synteettisen ja puolisynteettisen sekoittaminen

skeke

MItähän auton moottori tykkää kun kaataa täysynteettisen 5w40 sekaan pari litraa puolisynteettistä 10w40 ööliä? Tällä seoksella pitäisi nyt ajaa muutama sata kilsaa ennen öljynvaihtoa?

Olipa nimittäin öljykorkki löysällä ja tulipa sitten öljyt pihalle ja konetila on nyt sen näköinen...

Kannattaako muuten pesettää kone?

Auto 2004 407 pösö.

6

2386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niinpäsniin

      Eipä siinä mitään tapahdu, vaikka sekoitatkin eri laadun öljyjä. Kyllä kone sen hyvin kestää, varsinkin jos ajoa ennen seuraavaa vaihtoa ei ole kovin paljon. Tietysti, jos moottorin valmistajan vaatimus on ns longlife öljy niin asia voi olla toinen.

      Tietysti moottori kannattaa pesettää. Kaikenlainen pöly ja moskahan siihen öljyyn tarttuu. Olen joskus pessyt painepesurilla itsekin hieman vanhemmissa autoissa. Liuotin pesuainetta vain ensiksi sumutinpullosta, ja sitten virtalaitteita ym arkoja paikkoja varoen suihkutellen.

    • bieru berse

      Kannattaa pesettää ne öljyt pois.
      Kyllä se moottori tykkää mieluummin siitä öljysekoituksesta, kuin vajaasta öljymäärästä. Toki sen osasynteettisen olisi hyvä täyttää moottorivalmistajan vaatimukset.

      Longlife-touhulla ei ole mitään merkitystä, kun seoksella ei ole tarkoitus pitkään ajella. Longlife ei ole mikään öljyluokitus.

      • Niinpäsniin

        Longlife-öljy ei tietenkään ole luokitus, mutta kun sellaisia öljyjä vaaditaan, niin kysymys alkaa olla merkkikohtaisista jutuista, kun kohta lähes jokaisella moottorinvalmistajalla on vaatimus omasta nimenomaan siihen koneeseen tarkoitetusta öljystä. Vai miksi esim. Teboilin Diamondista on olemassa niin monta laatua? Jos vaatimus on joku yleinen esim. API SL, niin ei mitään estettä sekoittamiselle ole, kunhan myös sekoitettava öljy täyttää tuon luokan, tai on korkeampi, esim SM. Mitään SF/SG luokan öljyjä en enää 2000 luvun autoihin missään tapauksessa laittaisi, ellei sitten vaihtoehtona olisi täydellinen tielle jääminen.


      • oil pump
        Niinpäsniin kirjoitti:

        Longlife-öljy ei tietenkään ole luokitus, mutta kun sellaisia öljyjä vaaditaan, niin kysymys alkaa olla merkkikohtaisista jutuista, kun kohta lähes jokaisella moottorinvalmistajalla on vaatimus omasta nimenomaan siihen koneeseen tarkoitetusta öljystä. Vai miksi esim. Teboilin Diamondista on olemassa niin monta laatua? Jos vaatimus on joku yleinen esim. API SL, niin ei mitään estettä sekoittamiselle ole, kunhan myös sekoitettava öljy täyttää tuon luokan, tai on korkeampi, esim SM. Mitään SF/SG luokan öljyjä en enää 2000 luvun autoihin missään tapauksessa laittaisi, ellei sitten vaihtoehtona olisi täydellinen tielle jääminen.

        Niitä longlife-öljyjä vaaditaan vain niihin ylipitkiin vaihtoväleihin, öljyluokitukset on taas ihan juttunsa. Tärkein luokituksista on ACEA, on aika suuri ero esim. A3 ja A5-luokituksen öljyillä.


      • autoilu maksaa
        oil pump kirjoitti:

        Niitä longlife-öljyjä vaaditaan vain niihin ylipitkiin vaihtoväleihin, öljyluokitukset on taas ihan juttunsa. Tärkein luokituksista on ACEA, on aika suuri ero esim. A3 ja A5-luokituksen öljyillä.

        "Niitä longlife-öljyjä vaaditaan vain niihin ylipitkiin vaihtoväleihin"

        Hi, kohta nuo 30tkm huoltovälit ovat lyhytä ja ajetaan samoilla ölpöillä 50tkm.
        Essön mies vaan ei ymmärrä uusia asioita, ei sitten millään.
        Ennenmuinoin kauhisteltiin jo 10tkm öljyn vaihtovälejäkin, et silleen.
        Aloittaja ei sitten ilmeisesti raaski ostaa ylimääräistä litran öljypulloa, osta vaan ei se talous voi siihen kaatua.


      • oil pump
        autoilu maksaa kirjoitti:

        "Niitä longlife-öljyjä vaaditaan vain niihin ylipitkiin vaihtoväleihin"

        Hi, kohta nuo 30tkm huoltovälit ovat lyhytä ja ajetaan samoilla ölpöillä 50tkm.
        Essön mies vaan ei ymmärrä uusia asioita, ei sitten millään.
        Ennenmuinoin kauhisteltiin jo 10tkm öljyn vaihtovälejäkin, et silleen.
        Aloittaja ei sitten ilmeisesti raaski ostaa ylimääräistä litran öljypulloa, osta vaan ei se talous voi siihen kaatua.

        Kyllä ymmärtää, mutta pointtihan oli se, että tuossa lisäämis tilanteessa sillä longlifellä ei ole paskanväliä, koska pian tarkoitus vaihtaa öljyt kokonaan. Itse et taida ihan ymmärtää.

        Ihan eri juttu sitten, kun ajellaan niillä samoilla öljyillä niitä pitkiä vaihtovälejä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe