Pyörätuoli kaatui invataksissa - nainen kuoli

Espoolaiskuski..

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011...97522_uu.shtml

Noissa kiinnityksissä saa olla kyllä tarkkana ja osata ne tehdä oikein ja tietää
mikä on väärätapa kiinnittää.

Niin todennäköisesti joku kiinnityshihna on puuttunut kokonaan
tai irronnut ajon aikana. Klassinen on se pyörätuolin kaatuminen taaksepäin kun autoa kiihdytetään, silloin se saattaa keikata kun pyörätuolin etukiinnityshihna puuttuu. Silloin asiakas pyörätuoleineen selälleen kaatuessaan lyö päänsä auton lattiaan tai muualle.

Lähinnä otin uutisen esiin siksi koska nyt itse olen tuota tehnyt työkseni paljon
niin epäkohtia riittää. Sattuu inhimillisiä virheitä syystä tai toisesta.
Mutta sitten on sekin että joissakin pyörätuoleissa on todella huonot
mahdollisuudet saada niitä kiinnitettyä niiden rungon muotojen takia.

Jos pyörätuolikuljetuksia testattaisiin samallalailla kuin autoille tehdään kolaritestejä niin pyörätuolikuljetukset loppuisi siihen. Koska pääsääntöisesti käytetään vain lantiovyötä ja toiseksi huonekaluputkinen pyörätuoli tuskin edes kestää kolaria vaan hajoaa. Mutta tuskin se asiakas kestää kolaria muutenkaan sen lantiovyön takia.

On näitä yritetty kehittää mutta se menee niin vaivalloiseksi se kiinnittäminen
jos aletaan valjastamaan kuin hevosta 4-pistevöillä
asiakas ihan erikseen kiinni. Kun asiakkaat ja pyörätuolit eroaa niin paljon joskus toisistaan ettei se vaan toimi kovin hyvin.

Se miten asian voisi ratkaista edes jollakin lailla olisi että kuljetuksiin pitäisi olla ihan oma pyörätuoli joka kestää kolarin, sen saa kunnolla kiinni, sen voisi standartoida kiinnityksiltään myös jolloin saisi kunnon kiinnitykset.

http://www.carlstahl.fi/fileadmin/files/cs-fi/Tuote/kuormansidontalaite.pdf
Meillä on tuollaiset 4ZG5. Sidontalaite 50 mm nauhalla 2000/4000kg
hihnat autoissa missä ei ole turvavyömallisia kiskokiinnityksiä.
Räikkäkiinnitys takana ja etuhihnat pikalukoilla. Takaata vaan kiristää tiukalle ja hihnat pitää ainakin vaikka tuoli lähtisikin mutta hihnat pitää.

Edelleen näkee aika heppoisia pyörätuolikiinnityksiä nykyäänkin.
Räikkähihnoja ei ole välttämättä ollenkaan eli tiukkaa kiinnitystä
ei voi edes saada silloin. Muutenkin on hyvä asiakkaan kannallta
että pyörätuoli ei heiluisi eikä liikkuisi yhtään ajon aikana, se ei meinaan
tunnu kovin kivalta kun tuoli liikkuu koko ajan, tulee se tunne että onko
se edes kiinni.

Paras on kiinnitää niin että saa pyörätuolin kiristettyä jotakin vasten kuten vieressä olevaa penkkiä vasten, silloin se kiinnitys on todella tukeva eikä
pyörätuoli heilu yhtään.

12

903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huonekaluputkia

      Kiitos, kerrankin asiallinen kommentti. Vaikka tuoli olisi hyvin kiinni sen rakenteet eivät varmasti kestä. Lannevyö on pelkkä vitsi joka täyttää vain lainpykälät mutta
      ei suojaa asiakasta muulta kuin ei lennä ( ehkä ) kuskia päin !! Tosin selkäranka katkeaa jos auto menee ympäri.

    • Samat säännöt kaikil

      Invataksiautoilu on tällä hetkellä täysin villi ala, kuskeilla on niin kiire, että tuoleja ei ehditä kiinnittää. Kiinnittimetkin on mitä on ja kuten jo sanottua, pyörätuoli ei varmasti täytä tarvittavia vaatimuksia. Yksi työnantaja sanoi minulle kerran, että ei sitä tuolia tarvii kiinnittää, ei se pääse heilumaan, kun takaluukku on kiinni. Suhtautuisipa lainsäätäjä yhtä suurella innolla vammaiskuljetuksiin kuin nyt koululaiskuljetuksiin.
      Montako koululaista on kuollut siksi, että autossa ei ole alkolukkoa? Montako "mummoa" on kuollut siksi, että pyörätuolia ei ole kiinnitetty kunnolla?
      Ja alkolukkohan on ihan naurettava kapine. Ajan yövuoron, tuon auton talliin kuuden jälkeen ja isäntä lähtee koulukyydeille varttia vaille seitsemän ja saa auton käyntiin vaikka "kolomen romillen" humalassa.

      • äly hoi älä.........

        Niin, invataksia eli vaihtoehtoisvarusteltua taksia saa ajaa ihan normaalin ammattiajoluvan omaava henkilö. Mitään erityistä lisäkoulutusta ei vaadita joka on aivan naurettavaa.

        Pääkaupunkiseudulla esim. suuret inva-taksi yrittäjät palkkaavat näitä luku- ja kirjoitustaidottomia henkilöitä ajamaan inva-autojaan. Minusta on täysin vastuutonta ottaa töihin kuljettajaa, joka ei osaa edes kirjoittaa osoitetta navigaattoriin saati laittaa heitä ajamaan inva-autoa.

        Toinen käsittämätön juttu on se, että miten ihmeessä nämä luku- ja kirjoitustaidottomat ihmiset voivat ylipätään päästä taksikurssista läpi?

        Kursseja järjestävät yleensä paikalliset autoilijayhdistykset eli ovatko ne niin ahneita saamaan rahaa näiden koulutuksesta, että läpi päästetään ihan surutta vaikka ei osaa kieltä juuri lainkaan?


    • kirjoitustaidoton,hi

      Vantaalla ainakin taksisännät ovat niin ahneita että ottavat kurssimaksun ja päästävät kaikki läpi jotka haluavat.
      Paras oli yksi uusi "kolleega" joka lentokentällä kysyi englanniksi kuinka asiakkaalle sanotaan hyvää päivää suomeksi :D
      Tämä sankari oli saannut vantaan liitteen juuri vantaantaksi oy:n kursseilta.

      Joten Onnea Vantaa olette taas taksimaailman edelläkäviöitä.Buaah hah.....

      • laatupinssi

        No näitä kielitaidottomia on muissakin kaupungeissa. Ihmetten vaan eikö alalla, jossa kuljetetaan vanhuksia, vammaisia, lapsia jne. vaadita mitään kielikoetta ennen ajoluvan myöntämistä? Miten käy, kun kieltä taitamaton joutuu ajamaan vaikka äkillisen sairaus- tai synnytyskyydin eikä ymmärrä mitä asikas sanoo tai ei osaa edes kirjoittaa osoitetta navigaattoriin? Mitä ihmeen laatua nämä ihmiset taksialalla edustavat?


      • Soompoika

        Toi nyt sinänsä ei ole mikään ihme. Kurssimaksu alkaa olemaan jo niin korkea ettei sinne tavallisella suomalaisella itse maksavalla ole mitään asiaa. Kun työkkäri ja sossut maksavat mamujen kurssin, sitten se on juuri kuvatunlaista.


    • kirjoitustaidoton..

      Lähitaksille on myönnetty Taksialan laatukeskuksen sertifikaatti 8.6.2011.

      Onnea lähitaksi moisesta kunniasta jonka ala myöntää itselleeen!
      .
      Mitään kieli ja muita ongelmia ei siis ole lähitaksi alueella.(hih hih).
      Niin muuten lähitaksikin keksi myös kurssin jotta saa kuljettajakortin muistaakseni sata euroa.

      Voi hyvää päivää sentään,kuinka alas ala voi vajota ahneuksissaan???

      • (hih hih)

        Ja aivan sama myös Helsingissä. Kuljettajakorttia ei saa ilman datakurssin käymistä, hinta lienee sama. (hih hih). Myös HTD:lla on sama sertifiaatti :) Voi hyvää päivää sullekkin (hih hih).

        Kuljettajakorteissa on vaan se ero, että HTD:n kortilla saa auki vain Helsingin laitteet mutta Lähitaksin kortilla kaikkien Lähitaksin kuntien autojen laitteet mikäli on liite usempaan kuntaan. (hih hih).


    • kirjoitustaidoton..

      Sitä juuri tarkoitin onko ahneudella rajaa kun isännät lypsäävät keskuksien kautta rahat alalle aikovilta. Eihän sinne ole muita tulioita kuin sosiaaliviraston maksulapuilla maksavia. Sen kyllä näkee kuljettajien tasosta.

      Kaiken huippu on se että nämä isännät myöntävät vielä laatuserfikaatteja toisilleen.

      • toveritz

        Laatusertifikaatit aika hupaisa homma, kun keskukset on itse keksinyt myöntää itselleen sertifigaatteja.
        Eri asia on jokin ulkopuolinen toimija myöntää ne, kuten muilla aloilla. Tuskin saisi kumpikaan keskus mitään tunnustusta esim ISO2000 järjestelmässä.
        On nää taksikeskukset kyllä ihmeellisiä Kiinan keisareita. Meno on kuin vanhassa Neuvostoliitossa!
        Ja kaikilla kuskeilla udostoverenie licnosti mukana että saa keikkaa Sovjet-taksikeskukselta. Lähitaksissa koko IVY-valtioiden alueelta.
        Ja kurssista vielä kunniamaininta kun isäntien kamut ym sukulaiset saa hyväksytyt paperit vaikka eivät löytäisi edes paikalliselle rautatieasemalle, voi, voi...
        Laatua, HAH; HAH...


      • jjjttt
        toveritz kirjoitti:

        Laatusertifikaatit aika hupaisa homma, kun keskukset on itse keksinyt myöntää itselleen sertifigaatteja.
        Eri asia on jokin ulkopuolinen toimija myöntää ne, kuten muilla aloilla. Tuskin saisi kumpikaan keskus mitään tunnustusta esim ISO2000 järjestelmässä.
        On nää taksikeskukset kyllä ihmeellisiä Kiinan keisareita. Meno on kuin vanhassa Neuvostoliitossa!
        Ja kaikilla kuskeilla udostoverenie licnosti mukana että saa keikkaa Sovjet-taksikeskukselta. Lähitaksissa koko IVY-valtioiden alueelta.
        Ja kurssista vielä kunniamaininta kun isäntien kamut ym sukulaiset saa hyväksytyt paperit vaikka eivät löytäisi edes paikalliselle rautatieasemalle, voi, voi...
        Laatua, HAH; HAH...

        otte ihan tolloja kaikki .. lopettakaa haukkumaan meitä ulkomaalaisia kuljettäjät .. mä olen tottunut kuntelemaan teiden valituksia jokaista asiasta .. ottakaa masennoslääkettä ajoissa , että päiväni pelastuu ..


    • Pieni pää iso mieli

      Itse olen jo vuosia ihmetellyt, että eikö tuolien kiinnityksiin todellakaan voi kehittää järkevämpää kiinnitysvälinettä. Siellä lattialla solmussa, hiekassa ja paskassa pyörivät räikkäliinat ei minun mielestä kuulu henkilökuljetuksiin.
      On selvä, että kolaritilanteessa tuoli antaa periksi, mutta mielestäni kiinnitys pitäisi hoitua pikalukko (turvavyö) tyyppisin mekanismein. Tuoli vaikka katosta kiinni tälläisellä pistesysteemillä, niin pysyy ainakin pystyssä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2751
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      954
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    9. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      66
      862
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe