Yamaha F40 -05 (BETL) noin 300h, käynnistys on alkanut oireilla. Välillä käynnistäessä kuuluu vaan naks, välillä ei kuulu mitään. Sitten kun startti toisella tai kolmannnella yrityksellä lopulta pyörähtää, se pyörittää kunnolla ja lähtee aina hyvin käyntiin. Akku on uusi, navat on putsattu.
Minkälainen homma on starttireleen/solenoidin vaihtaminen, vaatiiko erikoistyökaluja? Minkähän hintainen se on Yamaha-tiskiltä, muualta ei taida saada. Netistä kun katsoo, niin jenkeillä tuntuu olevan hieman erilaiset perämoottorien mallimerkinnät.
Yamaha F40 starttirele/solenoidi vaihtaminen?
15
8125
Vastaukset
- velittäjä aa
Rasvaa starttimoottorin akseli eli nosta rukarilla rattaasta ja ruiki sen alle öljyä.
- TapaniF40
Sama vika täällä, korjaantuiko Solenoidiln vaihtamisella?
Itse huolsin startit ja vaihdoin akun - ei auttanut.- Tapani F40
Noniin.
Eli huolsin siis startin ja ei toiminut. Pitkän pohtimisen / testailun / mittaamisen jälkeen tulin siihen tulokseen jälleen, että startti ei parantunut huollossa yhtään. Joten se purettiin uudelleen ja kiillotettiin kaikki mahdollinen lika hapettumat pois.
Jo pelaa!
Hävisi muuten samalla sellainen ominaisuus, että se oli aiemmin startti oli kuin puolitehoinen.
- Nam nam mann
Kuuluuko käynnistettäessä pelkkä naks ? Jos kuuluu niks naks on kyseessä pahempi ongelma johon tarvitaan erikoisosaamista.
Jos osaat vain putsata navan, kannattaisi ehkä miettiä koneen viemistä asiantuntevalle korjaamolle !- Yam-mann
Mulla auttoi tuo starttimoottorin akselin voitelu, hyvä että tuli kokeiltua. Ainakin toistaiseksi on toiminut hyvin, toista viikkoa on ollut vene vesillä ja aina pyörittänyt hyvin.
- JammuMan
Millä rasvolla voitelit ts. onko tarpeeksi paksua ? Katosiko myös "naks" onglema?
- Yam-mann
Laitoin vaan ensin CRC:tä ja perään vesivaseliini-sprayta. Ei naksu onneksi enää. Nyt se ratas nousee aina kehälle ja alkaa heti pyörittää.
- crc-yammu
yleensä naks naks äänet tietävät ongelmia, rasva ja jokamies-crc voi pelkästään hiekentää äänen, esim kevyeksi niks niks ääneksi. Oletko kuunnellut tarkasti naksumista ?
- kuuntele moottoriasi
Tässä ei ole kovin teknistä kuvausta "naksusta", mutta olisin kyllä huolissani jos noin vanhasta koneesta alkaa kuulua naks. Ongelma ei välttämättä korjaannu rasvalla ja crc:lla, ääni voi vaan hiljentyä.
En suosittelisi pitkiä reissuja ko.koneella, voi tulla soutukeikka eteen. - päijänne sailor
komppaan edellistä kirjoittajaa, ei kannata lähteä kovin pitkälle reissulle tolla koneella.
Jos koneessa on naks ongelma ja huoltotoimenpiteenä on rasvaus ja crc:een ruiskuttelu, tämän mekaanikkokuskin kyytiin en lähtisi.
Vanhoja koneita kannattaa käyttää OIKEASSA HUOLLOSSA
MAKE - Konemies NAKS
Olisin melko huolestunut sekä naksumista että moottorimiehen ongelmasta antamasta teknillisesta kuvauksesta. Mitäs jos tulee koneongelma keskellä ulappaa ?? Suihkitaan crc pitkin konetta ja kuulostellaan naksuuko........... kyllä vesillä pitäisi olla hiukan enemmän tietoa koneista. Pyydä apua esim.venekerhostasi
- Skepparn
NAKS:untaa on nyt liikkeellä, johtuiskohan samasta kipparista ?
- naksusetä
ja taas yksi Yammu naksuu,,, suurin osa viesteistä näyttää koskevan samaan merkkiä. Onko näitä tänä kesänä tavallista enemmän liikkeellä ?
- Maano.
Miulla onnii Petepokki ja mitännii mie ou lukenna nii näessä ei ou palstojje mukkaa palajonkkaa korjjoomista. Ennii ou lukenna yhestäkkää tappauuksesta jottois niinkunna tarttiirellee pitännä veahttoo. Eijjoo olluunna rimmilöessäkkää kirjitootustten mukkaa mittää vikkoo. Kenelläkkää ollunna koskkoo.
Se on kylläs nii parraas kone mitä löyttyy. Vettää vua narustanniin tarppeeksi nii lähtennöö vartissa käymmää. Ja jos niihi ei lähennää nii tehejjää vähännii remonttija. Parraas pelj.- Ja vieläpä
Ja vieläpä sen remontinkin voi tehä ajaessa. Tulupatki voi vaihtaa vaikka pintaliu´´ussa ja samoin potkurin vaihtokin puolikaasulla ainaki, jos hyppyset kestää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271743- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661347
- 691280
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl791250