Arkkitehdiksi?

ei-kokenut

Elikkäs oon opiskelemassa lukiossa ja tää ammatti ollut haaveena jo pari vuotta. Olin luullut että tässä ammatissa käytetään erittäin paljon matematiikkaa ja fysiikkaa (esim. pohjapiirustusten ja rakennusaineitten määrän laatiminen) mutta näiden keskustelujen perusteella vaikuttaa että tässä ammatissa VAIN piirrellään erilaisia rakennuksia.. Onko tää totta vai sisältyykö tässä muutakin :(?

Miten tää ammatti käytännössä toimii? Onko se niin että kotona piirrellään rakennuksia yms. jonka jälkeen tää piirustus lähetetään jollekkin henkilölle, joka ois kiinnostunut ja hän aloittaisi tämän rakennuksen toteuttamisen? Vai pitääkö sen toteuttaa itse eli vastaa omista rakenuskustannuksista? Vai minne pitää viedä tämä piirustus? Ja sisältääkö se piirustus mitään muutakin kuin itse kuva rakennuksesta?

Entä mitä mieltä ootte ammatin tulevaisuudesta täällä Suomessa? Jos valmistuu arkkitehdiksi, niin saisiko hän töitä ja säännöllisesti rahaa? Kuinka se palkka määräytyy ja mistä sitä palkkaa saa? Onko arkkitehdeistä pulaa Suomessa? Vai onko heitä niin paljon että monet arkkitehdit eivät saa töitä kyseisellä alalla valmistumisen jälkeen? Ja näiden kysymysten perusteella: kannattaako nykyisin opiskella arkkitehdiksi?

10

1419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rullatehti E.V.P.

      Ei kannata opiskella arkkitehdiksi.

      Tuossa 20, ehkä jopa 10, vuotta sitten olisin lisännyt "mutta jos raha ei ole tärkeää, tämä on hieno ammatti."

      Nyt se ei enää ole.

      • esrghyhjy

        Ala on täysin suossa nykyään. Töitä ei ole ja nekin vähät menevät liian halvalla, jolloin palkkataso koulutukseen nähden on surkea. Arkkitehtipalvelujen kannattavuus yritystoimintana on huonoimmasta päästä. Mitään arkkitehtuuria harvemmin pääsee syntymään, koska esteenä on raha. Nykyään rakentamisessa ei haluta käyttää rahaa, joten suunnittelu on 99%:sti tiukan budjetin rajoissa tapahtuvaa bulkkituotantoa ja käytännön ongelmien ratkaisemista. Kyseessä on ennen kaikkea kutsumusammatti.


    • Arkkitehti-yo

      Ainakaan ei kannata kuunnella yhtään mitä tällä palstalla ammatista puhutaan. Jostain syystä tänne on pesiytynyt muutama ihminen, joille on jäänyt ilmeisesti jotakin hampaankoloon arkkitehdeistä ja purkavat pahaa oloaan kirjoittamalla tänne. Suurin osa viesteistä ovat todennäköisesti muutaman "aktiivin" kirjoittamia eri nimimerkeillä, joten kovinkaan realistista kuvaa et täältä ammatista saa.

      Abitreeneissä on paljon keskustelua arkkitehtihausta ja pääsykokeista, mutta usein kouluun päässeet palaavat kertomaan vielä opiskeluistaan. Varsinaisesti ammattiaan harjottavien arkkitehtien mielipiteitä ei oikein tahdo löytyä mistään. Kannattaa kysellä ja miettiä jos tuttavissa tai sukulaisissa olisi arkkitehtejä, joilta voisi kysellä hieman heidän työstään. Tai ei ole mahdoton ajatus pyytää pientä haastattelua joltakin oman paikkakunnan arkkitehdiltäkään. Jos ammatti kiinnostaa, niin kannattaa ottaa selvää sopisiko se sinulle.

      Itse pääsin tänä kesänä arkkitehtikouluun ja lähden erittäin innoissani opiskelemaan alaa.

    • Toinen nimimerkki

      Eipä taida oikeiden arkkitehtien mielipiteitä löytyä mistään, kun vituttaa se, että muut arkkitehdit ovat saaneet nimensä lehteen, ja oma nimi vielä sieltä puuttuu.

      Arkkitehdille mikään ei ole sen tärkeämpää kuin näkyys. Siis oman egon näkyvyys. Sillä, mitä idioottimaisuuksia oikeasti on saatu aikaan, ei ole vitunkaan väliä. Alvar Aalto ja Finlandia-talo ja Enso-Gutzeitin pääkonttori ovat oiva esimerkki.

      • Arkkitehti-yo

        Ja tällä viestilläsi ikäänkuin allekirjoitat kaiken sanomani.

        Siinä olet toki oikeassa, että arkkitehdille nimen näkyvyys ja "brändin" rakentaminen on tärkeätä. Samoin kuin kuvataiteilijoilla, muusikoilla yms. henkilökeskeisillä aloilla. Aallon arkkitehtuuriiin kantaa ottamatta hän on tässä ollut erittäin taitava.

        Finlandia-talo ja Enso-talo ovat tärkeä osa kulttuuriperintöämme yhtä lailla kuin 1800-luvun puukorttelit, kirkot yms. Tällä hetkellä funkkistalot ovat melko parjattuja, mutta samalla tavalla 30- ja 40-luvulla ovat klassistiset talot edustaneet "vanhentunutta" lähihistoriaa, ja ollut siihen aikaan epämuodikasta. Kaikki rakennusperintö ja aikanaan laadukasta arkkitehtuuria edustaneet työt ovat minun mielestäni säilyttämisen arvoisia. Tai ainakaan millään sukupolvella ei ole oikeutta niitä yksin hävittää.


    • Rullatehti E.V.P.

      Taputan suuria, karvaisia käsiäni!

      Sinusta, jos jaksat, voi kehittyä mitä mainioin arkkitehti. Toivotan Sinulle parhainta menestystä valitsemallasi ohdakkeisella polulla.

      (On tämä hiieno ammatti edelleenkin...)

    • jo kymmeniä vuosia

      Jos haluat opiskella miten tehdään viihtyisä asuinympäristö, jos osaat piirtää, laskea, jos sinulla on mielikuvitusta mutta myös tervettä järkeä, organisaatiokykyä ja tarpeeksi kova tahto, voit onnistua arkkitehtinä tässä kovassa maailmassa jossa liian usein vain raha ratkaisee

    • Insinööri_

      Arkkitehdiksi kannattaa tietysti opiskella jos on siihen edellytykset. Raha ratkaisee tietysti duunarin talon rakentamisbudjetin, mutta arkkitehdillä on varmasti varaa toteuttaa suunnitelemansa talo.

    • aiheen aloittaja

      Noh.. en oo oikein hyvä piirtelee ja koulutuksen aika on mulle liian pitkä.. Taidan vaihtaa suunnitelmiani :D
      Taidankin ryhtyä astronomiksi tai kauppatieteiden kanditaatiksi, mutta katotaa sitte myöhemmin muuttuuko mielipiteeni joskus vielä!

      Mutta hyviä viestejä kiitos siitä porukat :)

      • mais.ark.yo

        No mä opettelin piirtämään, jotta pääsisin opiskelemaan sitä mitä haluan eli maisema-arkkitehtuuria (se on aika samanlainen ammatti kuin arkkitehdin ammatti ja sitä opetetaan samalla laitoksella). Toisella yrittämällä pääsin sisään enkä ole katunut. Koulun penkiltä katsottuna alan tulevaisuus on mielenkiintoinen ja suhteellisen hyvin pääsee työllistymään.

        Jostain syystä arkkitehdin ammatti herättää hirveästi intohimoja suuntaan ja toiseen. Kannattaa tehdä sitä mikä kiinnostaa ja muistaa se, että lähes kaiken voi oppia jos haluaa. Meillä on aika paljon opiskelijoita, jotka ovat aluksi menneet opiskelemaan jotain muuta ja myöhemmin huomanneet, että haluavat opiskella arkkitehtuuria/maisema-arkkitehtuuria. Ehkä ketjun aloittajalle käy vielä niin. :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1655
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      17
      1517
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1429
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      40
      1384
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1258
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1102
    Aihe