Kannattaa miettiä monta kertaa, haluaako muuttaa Alajärvelle jos on tänne kaipuuta. Ensinnäkin, ihmisiin EI tutustu helposti, täällä ei oteta avosylin vastaan, että kaiki saat oppia kantapään kautta. Lestadiolaisuus on hallitseva yhteisö täällä, eikä sieltäkään suunnasta tule aina hyvää palautetta uusilleja myös vanhoille asukkaille. Esim. koulussa saatat törmätä siihen, että sua haukutaan epäuskovaiseksi, "et pääse taivaaseen ku et oo lestadiolainen" ja ihmisiin suhtaudutaan varovasti, epäkohteliaasti sekä tylsästi.Alajärveläiset Ihmiset ovat PINNALLISIA ja tyypillisiä pohjalaisia, eli oma tahtoisia ja hieman päälle käyviä.
Jos nyt saisin päättä, en olisi sen 2-3v. asumisen jälken astunut jalallanikaan Alajärven kamaralle enkä koko pohjanmaalle. Harmi, että olin silloin vieä niin pieni ettei asia ollut minun päätettävissäni.
Alajärvi on HUONO paikka
165
8737
Vastaukset
- kävelyllä käyvä
Lestadiolaisia on paljon, mutta sanotaan, että Alajärvi on Suomen helluntailaisin paikkakunta. Niilo Yli-Vainio oli saarnaajana Alajärvellä ja pian sen jälkeen hän aloitti "julkisen toimintansa".
- valehtelet taas
Lestadiolaisia selvästi enemmän.
- keski-s
Olen muuttanut Alajärvelle kolme vuotta sitten , ei oikeastaan mitään vikaa ole havainut .palvet on hyvät ja edulliset ,harrastus mahdollisuudet löytyy, ihmiset on samalaisia joka paikassa. Tottakai aina löytyy parantamista.valintaani tyytyväinen.
- juuho
Aluetutkia TimoAron tutkimus osoittaa , että Alajärvi ei kuulu kymmenen heikoimmin menestyvien joukkoon .
- melkeinrynderi
Asuntoja rakennetaan joka vuosi muutamijakymmenijä , oli vähän vaikea saada ostettua kovan kysynnän vuoksi. Onnistuin kuitenkin viimein ,sain siihen vuokralaiset välittömästi ulkopaikkankuntalainen asustelee ja on tyytyväinen asuntoonsa.
- kookuu
Alajärveläiset pitää itseään muita parempina.Syy:koska ympärillä on vain parin-kolmen tuhannen asukkaan mettäpitäjiä,niin alajärveläiset kuvittelee olevansa jotain suurta.Huvittaa kun eivät huomaa olevansa itsekin syrjässä kaikesta.Erittäin sisäänlämpiävä paikkakunta.
- kansantaiteilia
Tämäpä täysin faktaa sekä totta!!
- tyytyväinenasukas
Alajärvi on hyvä paikka asua ja elää . Olen asunut täällä jo lähes kaksikymmentä vuotta ,eikä ole tullut mileenikään muuttaa mihinkään . Taitaa olla kuihtuvia naapuri kunntien asukkaita, jotka purkaa pahaa oloaan tänne.
- huvinsa kullakin
Jos tykkää kepulaisista, uskovaisista, hulluista tai juopoista ja mahdollisesti itsekin kuuluu yhteen tai useampaan em. ryhmistä niin Alajärvi on oikea paikka.
Alajärven tulevaisuus on "loistava", kun em. ryhmät valtaavat lisää jäseniä :D... antaa paikkakunnan vaan maatua ihan rauhassa. - Järvipohjalainen
Alajärvi on hieno paikka, jossa asuu vielä normaaleja ihmisiä, jotka kannattavat perusarvoja. Lupsakoita ja ystävällisiä. Mitä ylpeyteen ja sulkeutuneisuuteen tulee, kokeilkaa muuttaa vaikka Lohjalle tai Varsinais-Suomeen.
- ihan varmasti juu
Normaaleja.... kyllä se varmaan ihan normaalia on, kun siinä keskellä itse rypee.
Normaalia on se, että ihmisiä kohdellaan tasapuolisesti mm. työpaikan, viran saanissa jne. poliittisista mielipiteistä, uskonnollisesta vakaumuksesta, onko paikkakuntalaisia tai seudulta kotoisin tmv. huolimatta. Siinä Alajärvi on melko syvältä; jos jonkunlaista jeesus-satuun uskovaa löytyy virasta kuin virasta ja uskottomia kyylätään.
- xdxdx
Vihaavat vähemmistöjä!
- Nnnnniiiiiiiih
Ei vihais jos vähemmistöt käyttäytys kunnolla muita kohtaan, kun ne on kerran otettu asumaan tänne.
- jejeejeedrsf
Se on sitä ku enemmistö on lessuja! jos menee käymää esim vaikka halpa-hallissa tai supermarketissa, siellä ihmiset kyylää heti vinoon jos oot vähänki ''erikoisempi'' pukeutumiseltas. Meinaan ny vaikkapa rock-tyyliä. katotaa että tuo on joku satanisti jos on tummat vaatteet sun muuta. Ei tässä kaupungissa mikää oman tyylinen voi olla, jos ei halu katseita.
- kookuu
Järviseudulla yleensäkin ollaan niin ittellisiä,ettei kuntaliitoksiin mennä millään(pl. Lehtimäki) kuitenkin heti ollaan lakki kouras anomassa valtion harkinnanvaraista avustusta.Jästipäisyys hallitseva luonteenpiirre.
- tollai vissii
Ja kepulaisuus.
- Evijärveläisiksi
Lukekaa Ilkan verkkosivujen juttu. Me olemme menossa yhteen Evijärven kanssa.
Milloin Alajärvellä tällaisesta on sovittu?
- mauseri leo
Järviseudulla ollaan edelläkävijöitä ja viisaita sellaisia.
Omat kunnat säilyvät mutta yhteistyö pelaa eri nimikkeen alla joka kattaa kaikki kunnat.
Eipä muut ole tainneet vastaavaa saada aikaan yhteistyöllä.- VoiMikäVoi
Kerro sä insinöörinä kuka neropatti on suunnitellu rivitalon pihan ja asuntojen ryhmittelyn päin mäntyä? Parkkipaikan myös. Mitotettu varmaan jollai fiatilla
- huuuuuuu
hahhahh...että oikeen edelläkävijöitä.....jatkuvaa takkuamista kuntien kesken.
- takkuamista???
Kerro insinööri mitä?
- kiehhehheee
Kerro sinä diplomi-insinööri miksi Alajärvellä on jeesushihhuleita niin paljon ja kädenvääntö ja valtataistelu uskottomien kesken on ikuista ?.
Vai insinööri ... taitaa Alajärven insinöörit olla yhden käden sormilla laskettu. - perseestä.fi
kiehhehheee kirjoitti:
Kerro sinä diplomi-insinööri miksi Alajärvellä on jeesushihhuleita niin paljon ja kädenvääntö ja valtataistelu uskottomien kesken on ikuista ?.
Vai insinööri ... taitaa Alajärven insinöörit olla yhden käden sormilla laskettu. - Näin on
kiehhehheee kirjoitti:
Vai insinööri ... taitaa Alajärven insinöörit olla yhden käden sormilla laskettu.Insinööreä on useita kymmeniä
- huhh että mä nauran
Valtataistelu on oikea sana kuvaamaan alajärven touhuja.huvittaa lukea kun jostain aidanseipäästä kaupungin valtuusto vääntää jopa 9-10 tunnin istunnon yömyöhälle asti.Jästipäisyyttä kuvaa parhaiten eepeen kauppakeskushankkeen jatkuva vastustaminen.Maakunnan sisäsiittoisin paikkakunta vimpelin kanssa.
- PaksaaMeininkiä
No jaa...edelläkirjotetut pitää kyllä täysin paikkansa. Lapsuusaika pienessä kyläkoulussa oli ihan ok. Itsekkin sain tietysti kuulla, että sun äitis joutuu helvettiin kun se ei ole lestadiolainen. Mä oon uskoton kun käytän korviksia. Mutta yläasteellakin oli ihan perseestä. Kaikenlisäks suurin osa lestadiolaislapsista on kurittomia ja huonokäytöksisiä varsinkin silloin kun vanhemmat eivät ole näkemässä. Työpaikankin tuntuu vain saavan jos kuuluu lestadiolais tai helluntaalaiskerhoon. Työpaikoilla juorutaan muitten asioita, vaikkei ne sinne kuulu. Rivitalo ja omakotilähiössä juorutaan tuttujen kanssa muista asukkaista paskaa. En tietenkään yleistä kaikkia tällaisiksi.
En kyllä suosittele Alajärvelle muuttamista, koska täältä loppuu ilmeisesti Kela joka siirtyy Seinäjoelle ja varmaan sosiaalitoimistokin siirtyy kokonaan sinne. Tällaista on kuullut puhuttavan. Alajärven toiminta on ilmeisesti muuttumassa kivitausiseen tasoon. Suosittelen mielummin Seinäjokea tai Vaasaa jos haluaa muuttaa isompaan kaupunkiin. - maikkaope
Kaikenlisäks suurin osa lestadiolaislapsista on kurittomia ja huonokäytöksisiä ---tuo jos jokin on todella totta.
Ja kotona näyttävät toista minäänsä.
Rikollisia, edesvastuutoomia ja röyhkeitä kaikki pennut.
Joukkokasvatus on näyttänyt tapansa.
Uskon varjolla on helppo kaljotella, tupakoida ja tehdä rikoksia kun kaikki saa sunnuntaisin anteeksi temppelillä. - PaskaaMeininkiä
Voihan vitalis! Huonommaks muuttuu! Seinäjoelta on ilmeisesti muuttanu 3 romaniperhettä tänne Alajärvelle. Varmaan sen takia, kun on saaneet sieltä häädön. On se kumma kun Alajärvi ottaa harteilleen kaikki huonokäytöksisimmät. Mikä ihme se on kun täällä on kaikki päin mäntyä.
Vai saako kaupunki vähempiosasista joitain tukia? - 09+p
Ja verotoimisto siällä on ihan p......!
- takaPAJULA
Kuinka on mahdollista että lestadiolaiskaupunkiin saadaan perustaa uusi ravintola?
Syntiähän se on kun keilataan, tanssitaan, ja juodaan siidukkaa..
Ja uimahallikin on tulossa...voi sitä alastomuuden suurta syntiä ja aivan *OMAN* kaupan vieressä vielä.- KaksinaamaistaTouhua
Tuosta synnistä tuli mieleen...että eikö se ole sitten syntiä kun lintsaavat koulusta ja kiroavat sen minkä kerkeävät. Tanssimista, meikkaamista ja juomista pitävät syntisenä. Koulusta lintsaaminen ja toisten kiusaaminen on heidän mielestään ilmeisesti oikein ja tuolla käytöksellä he kuvittelee pääsevänsä jonnekkin ihme taivaaseen. HAH HAH HAH...aika ristiriitasta tuo niitten syntilista.
- voi lapsi raukat
eikö sullakaa mitää muuta kerrottavaa oo? puhut sellasista asioista mistä et edes tiedä ja taidat olla vielä alaikäinenki:) pitäsköhä sun purkaa sitä pahaa oloa vaikka sielä kotona ja kattoa peiliin:D
- voi lapsi raukat
eikö sullakaa mitää muuta kerrottavaa oo? puhut sellasista asioista mistä et edes tiedä ja taidat olla vielä alaikäinenki:) pitäsköhä sun purkaa sitä pahaa oloa vaikka sielä kotona ja kattoa peiliin:D
- eläkepäiveeks
Jos Voittonen perustaa.
- <<<
en oo käyny mut kyllä vois mennä käymään.....olis nastaa joskus tutustua paikallisiin
- mies naapurikunnasta
Eihän sieltä tahdo saada ostettua edes rautakaupasta maalia, saatikka sitten kultavuorelta raktoria. molemmis myyjät juoksoo karkuun. Paikalliset kehuu olevansa leikkisiä, ottaavat vaan turhan herkästi nokkiinsa.
- Sai hyvän traktorin
Kultavuorella on yli kolmesataa traktoria myynissä.Kyllä sieltä traktorin saa, jos on pörssi kunnossa. Olen itse ostanut. Pitkän linjan liikemies tunnistaa jo kauaksi todellisen ostajan,ja kakkapöksyn ,eikä viitsi kuluttaa kallista aikaa mokoman kakkapöksyn kanssa.
- nainen47v
Mitäs mieltä ihmiset ovat kauppiksesta? oma lapseni on siellä koulussa, ja vähän kuullu ettei mikää maineensa veroinen paikka opiskeluun. En pelkästään lapseltani ole tuota kuullut, vaa myös monilta muiltakin ihmisiltä.
- Täällä juuri nyt
Hyvä, pieni , laadukas opinahjo joka toimii tosi hienosti.Hyvät opet ja tilat..en näe moittimista.
Oppilaissa vika jos moittimista??? - jaa a jaa a
Täällä juuri nyt kirjoitti:
Hyvä, pieni , laadukas opinahjo joka toimii tosi hienosti.Hyvät opet ja tilat..en näe moittimista.
Oppilaissa vika jos moittimista???Anteeksi vain, mutta onko seuraavanlainen opettamista?: Meet maanantaina kouluun, astelet luokkaan, istut omalle paikallesi, opettaja tulee antamaan tehtävät, muttei selkeitä ohjeita vaan jotain selittää. Lähteekin sitten loppupäiväks viettämään omia kahvitaukojaan, tosin välillä käy kattomas että kaikki ok. Oon ite opiskelijana kyseisessä koulussa, ja voin sanoo etten oo ainut joka on moittinut kyseisen paikan touhua.
Ja jos tämä opettaja on joutunut olemaan pois (kuten parina peräkkäisenä maanantaina kävi) niin on ilmoittanut jollekin toiselle opettajalle ''voikko käydä kattomas heitä?'' mutteipä kukaa käyny. Opiskelijat oma toimisesti joutuneet istuskelee luokassa klo: 8 -> 12.15 asti. Tosin välillä käyneet tauoilla ja syömäs omatoimisesti. Mutta onko tuommonen touhu opettamista? - wewewe
Itse kauppiksen käyneenä joudun kertomaan, etten todellakaan ole tyytyväinen opetuksen laatuun.
- ihaitee
wewewe kirjoitti:
Itse kauppiksen käyneenä joudun kertomaan, etten todellakaan ole tyytyväinen opetuksen laatuun.
Oliskohan se vika itse itsessäsi ja haluttomuudessasi oppia ?
- Olet kuulemma hullu?
Ihan ok paikka se on vain koulu ei siellä tehdä taviksesta nokian johtajaa ju nou.Tutustu paikkaan itse älä mene juorujen mukaan.
- Entinen oppilas
jaa a jaa a kirjoitti:
Anteeksi vain, mutta onko seuraavanlainen opettamista?: Meet maanantaina kouluun, astelet luokkaan, istut omalle paikallesi, opettaja tulee antamaan tehtävät, muttei selkeitä ohjeita vaan jotain selittää. Lähteekin sitten loppupäiväks viettämään omia kahvitaukojaan, tosin välillä käy kattomas että kaikki ok. Oon ite opiskelijana kyseisessä koulussa, ja voin sanoo etten oo ainut joka on moittinut kyseisen paikan touhua.
Ja jos tämä opettaja on joutunut olemaan pois (kuten parina peräkkäisenä maanantaina kävi) niin on ilmoittanut jollekin toiselle opettajalle ''voikko käydä kattomas heitä?'' mutteipä kukaa käyny. Opiskelijat oma toimisesti joutuneet istuskelee luokassa klo: 8 -> 12.15 asti. Tosin välillä käyneet tauoilla ja syömäs omatoimisesti. Mutta onko tuommonen touhu opettamista?Ei voi yleistää yhden opettajan käyttäytymisellä koko koulun opetusta. Itsekin tuolloin opiskelleena siellä ei ole mitään moittimista, kaikki muut opettajat olivat kyllä loistavia.
- AiAiTätäAutuutta
Sekin täytyy vielä kommentoida, jos on erehtynyt menemään Alajärveläisen (en yleistä kaikkia) kanssa yhteen ja suku on liian utelias ja kyyläävä, niin eron jälkeen et saa pienintäkään rauhaa asua samalla paikkakunnalla. Edellisen heilan suku jatkaa kyyläämistä ja kyttäämistä, niin kun niillä ei olis omaa elämää ollenkaan ja juorutaan vielä eteenpäin entistenkin heilojen asiat. Varokaa sotkeutumasta sellasiin tyyppeihin. Todella ahdasmielistä touhua tuommonen. Touhu ei lopu ennen kun oot muuttanu muualle. Itsekästä sakkia eräs nimeltä mainitsematon kiikareilla kyyläävä suku.
- Adjgy
Ois joskus upeaa kiertää suomea mm etelä-pohjanmaata(alavus.alahärmä.alajärvi.lapua.seinäjoki.vaasa.lapua.kortesjärvi. Veteli ja asua itse alavudella ja lapualla ja alajärvellä ja käydä evijärvellä ja alajärvellä ja kauhavalla
- Alkio lestadiolainen
Nyt sitten lisätään Evijärvi uudeksi kaupunginosaksi.
Ilkassa oli hämmentävä juttu. Onko tuo Juha Alkio lestadiolainen vai miksi hän on onnistunut saamaan evijärveläiset poliitikot innostumaan Alajärvestä?
- seutunen
Lappajärvi on pian huonompi paikka, jos saavat sinne pakolaisia kuten suunnitelmissa on
- KieroutunutMaailma
Joo...ja on se kumma kun tiettyyn lahkoon kuuluvat saa kiusata oppilaita niin paljon kun huvittaa ja ne ei siitä rangaistusta saa, vaan rangaistuksen saa se kiusattu. Opettajat jotka kuuluu samaan lahkoon vielä näyttää esimerkkiä.
Heidän ei tarttis tuoda sitä lahkolaisuuttaan esille opettajan ammatissa. Uskonto ja ammatti on kaks eri asiaa. Kaikkia pitäis kohdella tasavertaisesti, vaikka kuuluis samaan uskontoonkin.- kirkko/lahko = riita
Noita uskovaisia ei pitäisi valita edes opettajiksi; keskittyköön satujen tuputtamiseen ihan omille lapsille.
- ilmesttyskirja
kirkko/lahko = riita kirjoitti:
Noita uskovaisia ei pitäisi valita edes opettajiksi; keskittyköön satujen tuputtamiseen ihan omille lapsille.
ennnen koulussa opetettiin uskotoa niin ihmisillä oli sisäistäkin sivistystä, oppivat jopa herätysliikkeen ja uskonnon erotkin. tollaset tolvanat kuin sinä ei vieläkään ymmärrä että uskonnot ei aiheuta sotia eikä herätysliikkeet riitoja. kirkkko tässä on raamatun sanomassa vieraantunut jo osittain.lopun aikaa sanoi
- AA:n vanha vaari
ilmesttyskirja kirjoitti:
ennnen koulussa opetettiin uskotoa niin ihmisillä oli sisäistäkin sivistystä, oppivat jopa herätysliikkeen ja uskonnon erotkin. tollaset tolvanat kuin sinä ei vieläkään ymmärrä että uskonnot ei aiheuta sotia eikä herätysliikkeet riitoja. kirkkko tässä on raamatun sanomassa vieraantunut jo osittain.lopun aikaa sanoi
Heh, mitä esim. lestadiolaiset ja helluntailaiset tekevät, kun tapaavat ?. Ja siihen vielä kirkkouskovainen porukkaan ?. Riitelevät siitä kumman usko on oikeaa... varsinkin 1970 - 1980 -luvuilla oli jatkuva tukkanuotta tästä asiasta mm. Alajärvellä.
Jos eivät riitele niin yhdessä haukkuvat kaikki uskottomat hiiliä lapioimaan.
- kotiseutu rakasko?
Mielenkiinnolla luin näitä kirjoituksia entisenä alajärveläisenä. Onko siellä tosiaan tällaista? Olen ollut pois sieltä jo ylil 30 vuotta. En asunut keskukstassa vaan kylällä ja ei siellä ainakaan näin ahdasmielistä ollut vaikka itse olin nuori. Oli eri uskonsuuntia, mutta ei ne nyt isommasti häirinneet. Kansakoulussa kyllä oli inhottava lestadiolaisope, joka oli puolueellinen ja muutenkin sopimaton työhönsä.
Eihän opettaja saa tuputtaa uskontoa koulussa, siitähän voi tehdä ilmoituksen. Ehkä kukaan ei välitä puuttua asiaan, saavat sitten jatkaa tuputustaan.
Tämä on kyllä totta, että lestadiolaisten lapset ovat kuin pieniä piruja. Kotona kunnolla, koulussa ja kylillä aivan muuta. Olen monesti miettinyt, että mistähän se johtuuu. Jehovantodistajien lapset taas ovat hyvin kasvatettuja, mutta itse uskohan on aivan p...stä.
No, ei ainakaan enää haluta palata kotiseudulle, eipä ole enää sukulaisiakaan hengissä. Siihen se loppuukin mielenkiinto edes käydä kotiseudulla, kun omiset kuolevat
Ei kannata isommasti ihmisten puheista ja juoruista välittää, mitä sitten. Nuorena kaikki sellainen on tärkeämpää, mitä vanahemmaksi tulet sitä vähemmän välittää, mitä "ihmiset" sinusta puhuvat.
Hyvää pyhäinmiestenpäivää sinne kaikille! - Kossua perkele
Totta kai on ryssiä ja muita ex neukkuja otetaan sinne asumaan ... harasoo ja banjo soi ja vodka virtaa..
- suosittelen.
Alvaariini aivan mahtava paikka! Tosi hyvät tilat siisti ja aivan ihana henkilökunta.Omaavat hyvät käytöstavat ja tosi siistejä ,ruoka hyvää tarjoilu pelas. ei moittimista! !!!
- EPonPerseestä
Taitaa jokaisella pienellä paikkakunnalla etelä-pohjanmaalla olla sitä kuuluisaa naapurin kyttäämistä ja juoruamista. Lappajärvellä se on pahempaa. Leimataan joksikin mitä et ole.
- Perusväestöä
On täällä normaalejakin pirulaisia olemassa et niin yksin ole kuitenkaan ollaan kuitenkin enemmistönä. Äänestyskopissa pitää katsoa ketä äänestää ettei mene ääni lessuille.
- alkup. kirjoittaja
Toivon vaan että pääsen pia pois Alajärveltä, ei ne huonot muistot unohdu enkä enää IKINÄ halua olla yhteyksissä saati edes tavata Alajärveläisiä ko ovat NIIN päällekäyvää, juoruilevaa ja paskaa puhuvaa sakkia enemmistö!
- MieVuaaaa
Hanki vaikka opiskelupaikka niin pääset pois sieltä ;)
Muuten on vaikea saada kämppää muualta. - mie kure
MieVuaaaa kirjoitti:
Hanki vaikka opiskelupaikka niin pääset pois sieltä ;)
Muuten on vaikea saada kämppää muualta.Mie kurejoelta
- edelliselle tiedoksi
Olet tosi tumpelo kun et ole jo häipynyt sieltä vaan uliset täällä sääliä hakien.
- Muistakaapa
Muistakaapa siellä Alajärvellä käydä kuitenkin koulunne loppuun. Niin moni oman ikäsistä lähti aikanaan "muodikkaisiin" kouluihin ja äkkiä pois paskasta/pienestä kaupungista. No, maitojunalla on osa tullut takasi ja jääneet tekemään niitä töitä, mitä paikkakunnalla on tarjota. Niissä töissä ei missään nimessä ole mitään vikaa, mutta unelmat oli varmaa nuorilla vähän erilaiset.
- luonnollinen este
Ei huolta, ei varmasti suurinkaan osa tule takaisin, kun Alajärvellä ei ole MITÄÄN töitä tarjolla. Eri asia, jos tulee sossun rahalla elämään ja tenuuttamaan siihen Valkoisen Talon ympäristöön niin mikäs siinä sitten...
- Sinnulix
Okei, olen nyt asunut Alajärvellä kolmisen vuotta ja täytyy sanoa, että työni ulkopuolella en tunne ketään täältä. Olen yrittänyt juosta riennoissa, sun muissa, että tutustuisin joihin, mutta ei. Moikka-tuttuja on kyllä, muttei ketään, jonka kanssa olisi silleen ystävystynyt tuon pidemmälle.
Just tänään juttelin erään kaverini kanssa puhelimessa ja hän totesi, että on ne alajärveläiset sitten outoja. Esimerkiksi, työkaveri tulee kaupan käytävää vastaan ja olen jo moikkaamassa, niin hän poikkeaakin sivukäytävälle. Minä ihan, että mitähän vikaa mussa on... Toinen naapurini kyylää muna kourassa ikunani alla, on todellakin normaalia käytöstä. Tai hänen sanojensa mukaan, tämä on hyvien naapurien välien hoitoa. En ole sen koommin häntä moikannut, saati, että näkisin häntä. Nyt muutti uusi naapuri parin asunnon päähän. Minusta moikkaaminen kuuluu ihan hyviin naapurinvälisiin suhteisiin... Tulen kotiin, naapuri on tupakalla ovensa edessä, pakenee nurkan taakse, talon päätyyn. Tai, jos olemme yhtä aikaa jonnekin lähdössä, hän jää odottelemaan ovensa taakse... Se, että moikkaa naapuria, ei tarkoita sitä, että nussia pitäis.
Olen pikkuhiljaa alkanut katselemaan asuntoja kotikulmilta, on tämä sen verran ahdistava kylä. - opeliksampo
Käyppä naapurikunnassa niin saat kavereita.
Siellä on elämäntahti hieman toinen kuin Alajärven uskonnollisessa piirissä.
Savolaiset ja sensukuiset ovat lupsakoita ja ihmisten kanssa hyvintoimeentulevia joka suhteessa.
Asiat puhutaan niinkuin ne ovat mutta juttu luistaa ja huumori pelaa..
Ja näistä em. asioista esim. alajärviset ovat kateellisia kun eivät itse osaa olla vapautuneita vaan uskoonsa tukevia ja jäykkiksiä muutenkin. - Sinnulix
Eli niinku mihin suuntaan? Tämä kamuni, joka päivitteli näitä ihmisiä, on juuri savolainen :D Lahdessa asuessakin tutustui moniin ihmisiin, pari kertaa kun olit samalla bussipysäkillä, niin sen jälkeen oltiin jo hyviä tuttuja :) Karjalaisia on paljon sotien jälkeen muuttanut Lahteen ja siitäpä nämä vaikutukset näkyivät. En silloin ollut tämän sosiaaliton ihminen, mutta jotenkin meininki on siellä toista.
- Kannattaa muuttaa pois
Suosittelen lämpimästi muuttoa pois Alajärveltä. Olen itsekkin perheeni kanssa muuttanut sieltä pois, juuri tuon omahyväisen, itsekkään ja kurittoman ilmapiirin takia. Kouluissakaan ei ole kehumista, koska lestadiolaistaustaiset tuppaavat kiusaamaan ulkopaikkakuntalaisia helpommin. Opettajat vaan puolustelee niitä. 1% saattaa olla kunnollista porukkaa alajärvellä, mutta loput on sitä paskasakkia. Sinun kertomasi kun tapaa kaverin kaupassa ja vetäytyy sivuun kun yrittää tervehtiä, voi johtua hyvin pitkälti siitä että ollaan mukamas muita parempia, ja ei uskalleta moikata ulkopaikkakunnalta muuttanutta tuttujen nähden. Eriasia on jos kuulut helluntaalais tai lestadiolaiskerhoon, niin sitten on naama toisenlainen. Mutta ei niitä kaikkia voi yleistää samanlaisiksi.
- takapajula
Kannattaa muuttaa pois kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi muuttoa pois Alajärveltä. Olen itsekkin perheeni kanssa muuttanut sieltä pois, juuri tuon omahyväisen, itsekkään ja kurittoman ilmapiirin takia. Kouluissakaan ei ole kehumista, koska lestadiolaistaustaiset tuppaavat kiusaamaan ulkopaikkakuntalaisia helpommin. Opettajat vaan puolustelee niitä. 1% saattaa olla kunnollista porukkaa alajärvellä, mutta loput on sitä paskasakkia. Sinun kertomasi kun tapaa kaverin kaupassa ja vetäytyy sivuun kun yrittää tervehtiä, voi johtua hyvin pitkälti siitä että ollaan mukamas muita parempia, ja ei uskalleta moikata ulkopaikkakunnalta muuttanutta tuttujen nähden. Eriasia on jos kuulut helluntaalais tai lestadiolaiskerhoon, niin sitten on naama toisenlainen. Mutta ei niitä kaikkia voi yleistää samanlaisiksi.
Sisäsiittoisessa Alajärvessä lähes kaikki asukkaat on lestadiolaisia.
- Väinämöinen
Ei voi kuin naureskellen lukea tätä ketjua, olen harmikseni joutunut kohtaamaan työssäni useita Alajärvisiä (kaikki sukua keskenään) ja kaikki yllä mainitut seikat pitävät paikkansa. Nämä lessut, kun valtaavat työpaikan niin siinä ei ole enää muilla toivoakaan, muistutan, että jos yksikin pääsee esimiesasemaan, niin palkkalistoille pääsee vaan nämä uskonveljet. Hirveitä puhumaan takanapäin ja suorastaan valehtelevat ja jeesustelevat kaikesta. Edessä hyvää namaa, takanapäin itse piruja.Voin vaan kuvitella minkälainen ko. kylä on asua.
- zeppä
Näin se menee,erittäin epäluuloisia muualta tulleita kohtaan.Selän takana tosiaan kaivetaan "muukalaisesta"kaikki irti. Kyllä eteläpohjalainen suoruus on tuhat kertaa mukavampaa ja suoraselkäisempää kuin alajärveläisten kierous.
- uskoarmasaamu
Uskovatkin ovat ihmisiä ja erehtyväisiä, mutta suurinosa ajattelee lähimmäistensä parasta.
Ei ryyppää ei rällää.
Hoitaa työnsä hyvin ja on tasapuolinen.
Ihmeellinen kuva uskosta ja uskovaisista teillä useimmilla täällä kirjoittavilla.
Olettekohan koskaan oikeata uskovaa tavanneetkaan?
Paikka kuin paikka voi olla ok, jos osaa elää ihmisten kanssa. Jos asenne on, että täällä kaikki ovat pimeitä, niin eihän sitä kenenkään kanssa ystävystykkään.- nimessä ja veressä
Kyllä se usko Alajärvellä aina pukkaa silloin tällöin esille, kun tekee mieli veetuilla toisille. On niin ylevää Herran nimeen syrjiä ja väheksyä toisia.
- ahahahhaah hahaha
Lestadiolaiset on juuri nykyajan fariseuksia, farseuksi, diiäkö nää juntti mitä se tarkoddaa.
- junttien pohojjammaa
Koko Etelä-Pohjanmaa ja Pohjanmaa on niin pimeää seutua, että en toivoisi pahimmalle vihamiehellinikään sitä kohtaloa, että joutuu näillä seuduilla elämään.
Vanhoillista, jääräpäistä ja sivistymätöntä porukkaa. - Ex-Alajärveläinen
En itsekään pidä Alajärvestä, mutta nuo teidän jutut on kyllä uskomattomia. Olen Alajärveltä kotoisin ja todellakin reilusti yli 1 % asukkaista on normaaleja! Paljon lestadiolaisia ym. uskovaisia siellä on, mutta suurin osa heistäkin on ihan normaaleja! Ja ei ne asiat ole sen paremmin Lapualla, Seinäjoella tai Helsingissä. Ja tämä joka kertoi, että työkaveri kaupassa välttelee häntä, niin oletko nyt aivan varma, että VÄLTTELI, saattoihan syy olla jokin muukin... Tai sitten sinulle on vain sattunut erikoinen työkaveri ja tällaisia ihmisiä on muuallakin kuin Alajärvellä.
Itse en pidä Alajärvestä, koska siellä ei ole työpaikkoja, ei koulutusmahdollisuuksia juuri minkäänlaisia ja palvelut ovat surkeat. En minä ihmisiä syyttelemään alkaisi kuitenkaan siitä miksi en viihdy siellä.- makuasia
Ei savua ilman tulta; ilmeisesti Alajärvellä kuitenkin enemmän kuin 1% ihmisistä on kuitenkin sieltä ahterista. Ja sellainen joukkohan pilaa tosi paljon ilmapiiriä.
- ahah heheheh
Minkälainen terve ihminen uskoo ehkäisyn olevan syntiä? Sisäsiittoinen pohjalainen pölvästi!
- EuroRyssä
Mitäs otatta sinne kaikki ryssät asumaan , kyllä se siitä Alajärvi muuttu venäjänkieliseksi.. Ruki Veer toverit kepulaaset..
- minä
Montako venäläistä asuu alajäevellä sanoo mies joku ei tiedä mistään mitään? Olen törmännyt täällä ehkä muutamiin venäläisiin ja on aika rasistista ajatella noin !!!!!!
- haista sinä
Ihan tervettä sun pallopään saadan ulkopuolista verta, vaikka lahkon ulkopuolella naiminen olisikin syntiä.
- AJATELKAA VÄHÄ...
ALAJÄRVI ON HYVÄ PAIKKA !!! EI MIKÄÄN KUNTA OLE TÄYDELLINEN JOKAISESTA KUNNASTA LÖYTYY OMAT PUUTTEENSA MUTTA EI ALAJÄRVI OO TODELLAKAAN AINUT SITÄPÄITSI LÖYTYY TÄÄLTÄ MUUTAKIN HYVÄ KOULU LUKIO,KEILAHAALI kuinka monessa pienessä kunnassa on semmonen ?? lisäksi tääl on paljon hyviä yrityksiä honka yms hyvät päivähoito paikat,hyvät uimarannat esim lähellä oleva ylipää hiekka ranta.liikenne rauhalista,talot hienoja ja ihmisetkin ystävällisiä.ei pidä asettaa ennakko luuloja lestaadiolaisia vastaan jos ei tunne heitä niitäkin on monia ja kaikki erillaisia( kokemusta on ) KANNATAA IHMISET MIETTIÄ MITÄ SUUSTAAN PÄÄSTÄÄ!! KYL LÖYTYIS TEIJÄNKI KUNNISTA HUONOJA PUOLIA !!!!!
- Pohjanmaa totisesti
Alajärven uskovaiset uskovat omia seurakuntalaisia, vaikka ne valehtelisivat suut ja silmät täyteen. Voi sitä kaksinaismoralismia! Katsokaa ensin omiin miehiinne, ennen kuin syytätte toisia hyväksikäytöstä!
- "hyvät" yritykset
Paljonko Alajärvellä on yksityisen sekktorin työpaikkoja, varsinkin koulutetuille ?. Tasan 0. Niin "hyviä" ne yritykset on.
Tosin, työpaikkoja, joihin pumpataan verorahoja, löytyy kyllä muutama... - yli pää hiekka ranta
Ei ole koulut ainakaan kieliopissa ja yhdyssanojen kohdalla onnistuneet. HAHAHAHAHAHAHAH... se Alajärven hyvyydestä.
- joojustiisa
Nooh, en ny ite menis noin sanoo ainakaa alajärven kauppiksesta. Siellä on 2 eri tutkintoa, merkonomi ja datanomi. Datanomien opiskelu on semmosta, että kaikki luokat on ahdettu yhteen luokkaan, ja ykkösvuodesta lähtien samat asiat käydään kaikki 3 vuotta läpi. Eikö semmonen jo kyllästytä? Koodaamiset, kirjanpito, windows:in ja ja linux:ien moneen kertaan asentelut, vaikka ne osattais.
Keilahalli on muuten positiivinen asia, paitsi, siellä ei oo opiskelija-alennuksia. Tänä päivänä ku kaikki kallistuu aina vaan, tuet pysyy samana, ei oo opiskelijalla varaa mennä pitää semmosta hauskaa, kuten keilaamaan. OPISKELIJALLAKI ON OIKEUS KAIKKEEN KUTEN MUILLAKI. Ei sitä ny tartte olla kirja naaman edessä 24/7. Miten muuten liikenteestä voi sanoo ''rauhallista''? Kun eihä autoilijat käytä edes vilkkua kääntyessään, tai sitten viime tipassa. - 2008 / 1
joojustiisa kirjoitti:
Nooh, en ny ite menis noin sanoo ainakaa alajärven kauppiksesta. Siellä on 2 eri tutkintoa, merkonomi ja datanomi. Datanomien opiskelu on semmosta, että kaikki luokat on ahdettu yhteen luokkaan, ja ykkösvuodesta lähtien samat asiat käydään kaikki 3 vuotta läpi. Eikö semmonen jo kyllästytä? Koodaamiset, kirjanpito, windows:in ja ja linux:ien moneen kertaan asentelut, vaikka ne osattais.
Keilahalli on muuten positiivinen asia, paitsi, siellä ei oo opiskelija-alennuksia. Tänä päivänä ku kaikki kallistuu aina vaan, tuet pysyy samana, ei oo opiskelijalla varaa mennä pitää semmosta hauskaa, kuten keilaamaan. OPISKELIJALLAKI ON OIKEUS KAIKKEEN KUTEN MUILLAKI. Ei sitä ny tartte olla kirja naaman edessä 24/7. Miten muuten liikenteestä voi sanoo ''rauhallista''? Kun eihä autoilijat käytä edes vilkkua kääntyessään, tai sitten viime tipassa.Vieläkö siellä on samat opettajat, kauppiksessa? Olin aikoinaan siellä opiskelemassa ja hoh, hoh.. Pari pätevää opettajaa oli tosin pitämässä tekstinkäsittelyä ja muuta atk-juttua. Olivat kai toisen osaston opettajia. Muuten oli aika tyhjää lunastusta
- pyhäsylvijamuut
Pohjanmaa totisesti kirjoitti:
Alajärven uskovaiset uskovat omia seurakuntalaisia, vaikka ne valehtelisivat suut ja silmät täyteen. Voi sitä kaksinaismoralismia! Katsokaa ensin omiin miehiinne, ennen kuin syytätte toisia hyväksikäytöstä!
No näin! Oma hirsi silmässä vai miten se menikään...
Eräs likka valehtelee niin että pahhaa tekköö... - TÄH?!
pyhäsylvijamuut kirjoitti:
No näin! Oma hirsi silmässä vai miten se menikään...
Eräs likka valehtelee niin että pahhaa tekköö...Kuulin eräästä nuoresta tytöstä, jonka sisaren mies raiskasi! Hän onkin tehnyt ilmoituksen hyväksikäytöstä, mutta aivan eri miehestä!?! Ei ollut Alajärvellä tämä, mutta jäljet johtaa tänne!
- mä vaan
ihmiset Ystävällisiä?? toki kaverisi on mutta muut kattoo kierään ja puhuu paskaa selän takana. JUORUILUA, se on peruspiirre alajärvellä!
- lesta rutsaus
"Ennakkoluuloja" tollo.
- käytöksestä
Oli mulla kerran alajärveläinen työkaveri. Pääsi sitten työntekijästä työnjohtajaksi ilman koulutusta. Siitä alkoi sitten tupakinsauhun puhaltelu päin alaisten naamoja. Kun oli asiaa pisti heti tupakiksi ja puhalsi sauhut päin naamaa. Usein ihmeteltiin miehen käytöstä en ihmettele enää. Oli kotoisin alajärveltä.
- jorma jässikkä
No-alajärveläiset ovat aina olleet tuollaisia pyrkyreitä ja muiden alistajia.
Niin työpaikoilla kuin harrastustoiminnassa seurassaan.
Ei ihme että kylä kuolee. - helvetintuli
Olen Alajärveltä enkä pidä siitä...
- justiin joo..
kyllä se on samanlaista koko suomessa. oliskohan itessä vikaa jos ei löydy kavereita...
- M&A 2012
On huono paikkakunta koska esim kaavoituspuolella on ammattitaidoton inssi joka tyrmää kaikki rakennushankkeet pitkin Järviseutua.
Sen takia rakennammekin Alajärven ulkopolelle toiseen kuntaan jossa ymmärretään rakentaminen koko kunnan eduksi. - pesis-jussi
Alajärvi kuuluu Seinäjokeen
- hoooohhoooo
Hah, kuka liittyy Suomen rumimpaan kaupunkiin rapakko-joen ja tekojärven rannalla ?. Pitäkää hyvänänne.
- Raskasta elämää
hoooohhoooo kirjoitti:
Hah, kuka liittyy Suomen rumimpaan kaupunkiin rapakko-joen ja tekojärven rannalla ?. Pitäkää hyvänänne.
Yksityishenkilönä liityin Alajärveltä Seinäjokeen jo muutama vuosi sitten. Ei oo harmittanut päivääkään. Ei kyllä harmittanut asua Alajärvelläkään. Menkää vittu itteenne jos ette pärjää.
- mies tieto
EI kuulu Seinäjokeen Tiedoksi vaan
- jussi b
Suur-Järviseutu, jonka keskuksena on Alajärvi, on syntymässä. Alajärvi, Lappajärvi, Soini, Vimpeli liittyvät yhteen.
- ytimoi
Suur-Ei-Mitään siis. Tai no muutama järvi, metsää ja suota, ja suota, ja nevaa, ja suota, ja hakkuuaukioita, ja turvesuo, ja vitikkoa, ja nevaa, ja öhöm khöhöm....
- Sinnulix
Ostin rivitalo asunnon Alajärveltä 4 vuotta sitten, muutin tänne Evijärveltä. Olen asiasta aiemminkin kirjoittanut naapuristani, muistaakseni täälläkin. Naapurini on yrittänyt olla (omien sanojensa mukaan) hyvä naapuri. Olen harkinnut lähestymiskiellon hakemista, koska hän ei tunnu ymmärtävän tekojensa vakavuutta. Lopetin moikkaamisen ja juttelun, kun hän kyyläsi muna kourassa makkarin ikkunasta sisään. Kadun sitä, etten silloin jo soittanut poliiseja paikalle, asiasta valitin kyllä isännöitsijälle, silloin tajusin, että sälekaihtimeni näkyvät läpi. Yksinäisenä naisena tuntuu aika pahalta ja olen hyvin loukkaantunut yksityisyyden loukkaamisesta. Vieläkin hän kyttäilee ikkunoista sisään, kai tuo on jonkinlainen sairaus tuokin, kun pitää kytätä ikkunoista sisään, paljasti taas itsensä viikonloppuna. Hän ei mm. ymmärrä nähtävästi kaikkea, vaikka päin naamaa olen sanonut, että minun oveni taakse on turha tulla selvittelemään asioita kännissä ja yöllä. Eniten ärsyttää se, että hänellä ei tunnu olevan kaikki murot kohdillaan päässä ja hänestä on ihan normaalia käytöstä tälläinen. Ovatko kaikki alajärveläiset tälläisiä? Olen muualta tänne muuttanut, kotoisin aika uskovaiselta alueelta, jossa on tiukat normit.
Melkein joka viikonloppuyö hän koputtelee oveni takana, vaikka olen tehnyt selväksi, ettei pillua tipu tästä osoitteesta ja jos hänellä on jotakin asiaa, ottaa yhteyttä isännöitsijään. Minulla ei ole koskaan ollut asiaa hänelle, olen jokusen kerran soittanut bileiden takia poliiseille ja isännöitsijä ei kuulema mahda kännäävälle 4-kymppiselle naapurille mitään. Hän nähtävästi saa häiriköidä mielensä mukaan. Ekana kesänä tuli vieraita, menimme takapihalle, niin mitenkäs muuten, naapurinhan piti tulla esittelemään kaljamaahansa ja kehui siinä sivussa vieraani tissit ja perseen. Että tälläistä täällä.- vikke20
Tänne on kyllä väestöä muuttanut -12 mutta ei yhtään Evijärveltä otin asiasta selvää.Että tällaisia ovat nämä jutut
- s-lixille
Eli kyyläät sitte itsekin kun tiedät naapurisi asiat noin hyvin.
Uskovaisehan ne kaikkein pahimpia ovatkin toisten asioihin sekaantumisessa.- Sinnulix
En, mutta jos minun oveani koputellaan, niin kuuloni kyllä toimii ja kuulen myös örinän ikkunan takaa, kaksinkertaiset lasit vain. Takapihalla ei saa olla rauhassa, koska tämä perverssi kuvittelee, että olen seuraa vailla ja hänhän on kännissä (kuvittelee olevansa) kulmakunnan adionis. Eli hän on siis normaali alajärveläinen? Tapoineen? Muualla Suomessa asuneena, olen järkyttynyt näistä tavoista, mutta tämä kai on sen verran sisäsiittoinen paikka, että näitä pidetään ihan normaalina käytöksenä. Isännöitsijä juuri tänään käski jokaisesta risauksesta soittaa poliisit paikalle, he vissiin ovat sen verran jäävejä, että miettivät, onko asioista eteenpäin vietäväksi, esim. rikosilmoituksen kannalta.
- seseseses
Sinnulix kirjoitti:
En, mutta jos minun oveani koputellaan, niin kuuloni kyllä toimii ja kuulen myös örinän ikkunan takaa, kaksinkertaiset lasit vain. Takapihalla ei saa olla rauhassa, koska tämä perverssi kuvittelee, että olen seuraa vailla ja hänhän on kännissä (kuvittelee olevansa) kulmakunnan adionis. Eli hän on siis normaali alajärveläinen? Tapoineen? Muualla Suomessa asuneena, olen järkyttynyt näistä tavoista, mutta tämä kai on sen verran sisäsiittoinen paikka, että näitä pidetään ihan normaalina käytöksenä. Isännöitsijä juuri tänään käski jokaisesta risauksesta soittaa poliisit paikalle, he vissiin ovat sen verran jäävejä, että miettivät, onko asioista eteenpäin vietäväksi, esim. rikosilmoituksen kannalta.
Kiitos vaan kun annoit noin terävän diagnoosin meistä alajärveläisistä. Et taida tuntea kovin montaa? Oman pikku "adioniksesi" vain :). Täältä voi muuttaa poiskin. Tai katsoa peiliin ja kohdata tosiasiat.
- adionis?
Sinnulix kirjoitti:
joo me ollaan kaikki samanlaisia
- Sinnulix
adionis? kirjoitti:
joo me ollaan kaikki samanlaisia
Voih osuiko?
En voi lähteä pois, mä voin myydä asuntoni vasta vuoden päästä, siihen asti on PAKKO asua tuon perverssin naapurissa. Onhan se ihan normaalia käytöstä, ainakin alajärveläisten mielestä, onhan toki. Toivon todella, että joku ulkopaikkakuntalainen ostaa asuntoni, mutta toivon myös sitäkin, ettei välittäjä enää markkinoi sitä rauhallisena asuntona. Siltä osin koen tulleeni petetyksi, olen tähän asti aina luottanut pohjanmaalaisten sanaan, toki asunut vain Keski-Pohjanmaalla, mutta kuvittelin, että E-P:läisten sanaan voi myös luottaa. Uskon todella, että koska alajärveläiset tuntevat tämän naapurin perverssin, niin kukaan ei osta asuntoani :( - liihu
Sinnulix kirjoitti:
Voih osuiko?
