Tämä on ensisijaisesti suunnattu ns. "sivarien vihaajille" mutta muutkin saa kommentoida.
Ydinkysymys seisoo tuossa otsikossa mutta toistanpa sen. Sivarit ja totaalikieltäytyjät ovat selkeästi ylenkatsottuja joten tahdon tietää mitä mieltä sitä ollaan reservinkieltäytyjistä? Sivareiksi heidätkin luokitellaan koska he saavat vapautuksen armeijapalveluksesta sekä rauhan että sodan ajaksi. Ovatko he mielestänne samoja vastuuttomia lusmuja, hinttejä ja maanpettureita kuten siviilipalveluksen suorittaneet tai totaalikieltäytyjät? Toivoisin että mietitte huolella ennen kuin vastaatte ja perustelukin on tervetullutta. Ja toivottavasti mikään tunnekuohu ei sumenna syvällistä pohdiskelua...
Mainittakoon että olen itse reservinkieltäytyjä kuten joku varmaan on lukenutkin tältä palstalta. En kuitenkaan ole vielä suorittanut täydennyspalvelusta mutta odotan sitä. Enkä ole katunut valintaani päivääkään sillä olen tyytymätön omaan varusmiespalvelukseeni ja ennen kaikkea tuohon "yleiseen" asevelvollisuuteen.
Täydennyspalvelus vapauttaa vain armeijapalveluksesta joten kriisin sattuessa (mitä en usko) sivarit ja ns. jälkisivarit työskentelevät siviilitehtävissä valtion hyväksi. Mielestäni he eivät siis ole mitään laistajia vaan he suorittavat työvelvollisuutensa.
Mitä mieltä reservinkieltäytyjistä?
7
300
Vastaukset
- Cargo
No nämä "reservinkieltäytyjät" tarvitsevat vain pientä moraalista opastusta, jotta jälleen ymmärtävät mikä on arvokasta ja mikä ei. Sivareiden psykoottiset harhat kyllä haihtuvat tosipaikan tullen ryhdikkään moraalisaarnan säestämänä.
MUTTA... näiltä sivareilta ja totaaleilta vedetään suolet ulos kun kriisi syttyy; ei voi olla niin, että osa väestä jää sodan "ulkopuolelle" samalla kun kaupunkeja ja kyliä pommitetaan.
Pommisuojiin sivareilla ei tietenkään ole mitään asiaa, kun kerta heillä ei ole vihollistakaan.
Se on sodan tullen vain yksi eduskunnan äänestys - ja totaalien hymy hyytyy! Kusipäät pistetään eturintamaan ottamaan vihollisjoukkoja vastaan, ja saa koittaa jakaa panssarivaunujen piippuhin kukkasia tai vaikka Igorille persettä. Aivan sama kunhan hidastavat/häiritsevät vihollisen etenemistä edes hieman.- Anonyymi
Niskalaukaus näille olisi oikein. Sota kun tulee niin annetaan vain yksi tilaisuus mennä kuten muutkin tai teloitus. Mitään äänestyksiä siihen ei tarvita.
- Anonyymi
Kaksi sanaa:
Kunnian miehiä! - Anonyymi
Kävin armeija, AUK:n, kersantiksi asti. Lupasin puolustaa itsenäistä Suomea. Sitä ei enää ole. Ei ole ollut EU:uun liittymisen jälkeen. En katso olevani mitenkään velvollinen puolustamaan tätä vierasta maata enää. Tämä ei ole se Suomi, johon olen aikoinaan syntynyt. Kun sota syttyy, niin en tartu aseeseen, enkä laita tikkua ristiin Suomen puolesta.
- Anonyymi
Maanpettureita ja vihollisen desantteja eli tuli vapaa kohdatessa.
- Anonyymi
Haavistoa kannattaa äänestää, jos ei muuten niin kyynisten kokoomuslaisten kiusalla.
Ja on myös helposti huomattavissa jokaisella, mikä tuo umpiperä, Tuppi, oikein on miehiään.
On jo tuomassa ydinaseitakin Suomeen - Anonyymi
Reservistä eronnut suojelee itseään ja perhettään innokkaasti ase käsissään jos Butsha onki yht'äkkiä hänen kotikadullaan.
Juuri nyt on aihetta ymmärtää se sodan jokapaikkaisuus, jonka nyt näemme Ukrainassa.
Reservistä eroamista suunnittelevalle ehdotan asevelvollisuuslakiin perehtymistä.
Kohdalle sattuvaa todellisuutta ja kansalaisen vastuuta on vaikeaa kiertää, vaikka pelko, vastuuntunnottomuus ja laiskuus siihen houkuttelisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982