Moderni fysiikka - onko noviisilla mitään toivoa suorittaa?

12+10

Fysiikan asiantuntijat ja gurut, mitä olette mieltä - voiko alla olevista vaatimuksista suoriutua tentissä ja oppia ko. asiat parin kuukauden aikana? Varsinkin jos ei ole aikaisemmin lukenut mitään fysiikkaa?


Kurssin suoritettuaan opiskelija:

1. osaa erityisen suhteellisuusteorian, kvanttimekaniikan, kiinteän aineen fysiikan, sekä ydinfysiikan perusteet;

2. osaa päättää, milloin systeemiä tai annettua ongelmaa on kuvattava kvanttimekaanisesti ja milloin riittää klassinen tarkastelu;

3. osaa päättää, milloin kinematiikan probleemassa on käytettävä suhteellisuusteoriaa ja milloin riittää epärelativistinen (klassinen) tarkastelu;

4. osaa soveltaa opittuja asioita yksinkertaisissa probleemoissa;

5. osaa kertoa miten aineen eri olomuotojen makroskooppiset ominaisuudet selittyvät atomi- ja molekyylitason ominaisuuksista ja miten näitä ominaisuuksia voidaan mitata;

6. osaa kertoa millä eri tavoin kiinteä aine pysyy kasassa ja millaisia hilarakenteita luonnosta löytyy;

7. osaa kertoa mitä eroja on eristeillä, puolijohteilla ja johteilla sekä mistä nämä erot johtuvat;

8. osaa kertoa mikä on nykyfysiikan mukainen kuva atomiytimen rakenteesta sekä ymmärtää mitä fissio ja fuusio tarkoittavat ja miten ne liittyvät energian tuotantoon.


Kiitos vastauksesta jo etukäteen:)

20

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Astrodamus

      "Fysiikan asiantuntijat ja gurut, mitä olette mieltä - voiko alla olevista vaatimuksista suoriutua tentissä ja oppia ko. asiat parin kuukauden aikana? Varsinkin jos ei ole aikaisemmin lukenut mitään fysiikkaa?"

      Eipä täällä taida asiantuntijoita olla guruista puhumattakaan. Entisenä opettajana voin vastata, että listasi on pitkä ja monitasoinen. Heitän kommentteja, mutta kuten erään oluen mainoksessa "älä ota tätä vakavasti"


      Kurssin suoritettuaan opiskelija:

      1. osaa erityisen suhteellisuusteorian, kvanttimekaniikan, kiinteän aineen fysiikan, sekä ydinfysiikan perusteet;

      - Riippuu aivan, mitä perusteilla tarkoitetaan. Kuten varmasti hyvin ymmärrät, niin jo kohta yksi kattaa hyvin laajan ja vaikeatajuisen fysiikan kentän. Onko perusteissa kyse terminologian ja yleisimpien lainalaisuuksien tuntemisesta vai enenmmästä, on melko ratkaiseva kysymys.

      2. osaa päättää, milloin systeemiä tai annettua ongelmaa on kuvattava kvanttimekaanisesti ja milloin riittää klassinen tarkastelu;

      - Tämä on paljon selkeämmin rajattu, mutta vaatii ymmärrystä kvanttimekaanisen ja klassisen fysiikan rajapinnasta. Ex opettajana sanoisin tavoitetta hyväksi ja selkeästi määritellyksi. Hämärän raja saattaa toki löytyä tästäkin, jos haluaa saivarrella.

      3. osaa päättää, milloin kinematiikan probleemassa on käytettävä suhteellisuusteoriaa ja milloin riittää epärelativistinen (klassinen) tarkastelu;

      -Taas hyvä tavoite, vaikka tarkka rajanveto onkin hankalampi. Se riippuu oikeastaan siitä, kuinka suuri virhe lopputuloksessa sallitaan.

      4. osaa soveltaa opittuja asioita yksinkertaisissa probleemoissa;

      -Ympäripyöreä palstantäyte.

      5. osaa kertoa miten aineen eri olomuotojen makroskooppiset ominaisuudet selittyvät atomi- ja molekyylitason ominaisuuksista ja miten näitä ominaisuuksia voidaan mitata;

      -Vaikea ja laaja aihealue. Osin tieteellekin käsittääkseni hämärää aluetta. Vaatisi mielöestäni tarkempaa rajausta. Kai teille on annettu kurssimateriaali. Sen perusteella kun vastaa, luulisi riittävän.

      6. osaa kertoa millä eri tavoin kiinteä aine pysyy kasassa ja millaisia hilarakenteita luonnosta löytyy;

      -Molekyylisidokset eivät ole ylivoimaisia. Vetäviä voimia. (heh)

      7. osaa kertoa mitä eroja on eristeillä, puolijohteilla ja johteilla sekä mistä nämä erot johtuvat;

      -Peruselektroniikkaa. Ei kovin vaikeaa, vaikka kvanttifysiikan puolelle sekin taitaa mennä. Turtonin "Kvanttipiste" kertoo perusteista melkoisen helpolla tavalla.

      8. osaa kertoa mikä on nykyfysiikan mukainen kuva atomiytimen rakenteesta sekä ymmärtää mitä fissio ja fuusio tarkoittavat ja miten ne liittyvät energian tuotantoon.

      Ytimen rakenne ei liene ylivoimainen. Ei myöskään fuusio ja fissio. Jos tässä ei ole knoppia, tämä tuntuu Aku Ankka kysymykseltä joihinkin muihin verrattuna.


      Kiitos vastauksesta jo etukäteen:)

      "Aikaisemmin mitään fysiikkaa"
      Mitä tarkoitat? Kai sinulla edes lukion fyssa on takana, jos tuolaiseen tenttiin lähdet?
      Vaikeus ja se riittääkö aika riippuu kokonaan vaatimustasosta. Intensiivisellä kahden kuukauden opiskelulla aihealueesta saa varmasti jonkinmoisen yleisnäkemyksen. Tuolla rajauksella tentistä voi tietysti tehdä sellaisen, ettei vuosikaan välttämättä riitä.
      Voitko kertoa, missä moinen tentti ja minkä tason opiskeluun liittyy?

      Ps. Kuten kirjootin. Älä ota tätä vakavasti.

      • ytrujyktyuku

        Ei taida täällä olla kyllä entisiä opettajiakaan, korkeintaan paskanjauhajia.


      • Astrodamus
        ytrujyktyuku kirjoitti:

        Ei taida täällä olla kyllä entisiä opettajiakaan, korkeintaan paskanjauhajia.

        Satuin olemaan ensimäiset ja viimeiset työvuoteni opettajana. Paskanjauhaja voin kyllä olla siitä huolimatta.


    • 7+12

      Kiitoksia. Yllä oleva oli siis kurssin tavoitteet - alla on yksi esimerkki tentti muutaman vuoden takaa. Nyt kun tuota kirjoittelin niin alkoi jo usko loppua.

      Kyseessä DI-opinnot, lukiossa lyhyt fysiikka vuosikymmenten takaa :D

      Tässä tenttikyssäreitä - onko vaikeita oppia jos matikka on jotenkuten hallussa? Ja jos ei kaikkiin tarvitse vastata niin teoriallakin saa muutamaan vastauksen? Haaveena läpipääsy:)




      1. Hiukkasen liike-energia on yhtäsuuri kuin sen lepoenergia. Millä nopeudella hiukkanen liikkuu?

      2. Natriumin irroitustyö on 2,3 eV. Mikä on suurin mahdollinen valon aallonpituus, joka kykenee saamaan aikaan valosähköisen ilmiön? Kuinka suuren liike-energia fotoelektronit korkeintaan saavat, kun natriumia valaistaan 200 nm:n säteilyllä?

      3. Hiukkanen pääsee liikkumaan x-akselilla pisteiden x=0 ja x=1 välillä, jolloin sen aaltofunktio on w(x)=ax. Muualla w=0. Mikä on todennäköisyys, että hiukkanen on pisteiden x=0.45 ja x=0,55 välillä? (HUOM. en saanut oikeaa merkkiä – w:ltä näyttää..)

      4. Kuvitellun yksi-elektroniatomin energiatasolle n=1 päättyvän spektrisarjan neljän ensimmäisen viivan aallonpituudet ovat 120 nm, 100 nm, 90 nm ja 84 nm. Spektrisarjan aallonpituuksien alaraja on 80 nm. Määrää viiden alimman energiatason energiat elektronivolteissa sekä konstruoi energiatasokaavio.

