Miksi ostaa diesel? Kauheat verot rätkähtää päälle ja dieselin hinta nousee pian vai oliko se ensi vuonna. Sen sijaan voisit hommata jonkun pienemmän koneen 1.2 tms. Tai 1.4 turbolla. Ei vie bensaa paljon paskaakaan. Aivan turhia dieselit. Moni ostaa vielä pikkuauton dieselinä. Ei mitään järkeä. Mielummin se 1.0 bensa, niin jää 400euron verot pois ja silti pääsee pienellä kulutuksella. dieseleissä huollot vielä kalliimpia. hyh. herätkää jo!
Ei dieseliä!
62
1316
Vastaukset
- reiska`
Aivan järjetön idea tuo. Diisseli kulkee 3-4litraa vähemmällä seka-ajossa tai kaupungissa, ja kylmämoottori ei nosta kulutusta kuten bensassa. Pikkudiisseleillä kulutus jopa puolta pienempi. Diisseliveron hankkii jopa 10tkm ajolla. Ja mikä pahinta, turbobensat ei ainakaa VAG autoissa kestä, ja niiden konerempat maksaa kymmenkertaisesti diisselien huollot. Sitäpaitsi bensatuhnuilla jää jalkoihin nykydiisselien aikakautena.
- kivat sulle juu
Edelleen diesel kannattaa jos ajaa paljon, riippumatta veropäätöksistä.
Taajama pyörittelyyn ja pienillä kilometreillä ei diesel ole ikinä kannattanut ja nykyset hiukkassuodattimet tykkäää kilometreistä.- reiska`
Nykyhiukkassuodattimet tykkää kaupunkiajostakin, kun vaan ajellaan reilulla kaasulla, ja kiihdytellään muista ohi. Ja kulutus ei nouse moisesta, vaikka vähä kenkää saa nokivasara. Dieselveroja putoo 18% ens vuoden alusta, vaikka diisseli kallistuukin. Kuitenkin hyöty on kasvamassa diisselin eduksi muutoksista huolimatta. Tietty, jos alle 10tkm ajelee vuodessa, eli kerran viikossa kauppareissun käy marketilla, ja työpaikka 3km päässä, nii bensatuhnukin soveltuu hyvin hänelle.
- gasdgsadg
diesel kannattaa myös pienellä ajolla kun hommaa pakuksi rekisteröidyn auton.
kun tekee laskelman jossa ottaa huomioon polttoaineen hinnan, verot ja vakuutukset niin diesel-paku tulee halvemmaksi käytössä vaikka päivittäinen ajomatka on vain 50km. ja vapaapäivinä sitten ajellaan enemmän.
tuossa vakuutusmaksussa on aivan järkyttävä ero volkkarin pakun hyväksi verrattuna tavalliseen henkilöautoon.
en tiedä mistä tuo sitten johtuu.
- osta vaan
Bensan hintakin nousee...
Ja oikean kokoinen auto ei kulje millään 1.0 koneella, koppimopoihin se sopii oli urbo tai ei. - bensaturbo, 8,6l/100
1.4 bensaturbo golffi Vw esittelyssä kuluttaa 8.6l kaupunkiajossa. Eli ei paskaakaanko syö bensaa. Isompikaan nykydiisseli ei syö 6l, ja tehokkaat pikku diisselit menee alle 5 .
- dieseliä 13 l/100 km
> 1.4 bensaturbo golffi Vw esittelyssä kuluttaa 8.6l kaupunkiajossa.
Siis normikulutus on 8,6. Todellinen kulutus harvoin on näin iso, jos ajomatkat ovat muutamaa kilometriä pitemmät.
Itse sompailen kaupunkiajot noin 8 l/100 kulutuksella (vaihteluhaarukka 7,0-9,5 tankkauksista laskettuna, sisältäen myös viime talvet), vaikka normikulutus on 9,3. Tempun salaisuus on, että ajan pääosin 9-15 km ajomatkoja.
Dieselillä ei olekaan mitään jakoa tässä lajissa. Enää. Hiukkassuodattimen puhtaaksipolttoon vaaditaan ½ h ajomatka ja kohtuullisesti kuormitusta moottorille = ajoa maantienopeuksilla, joten poltto jäisi omilla ajoillani toteutumatta, kun talvella tulee viikkoja/kuukausia ajeltua jotain 15 km siivuja ja keskinopeuskin voi pyöriä kolmenkympin pintaan.
Tämä ongelma - vikavalot päälle ja taas kerran kotiin huollon kautta - tuli jo jossain HS koeajossakin vastaan, vaikkei sää ollut vielä kylmä.
Pakkasella näyttää taasen soppa maistuvan siinä missä bensakoneillekin. Kun ei nokivasarat tahdo millään lämmetä kaupunkiajossa ja/tai on kaikenmaailan sähköisiä tai polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä. TM talviautotestissa saatiin kaupunkiajoa simuloivan testin alkutaipaleella tauluun jopa 10-13 l/100 km lukemia. Eli pätkäajoa tavella -> todellinen kulutus "vaatimattomasti" 2x normin/nokipaavojen lupaama! - Vilu ja nälkä
dieseliä 13 l/100 km kirjoitti:
> 1.4 bensaturbo golffi Vw esittelyssä kuluttaa 8.6l kaupunkiajossa.
Siis normikulutus on 8,6. Todellinen kulutus harvoin on näin iso, jos ajomatkat ovat muutamaa kilometriä pitemmät.
Itse sompailen kaupunkiajot noin 8 l/100 kulutuksella (vaihteluhaarukka 7,0-9,5 tankkauksista laskettuna, sisältäen myös viime talvet), vaikka normikulutus on 9,3. Tempun salaisuus on, että ajan pääosin 9-15 km ajomatkoja.
Dieselillä ei olekaan mitään jakoa tässä lajissa. Enää. Hiukkassuodattimen puhtaaksipolttoon vaaditaan ½ h ajomatka ja kohtuullisesti kuormitusta moottorille = ajoa maantienopeuksilla, joten poltto jäisi omilla ajoillani toteutumatta, kun talvella tulee viikkoja/kuukausia ajeltua jotain 15 km siivuja ja keskinopeuskin voi pyöriä kolmenkympin pintaan.
Tämä ongelma - vikavalot päälle ja taas kerran kotiin huollon kautta - tuli jo jossain HS koeajossakin vastaan, vaikkei sää ollut vielä kylmä.