En voi lähteä pois, mä voin myydä asuntoni vasta vuoden päästä, siihen asti on PAKKO asua tuon perverssin naapurissa. Onhan se ihan normaalia käytöstä, ainakin alajärveläisten mielestä, onhan toki. Toivon todella, että joku ulkopaikkakuntalainen ostaa asuntoni, mutta toivon myös sitäkin, ettei välittäjä enää markkinoi sitä rauhallisena asuntona. Siltä osin koen tulleeni petetyksi, olen tähän asti aina luottanut pohjanmaalaisten sanaan, toki asunut vain Keski-Pohjanmaalla, mutta kuvittelin, että E-P:läisten sanaan voi myös luottaa. Uskon todella, että koska alajärveläiset tuntevat tämän naapurin perverssin, niin kukaan ei osta asuntoani :(pohjalaiset ei todellakaan ole rehtiä vaan umpikieroa ja selkäänpuukottavaa sakkia. Ja rehellisiä vain silloin kun löytävät toisesta vikaa. ja tämä tarkoittaa koko etelä-pohjanmaata ei yksistään alajärveä
- Näin on!
liihu kirjoitti:
pohjalaiset ei todellakaan ole rehtiä vaan umpikieroa ja selkäänpuukottavaa sakkia. Ja rehellisiä vain silloin kun löytävät toisesta vikaa. ja tämä tarkoittaa koko etelä-pohjanmaata ei yksistään alajärveä
Asiahan on niin, että joka läänistä ja kortteerista löytyy selkäänpuukottajia ja seläntakana puhujia.. mutta jos katsotaan yleiskuvaa, niin rehti on käsite joka ei lähde pohjalaisesta ei sitten pesemälläkään! Etelän vetelät on just niitä vellihousuja, jotka ei katso koskaan omaa nenää pidemmälle.
- oikeet termit
Lestat on lahkolaisii.
- Iita 113
liihu kirjoitti:
pohjalaiset ei todellakaan ole rehtiä vaan umpikieroa ja selkäänpuukottavaa sakkia. Ja rehellisiä vain silloin kun löytävät toisesta vikaa. ja tämä tarkoittaa koko etelä-pohjanmaata ei yksistään alajärveä
Mä oon oikeen täys pohojalaanen, enkä tunnista itteäni tuosta. Mun miälestä on epäreilua puhua kokonaasesta kansan heimosta tualla lailla yleistäen.
Mutta varmahan sinoot itte vailla piänintäkään vikaa ja kaikinpualin reilu, kun tuallaasia puskista huutelet.
Kaikis paikkakunnis on omat hyvät ja huanot pualensa. Samoon ihimisiis. Ittestä riippuu aika palio, kuinka tuloo juttuhun muiren kans.
- pohjavesi_
ILTALEHTI,Tiistai 12.6.2012 klo 10.01
"Poliisi sai maanantai-iltana tiedon tiedon Alajärvellä tapahtuneesta henkirikoksesta.
Alajärven keskustaajamassa sijaitsevassa kerrostaloasunnosta löytyi surmattuna 40-vuotias alajärveläinen mies.
Tapauksen yhteydessä poliisi otti asunnosta kiinni kolme miestä ja yhden naisen.
Poliisin esitutkintavaihe on tapauksen osalta vielä alkuvaiheessa, joten toistaiseksi tarkempia yksityiskohtia ei ole tiedossa. "
IL
Sitä se rteettää.. - 20954
alajärvi on maailman paskin paikka. koko kylä on helvetin sekainen, kesti tunti löytää mm. poliisiasema. muutenkin jokainen ei- alajärveläinen tajuaa että alajärven tieliikennesuunnittelijat ovat täysiä idiootteja.
juoppoja on paljon, aivan sama mihin kellonaikaan ja viikonpäivään menee alkon pihaan niin siellä aivan salettiin näkee kauheita spurguja aina. en jaksa enempää avautua - you´re idiot
... kesti tunti löytää mm. poliisiasema...
Navigaattori on jo keksitty kauan sitten.
Turha provoilla ettei jokin paikka löydy.- 20954
se, että navigaattori on keksitty ei automaattisesti tarkoita sitä että kaikilla sellainen olisi. väitätkö ettei alajärvi ole sekavaa aluetta verrattuna esim. lappajärveen tai vaikkapa kauhavaan? en todellakaan ole yksin mielipiteeni kanssa.
- 20954
20954 kirjoitti:
se, että navigaattori on keksitty ei automaattisesti tarkoita sitä että kaikilla sellainen olisi. väitätkö ettei alajärvi ole sekavaa aluetta verrattuna esim. lappajärveen tai vaikkapa kauhavaan? en todellakaan ole yksin mielipiteeni kanssa.
ja todella naurettavaa tuo kun vähän eri sävyyn kritisoi jotain asiaa niin heti se on provoilua.
- ammesmäkine
Joo, kyllä on Alajärvi liian iso paikka meille lappajärvisille. Heti meni pää sekaisin kun piti käydä poliisiasemalla hakemassa sakkolappu kun ei osattu ajaa alajärvellä kun on niitä kaistoja niin monta rinnakkain. Lappajärvellä on muutenkin niin helppo asioida kun meillä on vaan se meidän ossuuskauppa ja muuta ei olekkaan sotkemassa ja sekottamassa ajatuksia.
Joulun jälkeen pitäisi uskaltaa käydä lapualla, mutta sielä on kuulema vielä sekavampaa ja enemmän katuja. Taitaa olla parempi jättää koko reissu tekemättä. - heikki. p
itsekin alajärvellä olen pariin otteeseen käynyt ja täytyy kyllä myöntää, että se oikeasti on yllättävän sokkeloinen paikka muihin pitäjiin verrattuna :(
- Sjoki - Ajärvi
Alajärvi on hyvin neutraali ja hyvä paikka perheelle. En tiedä mitä paskaa täällä kirjoitetaan vihasta ym. mutta Alajärvi on kyllä niitä sivistyneimpiä paikkoja koko Etelä-Pohjanmaalla. Siinä missä muualla mennään paljon amikseen on Alajärven lukio toiseksi suurin Etelä-Pohjanmaalla heti Seinäjoen lukion jälkeen. Oli ainakin vielä 2006 sitä.
Jos nyt pitää jotakin pahaa sanoa Alajärvestä niin nuorilla saattaa olla vähän tylsää siellä välillä. Lisäksi vuosien saatossa Alajärvellä on ollut muutamia hulluja ja vaarallisia tyyppejä. Nykyään sitä ongelmaa ei ole enää. Alajärveläisten murre on hyvin pientä (itse en edes tunnista sitä, ainoastaan muutama erinlainen sana) verreattuna muuhun Etelä-Pohjanmaahan. Oikeastaan suomesta ei löydy kovinkaan montaa paikkaa jossa ihmiset puhuisivat niin lähelle kirjakieltä kuin Alajärveläiset YLEENSÄ. Itse ainakin olen nykyäänkin vielä ihmeissään kuinka paljon murretta Seinäjoella, Lapualla, Kauhavalla, Ilmajoella ym. puhutaan verrattuna Alajärveen. Alajärveläiset yleensä eivät välttämättä tunne itseään Etelä-Pohjanmaalaisiksi. Kuitenkin jo naapurikunnasta löytyy ehkä suomen junttimaisin ja rasistisin paikka Lapua joka on aivan erinlainen.
Alajärvi ei ole kuoleva paikka vaan kaupunki on viime aikoina panostanut erinlaisiin hankkeisiin. Nyt rakenteilla on uimahalli, jääkiekkohalli (enimmäkseen yksityinen kökkä) ja kohta ilmeisesti monitoimihalli. Alajärveä pidetään vahvana kuntana jossa toimii isoja teollisuusyrityksiä. Uuden liitoksen myötä Alajärveen liittyy Vimpeli, Soini ja luultavasti tiettyjä osia Lappajärvestä. Alajärvi ei siis tule liittymään mihinkään Lapuaan. Lapua olisi kyllä hyvä pitää omana paikkanaan.- surkiaa
Kyllä käy sääliksi soinilaisia ja vimpeliläisiä, jos ne pakkoliitetään
Alajärven "takapajulaan". - onerwa smog
surkiaa kirjoitti:
Kyllä käy sääliksi soinilaisia ja vimpeliläisiä, jos ne pakkoliitetään
Alajärven "takapajulaan".Liitetään??
Eivätkös nuo 3 kuntaa JO toimi esimerkkinä muille keskenään nimellä Järvi-Pohjanmaa!
Ei siinä enää liittämistä tarvi kun homma toimii hyvin ja luontevasti kuin Suomen Hallitus.
- Utelias16
Voisitko nimerkki, "Sjoki - Ajärvi" mainita vaikka kymmenen suurinta teollisuusyritystä joissa on vähintään sata työntekijää?
- Eiutelias16
Ei Alajärvellä ole montakaan yritystä joissa on sata työn tekijää .Suurin on mäkelänalu jossa on noin kaksisataa työntekijää . seuraava on finlammelli yli sata , En ole sitten varma onko muita, mutta stten on sellasia joissa on lähelle sata ,esim, Saltxs , Norautomation, Keitele group . Sitten on rautaruukki määrästä ei ole tietoa on muutamia metalli-alan yrityksiä joissa on vain muutmia kymmeniä tyntekijöitä .Tämä vastaus on kolme votta myöhässä . Alajärvi on asukasluvultaan pieni Seinäjokeen verrattuna, joten ei näitä voi verrata Nyt on 1,12 -15.
- ieridf
yli sadan hengen yrityksiä on muutenkin hyvin vähän eepeellä.
turha sitä on jankata.
kersat vois olla vaan hiljaa ku ette vielä osaa käydä järkevää keskustelua. - ankkurit1
Taitaa aloittaja olla vimpeliläinen:):):)
- Het sitte
Asuin muutaman vuoden Alajärvellä ja sinä aikana sain yhden kaverin... :D Ja sieltäkinpäin loppui yhteydenpito kun muutin pois. Että silleen! Ehkä vika oli minussa, mutta kun luen kaikkia näitä tekstejä - en ole siitä enää niin varma!
Asun tällä hetkellä pienellä paikkakunnalla, en kovin kaukana Alajärvestä - ja täällä minulla on jo paljon kavereita. Toki käyn kys. paikkakunnalla töissä (ehkä jo sen takia enemmän tuttuja) ja Alajärveltähän en voinut edes kuvitella saavani töitä. Olinhan outo kummajainen eri läänistä ja tavallinen ev.lut.
Melkein kaikki naapurit loivat katseensa ojaan tai kengäkärkiinsä kun tulin vastaan. Kukaan ei koskaan tullut käymään ja miten voi kuvitellakaan, kun tervehtiminenkin oli niin vaikeaa. Ralliautoja kyllä huudatetaan naapurien iloksi siitäkin edestä.
Het sitte outoa porukkaa!- hymyä huuleen
En ole edes asunut Alajärvellä, mutta siitä huolimatta mulla on sieltä ystäviä. Lappajärvellä asun, enkä hirveästi ole vielä kavereita saanut, mutten kyllä ole törmännyt siihen, ettei haluttaisi olla ystäviä. Pohjalainen ei vain ehkä ole niin puhhelias kuin savolainen, mutta Savossa vuosia asuneena en kyllä käsitä, kuka voi väittää, että siellä puhuttaisiin suoraan. On paljon sellaista, mistä en tänäkään päivänä tiedä, mitä tarkoitettiin. Mutta eipähän mun tarvitse kaikkea tietääkään. Huvittaa tämä parjaaminen ja yleistäminen. Ehkä yhdelle sopii yksi ympäristö ja toiselle toinen. Ehkä kyse on myös siitä, keihin sattuu törmäilemään ja ennen kaikkea asumisensa alkuun. Haetaan niitä positiivisia puolia :) niin metsä vastaa kuin sinne huutaa :)
- ei takauksia
Euroopan modernein saha konkurssissa, kun kunta niin halusi.
Yrittäjät vaihtoon. - lehtimäki hukkui
Lehtimäellä kaikki olot vain pääasiassa paskantunu kuntaliitoksen jälkeen. Jos Alajärveläiset haluavat jotain ylimääräistä perustaa kaupunkiinsa, vaikkapa toisen uimahallin, niin varmasti Lehtimäellä huononee jotkin asiat.
Alajärvellä on kaiken lisäksi ihmeellisiä systeemejä ja käsityksiä erinäisistä asioista.- ex-mäkeläinen
Lehtimäki hukkui, kiitos viisaille päättäjille. Turha Alajärveä syyttää, kun itse on paskattu housuun. Liitosta ei olisi tarvittu jos kunnassa olisi ollut edes muutama aivot omaava päättäjä. Alajärvi hyväksyi konkurssikunnan vaivoikseen ja sinä vaan valitat. Voi voi, olisit äänestänyt paremmin kuntavaaleissa.
- veronmksajaAlaj
Tosi on että Lehtimäen talous oli miinuksella yli kymmenen vuotta joka vuosi ennen kuntaliitosta. Asukaskohtainen velkamäärä joka oli Suomen suurin on puolittunut kuntaliitoksen jälkeen. Tiedot löytyy.
- Erilaisia ihmisiä
Olen ikäni asunut uskovaisten ympäröimänä, kun on paljon lapsia eivät ehdi jokaisen perään katsomaan. jos tekevät tuhmuuksia olen ojentanut heitä ja oppi on mennyt perille. Ennenvanhaan kyläkunta kasvatti lapsia yhdessä. Jos lapsi tekee oikeasti pahaa niin hän ei kantele vanhemmille ja sopu säilyy. Ole oikeudenmukainen.
Jos ei naapurin kanssa pärjää niin pitää ensin katsoa peiliin !!!!!!!!!!
Kun et saa toista ihmistä muuttumaan, miksi tuhlaat niin paljon voimavaroja siihen. Mene ja sano mitä mieltä olet ja se on siinä sitten, etkä täällä uikuta. - aloittaja11
Alajärvi on minulle enää muisto vain. :) Asun onnellisesti muualla.
T: Aloittaja- sykiatriit
Sait siis törnävältä paikan?
- yoyoyo1
Itse asun Alajärvellä, olen asunut 15 vuotta, eli koko ikäni :) Käyn ylä-astetta, jossa ei todellakaan ole mitään vikaa, aivan normaali koulu ! Lukiostakin olen kuullut vain hyvää, joka sijaitsee siis samassa pihapiirissä ylä-asteen kanssa. Mitä tulee Alajärveen yleensä, tietysti täällä on tietyt juopot, ja semmoiset helvetin pellet, jotka viettävät vapaa-aikansa hengatessa Risteyspaikassa, ja ryypätessä, muualla tietysti. Keskusta on erittäin moderni verrattuna moneen lähellä olevaan paikkakuntaan; uimahalli, keilahalli, ABC, Hesburger sekä kaikki peruspalvelut. Itse asun aivan keskustassa. Hyvä paikka asua !
- totts
Kummaah porukkaa noi alajärviset,,soittivat polliisit paikalle ku sain melekeen toosaa siin alkon nurkilla, housut oli nilikoos ja tappi tanassa,,touhuu päällä..eukko vaa puuttu jotta kuortanhella ois saanu?
- yks vaan
on siellä niitä lessuja niinkuin koko järviseutu taitaa olla ja se on köyhä kunta muutenkin.Nuoret muuttaa muualle työn perässä jää mummot ja paapat voipi lomalla käydä harvoja sukulaisia kattomassa.autoton ei siellä pärjää niinkuin se taitaa olla kaikissa pikku kunnissa nykyisin.uimahallikin puuttuu vaikka lehtimäellä on jo kauan ollut.kai se kohta kai sinnekkin hommataan olen kuullut.en sinne haluais muuttaa ei sikseen en kyllä muuallekkaan missä ei mitään ole työtä tai leffa ja ravintoloita.
- ykstoinenvaan
Mitä toi yks vaan sekoilee? Täällähä on nuo kaikki, uimahalli, elokuvateatteri, ruokapaikkoja, yms.
- Varaamatonnimi
ykstoinenvaan kirjoitti:
Mitä toi yks vaan sekoilee? Täällähä on nuo kaikki, uimahalli, elokuvateatteri, ruokapaikkoja, yms.
On totta että et.Pohjalaiset ovat pinnallisia, epärehellisiä; valehtelevat ja varastavat. Kyyläävät; ovat sairaalloisen kiinnostuneita muualta muuttaneen elämästä. Se on näille seuduille ominaista. Et.Pohjalaisten voima on raukkamaisuus - yhtenäisyys. Enää eivät kuitenkaan Kasakat ahdistele eivätkä Häjyt tee pahojaan. Tapojaan voi muuttaa, luonnettaan ei. Kaikki täällä eivät omaa ed. mainittuja tapoja/luonteenpiirteitä. He, jotka omaavat, ovat antaneet sen tyypillisen leiman josta et.Pohjalaiset tunnetaan. Lapsia kasvattavat, omia tai vieraita, tulisi pystyä opettamaan väärät elämänasenteet pois. Mitä hyötyä siitä olisi? Mihin se olisi hyvä? Pitääkö luopua yhdestä elämän nautinnoista?
- niih nooh
Varaamatonnimi kirjoitti:
On totta että et.Pohjalaiset ovat pinnallisia, epärehellisiä; valehtelevat ja varastavat. Kyyläävät; ovat sairaalloisen kiinnostuneita muualta muuttaneen elämästä. Se on näille seuduille ominaista. Et.Pohjalaisten voima on raukkamaisuus - yhtenäisyys. Enää eivät kuitenkaan Kasakat ahdistele eivätkä Häjyt tee pahojaan. Tapojaan voi muuttaa, luonnettaan ei. Kaikki täällä eivät omaa ed. mainittuja tapoja/luonteenpiirteitä. He, jotka omaavat, ovat antaneet sen tyypillisen leiman josta et.Pohjalaiset tunnetaan. Lapsia kasvattavat, omia tai vieraita, tulisi pystyä opettamaan väärät elämänasenteet pois. Mitä hyötyä siitä olisi? Mihin se olisi hyvä? Pitääkö luopua yhdestä elämän nautinnoista?
Kyllä Veli Saarikalle ja Yli-Vainio moni jymäytti, Lestadius olikin sitten Ruotsin Lapista.
- borssback 68
ykstoinenvaan kirjoitti:
Muistakaapas että uimahalli tulee MAKSUUN veronmaksajillekin kunnolla vasta tulevana vuonna joten miinusta n. karkeasti arvioiden per vuosi 250 000 - 400 000 euroa joten maksamista riittää ja kun vielä ollaan hullunkiilto silmissä monitoimihallin rakentamiseksi niin sitten tuo ihana kriisikunta -nimi on faktaa.
Hyvät ruokapaikat ovat 95 %;sti ei-alajärveläisten ylläpitämiä ja elluteatterikin vetelee vikojaan vuosissa.
Joten mitä uutta ja tuloksellisesti hyvää on?
Eikä Apsikaan ole oma.
Puhumattakaan AA:n räpellyksestä pesiksessä.
Rokulitkin olivat pohjanoteeraus--tarvii uutta työväkeä että piristyisi ja houkuttelisi väkeä uusilla ideoilla.
Onko niin että eläkeläiset johtohommissa eivät ole ajantasalla missä mennään?
Ei oikein vaikuta tulevaisuuden ns. kaupungilta joka kerää 20 000 as. ympärilleen. - lestadiolainen
borssback 68 kirjoitti:
Muistakaapas että uimahalli tulee MAKSUUN veronmaksajillekin kunnolla vasta tulevana vuonna joten miinusta n. karkeasti arvioiden per vuosi 250 000 - 400 000 euroa joten maksamista riittää ja kun vielä ollaan hullunkiilto silmissä monitoimihallin rakentamiseksi niin sitten tuo ihana kriisikunta -nimi on faktaa.
Hyvät ruokapaikat ovat 95 %;sti ei-alajärveläisten ylläpitämiä ja elluteatterikin vetelee vikojaan vuosissa.
Joten mitä uutta ja tuloksellisesti hyvää on?
Eikä Apsikaan ole oma.
Puhumattakaan AA:n räpellyksestä pesiksessä.
Rokulitkin olivat pohjanoteeraus--tarvii uutta työväkeä että piristyisi ja houkuttelisi väkeä uusilla ideoilla.
Onko niin että eläkeläiset johtohommissa eivät ole ajantasalla missä mennään?
Ei oikein vaikuta tulevaisuuden ns. kaupungilta joka kerää 20 000 as. ympärilleen.Eniten minua huolettaa lähinainnista syntyvien sairauksien kasvu.
- Evijärveen
Nyt kun Evijärvestä tulee osa meitä, ongelmat väistyvät. Niillä on jumalattomasti rahaa.
- hiehrojalle töitä
Mieki voisin muuttaa sinne! Lähetän terhveiseni sille teän perän komealle helläkätiselle hiehrojalleni, jonka perässä jo vain se mieki kyllä muuttasin sinne täältä meän perukoilta vaikka heti jos se sulla ois mahollista! Miehä se olenki vapaa lähtemhään mihin vain. Mutta tuleha sie taas rentoutumhaa minun tykö sitte ko vain pääset lähtehmään... miehä se kyllä täälä jaksan oottaa jonku kuukauen etiäppäin jokkhaisen kerran jälkheen ko olema tavanheet. Terhveisiä. jossain päin pohjosinta lappia on syksykKIN isojen poohjaalaisten herkkutattien aikaa, samoin kevät, näyttääpi olevan ussein kesäkin... t. oma kukkasi.
- hiehrotaan...
Mie ko kiljashen tuosta jokiväyhlää pitkin tulehmaan Suomen ja Ruottin rajalta "kulthaa" niin hiehrojani lyö pohjanmaala autonnokkansa kohti lappia, pärjäkhöön keskehnään. ressi loppui siihen paikhaan!
mie vain laihnaan sitä hieman ja laulan sille liijankukha lumivalkhoineneeen. suut kerraaan poihmin mutta tiennyt een... ja se hieroo nii hellästi. Laihnaan vain vähäshen sitä. tulleese takasi sitte. voi kyllä mie olen nii ilone ja onnelline, mie olen varmastikhi rakastunu nainen! rakastan sinua, hiehroja! saat sie hiehrojan töitä täältäkhin, tule sie tänne, mie en ole kuiva koskhaan....
emmie ossaa ellää salassa ja sielä nii etelässä. ja ku emmä met voi olla sielä nii vaphaasti ko täälä meilä luonnon helmassa minun ikiomassa talossa täälä luonnon helhmassa. tänne ei kukhaan kurki eikä näje. sie nii hyvä ja hellä ja iso poohoojaanmaalaine, ja hyä iso tatti käyrässä... - märät säpikkäät
Mieki haluaisin joskus käymään Alajärvelle, mutta ko minulle tullee hiehrojani sieltä tänne lappiin, ni mie en tartte lähteä sinne. Se laittaa kaikki paikkani kunthoon, niin talossani ko minullakin.,, se tulee stressilomalle meille kun sillä on kotona niin mahoton hulina eikä net pohjanmaalaiset riu´ut ymmärrä ko töistänsä ko ne on tyysthin unohtanheet net vaimonvelvollisuudet. no tulleepi minun tykö monta kertaa vuojessa tänne laphiin, ja mieki saan kaikki paikat kunthoon rempat ja römpsät. Nii hyvvää miestä ei kannate hukkaan heittää, sehä hiehrassee koko suvun samalla, ko minut sitte vähän hellemmin ja intiimimmin- isoilla taikasorhmillansa ja isolla taika-tattisauvallansa. kyllä teän perällä onki sitte kunnon pelit, ei mithään pilipalivehkeithä, niistä riittää ihan meillekin asti tuua sitä iloa!
- hruuuttrtr
just totta kaikki,tsemppiä sulle !!!
- äkkiä pois täältä
jos joku haluaa sinne missä valtaosa on lessuja, kusipäitä huoraheruttajia(uskovaisia) ja missä erilaisuus ei todellakaan oo sallittavaa nii tervetuloo vaan
- vittumitäväkeä
Naapurikylissä asuvat takakammarin pojat voi mennä kyselee äiteeltä iltapalaa ja ottaa samalla mieliala lääkkeensä! Voitte myös kirjoitella siellä oman kuntanne sivuilla idiootit.
- turvallisuusmaaseudulla
missä yhteinen koti uskonto isänmaa henki kun ei enää pohjanmaallakaan? kohta sitä tarvitaan taas.
- pidettäväKiinni
Yhätikin koti-uskonto-isänmaa-henkeä on Pohjanmaalla enempi kuin muualla. Jotain toivoa!
- Eunukit
Alajärvellä on heti seinäjoen jälkeen maakuntamme parhast ja monipuolisimmat palvelut. Naapurikunnistaa saa räksyttää ihan vapaasti kun vain siwa löytyy.
- jessepate
Joopas-kyllähän mäkin nyt muutan heti LEHTIMÄELLE kun AA tippui pesiksen superista YKKÖSEEN.
Kun ei täällä ole monipuolisia palveluita vaan kyttääjiä ja uskovaisia.
Keskustakin on ihan autio.- Tanesetä
Kantsii vetää tappi hanuriin ja pysyä vimpelissä.
- Onnnee
Alajärvi on todella hyvä ja hieno paikkakunta asua. Kehittyvä ja vireä paikka asua. Paljon toimintaa. Aivan toinen meininki kuin 5 vuotta sitten. Ihmiset ovat hyviä jos itsekkin osaat olla ihminen, ihmiselle. Vaikka paikkakunnalla on lestaadiolaisia on hekin nykyajassa eläviä ihmisiä. Tunnen heistä useita ja ei he minun elämääni ole vaikeuttaneet. Itsestä se on myös paljon kiinni kuinka elää ja osaa myös nauttia elämästä ja arvostaa toisia ihmisiä. Oli millä paikkakunnalla tahansa. ALAJÄRVI nomber one. Tervetuloa meidän kaupunkiin. Täällä hyvät liikkeet, hyvää edullista ruokaa,hyvät harrastusmahdollisuudet. Mitään ei puutu..halvempi elää kuin esim. Seinäjoella. Hyvä vesi jne.
- Jee-e
Kyllä on kaikkea ja niin paljon liikkeitä ja kauppoja ettei rahat riittäis käydä puolissakaan niistä.
- lammaspaisti
olen kotosin alajärveltä en usko uskonnolla olisi tekemistä pinallisuuteen se on narsissinen yhteisö kaikki pitää näyttää hyvältä ulospäin. siellä ei anneta apua perheväkivaltaa siellä ei tasoaevoa miehen ja naisen välillä vai lnainen on kuin lehemä navetassa sitä pidetään niin kauan kun siitä on hyätyä . siellä ei hyväksytä erilaisuutta jos tulee avio ero se on aina naisenn vika jos tklee ositus tekee sen kaikki miehet käy naisen kimppuu että ze vei kaiken sirllä välitettä miten nainen selviää. ne ryästivät kotini kun otin osituksen vastaan miehet ja naiset laumana kuin suet eron kokenui alajärvellä
- Alajärveläinen
Se voi vimpelin ainoan kaupan siwan pihalla herättää kteiden tuntemuksia. Alajärvi on hieno paikka ja täällä on hyvä asua. Pysykää oman kuntanne palstala haukkumassa toisianne.
- Sivatloppuivatjo
Et ole tainnut käydä Alajärven ulkopuolella kahteen vuoteen.
- Ylimielisyys
Ylimielisyyteen Alajärvi kompastui ja kaatui.
- Hgfjlnvc
Alajärvi on hieno paikka ja hikisistä naapurikunnista voi pysyä oman kunnan keskustelupalstoilla jos edes sellainen löytyy.
- Senaapurikuntalainen
Eikö täällä kestetä kuulla totuuksia, suolessa kuuluu avautua- omista ja naapureiden asioista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan2014224- 2443374
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus12831En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.792295Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va851963Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391609- 1381270
- 151228
- 481208
- 991131