kertookohan tämä paratiisitouhotus, tai yleensäkin uskontojen ikuisen elämän kaipuu kuitenkin vain loppujen lopuksi siitä, että ihmisyksilö on kovin tarrautuvainen omaan elämäänsä. Kuitenkin, jos katsoo todellisuutta silmiin ja sitä miten asiat vain menevät, niin oli se mikä tahansa maan asukki, ihminen tai kala, niin sukupolvi väistyy tulevan tieltä
jos jumala, elämä tai miksi tätä sitten kutsuukaan on sen niin järjestänyt näin, niin eikö sen voi sitten antaa olla niin
esim. jos menet katselemaan termiittikekoa, niin saatat astua yhden termiitin kuoliaaksi, tai juokset lenkkipolulla jonka varrella on muurahaiskeko. Kuitenkin, 'termiittikeko elää ikuisesti', vaikka astuitkin termiitin päälle. eikö näillä ole joku sellainen käsitekin kuin superolio tai joku vastaava, tarkoittaen sitä että se käsittää koko yhteisön tuhansine yksilöineen
Yksilöllisen elämän yliarvostus
1
54
Vastaukset
Hyvää pohdintaa.
Onhan se kuitenkin niin että me katsomme maailmaa monella tavalla omasta näkökulmastamme, ja maailma on meille sitä mitä me koemme sen olevan. Isompaa kokonaisuutta tarkastellen se mitä me koemme maailman olevan, on maailman kannalta varsin yhdentekevää.
Mutta meillähän ei yksilöinä maailmassa ole muuta kuin minuutemme, elämämme. Elämä on kaikki mitä meillä karkeasti ottaen on. Kun tiedostamme menettävämme sen, niin eihän se mikään ihme ole että asia ahdistaa suurinta osaa ihmisistä. On siksi mielestäni enemmän kuin ymmärrettävää että ihminen on kehittänyt kuolemanpelkoa rauhoittaakseen erilaisia uskomusjärjestelmiä elämän jatko-osasta. Siitä ettei se mitä meillä tässä maailmassa on, elämä, ole sittenkään kaikki mitä on.
Toki se että tuon ympärille kehitellään erilaisia ihmisten hallitsemisjärjestelmiä, on kokonaan toinen asia. Laajemmalti pohdittuna kuvio on varsin irvokas. Uskomuksen pohjalle kehitelty järjestelmä, jonka avulla ihmisiä syyllistetään, hallitaan ja jonka toteuttamiseen käytetään monenlaisia epäinhimillisiä keinoja - tuosta on järki kaukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103865"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71617
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483