Oletteko joku laskenut tuleeko paljon halvemmaksi, jos ostaa ruisjauhoja tai sämpyläjauhoja ja leipoo itse? Asun yksin ja rahaa on vähän. Asun kerrostalossa ja meillä kaikkien sähkönkulutus menee yhteiseen mittariin.
Onko halvempaa leipoa itse?
8
3783
Vastaukset
- En ole laskenut...
Mutta vastaus kyllä kiinnostaisi itseänikin...
- köyhyys kunniaan
Olen leiponut leipäni lähes 40v. sähköuunissa.
Itse tehty leipä tulee 1 -1,5 € / kg sähköineen.
Säästän sähköä ja teen leivät vuokaleipinä kerralla saa paistettua 4 - 4,5 kg leipää siis uunillisena.
Minulla on 1,5 litran leipävuokia 6 kpl.
Teen kaikkia leipiä.
- ruisleipää maitohappokäyttämisellä
- vaaleita ja sekaleipiä
- maustelimppuja
- terveysleipiä joissa siemeniä pähkinää
- ruisleipää hiivalla nostattaen
- paahtoleipää
Pakastan leivän siivuina, näin saan otettua aina juuri tarvittavan määrän, hukkaan ei mene on aina tuorreleipä.- köyhyys kunniaan
Kahvikakut tulevat itse tehtyinä alle puolet kaupan hintaan ja pullan saa 1/3 hinnalla...
1 kg jauhoja siitä tulee 2 kg leipää
Sämpylöitä en viitsi leipoa koska 1 litran taikinasta tulee 3-4 pellillistä ja vahtia täytyy kokoajan kun paistoaika on niin lyhyt.
Laitan vuokat uuniin ja uunin päälle leipä kello soittamaan ensimmäistä uunillista paistaa 50 min toista 40 min ja uunin voi sammuttaa noin 10 minuttia ennen kuin koko kypsää näin jälki lämpö tulee käytettyä.
Talvella kylmillä on ihan kiva leipoa tulee lisä lämpöä..
Olen asunut myös niin ettei ollut uunia ja paistanut leipää hellalla, paistin pannussa, silloin kerralla 24cm pannuun 2dl taikina, levy 2 ja kun paitunut 2/3 käänän kannen avulla leivän toisinpäin ja kypsensimn loppuun...
- Leiburi
Leipää on tullut vielä ostettua kaupasta, kun sitä saa vielä suhteellisen edullisesti, kun ostaa sillon, kun leipä on tarjouksessa.
Pullien, kakkujen ja leivonnaisten hinnat on nouseet moninkertaisesti, jos vertaa leivän hinnan nousuun.
Olen jo useiden vuosien ajan leiponut itse pullaa, kakkuja ja piirakoita.
Varsinkin leivonnaisten maksaa aivan älyttömän paljon.
Citymarketissa oli jotain täytekääretorttuja n.25 cm pitkiä ja 10-12 cm paksuja.
Yksi sellainen kääretorttu maksoi 10 euroa.
Tuollainen 4 vaniljapossun pussi maksoi melkein 5 euroa. - ei silloinkaan
Kun on kotona 24/7 ja rahaa vähän, ei leivän ostamisessa edes tarjouksesta ole mieltä.
Kahvikakut ja pulla on herkkua jota teen harvoin, mutta en osta milloinkaan. - Leivo itse ja nauti
Pellillinen sämpylöitä 0,50 e ja luomujauhosta 0,70e.
Kuumia, tuoksuvia, lisäaineettomia, voi sulaa niihin - kokeile ihmeessä ! - köyhyys kunniaan
On aika kummaa, ettei rahalla kaikki ostava tajua että raha tienataan tekemällä työtä ja se on myös aikaa.
Kun olet palkkatyössä myyt rahaa vasten aikaasi ja työtä. Palkkatyö = rahaa.
Kun teet itse ruokaa leipää tai leivonnaisia, teet työtä, jolla ansaitset rahaa.
Kotityöstä ei tule sivukuluja = matkat tai työvaatteet.
Kotityöstä et maksa veroja etkä siitä kerry eläkettä sitä ei myöskään kukaan arvota työpaikka rekisteriin vaikka työtä hakiessa. - Helppo elämä
Totta kai kannattaa leipoa itse! Ota taskulaskin kouraan ja laske aineiden hinnat, jollet usko. Muutamalla eurolla osta raaka-aineita leipomisiin ja syöt pitkään niitä.
Leivän kilohinta kaupassa on 3-6€/kg, jauhot maksavat 0,50€/kg, niin laske siitä! Sähkönkulutus on aika olematon, kun Kw maksaa siirtoineen n. 0,10€ ja uuni vie tunnissa n. 2Kw sähköä ja sillä aikaa paistat melkoisesti leipää.
Lisäksi sämpylöihin voit vaikka käyttää edellisen päivän tähteeksi jäännettä porkkanaraastetta ja kaurapuuroa.
ps. kaverillani oli leipomo pienellä paikkakunnalla ja hän teki sillä miljonaomaisuuden muutamassa vuodessa, niin siitäkin voit päätellä jotain. Seuraa torilla sämpylän myyjiä, jotka leipovat kotona kiertoilmauunissa, niin he pärjäävät hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827076Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267043Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1066143Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455394Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845228Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa625182Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405098Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274585Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163457Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003370