AITO-kiukaan ongelmia

viheliäinen

Meillä on ollut vuodesta 2006 Aito Kiuas AK 57, jossa vesisäiliö.
Saunan tilavuus n. 20 m2, hirsiseinät, rakennettu tuolloin 2006 ja tehty tuon kiukaan mukiaan.
Tuo kiuas ei ole toiminut koskaan tyydyttävästi.
Sen lämmitys (käytetty koivuhalkoja ym) kestää tunteja eikä kiuas lämpene kunnolla, löylyä riittää hyvässä tapauksessa ehkä kahden-kolmen tunnin ajan, helposti ei sitäkään.
Ei puhettakaan mistään aamulöylyistä.
Mutta kaikista pahinta on, että tuo on kohta hengenvaarallinen: hormin luukun avaaminen ja sulkeminen on todella hankalaa. Ja kun kiuas on tulikuuma, luukkua ei saa millään kiinni. Pari kertaa tuo on aiheuttanut pahat palovammat. Tuosta syystä kiuasta ei enää viitsi edes käyttää.
Kyllä on surkea suunnittelu, tuollainen luukku tulikuuman kiukaan päälle veivattavaksi eikä mitään kunnon kahvaa, mistä luukkua käsittelee.

106

11337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heviläinen

      Minkälainen on kiukaan mukia?

      Se että lämmitys kestää tunteja ilman että kiuas kuumenee, on suunniteltu juttu. Kivet vastaavasti kuumenee punahehkuun..

      Jos olet unohtanut eristeet vaipan takaa kiuas kuumuu. Luukku on hormiliitoksessa, ei kiukaassa..

      Kyllä on surkea provo. Ei hengenvaarallinen vaan henkistä köyhyyttä.

      • edelleen viheliäinen

        On kyllä käsittämätöntä, että kun kirjoittaa AITO-kiukaan todellisista ongelmista, niin joillekin on mahdoton myöntää, että asia voi olla noin.
        Se kiuas kuumenee päältä kun sitä lämmitetään ja kivet ovat kuumat vai väitätkö, ettei se ole päältä kuuma.
        Ja se luukku on hormiliitoksessa (edellisessä viestissä huolimaton ilmaisu) ja se hormiliitos on kiukaan päällä.
        Sitä luukkua, siis se musta pyöreä luukku on todella vaikea saada auki ja kiinni ja on hengenvaarallinen, kun sitä vääntää kaikin voimin siitä kiukaan yläpuolelta.

        Miten tämä asia koskee sinua noin henkilökohtaisesti, onko se sinulta jotenkin pois, jos kerron kokemuksiani tuosta kiukaasta. Oletko itse tehnyt/suunnitellut sen vai?
        Siitäkin huolimatta sinulla ei ole oikeutta vähätellä toisten ongelmia. Yrittäisit kertoa ratkaisun.
        Todella lapsellista tekstiä.


      • Navi hehkuttaa
        edelleen viheliäinen kirjoitti:

        On kyllä käsittämätöntä, että kun kirjoittaa AITO-kiukaan todellisista ongelmista, niin joillekin on mahdoton myöntää, että asia voi olla noin.
        Se kiuas kuumenee päältä kun sitä lämmitetään ja kivet ovat kuumat vai väitätkö, ettei se ole päältä kuuma.
        Ja se luukku on hormiliitoksessa (edellisessä viestissä huolimaton ilmaisu) ja se hormiliitos on kiukaan päällä.
        Sitä luukkua, siis se musta pyöreä luukku on todella vaikea saada auki ja kiinni ja on hengenvaarallinen, kun sitä vääntää kaikin voimin siitä kiukaan yläpuolelta.

        Miten tämä asia koskee sinua noin henkilökohtaisesti, onko se sinulta jotenkin pois, jos kerron kokemuksiani tuosta kiukaasta. Oletko itse tehnyt/suunnitellut sen vai?
        Siitäkin huolimatta sinulla ei ole oikeutta vähätellä toisten ongelmia. Yrittäisit kertoa ratkaisun.
        Todella lapsellista tekstiä.

        AITOA !!!!!!

        Tuohon lisättävä kylmän saunan löylyt. Eristämätön pönttökiuas parei, lämmittää myös saunan.


      • K ikka
        Navi hehkuttaa kirjoitti:

        AITOA !!!!!!

        Tuohon lisättävä kylmän saunan löylyt. Eristämätön pönttökiuas parei, lämmittää myös saunan.

        Kiuas haukutaan alimpaan helvettiin ja sinä näet sen mainoksena?

        Eristeet veks ja tiilet tilalle.


      • Muista se!
        edelleen viheliäinen kirjoitti:

        On kyllä käsittämätöntä, että kun kirjoittaa AITO-kiukaan todellisista ongelmista, niin joillekin on mahdoton myöntää, että asia voi olla noin.
        Se kiuas kuumenee päältä kun sitä lämmitetään ja kivet ovat kuumat vai väitätkö, ettei se ole päältä kuuma.
        Ja se luukku on hormiliitoksessa (edellisessä viestissä huolimaton ilmaisu) ja se hormiliitos on kiukaan päällä.
        Sitä luukkua, siis se musta pyöreä luukku on todella vaikea saada auki ja kiinni ja on hengenvaarallinen, kun sitä vääntää kaikin voimin siitä kiukaan yläpuolelta.

        Miten tämä asia koskee sinua noin henkilökohtaisesti, onko se sinulta jotenkin pois, jos kerron kokemuksiani tuosta kiukaasta. Oletko itse tehnyt/suunnitellut sen vai?
        Siitäkin huolimatta sinulla ei ole oikeutta vähätellä toisten ongelmia. Yrittäisit kertoa ratkaisun.
        Todella lapsellista tekstiä.

        Näillä lakeuksilla ei pilkata Aito-kiuasta!!!


      • ei ole kylmä
        Navi hehkuttaa kirjoitti:

        AITOA !!!!!!

        Tuohon lisättävä kylmän saunan löylyt. Eristämätön pönttökiuas parei, lämmittää myös saunan.

        Höpönhöpö. Juuri eristeet estävät jumalattoman lämpösäteilyn, paahteen jossa kukaan ei jaksaisi olla.

        Juuri ei liian kuuma sauna, n 80 astetta, mutta kuuma kiuas ovat hyvien löylyjen tae. Silloin löyly on kuumaa, eikä tukehduttavaa ja hiostavaa vesihöyryä, jollaista monen jatkuvalämmitteisen kiukaan löyly on. Mutta saa Aitokiukaasta 100 asteiseksikin saunan, silloin kivet hehkuvat oransseina ja löylyä ei juuri voi heittää. Eli ei kannata lämmittää liikaa.


      • Anonyymi
        Muista se! kirjoitti:

        Näillä lakeuksilla ei pilkata Aito-kiuasta!!!

        En tiedä mossä mutta jos haukkuu aitokiauasta niin on omassa päässä se vika. Kyllä varmasti saa parhaat löylyt ja riittää aamullakin.

        Mutta vähän edes pitäisi olla järkeä maailaisjärkeä? Tietenkin että saa tulet jne. Mutta nykyään on näitä kaikenlaisia :0


    • Henk.koht.ongelmia?

      57 on tarkoitettu 9-20:nen kuution saunaan, ei 40:nen kuution saunaan.

      Kannattaisi käydä vaikka valmistajan sivuilla ensin tutustumassa kiukaaseen jonka haukkuu. Lisäisi hiukan uskottavuutta. Mutta hienoa että tällä kertaa avautumisen kohteena on ainakin kiuas joka on olemassa. Viimeksi meni sekaisin kahden eri valmistajan tuotteet...........

      • sinullako ongelmia

        Valmistajan sivut on tutkittu v. 2006 erittäin tarkoin ja sauna suunniteltu tuon kiukaan mukaan. Saunassa on n. 20 kuutiota, mistä keksit 40.

        Minä en ole koskaan aiemmin kirjoittanut tälle palstalle enkä voi ymmärtää ihmistä, joka ei pysty asialliseen keskusteluun. Minä en ole tuota kiuasta haukkunut, olen kertonut, millaisia ongelmia sen kanssa on ollut ja ihmetellyt sen suunnittelua.

        Tämä on minun kiuas ja minun ongelma. MIksi sinä hermostut, kun minä kerron omia kokemuksiani tuosta.
        Ainakaan tuollaisilla vastauksilla et tuon kiukaan mainetta paranna yhtään.
        Lisäisi uskottavuutta, jos sinulla olisi edes jotain neuvoja tai perusteluja noihin ongelmiin.


    • pistä lapsi asialle

      Voi täti hyvä älä hermostu kun itse kerrot avauksessa saunan kooksi 20m2.

      Muutenkin avaus on lähempänä provoa kuin asiallista viestiä.
      Mm kerrot kuinka
      -kiuas on huono koska lämmitys kestää tuntikausia (kertalämmitteinen?)
      -kiuas ei kuumene (eristetty kiuas?)
      -Surkea, hengenvaarallinen kiuas. En ole haukkunut (please..)

      Sori jos meni vaippa vinoon mutta oli niin tyhmää tekstiä että eihän tuota voinut todesta ottaa. Täällä kun on joillain tapana haukkua eri kiukaita säännöllisesti avauksien muodossa ja avauksesi on helposti liitettävissä edellä mainittuhin idioottimaisuuksiin.

    • Saunaukko

      Moi.
      Isoin Aitokiuas asennettiin joskus 1983. Kiuas on toiminut moitteetta parilla kivien vaihdolla mökkikäytössä oikein hyvin. Kesäisin mökillä on noin 100 mökki-iltaa ja lähes joka päivä on saunottu. Joka päivä ei tosiaankaan tarvitse lämmittää, vaan lämmöt säilyvät seuraavaan iltaan.

      Harmittaa tilanteesi niin, että voisitkohan kysyä jostain paikallista apua - naapurin ukkoa tai akkaa - katsomaan kiuasta. Olisi tietysti hyvä jos katsojalla olisi itselläänkin samanlainen kiuas.

      Kirjoitit että tulee palovammoja luukusta. Oletan että käytössäsi on nostokahva, jolla luukku nostetaan, ja luukun voi laittaa kiukaan päälle. Ei pitäisi tulla palovammoja sitä käytettäessä. Joskus tietysti voi vähän hilpasta käsi luukuun, mutta eipä paljon muutoin.

      Kirjoitit että käytätte koivuhalkoja. Poltattehan täysiä pesällisiä, ja ennen hiilien riittymistä otatte punahehkuiset hiilet pois. Lisäksi lämmitys riippuu tietysti siitä, että onko kiuas ulkolämpötilassa, vai asennettu keskuslämmitystaloon. Ystävilläni on pikkuinen aitokiuas asennettuna omakotitaloon. Olemme suunnitelleet yhden pesällisen käyttöä lämmittämisessä, mutta se ei ihan riitä. Kaksi niitä pesällisiä menee.

      Olen itse saanut tarvittavat varaosat soittamalla tehtaalle. Saatte sieltä varmasti myös apua jos sitä haluatte. Tehtaalle voitte myös lähettää kuvan tai kuvia kiukaastanne.

      Toivon että saatte vielä kiukaanne toimivaksi. Minusta Aitokiuas on erittäin hyvä kiuas.

    • Saunaukko

      Ja se mistä apua saa, on siis tehdas.

      Narvi Oy
      Yrittäjäntie 14, 27230 LAPPI
      Puh 0207 416 740

      Ainakin meille ovat antaneet avun, kun olemme sitä pyytäneet.
      Kirjoitusvirhe tuolla luukku-sanassa edellisessä viestissä. Tarkoitin sitä, että joskus kun laittaa halkoja, niin kuumuuden vuoksi halkoja heittäessä käsi osuu joskus halkopesään.

      Ja vielä se, että minulla ei ole kokemusta vesisäiliöisistä Aitokiukaista. Niistä, ja niiden toivuudesta en tiedä mitään.

      • Veskivi

        Meillä on ollut AK-57 vuodesta 1982 mökkikäytössä ja en voi kyllä kiuasta mitemkään moittia. Lämmitämme kesäisin noin 100 kertaa ja saunatila lämpiää joka ainuoa kerta niin, että siellä voi kylpeä yhdellä lämmityskerralla illoin aamuin.
        Saunassamme on käynyt ja ihastellut ja ylistänyt sen löylyjä miehiiä maailnan eri mantereilta. Tuttavallani oli vvesisäiliöllinen AK, mutta sehän on aivan eri kiuas eikä pysy lämpimänä yön yli.
        Meidän ainoa ongelma on, että luukku ei kestä kuin 10 vuotta ja samoin pesän kivet rupeavat rapautumaan samassa ajassa, siksi meillä on jo kolmas kius menossa. Siitäkin putosi eilen lämmitettäessä luukun sisäpuolinen suojakansi haljenneena lattialle. Varaosat ovat niin älyttömän hintaisia, että halvempi ostaa uusi kiuas kuin pesän kivet, arina la luukku.
        Toivotan kaikille Aitokiukaan saunojille samanlaisia koivun lehden tuoksuisia leppoisia löylyjä kesällä 2014!!


    • ?

      Et sattuisi tietämään mitä ulkovaipat maksaisi ja saako niitä, jos olet aikaisemmin varaosia ostellut?

      Tuli ostettua tänään käytetty 57 jota käytetty vähän (sisuskalut yms luokiteltavissa virheettömiksi) mutta vaipat hiukan kärsineet ja voisi vaihtaa jos niitä löytyy?

      • Veskivi

        Minulla on AK 57:n ulkovaipat Muuramessa, käytetyt tosin, mutta kunnossa!


      • ei ihmeempää

        Peltiähän se on. Levystä kun pyöräyttää, tekee limisauman, niittaa kiinni ja laittaa paikalleen. Millinen musta levy kestää varmaan 20 vuotta, jos ei enemmänkin.

        Sisäosat voi valaa tulenkestävästä massasta ja arinan hitsata paksusta harjateräksestä. Eli muutaman kympin kulut ja vähän työtä.


    • 0207 416740

      Et sattuisi tietämään, että siellä loukataan yhtä S-kiukaassa hyödynnettyä patenttia.

      • nro4

        vanha kaava19.8.2011 21:44 0 Avaa Sulje Suomi24saunapalsta

        1.
        Osta sydän (Mainos)
        >HAH HAH
        >Et osta? No haista ***** senkin ISO

        2.
        Kiuas suli mistä uusi (Mainos)
        >Sydän latutakuulla
        >HAH HAH
        >Et osta? No haista ***** senkin ISO

        3.
        Löytyisikö kiuasta latutakuulla (Provo)
        >SYDÄN!!
        >HAH HAH
        >Et osta? No haista ***** senkin ISO

        4.
        Mistä kissanpojille nimet? (Normaali avaus)
        >Sydän latutakuulla
        >HAH HAH
        >Et osta? No haista ***** senkin ISO

        Seuraavaa on jokin näistä. Sitä odotellessa..


    • yksiselitteisesti

      Et sattuisi tietämään, että S-kiuas on kopio vuoden 1932 patentista (Johan Backman).
      Et sattuisi tietämään että S-kiukaan "läpivirtaus" on kopioitu Aidosta.

    • Saunaukolle

      Miten Aito eroaa pönttökiukaasta ? Kummalla patentti?

      Vuoden 1932 patentit kaikkien hyödynnettävissä.

      • huu haa

        Vuoden 1932 patenttia voit hakea, mutta patenttia ei myönnetä uudelleen.


    • pii paa?

      Mikä ihmeen vajaaälyisten vapaapäivä täällä nyt on? Kuka lie saunaukko mutta ainoa jolla ei viiraa?

      Pöntön ja Aidon ero lähinnä eriste ja kestävämmät rakenneosat. Patenttia kertalämmitteiselle kannattaa kaivella suohaudoista tai muinaishistoriasta, niin vanha "keksintö" se on.
      Kyllä, jatkuvalämmitteisen kiukaan patenttia vuodelta 1932 on kopioitu erittäin laajasti, sinä olet ainoa joka kertoo sen keksineensä.
      Aika tyhmää vedota patentteihin kun kaikki on kopioitu muilta, kaikki.

    • kopiointi ikistä

      mistä iki on kopioitu?

    • vikistä ikistä

      Se kerrotaan ikin sivuilla, käy lukemassa.

    • Porin Piru

      Minulla ollut käytössä AK 57 ilman vesisäiliötä jo vuodesta 2000. Mistään hinnasta en vaihtaisi muuhun kiukaaseen. Lämmitys kestää sen kolmisen tuntia ja aamulöylyjä ei saa jos on paljon saunojia iltasella, tunnin kahden saunomisen jälkeen saa vielä leppoisasti aamuhien pintaan.
      Mitään ongelmia ei luukkujen kanssa ole ollut missään vaiheessa, kaikki toimii kuten pitääkin ja mukana tullut "avauskoukku" on mitä parahin apuväline.
      Kertaakaan en ole vielä edes kiviä vaihtanut ja sellainen on tänä kesänä harkinnassa. Lämmityskertoja kiukaalle on kertynyt noin 80/vuosi, joten kestävä on ollut.

    • hhdye

      Paras tehdasvalmisteinen kiuas mitä on tehty ja mitä koskaan tullaan tekemään

      mutta kivien vaihtoväli varsinkin noilla lämmitysmäärillä on HUOM. lyhyempi kuin yli10v. Kivet rapautuu ja menettää lämmönvarauskykynsä.

      • tehkää paksummasta

        Meillä oli aito kius.Kesti 2 vuotta.Kivipesä paloi puhki.Myyjä sanoi että on tehty ohuesta pellistä ja putki on pitkä niin palaa kovalla teholla.No vaihdettiin harviaan koska sanoi että on vahvemmasta aineesta.Oltiin totuttu että aito lämpiää hitaasti muta kyllä tuntui oudolta kun saunaan pääsi taas äkkiä.


      • ahkera saunoja
        tehkää paksummasta kirjoitti:

        Meillä oli aito kius.Kesti 2 vuotta.Kivipesä paloi puhki.Myyjä sanoi että on tehty ohuesta pellistä ja putki on pitkä niin palaa kovalla teholla.No vaihdettiin harviaan koska sanoi että on vahvemmasta aineesta.Oltiin totuttu että aito lämpiää hitaasti muta kyllä tuntui oudolta kun saunaan pääsi taas äkkiä.

        Aitokiukaassa ei ole missään kiukaan osassa tulta ja kuumia kiviä vasten muuta
        kuin paksua valurautaa tai tulitiiliä. Tämän vuoksi aitokiuas kestää kovallakin käytöllä vuosikymmeniä. Mulla on n. 30-vuotias AK-57 ja käyttöikää jäljellä ainakin saman verran. Sauna lämpiää kerran-kaksi joka viikko. Ainoa kuluva osa on arina,
        joka sekin kestää kymmenkunta vuotta, jos muistaa että vetoluukkua ei suljeta kun arinan päällä on tuli tai hiillos. Helvetin hyvä peli !


    • geaaa

      AIdossa joka on avauksen aihe kivipesää kiertää tiilet. Lukeeko täällä kukaan avauksien aiheita?
      Ja mitä harviaan ainakin katiskoiden suhteen tulee, aito (kertal.) kerkeseillä on nopeampi.

    • Aitoantaalämmön

      Minulla ollut AK-57 vuodesta 1997. Loistava peli. Lämmityskertoja tulee vuodessa noin 30-50. Vieressä on sähkökiuas, jolla lämmitetään seuraavan päivän löylyt silloin kun AK:sta ei lämpö riitä saunomiseen. Silloin päästetään samalla loput lämmöt Aitokiukaasta saunatilaan. Näin on nopeasti taas saunomiskunnossa sauna ja silloin löylytellään sähkökiukaan varassa. Sähkökiuasta on myös esimerkiksi kesällä helteiden aikaan hyvä käyttää. Ei lämpene koko rakennus sietämättömäksi kun Aito kiukaan energiamäärä olisi niin valtava ja tiilimuurit ja -seinä varaavat lämpöä paljon ainaisia kun Aitokiukaan lämmittää.
      Haasteitakin on ollut. Myös normaalia huoltoakin.

      1. Ulkokuoren pintamateriaali, siis emali, todettiin jollain lailla virheelliseksi. Siitä katosi kiilto noin 5 vuoden käytön jälkeen ja toimittivat veloituksetta uuden. Nykyinenkin on pinnaltaan himmentynyt. Enää en ole reklamoinut, onhan kiukaalla ikää jo 19 vuotta.
      2. Tuhkalaatikko piti uusia noin 15 vuoden käytön jälkeen. Mielestäni hyväksyttävä vaihto väli.
      3. Tulipesän etureunassa puuluukun alapuolella oleva valurautainen tulisuoja ei pysy paikoillaan kunnolla vaan putoaa alaspäin jääden painamaan tuhkalaatikkoa. Jarraa tuhkaluukun käyttöä. Purkaessani huollon yhteydessä kiukaan, olen latonut osat uudelleen mutta kyseinen osa ei ota pysyäkseen paikallaan.
      4. Nyt on Arina tullut vaihtokuntoon. Ei tule ulos, edellyttää kiukaan purkua.
      5. Ihmettelen mitä jotkut kertovat kivien vaihto välistä. Oman kokemukseni mukaan täytyy vaihtaa noin kahden vuoden välein. Tehtaan manuaalissa on silloin suositeltu jokavuotista vaihtoa. Kivet todella rapautuvat ja ovat purettaessa jo kahden vuoden jälkeen aivan haperoita. Varauskyky on pudonnut tuolloin murto-osaan alkuperäisestä. Olen käyttänyt vain Aito kiukaan omia alkuperäiskiviä.
      6. Nyt on ollut ongelma kun kiviesiintymä loppui suomesta muutama vuosi sitten. Kyseisiä alkuperäiskiviä ei saa enää ollenkaan kun niitä ei tässä maailmassa ole. Pyysin ratkaisua paikallisesta Rautia rautakaupasta pari vuotta sitten. Silloin suosittelivat keraamiset kiviä ja hinta olisi ollut 700 euroa!!! Huom. 700 euroa kiuas kivistä. En ostanut. Kokeilin toisia kiviä jotka muka olisivat ok. Eivät olleet. Nyt ovat murentuneet jo runsaassa vuodessa vaihtokuntoon. Nyt löytyy jo halvemmalla keraamisia kiviä ja niillä olisi tarkoitus kokeilla.
      7. Olen alusta asti ihmetellyt kiukaan rakennetta, kun löylyä heittäessä tulee hienojakoisen lasivillan pöly vesihöyryn mukana ulos kiukaasta saunatilaan. Tämä näkyy auringonpaisteisena iltana kun valo tulvii ikkunasta niin samalla huomaa suunnattoman määrän pienhiukkasia leijumassa ilmassa jota sitten hengitetään. Lasivillahan tunnetusti kertyy keuhkoihin eikä sieltä ikinä lähde. Rakennusalalla ollut ammattisairaus, ennenkuin asia ymmärrettiin ja eristevillan pintaan asennettiin pölyyntymistä estävä kalvo. Tämä villa on samaa tavaraa ilman suojakalvoa. Nyttemmin toimittaja on kehittänyt tuotetta ja siihen tulee mukana joku rosteripelti jonka on ymmärtääkseni tarkoitus estää villapölyn joutuminen huoneilman.
      Tämän taitaa saada varaosanakin ja aion asentaa sellaisen kun huollon kiukaan seuraavaksi. Jos ei ole hinnalla pilattu.

      Hyviä löylyjä, tänään taas AK-57 lämpiää.

      Tämän johdosta olen epäillyt onko tuo ihmiselle kuitenkaan niin terveellinen peli.

      • Aito.asia

        Kerkesit kyllä kestää ja ainakin alimmat kannattaa laittaa kerkesin kivet jos ei raski koko kivitilaa täyttää kerkeseillä. Varauskyky on mutupohjalta hiukan heikompi ja löylyistä "puuttuu" maku mikä on käsittääkseni myös yksi tavoitteista? Mutta itse asiaan tuosta villanpölystä. En nyt muista oliko narvin sivuilla vai kerkesin sivuilta heillä on massausvideo missä ulkovaippoja vasten olevat tulitiilet asennetaan massalla joka estää "pölyämisen". Joskus olen nähnyt ihan youtubessa videon missä yksityinen ihminen omaa aitoaan lämmitti ja se pöly oli ainakin siinä videossa valtava. Sitä en sitten tiedä oliko villanpölyä vaiko kiviin kertynyttä nokea puun polttamisesta mutta ilma oli siinä videossa kamalan näköistä. Muuten sanoisin että minun mielestä 20 vuotta vai oliko 19 on kiitettävä ikä kiukaalle. Vastasin kun oli kerrankin asiallinen viesti tällä palstalla.


      • Aito.asia

      • Aito.asia
        Aito.asia kirjoitti:

        Kerkesit kyllä kestää ja ainakin alimmat kannattaa laittaa kerkesin kivet jos ei raski koko kivitilaa täyttää kerkeseillä. Varauskyky on mutupohjalta hiukan heikompi ja löylyistä "puuttuu" maku mikä on käsittääkseni myös yksi tavoitteista? Mutta itse asiaan tuosta villanpölystä. En nyt muista oliko narvin sivuilla vai kerkesin sivuilta heillä on massausvideo missä ulkovaippoja vasten olevat tulitiilet asennetaan massalla joka estää "pölyämisen". Joskus olen nähnyt ihan youtubessa videon missä yksityinen ihminen omaa aitoaan lämmitti ja se pöly oli ainakin siinä videossa valtava. Sitä en sitten tiedä oliko villanpölyä vaiko kiviin kertynyttä nokea puun polttamisesta mutta ilma oli siinä videossa kamalan näköistä. Muuten sanoisin että minun mielestä 20 vuotta vai oliko 19 on kiitettävä ikä kiukaalle. Vastasin kun oli kerrankin asiallinen viesti tällä palstalla.

        Yksi vielä kun puhuin edellä videosta missä saunan ilma oli pölyinen tms. Satuin löytämään ja muistin hiukan väärin pölyämistä esiintyi häkälöylyjen yhteydessä. Katsominen kannattaa aloittaa 8:n minuutin kohdalta.

        https://www.youtube.com/watch?v=YuOFFjCfGq8

        Voi sen katsomisen aloittaa ajassa 7:45 missä laudesuojat on jo paikoillaan ennen häkälöylyjä? Nekin menee ensin ihan oikein nokipöly hormin kautta ulos mutta sitten lopuksi jostain syystä heittää häkälöylyä lisää hormipellit kiinni ja loput nokipölyt menee saunaan? Eipähän löylyissä ole sitten nokipölyä joten hyvä noinkin? Tapansa kullakin kuten myös avonainen poisto hormissa joka käsittääkseni tuo muka hapen saunaan mutta jonne menee kaikki lämpö jos jää auki saunomisen aikana?? Löylyihinkin taisivat mennä ilman "siintymistä", tosin hiillokset oli oikeaoppisesti poistettu?


    • loistojuttu

      Itselläni AK-57 vuosituhannen vaihteesta saakka erillisessä saunarakennuksessa jossa se toimii kuten olen odottanutkin. Eli lämmitykseen menee useampi tunti ja halkoja menee myös. Kiuas myös antaa nokea mutta sekin kuuluu asiaan enkä ole kertaakaan polttanut itseäni löylyluukussa tai valua olevassa savupellissä koska niiden käyttöön tulee ihan toimiva työkalu kiukaan mukana.
      Aikamoista tyhmyyttä jos kertalämmitteisen kiukaan kuvittelee lämpiävän ja löylyn olevan kuin sähkökiukaassa! AK-57 muuten on pitänyt tänäkin talvena miltei koko ajan saunarakennuksen sulana eli toimii uuninakin!
      Kivet olen tainnut kolmesti vaihtaa, nyt saa alkuperäistä vastaavat kivet K-Raudasta !

    • edellisen_lisäys

      Aloittajalle tiedoksi että AK-57 on tarkoitettu max 20 KUUTION saunaan !
      Jos kyse on vain mittayksikkö virheestä niin kiuas on kuitenkin alamittainen varsinkin jos saunatilassa on tiilimuuria tms jotka ovat lisäävänä tekijänä tilavuuteen!

    • Löylähtänyt

      Lämmittämisaika sitten putoaa puoleen, kun latoo puut heti luukun taakse. Kaveri heitteli puut miten sattuu, jolloin tuhkaluukun viileä ilmavirta jäähdyttää kiviä. Nyt osaa ja lämmitysaika puolittui. viimeinen pesällinen pieniä max 5 cm halkaisijaltaan puita, jolloin palaa nopeasti eikä jää kekäleitä kytemään. Häkälöylyjen heittoon tein vanhasta paistinpannusta 10 mm reikiä poraamalla kannen, joka estää tuhkan tulemisen löylyhuoneeseen. Parilla kiukaalla tullut 35 vuotta harjoiteltua ja kumpikin edelleen voimissaan.

      • 4råäpölokiu

        No itseasiassa puut pitää asetella väljästi että palaminen saa ilmaa ja jos puut asettaa heti luukun taakse arina jää takaa auki minkä seurauksena ilmaa pääsee kivitilaan paljon helpommin? Eikä se palamiseen ohjattu ilma jäähdytä kiviä päinvastoin kunhan ilmamäärät ovat sopivat eli ei liikaa eikä liian vähän.
        Ihan oikein viimeinen pesällinen pientä puuta eikä niitä hiilloksia tarvitse ihan loppuun asti polttaa ne voi ja kannattaa kaapia pois tuhkaluukusta niin pääsee nopeammin kylpemään eikä kivet jäähdy kun viimeistä hiillosta ei yritetä edes polttaa loppuun asti.


      • Löylähtänyt
        4råäpölokiu kirjoitti:

        No itseasiassa puut pitää asetella väljästi että palaminen saa ilmaa ja jos puut asettaa heti luukun taakse arina jää takaa auki minkä seurauksena ilmaa pääsee kivitilaan paljon helpommin? Eikä se palamiseen ohjattu ilma jäähdytä kiviä päinvastoin kunhan ilmamäärät ovat sopivat eli ei liikaa eikä liian vähän.
        Ihan oikein viimeinen pesällinen pientä puuta eikä niitä hiilloksia tarvitse ihan loppuun asti polttaa ne voi ja kannattaa kaapia pois tuhkaluukusta niin pääsee nopeammin kylpemään eikä kivet jäähdy kun viimeistä hiillosta ei yritetä edes polttaa loppuun asti.

        Sattuu nyt olemaan yli 30 vuoden kokemus puiden asettelusta aito-kiukaisiin ja tosiasia on, että lämmitysaika lyhenee, kun puut asettelee eteen. Millähän puilla saat niin tiukan asetelman, että veto loppuu? Höylättyä kakkosnelosta limittäin asettelemalla?


      • taasnäitä

        Sinne tänne palotilaan heitellyt puut ei päästä ilmaa läpi kiviä jäähdyttämään se nyt on kuningasluokan paskapuhetta oli takana vaikka 300 vuotta kokemusta "puiden asettelusta".
        Minuutissa ei 30:ssä vuodessa tuli mieleen että jos ne puut latoo luukun taakse arinan takaosasta pääsee paloilmaa (toisioilmaa) palotilan yläosaan joka polttaa palamatta jääneet kaasut. Yhtä kuin puun sisältämä energia tulee hyödynnettyä paremmin kuin pelkällä ensiöilmalla (aito-kiuas ei saa periaatteessa kuin arinan alta ensiöilmaa) mikä luonnollisesti lyhentää lämmitysaikaa ja puunkulutus laskee.
        Kukaan ei sanallakaan puhunut edellä vedon loppumisesta pelkistä ilmamääristä mitä palamiseen tulee ohjata. Jos saivartelu on sinun toinen harrastuksesi puiden asettelun lisäksi riittää kun jättää tuhkat pesään voin luvata että vaikka miten asettelet puitasi ei vedä kuin luukun raoista.


