.Voiko joku ihminen olla täydellisen paha? Tarkemmin sanottuna olen Breivikiä miettinyt, ja erityisesti hänet tavannutta pappia. Pappi piti tapaamistaan Breivikin kanssa haastavana, mutta muistutti että Breivik on kuitenkin vain ihminen. Voiko näinkin kamaliin tekoihin syyllistynyt saada syntinsä anteeksi?
Olen joidenkin henkisesti sairaiden ihmisten kohdalla miettinyt, tuomitseeko Jumala heidän tekonsa, jotka he tekevät täyttä ymmärrystä vailla olevina?
Nykymaailmassa lööpit on täynnä väkivaltaa ja yksityiskohtaisia kuvauksia väkivallanteoista. Kuka suojelee enää henkisesti ihmistä, jos heitä jatkuvasti ruokitaan väkivallalla. Olenkohan ainoa, joka kaipaa kirkon rauhoittavaa viestiä siitä, että kaikella on aikansa ja jonakin päivänä tämä julma aika on ohi.
Täydellisen paha
8
<50
Vastaukset
- Näillä mennään nyt
Maailma on pelto, johon myös vihamies kylvi siemensä.
- Näin on
Joo maailmahan on paholaisen vallassa.
- Ovala niksi
Näin on kirjoitti:
Joo maailmahan on paholaisen vallassa.
Näinkö on vakka kirkko on keskellä jokaista kylää, vai juuri siksikö?
"Voiko joku ihminen olla täydellisen paha?"
Ihminen joka olisi täydellisen paha olisi myös kykenevätön elämään tässä maailmassa, aivan kuten myös ihminen joka olisi täydellisen hyvä. Tässä maailmassa sekä hyvä että paha ovat aina läsnä ihmisessä, se on välttämätöntä.
"Tarkemmin sanottuna olen Breivikiä miettinyt, ja erityisesti hänet tavannutta pappia. Pappi piti tapaamistaan Breivikin kanssa haastavana, mutta muistutti että Breivik on kuitenkin vain ihminen."
Breivik ei mitenkään erityisen paha ihminen ole teostaan huolimatta. Hän on hyvin pitkälti vain harhaan johdettu sielu joka toimi pelosta ja muutenkin tarkoitti teollaan saada hyvää aikaan vaikka se olikin ihmishenkien kustannuksella.
Yhteiskunnallisella tasolla joskus monien tarpeet ovat muutamien yksilöiden tarpeita tärkeämpiä.
"Voiko näinkin kamaliin tekoihin syyllistynyt saada syntinsä anteeksi? "
Itse näen asian niin kristinuskossa tekojen kamaluuden määrittää enemmän se miksi tekoja tehdään, sen sijaan että itse teko olisi tärkein. Kristinuskon näkökulmasta Breivikin teko on sinänsä kyllä syntiä vaikka miten sitä tarkastelisi, mutta koska Breivik pyrki teollaan hyvään, tämä tekee teosta melko neutraalin kristinuskon kannalta.
Breivikin suurimmaksi synniksi jää täten käytännössä vain se hän ole henkilökohtaisessa uskossa joka on kristinuskossa tärkeämpää kuin mikään muu seikka. Joten Breivik voi täysin saada syntinsä anteeksi.
Kristinuskon mukaan ei ole syntiä joka tekisi ihmisestä pelastuskelvottoman. Jumalan silmissä kaikki synnit ovat samanarvoisia ja esim. 10 ihmisen tappaminen ei ole yhtään sen pahempi synti kuin yhden ihmisen tappaminen.
Ratkaisevaa onkin enemmänkin se että katuuko ihminen rikostaan ja pyytääkö nöyrästi anteeksiantoa haluten tehdä parannuksen.
"Olen joidenkin henkisesti sairaiden ihmisten kohdalla miettinyt, tuomitseeko Jumala heidän tekonsa, jotka he tekevät täyttä ymmärrystä vailla olevina? "
Eiköhän asia mene niin että tekojen tuomittavuus myös riipu siitä että millaisessa ymmärryksessä ne on tehty. Kaikin puolin asia menee siten että mitä paremmin ihminen tiedostaa tekonsa pahuuden ja haitallisuuden, sitä suuremmasta rikoksesta on myös kyse.- +
Kyllä sul on jutut.
- elakim
Täydellinen paha
Toi on vaikea kysymys. Mä olen sitä pähkäillyt jo kauan kirjoitusten kautta.
Jos hän vetoaa siihen, että `Kukaan ei ole suurempi kuin Herransa`. Niin se voi sillä vedota ihan mihin vain vaikka sanoen, että P e r k e l e on hänen Herransa.
Mulla on muutama ajatuksen poikanen siihen, miten se vetoamus ei menisi läpi `Korkeimmassa oikeudessa`. Mutta ne on vasta luonnostelu vaiheilla.
Mutta kuitenkin jo ihan hyvällä mallilla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli622594Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.262272Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️131652- 1021397
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1251349- 931270
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241133Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411086Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141073Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest58967