      5. Platinan K-absorptioraja on 15,8 pm ja K-sarjan spektriviivojen aallonpituudet ovat 18,8 pm (K alfa), 16,4 pm (K beta) ja 15, 9 pm (Ky). Konstruoi platinan röntgenspektriä vastaava energiatasokaavio.

      6. Alumiinin valenssi on 3. Sen FCC-hilan hilavakio on 0,4047 nm. a) Määrää alumiinin johde-elektronien tiheys b) Mikä on alumiinin Fermi-energia? c) Mikä on Fermi-energiaa vastaava elektronien nopeus? d) Mikä on em. elektronien de Broglie`n aallonpituus?

      7. Tee selkoa yleistä suhteellisuusteoriaa tukevista havainnoista.

      8. Kvanttimekaniikan perusolettamukset.

      9. Selitä a) vetyatomin kvanttiluvut b) Heisenbergin epätarkkuusperiaate c) Zeemannin ilmiö d) Fluoresenssi-ilmiö e) Fermi-energia

    • 6+19

      Niin ja vielä jos joku täällä osaisi noihin kysymyksiin vastata niin olisin todella kiitollinen!

    • Jukk4

      Saatat päästä tentin läpi jollakin huonolla numerolla. Yleensä se tarkoittaa että tärpit osui mutta et tiedä aiheesta juurikaan. Kiinnitä huomiota opintopisteisiin/opintoviikkoihin. Jos kokonaisuus on alle 8 opintopistettä (nyrkkisääntönä 1 opintopiste = 1 viikko (40 h)) opiskelua, ja tarvittavat lähtötiedot on niin saatat jopa asian ymmärtää.

    • Heh !

      No tuota, fysiikan opinnot yliopistoissa tietysti tähtää tuollaiseen perustason fysiikan ymmärtämiseen. Ehkä voisimme puhua tarkoittamasi osaamisen laajuudesta, että se olisi esim. LuK:n oppiarvoa vastaava tietotaso. LuK:n "tutkinto" on 120 opintoviikkoa eli laskennallisesti fysiikan opiskelijoilta menee tuon tietämyksen saavuttamiseen 120 työviikkoa eli yleensä kolme opiskeluvuotta. Toki tuossa on joitakin kieliopintoja ja joitakin muita yleisiä opintoja, mutta muut näistä on katsottu olevan juuri tuon tietämyksen tarvittavia tukitietoja tai sitten itse asiaa (no, on tuossa vielä joku tutkielma, jonka laajutta en nyt jaksa tarkistaa), niin voimme arvioida, että opiskelijalta menee vähintään 100 viikkoa siihen, että hän saavuttaa ko. tason.

      >

      Mitäs luulisit ?

      Jep, tuskin olet niin suuri lahjakkuus, että pystyisit oppimaan asiat kahdessa kuukaudessa kun oikeasti lahjakkailla ihmisilläkin menee useampi vuosi.

      Tällä palstalla on tietysti juuri Sinun kaltaisiasi tyyppejä, joilla ei ole mitään fysiikan tuntemusta, mutta jotka kuvittelevat hallitsevansa asian täydellisesti - jopa huippututkijoita paremmin. Älä Sinä kuitenkaan sorru tuollaiseen megalomaniaan.

      Noh, googletin tuon kurssin, niin se on ilmeisesti aivan aivan pintaraapaisu itse asiaan (lähinnä siis aiheen esittelyä), jonka laajuus on 6 opintopistettä. Tämä tarkoittaa n. neljän viikon työtä, joten kyllähän se pitäisi fysiikkaa tuntemattomaltakin sujua parissa kuukaudessa - mutta siis miten syvällistä tuntemusta tuossa tarkoitetaan, on eri asia. Ei Sinusta tule fysiikan asiantuntijaa pelkästään tuollaisen pikkukurssin suoritettuasi. Hienoa tietysti on, jos Sinulla on kiinnostusta aihetta kohtaan. Mene ihmeessä kurssille.

    • 9+7

      Heh! - Kiitos "kehittävästä" vastauksestasi.

      Nimenomaan ei ole tarkoitus tullakaan fysiikan asiantuntijaksi vaan suorittaa pakollinen täydentävä aine (joku fysiikan kurssi), jotta saan DI opintoni loppuun aivan toiselta alalta.

      Alalta, jolla ei ole mitään tekemistä fysiikan kanssa mutta kun DI:llä pitää olla fysiikkaa suoritettuna..

      Onko vika yliopistossa vai missä kun tällästä tuubaa joutuu opettelemaan vaikka opinto-ohjelma on jotain ihan muuta.

      Mitäs kuule luulisit?

      Heh heh.

      • Astrodamus

        "Onko vika yliopistossa vai missä kun tällästä tuubaa joutuu opettelemaan vaikka opinto-ohjelma on jotain ihan muuta."

        Vai onko vikaa yhtään missään?
        Jospa kurssi onkin laajuudestaan huolimatta syvällisyydeltään ja vaatimustasoltaan sellainen, että se katsotaan kaikille rippainsseille yleissivistäväksi? Nykyään voi olla kohtuuton vaatimus tietää oman alansa ulkopuolelta juurikaan mitään. Oman spesialiteetinsa ulkopuoleta mielestäni pitäisi alastaan tietää ainakin perusteet.
        Tyttäreni, joka valmistuu juuri molekyylibilsasta maisteriksi sanoi taannoin lehmää sonniksi sillä perusteella, että kyseisellä elikolla oli sarvet. Biologiakin on näemmä hyvin laaja alue.

        Spesialistien ihannointi on saattanut viedä siihen, ettei "yleismies Juntusia" haluta kouluttaa missään määrin. Jonkun pitää kuitenkin ne rajapinnatkin hoitaa.
        Jo ammoin edesmennyt fysiikanopettajani määritteli huippuspesialistin derivaataksi: "tietää kaiken... ei mistään".

        Mieti sitä.


      • Heh !

        >

        Ole hyvä vaan. Kysy, jos on vielä jotain epäselvää.

        >

        Mutta päätit sitten jättää tarkoituksen kertomatta aloituksessa kokonaan ? Mikä järki siinä oli ? Täällä sitten vaan ihan arvaamalla pitää yrittää keksiä, minkä tasoista tietämystä tavoittelet.

        >

        Siis mikä diplomi-insinöörin ala on sellainen, jossa fysiikka ei ole tukitieteenä ? Hämmästyttävän vähän tuota fysiikkaa mielestäni on.

        >

        Mikä se opinto-ohjelma sitten on ?

        Luulen, että fysiikka kuuluu olennaisena osana tukitieteeksi tutkintoosi. Sitä vaikuttaa olevan jopa yllättävän vähän.


    • xxxopiskelij(j)a

      Muuten vain ""1 opintopiste = 1 viikko (40 h)) ""
      eikö tämäkin ole muuttunut ja 1 v = 1,5 p

      • Heh !

        >

        Häh ?

        En ainakaan huomannut, että olisin kirjoittanut virheellisesti. Tosiaan, kirjoitin, että 6 op:n kurssi vie laskennallisesti 4 työviikkoa. Tähän ajan arviointiin sopii tuo vanha yksikkö oikein helvetin hyvin. Siksi käytin sitä (ja se toki on usein käytössä puhekielessä vieläkin - kuten markat oli euron jälkeen).

        [En tosin tiedä, liittyikö tämä kommentti minun kirjoitukseeni lainkaan.]


    • 6+15

      Noh, mietitään ankarasti kaikkia näitä kommentteja. Ja yritän nyt kaikesta huolimatta kuitenkin tuota Modernia fysiikkaa koska se on ainoa alue fysiikassa, joka kiinnostaa edes vähäsen.

      Moderni fysiikkahan ei ole ainoa vaihtoehto vaan tarjolla olisi myös mm. aalto- ja valo-oppi vaihtoehtona. Helpompaa kenties mutta ei mitään motivaatiota.

      Kiitoksia kuitenkin kaikennäköisistä kommenteista - jotenkin kommentointien laatutaso vastaa hyvin ennakkokäsityksiäni alan "asiantuntijoista".

      Näkemiin ja kiitos vielä kerran vaivastanne:)

      • Heh !

        >

        Heh, arvostelet nyt meitä vaikka suurin ongelma koko asiassa oli se, että et kertonut mitään, minkä vuoksi ja millä tasolla oikeasti halusit tietosi opiskella.

        Ehkä viisas ihminen olisi vaikka linkannut ko. kurssin kuvaussivulle ja sitten esittänyt kysymyksensä kertoen ehkä sen, miten paljon fysiikkaa (ja matematiikkaa) on taustalla.

        No, ehkä tämä oli yksi asia, joka Sinun on opittava ennen DI:ksi valmistumistasi (ainakaan toivottavasti et toista tuollaista virhettä).

        >

        Eiköhän tuo "helppous" ole liitoksissa hyvin paljon fysiikan taitoihisi. Jos et ole fysiikkaa lukiossa suorittanut kuin pakollisen, niin kyllä ne valo-opin alkeet voi silti melkoisen vaativia olla.

        Mikä ihme ihmisillä on, että aina pitää päästä vaan mahdollisimman helpolla.


    • 11+14

      xxxopiskelij(j)a
      "Muuten vain ""1 opintopiste = 1 viikko (40 h)) ""
      eikö tämäkin ole muuttunut ja 1 v = 1,5 p"


      Joo, tämäkin on jo 3 vuotta vanha muutos, että voi siitäkin päätellä mistä lähtökohdista kommentoidaan :D

      • Heh !

        Eikö tuo vanha yksikkö ole mielestäsi erinomaisen hyvä arvioimaan työhön käytettävää aikaa ?

        Vai siis mikä puristaa ?

        Minä ainakin olen opintojen kanssa tekemisissä, joten minulla on kyllä ihan tämänhetkiset tiedot olemassa (vaikka ei kylläkään suoraan fysiikan alalta).


    • DI ID

      "Joo, tämäkin on jo 3 vuotta vanha muutos, että voi siitäkin päätellä mistä lähtökohdista kommentoidaan :D"

      Pitääkö kommentoijan mielestäsi olla korkeakoulun oppilas tai opettaja voidakseen tietää asiasta? Jospa neljä vuotta sitten opintonsa päättänyt DI:kin sentään jotain tietäisi.
      Kommentistasi voi päätellä, millä tasolla looginen ajattelusi on :D

    • 14+17

      Jees,

      pyydän nöyrimmästi anteeksi, että en älynnyt aloitusviestissäni kertoa koko opiskeluhistoriaani. Tämä johtuu vain siitä, että olin toisilla keskustelufoorumeilla tottunut erilaiseen vastaanottoon.

      Lisäksi pahoittelen, että vastoin kaikkia periaatteitani provosoiduin ilkeistä, typeristä ja vähättelevistä vastauksista.

      Oli tuolla alussa muutama ihan normaalikin vastaus, kiitos niistä.


      Loogisin terveisin: KTT ja kohta myös DI Modernilla fysiikalla varustettuna.

      • Yksi vastaajista

        Tuollaiseen kysymykseen on melko vaikea vastata, jos ei lainkaan tunne kysyjän tasoa. Ensin luulin trolliksi.
        Täällä S-24 palstalla saa takuuvarmasti heikkotasoisia vastauksia, mutta joskus on ihan asiaakin seassa. Kyllä täälläkin joitain täysipäisiä kirjoittelee.

        Onnea opiskeluusi ja ennen kaikkea työn iloa. Fysiikka on mukava asia.


      • Heh !

        >

        No, nyt alkaa olla toinen ääni kellossa.

        Vielä kun justeerataan tuota asennettasi hivenen, niin ollaan lähellä: kukaan ei vaatinut koko koulutushistoriaasi, mutta vastausta varten tarvittavat tiedot kuitenkin olisi järkevään viestiin sisällytettävä. Siis esim. että olet DI-opiskelija eikä Sinulla ole ollut fysiikkaa sitten lukion pakollisen kurssin. Vain nämä kaksi asiaa olisi riittänyt (ja suunnitelma, että haluat fysiikan vain opintojesi pakolliseksi osaksi).

        On melko vitun turha syyttää muita omista virheistä.

        >

        Puolimielisiin avauksiin suhtaudutaan muuallakin aivan varmasti vastaavalla tavalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5243
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5044
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      39
      1774
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe