Google Adwords ja verkkokauppa -onko kokemuksia

ädwödsiäkö

Minulla on äskettäin perustettu verkkokauppa, lähtenyt ihan ok alkuun ja nyt ajatellut tätä google mainontaa. Alkuun olin tähän googleen yhteydessä ja sanoivat että n. 0.20 per klikkaus ja tuotteet tulee esille.

Nyt kun olinkin eri tyypin kanssa puhelimessa niin sanoi että 1-1.5eur per klikkaus kaupassa myytävile tuotteille, sanoi että lähde liikkeelle 150e päiväbudjetilla jolla saat 2-3 kauppaa. per päivä.

Yhtälö vaan ei toimi, yhdestä tuotteesta kun jää katetta n.50e ilman pakollisia kuluja - tämähän tarkoittaa että tästä menisi yli puolet googlelle (100 x 1 e klikkausta= 100e, josta syntyy kolme kauppaa eli googlelle 33e per kauppa).

Onko kokemuksia google mainonnasta verkkokaupan yhteydessä, mikä on mainonnan % osuus katteesta? Antavatko alkuun halpoja klikkauksia ja sitten hinta pilviin?

Kyllä mainonnasta ja markkinoinnista pitää maksaa mutta ei kai niin paljon että kaikki rahat menee googlen kirstuun.

14

3950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrittäjä...

      Hei,

      hyviä kysymyksiä. Olen tehnyt Google Adwords -mainontaa kymmenille verkkokaupoilla eri aloilla. En ole koskaan nähnyt yli euron klikkaushintoja, keskimäärin alasta riippumatta kohtuullisilla sijoituksilla klikkaushinnat ovat olleet 0,10-0,30€. Tarkoitan kohtuullisella sijoituksella, että mainos on ensimmäisen neljän joukossa, eikä ihan loppupäässä.

      Kyllä tuo Googlen kertoma hinta kuulostaa paljon realistisemmalta. En tiedä minkä myyjän kanssa olet jutellut, muttei hän ole tiennyt selkeästi juuri mitään Google Adwordsistä. Toinen vaihtoehto on, että hän lisää oman katteensa klikkaushintoihin, eli laskuttaisi sinulta euron, mutta maksaisi itse Googlelle vain 0,20-0,30€ ja veisi loput välistä.

      Adwordsiin kannattaa oottaa ulkopuolinen asiantuntija avuksi. Tarjontaa on alalla paljon ja kannattaa suosiolla jättää tuollaiset euron klikkaushinnan tarjoukset omaan arvoonsa. Maksa mielummin työstä aloitusvaiheessa, älä jatkuvasti prosentuaalisesti mediabudjetista.

      Parhaimmillaan yhtä tilausta kohti mainonta maksaa vain pari euroa. Keskimäärin kuitenkin vähän enemmän, 10€/tilaus on yleensä aika helppo päästä, jos tuotevalikoima on hyvä ja kauppa on kunnossa.

      Hinnat eivät nouse pilviin alun jälkeen. Hinnat määräytyvät kilpailun määrän mukaan ko. hakusanalla. Harvoin tulee mitään nopeita heittoja.

      • Anonyymi

        Miten voi estää näitä ärsyttäviä google mainoksia joka kesta tulee kun läppärin aukaisee. Ärsyttäviä olen aina inhonnut mainoksia.


    • Olen samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa. Kannattaa myös aina varmistaa, että AdWords-mainontaa tehtäessä on otettu käyttöön tulosseuranta. Tämän avulla mainosbudjettia voidaan kohdentaa eniten kauppaa tuottaville sanoille ja vastaavasti laittaa ns. hanoja kiinni heikosti tuottaville termeille. Itse järjestän hakukonemarkkinoinnin kursseja ko. aiheesta. Lisätietoa osoitteessa:
      http://hakukonemarkkinointi.org/adwords-kurssi/

    • pettynyt vai petetty

      Itse kokeilin AdWordsiä ekaa kertaa kun sain kupongin, jolla sai 25 euron panostuksella 100 euron näkyvyyden. Tai piti saada.
      Ensinnäkin ohjelma oli minulle maallikkona äärimmäisen sekava käyttää, enkä päässyt alkua pidemmälle ilman useita kysymyksiä Google AdWords ihmisille päin. No, sain lopulta kampanjat oikein tehtyä ja rahat oli maksettu. Kappas vain, kun 25 euroa oli käytetty ja 75 euron "hyvityksen" piti tulla voimaan, niin eipäs tullutkaan. Vastaukseksi sain, etten ollut täyttänyt kaikkia ehtoja. Mitä ehtoja? Olin tehnyt juuri heiltä saamieni ohjeiden mukaan ja ollut yhteyksissä jokaisen vaiheen edettyä.
      Paska maku jäi koko hommasta! En käytä enää!

      • ööö öö

        siinä tarjoussetelissä on se pienellä präntätty lopussa, mikä on syytä tsekata


    • Googlen vedättämä

      Olen kanssa mainostanut Googlessa nyt noin 3 kk ja pelin henki on selvä. Jotta mainoksia klikattaisiin, hinta on ollut lähellä kahta euroa, tällöin kilpailija innostuvat klikkailemaan kun jäävät näkyvyydessä taakse.

      Turhia klikkauksia tulee sitä enemmän, mitä enemmän on klikkauskohtainen hinta. Jos mainostat Googlessa, seuraa Analytics-ohjelmalla ainakin näytön tarkkuutta, niin suurinpiirtein tiedät kuinka paljon kilpailijat klikkailevat mainoksiasi turhaa. Kilpailijani klikkailee usein kolme kertaa päivässä mainostani, jos olen heidän mainoksen edellä. Laskua tullut 30 klikkausta * 1 - 2 € / klikkaus, eli 30 - 60 € kahdessa kuukaudessa. Tämä on vasta yhden kilpailijan aiheuttama kulu.

      Miten tiedän että tulee samalta kilpailijalta?

      Analytics-ohjelma kerää tietoja klikkauksista ja jos esimerkiksi ei samalta paikkakunnalta tule muita kuin esim. näytöntarkkuudeltaan samoja klikkauksia ja vieläpä kolme kertaa päivässä kolmelta eri näytöltä (näytön tarkkuudet ovat erilaiset kolmessa koneessa, mutta klikkaukset tapahtuvat kolmen ryppäinä samana päivänä esim. kolme työkaveria klikkaavat mainostasi eri koneilta samana päivänä).

      Tarkkana kannattaa olla myöskin kun itse klikkailet omia sivujasi, seuraa laskuttaako Google myös näistä, vaikka et avaisikaan mainostasi. Kirjaa ylös käyntisi ja katso veloitetaanko näistä.

      Oli miten oli, niin varmaa on että kun kilpailijat klikkailevat toisten mainoksia, niin Google käärii rahat eikä maksa veroja : )

      • hyvä pisnes

        tuo googlen systeemi, meillä noin kuukausi sitten avattu verkkokauppa ja alettiin mainostaa adwordsillä, kävijöitä eli klikkauksia kyllä tulee mutta kauppa käy heikonlaisesti eli vaikuttaa siltä kuin joku muu kuin potentiaalinen asiakas noita klikkauksia tekisi, itsekin miettinyt että onko googlen työntekijöillä ohjeet mennä klikkailemaan mainoksia jos ei muuta tekemistä ole, jotta tulee rahaa taloon päin ja palkka ansaittua tai sitten kilpailijat klikkailevat budjetin täyteen jotta mainokset katoaa, alun klikkaushinnat noin euron luokkaa ja tippuneet kuukaudessa noin 0,5 € kieppeille, kaikenkaikkiaan hyötysuhde ainakin toistaiseksi varsin heikko


    • Seppo.Jyrkinen

      Markkinoinnista tunnetusti puolet on turhaa, mutta kun ei tiedä, että kumpi puoli... AdWords on työkalu, ei patenttiratkaisu. Klikkaushinnoissa aloittelijaa hämää taatusti se, että Google ottaa omansa ja mainonnan teknisesti toteuttava yritys omansa. Ja huutokauppaperiaate venyttää hintojen yläpään joskus korkealle.

      Yksi tapa testata Google Adwordsia on mainostaa yhden kuukauden aikana todella runsaasti ohjaten liikenne tietylle tuotesivulle - ja seuraavan kuukauden aikana ei ainuttakaan mainosta. Tilastointi kertoo a) kokonaisliikenteen määrän ja b) tuotesivun liikenteen määrän ja) montako on tullut AdWordsin kautta. Tällöin pääset laskemaan, mitä maksoi ja mitä tienasit. Jos operaattori ei tarjoa luotettavaa tilastointia, niin asenna vaikkapa maksuton Google Analytics - luotan sen asiallisuuteen, kun olen vertaillut 4 eri tilastointia.

      Tosin markkinoinnissa on muistettava pitkäjänteisyys: jos asiakas ostaa myymääsi tuotetta kerran vuodessa, niin kuukauden kampanja ei kerro koko totuutta. Tosin eivät kerro tilastotkaan, vaan ainoastaan kassakoneesi kilinä.

    • Googlenhuijaama

      Minulta meni huomaamattaa 2000 euroa 3 kk:ssa enkä saanut kuin turhia kävijöitä web sivulle. Tyhmyyttäni perustin itse google ads kampanjan kun lankesin googlen mainokseen jossa luvattiin 75 € ilmaista mainosrahaa. Käytin tuntikausia opetteluun miten kampanja tehdään ja määritellään. Asetin mielestäni 200 € kk rajan ja luulin pysäyttäneeni kampanjan 1 kk:n jälkeen. Yllätys oli suuri kun huomasin 2 kk:n jälkeen että minulta oli veloitettu 2 vkon välein 150- 350 suuruisia veloituksia suoraan luottokortilta. Kampanjasivustot on ihan tarkoituksella MAAILMAN MONIMUTKAISIMMAT WEB SIVUSTOT, näin kokemattomia ihmisiä saadaan kusetettua. Oma syy kun menin kokeilemaan, mutta toivottavasti mahdollisimman moni jättää tulevaisuudessa tämän paskan väliin.

    • googleadwords

      Samanlaisia kokemuksia itsellä. Google on vähän ns. "nigerialaiskirjeitä" hienostuneempi pienyrittäjien rahastusmekanismi. Itse tein 3 vuoden aikana muistaakseni 5 erilaista kampanjaa. Tuhansia euroja meni. Erittäin vähäinen jos mitään vaikutusta. Samaten sitten juuri noita ikäviä yllätyksiä että luottokortilta laskutettu sitä sun tätä ja erittäin vaikea saada selvyyttää miksi laskutuksen vain jatkuu. Erään digimarkkinointiin perehtyneen tutun ex-mediatoimisto pomon kanssa puhuin kerran aiheesta ja häneltä pääsi nauru......tiesi tasan tarkkaan mistä Googlen "mainonnassa" on kyse. Itse olen suunnannut mainoseurot ihan muualle ja nyt on hyvä. En suosittele Google Adwords jne. Google mainontaa kenellekään.

    • googlemainontaa

      Kokeile Google mainontaa ja lunasta 75 € hyvitys...tällä yksinkertaiselle viestillä höynäytetään varmaan miljoonia pieniä yrityksiä ja yrittäjiä maailmalla. Siitä vain reippaasti "ilmainen" mainoskokeilu Googleen ja alkaa digikaupan ovipumppu laulamaan. Totuus on se että kuin huomaamattaan yritykset / yrittäjät tulevat luottokortiltaan veloitetuksi jopa tuhansilla euroilla ennenkuin huomaavat mistä on kyse. Vaikeaksi hallinnoitava kampanjasivusto raksuttaa usein kalliilta klikkauksia ja harhaanjohtavilla viesteillä luodaan mielikuvaa että kampanja on päättynyt tai päättymässä ja hups...tosiaan noita edellä mainittuja luottokorttiyllätyksiä tulee. Sitten jos asiakas löytää jostain keinon lähettää sähköpostilla kyselyitä tai reklamaatiota niin niihin vastataan sinnikkäästi ja ylikohteliaasti pelkkää puutaheinää. Muutama satamiljoonaa käytännössä lähes ilman veroja kilahtaa googgelin kassaan joka vuosi varomattomilta ja osaamattomilta uusilta asiakkailta tuon yksinkertaisen mainosviestin avulla.

    • Jos tietää mitä tekee, Googlen mainokset on todella hyvä tapa saada ihmisiä käymään sivullasi vaikka et olisi ykköspaikalla tietylle hakusanalle muuten ja pystyt todella tarkasti optimoimaan minkälaisille ihmisille näytät mainoksia ja milloin.

      Luonnollisesti kyseessä ei ole "Laita päälle ja unohda"-tyylinen markkinointi vaan koko idea siinä on että aloitat pienellä skaalalla, blokkaat asiat, piirteet, kellonajat jne. jotka eivät toimi ja jos saat hyvän määrän tilauksia per klikkaus tietystä hakusanasta tai mainoksesta voit optimoida ja mahdollisesti lisätä tarjoustasi per klikkaus, jos asemasi on huonompi kuin 1.5.

      Kannattaa vain muistaa että kyseessä on markkinointi-suppilon alapuoleen keskittyvä markkinointimenetelmä, eli yrität näyttää mainosta ihmisille joilla on jo sillä hetkellä tarve ostaa sitä mitä yrität myydä.
      Hakukonemarkkinoinnin (display banneri-markkinointi on asia erikseen, vaikka Adwords tarjoaa sitäkin) tarkoitus on pitää huoli että kun joku etsii vastaavia tuotteita kun myyt, palvelusi on juuri siellä oikeassa paikassa.

      Display-markkinointi taas on enemmän suppilon yläpuoleen keskittyvä jossa yrität valistaa ihmisiä mahdollisuudesta ostaa tietyn tyyppisiä tuotteita. Jos yritykseni olisi pienempi tai budjetti olisi rajoittuneempi, jättäisin display-markkinoinnin huomiotta ainakin aluksi ja blokkaisin display-networkin asetuksista niin että näkyy vain hakutuloksissa mainokset.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe