Vanhenemisen plussat ja miinukset

hoi_ta_ja

Tuossa eilen iltavuorosta kotiin tallatessani mietin vanhenemisen filosofiaa. Onko vanheneminen vain kauhea peikko, vai löytyykö siitä myös hyviä puolia. Olen siis 59-vuotias, eli ensi vuonna alan olla synttäreiden jälkeen hiipimässä kovaa vauhtia kohti seitsemääkymmentä. Listaanpa tähän noita hyviä puolia: Saan tehdä just mitä huvittaa, pukeutua niin kuin haluan, syödä niin kuin lystää ( järki mukana tietysti), matkustella sinne mikä kiinnostaa. Tarkoitan sitä, että nuorempana itsetunto oli huono ja tuli tehtyä sitä mitä kaverikin.

Huonoja puolia on ainakin tuo terveys. Eli ei mitään pahoja juttuja, mutta nivelet narisee ja muutenkaan ei jalka nouse siihen tahtiin kuin ennen. Jos viettää iloisen illan ystävien seurassa, niin väsyttää pari päivää. Ennen kankkusesta pääsi suunnilleen päätä ravistamalla. Tämmöisiä mietteitä eilen
iltavuoron jälkeen.

14

680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lepopäivän ratoksi

      Vanheneminen on luonnollinen vaihe ihmisen elämänkaaressa, kuka jaksaisi aina olla lapsi, nuori tai keski-ikäinen? Lasten aikuistuttua jää aikaa enemmän itselleen ja omille mielenkiinon kohteilleen, eikä tämä tarkota sitä, että lapset olisivat jotenkin olleet este tai riesa, mutta nautit myös siitä, että he ovat päässeet omille jaloilleen, elät mukana heidän ja lastenlasten arjessa, enemmän tai vähemmän.

      Mitä siitä, vaikka ulkokuori ja keho rapistuu, se kuuluu vanhenemiseen. Toivon vain että kuntoa ja terveyttä säilyisi sen verran että jaksan iloita elämästä ja tehdä mieluisia asioita, tavata ystäviä, kokea iloa ja mielihyvää arkisista asioista.Välttyisin tulemasta happamaksi ja kärtyiseksi ihmiseksi, joka huomaa kohta jääneensä yksin.

      Niin ja nykyisin iloinen ilta ystävine kanssa on iloa ilman kenotekoisia piristeitä, saan siitä mielihyvää :-). On ilo herätä aikaisin kesäaamuna linnunlauluun.

      " Optimistinen elämänasenne voi olla
      – itsensä tarpeelliseksi ja elämän tarkoitukselliseksi
      kokemista
      – tulevaisuus suuntautuneisuutta
      – elämänhalua
      – sosiaalisuutta, myönteistä asennetta
      ¬ Optimismi merkitsee:
      – pidempää elämää
      – elämänlaatua
      – suojaa laitoshoidolta"

      Kaisu Pitkälä, geriatrian erikoislääkäri
      Tutkimusjohtaja, Vanhustyön keskusliitto
      Professori, Helsingin Yliopisto

    • Liike on lääke

      "Se, joka sanoo, että nuoruus on kypsää ikää onnellisempi, väittää, että näköala tornin juurelta on parempi kuin sen huipulta."

      Jotensakin tähän tapaan menee aforismi, joka tarkoittaa sitä, että mitä enemmän ikää on, sitä parempi näköalapaikka elämään ja sen kaikkiin asioihin ja puoliin ihmisellä on. Näkemys, kokemus, ymmärrys, käsityskyky ... on (toivottavasti) elämän aikana kasvanut ja kehittynyt, silloin on helpompi panna elämän asioita (tärkeys)järjestykseen ja lajitella omien tarapeitten, toiveitten ja halujen mukaan. Unohtamatta muitakaan mukana kulkevia.

      Terveysasioista nykyisin saa niin paljon tietoa ja kaikenlaista informaatiota, että luulisi jokaisen löytävän omat konstinsa niin niveliin kuin muihinkin kremppoihin. Luonnonmukaisia lääkkeitä, jos lääkkeitä on tarvis ja iloista, positiivista mieltä, joka pistää liikkeelle sekä lenkille että sosiaalisen puolen menomeininkeihin, tekemään, kokemaan ja elämään yhdessä, toisten kanssa, muiden mukana.

      Mihin kankkusta tarvitaan ? Varsinkaan vanhempana kun ei viisas ja fiksu nuorempikaan sitä sairasta.

    • Lepopäivän ratoksi

      Näin on, itse kunkin elämänkokemus ja kohtalot kuitenkin määrittää paljolti sen, millainen näkemys, kokemus, ymmärrys ja käsityskykysi on. Se mikä itsestäsi tuntuu hyvältä ja oikealta ei vältämättä ole sitä toisesta, joka sivusta katsoo, ts et voi toisen elämästä sanoa miten hyvin hän "ymmärtää" ta "käsittää". Kyse taitaa olla siitä, miten elämänkokemus meitä itse kukaistakin on muokannut, minälaiset jäljet jättänyt.

      Nivelten kolotuksen syy saattaakin olla vaikka mielipaha, joka ei luontaistuotteilla korjaannu. Asiat eiät ole aina niin mustavalkoisia vaan pitää katsoa kokonaisuuksia.Ymmärtää ja käsittää toistenkin olemista ja elämistä vaikka se ei sopisikaan omaan ajatusmaailmaan.

      Iän karttuessa ihminen muuttuu, kasvaa ja kehittyy suuntan tai toiseen. Se on jokaisen henkilökohtainen prosessi ja riippuu monista eri tekijöistä. Käsityskykyyn vaikuttaa myös moni eri asia, esim voi olla että joku ei käsitä mielipiteidesi oikeellisuutta esim.

    • kivat vanhukset...?

      Hyvä että joku näkee vanhenemisessa jotain hyvääkin.... elmänkokemus ja sitä kautta viisastuminen harvoilla toteutuu, enemmän on sitä alkavaa dementiaa ja tästä johtuvia käytöshäiriöitä yhä nuoremmilla.
      Itse olen kokenut ikävänä mm. tuon että kun alkaisi olla aikaa itselleen ja harrastuksilleen niin ei enää jaksa osallistua, kaikki toiminnot hidastuvat, ja kynnys lähteä mukaan kasvaa...
      Samoin vanhusten mielialaojen vaihtelu ja kärttyisyys näyttää kasvavan iän myötä, eipä enää juuri missään näe herttaisia mummeleita, kaikki ovat enemmän tai vähemmän ärtyisiä ja kyllästyneitä, "nuorekkaita" vanhuksia..
      haistatellaan ja puhutaan rivouksia enemmän kuin nuoret,
      Vanhus osaa olla tuhansin verroin ilkeäpi kuin nuorempi.

    • Asenne ratkaisee

      No just tuolla viisiin ne jämähtäneet, kärttyisät, kyllästyneet, omiin kankeisiin kaavoihinsa kangistuneet puhuvat ja asennoituvat, olivat nuoria tai vanhoja.

      Positiivisempi, valoisampi ja luottavaisempi ote tulevaisuuteen takaa paremman mielen kulkea ja mennä eteen päin. Jokainen aloittakoon itsestään ja antakoon muiden hoitaa oman tonttinsa niin kuin parhaaksi näkevät ja kokevat.

      Tähän sopii hyvin loppukaneetiksi: "tyhmästä päästä kärsii koko kroppa".

      • Asennevammainen

        Anteeksi vain mutta missä on sinun kirjoituksestasi se valoisa positiivinen asenne, minulle se ei ainakaan avaudu. Päin vastoin. Kirjoituksestasi henkii jo nyt pahansuopuus. Itsekkyys ja omahyväisyys taitaa olla hyveesi ;-).

        Jos omaa positiivisen, valoisan ja luottavaisen asenteen, ei tarvitse suhtautua toisiin alentuvasti


    • Hah !

      Hah-hah !

    • ##44##

      Mää olen huomannut ainakin yhden mukavan puolen vanhenemisessa;
      Voi viheltää ja pestä hampaitaan samaan aikaan

    • Antaa väsyttää

      Eipä tuo ikä vaikuta sillä tein jo nuorena mitä huvittaa. Kavereilla oli niin huono maku pukeutumisen suhteen ettei sitä voinut matkia. Kavereilla oli kova kiire sitoutua ja alkaa leikkimään kotia. Itseäni ei kiinnostanut alkaa "palloa jalkaan" heti hankkimaan ja annoin ajan kulua niin huomasin etten halua lapsia koskaan kun kaikki kaverit alkoivat maha pystyssä kulkea.

      On se aika hyvin jos vasta "toinen jalka jo haudassa" saa tehdä mitä huvittaa sillä itse olen tehnyt niin koko ikäni viisikymppiseen asti. Kuntonsa pitämällä hyvänä ja korjaus sarja auttaa kankkuseen. Rasvan ja liikunnan puutetta jos paikat narisee :) Sauvakävely, uiminen tai pyöräily ei rasita niveliä niin ettei liikkumattomaksi pidä alkaa.

      Itse rakastan tätä vanhenemista sillä mitään valintoja en kadu mitä tuli nuoruudessani tehtyä. Olen onnellinen ettei koskaan tarvinnut tehdä kavereiden perässä sillä kaikki ovat nykyään eronneita, yksinhuoltajia tai muuten epäonnistuneita mitättömyyksiä kauheasta pyrkimisestä huolimatta.

      Suurin osa ihmisistä kuvittelee olevansa jotain muuta kuin todellisuudessa on kuin yksi pieru saharassa. Kuinka montaa olen nähnyt kuinka kusi nousee hattuun kunhan yhdenkin kakaran pyöräyttää maailmaan niin on jo maailman napa. Maailman napaa lähellä on vasta sitten kunhan alkaa näkeen jotain muutakin kuin oman napansa.

      Suurin osa ihmisistä ei ajattele kuin koko ajan 99 prosenttisesti muuta kuin itseään valitettavasti, tuo ihmisen näkökenttä ei voi olla laaja silloin. Mitä heikkoitsetuntoisempi sitä enemmän pyärii itsensä ympärillä ja hakee malleja muista jotka eivät sovi persoonaansa alkuunsakkaan. Sitten vasta ehtoopuolella vasta voi ihminen löytää todella oman itsensä ja alkaa ihmetellä "että tässähän alkaa vanheta" ja on koko elämä tehty jotain toisten perässä eikä se ole ollut sitä omaa tahtoa jota olisi vanhemmiten vasta tullut.

      Säälittävää kun kaikki vuodet menee toisille näyttämiseen, toisten perässä elämiseen, pyrkimiseen ja vanhuusvuodetkin ajatellaan vain itseään, vai kun nivelet alkaa paukkumaan eikä kankkusesta enään selviä...se elämä kun alkaa itsensä ympäriltä niin se siihen päättyykin...

      Jos ei ole tullut omaan elämäänsä ja terveyteensä aiemmin jo vaikutettua niin ei kannata enään valittaa. Itselleni vanheneminen ei ainakaan ole mitään tressiä aiheuttanut vaan sitä mennään hautaa kohden tasaseen tahtiin :)

      • Anonyymi

        Hyvin kirjoitit.
        Ajattelen pitkälti samoin. Me sivustaseuraajat emme loista parrasvaloissa. Katsomossa on hyvä olla. Ja itse tekemällä juuri omia juttuja. Se on tällä hetkellä parasta.
        Olen vielä työelämässä koska ei ole eläke juolahtanut edes mieleen. Pitää mielen virkeänä kun aamuyöstä kolmelta kello soi ja koiran kanssa lenkille ja sitten hommiin.
        Työ on harrastus ja puutarhanhoito toinen. Tosin naapuri kerran tuumasi:"Taitaa tuo työ haitata harrastuksia!"


    • ei kovin rohkeaa..

      Kyllä se on tainnut kuitenkin jäädä elämä elämättä edellisen kirjoittajalta:))


      Vai osasit varautua yksinäisyyteen elämällä koko ikäsi yksin, mistäs tiedät jos juuri sinun avioliittosi olisikin kestänyt , huolimatta siitä että kaverisi epäonnistuivat, ja miten tiedät ettei he eroistaan huolimatta ole onnellisempia kuin sinä, kaikesta kokemastaan..?
      Kovin varovainen ja epäluuloinen on elämänasenteesi ollut,. täytyyhän uskaltaa elää pelkäämättä epäonnistumista, eihän mitän tiedä ellei kokeile..:))

    • JK

      VAINIIN

      • Anonyymi

        Nuorena vitutti ja vanhana vituttaa. Eipä juurikaan vituta se , kun kohta on lusikka tarpeeton.


    • Anonyymi

      Ei ole elämä ruusuilla tanssimista eläkkeelläkään, kun on kotona muistisairas diabeettikko hoidettavana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe