Miten paljon kitaravahvistin ja bassovahvistin eroaa toisistaan muuten kuin kaiuttimen osalta, tarkoitan että miksi kitaravahvistinten väitetään särkyvän jos sitä käyttää basson kanssa? Miten sen elektroniikkapuoli on erilainen bassovahvistimeen verrattuna, en nyt tarkoita vain sitä että kitaravahvistimessa on mm. yliohjausta ym. efektiä?
Kitara- ja bassovahvistimien ero
19
5504
Vastaukset
- mika2
No minä en todellakaan tiedä tuota eroa, mutta selailin vähän googlesta lisätukea aikaisemmille käsityksilleni (varmaan samoja juttuja jo itsekin sieltä olet lukenut). Mulla on semmoinen käsitys, että se kaappi ja kaiutin elementti ovat erilaisia eli bassokamppeissa suositaan sellaisia ratkaisuja, jotka antavat alapäähän botnea enemmän. Esimerkiksi kaiutinelementin kartio on bassokaapissa vähän jykevämpää tekoa (sen pitää toistaa matalia taajuuksia kun kitaraämyrin pitää toistaa keskitaajuuksia ja on siksi veltompi). Itse vahvistimessa suurin ero lienee päätepuolella jossa bassovahvistimessa pitää olla enemmän potkua, että saa ne jäykät kartiot liikkeelle ja toisaalta pitää sen vahvistimenkin kyetä niihin mataliin taajuuksiin (Uraltonen foorumilla oli keskustelu jossa guru esitti, että bassovahvistimen päätemuuntajien pitää olla tehokkaammat samoin kuin päätepukiksi suositellaan niitä järeämpiä 6L6 tms putkia). Minä itse on tuosta tekniikasta niin ymmärrä. Bassokaapit on yleensä ympinaisia myös komboissa kun kitarakaapeissa käytetään myös avoimia tais osittain avoimia koteloita ja kombot on melkein järestään avoimia takaa.
Etuasteessa tonestakki voi olla bassovahvarissa erilainen ja monissahan on käytössä graafinen eli kaista EQ. Mutta periaatteessahan etuaste muuttaa vain signaalin linjatasoiseksi kaikissa vahvistintyypeissä.
Tuo rikki meneminen on sellainen asia, josta en tiedä enkä ole löytänyt luotettavaa tietoa. Käytännössä olen nähnyt, että lähinnä se kaiutin kitaravahvistimessa väsyy ja voi jopa revetä basookäytössä, mutta vahvistinosan rikkoutumiseen en ole törmännyt, mutta kun pääte kyykkää matalissa taajuuksissa niin sointi ei ole enää puhdas. Kitaravahvistimelle tyypillinen "piereminen" liittyy kaiutinelementin pohjaamiseen mielestäni.
Ihan maalaisjärjellä ajateltuna passiivinen basso voisi antaa vahvistimen inputtiin vähän tömäkämpää signaalia, koska mikrofonit ovat vahvemmat ja basson kielet paksummat (eli siinä induktiovuossa syntyvä energia voisi olla isompaa). Tämä on tietenkin ihan puhdasta arvailua tälleen koulupohjalta ja joku sähköalan DI voisi tulla vähän suomentamaan näitä käsitteitä. Jos arvailuni osuu edes lähelle, niin sen pitäisi tarkoittaa sitä, että aktiivibasson signaali ei kitaravahvistinta rikkoisi, koska aktiivielektroniikka muuntaisi signaalin valmiiksi linjatasoiseksi. Mutta tuo on vain yksi teoria. Luulen ettei basso aina ja itsestään selvästi sitä kitaravahvistinta riko muuta kuin kaiuttimen osalta pitkän päälle, mutta joissakin tapauksessa se voi vahingoittaa vahvaria ja siksi siitä varoitellaan aina. Eli jos tietää mitä tekee niin sitten kokeilee (itse en kokeilisi).
Bassovahvistinta voi käyttää kitaravahvistimena jos saundin puolesta sopii (ei ainakaan mene rikki). Marshall JMP ja Fender Bassmann ovat hyvinkin legendaarisia kitaravahvistimia, jotka alkujaan suunniteltiin bassolle.
Niin ja muistinhan sanoa etten tiedä tästä asiasta oikeasti hölkäsen pöläystä ja kaikki edellä oleva on vain fantasiaa ja arvailua ja mielikuvituksen tuotetta.- NoJust...
"Marshall JMP ja Fender Bassmann ovat hyvinkin legendaarisia kitaravahvistimia, jotka alkujaan suunniteltiin bassolle."
Minun historiatietoni muisti tämän tarinan niin, että Fender teki ensimmäisenä bassovahvistimen nimeltä Bassman, josta ei sitten tullutkaan suosittua basistien- vaan kitaristien ja harpisitien keskuudessa.
Marshall "kopio" Bassmanin idean ja alkoi valmistaa omia kitaravahvistimia.
Eli ironista tarinassa on se, että yksi kitaravahvistinmarkkinoiden kovin kilpailija syntyi siitä, että Fender yritti tehdä bassovahvistimen:D
Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin eihän se vahvistinpuoli mikskään mene, mutta elementin suhteen voi käydä hassusti...jos hirveesti luukuttelee. Sama homma lienee siinä, että kyllähän bassokitaralla saa koitistereoiden kaiuttimet pilalle paljon helpommin, kun kitaralla;D
...mutt voi kai sitä soitella kitaravahvistimellakin? Pistää bassosta volumea vähän pienemmälle, niin ei lennä kartiot seinille!?
- ffk_ek
Bassovahvistin toistaa laajemman taajuusalueen. Vähän enemmän saman kaltainen kuin stereoiden kaiuttimet, jos jotain kielikuvaa etsisi. Sähkökitaravahvistin taas on optimoitu sille äänialueelle mitä sähkökitarasta tulee joten ei se muuhun sovellu. Sen takia akustisen kitaran vahvistimet ovat erikseen.
- soittaa molempia
Elikkä bassovahvistinta voisi periaatteessa käyttää myös kitaravahvistimena vai voiko? Eihän ole särkymisriskiä tuossa? Entä onko ääni kuraa jos kitaraa soittaa bassovahvarin kautta?
Itseäni ei putkivahvistimet oikein kiinnosta, ei sillä etteikö ne olisi varmasti hyviä mutta ovat kalliita ja lisäksi niissä on omat ongelmansa juuri noiden putkien takia (siis tarkoitan huoltoa). Trankkucombo olisi mulle sopiva, myös hinnaltaan. - Bugera on edullinen
soittaa molempia kirjoitti:
Elikkä bassovahvistinta voisi periaatteessa käyttää myös kitaravahvistimena vai voiko? Eihän ole särkymisriskiä tuossa? Entä onko ääni kuraa jos kitaraa soittaa bassovahvarin kautta?
Itseäni ei putkivahvistimet oikein kiinnosta, ei sillä etteikö ne olisi varmasti hyviä mutta ovat kalliita ja lisäksi niissä on omat ongelmansa juuri noiden putkien takia (siis tarkoitan huoltoa). Trankkucombo olisi mulle sopiva, myös hinnaltaan.Sähkökitara rakastaa putkivahvistimia ja soundissa on sitä munaa... Edullinen putkivahvistin sähkökitaralle olisi Bugera.
http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/verkkokauppa/product_catalog.php?c=219
Ei niissä putkissa nyt niin paljon huoltamista ole. Jossain vaiheessa kun soundi alkaa olla heikkoa tai esiintyy jotain häiriöääniä, niin uudet putket tilalle. - soittaa molempia
Bugera on edullinen kirjoitti:
Sähkökitara rakastaa putkivahvistimia ja soundissa on sitä munaa... Edullinen putkivahvistin sähkökitaralle olisi Bugera.
http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/verkkokauppa/product_catalog.php?c=219
Ei niissä putkissa nyt niin paljon huoltamista ole. Jossain vaiheessa kun soundi alkaa olla heikkoa tai esiintyy jotain häiriöääniä, niin uudet putket tilalle.Aivan liian kalliita nuo on mun budjettiin, sori vaan. Jopa satasen vahvari on kipurajoilla koska on pienet tulot ja niin tuhat muutakin rahanreikää enkä ole mikään bändimuusikko vaan kotimuusikko, soittelen omaksi ilokseni. Ehkä tilaan sen vahvarin sitten Thomannilta. Mutta kaipaisin vahvistusta kyllä tuohon että onko turvallista käyttää bassovahvistinta myös skittavahvistimena (turvallisella tarkoitan siis ettei mene rikki jos soitan skittaa bassovahvarin kautta) ja sitäpaitsi kuten nikkini kertoo, soitan myös bassoa. Olisi hyvä jos riittäisi yksi vahvari jota voi käyttää kummankin kanssa.
- mika2
Aivan liian kalliita nuo on mun budjettiin, sori vaan. Jopa satasen vahvari on kipurajoilla koska on pienet tulot ja niin tuhat muutakin rahanreikää enkä ole mikään bändimuusikko vaan kotimuusikko, soittelen omaksi ilokseni. Ehkä tilaan sen vahvarin sitten Thomannilta. Mutta kaipaisin vahvistusta kyllä tuohon että onko turvallista käyttää bassovahvistinta myös skittavahvistimena (turvallisella tarkoitan siis ettei mene rikki jos soitan skittaa bassovahvarin kautta) ja sitäpaitsi kuten nikkini kertoo, soitan myös bassoa. Olisi hyvä jos riittäisi yksi vahvari jota voi käyttää kummankin kanssa.
Voi käyttää huoletta. Kuten jo todettiinkin, niin kitaravahvistimen ämyrit on se heikko kohta eli kitaran kytkeminen bassovahvistimeen ei riko laitteita. Itseasiassa laadukas transistorivahvistin voi olla ihan jopa suunniteltu "hybridiksi" esim. Polytone trankut sopivat hyvin sekä bassolle että kitaralle kaappi vaan sitten käytön mukaan. Tosin laadukkaat transistorit ovat kalliita ja tuo budjettisi vaikuttaa siihen nähden aika ahtaalta.
- NoJust...
Aivan liian kalliita nuo on mun budjettiin, sori vaan. Jopa satasen vahvari on kipurajoilla koska on pienet tulot ja niin tuhat muutakin rahanreikää enkä ole mikään bändimuusikko vaan kotimuusikko, soittelen omaksi ilokseni. Ehkä tilaan sen vahvarin sitten Thomannilta. Mutta kaipaisin vahvistusta kyllä tuohon että onko turvallista käyttää bassovahvistinta myös skittavahvistimena (turvallisella tarkoitan siis ettei mene rikki jos soitan skittaa bassovahvarin kautta) ja sitäpaitsi kuten nikkini kertoo, soitan myös bassoa. Olisi hyvä jos riittäisi yksi vahvari jota voi käyttää kummankin kanssa.
Vähän vastaava kysymys kun se, että voiko kumisaappailla pelata jalkapalloa. Eli voihan sitä tottakai, mutta onko se niin kivaa, kun että ois vaikkapa oikeat nappikset?;D
Kaikki on suhteellista... - soittaa molempia
NoJust... kirjoitti:
Vähän vastaava kysymys kun se, että voiko kumisaappailla pelata jalkapalloa. Eli voihan sitä tottakai, mutta onko se niin kivaa, kun että ois vaikkapa oikeat nappikset?;D
Kaikki on suhteellista...Ei nyt kumminkaan ihan sopiva vertaus, tuskin se kitaran soittaminen bassovahvarin läpi mitään tuskaa ole. Okei, bassovahvarissa ei ole niitä efektejä joita skittavahvarista löytyy, mutta mitään erikoisempia efektejä en edes kaipaa. No okei kaikua ja viivettä ehkä mutta eipä niitäkään löydy halvemmista skittavahvareistakaan. Säröä en juuri kaipaa koska musiikki jota soitan on lähinnä jazzia. Jos säröä kaipaan, osaan kolvata ja tunnen komponentit ja olen muistaakseni joskus varhaisteini-iässä rakentanutkin jonkun fuzzin joskin se on jo hävitetty (tais kadota muuton aikana nuorena).
Ja budjettini on tosiaan pieni, kuten sanoin, pienet tulot joten menotkin suhteutettava sen mukaan. Kuitenkaan en viitsi lopettaa soittoa sen takia ettei mulla olisi satojen eurojen vahvareita joten siksi ajattelin hommata yhden yleiskäyttöisen vahvarin jota voin käyttää sekä skitan että basson kanssa.
Muistin juuri että olenhan minä soitellut nuorempana bassoa kitaravahvarin kauttakin eikä jostain syystä särkynyt, vaikka sitä en enää tekisi noin päin. Silti, mielummin bassovahvari molemmille soittimille kuin skittavahvari. - mika2
Ei nyt kumminkaan ihan sopiva vertaus, tuskin se kitaran soittaminen bassovahvarin läpi mitään tuskaa ole. Okei, bassovahvarissa ei ole niitä efektejä joita skittavahvarista löytyy, mutta mitään erikoisempia efektejä en edes kaipaa. No okei kaikua ja viivettä ehkä mutta eipä niitäkään löydy halvemmista skittavahvareistakaan. Säröä en juuri kaipaa koska musiikki jota soitan on lähinnä jazzia. Jos säröä kaipaan, osaan kolvata ja tunnen komponentit ja olen muistaakseni joskus varhaisteini-iässä rakentanutkin jonkun fuzzin joskin se on jo hävitetty (tais kadota muuton aikana nuorena).
Ja budjettini on tosiaan pieni, kuten sanoin, pienet tulot joten menotkin suhteutettava sen mukaan. Kuitenkaan en viitsi lopettaa soittoa sen takia ettei mulla olisi satojen eurojen vahvareita joten siksi ajattelin hommata yhden yleiskäyttöisen vahvarin jota voin käyttää sekä skitan että basson kanssa.
Muistin juuri että olenhan minä soitellut nuorempana bassoa kitaravahvarin kauttakin eikä jostain syystä särkynyt, vaikka sitä en enää tekisi noin päin. Silti, mielummin bassovahvari molemmille soittimille kuin skittavahvari.Mites tällainen "matkavatkain" sopisi tarkoituksiisi? http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?
tossa jotain infoa lisää.
id=547428http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/sivu/tuotetiedot/tuote_id/12991&kategoria_id=408
Jos meiniki on treenata kotona, niin yllä olevan laitteen voit kytkeä vaikka stereoihin tai mihin vaan aktiivimonitoriin tai soittaa luureilla. Sopii kitaralle ja bassolle ja tarjoaa aika monipuoliset ominaisuudet harjoittelua ja omaehtoista jammailua silmällä pitäen. Bändisoitossahan ton vois lykätä suoraan linjaan niin ei välttis tarvi olla sitä vahvistinta.
Jos tarvitset nimenomaan vahvistimen niin thomannilla ainakin oli transistoribassokomboja satasellakin (Behringer, HarleyBenton prändeillä) satasella, mutta pahaa pelkään etteivät ole soundipoliittisesti kovin kaksisia ja toisaalta niin pieniä ettei varamaan bändin treenikämpille kannata kiikuttaa.
Melkein alkaa muuten ideat loppumaan, vaikka sympatiat ovatkin puolellasi. Toivottavasti saat homman ruotuun. - mika2
mika2 kirjoitti:
Mites tällainen "matkavatkain" sopisi tarkoituksiisi? http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?
tossa jotain infoa lisää.
id=547428http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/sivu/tuotetiedot/tuote_id/12991&kategoria_id=408
Jos meiniki on treenata kotona, niin yllä olevan laitteen voit kytkeä vaikka stereoihin tai mihin vaan aktiivimonitoriin tai soittaa luureilla. Sopii kitaralle ja bassolle ja tarjoaa aika monipuoliset ominaisuudet harjoittelua ja omaehtoista jammailua silmällä pitäen. Bändisoitossahan ton vois lykätä suoraan linjaan niin ei välttis tarvi olla sitä vahvistinta.
Jos tarvitset nimenomaan vahvistimen niin thomannilla ainakin oli transistoribassokomboja satasellakin (Behringer, HarleyBenton prändeillä) satasella, mutta pahaa pelkään etteivät ole soundipoliittisesti kovin kaksisia ja toisaalta niin pieniä ettei varamaan bändin treenikämpille kannata kiikuttaa.
Melkein alkaa muuten ideat loppumaan, vaikka sympatiat ovatkin puolellasi. Toivottavasti saat homman ruotuun.Meni noi linkit väärin. tässä oikeat.
http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/sivu/tuotetiedot/tuote_id/12991&kategoria_id=408
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=547428 - Totta kirjoitat
Ei nyt kumminkaan ihan sopiva vertaus, tuskin se kitaran soittaminen bassovahvarin läpi mitään tuskaa ole. Okei, bassovahvarissa ei ole niitä efektejä joita skittavahvarista löytyy, mutta mitään erikoisempia efektejä en edes kaipaa. No okei kaikua ja viivettä ehkä mutta eipä niitäkään löydy halvemmista skittavahvareistakaan. Säröä en juuri kaipaa koska musiikki jota soitan on lähinnä jazzia. Jos säröä kaipaan, osaan kolvata ja tunnen komponentit ja olen muistaakseni joskus varhaisteini-iässä rakentanutkin jonkun fuzzin joskin se on jo hävitetty (tais kadota muuton aikana nuorena).
Muistin juuri että olenhan minä soitellut nuorempana bassoa kitaravahvarin kauttakin eikä jostain syystä särkynyt, vaikka sitä en enää tekisi noin päin. Silti, mielummin bassovahvari molemmille soittimille kuin skittavahvari.Kitaran soittaminen bassovahvistimen läpi on hyvinkin yleistä ja saundaa o.k. Efektit voi hoitaa erillispedaaleilla. Esim. jazzpuoli saattaa arvostaa bassokamoista irti saatavaa tummempaa sävyä. Tässä esimerkki bassovahvistimesta kitaralla:
http://www.youtube.com/watch?v=54B8NMrzIjg&feature=related
- NoJust...
Mihin sinä yleensäkin tarvitset vahvistinta, jos soitat kotona ja vain omaksi ilokseks sitä jazzia? Aatteleppa sitä? Säästät nekin rahat?
Itsellä ainakin 95 prosenttia siitä ajasta, minkä soittelen kotona...soitan ilman mitään vahvistinta, siitä huolimatta, että nurkista löytyy harjotusvahvistimia.
Kyllä se sähkiksen/basson akustinen ääni senverta kuuluu, mitä on tarvis.
Jos ei ole juuri minkäänlaisia vaatimuksia kitaravahvistimen tai bassovahvistimen suhteen, eikä tarvetta siihen että pitäisi saada ääni kuulumaan kovasti, niin eihän silloin ole koko vahvistimelle varsinaista käyttöä?
Ei kukaan, joka tekee näitä hommia vähäiselläkään intohimolla lopeta harrastusta laitteiden puutteeseen...se on toki selvä.
Rupeet nyt pistämään säästöä sukanverteen ja ostat sitten aikojen kuluttua ihan molemmat vahvistimet(jos edes tarviit). Pienikokoisia mallintavia vahvistimia saa tänäpäivänä todella kukkaroystävällisellä hinnalla ja ne on budjettiluokan vehkeinä huomattavasti parempia ratkaisuja, kun pelkkä trankku- tai putkivahvari.- soittaa molempia
Jaa että mihinkö tarvitsen vahvistinta? No voisi samalla logiikalla ajatella että mihin ihmeeseen tarvitsen ylipäätään soittimiakaan... Onpa ihmeellinen kysymys sulla. Tottakai tarvitsen vahvistimen, ei lankkukitarasta ja lankkubassosta juurikaan ääntä lähde ilman vahvaria, eri juttu jos olisivat edes puoliakustisia. Kyllä sitä ääntä jonkin verran tarvitaan kotonakin vaikka ei soittaisi täysille saleille. Esim. 15-20 Wattinen vahvari riittäisi mainiosti.
- NoJust...
Kyllä sieltä ääntä lähtee juuri senverran, että voi kotioloissa yksikseen soittaa. Minustahan outoa tässä on lähinnä se, jos sinä ett(mukamas), ole tätä huomannut?!
Just pitkän soittouran tehneen kaverin kanssa juteltiin aiheesta ja hänkin myönsi, ettei kotioloissa juuri koskaan jaksa edes kytkeä kitaraa vahvistimeensa vaan soittaa sitä vaan akustisesti.
Basso tottakai on hieman hankalampi tapaus, mutta ei senkään kohdalla tämän jutun pitäis olla niin hirvittävän omituista...siis että voi kotioloissa soittaa ilman mitään vahvistusta?!
Pointti oli siinä, että jos sua ei kerran tippaakaan kiinnosta, millaisella vahvistimella/soundilla soittelet kitaraasi, nii onko silloin edes tarvetta koko vahvistimelle? Jos nyt lähdetään jo siitä, että 15-20 wattia on itseasiassa ihan liian paljon kotiolosuhteisiin trankulle tai mallintaville, putkista puhumattakaan. Trankussa se nyt ei niin nuukaa oo, kun sitä voi ihan hyvin soittaa pienemmälläkin, mutta putkessa se menee käytännössä hukkaan.
Toisaalta sun kysymykses on samaa tasoa, mitä täällä kysellään ensikertalaisten suusta, eli voiko kitaraa soittaa kotistereoilla ja onko tää hyvä kitarapaketti(missä on ihan hirvittävä "matolaatikko" vahvistimena!).
Sitten taas toisaalta sanot soittavasi jazzia, jota nyt harvoin aloittelijat soittaa ja kerrot, että oot rakennellut mm. fuzzin...
Vähän ristiriitaista...etten sanoisi?!- soittaa molempia
>Kyllä sieltä ääntä lähtee juuri senverran, että voi kotioloissa >yksikseen soittaa. Minustahan outoa tässä on lähinnä se, jos >sinä ett(mukamas), ole tätä huomannut?!
>Just pitkän soittouran tehneen kaverin kanssa juteltiin aiheesta ja >hänkin myönsi, ettei kotioloissa juuri koskaan jaksa edes kytkeä >kitaraa vahvistimeensa vaan soittaa sitä vaan akustisesti.
>Basso tottakai on hieman hankalampi tapaus, mutta ei senkään >kohdalla tämän jutun pitäis olla niin hirvittävän omituista...siis että >voi kotioloissa soittaa ilman mitään vahvistusta?!
Se ääni mitä täysin lankkubodylla olevasta kitarasta lähtee, on niin hiljainen että jos vaikka laittaisit rytmikoneen taustalle, et kuulisi juuri mitään, ja bassosta (niinikään lankkubody) senkään vertaa. Okei, ehkä kuuloni on hieman heikentynyt.. Lisäksi, vahvistimissa on aina sekin puoli että voit kytkeä vaikka kuulokkeet jos iskee halu soittaa keskellä yötä. Eli olen sitä mieltä että huonollakin vahvarilla soittaminen tuntuu omasta mielestäni paremmalta kuin ilman vahvaria.
>Pointti oli siinä, että jos sua ei kerran tippaakaan kiinnosta, >millaisella vahvistimella/soundilla soittelet kitaraasi, nii onko silloin >edes tarvetta koko vahvistimelle? Jos nyt lähdetään jo siitä, että >15-20 wattia on itseasiassa ihan liian paljon kotiolosuhteisiin >trankulle tai mallintaville, putkista puhumattakaan. Trankussa se >nyt ei niin nuukaa oo, kun sitä voi ihan hyvin soittaa >pienemmälläkin, mutta putkessa se menee käytännössä hukkaan.
On tarve vahvistimelle ja en tarkoittanut ettei TIPPAAKAAN kiinnosta se saundi, vaan tarkoitin että ne tarpeet on suhteutettava käytettävissä olevaan rahaan! Ja ymmärrä nyt hyvä ihminen se, että minä en ole ammattimuusikko, en puoliammattilainenkaan. Silti haluan soittaa vaikka en yleisölle soittelekaan. Soitan siksi että musiikki on ollut rakkauteni pienestä palikasta alkaen, melkein jopa sikiöstä alkaen. Minulla on pienestä pitäen ollut aina jokin soitin kotona vaikka ihan pienenä en ole osannutkaan soittaa vaan opin sen vasta myöhemmin.
>Toisaalta sun kysymykses on samaa tasoa, mitä täällä kysellään >ensikertalaisten suusta, eli voiko kitaraa soittaa kotistereoilla ja >onko tää hyvä kitarapaketti(missä on ihan hirvittävä >"matolaatikko" vahvistimena!).
>Sitten taas toisaalta sanot soittavasi jazzia, jota nyt harvoin >aloittelijat soittaa ja kerrot, että oot rakennellut mm. fuzzin...
>Vähän ristiriitaista...etten sanoisi?!
Ei mitään ristiriitaa enkä ole ensikertalainen. Olen soitellut kitaraa ja bassoa vuosia, välillä vähemmän aktiivisesti ja toisinaan enemmän, mutta vielä en ole mitään bassovahvistinta ostanut, kitaravahvistin oli ja sen myin jossain muuttovaiheessa pois ja nyt olisi taas tarve vahvistimelle. Kitaravahvistimen kautta olen sitä bassoakin aiemmin soittanut vaikka tiedänkin että se on harmien keräämistä. Mutta kun sen skittavahvistimen aikoinaan ostin joskus teini-iässä, en SILLOIN asiaan kiinnittänyt niin paljon huomiota. Sitten vähän myöhemmin kuulin väitteen että kitaravahvistin ei tykkää bassosta ja olen ollut vuosikaudet siinä uskossa että kitaralle ja bassolle pitää olla kummallekin omat vahvarinsa, ts. paitsi että kitaravahvari ei tykkää bassosta niin bassovahvarikaan ei tykkäisi kitarasta. Nyt kumminkin päätin ottaa asiasta selvää eli siitä että onko todella näin, ettei bassovahvari mukamas tykkäisi kitarasta (tarkoitan edelleen sitä särkymisvaaraa) ja onneksi tuo käsitykseni olikin väärä bassovahvarin osalta, kitaravahvarin osalta kylläkin oikea.
Mitä siihen fuzziin tulee, niin en sellasta tosiaan tarvitse nykyään (joskus teininä sitä itserakentamaani fuzzia käytin kyllä kun soittelin silloin rockia) vaan tarkoitin sitä että JOS tarvitsisin sellaisen niin pystyisin sellaisen itsekin kasaamaan, pointti oli siis siinä että en ole elektroniikkarakentelussa ihan tumpelo! Kotistereoilla en alla kyllä soittamaan, tiedän ettei siitä tule mitään muuta kuin murheita.
Tajusitko nyt? - mika2
>Kyllä sieltä ääntä lähtee juuri senverran, että voi kotioloissa >yksikseen soittaa. Minustahan outoa tässä on lähinnä se, jos >sinä ett(mukamas), ole tätä huomannut?!
>Just pitkän soittouran tehneen kaverin kanssa juteltiin aiheesta ja >hänkin myönsi, ettei kotioloissa juuri koskaan jaksa edes kytkeä >kitaraa vahvistimeensa vaan soittaa sitä vaan akustisesti.
>Basso tottakai on hieman hankalampi tapaus, mutta ei senkään >kohdalla tämän jutun pitäis olla niin hirvittävän omituista...siis että >voi kotioloissa soittaa ilman mitään vahvistusta?!
Se ääni mitä täysin lankkubodylla olevasta kitarasta lähtee, on niin hiljainen että jos vaikka laittaisit rytmikoneen taustalle, et kuulisi juuri mitään, ja bassosta (niinikään lankkubody) senkään vertaa. Okei, ehkä kuuloni on hieman heikentynyt.. Lisäksi, vahvistimissa on aina sekin puoli että voit kytkeä vaikka kuulokkeet jos iskee halu soittaa keskellä yötä. Eli olen sitä mieltä että huonollakin vahvarilla soittaminen tuntuu omasta mielestäni paremmalta kuin ilman vahvaria.
>Pointti oli siinä, että jos sua ei kerran tippaakaan kiinnosta, >millaisella vahvistimella/soundilla soittelet kitaraasi, nii onko silloin >edes tarvetta koko vahvistimelle? Jos nyt lähdetään jo siitä, että >15-20 wattia on itseasiassa ihan liian paljon kotiolosuhteisiin >trankulle tai mallintaville, putkista puhumattakaan. Trankussa se >nyt ei niin nuukaa oo, kun sitä voi ihan hyvin soittaa >pienemmälläkin, mutta putkessa se menee käytännössä hukkaan.
On tarve vahvistimelle ja en tarkoittanut ettei TIPPAAKAAN kiinnosta se saundi, vaan tarkoitin että ne tarpeet on suhteutettava käytettävissä olevaan rahaan! Ja ymmärrä nyt hyvä ihminen se, että minä en ole ammattimuusikko, en puoliammattilainenkaan. Silti haluan soittaa vaikka en yleisölle soittelekaan. Soitan siksi että musiikki on ollut rakkauteni pienestä palikasta alkaen, melkein jopa sikiöstä alkaen. Minulla on pienestä pitäen ollut aina jokin soitin kotona vaikka ihan pienenä en ole osannutkaan soittaa vaan opin sen vasta myöhemmin.
>Toisaalta sun kysymykses on samaa tasoa, mitä täällä kysellään >ensikertalaisten suusta, eli voiko kitaraa soittaa kotistereoilla ja >onko tää hyvä kitarapaketti(missä on ihan hirvittävä >"matolaatikko" vahvistimena!).
>Sitten taas toisaalta sanot soittavasi jazzia, jota nyt harvoin >aloittelijat soittaa ja kerrot, että oot rakennellut mm. fuzzin...
>Vähän ristiriitaista...etten sanoisi?!
Ei mitään ristiriitaa enkä ole ensikertalainen. Olen soitellut kitaraa ja bassoa vuosia, välillä vähemmän aktiivisesti ja toisinaan enemmän, mutta vielä en ole mitään bassovahvistinta ostanut, kitaravahvistin oli ja sen myin jossain muuttovaiheessa pois ja nyt olisi taas tarve vahvistimelle. Kitaravahvistimen kautta olen sitä bassoakin aiemmin soittanut vaikka tiedänkin että se on harmien keräämistä. Mutta kun sen skittavahvistimen aikoinaan ostin joskus teini-iässä, en SILLOIN asiaan kiinnittänyt niin paljon huomiota. Sitten vähän myöhemmin kuulin väitteen että kitaravahvistin ei tykkää bassosta ja olen ollut vuosikaudet siinä uskossa että kitaralle ja bassolle pitää olla kummallekin omat vahvarinsa, ts. paitsi että kitaravahvari ei tykkää bassosta niin bassovahvarikaan ei tykkäisi kitarasta. Nyt kumminkin päätin ottaa asiasta selvää eli siitä että onko todella näin, ettei bassovahvari mukamas tykkäisi kitarasta (tarkoitan edelleen sitä särkymisvaaraa) ja onneksi tuo käsitykseni olikin väärä bassovahvarin osalta, kitaravahvarin osalta kylläkin oikea.
Mitä siihen fuzziin tulee, niin en sellasta tosiaan tarvitse nykyään (joskus teininä sitä itserakentamaani fuzzia käytin kyllä kun soittelin silloin rockia) vaan tarkoitin sitä että JOS tarvitsisin sellaisen niin pystyisin sellaisen itsekin kasaamaan, pointti oli siis siinä että en ole elektroniikkarakentelussa ihan tumpelo! Kotistereoilla en alla kyllä soittamaan, tiedän ettei siitä tule mitään muuta kuin murheita.
Tajusitko nyt?No jos tuo minun edellinen hdotus ei nappaa, niin thomannilta saapi ainakin Behkun transistori bassokomboja satkulla ja jos sitten paremmissa varoissa siihen pistää vaikka Bossin multsarin (esim. ME50 ei ole pahan hintainen käytettynä) tai vaihtoehtoisesti vaikka Bossin kompuran ja Bossin kaikulaitteen (jos siinä vahvarissa ei satu semmoista jo olemaan) eteen, niin jo vain pitäisi jazzit ja humpat irrota.
Ihan ohi aiheen, niin itse olen pitkälti blues/rock´n´roll orientoitunut kitaristi ja olen vanhoilla päivilläni perehtymässä jazzin saloihin, mitä silmällä pitäen olen ollut kovin kiinnostunut hyväsaundisista transistorivahvistimista. Trankkuja katsellessani olen huomannut, että todella korkealuokkaisia huipputransistori vahvistimiakin saa varsin edullisesti käytettynä. Käytettynä lähinnä siksi, että niitä kaikkein legendaarisimpia malleja ei ole valmistettu enää vuosiin. Esimerkiksi Roland Jazzchorus oli hiljattain muusikoiden netin torilla kolmella sadalla, mikä tuntuu ihan vitsiltä kun vertaa mitä huonostakin putkikoneesta maksetaan. Olen vähän kyttäillyt näkyisikö ja mihin hintaan Polytone tai Session/Sessionette komboja, jotka saundiensa puolesta kelpaa varmaan vaativammallekin sukankuluttajalle. Nykyisin tuotannossa olevista analogisista transistorivahvistimista varmaan Tech21 on kukkulan kuningas ja siinä soundit kattaa jazzin lisäksi vähän hevimmänkin menon, mutta aika hinnakashan se on ja maksaa yhtä paljon kuin hyvä putkivahvistin (mutta eihän vahvaria osteta siksi että onko se putki vai trankku, vaan että onko siinä hyvä soundi ja tuntuma).
Noita mallintavia usein hehkutetaan halpoina ja hyvinä ratkaisuina, mutta kyllä laatu silläkin saralla maksaa ihan rahaa. Jazz ja blues ovat sen verran nyansseille herkkiä tyylejä että nuo halvimmat mallintavat saattavat aiheuttaa ikäviä yllätyksiä, vaikka ruuvaamalla niistä kyllä saa ihan kelvollisa jopa hyviä. Ja juurikin soundi on mallintavassa hyvä, mutta se tuntuma voi paikoitellen olla vähän kulmikas analogiseen verrattuna. Laadukkaista mallintavista minulla ei ole kokemusta siis 11R:stä tai vaikka Line6 Vetta, mutta hinta niillä on jo ihan toista (lähempänä tonnia tai ylikin mennään).
Minä kyllä ymmärrän köyhyyttä, vaikka itse olen siinä onnellisessa tilanteessa että olemme saaneet vaimoni kanssa olla työssä ja siksi sadan tai kahden sadan euron ostokset ovat toisinaan mahdollisia, vaikka paljonhan se on rahaa joka tapauksessa. - NoJust...
mika2 kirjoitti:
No jos tuo minun edellinen hdotus ei nappaa, niin thomannilta saapi ainakin Behkun transistori bassokomboja satkulla ja jos sitten paremmissa varoissa siihen pistää vaikka Bossin multsarin (esim. ME50 ei ole pahan hintainen käytettynä) tai vaihtoehtoisesti vaikka Bossin kompuran ja Bossin kaikulaitteen (jos siinä vahvarissa ei satu semmoista jo olemaan) eteen, niin jo vain pitäisi jazzit ja humpat irrota.
Ihan ohi aiheen, niin itse olen pitkälti blues/rock´n´roll orientoitunut kitaristi ja olen vanhoilla päivilläni perehtymässä jazzin saloihin, mitä silmällä pitäen olen ollut kovin kiinnostunut hyväsaundisista transistorivahvistimista. Trankkuja katsellessani olen huomannut, että todella korkealuokkaisia huipputransistori vahvistimiakin saa varsin edullisesti käytettynä. Käytettynä lähinnä siksi, että niitä kaikkein legendaarisimpia malleja ei ole valmistettu enää vuosiin. Esimerkiksi Roland Jazzchorus oli hiljattain muusikoiden netin torilla kolmella sadalla, mikä tuntuu ihan vitsiltä kun vertaa mitä huonostakin putkikoneesta maksetaan. Olen vähän kyttäillyt näkyisikö ja mihin hintaan Polytone tai Session/Sessionette komboja, jotka saundiensa puolesta kelpaa varmaan vaativammallekin sukankuluttajalle. Nykyisin tuotannossa olevista analogisista transistorivahvistimista varmaan Tech21 on kukkulan kuningas ja siinä soundit kattaa jazzin lisäksi vähän hevimmänkin menon, mutta aika hinnakashan se on ja maksaa yhtä paljon kuin hyvä putkivahvistin (mutta eihän vahvaria osteta siksi että onko se putki vai trankku, vaan että onko siinä hyvä soundi ja tuntuma).
Noita mallintavia usein hehkutetaan halpoina ja hyvinä ratkaisuina, mutta kyllä laatu silläkin saralla maksaa ihan rahaa. Jazz ja blues ovat sen verran nyansseille herkkiä tyylejä että nuo halvimmat mallintavat saattavat aiheuttaa ikäviä yllätyksiä, vaikka ruuvaamalla niistä kyllä saa ihan kelvollisa jopa hyviä. Ja juurikin soundi on mallintavassa hyvä, mutta se tuntuma voi paikoitellen olla vähän kulmikas analogiseen verrattuna. Laadukkaista mallintavista minulla ei ole kokemusta siis 11R:stä tai vaikka Line6 Vetta, mutta hinta niillä on jo ihan toista (lähempänä tonnia tai ylikin mennään).
Minä kyllä ymmärrän köyhyyttä, vaikka itse olen siinä onnellisessa tilanteessa että olemme saaneet vaimoni kanssa olla työssä ja siksi sadan tai kahden sadan euron ostokset ovat toisinaan mahdollisia, vaikka paljonhan se on rahaa joka tapauksessa."Noita mallintavia usein hehkutetaan halpoina ja hyvinä ratkaisuina, mutta kyllä laatu silläkin saralla maksaa ihan rahaa. Jazz ja blues ovat sen verran nyansseille herkkiä tyylejä että nuo halvimmat mallintavat saattavat aiheuttaa ikäviä yllätyksiä, vaikka ruuvaamalla niistä kyllä saa ihan kelvollisa jopa hyviä."
On tuo kyllä ihan totta, mutta onhan mallinnustekniikka tullut aikailla ylöspäin niistä ensimmäisistä versioista! Nyt niistä saa jopa ihan hyviä soundeja ylos ja varsinkin jopa muilta, kun HighGain osastolta!
Se on ihan totta, ettei mallintavista saa niin laajaa kaistaa dynamiikalle ja se voi vieroksuttaa tällaisia vanhan kansan putkivahvistinkitaristeja, jotka soittaa vähemmän särötettyä ja kompressoitua soittoa.
Tech 21(TM-60) on kyllä kieltämättä onnistunut systeemi. On ollukki mielessä, että jossain vaiheessa vois hankkia tollasen, ihan vaikka nurkkiin pyörimään. Niitä monet kuiteski myy varsin huokeeseen hintaan käytettynä!
Itseasiassa luulen, että kun näistä mallintavista on tullut niin suosittuja, niin on syntynyt jo uusia sukupolvia kitaristien maailmaan, jotka on opetelleet soittamaan vain ja aioastaan näillä mallintavilla vehkeillä! Sillon voi tuottaa ongelmia taas soittaa putkivahvistimilla, joilla soittotatsi on kuiteski varsin erillainen!?
- NoJust...
No säkö oot sitä mieltä, että jos esim. minä oon soitellu ison osan ajasta ilman vahvistinta, niin oon tehny sitä vaan heilutellakseni sormia kuulematta mitään mitä soitan? Kuulokkeita voi käyttää, jos sattuu kuulokeliitäntä olemaan vahvistimessa! Tosin kyllä se akustinen ääni kuuluu jokatapauksessa, vaikka kuulokkeita käyttäisitkin:D
No ei noissa sun teksteissäs vaan kyllä mikään viittaa siihen, että juuri välittäisit, millainen ääni sieltä vahvistimesta tulee(kunhan se on kovempi, kun pelkkä akustinen ääni)...vai viittaako ja mikä?!
Ite oon kolvannu joskus vanhan fuzzin kopion aidoista germanium trankuista ja ei se kyllä loppupeleissä kovin halvaksi edes tullut, eikä sen projektin pointti niissä säästöissä toki ollutkaan!
Esim. Behringerin efektejä saat alta 20 euron, niin ett sinä niillä kolvauksillas juurikaan säästöä tossa asiassa tee.
Osta veikkosella se bassovahvistimes ja soita kitaraa ja bassoa ja vaikka tuupaa sen läpi. Eihän se minulta pois ole.
En halua kenekään taloudellista tilannetta käydä arvostelemaan, mutta kun tänäpäivänä on jo tarjolla todella huokeaan hintaan esim. näitä mallintavia vahvistimia, joista saa jo todella paljon irti!
Tilanne on ihan toista, kun silloin kun itse alottelin...eikä noilla hinnoilla saanu kun ihan kammottavan matolaatikon!
Ei laitteet tottakai ole tärkein juttu musiikissa, mutta minun mielestä tänäpäivänä on pikkasen turha ruikuttaa laitteiden kalledesta ainakin tuolla äänentoistollisella puolella! Hintahaitari on tottakai levee, mutta nyt saa jo todella monipuolisia laitteita varsin halvalla, jos haluaa!
Kitarat itsessään on vähän eri juttu. Siis että kohtaako hinta ja laatu juuri koskaan...mutta siitä nyt ilmeisesti tässä tapauksessa ei ollut kyse?
Tottakai jos saa vitosen viikkorahaa, niin ohan se 100 eurookin aika iso summa, mutta kirjottaa sitten vaikka joulupukille?:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006414
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283210Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701736- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46979Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11966Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869