Lapin seidat

Tiedän,että ne ovat ikivanhoja uhripaikkoja,joissa käytiin kysymässä hengiltä neuvoa.Seita suuttui,jos ei saanut uhria ja moni paikallisista tavoista tietämätön on harhaillut pää sekaisena pitkin soita ja tuntureita.Lappilaiset eivät mielllään kulteistaan puhu,mutta olisi mielenkiintoista tietää,käyvätkö poromiehet ja hillanpoimijat vielä seitapaikoilla kysymässä neuvoa ja hyvää onnea reisuilleen.

11

1050

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iänikuinen

Itse asiassa seita ei ole paikka vaan eräänlainen Lapinnoita. Ilmiselvästi sukua sanalle seydr, joka on shamaanin kaltainen tietäjä Pohjois-Norjassa.

• HiisiSeitaLehto

Koulussa opetettiin että lapin seidat sekä varsinais-Suomen ja Viron hiidet on samankaltaisia. Kyse on rituaalisesti arvostettu pyhäpaikka kuten lehto, kalmisto tai kivi. En ole käynyt kertaakaan lapissa muuten kuin lyhykäisesti Rovaniemellä, mutta nuo lapin pyhät hiidet eli seidat olisi kiva vielä omana aikanaan nähdä. Olen myös kuullut että lapissa on puustaveistettyjä pyhiä kalapatsaita jotka törröttää nokkamaassa ja pyrstö taivasta kohden. Vieläköhän lapissa näitä pyhiä kalapatsaita on?

• Kiitos!Minä sekoitin sen varmaan niihin kiviin,joita seitoja varten on pystytetty.En ole koskaan ollut Lapin hillasuolla.Jos tulen,taidan poiketa paikalliseen ravitsemusliikkeeseen ja kysellä paikkaa,josta heruisi pari litraa.Jos siellä ei ole mitään,minua on varmaankin suojeltu lapinnoidan vihalta.

• fnrs

Jaa-a, lappilaisena voin ainakin itse todeta, että seidoilla on viitattu nimenomaan paikkoihin, joissa jumalten tai tai tiettyjen henkien on uskottu asuvan. Kieltämättä seita kuulostaa viittaavan muinaisnorjalaiseen sanaan seidhr, mutta sen merkitys on todennäköisesti muuttunut kattamaan myös sellaisia paikkoja tai esineitä, joihin henkien, haltioiden, hiisien sun muiden uskottiin vaikuttavan. Myös noidat olivat tavallaan tällaisia, enemmänkin henkimaailman välikappaleita yhteiskunnalle, kuin rautapadalla varustettuja käkättäjiä.

Shamanistisen kulttuurin mukaisesti seitoja on ollut myös omia ja niille on uhrattu, kun on ollut kyse henkilökohtaisemmista pyynnöistä tai yksinkertaisesti jatkuvan suosion tavoittelusta - vaikka sitten metsällä tai hillasuolla. Julkisilla seidoilla kävi milloin kukakin, koska sellaisen laiminlyönnistä saattoi seurata koko kylä- tai heimoyhteisölle pahaa. Pohjoisissa kulttuureissa henkiä ja jumalia ei kuitenkaan ole koettu samalla tavalla vaativiksi kuin esim. kristinuskon jumalaa, eikä uhraamattomuus sinänsä tuonut mitään vihoja päälle (paitsi shamaaneille, joilta vaadittiin enemmän), jos ei ollut erikseen asiasta sopinut tai luvannut tarjota.

• Jaaha,kiva kun tämäkin asia alkaa jo aueta!Minäkin uskon sentään johonkin,vaikka olenkin ateisti.Uskon,että niin rakkaudella kuin vihallakin on valtava voima!

• Pikkujuttu

Hei Safirella!

Jänniä juttuja kerrot, mutta opipa yksi asia!

Laita aina pisteen ja pilkun jälkeen tyhjälyönti, niin on kivempi lukea. Katsele vähän muitten kirjoituksia. Tulet huomaamaan, että näin on.

• Seidanpalvoja

Pohjosessa kävin erään järven ranalla seidalla ja kruunuja,euroja ja Norjanmeren rannalta vihreän kiven vein ja toivoin saalista. Kaksi yötä kävin valvomassa ja toisena yönä villisian sain satimeen. Tiedä häntä mutta kiitän ja kunnioitan muinaisia.

• HölkynKölkynTimmeloora

Saita ei seidalle samoa, parempi parran on paeta.

• muovipullo

Seitan, joku vei nunnukan kilikassin.

• Anonyymi

on niitä seitoja ja niitten kans kannattaapi pysytellä väleissä.

• Anonyymi

Tänään ei tartte sepin laidoille mennä, kun kaikk on ihaa toisperosesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      54
      1017
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      98
      1004
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      852
    4. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      135
      802
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      121
      776
    6. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      53
      755
    7. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      45
      656
    8. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      24
      654
    9. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      50
      638
    10. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      610
    11. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      606
    12. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      578
    13. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      35
      560
    14. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      72
      558
    15. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      555
    16. Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta

https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen
      Kuhmo
      12
      554
    17. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      46
      537
    18. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      120
      536
    19. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      47
      515
    20. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25