Kohta menee kymmenen markan litrahinta rikki. Siis dieselin!!!
Kuinkas tässä nyt näin kävi?
Diesel 8,40 mk/l !!!
18
236
Vastaukset
- Herätys
Herätys nyt oikeasti... Euro on ollut käytössä kymmenisen vuotta. Luulisi jo, että markkahinnat muutetaan euroiksi eikä toisin päin.
- dethleffs
Näyttää siltä, että se on sekoittanut sinun pään. Sitä paitsi, euron ja markan välinen kurssi ei ole enään sama kuin vuoden 2001 lopussa, se on huomattavasti huonompi.
- y
Vaikka markkaa valuuttana ei enää olekaan olemassa, markka-seteleillä on edelleen sama euroarvo kuin 1999. Suomen Pankki lunastaa seteleitä edelleenkin.
- Markka bränner
> enään sama kuin vuoden 2001 lopussa, se on huomattavasti huonompi.
Tolleen on, ja sen perusteella Dieselin litrahinta menee nykyään jossakin 11 Suomen Markan paikkeilla, litraa kohti.
Onneksi Kreikan Drakma tulee niille käyttörahaksi jo ensi vuoden alussa
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/06/kreikan_drakma_seikkailee_reutersin_valuuttakursseissa_2635820.html
Sen perästä pian seuraavat Saksa ja sitten Suomi. Saadaan jatkoss FIM:einä ilmoitettavat naftan hinnatkin taas hiukan järkevämmälle tasolle.- 3
Markalla ei ole kurssia, sitä kun ei enää ole olemassakaan. Jos markka olisi olemassa sen kurssi voisi olla korkeampi euroon verrattuna kuin alussa, Suomi kun on ollut euroalueen vahvimpia talouksia.
- ö
Päinvastoin. Dieselin markkahinta ei euroaikana ole voinut muuttua miksikään. Sen sijaan eurohinta on noussut huomattavasti, joten markka on vahvistunut euroon nähden.
- Päinpäinvastoin..
ö kirjoitti:
Päinvastoin. Dieselin markkahinta ei euroaikana ole voinut muuttua miksikään. Sen sijaan eurohinta on noussut huomattavasti, joten markka on vahvistunut euroon nähden.
Siirtymävaiheessa euron muuntokertoimeksi ("markkakurssiksi") sovittiin 5,945730. Tällä kertoimella markkahinnat jaettiin, jotta saatiin eurohinnat.
Pyöreästi kansa käytti kerrointa 6, eli jos tavara maksoi 30 mk niin sen eurohinta oli 5 euroa. Vastaavasti euroista "tehtiin" markkoja kertomalla eurohinta 6:lla.
Inflaatio syntyy kun tavaroiden hinnat kohoavat enemmän ihmisten ansioihin nähden, eli tavarat kallistuvat ja samaan tavaraan tarvitaan yhä enemmän rahaa.
Euron ja markan inflaatiokehitys on kuitenkin täsmälleen sama, eli markat saa kyllä vieläkin vaihdettua samalla kertoimella kuin 2001 euroksi, mutta euron ostovoimahan ei ole enää sama kuin silloin, näin ei siis myös markankaan.
Kun verrataan nykyhintoja 10 vuoden takaisiin hintoihin, niin huomataan, että tavara, joka v2001 maksoi 6 euroa (=30 mk) maksaa nyt 7,20 euroa, eli inflaatiokerroin on 1,2.
Markkahinnan (teoreetisen) inflaatiokerroin on tietysti sama 1,2, jolloin nykyinen mk-hinta olisi 36 mk.
Ei voi siis verrata, että tavara, joka maksaa nyt 7,20 euroa olisi markka-arvoltaan (6*7,20) 43,20 mk. Ei vaan se olisi kallistunut 36 markkaan, jos meillä olisi markat käytössä.