Pakkasella näyttää taasen soppa maistuvan siinä missä bensakoneillekin. Kun ei nokivasarat tahdo millään lämmetä kaupunkiajossa ja/tai on kaikenmaailan sähköisiä tai polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä. TM talviautotestissa saatiin kaupunkiajoa simuloivan testin alkutaipaleella tauluun jopa 10-13 l/100 km lukemia. Eli pätkäajoa tavella -> todellinen kulutus "vaatimattomasti" 2x normin/nokipaavojen lupaama!Kyllä ne bensavehkeetkin kuluttaa kylmänä ja pätkäajossa paljon yli normien...
Ja TSI on kuuluisa siitä, että se lämpenee hitaasti, eli mukavuuskysymys meillä lisälämmittimen omistajilla. Omassa seuranassa kulutus nousee hieman talvella, mutta ei niin paljon kuin ennen bensa-autolla (vaikka niitä lauhoja vuosia oli siihen aikaan paljon).
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Hienosäädöllä tasapainoinen kokonaisuus/1135246672398
Ja sitä hiukkassuodatinta ei olla jatkuvasti polttamassa puhtaaksi..., toki jos ajot on vähäistä ja aina pätkää, niin eihän diesel silloin edes kannata. - reiska`
dieseliä 13 l/100 km kirjoitti:
> 1.4 bensaturbo golffi Vw esittelyssä kuluttaa 8.6l kaupunkiajossa.
Siis normikulutus on 8,6. Todellinen kulutus harvoin on näin iso, jos ajomatkat ovat muutamaa kilometriä pitemmät.
Itse sompailen kaupunkiajot noin 8 l/100 kulutuksella (vaihteluhaarukka 7,0-9,5 tankkauksista laskettuna, sisältäen myös viime talvet), vaikka normikulutus on 9,3. Tempun salaisuus on, että ajan pääosin 9-15 km ajomatkoja.
Dieselillä ei olekaan mitään jakoa tässä lajissa. Enää. Hiukkassuodattimen puhtaaksipolttoon vaaditaan ½ h ajomatka ja kohtuullisesti kuormitusta moottorille = ajoa maantienopeuksilla, joten poltto jäisi omilla ajoillani toteutumatta, kun talvella tulee viikkoja/kuukausia ajeltua jotain 15 km siivuja ja keskinopeuskin voi pyöriä kolmenkympin pintaan.
Tämä ongelma - vikavalot päälle ja taas kerran kotiin huollon kautta - tuli jo jossain HS koeajossakin vastaan, vaikkei sää ollut vielä kylmä.
Pakkasella näyttää taasen soppa maistuvan siinä missä bensakoneillekin. Kun ei nokivasarat tahdo millään lämmetä kaupunkiajossa ja/tai on kaikenmaailan sähköisiä tai polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä. TM talviautotestissa saatiin kaupunkiajoa simuloivan testin alkutaipaleella tauluun jopa 10-13 l/100 km lukemia. Eli pätkäajoa tavella -> todellinen kulutus "vaatimattomasti" 2x normin/nokipaavojen lupaama!Älytön lukema, jos mopedinmoottori kuluttaa yli 8l ja iso diisseli korkeintaan syö tuon 6l. Ja diisselissä vääntöjä ja voimaa lähes tuplat enempi, nii aika on menny ohi bensoista. Eikä diisseli syö sitä soppaa enempää talvellakaan, vaa se webasto, jos ei lohkolämmitintä koneessa ole. Normiajossahan ei webastoo tarvita.
- 121+42432+78482374
Vilu ja nälkä kirjoitti:
Kyllä ne bensavehkeetkin kuluttaa kylmänä ja pätkäajossa paljon yli normien...
Ja TSI on kuuluisa siitä, että se lämpenee hitaasti, eli mukavuuskysymys meillä lisälämmittimen omistajilla. Omassa seuranassa kulutus nousee hieman talvella, mutta ei niin paljon kuin ennen bensa-autolla (vaikka niitä lauhoja vuosia oli siihen aikaan paljon).
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Hienosäädöllä tasapainoinen kokonaisuus/1135246672398
Ja sitä hiukkassuodatinta ei olla jatkuvasti polttamassa puhtaaksi..., toki jos ajot on vähäistä ja aina pätkää, niin eihän diesel silloin edes kannata.Ai niin, tuo vakiona oleva lisälämmitin lämmittää sen koneen lämpöiseksi ja alkaa se hiukkassuodattimen puhdistuskin toimia, jos taas ottaa ilman sitä tai sellaisen auton mihin sitä ei edes saa lisävarusteena, niin ihan oma valinta trendipettereillä nauttia tukkeutuvista filttereistä.
Löytyy perheestä dieseli- ja pensaturpo, kaksilitraisina, automaatteina, sekä vaparipensa automaattina. Diesel paras lähes millä vaan mittarilla. Vaihtelevassa ajossa kulutusta on lähes parin tonnin automaatti autolla mahdotonta saada yli 8 litran vaikka kuinka yrittää. Pensalla tilanne on täysin toisin päin, alle 8 pääseminen on täysin mahdotonta käytännössä ja auto on huomattavasti kevyempi ja pienempi. Talvella ero pysyy samana, n. 3 litraa dieselin eduksi, dieselin lisälämmittimestä huolimatta. Kärrynvedossa erot senkun kasvavat. En keksi yhtään huonoa puolta dieselistä. Tosin pensaturpollakin ajelee, mutta ei vaan kovin isoja kilometrejä, rahani eivät siihen riitä. Dieselvero on täysin merkityksetön näillä 60tkm / v 1. autoon kilometreillä. Tosin tilanne olisi ihan sama vaikka 30tkm. Onneksi ei tule kuin 10tkm pensoihin vuodessa. Jos kasvaa, vaihtuu dieseliin, ehkä muutenkin.
- köyhät vikisee
Mitä väliä on jollain polttoaineen hinnoilla, kun ajelen yli 50 k€ autolla. Ostaa sähkömopo, köyhät!
- C200 BEA
Dieselillä ajaessa auto jurisee. Tyhjäkäynnillä ratti vapisee ja kalina on kova.
Henkilöautoon Bensa on ainoa oikea sivistynyt.
Diesel on työkone. EGR ja hiukkasuodatin kyllä pitää korjaamot leivässä.
Henkilöauton kuluthan on n. 5000-7000 € vuodessa (4000 € arvonlasku loput käyttökuluja)
Jos joku ajaa halvemmalla on alla vanha romu.- reiska`
Vanhat dieselmersut vapisee ja jurisee ja kalisee. Osta Toyotan commonraildiesel, käynti lähes äänetöntä , ja moottori kestää, puhumattakaan suurista tehoista.
Outoa, kun ei meidän diesel jurise, eikä rattikaan vapise lainkaan. Kannattais varmaan tasapainottaa renkaat siitä mesestä, niin loppuu ratin vapina. Minulla on ollut isoja, hienoja bensapelejä, on nytkin yksi 2.0T ja kyllä tuo hieman uudempi diesel pesee hiljaisuudessa, matkaamisen tasaisuudessa yms. ominaisuuksissa kaikki aikaisemmat autoni mennen tulle. Vastaavaa bensa mallia olen myös ajanut, pienen pieniä eroja on äänessä yms., esim. kovissa kiihdytyksissä dieselin eduksi, aivan pikku vauhdissa kevyelle kaasulla toisin päin, mutta erot ovat olemattomia (paitsi bensakoneen 5000rpm kun haluaa kiihdyttää kunnolla, silloin kone kyllä huutaa omassa sfäärissään). Jos ei ole varaa tai ymmärrystä tms. ostaa kunnollista uutta dieseliä, kannattaa hiekkalaatikkohöpinät jättää muiden huoleksi. Tykkään ajaa pendaturpollani joskus jos oikein lapsettaa, kun taas, useinmiten siis, olen melkein kuin aikuinen, ajelen kyllä mieluiten tuolla sivistyneimmällä ja vaivattomimmalla dieselillä. Niin ja muuten, meillä kyllä usemamman naapurin toimesta todettu nykyisten pensaturpojen käyttökulut aivan järjettömiksi, eivät kestä yhtään mitään enää nykyään ja vapaasti hengittävä pensa on kuollut jo käytännössä pois. PS. osta mopo, vieläpä 2-tahti, saat kunnon pensapelin allesi kerralla!
- Jörgeni_
Vedäpä sillä mopon koneella varustetulla bensakiululla jotain perässä niin ymmärrät mihin dieseliä tarvitaan. Mopon koneella varustettu bensakiulu on käyttökelvoton moiseen tarkoitukseen. Siinä on huono vääntö. Se kuluttaa kuormitettuna sikamaisen paljon polttoainetta.
Dieselmoottori on paljon kestävämpi. 200 000 ei ole sille paljon mitään kun taas mopon koneella varustettu turbobensa on loppuunajettu noilla kilometreillä. Tästä syystä dieselauton jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin. Dieselauto on pitkäaikainen investointi, ei samanlainen heräteostos kuin halpa mopon koneella varustettu bensakippo. Ne joilla on varaa ostaa hyvä auto ostavat dieselmoottorilla varustetun katumaasturin, ne joilla ei ole varaa ostavat mopon koneella varustetun halvan Skeidan.- a Aimo
Mitä ihmeen väliä sillä jälleenmyyntiarvolla on?
Pensamersu, kaupunkiajo n. 10 l satasella . Maantieajo alle kuuden. Mutta mitä väliä sillä on, kun auto kulkee.
Persaukiset desimaalihöntit tuntuvat olevan liikkeellä!
- kkjhh89779
On hyvä että on vähävaraisille ja tyhmille oma polttoaine: Nafta
- 1.9 cdti
Tyhmäähän se on ett kun bensakoneisest on tankki niin samanlaisella dieselillä vielä 1/4 tankillista jäljellä, eli 2 bensa tankillista = 3 diesel tankillista.
Itellä ajosuorite 45 tkm/v joten ei tartte miettiä millä ajaa, ja raha mitä on jääny bensa-autolla ajavaan nähden verojen jälkeen, nii sil voi tehä viel jotain kivaa. - DPF
1.9 cdti kirjoitti:
Tyhmäähän se on ett kun bensakoneisest on tankki niin samanlaisella dieselillä vielä 1/4 tankillista jäljellä, eli 2 bensa tankillista = 3 diesel tankillista.
Itellä ajosuorite 45 tkm/v joten ei tartte miettiä millä ajaa, ja raha mitä on jääny bensa-autolla ajavaan nähden verojen jälkeen, nii sil voi tehä viel jotain kivaa.Entäs ne hiukkaspäästötö, vaikka olisikin se suodatin, niillä maailma likaantuu, hyi hyi...
- mitä sinä sanoa
DPF kirjoitti:
Entäs ne hiukkaspäästötö, vaikka olisikin se suodatin, niillä maailma likaantuu, hyi hyi...
Eikös siinä viime talven TM jutussa todettu bensa-autoissa olevan isommat hiukkaspäästöt, kuin DPFssä...
- Vag ina
Meillä 2,0 Tdi ja 1,2 tsi -autot. Polttoaineen kulutuksen puolesta en osaa vielä muodostaa kantaa (TsiDSG tuli taloon kesäkuussa), kun en ole talvea sillä ajanut. Väännän puolesta TDI , mutta kaupunkiajossa Tsi. Kumpikin kulkee riittävästi nopeutta. 3,9l/100km kulutuksella olen ajanut dieselillä matkassa ja Tsillä 4,4l/100km, jos ohittelee, niin bensan arvot nousee selvästi dieseliin verrattuna ja on vaikeampi tasoittaa kulutusta räppäilyn jälkeen, joskin se onnisttuu myös bensavehkeelläkin, vaikka huonommin.
- Vag ina
Niin, unohtui sanoa, että tasaiselle kuskille ehdottomasti tsi.
- bynhy
diesel,koneena 1.9 tid 5v automaatti.tehoa 150hv ja nurkis ajaes ei alle kympin tahtonu päässä.Eli koneena se fiat/opel/saab commonrail kera aisin momentinmuunnin.Nyt bensa cvt auto ja nurkis ei meinaa saada kymppiä kuluu.
- eiunessa
Tätä ei usko kukaan, tuo kone ei kuluta tuollaisia lukemia kuin tonnin koppi perässä... Ihan vaan tiedoksi, jotta osaat varautua jos joskus tuollaisen itsellesi vaikka sattuisit saamaan... Itse juuri valitsin 6v aut. 2l dieseli, koska kaupungissa vei 8 litraa aggressiivisessa ajossa, sama auto cvt 2l bensa ei mennyt mihinkään ja alle 10 ei pääse kuin tasaisessa maantie ajossa. Jos vaikka vähän tutustuisit hyötysuhteisiin ja ominaiskulutuksiin, tuo ehdottamasi yhtälö on mahdollinen vain unissa ja rikkinäisillä vehkeillä, paitsi tuo keksimäsi bensa-auton kulutus.
- eiunessa
eiunessa kirjoitti:
Tätä ei usko kukaan, tuo kone ei kuluta tuollaisia lukemia kuin tonnin koppi perässä... Ihan vaan tiedoksi, jotta osaat varautua jos joskus tuollaisen itsellesi vaikka sattuisit saamaan... Itse juuri valitsin 6v aut. 2l dieseli, koska kaupungissa vei 8 litraa aggressiivisessa ajossa, sama auto cvt 2l bensa ei mennyt mihinkään ja alle 10 ei pääse kuin tasaisessa maantie ajossa. Jos vaikka vähän tutustuisit hyötysuhteisiin ja ominaiskulutuksiin, tuo ehdottamasi yhtälö on mahdollinen vain unissa ja rikkinäisillä vehkeillä, paitsi tuo keksimäsi bensa-auton kulutus.
Ai niin, seka ajossa PK seudulla / mökki viikonloppu Savossa (siis pari viikkoa samalla tankillisella) ja keskikulutus toissapäivänä tankatessa tuolla automaatti 2l dieselillä oli juuri tasan 6,5, teepäs se CVT romullasi!o)
- ei bensaa
ei huvita ajaa patalaiskoilla bensakoneilla, kun voi ajaa voimakkaalla dieselillä joka käy tasaisesti ja lähtee kuin tykin suusta.kulutus ei ole kova vaikka auto on iso ja tehokas.tuskin tulee enää koskaan ostettua bensa autoa, on ne vaan huimia pelejä nämä nykyajan tehodieselit ja kestäviä vieläpä.
mihin bensa autoaja edes tarvitaan..?herätkää jo!- jhhg3
Ei huvita ajaa savuttavalla rumasti nakuttavalla ja laiskalla dieselillä, onneksi löytyy tehokkaita bensalla käyviä autoja joissa on voimaaa,
- bensaaonhyvä
jhhg3 kirjoitti:
Ei huvita ajaa savuttavalla rumasti nakuttavalla ja laiskalla dieselillä, onneksi löytyy tehokkaita bensalla käyviä autoja joissa on voimaaa,
Diesel on hyvä työkoneisiin ja kuorma-autoihin.
Uusi dieselhenkilöauto pudottaa hintansa heti takuuajan loputtua.
Muutaman vuoden ikäinen diesel on todella kallis ylläpidettävä.
Ps. sittenhän näette.
- Yualle
Hyvä, että ostatte dieseleitä. Ajakaa vaan toisarvoisilla nesteillä, niin bensiinin kysyntä pysyy kohtuullisena eikä nosta sen hintaa.
Mistä muuten tulee tuo dieselvero? Mikä on sen peruste? Taitaa olla joku muinaisjäänne eli ajalta, jolloin diesel-autoilla ajettiin vain rahantekomielessä...?- mpö
Olet varsin oikeassa, dieselvero (käyttövoimavero, osa ajoneuvoveroa nykyään) on jäänne, joka on aivan turha ja perusteeton, mutta valtion on vaan varsin vaikea luopua veroistaan.
- Itsepetosta
Viime talvena dieseleitä hyytyi pilvin pimein teiden varsille:
http://areena.yle.fi/video/1491607
Hiukkassuodattimet ovat todellisia "pommeja":
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/1135263058919?context=oikotie
""Dieselin hiukkassuodattimen kalleus tulee monelle yllätyksenä. Sen hinta vaihtelee automerkeittäin ja malleittain, mutta vähintään 2 000–4 000 euron menoerään on syytä varautua", autotalo Wetterin teknisen palvelun johtaja Pekka Palo kertoo."
""Sen se dieselin hiilijalanjälki maksaa", Wetterin korjaamopäällikkö Heikki Saukko sanoo ja katsoo, kun asentaja Ville Vaikkanen vaihtaa hiukkassuodatinta Ford Mondeoon."
Lisälämmittimissä on todella paljon ongelmia:
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/naekoekulmat/artikkelit/autojen-lisaelaemmittimissae-paljon-ongelmia.html
"Valitettavan hyvin paikkansa pitävä nyrkkisääntö on myös se, että lisälämmittimen autoonsa asennuttava ei ole korjaamolle kerta-asiakas, vaan jokavuotinen asiakas. Myös osa automyyjistä myöntää, että lämmitin vaatii vuosittaisen puhdistuksen ja huollon toimiakseen."
Ja ennenkuin alatte väittää vastaan, niin Volvo on myöntänyt nämä ongelmat ja on julkaissut 4 kohtaa, jotka pitää ottaa huomioon dieselillä ajaessa:
http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=73
Huomionarvoista: "Tämän saavuttamiseksi käytetty tekniikka tuo kuitenkin tiettyjä haasteita ajatellen Pohjolan kylmiä talvia. Dieselin käyttö ei ole aivan yhtä yksinkertaista kuin mihin bensiinin käyttäjinä olemme tottuneet."
Vertailun vuoksi, bensa-autoilijan vastaava muistilista: Kohta 1. Tankkaa ja aja.
Kohta 2. Katso kohta 1. Muita kohtia ei ole.
Yo. artikkeleista voidaan dieselin lisäkustannuksiksi laskea muiden lisäksi siis:
- 2000-4000 euroa /100tkm (hiukkassuodattimen vaihtol, vaihto voi tulla eteen paljon aiemminkin, jos ajo on lyhytkestoista)
- lisälämmittimen huolto kerran vuodessa (vähintään 100 euroa/kerta)
- mahdolliset hinauskustannukset, kun akku on tyhjentynyt lisälämmittimen vuoksi tai auto hyytynyt kesälaadun vuoksi
Vastaankin voi väittää, mutta jokainen voi sitten itse päättää uskooko vastaanväittäjiä (tyyliin ei mulla vaan ole ollut mitään...) vai yo. artikkeleja.Tuota... Se nelikohtainen lista:
1. Käytä talvilaatua. Noh, muuta ei ole saatavillakaan. Paitsi arktista pohjoisessa.
2. Lisälämmittimen käyttö pätee myös bensakoneeseen
3. Kuten tämäkin.
4. Joo-o. Tämä on.
Neloskohdasta kai on todettava, että harvapa kaupungissa niin paljoa ajaa, että diesel tulisi kannattavaksi nykyisellä verotuksella.- 1 + vai -3
Eli kohta 1. katso mitä tankkaat... sen kanssa kun on tarkkana kelien kylmetessä, niin ei ongelmaa.
Muut eivät ole ongelma.
2. Omassa lisälämmitin on napin takana, en käytä turhaan ja esilämmitys on lohko sisätilanlämmitin
3. En käytä, en ole taksari...
4. Matka-ajoa tulee sen verran, ettei ongelma ja kovilla pakkasilla moottori lämmitetään normilämpöön nopeasti lisälämmittimellä
Itsellä siinä lisälämmittimessä ei ole ollut ongelmia ennen auton vaihtoa (3v).
- Itsepetosta
1. Ongelma viimetalvena nimenomaan oli etelässä se, että talvilaatua ei ollut kovien pakkasten alettua. Pakko tankata sitä mitä saa, bensiiniautolla tätä ei tarvitse miettiä. Eikä läträtä lisäaineiden kanssa, jotka kaiken lisäksi nekin maksavat ekstraa.
2. Muihin kohtiin, mitä minä sanoin, heti tuli näitä 'ei mulla vaan' vastauksia... Väitätte ilmeisesti, että nuo yo. artikkelit on kirjoitettu lämpimikseen eivätkä ne voi pitää paikkaansa, koska teillä ei ole ollut ongelmaa. Kumpaakohan tässä uskoisi...
Ps. bensawebastoissa on sama etu kuin muillakin bensamoottoreilla. Bensiinin takia ei ole pelkoa polttimen karstoittumisesta tai polttoaineen hyytymisestä niinkuin dieselillä. Akkujen kulutus on luonnollisesti sama, mutta aniharva bensa-auto ylipäänsä tarvitsee lisälämmitintä, kun on lämmin jo muutenkin (TSIt poislukien)
Ja hiukkassuodattimen vaihto tulee sekin eteen ennemmin tai myöhemmin vaikka ajaisi millaista ajoa tahansa. Vaihto 2000-4000 euroa. Tätä kuluerää ei bensa-autolla ole, mutta sitä ei myöskään haluta laskea dieselin käyttökuluihin jostain syystä.
Ihmiset ovat tosin pikkuhiljaa tulossa järkiinsä, ja dieselien myynti on taas vähenemässä suhteessa bensamalleihin.- diesel vie perille
Täsmälleen samanlainen höpönlöpö kävi muuten silloin kun katalysaattorit tulivat, eivät kuulemma kestäisi edes normaalia pakoputken ikää... No, onhan niitä hajonnut, eivätkä ole halpoja, mutta eivät ole bensa-autoilua tappaneet kuitenkaan. Ja paljon ovat kestävämpiä, kuin mitä peloteltiin. Itsellä mennyt 1 katti rikki tähän mennessä, historiaa joku millin verran ja ehkä reilu 10:stä bensa autosta.
No nyt on dieselkin perheessä, jossa DPF, tietenkin, kuten kattikin oli automaatio heti kun tuli. Niin itsekäs en ole, että niiden mahdolliset huoltokulut estäisivät minua huolehtimasta ympäristöstämme.
Ja tarkistin hankkiessani loukun hinnan, tais olla joku pikkasen reilu 200 euroa. Ja pkseudun kalleimmasta huollosta kysytty pahin mahdollinen tilanne DPF:n kanssa, kaikki oheisputket ja venttiilit asiaan liittyen heillä uusittuna 800 euroa. No ei ihan olla tuolla hiukan liiotelluissa 2000-3000 euron luokissa. Että se siitä propagandasta.
Ei ole vielä 2:sta DPF autostani ollut tarvetta tuota vaihtaa, mutta varmasti se joskus tulee eteen, olen pariin autooni reilu 400tkm tahkonnut ja siinä ajassa joutuu vaihtamaan kuluvia, oli sitten bensa tai diesel. Dieseliä pidän kyllä kokemusteni mukaan pitkässä juoksussa edukkaampana ja pidempi-ikäisenä kaikin puolin. Tosin perheessä on bensa-autoajkin, kaikki vain ajelevat mieluiten tuolla dieselillä, joskus joku (isäntä=minä) taitaa lapsetuskohtauksessaan mennä huvin vuoksi bensaturbolla, se on noista selvästi nopein, mutta myös janoisin ja kallein ylläpitää. Onneksi se on vain kakkosauto. Kyllä ne ajot kannattaa dieselillä tehdä, niin mukavuuden, taloudellisuuden (bensaturbon kulutus vaatimattomat 65% suurempi) kuin ekologisuudenkin kannalta. - bensasta dieseliin
diesel vie perille kirjoitti:
Täsmälleen samanlainen höpönlöpö kävi muuten silloin kun katalysaattorit tulivat, eivät kuulemma kestäisi edes normaalia pakoputken ikää... No, onhan niitä hajonnut, eivätkä ole halpoja, mutta eivät ole bensa-autoilua tappaneet kuitenkaan. Ja paljon ovat kestävämpiä, kuin mitä peloteltiin. Itsellä mennyt 1 katti rikki tähän mennessä, historiaa joku millin verran ja ehkä reilu 10:stä bensa autosta.
No nyt on dieselkin perheessä, jossa DPF, tietenkin, kuten kattikin oli automaatio heti kun tuli. Niin itsekäs en ole, että niiden mahdolliset huoltokulut estäisivät minua huolehtimasta ympäristöstämme.
Ja tarkistin hankkiessani loukun hinnan, tais olla joku pikkasen reilu 200 euroa. Ja pkseudun kalleimmasta huollosta kysytty pahin mahdollinen tilanne DPF:n kanssa, kaikki oheisputket ja venttiilit asiaan liittyen heillä uusittuna 800 euroa. No ei ihan olla tuolla hiukan liiotelluissa 2000-3000 euron luokissa. Että se siitä propagandasta.
Ei ole vielä 2:sta DPF autostani ollut tarvetta tuota vaihtaa, mutta varmasti se joskus tulee eteen, olen pariin autooni reilu 400tkm tahkonnut ja siinä ajassa joutuu vaihtamaan kuluvia, oli sitten bensa tai diesel. Dieseliä pidän kyllä kokemusteni mukaan pitkässä juoksussa edukkaampana ja pidempi-ikäisenä kaikin puolin. Tosin perheessä on bensa-autoajkin, kaikki vain ajelevat mieluiten tuolla dieselillä, joskus joku (isäntä=minä) taitaa lapsetuskohtauksessaan mennä huvin vuoksi bensaturbolla, se on noista selvästi nopein, mutta myös janoisin ja kallein ylläpitää. Onneksi se on vain kakkosauto. Kyllä ne ajot kannattaa dieselillä tehdä, niin mukavuuden, taloudellisuuden (bensaturbon kulutus vaatimattomat 65% suurempi) kuin ekologisuudenkin kannalta."diesel vie perille" voisitko kertoa mikä merkki ja malli, mihin tuohon hintaan saa DPF:n osat jos sattuu hajoamaan, kysyn siksi kun olen vaihtamassa diesel autoon, kun tuli hommattua asuntovaunu ja kaipailisin vetämisen helppuotta, minkä diesel antaa.
t. Markus - 95e
diesel vie perille kirjoitti:
Täsmälleen samanlainen höpönlöpö kävi muuten silloin kun katalysaattorit tulivat, eivät kuulemma kestäisi edes normaalia pakoputken ikää... No, onhan niitä hajonnut, eivätkä ole halpoja, mutta eivät ole bensa-autoilua tappaneet kuitenkaan. Ja paljon ovat kestävämpiä, kuin mitä peloteltiin. Itsellä mennyt 1 katti rikki tähän mennessä, historiaa joku millin verran ja ehkä reilu 10:stä bensa autosta.
No nyt on dieselkin perheessä, jossa DPF, tietenkin, kuten kattikin oli automaatio heti kun tuli. Niin itsekäs en ole, että niiden mahdolliset huoltokulut estäisivät minua huolehtimasta ympäristöstämme.
Ja tarkistin hankkiessani loukun hinnan, tais olla joku pikkasen reilu 200 euroa. Ja pkseudun kalleimmasta huollosta kysytty pahin mahdollinen tilanne DPF:n kanssa, kaikki oheisputket ja venttiilit asiaan liittyen heillä uusittuna 800 euroa. No ei ihan olla tuolla hiukan liiotelluissa 2000-3000 euron luokissa. Että se siitä propagandasta.
Ei ole vielä 2:sta DPF autostani ollut tarvetta tuota vaihtaa, mutta varmasti se joskus tulee eteen, olen pariin autooni reilu 400tkm tahkonnut ja siinä ajassa joutuu vaihtamaan kuluvia, oli sitten bensa tai diesel. Dieseliä pidän kyllä kokemusteni mukaan pitkässä juoksussa edukkaampana ja pidempi-ikäisenä kaikin puolin. Tosin perheessä on bensa-autoajkin, kaikki vain ajelevat mieluiten tuolla dieselillä, joskus joku (isäntä=minä) taitaa lapsetuskohtauksessaan mennä huvin vuoksi bensaturbolla, se on noista selvästi nopein, mutta myös janoisin ja kallein ylläpitää. Onneksi se on vain kakkosauto. Kyllä ne ajot kannattaa dieselillä tehdä, niin mukavuuden, taloudellisuuden (bensaturbon kulutus vaatimattomat 65% suurempi) kuin ekologisuudenkin kannalta.Mutta bensa tuo takaisin.
- diesel vie perille
bensasta dieseliin kirjoitti:
"diesel vie perille" voisitko kertoa mikä merkki ja malli, mihin tuohon hintaan saa DPF:n osat jos sattuu hajoamaan, kysyn siksi kun olen vaihtamassa diesel autoon, kun tuli hommattua asuntovaunu ja kaipailisin vetämisen helppuotta, minkä diesel antaa.
t. MarkusKo. hintainen pertikkelifiltteri on esim. Nissanin (ja Renaultin) käyttämässä 2.0 dCi koneessa, tietääkseni sama ja saman hintainen myös nykyisissä 1.5/1.6 dCi koneissa, mutta tämä ei ole varma tieto. Hinnat ovat parin vuoden takaa. Mutta tuskin on paljoa muuttunut. Tuota 2.0dCi konetta löytyy ainakin X-Trailissa, Qashqai 2:ssa, Qashqaissa. Etenkin Q 2 ja X-Trail ovat miellyttäviä kokemuksia olleet muutenkin kuin koneen osalta, voin suositella. Hinnatkin ihan kilpailukykyiset. Katso vain tarkkaan mistä ostat, Nissanin heikkous Suomessa on keskimäärin huono jälleenmyynti- ja huoltoverkosto. Hyviäkin löytyy toki seasta. Teho ja vääntöskaala mallista riippuen 150-170hv ja 320-340nm. Ihan asiallinen käyttömoottori siis, isossa autossa ei raketti, mutta ei tarvitse jaloissakaan pyöriä. Samat autot 2.0 bensana mielestäni todella vaisuja ja epätaloudellisia.
- d-ukko
"Vaihto 2000-4000 euroa."
Heitäpä faktoja. Itse hiukan katseltuani, yli tonni alkaa olla jo ihan maksimi. Ja jos ne maksaa marmorilla ton verran, TAKUUVARMASTI muutamalla satasella löytyy tarviketta parin vuoden sisään. Tuo "hieman" liioittelemasi hinta on jo pelkästään näin mutulla (en ole markkinoiden kaikkien loukkujen hintoja selvittänty) varmasti täyttä paskapuhetta. DPF on halvempi kuin katti. Että ime bensaa poju.
- Itsepetosta
Tässä vielä lisää hiukkassuodattimista:
http://www.carmagazine.co.uk/Community/Car-Magazines-Blogs/Chris-Chilton-Blog/Are-diesel-particulate-filters-more-trouble-than-theyre-worth/
Eli jännittäviä hetkiä hiukkassuodattimen laukeamista odotellessa... Artikkelia lainaten, jos hiukkassuodattimen valo syttyy eikä puhdistuspolttoa pääse pikaisesti tekemään syystä tai toisesta (ruuhka tms.) on hajoaminen lähellä ja lasku lankeaa... Tähän viittasi myös yo. Helsingin Sanomien kirjoitus.
"The problem is that prolonged town use can choke them up. If that happens a warning light will appear on the dash recommending you start a regeneration process to burn it off. This can involve driving for 20 minutes at a constant 40mph – easier said than done if you live in the middle of London. If you ignore the light a second may then appear, by which time your DPF has had it and a big bill is heading your way."
Suomessa ei Lontoon tasoisia ruuhkia ole, mutta talvi enemmän kuin kärjistää ongelmaa. - rgrergergegegg
onneksi minun dieselissä ei dpf:ää ei enää ole...eikä tosin ole katttejakaan...melkein suorat putket. 290hp/670Nm penkitetty. Eikä silti savuta, kovinkaan paljon :). Kiva on ajella, tosin harmi kun uudemmasta mallista melkein 350hv samoilla väännöillä. Pitänee vaihtaa kohta uudempaan...
- rgrergergegegg^2
Mulla oli kans ennen tommonen 290hp/670Nm, mutta sitte se rupes tuntuun pikkusen laiskalta niin lastutin sen. Ny se on 360hp/880Nm, ja tietty penkitetty.
- ttyyy55
rgrergergegegg^2 kirjoitti:
Mulla oli kans ennen tommonen 290hp/670Nm, mutta sitte se rupes tuntuun pikkusen laiskalta niin lastutin sen. Ny se on 360hp/880Nm, ja tietty penkitetty.
Joo ja sitten heräsit, puit päälle ja poljit koululle.
- 338
Kyllähän kaikki pelotteli silloin aikanaan kun alkoi tulla katalysaattorit bensa autoihin että ne hajoaa heti ja kauheat laskut. En itse tiedä yhtään kauheaa laskua ja hyvin nopeasti ne puheetkin loppuivat. Muistan itsekin että silloin monet puhuivat että maksaa helposti yli 10 tuhatta markkaa. En tiedä mitä silloin maksoivat mutta ei itse ainakaan tarvinnut uusia..... :-)
Eiköhän se ole sama näissä Dpf härpäkkeissäkin.
Dieselistä voi todeta sen että itsellä nyt ensimmäinen Diesel ajossa (ajanut sillä noin 60 tkm) ja vaikka ei se olekaan se Sporttisin malli (150hp) niin kuitenkaan en vaihtaisi bensa vehkeeseen.
Suurimmat mukavuudet ohituskiihtyvyys ja kauko-ohjain Webasto jota harvemmin bensa autoissa. Kulutus ei minun ajoilla hirveää säästöä tee ja viimeisin iso huolto maksoi parin polttimon kanssa karvan yli 400€.- 12onsumma
Valitse huoltopaikka tarkkaan, oma oppini on, että uusi diesel huoltuu isolla huonolla huollolla juurikin tuolal hinnalla, 400-600 euroa, pienellä MERKKIhuollolla 50km kehä kolmosen ulkopuolella täysin SAMA huolto (paitsi että pikkuhuolto tekee OIKEASTI sen kaiken, mitä huolto ohjelmassa lukee), maksoi 260 euroa. Juuri teetin 60tkm, et silleen. Etsivä löytää.
- pajeroman
okei, ei mitään vastaan bensa-autoja mutta hei, ehken diesel hinta nousee mutta vero laskee, ja paljon pienempi kulutus, itse omista 2.5TDIC pajeron vaikka kuulostaa paskalta, tosin on ja ei oo kova syömään polttoainetta, tankkiin menee 85L ja tankilla ajaa reilusti 1000km
kyllä voin sanoa että bensa auton omistin jokunen vuosi sitten, itse kansiremontti tuli autoon maksamaan yli 2800€, itse osat itestään jo yli 1400€ ja merkki vw golf mk2 16v GTI, halpaa-ajoa ja ei syönyt paljon bensiiniä mutta kalliit osat koneeseen.
mutta ottaa huomioon että diesel kannattaa ostaa jos työmatka on yli 200km edestakaisin, eikä mitään kylä lenkkiä ajella päivät pitkät
itsellä työmatka edestakaisin 80km ja sekin enimmäkseen helvetin paskamaista mehtätietä- Diesel voittaa
EU:n tavoite on että bensa ja dieselpolttoaine olisivat suunnilleen samanhintaisia (sama verotaso), ja niin on jo monessa maassa. Suomessa dieseliä on pidetty alemmalla verolla halvempana ammattiliikennettä varten, ja tästä dieselyksityishenkilöautoille tulevaa etua on sitten verotettu vuosiverolla.
Suunta Suomessakin on bensan ja dieselin hintojen yhtenäistäminen sekä myös autojen verojen yhtenäistäminen. Autojen osto- ja vuosiverot tulevat olemaan polttoaineenkulutuksesta (CO2:sta) riippuvia, mikä pitää dieselit kokonaisverotuksellisesti selvästi edullisempina jatkossakin - toisaalta dieselautojen korkeammat valmistuskustannukset vievät tilannetta bensa-autojen eduksi.
CO2:ssa yleinen "rankaisuraja" tulee olemaan suuruusluokassa 120 g/km. Jatkossa EU:n CO2-rajat tosin riippuvat auton koosta ja suuremmille sallitaan hieman enemmän. Perheautokokoluokan dieselin saa helposti alle 120 g/km:iin. Bensa-autoa ei saa paitsi kalliilla hybriditekniikalla, jonka edut suomalaisessa ajossa ovat minimaaliset (paljon maantieajoa).
Euroopan autoteollisuus ennustaa, että jatkossa pikkuautot bensavehkeitä, keskikokoiset ja isot dieseleitä. Muuten CO2-rankaisuverot liian isoja.
- ikä tuo kokemusta
Miksi olet huolissasi muiden autoilusta?
Jos hoivaviettisi on noin kova, niin voit osallistua vaikkapa vapaaehtoistyöhön auttamalla vanhuksia toimitamalla bensa-autollasi heidän ruokakassinsa. - bensa_kund
Kaikki dieselillä ajavat on HOMOJA SIIS HOMOJA
- bi-sekakäyttäjä
Taidan olla siis bi, kun kumpaakin löytyy katoksesta ja kummallakin tykkään ajaa, jos siitä nyt voi tykätä, itse asiassa todellisuudessa vihaan sitä. Se vaihe tulee viimeistään millin kodalla, ja kun alkaa kasvaa aikuiseksi. Dieselillä ajan tosin mieluummin, jo pelkän taloudellisuuden takia (minä AJAN autoilla, en leiki). Pitää kai tulla kaapista ulos nyt sitten?
- Nokikolari
Diesel itsellä harrastepelinäkin... ja tapaan vieläkin näitä "diesel on laiska ja savuttaa" ihmisiä, vaikka näin ei ole...
kokemuksesta voin sanoa että vuoden 86diesel mersu 3litraisella yli 400hevosvoimaisella dieselillä on aika peto
vääntöä tuollaisessa on helposti sen lähelle 700nm ja kulutus normiajossa silti 6.5l/100km- Nokikolariksiko?
Mitenkä laillinen on 400 hv 86 vuotinen dieselmersu?
- Nokikolari
Nokikolariksiko? kirjoitti:
Mitenkä laillinen on 400 hv 86 vuotinen dieselmersu?
alustan osiahan mersuun saa vaikka mitä... esim 190 tai 124 koriin...
kun isoilla moottoreilla kyseisiä autoja on tehty...
jos oikeen äärinmäiseen viedään vertailut ja halutaan nuo tehot täysin laillisesti kadulle... niin w124koria on saanut e500 mallina... jossa vakiona 326hv ja tuohon se 20% tehonlisäystä... eli jos alusta tuota vastaa niin 391.2hv saa kadulle...
katutehoina tällähetkellä ajellaan noin 250hv lukemilla... ja auto on täysin laillisesti muutoskatsastettu...
Tämäkin 2.5litrainen dieselmersu on täysin katulaillinen
http://youtu.be/9zs5W-e_HBs - Nokikolariksiko?
Nokikolari kirjoitti:
alustan osiahan mersuun saa vaikka mitä... esim 190 tai 124 koriin...
kun isoilla moottoreilla kyseisiä autoja on tehty...
jos oikeen äärinmäiseen viedään vertailut ja halutaan nuo tehot täysin laillisesti kadulle... niin w124koria on saanut e500 mallina... jossa vakiona 326hv ja tuohon se 20% tehonlisäystä... eli jos alusta tuota vastaa niin 391.2hv saa kadulle...
katutehoina tällähetkellä ajellaan noin 250hv lukemilla... ja auto on täysin laillisesti muutoskatsastettu...
Tämäkin 2.5litrainen dieselmersu on täysin katulaillinen
http://youtu.be/9zs5W-e_HBsEli siis dieselkoneisissa saa käyttää verrokkina bensamalleja? Riittääkö prosentit, koska ilmeisesti kestävyyden nimissä on aika paljon vaihdettu osia?
- Nokikolari
Nokikolariksiko? kirjoitti:
Eli siis dieselkoneisissa saa käyttää verrokkina bensamalleja? Riittääkö prosentit, koska ilmeisesti kestävyyden nimissä on aika paljon vaihdettu osia?
Esimerkiksi laittaessasi w124 3litraista turbodieseliä w201 koriin voit käyttää vaikka 2.6litraisen bensa-auton alustan osia saadaksesi sen leimalle...
kunhan muistaa vahtia ettei akselimassat ylity...
jarrujen osistahan ei nykyään mene prosentteja laisinkaan...
tämän jälkeen vielä käyttää auton tehopenkissä että saa lailliset paperit
- Cdi
Ei nuo hiukkassuodattimet ainakaan mersuissa alle 300000km hajoa, on meinaan itsellä ja veljellä ajossa (olleet uudesta lähtien) . Tosin kuulin autoasentajalta (Ad-ketju), että olivat Korean autoon partikkeli suotimen tilanneet hinta yli 3000€. Tuo hiukkassuodatin jos on autossa pitää käyttää oikeaa öljyä koneessa. Mersussa vihreälehtistä Mobil 1.
Eberit ovat myös toimineet ilman mitään huoltoa, tosin niitä pitää käyttää, myös kesällä joskus.
Kesälöpöllä voi ennen ajaa vielä -20 asteen pakkasilla, ei enää, viime syksynä traktorit hyyty jo -10 asteessa, on kuulemma niin paljon näitä palmu öljyjä joukossa että kiteytyvät ja tukkivat polttoaine suodattimet. - dci-DPF
Tuntuis DPF:t kestävän ihan saman kuin katitkin, hinnatkin aika lähelle samantasoiset, DPF:t näyttäis vähän halvemmilta, etenkin kun tarvikkeet yleistyvät.
- Vulva740SE
Volvosta meni just katti 200tkm ja 19 vuotta se otti. Ruoste vei, muuten pelais. Tarvikekatti 170 euroa. Koko putki vajaa 500 euroa. Enpä taida vaihtaa enää, ostakaa joku muuten hyvä volvo pois?
- fsfsf
Kun ajaa e-sarjan mersulla noin 40 tkm vuodessa, niin tulevasta dieselin hinnan noususta huolimatta diesel säästää jopa tuhansia euroja vuodessa, vastaavaan bensa-autoon verrattuna. Kaikki eivät halua ajaa pienillä "polku-autoilla".....
- parkkikortti
Mulla on Skoda Felisia 5 hengen paku, olen ajanut sillä yli 500000 tuhatta aika pienillä remonteilla, se on lämmin, keski kulutus 5.5 sadalla, vero 76e vuosi ei muita veroja.Onnex näitä piisaa vielä mulle , ajoaikaa 08-2012 ei harmita vaikka velka autot ajaa ohi
- Tadaah
Kyllä diesel on tosi automiesten valinta! Diesel-auto röhnöttää mukavasti tyhjäkäynnillä, tyhjäkäyntikierrosluku alle 800/min ja täten pieni polttoaineen kulutus siinäkin. Moni bensa-auto kuulostaa, kuin olis "ompelukoneen" moottori. Minun automaatti diesel-Mersu menee tyhjäkäynnillä vaikka loivaa ylämäkeäkin ylös. Toista se on bensa autolla, pitää painaa sikana kaasua ettei sammu liikkeelle lähdössä! Dieselissä on enemmän vääntöä. Litra dieseliä sisältää enemmän energiaa kuin litra bensaa, dieselin enrgiasisältö on siis suurempi. Diesel on vihreä valinta, siitä kertoo jo se että Neste-huoltamoilla dieselin hinnat on vihreällä ja bensiinien hinnat punaisella. Ja Suomalainen huippudiesel, Neste Pro Diesel savuttaa ja karstoittaa murto-osan verrattuna tavalliseen dieseliin, joka sekin on ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 203774
Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?
Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit243169En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m322375- 922149
- 221990
- 261642
Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?
Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui411621- 321512
Päivi Räsänen eroaa todennäköisesti kirkosta
Päivi Räsänen kertoo järkyttyneensä evankelis-luterilaisen kirkon homolinjauksesta. Räsänen sanoo todennäköisesti eroava5021463Miten lasketaan?
Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.91424