      • H.n_ohje_päinvastainen
        Löylähtänyt kirjoitti:

        Sattuu nyt olemaan yli 30 vuoden kokemus puiden asettelusta aito-kiukaisiin ja tosiasia on, että lämmitysaika lyhenee, kun puut asettelee eteen. Millähän puilla saat niin tiukan asetelman, että veto loppuu? Höylättyä kakkosnelosta limittäin asettelemalla?

        "2. Lado polttopuut tulitilaan väljästi, jotta palamisilma pääsee niiden väliin. Aseta suuremmat puut pohjalle ja pienemmät päälle. Käytä halkaisijaltaan noin 8–12 cm puita (huomioi aloituspanoksen määrä, taulukko 2). SL/Duo-kiukaat: Lado polttopuut tulitilan perälle, arinan päälle. Vältä polttamasta puuta tulitilan jatkeen kohdalla"
        Kuva sivulla 9/21
        http://www.harvia.fi/files/pdf_installation_info/40020/Legend_150_240_300_CE_VTT_FISV.pdf


      • H.n_ohje_päinvastainen

        Erikseen kieltää asettamasta puita luukun taakse ohjeistaen latomaan halot väljästi arinan päälle.


    • ReponPe

      Olen lämmittänyt mökkisaunaa AK 68:lla 42 vuotta ja omakotisaunaa AK 47:llä 40 vuotta.Molemmat ovat edelleen jatkuvassa käytössä.Isomman kiukaan tulipesän luukku on nyt vaihdettava tulilevyn putoamisen takia.Pienemmässä ei ole mitään vikaa.Kivien vaihtoakaan ei tarvitse tehdä kuin kerran kahdessakymmenessä vuodessa.Lämmitystapani poikkeaa tehtaan antamista ohjeista.Kiukaat lämpiävät kolmella pesällisellä toivottuun 80-90 asteen lämpöön.Kaksi ensimmäistä pesällistä palavat 45 min kukin ,kolmas n.35 min.Pellit pannaan kiinni kun hiillos hehkuu muttei liekkejä näy.Hiiliä ei poisteta,vaan kiukaan annetaan siintyä 1,5-2 tuntia,jonka jälkeen heitetään häkälöylyt/nokilöylyt avoimin pellein.Ja näin sauna on valmis isonkin joukon pitkiin löylyttelyihin ja vielä aamulöylyihinkin.Tavalliset valurauta-arinat eivät luonnollisesti kestä tätä lämmitystapaa vaan on käytettävä Aalto arinaa.Eli ei mitään sottaista hiilien kanssa puljaamista.Tuhkat poistetaan kuten normaalissakin tulisijassa.
      Hyviä löylyjä kaikille ainoan oikean Aito- kiukaan avulla!

      • Aito.ongelma

        Täytyy olla pirun innokas saunan lämmittäjä joka puurtaa kiukaan parissa 4 - 5 tuntia ennen kuin löylyihin pääsee, siitä huolimatta saunassa leijuu runsaasti hiukkasia ja nokea. Sori....


    • rtyuiopgh

      Viistoista vuotta oli Aito ja sitten riitti. Lämmitys kesti aina 3-4 tuntia ja sitä piti tehdä ihan työnä eli ei saanut päästä hiipumaan ja kun kiuas jäähtyi se kanssa jäähtyi ja saunominen loppui siihen. Punahehkuun lämmitettävät kivet rapautui nopeasti ja kivipöly ratisi hampaissa saunoessa. Vaikka kuinka nokilöylyt heitti, aina sieltä saunoessa irtosi ohutta lentotuhkaa joka sottasi lauteita ja pintoja. Ei todellakaan mikään huipputuote, vaikka kestonsa puolesta kestää varmaan kymmenet vuodet.

      • ParasTehdasval.kiuas

        Eihän se uusavuttomille kädettömille sovi ei käy kieltäminen. Heitä varten onkin kehitetty laiskan miehen versio eli kaminaan pohjautuva "kiuas" johon on lisätty muutama hassu kivi näön vuoksi.


      • mottikauppaa

        Puhumattakaan kun heidän tapaisten on koivuhalkonsa ostettava..


      • eneiraari
        ParasTehdasval.kiuas kirjoitti:

        Eihän se uusavuttomille kädettömille sovi ei käy kieltäminen. Heitä varten onkin kehitetty laiskan miehen versio eli kaminaan pohjautuva "kiuas" johon on lisätty muutama hassu kivi näön vuoksi.

        Paska Aito. Ei jatkoon.


      • kaatiskamaaaa

        No ei. Ns. tulipesä on suoraan kivien läpi hormiin -horo. Putket ja kivet punaisina, hetken aikaa. Kylmä kivikasa kun saunoa pitäisi.


      • ei_kiesus

        Eikun vaan paranee :-) Mitäs muuta valituksen aihetta vielä löytyy ??


      • löytyy.niitä
        ei_kiesus kirjoitti:

        Eikun vaan paranee :-) Mitäs muuta valituksen aihetta vielä löytyy ??

        Aito on aidosti ruma, tuhkaluukku on ohutta peltiä ja ruostuu. Arina palaa puhki. Löyly heitetään pienestä reiästä.


      • SyrjäytynytNuoriTrollaa
        ei_kiesus kirjoitti:

        Eikun vaan paranee :-) Mitäs muuta valituksen aihetta vielä löytyy ??

        Ei valitus lopu kohde vain välillä vaihtuu. Asialla aina nämä samat elämäänsä vittuuntuneet jotka purkaa pahaa oloaan esim. tulisijaan jota eivät ole koskaan edes nähneetkään. Parempi noin kuin että mätkivät tuntemattomia kadulla päähän kun on itsellä niin paha olla.


      • rtyuiopgh
        löytyy.niitä kirjoitti:

        Aito on aidosti ruma, tuhkaluukku on ohutta peltiä ja ruostuu. Arina palaa puhki. Löyly heitetään pienestä reiästä.

        Löylyluukku on onneton, vesi pitää liruttaa päältä kaataen ellei välttämättä halua kylpeä metallikannen löylyillä. Nokilöylyjen lyönti on jonglööraamista kauha toisessa ja kannen nostokoukku toisessa kädessä, ja vaikka kuinka velho olisi niin aina nokilöylyistä ensimmäiset höyryt tussahtaa luukusta ulos ennen kuin kannen kerkiää mäiskätä paikoilleen. Meillä oli malli jossa tulitiilet vaan kiilattiin kiuaskivillä reunojen vuorivilloja vasten, ei oikein miellyttänyt ajatus että mitenhän paljon villapölyä kapistuksesta irtoaa kivipölyn ja hienojakoisen tuhkan ja noen lisäksi. Muun muassa näistä syistä Aito läks.


      • Seuraavaksiparhain10

        Toivottavasti tilalle löytyi sydänkiuas10.

        Itse kyllä heitän ne häkälöylyt ihan ennen saunomista kahdella terveellä kädelläni ilman mitään jöngleerauksiasi.
        Kannen aukosta voi mainiosti heitellä niitä löylyjä ei se ole mitään vaikeaa lurauttamista nyt kuulostaa provoilulta ja pahalta luonteen uusavuttomuudesta. Pölyä kivivilladta varmaan hieman lähtee en usko sen määrän olevan ennenaikaisen kuoleman määrä. Jos noin ajattelee niin mietipä hiukan arkista elämää pölyinen ympärilläsi... Heh heh niinpä kiuasvilla on 0,001% siitä määrästä,niin se vain on. Nyt on juttusi lopullisesti käsitelty ja toivottavasti ymmärrät vain lukea ja kasvaa muiden oikeiden saunanautiskelijoiden kasvatuksessa .
        Usko pois jätä näppäimistö nyt rauhaan ja rauhoitu.


      • ironiaavaisarkasmia

        Aidon korvaajana sydäri todella huumorintajuinen ihminen.


      • rtyuiopgh
        Seuraavaksiparhain10 kirjoitti:

        Toivottavasti tilalle löytyi sydänkiuas10.

        Itse kyllä heitän ne häkälöylyt ihan ennen saunomista kahdella terveellä kädelläni ilman mitään jöngleerauksiasi.
        Kannen aukosta voi mainiosti heitellä niitä löylyjä ei se ole mitään vaikeaa lurauttamista nyt kuulostaa provoilulta ja pahalta luonteen uusavuttomuudesta. Pölyä kivivilladta varmaan hieman lähtee en usko sen määrän olevan ennenaikaisen kuoleman määrä. Jos noin ajattelee niin mietipä hiukan arkista elämää pölyinen ympärilläsi... Heh heh niinpä kiuasvilla on 0,001% siitä määrästä,niin se vain on. Nyt on juttusi lopullisesti käsitelty ja toivottavasti ymmärrät vain lukea ja kasvaa muiden oikeiden saunanautiskelijoiden kasvatuksessa .
        Usko pois jätä näppäimistö nyt rauhaan ja rauhoitu.

        Katsos kun nokilöylyn pointti on lyödä noet ja tuhkat höyryn mukana hormiin, ei löylyhuoneeseen, niin silloin se kannen purnukka pitää saada nopeasti kiinni veden kippaamisen jälkeen. Kyllä siinä saa käsi vikkelästi käydä. Ja onhan se niin että Aidon löylynheittoluukku on halkaisijaltaan 10-15 cm reikä, ei siihen kauempaa heittäen osu kuin osa vedestä, osa menee metallikannelle. Pölyn osalta koko lähtökohta että tuli- ja savukaasun poistopinnoilla myös saunotaan ja niille löylyt heitellään on kyllä pahasti aikansa elänyt.
        Ja ei sattunut korvaajaksi mitään Sydän eikä edes keuhkokiukaita.


    • AinaAidosti

      Eihän kertalämmitteiset kiukaat eli myös Aito-kiuas ole kuin parannettu ja siistimpi versio nykyään niin trendikkäästä savusaunan kiukaasta.
      Jos ei mitenkään ymmärrä että savusaunan kiuasta vastaavat nokeavat saunaa niin missähän se vika lienee??
      Itse kuitenkin modasin sitä luukkua eli minun ei tarvitse ottaa sitä pois kun heitän ne "nokilöylyt" Eiköhän se virallisempi nimi niille ole häkälöylyt.
      Ja sitä villanpölyä tuskin tulee löylyn mukana yhtään, se on selvää provokaatiota.

      • rtyuiopgh

        Kun siellä on paljasta villaa näkösällä (litteät tavalliset ohuet tulitiilet ei istu tiiviisti sylinterivaippaa vasten) ja sitä höyrynpaineella pöllytetään niin niin... Ja oli nyt vaikka kuinka savusaunan nokea vastaavaa nokea niin lieneekö se niin kovin hyvä on sitä kitusiinsa vedellä? Eikös niistä korsteenin pienhiukkaspäästöistä ja niiden vaaroista nyt kovasti touhoteta. Onko siis tolkkua tuulettaa niitä saunan sisätiloihin jo ennen savupiippua? Olihan niitä 100v sitten käytössä savupirttejä asuntoinakin mutta jostain syystä on nyttemmin luovuttu.


      • valittamisenjalotaito

        Kauan jo aitoon myyty massaussarjaa jolla villanpölyäminen estetään eikä uusissa ole edes sitä mahdollisuutta rst-sisävaipan ansiosta mutta valita sinä ja laita sähkökiuas kun noin päästöt ahdistaa?


      • rtyuiopgh

        Eli onhan ylläoleva sitten totta kun valmistajakin on herännyt eristämään villat paremmin uusissa malleissa. Kun vielä hoksaisi että pakokaasut kannattaa eristää hengitysilmasta, eihän pesuvettäkään viemäristä ammenneta.


      • valittamisenjalotaito

        Sitä kutsutaan tuotekehitykseksi kun reklamaatioon vastataan valmistajan puolelta korjaamalla esille nousevia puutteita.

        Olisitko ystävällinen ja hiukan tarkentaisit mitä vittua sinä tarkoitat hengitysilmaan johdettavilla pakokaasuilla asiayhteydessä aito?


      • Noloja

        nuo ranteen avaajat jotka lipsauttaa etteivät ole koskaan edes nähneet kiuasta mistä valittavat


      • NOKI-ei.häkälöylyt

        Yksi tyhmimmistä ilmaisuista kutsua häkälöylyiksi nokilöylyjä jonka yhteydessä löylyllä irroitetaan viimeisinkin palojäännös tms. kivistä häkää ei em:lla tavalla saa kukaan poistetuksi kuin heittämällä löylyvettä niin paljon että vesi valuu kivien läpi tulipesään ja tulipesästä arinan kautta hiillokselle mistä se häkä muodostuu jos pellit suljetaan hiilloksen vielä palaessa. Aidossa hiillos poistetaan ennen "häkälöylyjä" ja yhteys hormiin on vielä auki joten nimitys HÄKÄlöylyt on niin väärä kuin olla voi.


      • tarpeellinen_tarkennus

        No joo ne häkälöylyt on siis vain savusaunoissa joissa löylyillä poistetaan saunasta niin kitku kuin häkäkin


      • juurikinnoin
        tarpeellinen_tarkennus kirjoitti:

        No joo ne häkälöylyt on siis vain savusaunoissa joissa löylyillä poistetaan saunasta niin kitku kuin häkäkin

        No jos aitokiukaaseen jostain käsittämättömästä syystä jättää hiilloksen arinan päälle tai tuhkikseen silloin aidonkin kohdalla voidaan puhua häkälöylyistä kaksoimerkityksineen. Savusaunan tuuletukset jne. on ihan ehdottomat koska lämmitysvaiheessa savukaasut häkineen johdetaan saunaan. Hiillokset pois molemmista.


      • rtyuiopgh
        valittamisenjalotaito kirjoitti:

        Sitä kutsutaan tuotekehitykseksi kun reklamaatioon vastataan valmistajan puolelta korjaamalla esille nousevia puutteita.

        Olisitko ystävällinen ja hiukan tarkentaisit mitä vittua sinä tarkoitat hengitysilmaan johdettavilla pakokaasuilla asiayhteydessä aito?

        En tarkoita vittua, kaikki kunnia sillekin, vaan sitä että kivitila on Aidossa osa savuhormia. Ja savuhormiin jää tulen polttamisesta kaikenlaista epäpuhtautta, vai luuletko nuohoojan käyvän joka toinen vuosi vain koska on niin kiva kiivetä katolle? Aidossa ne kivitilan epäpuhtaudet paukutetaan höyrypesulla eli löylynheitolla saunatilaan.


      • tuhmaaito

        Ensin pölisi villa ja kun se torbedoitiin alkoi pakokaasut haittaamaan ja kun sekin meni metsään ja sormi suuhun poimit muista viesteistä epäpuhtaudet ongelmaksi kun oma mielikuvitus jo loppui.

        Jos tai kun nuohooja käy fetissiään toteuttamassa eli kiipeämässä hormin nokkaan monenko vuoden välein aidon savuhormi mihin kivet sijoitetaan nuohotaan?

        Kun vielä hoksaisit kertoa kuinka kertalämmitteisessä kiukaassa jossa kivet lämmitetään johtamalla savukaasut kivitilan läpi mahd. eliminoidaan? En edes kysy kuinka kädettömän lämmittäjän muodostamat epäpuhtaudet kivistä poistetaan koska siihen löytyy jo käyttöohjeissa yksityiskohtaiset ohjeet.

        Lopuksi olisitko ystävällinen ja hiukan tarkentaisit mitä vittua sinä tarkoitat höyrypesulla eli löylynheitolla jossa vesi höyrystyy kuumissa kivissä tiivistyen saunojan iholle mitä ihminen viilentää hikoilemalla mikä on sinun käsityksen mukaan tapa puhdistautua?

        Mistähän sinä vielä valittaisit kun mielikuvitus on noin rajallinen että onnistut vain nolaamaan itsesi joka kerta kun suusi aukaiset?


