Minkälaisia kWh-lukemia on syytä odottaa

säästöä--

Rv 2005, 130 m2 ja meni ilman pumppua 16 000 kWh.

Nyt on vertailuvoittajapumppu (Toshiba) talossa.

Paljonkos on lupa odottaa kWh-määrän putoamista?

21

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TOshibaman

      Tuleva kulutuksesi 18-20000 kWh, suurin piirtein justiinsa:)

    • 3+14

      Oletko ottanut selvää paljon tuosta 16000 kWh:sta kuluu lämmitykseen. Jos ja kun olet, niin siitä lukemasta on mahdollista, muttei itsestään selvää saada puolet pois.

    • kalliolämmittäjä

      Aloita sillä että teet mitä 3 14 sanoo, selvitä ensin paljonko 16000 kWh:sta menee lämmitykseen. Sama energiamäärä tarvitaan jatkossakin, erona se että saat osan ilmaiseksi ulkoilmasta.

      Jonkinsortin yleiskäsitys on tullut minulle että ilmalämpöpumpulla saa jopa kolmanneksen lämmitysenergiasta ilmaiseksi ilmasta edellyttäen että se vaikuttaa suurimpaan osaan taloa, ilman väliseinien estoa. Jos on VILP eli ilmalämpöpumppu lämmittää patteriveden niin se ilmaiseksi ilmasta saatu energia on parhaimmillaan 30 - 40% kokonaisenergiamäärästä. Maalämmöllä saat noin kaksi kolmannesta ilmaiseksi porakaivosta tai hiukan pienemmän osuuden maapiiristä. Maalämmön investointi on huikean paljon korkeampi kuin ilmalämpöpumpun.

      Jos talosi on erinomaisen hyvin eristetty ja myös rakennettu ja käytetty oikein niin lukemat voivat olla erilaiset koska saat lämmityksestä merkittävän osan valaistuksen, telkun ja muiden vehkeitten hukkalämmöstä.

    • kolmasosan pudotus on teoreettinen:
      - käyttövedenlotraamiseen pumppu ei vaikuta
      - kovilla pakkasilla ulkoilmasta ei saa lämpöä

      • Tapio Saari

        Todellinen säästö voi olla jopa 2000 kW vuodessa


    • Hitachi Summit

      Täällä tippui vuosi kulutus n. 18000 KWh - nykyiseen 12000 KWh Eli noin 6000KWh vuodessa. Sellaisen ehkä n.kolmasosan voit saada siitä suunnilleen pois.

      • kalliolämmittäjä

        6000 kWh pois??

        Vuodessa on 8760 tuntia. Tuntia kohti säästäisit keskimäärin noin 0,7 kWh eli laite ottaisi lämmitystehoa ympäri vuoden yötä päivää noin 0,7 kW ilmasta. Myös kesähelteellä ja paukkupakkasella. Tuo lukema 6000 kWh säästöä ei ole uskottava jos kyseessä on yksi ainoa ilmalämpöpumppu.


    • Jarski 67

      Aika paljon on 6000kwh säästöä vuodessa. Itsellä oli 3 vuoden aikaisempi keskiarvo talvilta 20453 kWh ilman ilmalämpöpumppua. Pumpun kera on 2 vuoden kekiarvo 15724 kWh. Yli 4500 kWh on lähtenyt vuotuisesta kulutuksesta kuitenkin pois.

    • Näiseon

      3000kWh

      • > 3000kWh

        eli jos on edullisesti saatu ilp asennus, saa rahansa takaisin runsaassa viidessä vuodessa? Kunhan ei tule tekniikkaongelmia.

        Jarski 67:n vuosikulutus on ilmeisesti alkuaankin turhan suuri eli normaalimmalla vuosikulutuksella kilowattitunteja säästyy vähemmän kuin hänen selvittämänsä yli 4500 kWh

        ilmalämpöpumpullahan jää ratkaistavaksi lämmöntuottotapa huipupakkasilla. Ja muulloinkin tuntuisi lämmönkulutuksen vähentäminen järkevältä. Alkaen täällä monessa keskusteluketjussa luetelluista ensisijaisista/halvoista toimenpiteistä ja jatkaen harkinnan mukaan pitemmälle


      • Jarski 67
        as77 kirjoitti:

        > 3000kWh

        eli jos on edullisesti saatu ilp asennus, saa rahansa takaisin runsaassa viidessä vuodessa? Kunhan ei tule tekniikkaongelmia.

        Jarski 67:n vuosikulutus on ilmeisesti alkuaankin turhan suuri eli normaalimmalla vuosikulutuksella kilowattitunteja säästyy vähemmän kuin hänen selvittämänsä yli 4500 kWh

        ilmalämpöpumpullahan jää ratkaistavaksi lämmöntuottotapa huipupakkasilla. Ja muulloinkin tuntuisi lämmönkulutuksen vähentäminen järkevältä. Alkaen täällä monessa keskusteluketjussa luetelluista ensisijaisista/halvoista toimenpiteistä ja jatkaen harkinnan mukaan pitemmälle

        Kyllä n.20000 kWh on suorasähkölämmiteisessä talossa mielestäni ihan normaali kulutus. 147m2 1,5 kerrosta. Vuosikulutus on kokonaisuutena tällähetkellä alle 16000 kWh pumpun kera. Ja sen verran laskin ,että takaisinmaksu on minulla rohee 3 vuotta nyt voimassa olevilla sähkön hinnoilla kotitalousvähennys mukaanlukien. Sitähän ei tiedä toteutuuko yli 4500 kWh säästö välttämättä jossakin toisessa kohteessa sillä jokainen paikka ja käyttäjäkin on erilainen,mutta täällä se on ainakin toteutunut.


    • lämmityksestä puolet

      Tarvisi tietää paljonko menee sähköä pelkään talon lämmittämiseen vuodessa sähköä. Siitä saa karkeasti parhaimmillaan noin puolet pois. n. 4000 kw olen ilmalämpöpumpulla saavuttanut vuoden kulutuksesta pois. Pumppu ei vaikuta käyttösähköön eikä käyttövedenlämmitykseen mitenkään.

      • mitsulla

        Kyllä ilmalämpöpumpulla varmaankin säästää. Säästö on tutuillani ollut 2000-3000kwh. Itse vain olen väsynyt takan lämmittämiseen ja niinpä ILP:n asentamisen jälkeen viime talvena laitoin takkaan tulet vain kun lämpötila laski alle 15:n pakkasasteen. Silloin nimittäin talossa ei riittänyt lämpöä. Patterien lämpötilan kun olin asettanut 10-20 asteeseen riippuen etäisyydestä ILP:iin. Tietysti kesällä vielä jäähdytin. Lopputulos: Sähkön vuosikulutus oli jotakuinkin sama kuin 7:n edellisen vuoden kekiarvo.

        Todellisten säästöjen hakeminen edellyttää entisenlaista puilla lämmittämistä. Myöskään asunnon lämpitilaa ei saa nostaa aikaisemmasta. Minun täytyy näköjään tyytyä siihen, että todellisia säästöjä ei synny.


      • onhan ihme jos.....
        mitsulla kirjoitti:

        Kyllä ilmalämpöpumpulla varmaankin säästää. Säästö on tutuillani ollut 2000-3000kwh. Itse vain olen väsynyt takan lämmittämiseen ja niinpä ILP:n asentamisen jälkeen viime talvena laitoin takkaan tulet vain kun lämpötila laski alle 15:n pakkasasteen. Silloin nimittäin talossa ei riittänyt lämpöä. Patterien lämpötilan kun olin asettanut 10-20 asteeseen riippuen etäisyydestä ILP:iin. Tietysti kesällä vielä jäähdytin. Lopputulos: Sähkön vuosikulutus oli jotakuinkin sama kuin 7:n edellisen vuoden kekiarvo.

        Todellisten säästöjen hakeminen edellyttää entisenlaista puilla lämmittämistä. Myöskään asunnon lämpitilaa ei saa nostaa aikaisemmasta. Minun täytyy näköjään tyytyä siihen, että todellisia säästöjä ei synny.

        Sulla on joku ongelma syystemissä jos ei mitään säästöjä synny, kokeile nyt ensin vaikka patterien sulkemista kokonaan ja laita vasta kovilla pakkasilla päälle. Onko pumppu säädetty oikein, ei automaaatti valintaa, puhallus ei automaatilla, ja pakkasilla lämpö täysille, asetus vaikka 30 astetta.


      • juntit
        onhan ihme jos..... kirjoitti:

        Sulla on joku ongelma syystemissä jos ei mitään säästöjä synny, kokeile nyt ensin vaikka patterien sulkemista kokonaan ja laita vasta kovilla pakkasilla päälle. Onko pumppu säädetty oikein, ei automaaatti valintaa, puhallus ei automaatilla, ja pakkasilla lämpö täysille, asetus vaikka 30 astetta.

        Ootteko te molemmat jotain vajaaälyisiä tai muuten apukoulun käyneitä.

        Jos kaverilla oli ennen tapana poltella puita takassa säännöllisesti, niin jo se, että pääseee samaan sähkönkulutukseen lämmittämällä takkaa vain satunnaisesti kertoo siitä että lämpöpumppu tekee hommansa.

        Jos herra "mitsulla" haluaisi tietää paljonko ILP säästää hänelle, hänen pitäisi polttaa puuta täsmälleen saman verran kuin aikaisemmin ennen pumpun hankintaa.

        Tai sitten olla vuosi käyttämättä ILP:iä ja takkaa. Ja seuraavana vuonna käyttää ILP:iä.

        Kaikenlaista.


      • mitsulla
        onhan ihme jos..... kirjoitti:

        Sulla on joku ongelma syystemissä jos ei mitään säästöjä synny, kokeile nyt ensin vaikka patterien sulkemista kokonaan ja laita vasta kovilla pakkasilla päälle. Onko pumppu säädetty oikein, ei automaaatti valintaa, puhallus ei automaatilla, ja pakkasilla lämpö täysille, asetus vaikka 30 astetta.

        Kyllä minä pumppua olen suunnilleen noin käyttänytkin. Mittasin tasan 20 asteen pakkasella sisäyksikön maksimipuhalluksen lämpötilan. Se oli muistaakseni 43-44 astetta. Miksi sitten säästöä ei syntynyt?Syitä voi olla kolme seuraavaa:

        Aikaisempina talvina polttopuuta on mennyt 5-6 pinomottia. Viime talvena vain 2. Kuka osaa laskea erotuksen energiamäärän?

        Viime talvi oli poikkeuksellisen kylmä. Ilmalämpöpumpulla ei saa samaa hyötyä kuin lauhemmilla keleillä ja tarvittava energiamääräkin on suurempi.

        Kesä 2010 oli todella kuuma. En tosiaankaan pihdannut jäähdyttämisessä. Pumppu oli päällä kesäkuusta elokuun loppuun. Kuinka paljon on mahtanut viedä energiaa?


      • mitsulla
        mitsulla kirjoitti:

        Kyllä minä pumppua olen suunnilleen noin käyttänytkin. Mittasin tasan 20 asteen pakkasella sisäyksikön maksimipuhalluksen lämpötilan. Se oli muistaakseni 43-44 astetta. Miksi sitten säästöä ei syntynyt?Syitä voi olla kolme seuraavaa:

        Aikaisempina talvina polttopuuta on mennyt 5-6 pinomottia. Viime talvena vain 2. Kuka osaa laskea erotuksen energiamäärän?

        Viime talvi oli poikkeuksellisen kylmä. Ilmalämpöpumpulla ei saa samaa hyötyä kuin lauhemmilla keleillä ja tarvittava energiamääräkin on suurempi.

        Kesä 2010 oli todella kuuma. En tosiaankaan pihdannut jäähdyttämisessä. Pumppu oli päällä kesäkuusta elokuun loppuun. Kuinka paljon on mahtanut viedä energiaa?

        Korjaus kirjoitukseeni: Sähkönkulutus oli tietenkin mitattu talvelta 2010-2011, joka myös oli harvinaisen kylmä.


      • Ynnäyksen oppinut
        mitsulla kirjoitti:

        Kyllä minä pumppua olen suunnilleen noin käyttänytkin. Mittasin tasan 20 asteen pakkasella sisäyksikön maksimipuhalluksen lämpötilan. Se oli muistaakseni 43-44 astetta. Miksi sitten säästöä ei syntynyt?Syitä voi olla kolme seuraavaa:

        Aikaisempina talvina polttopuuta on mennyt 5-6 pinomottia. Viime talvena vain 2. Kuka osaa laskea erotuksen energiamäärän?

        Viime talvi oli poikkeuksellisen kylmä. Ilmalämpöpumpulla ei saa samaa hyötyä kuin lauhemmilla keleillä ja tarvittava energiamääräkin on suurempi.

        Kesä 2010 oli todella kuuma. En tosiaankaan pihdannut jäähdyttämisessä. Pumppu oli päällä kesäkuusta elokuun loppuun. Kuinka paljon on mahtanut viedä energiaa?

        Hei "mitsulla",

        Kun kirjoittelet "Aikaisempina talvina polttopuuta on mennyt 5-6 pinomottia. Viime talvena vain 2. Kuka osaa laskea erotuksen energiamäärän?", niin voisit ulkona ollessasi vilkaista josko siellä näkyisi jotain 14 vuotiasta, tai sitä vanhempaa ihmistä tavallisella järjellä varustettuna. He vastaavat kyllä kysymykseesi.

        Aivan näin vinkiksi, että jälkikasvu on 14v. Heillä oli juuri tuollaisia laskuja kahdeksannella luokalla koulussa.


      • helppoa ku heinäntek
        mitsulla kirjoitti:

        Korjaus kirjoitukseeni: Sähkönkulutus oli tietenkin mitattu talvelta 2010-2011, joka myös oli harvinaisen kylmä.

        Pinokuutio polttopuita sisältää energiaa puulajista riippuen 1200 - 1700 kWh. Sitten seuraavaksi vaikuttaa takan hyötysuhde, joka useimmiten on 80-90 %.

        Joten ilmalämpöpumpun vaikutus on sinulla ollut n. 2-3 tuhatta kWh.
        Enemmänkin siitä voisi saada irti mun mielestä.


      • mitsulla
        Ynnäyksen oppinut kirjoitti:

        Hei "mitsulla",

        Kun kirjoittelet "Aikaisempina talvina polttopuuta on mennyt 5-6 pinomottia. Viime talvena vain 2. Kuka osaa laskea erotuksen energiamäärän?", niin voisit ulkona ollessasi vilkaista josko siellä näkyisi jotain 14 vuotiasta, tai sitä vanhempaa ihmistä tavallisella järjellä varustettuna. He vastaavat kyllä kysymykseesi.

        Aivan näin vinkiksi, että jälkikasvu on 14v. Heillä oli juuri tuollaisia laskuja kahdeksannella luokalla koulussa.

        Ei ratkaise 14-vuotiaskaan tuota laskutehtävää, jos ei tiedä energiamäärää, jonka takassa poltettu pinokuutio tuottaa.


      • Ynnäyksen oppinut
        mitsulla kirjoitti:

        Ei ratkaise 14-vuotiaskaan tuota laskutehtävää, jos ei tiedä energiamäärää, jonka takassa poltettu pinokuutio tuottaa.

        Enpä kysynyt mistä, mutta vastaava lasku oli heidän kokeessa kun sitä tarkastelin ennen puumerkin lisäystä. Oliko kenties taululla, taulukkokirjassa, pitikö muistaa jne.

        Kun sinä tätä ihmettelet, niin aivan vinkiksi. Suuressa internetissä on noita hakukoneita, jotka kertovat mitä ihmeellisempiä arvoa. Voit kysyä vaikka tuolta naapurin pojalta mikä se kuukkeli on. Oletko kokeillut? Tuo lasku on sitten aivan kansakoulutasoa.

        Ihan oikesasti. Jos et itse tuota osaa laskea, niin ei voi kuin voivotella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1769
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      75
      1126
    3. 45
      1055
    4. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      70
      1037
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      949
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      919
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      870
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      823
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      808
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      772
    Aihe