!!), kuluja on tuhansia euroja ruokailu majoitus täällä kuljetukset ym. muut menot. - kuka maksaa ja onko kaikki todella hintansa värtti?

      Pöyristyttävää, että tullaan ja revitään marjat raakoina, koita siinä sitten itse asianmukaisesti odottaa marjan kypsymistä - turhaan - kun se on jo ryövätty!

      Ketä tästä lähdetään kiittämään!!!!

    • hhhhhhhhhhå08u9åbjå0

      Marjanpoimintaan heti jotai veroja? Vaikka poimurivero tai sankkovero? Myös poimitusta saaliista 50% veroa valtiolle, sillä ei työttömät tarvitse ylimääräistä niin paljoa? Onhan heillä kelan päiväraha joka saattaa olla jopa 300e/kk?
      Valtio oisi maksaa maanmistajalle 1000e/kkhehtaaria kohden kipurahaa varastetuista marjoista!

    • xMila

      Miksi? Eivät suomalaiset kuitenkaan siellä metsässä kyki, joten ihan hyvä vain, että joku ne ruoat sieltä käy hakemassa. Säälihän niitä sinnekään on jättää pilaantumaan.

    • Haramies, Kemijärvi

      Hei
      Olen Itä-Lapista ja Kemijärveltä entinen yli 30 vuotta myyntiin kerännyt haravamies eli tiedän mistä puhun!

      Ei ne thait ole sitä varten, että kerävät marjoja, vaan että maksavat n. 40 euroa vrk. siitä, että saavat nukkua kylmässä koulun lattialla, peseytyä kylmällä vedellä, kuivattaa vaatteet ulkona (se joku jos pesee vaatteita) ja auton vuokrasta sekä ruuasta. Eli 700 thaikkua x 40 e/vrk. x 75 päivää n. 2 miljoonaa euroa vuosittain, viidestä kyläkouluista jotka Kemijärven kaupunki möi 20.000 eurolla!

      Kemijärvellä on yli 700 thaikkua eli n. 10 %:a Kemijärven asukasluvusta, jotka aloittavat raan marjan keruun aina kahta viikoa aikaisemmin kuin paikallinen yrittäjä (koskee hillaa, mustikoita ja puolukkaa).

      Lisäksi aloittavat maalintujen ritsapyynnin heti kun tulevat tänne, paikallislehti Kotikymppi teki puolen sivun jutun asiasta ko. asiasta.

      Täällä on melkein kaikkien yksityisten tieosuuskuntin metsäauto-tiet suljettu porteilla tai unohtuneilla traktorin peräkärryillä!

      Thaikut ovat roskanneet muoveilla, viinapulloilla ym. roskilla metsät.

      Itä-Lapissa ei ole minkäälaista metsämarja SATOA. eli thaikut keräävät tällä hetkellä mustikkaa Kainuussa ja Pohjanmaalla päivittäin ja yöksi Kemijärvelle.

      Yksikään thaikkua, jotka ovat tuulle Kemijärvelle eivät tule tekemään nollatulosta, vaan kaikki jäävät velkojien armoille!!

    • älkää syökö marjoja.sudet ja karhut pissii niihin.

    • Valtion marjat

      > Ulkomaalaiset marjanpoimijat keräävät marjoja ammattimaisesti
      > isoille firmoille ja tyhjentävät metsät marjoista ennen maanomistajaa.

      Maanomistajalla ei ole minkäänmoista määräysvaltaa eikä omistusoikeutta maillaan kasvaville marjoille. Niitä marjoja voi verrata siihen että Valtio omistaa ne.

      Siksi maanomistajalle ei edes kuulukaan olla mitään etuoikeutta tai erikoisoikeutta "saada oma osansa" maillansa kasvavista marjoista.

      Se saa joka ensinnä marjat kerää saa ne myös pitää. Tähän asiaan ei maapohjan omistamiset kuulu millään lailla.

      Menkää vaan Kittilän, Saariselän, Inarin jne. suomalaiset itte sinne noukkimaan marjanne. Pitäisi teillä olla aika hyvä etulyöntiasema maaston tuntemuksenne takia.

    • mummeli myös1

      Jokamiehen oikeus on myös Ruotsissa, ettei Suomi ainoa maa ole. Ei kukaan tule tänne orjatyöhön muun kuin paremman elämän toivossa, köyhyys se ajaa nämä ulkomaalaiset poimijat metsiin. Ikävä etteivät saa siitä kunnon korvausta ja monet jää vielä velkaa matkoista.
      He tekevät parhaansa oman elämänsä, perheensä ja tulevaisuuden takia rehellisellä työllä. Vai pitäisikö kaikkien thai-tyttöjen prostitoida itsensä 12v ja nuorempina että seksituristeilla olisi enemmän ja halvemmalla valinnan varaa??
      Enpä kadehtisi, olen ihan tarpeeksi löytänyt marjoja omaan käyttöön ja muutamalle vanhukselle.

      • oli siellä muitakin

        Tulee tänne niitä ns.parempiosaisiakin, joilla oli omaa romunkeräämöä
        ja seikkailemaan pohjolaan. Kaikki ei todellakaan ole taikkuhuoria.


      • "mummeli;;

        Kysyn sulta ja muilta. Kuka käyttää JOKAMIEHENOIKEUTTA, kun voittoa tavoitteleva ritys roudaa maahamme marjanpoimioita? Mielestäni tällä bisneksellä ei ole mitään tekemistä, sillä asialla, mitä laki tarkoittaa jokamiehenoikeudella.

        Maailma on muuttunut, mutta suomen lait eivät tältäosin. Tämä laki tarkoittaa joissakin maissa varastamista.


    • ajan henki
    • jööööööööö...no älkää syökö niitä marjoja..

    • Yualle

      Höbsistä. Tällä viikolla tuli tv:stä ajankohtaisohjelmassa asiaa käsittelevä juttu. Jurputtajina oli muutama mummeli ja papparainen, jolla yhdellä ei ollut edes keruuastiaa mukanaan metsässä samoillessaan ja mummoja paimentaessaan =)

      Eri asia olisi, jos kaikki marjat tulisi kerättyä suomalaisvoimin. Nythän on paljon jauhettu, että alle 60 vuotiaita ei metsään saa ja marjoja märkänee miljoonia tonneja. Kerätköön siis ulkomaalaiset ne, kun emme itse pysty / viitsi =)

      • Höh?

        Ihan itsekkö tutkimuksen teit???Yualle.Taidat olla sama henkilö joka tekee tutkimuksia eikä osaa laskea edes montako sormea hänellä itsellään on.


      • Yualle =)
        Höh? kirjoitti:

        Ihan itsekkö tutkimuksen teit???Yualle.Taidat olla sama henkilö joka tekee tutkimuksia eikä osaa laskea edes montako sormea hänellä itsellään on.

        En ole tehnyt tutkimuksia, sanoinko jossain niin =)

        Tiedotusvälineistä luettua / kuultua on, että vanhukset vain marjastaa, nuoria et metsään saa =)

        Samoin tiedotusvälineistä luettua / kuultua on, että marjaa mätänee mättäille =)

        Kaipa tietovälineet ovat tietonsa jostain saaneet, ei niitä ole ihan ilmasta repäisty =)


    • niiiiiiiiiiii...työttömii suomess tollanen miljoona.eiks työkkäri vois palkata nää
      kereemmään näit marjoloita.sivussä myös ehkä käpyjä.8 e pvä.
      sais syyä niin paljon kun halluu työaekana.

    • vvhjq992n un u¨+++++

      Ai syödä käpyjä vai? Saattaisi tulla masu kipeeksi!

    • mitaaaaaaaaaaaa...poimitaan maljooojaaaa..ampu tuleee..mitaa...
      haluuk mausteita.....apulvaaaaa..

    • Lappilainen J

      Olen itse nuorempana poiminut metsämarjoja myyntiin työttömänä ollessani, tuhansia kiloja vuodessa.

      Suomalaisia työttömiä on turha syyllistää poimimattomuudesta, myyntiin poimiva tarvitsee auton jota kantasuomalaisilla köyhillä ei pääsääntöisesti ole. Myös bensan hinta on monelle liian korkea. Miksi joutilaita elintasopakolaisia ei komenneta marjametsään, heillähän on hienot sossun rahoilla ostetut autotkin? Turha tänne on thaimaalaisia raahata kun työvoimaa löytyy lähempääkin.

    • MENKÄÄ itte

      ...sinne itikoiden, paarmojen, hirvikärpästen ja puutiaisten sekaan kyykkimään selkä kaarella 10h/vrk parin euron tuntipalkalla, ja ennalta tietämättä, et löytyykö edes puolta ämpärillistä puolukkaa, mustikkaa, hilloja tai sieniä.

      Sitten kun olette keränneet vaikkapa pari kuukautta niitä niin rakkaita jokamiehenhillojanne sieltä suolta, iho on palanut rakkuloille, hiki haisee ja nälkä kaivertaa suolta, ohvi on loppu eikä olvia ole koskaan ollutkaan, ja saatte palkaksi vaikkapa 1050€(nii aattelkaa, vielä verovapaasti) et kannattiko?

      Menkää itse älkääkä valittako!

    • jo on paskkaa.itelläni kun ei tässä sattunu olemmaan ihan auttoo käytössä niiii
      työkkäri ilmotti ett on oltava auto tai ei muuten voi olla työkkärinkortistoss.vittuilleessaan se akka laitto mulle työpaikkoja jotka ei ollu kävely pyörämatkan päässä.mutta kun tää työkkäriämmä teki omaa pisnistä joten paikat menivät ns sukulaisille.no kärräitin tämän akan oman edun tavottelusta joten eipähäm tämän akan ihan heti tarvvii töitä tehhä.tosin kuulema viimmeks ovat tarjonneet jottai paikkoo ja matkoo ei ou suuntaan kun tommonen 100 kilsaa.joten siinäpä akka kävellöö tai ostaa työkkärikorvauksil auton.on sitä jottai oikeutta täs mualmas vaikk meleeko harvvoin.

    • lex luuskainen

      ".no kärräitin tämän akan oman edun tavottelusta joten eipähäm tämän akan ihan heti tarvvii töitä tehhä"

      hyvä

      nepotismi on sairaus

    • hei tinä tyhlnmä suommipoikka.tule sinä thailand ja osta marjas potenssilääkkeenä.thailäääänd kunniaan.ja ne mummot tänne verolle.jiiiippiiiiiiiiiiiiiii

      • thailand kunniaan ?

        Kertoisitko todella hyvät perusteet siihen. Thaimaa on läpikorruptoitunut
        kehitysmaa, jonka lähes ainoa turismi on seksiturismia ja ämmävälitystä
        vauraisiin maihin. On rikollisuutta, huumeita, baarihuoria.
        Eli perusteet ?????


    • muuan mies

      Ongelman ydin ei ole noissa marjanpoimijoissa vaan siinä että niitä on ollut täällä liikaa ja marjamaat ovat ylirasitettuja, niin että ne tuota edes kukkia kukinta aikana tarpeeksi
      Tänä kesänäkin oli edellytykset tulla hyvä sato mutta jos kukinta yskii niin mistä niitä silloin tulee
      Marjamaat on suurella joukolla riivitty niin puhtaiksi, ja laajoilla alueilla että kukinta kärsii
      Ennen kun oli vähempi poimijoita jäi paljon maita kesanolle ja niiltä sai sitten seuraavina kesinä
      Olen tehnyt havainnonettä sieltä mistä on saanut marjoja parin kolmeen vuoden aikana, niin ei varmaan seuraavaan kymmeneen vuoteen tule sille alueelle marjoja etenkin mustikkaa
      Hillan kohdalla on ratkaiseva tekijä ollut metsäojituksen jolloin suot ovat kuivuneet
      niin,että saa nappaskengässä kulkea soilla

      On turha puhua että 95% sadosta jää keräämättä, sillä jos on marja sillä täällä
      niin pitää olla miljoona poimijaa että ne saataisiin talteen.

      Olen 50 vuotta joka kesä poiminut marjoja joten tiedän mistä pujhun
      TÄMÄM vuden saton on huippusadoista noin 2-3% luokkaa joten marjanpoimijoiden määrä on suhteeton satoon nähden ja syntyy ongelmia

      Kyllä täällä tilaa on ulkomaisillekkin poimijoille kun on hyvä satovuosi, mutta näillä näkymin sellaista ei ole lähivuosina näkyvissä, koska näinkin hyvien olosuhdeiden
      vallitessa on tullut noin heikko sato

      Marjan poiminta on niin tärkeä asia että sitä pitäis tutkia tarkemmin syitä mistä johtuu nuo satojen heikkenemiset pitkällä aikavälillä

      Tämän päivän suomessa jossa tämä uusavuttomien sukupolvi on tulossa valtaan
      niin tämä sukuolvi kauhistuu jos joutuisi poimimaan marjoja
      Ne eivät tulis toimeen luonnossa koska ne passattu niin että äiti pyyhkii vielä takapuolen aamulla töihin lähtiessä

      • hgjcghc

        Tämä pitää paikkansa. Ulkomaalaisille poimijoille "kehitetään" sellaisia riipimiä ja haravia, joilla lähtee raa'at puolukat ja puolet koko mättäästä mukaan. Poimintatyyli on sellainen heillä, että seuraavan vuoden sato kärsii siitä pahasti. Yli puolet on mustikastakin pelkkää roskaa, ei ihme, että mustikkakilosta maksetaan vain pari euroa. Eihän tuollaisiin monen kymmenen kilon saaliisiin edes pääse ilman oikeasti. Puolet on roskaa.


    • Tänne vain

      Meidän perhe on suomalais-thaimaalainen perhe. Ilolla sukulaisemme ja ystävämme ja heidän ystävänsä tulevat Thaimaasta Suomeen poimimaan marjoja, samalla nauttimaan kauniista luonnosta, puhtaasta ilmasta, leppeästä suomalaisesta kesäsäästä ja tietenkin tervehtimään meidän perhettä. Siinä sivussa kassaan kilahtaa mukavasti rahaa oman perhe-elämän rakentamiseen siellä Thaimaassa.
      Kaikenlisäksi tähän aikaan vuodesta (sadekausi) maaseudulla riisinviljelyalueilla riisipelloilla ei ole tekemistä, joten elleivät he tulisi tänne marjoja poimimaan, olisivat he töissä tehtaissa olemattomalla palkalla.
      Vähän sama kuin Suomen maanviljelijät menisivät tammi-helmikuun ajaksi etelän maihin tekemään jotain kausityötä, josta tienaisi Suomen mittapuun mukaan 30,000 euroa.

    • Metsuri Saharasta

      Monikohan suomalainen maanomistaja marjastaja on katsonut peiliin ja miettinyt, että onko itse tuhonnut hyviä mustikkamaita parturoimalla puusto pois tai antanut luvan ojittaa hillasoita?

    • pahaolo

      Ei kelvannut Kemiläisille Lapin hillat, kun oli paperitehtaat pystyssä.
      Nyt sitten syytetään ulkomaalaisia tämänkin elinkeinon varastamisesta!

      Juntit ovat juntteja, vaikka marjoissa pyörittäisi.

    • "mummeli;;

      Ulkomaalaisista marjanpoimijoita vielä

      Kuka tässä tapauksessa on se joka käyttää jokamiehenoikeutta? Onko se voittoatavoitteleva yritys tai se tänne työsuhteeseen tuotu taimaalainen? Onko yritys ottanut jokamiehenoikeudet bisneksentekoon? Siltä se nyt minusta ainakin näyttää. Poimijaraukat ovat selvästikin hyväksikäytön kohteena kaiken kukkuraksi.

      On se erikoista, että yksityisten maita voidaan käyttää moiseen bisneksentekoon vielä globaalisti.

      On täällä Suomessa merkillisiä lakeja.

    • 10% noukitaan!

      jatketaan VASTA kirjoittelua kun 450000kg ei mätäne metsään...

    • ajatelkaa nyt vähän

      Ettekö ihan oikeasti ymmärrä, ettemme enää elä maatalousyhteiskunnassa. Sanoisin näin: Luojan kiitos, että joku poimii marjoja metsistä teollisuudelle. Minä laiska, kiireinen kaupunkilainen joutuisin muuten syömään ulkolaisia tuotteita.Tai olisin ilman. Se on tietenkin surullista, että thaikuille maksetaan huonoa liksaa. Sitä vastaan minäkin voisin kapinoida, jos ehtisin ja jaksaisin.

      • Jussuf (se sama)

        En nykyisin koskaan syö suomalaisia marjoja, koska ulkomailta tuodut ovat niin paljon parempia, vaikka maksavatkin vähän enemmän.


      • vastarantalainen
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        En nykyisin koskaan syö suomalaisia marjoja, koska ulkomailta tuodut ovat niin paljon parempia, vaikka maksavatkin vähän enemmän.

        Suuri äly on puhunut ! Asut Suomessa ja ostat ulkolaista kalliimmalla. Kaivat omaa hautaasi!


      • Jussuf (se sama)
        vastarantalainen kirjoitti:

        Suuri äly on puhunut ! Asut Suomessa ja ostat ulkolaista kalliimmalla. Kaivat omaa hautaasi!

        Niin, meitä hulluja riittää. Tiedänpä yhdenkin saksalaisen tehtaanjohtajan joka osti suomalaisen soodakattilan Metsolta, vaikka olisi saanut kiinalaisenkin, ja halvemmalla.

        Pitääkin tiedustella häneltä miksi hän kaivaa omaa hautaansa. En tiennyt että hän on semmoistakin tekemässä.


    • marjat ja sienet

      Vastahan jossakin uutisissa sanottiin että n.90% marjoista jää metsään mätänemään kun niitä ei kukaan poimi!!!
      Samaa mieltä edellisen kanssa että se on harmi kun niille ulkomaalaisille poimijoille maksetaan suorastaan ala-arvoista palkkaa.
      Kyllä meille kaupunkilaisille todellakin kelpaa kaupasta ostetut tuotteet olivatpa ne kenen tahansa poimimia. Herää kysymys: Miksi eivät nämä meidän oman maan työttömät niitä poimi??? Tässäkin kejussa heitä varmasti on.
      Turhaa juputusta koko asia.

      • "mummeli;;

        Missä on se metsä, missä ne marjat mätänee? En minä vaan ole sitä vielä löytänyt. Tosin täytyy tunnustaa, että toissa vuona meinasi puolukat mun voittaa ja kyseessä oli sentää n. 100l.

        Taitaa olla nämä asiantuntijat tälläkinalalla "yliopistonkäyneitä pörssimeklareita"


    • Luuletko että

      poliisilla on aikaa juosta joidenkin marjanpoimioiden perässä.

      • kiemunki

        itse luulen että jos 95% marjoista jää poimimatta, niistä suurin osa kasvaa jossain mörönperseessä jonne pitäisi ensin tarpoa pari päivää, ennenkuin marjoja löytyy paljon. eli ongelmana on lähinnä se, että teiden läheltä marjat putsataan tarkasti, mutta kauemmas ne mätänevät. itse ostan marjani rahalla, työtä tekevänä vietän vapaa-aikani mieluiten vaikka kaljoitellen, kuin könyämällä hyttysten syötävänä jossain suolla tai pusikossa. tosin en väheksy lainkaan niitä, jotka siellä hyttysten syötävänä jaksavat marjastaa, vaikka myyntiin asti. late on järkimies, mutta ikäväkseni olen kyllä tullut siihen tulokseen, ettei laphalaista katkerampaa kadehtijaa maan päältä löydy.


    • tyttö13kesäinen

      Itse oon 13 tyttö ja oon ollu nyt sairas (nuhassa ja kuumeessa) ja silti oon meidän marjat poiminu, joten älkää väittäkö KAIKKIA nuoria laiskoiksi. Ja tosiaan, ainakaan mustikoita ei lapista löydy. Ainakaan Koillis-Lapista. Ja mielestäni thaimaalaiset sun muut tulkoon rauhassa tänne poimimaan marjoja.

      • Repostelija

        Kerrankin kuulen järkipuhetta.
        Olen opettanut tuhansia oppilaita ja minusta lehdissä turhaan heitä parjataan. Se on pieni marginaaliryhmä, joka ne jutut saa aikaan.
        Sulle kertoisin, että nuorelle täytyy antaa vastuuta. Ei kuten minulla , joka jouduin pienestä lähtien tekemään töitä kuin orja.
        Sana vastuu tarkoittaa myös , että ymmärtää jo nuorena, että ei pidä kaiken perästä juosta.
        Meillä Etelä-Savon metsät on kaikkia marjoja täynnä. Olisi vaan kerääjiä. Puolukoita näyttää myös tulevan ja paljon.
        tainan kanssa yhtenä päivänä kerättiin 13 litraa vadelmia metsästä, kunnes virta taivaalta ja meiltä hiipui.
        Kunnioitan Sinua! Ja sisu kasvaa ihmisen sielussa.
        Eikä se koulu mahdottomia vaadi, minulla on veikkaus Sinusta, että tulet menestymään elämässäsi.


      • vienotuuli

        Upee nuori oletkin. Omaat katsanyokantaa näitä jääriä enempi...niin laki tietääkseni sanoo et se 2km etäisyys pitäisi olla, he huutavat jotka eivät viitsi persustaansa liikuttaa koneitten ääreltä...heillä se hätä on ja se on nimeltä kateus!
        Hyvää ja parempaa vointia sinulle....flunssa menee ajallaan ohitse, pidäkin mielesi avoimena...lämpimästi terveisiä... olet tulevaisuuttamme.


      • Repostelija
        vienotuuli kirjoitti:

        Upee nuori oletkin. Omaat katsanyokantaa näitä jääriä enempi...niin laki tietääkseni sanoo et se 2km etäisyys pitäisi olla, he huutavat jotka eivät viitsi persustaansa liikuttaa koneitten ääreltä...heillä se hätä on ja se on nimeltä kateus!
        Hyvää ja parempaa vointia sinulle....flunssa menee ajallaan ohitse, pidäkin mielesi avoimena...lämpimästi terveisiä... olet tulevaisuuttamme.

        Koeta parantua, kyllä se ajastaan menee ohi.
        En tiedä laista, täällä se on 150 metriä asumuksesta, ja mikäli on omaa maata lähellä mökkiä, niin siellähän voi tehdä mitä haluaa.
        Meillä on vanha sanonta "kateus vie kalatkin vedestä", taitaa näitä köriläitä kismittää tuo metsämarjojen keruu, kun eivät itse edes vaivaudu liiikkumishommiin.
        Minäkin aloitin pikkupoikana tilejäni tekemään puolukan keruulla.
        Tunnut olevan tosi fiksu nuori tyttö, ja maailma avaa sinulle monia portteja,
        Kun aina vaan jaksat uskoa itseesi.
        Joskus se voi tuntua vaikealta, mutta aina tulee uusi päivä.


      • vastarantalainen

        Sä oot fiksu likka!


      • Jussuf (se sama)
        vastarantalainen kirjoitti:

        Sä oot fiksu likka!

        Sieltä taas persu pedo kaivautuu esiin kellaristaan. Aloittaa mielistelemällä nuorta tyttöä, ja pitää kättä taskussaan...


    • Hilpuomus

      ei muuta kuin joka kylä laittaa osuuskunnan pystyyn ja rupiaa keräämään ja myymään marjat ym. oman kylän eduksi,palkkaatte ite poimijat ja maksatte heille jotain pientä korvausta, samalla otatte itselle talvimarjat taltheen.Koska nytkin te puette ja majoitatte osittain ne ilmatteeksi ja välikädet hieroo käsiään tai sitten ajakaa ne kauas kylien tuntumasta.nimim.itsekin poiminut tyhjää.EI SÄÄLIÄ !

    • repostelija

      Täällä Etelä-Savossa on ainakin niin paljon marjaa jokapuolella, mutt a missä on kerääjät?
      sen verran on vuosia takana, ja itse ns. metsäihminen niin en muista nähneeni tuota marja määrää. Vaimon kanssa kerättiin yhtenä päivänä 13 litraa vadelmia ja olis ollut vielä vaikka kuinka paljon, mutta hämärä tuli...
      Mustikoitakin on jokapuolella todella paljon, ja oon jo katellut, että puolukoita tulee todella paljon.
      Kysyn vielä kerran, missä ovat poimijat.
      Ja lasten vanhemmille,. Pistkää tenavat tienaamaan, eikä niin, et tos on kymppi kai sä tään illan pärjäät kaduilla tällä.

    • Ulkomaal.eijokamiehe

      'Hallituksen pitäsi rajata jokamiehen oikeus koskemaan suomalaisia, koska maailma on muuttunut.'
      Olen samaa mieltä mummelin kanssa, millä oikeudella kaikenmaailman kansalaiset saavat tulla meidän metsiin rosvoamaan meille suomalaisille kuuluvia etuja. Ja mitä hittoa todella jotkut thaimaalaiset ym. itdän perukoilta tulevat tänne ansaitsemaan.
      Miksi, miksi eivät esim. koulut, marttajärjestöt ja partiojärjestöt ota härkää sarvista ja ryhdy kasvattamaan suomalaislapsia keräämään marjoja, sieniä metsistä. HETI kursseja kaikille (suomalaisille), jotka haluavat. Ja valtiovallan pitäisi antaa avustusta kys.järjestöille, jotka edesauttavat suomalaiset lapset ja nuoret tajuamaan, että jonkun ne on kerättävä jos talvella mielii syödä jotain luonnontuotteita. Ei ne mummot ja vaarit jaksa loputtomiin, en tiedä missä määrin enää isät ja äidit ovat omaksuneet perinteen.
      Järjestöjen pitäisi myös kehitellä kimppakyytejä (minibussit esim.) kun joukolla suunnistetaan johinkin marjankeruuseen. Tietenkin maksusta.
      Koska ei kaikilla ole myöskään omaa autoa millä huristella.
      Saa nähdä ryhtyykö hallituksen herrat kiinteistöverottamaan myös metsänomistajia metsäaloistaan???! Silloin tulee viimeistään loppu jokamiehenoikeudesta kerätä marjoja ym. Minä ainakin metsänomistajana (jos olisi sitä metsää) ryhtyisin kieltotoimenpiteisiin, maillani ei astelisi kukaan keräämässä minulle kuuluvia luonnontuotteita.

      Ja pikaisesti laki, joka kieltää muilta kuin suomalaisilta marjojen, sienien ym keruun. Millä helvetin oikeudella se kuuluu heille tällä hetkellä.!!!!
      Suomalaiset kyllä osoittavat mieltään jonkun uskonnon ja homo ym. pervojen perään, mutta asia joka kuuluu talouden piiriin silloin ollaan hiljaa ja hyväksytään kaikki typeryydet esim. kreikan ym. eu-n toilaillut ja mafisomeiningit.

      • Jussuf (se sama)

        "Millä helvetin oikeudella..." kysyy maalaistollo, ja Jussuf vastaa: jokamiehenoikeudella.

        On mukavaa kun voi olla avuksi.


    • minnapuolakka
    • marjasota!!!

      ei ne marjat mätäne sinne mettiin vaikka kaiken maailman ulkomaalaiset ei niiitä keräsikään!! kyllä jokamiehen oikeus pitäs koskea vai ja ainoastaan suomalaisia! ja ne jotka väittää että ne mätänee sinne jos ulkomaalaiset ei kerää niitä on täyttä roskaa! ottakaa huomioon ihmiset että emme ole ainoita tässä maailmassa! linnut ja eläimet syö marjoja myös ja jos aina kaikki kerätään pois niin mistä kasvaa uudet? miettikääs tätä!!

    • uiot

      Tähän vois nytten sitte jokainen niistä, jotka valittelevat ulkomaalaisten vievän omat mustikat, kertoa milloin on itse viimeeksi käynyt oikeasti marjassa.

      Eräs tuttu keräsi yksin yli 60 litraa marjoja viikonlopun aikana. Eipä tullut kuulemma ketään metsässä vastaan

    • kyllä marjat riittää silloin kun on hyvä marjavuosi. ei todellakaan ole ollut tungosta metsässä pari ulkomaalaista vain... tuo jokamiehen oikeus pitäisi informoida ulkomaalaisille mitä se tarkoittaa. ne kun ovat aika röyhkeitä ainakin mitä iltasanomista luin jokin aika sitten.
      onhan tuo harmi ettei suomalaiset itse poimi ja myy marjojansa vaan pitää ulkomaalaisten tulla suomeen elättääkseen itsensä.
      hullun kallista ostaa marjoja torilta. niin kauan kun jaksan poimin marjani itse.
      niin paljon ilmaista ruokaa metsät täynnä ettei kannata valittaa jos ei raha riitä ruokaan.

      sama ongelma on muuten ruotsissakin ja on ollut puheilla että jokamiehen oikeutta pitää muuttaa kerta liian moni ei tiedä mitä se edes tarkoittaa..

    • Repostelija

      Pitäisi olla tullin opasteissa maninta, että se ei nyt ihan tarkoita sitä, että mennään toisten pihalle marjoja tai sieniä keräämään. Kaiketi normi ja järki on noin 150 metriä omalla maalla sijaitsevasta mökistä.
      Metsissä riittää luonnon omia tuotteiita kaikille ja käytännössä se on kuitenkin kaikille yhteistä tuloa. Jos nykyiset mukulat eivät viitsi kerätä, kenttä on vapaana muillekin. Turha valittaa. Tuntuu, että palkannauttijoilla on liian hyvät tulot tuotokseen nähden, kun penskoillekin heitetään rahaa tuosta vaan ja ajellaan hienoilla autoilla.
      Pian meillä kai pestään toistemme paitoja 100€/paita. . Jos virallista, siitä ei hyödy kuin valtio, mutta onko siinä enää mitään järkeä.
      Nauretaan mersun ikkunasta "Ai nuo vielä viittii kerätä marjoja"

    • luonnostalöytää

      Tuo muuten toimii pihlajanmarjojen kanssa, mistä oli jonkun isännän kanssa juttua: eli se paha hapokkuus poistuu syksyllä kun tulee kylmää, otin yhden tertun kokeilen, näyttää toimivan kun se kasvi luulee että on jo syksy :)

      Testaan vaan.

      Hyviä sieniä mitä moni ei huomaa ovat kyllä nuo koivunkantosienet, nimikin on tullut noille siitä kun yleensä kerääntyvät koivun kannon ympärille. Vähän kuin kanttarelleja.

      Noissa sienissä on tuo vaara, että ei sekoita niitä siihen myrkkyseitikkiin, joka muistuttaa tuota sientä paljon, todella tappavan myrkyllinen sitten.

    • hyvä suomi

      kohta siellä on amerikkalaisten/kiinalaisten suuryritysten poimijat tyhjentämässä kaikki suomen metsät jos suomalaiset eivät niitä kerää. tekevät niistä jinjangpong tabletteja ja suomalaiset ostavat ne kalliilla kera myrkkyjen ja eekoodien.

      pitäisi saada jotain rajaa niihin jokamiehenoikeuksiin suomessa. ei ainakaan suuryrityksille marjoja.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      687
      5235
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3554
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3327
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2563
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2399
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1497
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1160
    Aihe