Lukion epäreilu uskonnonopettaja..

PRAISE THE LORD?

Ärsyttää niin saatanasti että pakko vähän avautua.

Olen lukion toisella. Ekalla meidän piti kirjoittaa essee omista uskonnollisista kokemuksista. Useimmat kirjoittivat kuinka tulivat uskoon, millainen ripari heillä oli yms, mutta minä kirjoitin siitä, kuinka luovuin uskosta. Esseeni oli asiallinen eikä loukannut millään tavoin kristinuskoa, kerroin vain oman mielipiteeni ja sen, kuinka olen vapautuneempi kun mun ei tarvitse uskoa johonkin olemattomaan pelkästään tavan vuoksi.

No, tämä essee aiheutti oudon kohtauksen. Uskonnonopettajamme on erittäin uskovainen, hieman vanhemmanpuoleinen nainen. Hän näytti loukkaantuvan kirjoituksestani henkilökohtaisesti ja sanoi, että ei voi opettaa ateisteja, koska minunlaisia pitää kohdella eri tavalla kuin uskovia. Hän kiihtyi sen verran kirjoituksesta että heitti mut ulos luokasta kesken tunnin. En saanut minkäänlaista taustatukea muulta luokalta, vaan hekin näyttivät olevan jollain tasolla loukkaantuneita minulle. (Johtunee siitä että tämä on pieni paikkakunta, ja tyypit täällä ei oikein tykkää mun seksuaalisesta suuntauksesta koko muu luokka vaikuttaa olevan uskovaisia) Koska tajusin tälläisen olevan erittäin epäoikeudenmuokaista, niin menin puhumaan asiasta rehtorille. Hän luki tekstini, ja sanoi että se oli hyvin kirjoitettu ja sen ei pitäisi loukata ketään. Hän kuitenkin sanoi että minun pitäisi pyytää anteeksi opettajalta. AI MITÄ? Eikö asian pitäisi olla toisinpäin?

No en ole pyytänyt anteeksi, ja olen huomannut että kyseinen opettaja kohtelee minua kylmäkiskoisesti ja yrittää ignorata minut. Lisäksi hän arvostelee tekemäni kokeet paljon tiukemmin kuin muiden. (Tästä on ihan selviä todisteita, uskovainen henkilö on saanut täsmälleen samasta vastauksesta paremman arvosanan kuin minä..)

Se ei ole vielä tähän mennessä häirinnyt kauheasti, mutta viime viikolla olin kaupassa tyttöystäväni kanssa ja tämä opettaja näki meidän suutelevan kultani autossa. Tällä viikolla hän on alkanut suoranaisesti vittuilemaan mulle, paasaa tunneilla siitä, kuinka homous ja lesbous ovat syntejä. Hän ei puhu suoraan minulle, mutta moni on kyllä huomannut että ämmä puhuu minusta.

Miten tälläisessä tilanteessa voi oikein toimia? Opettaja on tosiaan jo sen ikäinen, että parin vuoden päästä voi jäädä jo eläkkeelle. Voisinkohan minä nopeuttaa tätä prosessia sen verran, että hän jäisi eläkkeelle jo tänä vuonna? Ja miten?

Koen todellakin että mua on nöyryytetty jo ihan liikaa luokan edessä, kohdeltu epätasa-arvoisesti ja mun oikeuksia on poljettu.. Vaikka olenkin tavallisesti rauhallinen persoona enkä suutu vähästä, niin nyt olisi jo paikallaan pientä vastavittuilua tälle kukkahattutädille.. >:)

32

623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi reilu ja toimiva tapa aieuttaa omia arvojasi vastaan toimivalle opettajalle harmaita hiuksia on esittää hänelle sopivia asiallisisa kysymyksiä ja sitä kautta haastaa keskusteluun.

      Ja jos ei alistu keskusteluun, niin sen tilanteen huomaavat muutkin luokallasi.

    • "Miten tälläisessä tilanteessa voi oikein toimia?"

      Ensin virallinen, kirjallinen valitus rehtorille. Jos asia ei etene sama valitus koulupiirin johtajalle, sekä rehtorista että opettajasta. Jos tämäkään ei auta, valitus eduskunnan oikeusasiamiehelle kaikista edellämainituista.

      Kannattaa kerätä kaikki mahdolliset todisteet jo alussa mukaan, kokeet, esseet yms. joissa voi näkyä arvostelu eri standardeilla. Opettajan paasaukset kannattaa myös yrittää ottaa nauhalle ja se todisteiden mukaan. Myöskään lausunto joltain muulta oppilaalta ei ole pahitteeksi.

      Lisäksi suosittelen selvää ja suoraa provosointia sanallisessa ja älykkäässä muodossa suurinpiirtein kaiken suhteen mitä kääkkänä keksii. Älä hauku tai nimittele suoraan, menetä malttiasi tai osoita millään tavalla että opettajan paasauksella on jotain vaikutusta. Ennemminkin osoita ristiriitaisuuksia sekä mahdottomuuksia opetettavassa materiaalissa ja kristinuskossa yleensäkin, tajuut varmaan pointin. Mitä vihaisemmaksi ja samalla holtittomammaksi saat open ajettua sen parempi, huutoa tietenkin tulee mutta jos saat hänet vielä jotenkin lyömään itseäsi tai muuten käyttämään voimakeinoja niin aina parempi.

      Tsemppiä vaan matkaan ja muista että ei haukku haavaa tee.

    • missä todisteet

      En usko tuota, saahan sitä saduilla.

    • normaali hetero?

      Miksi olet noin sairas ja katkera?

    • Jösses... Aika hurja tapaus, outoa ajatella että tälläistä tapahtuu Suomessakin kun kuvittelee tälläistä tapahtuvan vain redneckien keskuudessa jenkkilässä.
      Tuollainen kohtelu ei todellakaan ole oikeutettua mutta ajattele asiaa vaikka niinpäin että kohta se kumminkin joutuu eläkkeelle ja poistuu häiritsemästä.

      Yksi juttu olisi tietenkin valittaa rehtorille opettajan epäasiallisuudesta ja siitä miten saat täysin vääränlaista kohtelua. Jos homma menee liian pitkälle niin alkaa mennä jo kunnianloukkauksen puolelle.

      On väärin että vielä nykypäivänäkin on tuollaisia uskosta humaltuneita äärihihhuleita jotka unohtavat hyvät käytöstavat ja sen että jokainen meistä on vain ihminen uskonnosta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai näkemyksistä riippumatta. Saapi taas huokaista kun oma uskonnon opettaja oli nuorehko naisopettaja joka oli toki uskovainen mutta samalla hoiti hommansa asiallisesti ja hyväksyi muidenkin näkemykset.

    • muuta mahdollisuutta

      No nyt sinäkin tiedät mitä on tulla pilkatuksi, kun kuuluu vähemmistöön: meitä uskovaisia, varsinkin lestoja ja hellareita (heidän lapsiaan on pilkattu ja syrjitty aina ja edelelenkin syrjitään).

      Sinulle ohje! Täytyy vain olla vakumuksessaan vaha. Muuta keinoa ei ole. Jos ei ole niin pitää pysyä hiljaa ja salata erilaisuus.

      • PRAISE THE LORD?

        En häpeä itsessäni mitään, vähiten sitä, että olen ateisti. En siis käsitä miksi mun pitäisi salata se. Joillekkin muille pitäisi vain kertoa asiasta nimeltä suvaitsevaisuus...


      • vakumuksessaan vaha

        Sinun olisi edelelenkin kannattanut käydä koulusi loppuun ja opetella edes
        suomen kielen alkeet...

        Hellariperheessä kasvaneena en voi kuin todeta, että hellarit ovat kyllä omalla käytöksellään ansainneet kaiken sen pilkan ja syrjinnän mitä ikinä osakseen saavat. Vastenmielisempää sakkia kuin ainaisesti valehtelevat ja kaikkia muita aina kiusaavat hellariporukat et maan päältä löydä.


      • Viisas mies
        PRAISE THE LORD? kirjoitti:

        En häpeä itsessäni mitään, vähiten sitä, että olen ateisti. En siis käsitä miksi mun pitäisi salata se. Joillekkin muille pitäisi vain kertoa asiasta nimeltä suvaitsevaisuus...

        Ei kaikkia PAS.KAA pidä niellä "suvaitsevaisuuden" nimissä.


      • Kerro.
        vakumuksessaan vaha kirjoitti:

        Sinun olisi edelelenkin kannattanut käydä koulusi loppuun ja opetella edes
        suomen kielen alkeet...

        Hellariperheessä kasvaneena en voi kuin todeta, että hellarit ovat kyllä omalla käytöksellään ansainneet kaiken sen pilkan ja syrjinnän mitä ikinä osakseen saavat. Vastenmielisempää sakkia kuin ainaisesti valehtelevat ja kaikkia muita aina kiusaavat hellariporukat et maan päältä löydä.

        Oletko huo.ra?


      • uskis
        Kerro. kirjoitti:

        Oletko huo.ra?

        Miksi vihaat Helluntalaisia, nimim. Kerro.
        ???


      • Viisas mies kirjoitti:

        Ei kaikkia PAS.KAA pidä niellä "suvaitsevaisuuden" nimissä.

        Sitä mitä ihminen tekee ei pidä maskata suvaitsevaisuuden nimissä pois silmistä mutta, herran jestas, kyllä jokaisen pitää saada olla sitä mitä on.


    • LähimmäinenAuttaa

      Opettajallasi on oikeus käyttäytyä tuolla tavalla. Uskovaisten tehtäviin kuuluu käännyttää väärällä tiellä olevia, ja hän ajattelee vain parastasi! Sinä lesbo, olet vielä nuori ja sinulla on mahdollisuus pelastua ennenkuin on liian myöhäistä.. Kuuntele opettajaasi ja jutelkaa enemmän kahden kesken, niin että näet missä olet mennyt vikaan. Suosittelen että käyt vaikka nuorten illoissa: siellä on muita ikäisisäsi nuoria jotka auttavat sinua selviytymään. Jätä vähitellen lesbouteen kuuluvat asiat elämästäsi (myös tyttösytävästi, koska et oikeasti voi rakastaa häntä, mutta ymmärrät sen vasta kun rakastut mieheen!) ja elämäntilanteesi paranee.

      Tsemppiä!! :-)

      • PRAISE THE LORD?

        Trolli?
        Ongelma ei ole minussa, vaan opettajassa.


      • Hauska parodia :-)


      • Mahtavaa. Laitetaan vastakkain tervejärkinen ihminen jolla on normista poikkeava seksuaalinen suuntautuminen vastakkain hullun kanssa jolla sattuu olemaan raamattu kainalossa.

        Hullu voittaa koska raamattu.

        Minä sanon siihen että haistakaa vittu koska Hitler.


    • rakkaus rakentaa ...

      Neuvosi on hyvä, mutta opettajalla ei ole kyllä oikeutta käyttäytyä noin. Kyllä sinä sen teidät itsekkin ja pelleilet. Ei saa otttaa nokkiinsa ja syrjiä ketään. Syntiä pitää vihata mutta ei synninorjaa.

      • Kantapää

        "Syntiä pitää vihata mutta ei synninorjaa."

        Tuollainen selittely on lähinnä kiertelevä ja surkea tapa koettaa oikeuttaa oma viha ja asennevammaisuus, koska seksuaalinen suuntautuminen on osa ihmistä ja jos vihaat sitä, ei syrjivä asenteesi muutu yhtään sen oikeutetummaksi selittelemällä ettet kuitenkaan vihaa näitä ihmisiä itseään vaan vain tiettyä osaa näiden henkilössä ja minä-kuvassa.
        Olisi käytännössä sama asia sanoa mustaihoiselle ettet vihaa häntä vaan hänen ihopigmenttiään, laseja käyttävälle ettet vihaa häntä vaan sitä että hänellä on rillit, lihavalle ettet vihaa häntä vaan hänen lihavuuttaan, mielestäsi rumalle ihmiselle ettet vihaa häntä vaan hänen ulkonäköään ja niin edelleen..


    • Totuus on, että niin kauan kuin opettajasi saa hiljaisen hyväksynnän, on täysin yhdentekevää mitä teet hänen kaataksesi. Olet ateisti: moraaliton paskiainen, kommari ja avioliitonvihaaja, joka salaa avustaa muslimien vallankumousta rikkomalla perinteiset arvot. Hyvä käytös on vain teeskentelyä, jota käytät, jottei liittosi Saatanan kanssa paljastuisi. Opettajasi sen sijaan on hyvä: hän on uudestisyntynyt kristitty, rukoilee säännöllisesti, mahdollisesti kuuluu Suomen Israelin ystävyysseuraan ja tukee seurakunnan bändejä, jotka ovat päässeet jopa Tv7:aan. Hän edustaa oikeita arvoja ja voi siis avoimesti sanoa "totuuttaan" loukkasi se muita ihmisiä eli ei. Mitä väliä, jos he ovat väärässä kumminkin? Aivan, kaiken lisäksi hän sisimmässään "rakastaa" sinua. Kaunista, eikö?

      Opettajasi on eräänlainen koulukiusaaja: hän ei näe sinua ihmisenä, vaan sylkykuppina, johon purkaa omat pelkonsa, vihansa ja turhautumisensa näkemättä sinua ihmisenä. Hän mahdollisesti pelkää ateismia, koska mahdollisuus maailmasta ilman Jumalaa on hänelle mahdoton. Hän suosii "koti, perhe ja isänmaa" arvoja, ja kun sinä ja sinun rakkaasi julkisella paikalla "rikotte ydinperheen mallin", luonnollisesti hän on kauhuissaan. Entä jos HÄNEN lapsenlapsensa PAKOTETAAN samaan? Hän on turhautunut siitä, miten "tosiuskovaisista" on tullut vähemistö, joka ei saa sanansijaa edes omassa kirkossaan ja joutuvat vetämään Jumalan sanan pois liberaalinuorten tieltä. Miksi hän ei saa puhua totta edes kirkossa? Eikö esiaviollista seksiä voida kieltää? Opettajasi on peloissaan, eikä kykene näkemään, että sinäkin olet vain ihminen, jonka arvot ovat erilaisia. Hän ei HALUA nähdä. Se merkitsisi, että hän voi olla väärässä.

      Ainoa keino lopettaa ongelma on juuri saada opettaja näkemään sinut ihmisenä. Minusta tuntuu, että lopettaaksesi ongelman, sinun on avoimesti puhuttava ongelman lähteelle, mahdollisesti kuulla hänen kokemuksensa. Keskustele hänen kanssaan. Kerro että koet olevasi kiusattu. Kerro että koet olevasi loukattu, ja että sinullakin on ihmisarvo uskonnosta riippumatta. Kiusaisiko Jeesus muita? Eikö päivä paista kaikille? Kerro, ettet omaa samaa arvomaailmaa, muttet halua loukata ketään. Väitä vastaan. Puolusta itseäsi. Älä pyri nöyryyttämään tai olemaan oikeassa. Ja katso, niin lohikäärme voitetaan.

      ...tai ainakin toivon niin. Mitä minä ateistina muka tietäisin?

    • Sitten on tietysti se yks vaihtoehto(ei välttämättä paras, eikä suositeltava), että vaan sopeutuu, antaa opettajan olla sellanen kun on, kirjottelee sellaisia esseitä kuin hää haluaa, ei korosta tarpeettomasti seksuaalista suuntaustaan, ja kahlaa sen lukion tollain läpi, ja sitten muutaman vuoden päästä, kun on itseinho laskenu, niin rupee elään sellaista elämää kuin haluaa, muiden mielipiteistä piittamatta. Sikamasterin ehdottama tapa on kuitenkin parempi, koska sillain on edes teoreettinen mahdollisuus, että tulee aika, ettei opettajasi kaltaisia opettajia enään olisi.

      • Meillä oli lukiossa lestadiolainen uskonnonopettaja, joka yritti opettaa uskonnon lisäksi uskomista. Tulipa haastettua se melkein joka tunti ja usein tunti loppuikin siihen, kun opettaja alkoi huutaen sättiä minua syntiseksi jumalankieltäjäksi.

        Mutta uskonnosta sain aina ysin toikkariin.

        Tuosta on jäänyt harmittamaan sellainen, että luokkamme jakaantui kahteen porukkaan, uskovaiset synkistelivät keskenään, kun uskosta piittaamattomat touhusivat kaikenlaista. Ehkä minun käytökseni uskontotunneilla vaikutti tuohon. Toisaalta voi pohtia onko tunnustuksellinen uskonnonopetus useamminkin syynä porukoiden jakautumiseen.


    • herttainenhertta

      Hankala tapaus. Toisaalta kannattaa ehkä vain purra hammasta ja koittaa selvitä uskonnonkursseista kunnialla, jotta et joudu vielä pahemman syrjinnän kohteeksi (mahdollisesti myös muiden oppilaiden ja opettajien taholta). Toisaalta olisi palvelus koko ihmiskunnalle panna piste tuon opettajan käytökselle.

      Yksi asia on se, että koulun uskonnonopetuksen ei tulisi olla tunnustuksellista. Synneistä ja homoista paasaaminen ei kuulu tunneille ollenkaan. Siitä voisi opettaja saada ainakin huomautuksen. Myös syrjinnästä (kokeen arvostelu ja vittuilu) pitäisi tulla opettajalle vähintään huomautus ja sellainen voisi säikäyttää hänet käyttäytymään hieman paremmin.

      Saisit ehkä rehtorin kuuntelemaan tarkemmin, jos vanhempasi ottaisivat häneen yhteyttä asian tiimoilta. He voisivat myös soittaa opettajalle suoraan ja antaa hänen kuulla kunniansa. Jos sinulla riittää rohkeutta, voisit kirjoittaa aiheesta yleisönosastolle. Ei ehkä sen pienen paikallisen lehden, vaan maakuntalehden.

      Tsemppiä! Älä anna eukon masentaa. :)

    • Erottaa pitäisi

      Jos saan kysyä, missä käyt lukiota? Tuo kuulostaa todella oudolta käytökseltä niin opettajalta kuin muultakin luokalta. Olet ilmeisestikin jotain 17 vuotta suunnilleen kun olet lukion tokalla. Kummallista sinänsä että teini-ikäisissä niitä ateisteja luulisi eniten löytyvän. Tekisin sinuna ehdottomasti valituksen tuollaisesta junttimaisesta suhtautumisesta näkemyksiisi, varsinkin jos vaikuttaa arvosanoihin.

    • Todellisuus parempi

      Tässä tarinassa tuli jälleen yksi hyvä perustelu lisää toivoa, että tunnustuksellisesta uskonnon opetuksesta voitaisiin jo viimein luopua kouluissa. Valtiovalta tukee muutenkin tätä uskonnollista touhua edelleen monin eri tavoin rahallisesti liikaa, vaikka nimellisesti valtio ja uskonto pitäisi jo olla erotettu toisistaan.

      Kun vielä ottaa huomioon uskontojen suuren kirjon, mikä Suomessakin jo nyt nykyisin on todellisuutta, ainakin suurimmissa kaupungeissa, niin tuo olisi perusteltavissa ihan silläkin, että pian opettajakunnasta huomattava määrä tulee olemaan eri uskontojen opettajia, kun ymmärtääkseni tämä tunnustuksellinen opetus on järjestettävä nykyisen lain mukaan myös muille uskontokunnille, jos vain muutama oppilas kyseiseen uskontokuntaan kuuluu, vaikka tuo olisikin enää vain kyseisen oppilaan vanhempien uskonto ja vain heidän tahto, kun näissä asiossa alaikäiset on usein vanhempien mielivallan alla, kun esim. edes 15 vuotta täyttäneet eivät voi kirkosta erota ilman vanhempien lupaa...

    • Taivas varjele

      Ilta-sanomien keskusteluissa uskontoon liittyviä aiheita on usein kommentoinut nimimerkki Tonttutyttö, joka on uskonnonopettaja. Hän ei usko pätkääkään Jumalaan eikä Raamattuun. Jos olisit hänen luokallaan, ei olisi mitään ongelmia.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      415
      2849
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      88
      2070
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1840
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      327
      1671
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1632
    Aihe