Oon 20v miehenalku jota vaivaa sairaalloinen sosiaalisten tilanteiden jännittäminen. Jännittäminen on vuosien varrella pahentunut asteittain. Mulla on ollut koko ikäni ns. tervettä esiintymisjännitystä ennen musiikkiesityksiä tai esitelmänpitoja jotka eivät ole haitanneet elämääni, mutta nyt jännittäminen on yltynyt niin että se vaikuttaa menoihini ja saa minut menettämään ruokahaluni ja voimaan fyysisesti pahoin.
Intissä ongelma poistui, tunsin itseni itsevarmemmaksi siellä laumassa ja muutenkin säännöllinen elämänrytmi vailla huolta tulevasta tuntui rauhoittavalta. Nyt intin jälkeen ongelma on palannut entistä pahempana. Jännitän suuresti vanhojen opiskelukavereideni tapaamista ja bileissä käymistä, vaikka tiedostan täysin että niiden jännittäminen on turhaa ja typerää. En vain voi asialle mitään. Pitkäaikaisten ystävieni seurassa kotipaikkakunnalla en jännitä samalla lailla kuin näiden uudempien ihmisten ympäröimänä.
Sanoisin että jännittämiseeni vaikuttaa suuresti se, etten ole ikinä elämässäni ollut kunnollisessa seurustelusuhteessa, mitä kaipaisin suuresti. Tämä aiheuttaa jännittämisreaktion luonnollisesti eritoten vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa. Vaikka olen sosiaalinen ja huumorintajuinen, jännittäminen saa minut toimimaan ihmisten seurassa passiivisemmin kuin haluaisin.
Pääsen asiasta yli välillä kun tulee muuta ajateltavaa kuin itse jännittäminen, mutta ajatukset palaavat jännittämiseen todella helposti. Myös muutaman alkoholiannoksen nautittuani jännittäminen katoaa, mutta ennen alkoholin nauttimista jännittää niin paljon että ruoka / viina tahtoo tulla heti ylös. Alkoholia muutenkaan en pidä minkäänlaisena ratkaisuna asiaan.
Palstaa lukiessani huomasin monella vatsan menemistä kuralle ja suolen toiminnan vilkastumista, mutta itselläni näin ei ole. Vatsassa kyllä on perhosia mutta pahoinvointi ilmenee oksennuksen muodossa eikä ripulin.
Olen ajatellut mennä lääkäriin, mutta vierastan ajatusta puhua tästä kenellekään koska häpeän asiaa paljon. Osaatteko neuvoa mikä auttaisi jännittämiseeni?
Jännittäminen, ruokahaluttomuus, pahoinvointi...
3
2411
Vastaukset
- ahdistunut124
Itse oli 18 v tyttö ja oireeni kuulostavat hyvin samantyylisiltä kuin sinunkin. Ns "tylsä ja tavallinen" rutiinielämä on ainoa mikä saa minut rentoutumaan. Kaikki sosiaaliset tilanteet jännittävät, stressaan kaikkea etukäteen, erityisesti ruokailutilanteita. Pelkkä kevereidenkin näkeminen saa minut yleensä niin uupuneeksi että loppupäivä on pakko rauhoittua kotona. Itse sain lähetteen psykologille erään fobiani takia ja siellä sitten selvisikin että minulla onkin ahdistuneisuushäiriö. Katsoppa vaikka googlen kautta ahdistuneisuushäiriön määritelmä ja mieti voisiko se olla myös sinulla. Itse olen käynyt vasta muutaman kerran psykologilla joten mitään apua en vielä ole saanut. Koitan mennä päivä kerrallaan niin kai tämä tästä sitten vähitellen :)
Hyvää jatkoa sinulle ja toivottavasti haet pelkoosi apua, sillä lähes kaikkia pelko ja paniikkitiloja voidaan helpottaa eri keinoja käyttäen - jännittää pahemmin
Kiitos viestistä! Ahdistuneisuushäiriön oireet osuu aika hyvin yksiin oman tilanteeni kanssa.
Aloitusviestistäni on kulunut yli kuukausi ja ongelma on oikeastaan vain pahentunut. Jännitys on konkretisoitunut tiettyyn asiaan (naispuoliseen henkilöön...) ja on jatkuvaa. Halu olla kyseisen henkilön seurassa on kova, mutta jännityksestä aiheutuva pahoinvointi (ja sen pelko) rajoittavat sosiaalista ulosantiani siinä määrin että jätän itsestäni vääränlaisen kuvan.
Kyse ei todellakaan ole siitä normaalista jännityksestä mitä "ihastumiseen" liittyy. Hyvä jos uskallan henkilön facebook-kuvia selailla kaikessa rauhassa kotonani kun jännitysoireet jo iskevät.
Lääkäriin meneminen tuntuu yhä houkuttelevammalta vaihtoehdolta. Ruokahaluttomuus jatkuu jo ties kuinka monetta päivää putkeen, mikä ei todellakaan ole hyväksi kun olen aina ollut alipainoinen. - bambam1123
Kaikkein tärkein on saada itsesi sanomaan ja päästämään tunteet ulos... Tee testi: tunnelukkosi.fi sivuilla.
Jännitys kasaantuu kun tunteita pidättelee. Ääneen sanominen auttaa. Usko minua. Mä olen sen kynnyksen yli astunut.
Mieti asia toisin päin... Jos joku sanoisi sulle että hluaa olla sun seurassa mut sitä jännittää niin et meinaa taju lähteä.. Niin ;) Et sä sitä ihmistä hylkäis..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645160Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191574Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927