Kaksonen vm 1972, en ymmärrä miten äiti jaksoi

20+20

Hei
Tämä on varmaan väärä foorumi, mutta kerron vähän lapsuudestani.
Eli olen kaksosista se tyttö ja vanhempi. Vietimme lapsuuden kultaisen 70-luvun lopussa veljeni ja yh-äidin kanssa kolmistaan. Isää ei lapsuudessa, eikä nykyäänkään, ole näkynyt. Kerran olen aikuisena hänen kanssan puhelimessa puhunut. Syitä tähän en koskaan ole kysynyt äidiltä. Ymmärtääkseni yh-äitejä ei tuolloin katsottu kovinkaan hyvällä.
Ja tottakai meitä välillä kiusattiin välillä isättömyydestä, mutta muistelisin veljeni kanssa antaneen neniin osalle kuisaajista. Toistemme puolia kun pidimme.
Myöhemmin tuli isäpuoli (jota kumpikaan ei isäksi sano) ja pari pikkusiskoa.

Mutta lyhyesti olimme veljeni kanssa todella villejä, pihalla aina muiden lasten kanssa ja usein joukossa tyhmyys tiivistyi. En edes tiedä kuinka kertaa äiti on joutunut korvaamaan esim. pihamme ulkovaloja, jommakumman rikottua sellaisen kivellä. Puhumattakaan esim. suvun perhetilaisuuksista, joista on pitänyt lähtä kesken kaiken pois, kun emme ole aloillaan pysyneet.

Äiti teki vuorotyötä, siitä johtuen hän todellakaan ehtinyt olla pihalla katsomassa mitä siellä tehtiin ( ja oliko se edes ajan henki?). Elettiin säästeliäästi ja silti puuttetta oli vaatteista yms. Emme todellakaan saaneet uusimpia leluja ja vaatteita. Siihen aikaan saimme joskus koulusta jonkinlaisia vaateavustus-lappuja, ja muistan että joskus hävetti hakea se luokan edestä, mutta tiesin että niitä tarvitaan. Autoa ei ollut ja monet reissut mummolaan (40km päässä) ja enon luo (15km) tehtiin pyörillä. Omat muistot noista ajoista ovat hyvät. Vietimme todella hyvän lapsuuden kaikesta huolimatta.

Jälkeenpäin ajatellen, en todella ymmärrä miten äiti on selvinnyt tuosta ajasta, en edes viitsi/kehtaa kertoa pahimpia tempauksia mitä olemme tehneet. Rankkaa on varmasti ollut, varsinkin kun on huolehtinut meistä yksin. Olen joskus kertonut esim. työkavereille lapsuudesta ja he ovat olleet kauhuissaan ja todella ihmetelleet äitimme jaksamista.
Meistä on kuitenkin veljeni kanssa tullut ihan "täyspäisiä" aikuisia.

Ehkä juuri kaiken tuon takia rakastan ja kunnioitan äitiäni ylikaiken.

Jaksamista kaikille kaksosten vanhemille ja etenkin yh-vanhemmille.

3

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakas pilli ja pulla

      Heh, minä olen juuri kuin tuo mainitsemasi äiti! Villit kaksoseni, nyt 5v. aiheuttavat minulle ennenaikaisesti harmaita hiuksia ja yh:na on selvittävä! Noh, päiväkään en vaihtaisi pois, ovat nuo niin rakkaita ja kaikkeni teen, että saavat onnellisen lapsuuden. Se on myönnettävä, että kun saan pikku-riiviöni illalla 20.00 sänkyihinsä niin kaadun itsekin suorin jaloin sohvalle!

    • kauhuperhe

      Hahaa!

      ihan kuin meidän perhe! Itselläni on nyt 5v tyttö, 3,5v poika, 1v poika sekä kaksoset tulossa. meillä nuo kaksi vanhinta käyttäytyvät kuin kaksoset, riehuvat, tappelevat, rakastavat, pitävät toistensa puolta, huolehtivat toisistaan, kiljuvat, eivätkä osaa kayttäytyä=) Siinä heidän kasvattamisen ohessa pitäisi hoitaa vauvaa sekä kotityöt ja kärsiä raskauden tuomista vaivoista. Helppoa se ei ole, välillä huudetaan ja lujaa sekä hävetään silmät päästä, mutta äitinä olo on TODELLA ANTOISAA! kun lapsi tulee, kietoo kätensä kaulaan ja sanoo "äiti sä olet hurjan tärkeä, rakastan sua", niin kaikki kiukut ja huolet katoaa=) Kyllä äiti vaan jaksaa ja kestää, vaikka lapset tekisivät mitä! on ne vaan niin rakkaita

    • tuplaonni

      Meillä kaksoset, tyttö ja poika 5 v. Toiset lapset ovat jo isompia. Mutta nämä kaksoset ovat ihan älyttömiä tappelemaan ja tekemään kaikkia älyttömiä tempauksia. Mukavaa kuulla, että toisillakin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe