Predestinaatio- eli ennaltamääräämisoppi tulkitaan mielestäni usein väärin, valitettavasti.
Syynä siihen lienee se, että asiaa on perin vaikea ymmärtää, koska sen tiimoilla liikutaan pelkästään taivaallisella vyöhykkeellä. Tähän Yeshua viittasi sanoessaan Nikodeemukselle: "Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?" (Joh. 3:12)
Ehkä asia on helpompi ymmärtää seuraavalla vertauksella:
Kerran perheen muodostivat isä (Mikko 44), äiti (Maija 44) ja kolme sisarusta: Sari (17), Sami (15) ja Lea (12). Kukin heistä oli saanut kuulla hyvän sanoman Yeshuasta, mutta vain Maija ja Sami uskoivat siihen sydämessään ja säilyttivät uskonsa kuolemaansa saakka. Muiden perheenjäsenten mielestä maailma on liian väkivaltainen ja epäoikeudenmukainen, jotta J-laa edes voisi olla olemassa.
Eräs koulukaverini puki tuon epäuskonsa sanoiksi: "Jos jumala edes on ja jos hän sen lisäksi on kaikkivaltias, niin hän on sadisti!"
Koska ihminen voi pelastua vain uskomalla Yeshuaan J-lan Poikana, niin tuosta 5-henkisestä perheestä pääsee taivaaseen vain Maija ja Sami. Muut joutuvat helvettiin. J-la on Kaikkitietävä ja se merkitsee sitä, että Hän - samoinkuin täydellinen 'meteorologi' osaisi ennustaa tulevan sään siihen kuitenkaan itse vaikuttamatta -, samoin (J-la) näkee kaikkien vastedeskin maan päälle syntyvien ihmisten elämän sen alusta loppuun asti koskien myös heidän sydämen ajatuksia ja sisimpänsä päätöksiä pelastussanoman suhteen. J-la ei siis vaikuta ihmisten sydämissä siihen, minkä valinnan kukin meistä tekee eli miten me suhtaudumme sanomaan Yeshuasta, vaan sen vapauden Hän on antanut jokaisen meistä päätettäväksi.
Tämän ennaltatietämisen vahvistaa myös Daavid Psalmissa 139:16 "Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut."
Mitä tulee Paavalin Roomalaiskirjeessä esittämään jakeeseen tästä asiasta:
8:29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
8:30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
...niin Paavalin maininta "edeltätuntenut" viittaa juuri tuohon J-lan suvereeniin edeltätietämiseen sen suhteen, minkä uskonratkaisun itse kukin meistä ihmisistä eläessään tekee ja sen seurauksena Hän on myös jo edeltämäärännyt meidät (jotka uskomme Yeshuaan) Poikansa kuvan kaltaisuuteen ja saamaan ikuisen elämän J-lan lapsena taivaassa.
Koska me emme tiedä, eivätkä edes taivasten enkelit tiedä, minkä päätöksen kukin ihminen tekee siitä, miten he suhtautuvat Yeshuaan, niin meidän tulee toivoa, että heistä kaikki, joille Pyhä Henki johdattaa meitä viemään pelastuksen ja kehotuksen sanaa, tulevat lopulta pelastumaan riippumatta siitä, miten heille lopulta käy.
Toisaalta tiedän kokemuksesta, että toisinaan jonkun ihmisen tavatessani ensi kertaa J-lan Pyhä Henki on ilmoittanut mulle suoraan sydämessäni näin sanoen: "Tämä on minun (J-lan) valittu!" Silloin tiedän, että on erittäin tärkeää kertoa hänelle Yeshuasta juuri siten, kuin Pyhä Henki johtaa! Viimeksi tämä tapahtui vajaa 2 kk sitten.
Jos J-la olisi todella etukäteen täysin mielivaltaisesti päättänyt sydämessään näin: "Nuo sekopäät ja typerykset mä pelastan, mutta nuo joita ihmiset viisaina pitävät mä heitän helvettiin!", niin voisimmeko silloin enää puhua ihmisen vapaan tahdon valinnasta tai edes oikeamielisestä rakkauden J-lasta?
Tuon kunkin ihmisen oman 'vapaan tahdon valinnan' Yeshua itse vahvisti seuraavilla jakeilla:
a) Luuk. 9:23 Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua."
b) Joh. 7:17 "Jos joku tahtoo tehdä Hänen (Israelin Isä J-lan) tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani."
c) Kadotukseen meneville Yeshua sanoo tämän sanoman myös tänään, minkä Hän sanoi aikalaisilleen eli niille juutalaisille, jotka eivät uskoneet Häntä Messiaakseen: Joh. 5:40 "ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän."
d) Vielä näinkin Yeshua sanoo tänään meille kuten aikalaisistaan niille, jotka eivät uskoneet Häneen: Joh. 8:24 "Sen tähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
Mainittakoon vielä, että myös VT:ssa oli selvä opetus ihmisen oman ja vapaan valinnan seurauksista: 5.Moos. 30:19 "Minä (Y-H-W-H) otan tänään taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan, että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte."
Oletko samaa mieltä kanssani? (Saat toki olla eri mieltäkin :)
Ennaltamääräämisopin tulkinnasta
2
88
Vastaukset
Mielestäni Raamatun sanomalle harhainen opetus ihmisen "rajoitetusta tahdosta" ja "rajoitetusta päätäntä tai ratkaisuvallasta" mitätöi ihmisen vastuun Luojansa edessä koskien hänen tekojaan ja tekemättä jättämisiään, asuessaan lihan ja veren ruumiissa.
Raamattussa painotetaan useissa kohdissa VT:ssa ja UT:ssa jokaisen ihmisen henkilökohtaista vastuuta Luojalleen omista teoistaan ja niiden seurauksista!
Vaikka ihmisillä on eri aikakausina ja eri ihmisyhteisöissä usein hyvinkin erilaiset lähtökohdat elämälleen, niin Luoja on antanut meille kaikille yhtäläisen kyvyn päättää täysin rajoittamattoman vapaasti siitä, että otammeko uskossa vastaan hyvän sanoman J-lan Pojasta Yeshuasta syntiemme sovittajana ja ainoana Pelastajanamme, vai hylkäämmekö sen.
Johanneksen evankeliumi:
3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.- Kysynpä vain
Kuinkahan moni tällä foorumilla uskoo olevansa ennaltamäärätty pelastukseen?
Jos uskot olevasi, niin perustele miksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5414698Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183781Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2842362Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4872236Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1221600Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.891588- 1571413
- 731371
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel861364- 841174