Jos haluaa tietää mitä nykyinen eurohinta vastaisi markkoina, niin kerroin on tänäpäivänä n. 5 (5*7,20 = 36), eikä enää lähempänä 6:a.
Tilastollinen muuntokerroin oli joku aika sitten muistaakseni 5,3 mutta sehän putoaa inflaation myötä jatkuvasti, joten nuo tarkistamattomat esimerkkilukuni lienevät jopa varsin lähellä "oikeita".
Tässä ei nyt tietenkään ole mitenkään otettu huomioon sitä, mikä inflaatiokehityksen ero olisi ollut jos olisimme pysyneet itsenäisessä markassa, verrattuna nykyiseen euro-talouteen.
- nyt mennään 2011
näköjään niin on käynyt vanhuksille.
- Kansan 6.0-kerroin
> Markalla ei ole kurssia, sitä kun ei enää ole olemassakaan.
Kansa ei viisastele, kansa muistaa.
Vaikka siis herrat miten sanois että ei mitään mk-kurssia ole olemassakaan, eikä vertailuja siksi saa tehdä.
Niin pettämätön kansa kaivelee muistilokeroistaan 5.94573 kertoimen, eli kerroin 6.0 esille. Diesselin litrahinta markoissa löytyy ihan kelppeesti meille edelleenkin.Kansa onkin aika tyhmää.
Suhteuta yleiseen tulotasoon. Siitä se oikea hinta selviää... Toinen tapa on huomioida inflaatio, saa vähän raflaavampia tuloksia.
- Kansan muisti
""Toinen tapa on huomioida inflaatio, saa vähän raflaavampia tuloksia. ""
Meinaat että Diiselin oikeempi markkahinta olisikin jo lähellä 15..20 FIM/litrako? Vai minne asti inflaato on sen hinnan jo kupannut.- laskutaito ?
Jos dieseli maksaa tänään 1,40 euroa/l, niin inflaatiovaikutus huomioiden tuo hinta vastaa markkahintaa 7,00 mk/l.
Opettele nyt edes alkeellinen laskutaito tai kysy viisaammiltasi.
- Inflaatio-löpö
> Jos dieseli maksaa tänään 1,40 euroa/l, niin inflaatiovaikutus huomioiden
> tuo hinta vastaa markkahintaa 7,00 mk/l.
Mikä hitsin laskelma tämäkin nyt taas oikein on, eikö inflaatio vaikuta lainkaan Euron arvoon vaan vain pelkkään Markan arvoon vai?
Syöhän se inflaatio euroa ihan tänäkin päivänä 4% vauhtia
http://www.stat.fi/til/khi/2011/07/khi_2011_07_2011-08-15_tie_001_fi.html
Kyllä selkeintä on ensisijaisesti tehdä vaan laskelmat vanhalla 6.0 kertoimella, koska sen pohjana on kuitenkin vanhaa faktaa. Toisisijaisesti tärkeintä on Suomen pyrkiä eroon koko Eurosta.
Ruotsi ja Tanska eivät ikinä siirtyneet euroon, eikä kummallakaan ole tällaisia Suomen tyyppisiä miljardien maksettavia Kreikalle ja muille maille.
Ja vanhat tutut FIM - EUR valuuttakurssitkin vielä yritetään vesittää jollain ihme yksipuolisella inflaatiokertoimella.- 23
Suomen markka ei ole valuutta. Sillä ei ole kurssia, sillä ei voi maksaa, eikä euroja voi myöskään markoiksi vaihtaa. Se, että Suomen Pankki edelleen lunastaa eräitä markan rahoja vuoden 1999 kurssilla, ei asiaa muuksi muuta.
- Hevosella suurempi
No, älä sinä murehdi, anna hevosen murehtia, sillä on suurempi pää!
Jos ei itse ymmärrä, niin olisiko syytä uskoa viisaampiaan?
"US
Julkaistu: 28.2.2010 9:45
Kun Suomi alkoi luopua markoista ja kolikot vaihtuivat euroiksi, moni opetteli litanian 5,94573. Näin montaa markkaa vastasi yksi euro. Kaupassa käytettiin huomattavasti helpompaa kuuden kertotaulua.
Tutkimusten mukaan joka kymmenes suomalainen käyttää tätä kuuden kertotaulua päivittäin kaupassa, kertoo Helsingin Sanomat.
Ongelmana vain on se, että viimeisestä markkavuodesta on kulunut tasan kahdeksan vuotta. Inflaatio on syönyt euron arvoa.
Yksi euro pitäisikin nykyään kääntää 5,29 markaksi. Kertoimella voi kuitenkin verrata vain keskimääräistä ostovoimaa, eikä tuotteiden hintoja, toteaa Tilastokeskuksen aktuaari Juhani Pekkarinen.
- Jos nyt on tuhat euroa, vuonna 2001 tarvittiin 5 290 markkaa, että sai suunnilleen saman verran tavaroita ja palveluita, hän sanoo." - .. ja siitä seuraa,
Hevosella suurempi kirjoitti:
No, älä sinä murehdi, anna hevosen murehtia, sillä on suurempi pää!
Jos ei itse ymmärrä, niin olisiko syytä uskoa viisaampiaan?
"US
Julkaistu: 28.2.2010 9:45
Kun Suomi alkoi luopua markoista ja kolikot vaihtuivat euroiksi, moni opetteli litanian 5,94573. Näin montaa markkaa vastasi yksi euro. Kaupassa käytettiin huomattavasti helpompaa kuuden kertotaulua.
Tutkimusten mukaan joka kymmenes suomalainen käyttää tätä kuuden kertotaulua päivittäin kaupassa, kertoo Helsingin Sanomat.
Ongelmana vain on se, että viimeisestä markkavuodesta on kulunut tasan kahdeksan vuotta. Inflaatio on syönyt euron arvoa.
Yksi euro pitäisikin nykyään kääntää 5,29 markaksi. Kertoimella voi kuitenkin verrata vain keskimääräistä ostovoimaa, eikä tuotteiden hintoja, toteaa Tilastokeskuksen aktuaari Juhani Pekkarinen.
- Jos nyt on tuhat euroa, vuonna 2001 tarvittiin 5 290 markkaa, että sai suunnilleen saman verran tavaroita ja palveluita, hän sanoo."että jos nyt on 1,40 euroa, vuonna 2001 tarvittiin 7,40 markkaa, että sai suunnilleen saman verran dieseliä pumpusta.
Näin siis 1,5 vuotta sitten, tänään kerroin on vielä pienempi ja taidetaan olla aika tarkkaan diesel-litran nykyhintaa 1,40 vastaavassa markka-arvossa 7,00 mk.
- DM-vertailut myös
> Suomen markka ei ole valuutta.
Tällaista kukaan ole väittänytkään tässä viestiketjussa.
Mutta markka-käsite on olemassa ja mennyt markka-aikakin muistetaan.
Markkahinnoiksi voi eurohintoja edelleen kääntää, ja sen perästä taivastella että onpas kallista dieseliä nyt.
Suomi ei ole edes ainoa tässä. Saksassa kansalaiset tekevät jatkuvasti "kallistumisen" vertailuja eurohintojen muunnoksina D-markoiksi. Ei nekään siellä mitään inflaatiokertoimia mukaan ota.
Sellaisia ei nyt vaan ole tapana eikä kuulu ottaa mukaan tällaisiin vertailuihin. - yeryreuryeu
kun laskette oman palkan markoissa niin esim 50te/vuosi tekee melkein 300000 mk. Markka aikaan tienasin kuitenkin vain 150 t mk/v eli nykyisin palkkaan verrattuna dieselin hinta saakin olla 2X mitä v.2001.
toisaalta silloinen dieslini kulutti 6,3 l/100km nykyinen 4,2 joten pienempi osa palkasta menee dieseliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841