      • rtyuiopgh kirjoitti:

        En tarkoita vittua, kaikki kunnia sillekin, vaan sitä että kivitila on Aidossa osa savuhormia. Ja savuhormiin jää tulen polttamisesta kaikenlaista epäpuhtautta, vai luuletko nuohoojan käyvän joka toinen vuosi vain koska on niin kiva kiivetä katolle? Aidossa ne kivitilan epäpuhtaudet paukutetaan höyrypesulla eli löylynheitolla saunatilaan.

        Kun kivet ovat punahehkuisia, käytännössä kaikki epäpuhtaudet palavat pois. Hormissa on sitten viileämpää ja siellä kertyy nokea, yms. seiniin.

        Jos joskus hommaat takan, huomaat miten kivasti se puhdistuu niistä kohdista, joissa on tarpeeksi kuuma. Paitsi jos harrastat kitupolttoa tai muuta hölmöilyä.


      • rtyuiopgh
        tuhmaaito kirjoitti:

        Ensin pölisi villa ja kun se torbedoitiin alkoi pakokaasut haittaamaan ja kun sekin meni metsään ja sormi suuhun poimit muista viesteistä epäpuhtaudet ongelmaksi kun oma mielikuvitus jo loppui.

        Jos tai kun nuohooja käy fetissiään toteuttamassa eli kiipeämässä hormin nokkaan monenko vuoden välein aidon savuhormi mihin kivet sijoitetaan nuohotaan?

        Kun vielä hoksaisit kertoa kuinka kertalämmitteisessä kiukaassa jossa kivet lämmitetään johtamalla savukaasut kivitilan läpi mahd. eliminoidaan? En edes kysy kuinka kädettömän lämmittäjän muodostamat epäpuhtaudet kivistä poistetaan koska siihen löytyy jo käyttöohjeissa yksityiskohtaiset ohjeet.

        Lopuksi olisitko ystävällinen ja hiukan tarkentaisit mitä vittua sinä tarkoitat höyrypesulla eli löylynheitolla jossa vesi höyrystyy kuumissa kivissä tiivistyen saunojan iholle mitä ihminen viilentää hikoilemalla mikä on sinun käsityksen mukaan tapa puhdistautua?

        Mistähän sinä vielä valittaisit kun mielikuvitus on noin rajallinen että onnistut vain nolaamaan itsesi joka kerta kun suusi aukaiset?

        Aidossa hormin alkupää eli kivitilan osuus hormista nuohotaan joka saunomiskerralla kun löylyveden höyrystyessä epäpuhtaudet irtoavat ja pöllyävät löylyhuoneeseen. Kuten lasiluukkuisen takan lasikin on aina noessa, niin on kiukaankin kylmemmät, vaippaa vasten ja suorasta vetokanavasta sivussa olevat osat kun tulta on poltettu. Nokilöylyn saa lyötyä vain pienestä luukusta ja sitä lyödään vain nappo-pari, joten tuhkaa, nokea ja hehkuvien kivien rapautumisessa syntyvää pölyä jää riittämiin..


    • karisi

      Onkos vehje kaupan ja onko se vielä hyväkuntoinen eli hyvin pidetty?

    • Nokea

      Nokilöylyjen heiton jälkeen hormiluukku kiinni ja sitten normaali löylyjen heitto. Sulje löylyluukku
      Ja poistu saunasta. Näin nokilöylyjen jälkeen jäänyt pöly laskeutuu alas , eikä sinun keuhkoihisi.

      • Ihr38

        Ja saunaa siivoava taho kiittää ... :-)


    • kuuluu_asiaan

      Ja urbaanilähtöisille liikaviisaille kommentoijille tiedoksi että kertalämmitteiset kiukaat eivät ole kuin jatkuva lämmitteiset eli nokeaminen kuuluu asiaan.

    • Anonyymi

      Tässä ketjussa monta ihmistä kenellä selvästi kokemusta: meillä AK-47 (Vesisäiliöllinen) ja arina tuntuu sulavan nopeasti, kun lämmittää ohjeita noudattaen (riittävän pienet kuivat klapit lopussa joilla saa viimeisteltyä sen ihanan punaisen hehkun ja noet poltettua kiviltä veks). Toinen kysymys liittyykin tuohon nokeen, sillä viimeisimmillä lämmityskerroilla on ilmennyt ongelma, jossa lämmityksen kuumuudesta ja häkälöylystä huolimatta pönttö tuhauttaa nokea löylyn mukana. Kokemuksia osaavammilta missä mahdolliset ongelmat sijaitsevat?

      • Anonyymi

        Ongelma on kiukaassa.
        Olet mainoksen uhri.


    • Anonyymi

      Kiviin lämmitettäessä kertyvää lentotuhkaa kelpaa vedellä kitusiinsa. Ja mukana sitten myös alati terveellinen punahehkussa murenevien kivien kivipöly joka narskuu hampaissa. Ja mausteena vaipan vuorivillaeriste joka pöllyttää lasihilettä.

      • Anonyymi

        Hampaat taas narskuu ei kivipölystä vaan hermojen kireydestä. Pitäisiköhön sinun mennä terapiaan purkamaan ahdistuksiasi? Sairasta p..skaa purkaa omia patoutumiaan johonkin kiukaaseen vuodesta toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hampaat taas narskuu ei kivipölystä vaan hermojen kireydestä. Pitäisiköhön sinun mennä terapiaan purkamaan ahdistuksiasi? Sairasta p..skaa purkaa omia patoutumiaan johonkin kiukaaseen vuodesta toiseen.

        Kiviä kun Aitoon vaihtaa niin kyllä huomaa että alimmassa puoliskossa alkaa ns. kivet olla jo lähes lapiotavaraa. Kivipölykeuhkoa jos tavoittelee niin siihen kyllä on sopiva kiuas.


    • Anonyymi

      Täytyy ymmärtää. Sydän -kiuas (Warm Heart Oy) teki viime tilinpäätöksessä 65000 euron liikevaihdolla -9000 euron tuloksen.

      • Anonyymi

        Sydän taas on toinen ääripää, ilmaa lämmittävä kamina jossa kivet ovat koristeena.


      • Anonyymi

        Hyvä harrastus tehdä kamiineja tappiolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä harrastus tehdä kamiineja tappiolla.

        Valintakriteereistä puheenollen, kehityksen kärjestä löytyy tarkalleen yksi pitkäkestoinen tuotemerkki (Sydän-kiuas) jossa on integroitu vastavirtalämmönvaihdin, jotka ovat energiataloudellisia, ensisijaisesti tuoteturvallisia henkilö- ja paloturvallisuuden osalta, sekä vähemmän päästöjä tuottavia ja ympäristöystävällisiä puukiukaita, jotka täyttävät jo nyt maailmanlaajuisesti ilmastonmuutostavoitteiden 2030 mukaiset päästövaatimukset.

        Hyvän kiukaan palamishyötysuhde on yli 75%, ensimmäinen valintaperuste .

        Kiuasstandardin mukainen CE- kiuas; Kiukaan pitkäkestoisuus/tuoteturvallisuus on testattu ja tarkastettu yhden käyttöturvallisuustestin polton perusteella. Onko oikein, että Suomessa teollisuuden toimesta CE- kiukaita voidaan valmistaa tietoisesti miten ohkasesta läkkipellistä tahansa ja myydä laillisesti.

        Sydän-kiukaissa nämä juurisyyt on ennakoitu, kaikki toimii eikä vastaavia ongelmia pääse syntymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valintakriteereistä puheenollen, kehityksen kärjestä löytyy tarkalleen yksi pitkäkestoinen tuotemerkki (Sydän-kiuas) jossa on integroitu vastavirtalämmönvaihdin, jotka ovat energiataloudellisia, ensisijaisesti tuoteturvallisia henkilö- ja paloturvallisuuden osalta, sekä vähemmän päästöjä tuottavia ja ympäristöystävällisiä puukiukaita, jotka täyttävät jo nyt maailmanlaajuisesti ilmastonmuutostavoitteiden 2030 mukaiset päästövaatimukset.

        Hyvän kiukaan palamishyötysuhde on yli 75%, ensimmäinen valintaperuste .

        Kiuasstandardin mukainen CE- kiuas; Kiukaan pitkäkestoisuus/tuoteturvallisuus on testattu ja tarkastettu yhden käyttöturvallisuustestin polton perusteella. Onko oikein, että Suomessa teollisuuden toimesta CE- kiukaita voidaan valmistaa tietoisesti miten ohkasesta läkkipellistä tahansa ja myydä laillisesti.

        Sydän-kiukaissa nämä juurisyyt on ennakoitu, kaikki toimii eikä vastaavia ongelmia pääse syntymään.

        "Valintakriteereistä puheenollen, kehityksen kärjestä löytyy tarkalleen yksi pitkäkestoinen tuotemerkki (Sydän-kiuas) jossa on integroitu vastavirtalämmönvaihdin, jotka ovat energiataloudellisia, ensisijaisesti tuoteturvallisia henkilö- ja paloturvallisuuden osalta, sekä vähemmän päästöjä tuottavia ja ympäristöystävällisiä puukiukaita, jotka täyttävät jo nyt maailmanlaajuisesti ilmastonmuutostavoitteiden 2030 mukaiset päästövaatimukset.
        Hyvän kiukaan palamishyötysuhde on yli 75%, ensimmäinen valintaperuste"

        - ympäristömerkintä 0,8

        "Onko oikein, että Suomessa teollisuuden toimesta CE- kiukaita voidaan valmistaa tietoisesti miten ohkasesta läkkipellistä tahansa ja myydä laillisesti."

        - ympäristömerkintä 7,9

        "Suuripäästöisten kiukaiden ongelmana näyttäisi olevan kaasutuksen säätelyn lisäksi sekä kokonaisilmamäärän mutta erityisesti toisioilman puute palamisprosessissa. Kiukaassa oleva toisioilman syöttö ei välttämättä toiminut toivotulla tavalla. Ilmanjakotestien perusteella jo pienillä muutoksilla kiukaissa voitaisiin saavuttaa suuria hyötyjä etenkin päästöjen osalta. Peruskiukaissa näyttäisikin olevan suuri kehityspotentiaali, mutta niitä pitäisi kehittää yksilöllisesti. Hyötysuhteita tulisi parantaa, mutta tehokkuuden parantaminen olisi tehtävä siten, että päästöt eivät lisäänny."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Valintakriteereistä puheenollen, kehityksen kärjestä löytyy tarkalleen yksi pitkäkestoinen tuotemerkki (Sydän-kiuas) jossa on integroitu vastavirtalämmönvaihdin, jotka ovat energiataloudellisia, ensisijaisesti tuoteturvallisia henkilö- ja paloturvallisuuden osalta, sekä vähemmän päästöjä tuottavia ja ympäristöystävällisiä puukiukaita, jotka täyttävät jo nyt maailmanlaajuisesti ilmastonmuutostavoitteiden 2030 mukaiset päästövaatimukset.
        Hyvän kiukaan palamishyötysuhde on yli 75%, ensimmäinen valintaperuste"

        - ympäristömerkintä 0,8

        "Onko oikein, että Suomessa teollisuuden toimesta CE- kiukaita voidaan valmistaa tietoisesti miten ohkasesta läkkipellistä tahansa ja myydä laillisesti."

        - ympäristömerkintä 7,9

        "Suuripäästöisten kiukaiden ongelmana näyttäisi olevan kaasutuksen säätelyn lisäksi sekä kokonaisilmamäärän mutta erityisesti toisioilman puute palamisprosessissa. Kiukaassa oleva toisioilman syöttö ei välttämättä toiminut toivotulla tavalla. Ilmanjakotestien perusteella jo pienillä muutoksilla kiukaissa voitaisiin saavuttaa suuria hyötyjä etenkin päästöjen osalta. Peruskiukaissa näyttäisikin olevan suuri kehityspotentiaali, mutta niitä pitäisi kehittää yksilöllisesti. Hyötysuhteita tulisi parantaa, mutta tehokkuuden parantaminen olisi tehtävä siten, että päästöt eivät lisäänny."

        Kaikki mittaukset ovat osoittaneet että Vastavirtakiukaan =(Sydän-kiuas) integroitu lämmönvaihdin on mahdollisesti ainoa kokonaisratkaisu parantaa jatkuvalämmitteisen kiukaan suoritusarvot massiivitakan suoritustasolle saakka.
        On ymmärrettävää että savusauna perinnettä suojellaan.
        En ymmärrä sitä, että Suomessa teollisuus on voinut RTT:n =(etujärjestö) toimesta laatia itseään varten tunnetusti puutteellisen Kiuasstandardin ja CE- merkin suojan 1950 luvun kehittymättömille tuotteille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki mittaukset ovat osoittaneet että Vastavirtakiukaan =(Sydän-kiuas) integroitu lämmönvaihdin on mahdollisesti ainoa kokonaisratkaisu parantaa jatkuvalämmitteisen kiukaan suoritusarvot massiivitakan suoritustasolle saakka.
        On ymmärrettävää että savusauna perinnettä suojellaan.
        En ymmärrä sitä, että Suomessa teollisuus on voinut RTT:n =(etujärjestö) toimesta laatia itseään varten tunnetusti puutteellisen Kiuasstandardin ja CE- merkin suojan 1950 luvun kehittymättömille tuotteille.

        Mitä merkitystä on teoreettisilla suoritusarvoilla kun lopputuloksena oli esim, se, että kiuashankkeen suuri päästöisimmät kiukaat olivat niitä joiden hyötysuhteet oli korkeimmat?

        Suomi haki korjauksia standardien puutteisiin paikaten niitä soveltamisstandardilla eli se siitäkin. Kliimaksina oman kiukaan kehuminen standardien tuloksiin vedoten ja haukkua ne samaiset standardit samassa yhteydessä??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä merkitystä on teoreettisilla suoritusarvoilla kun lopputuloksena oli esim, se, että kiuashankkeen suuri päästöisimmät kiukaat olivat niitä joiden hyötysuhteet oli korkeimmat?

        Suomi haki korjauksia standardien puutteisiin paikaten niitä soveltamisstandardilla eli se siitäkin. Kliimaksina oman kiukaan kehuminen standardien tuloksiin vedoten ja haukkua ne samaiset standardit samassa yhteydessä??

        ..ja pienimmät päästöt oli kiukailla joiden teoreettinen hyötysuhde oli alhaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä merkitystä on teoreettisilla suoritusarvoilla kun lopputuloksena oli esim, se, että kiuashankkeen suuri päästöisimmät kiukaat olivat niitä joiden hyötysuhteet oli korkeimmat?

        Suomi haki korjauksia standardien puutteisiin paikaten niitä soveltamisstandardilla eli se siitäkin. Kliimaksina oman kiukaan kehuminen standardien tuloksiin vedoten ja haukkua ne samaiset standardit samassa yhteydessä??

        loogisuus ei ole foliohattujen suurimpia vahvuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki mittaukset ovat osoittaneet että Vastavirtakiukaan =(Sydän-kiuas) integroitu lämmönvaihdin on mahdollisesti ainoa kokonaisratkaisu parantaa jatkuvalämmitteisen kiukaan suoritusarvot massiivitakan suoritustasolle saakka.
        On ymmärrettävää että savusauna perinnettä suojellaan.
        En ymmärrä sitä, että Suomessa teollisuus on voinut RTT:n =(etujärjestö) toimesta laatia itseään varten tunnetusti puutteellisen Kiuasstandardin ja CE- merkin suojan 1950 luvun kehittymättömille tuotteille.

        En ymmärrä sitä, että Suomessa teollisuus on voinut RTT:n =(etujärjestö) toimesta laatia itseään varten tunnetusti puutteellisen Kiuasstandardin ja CE- merkin suojan 1950 luvun kehittymättömille tuotteille. Ettei mikään muutu ja saavutettu etu säilyy, standardille haetaan jatkoaikaa soveltamalla siitä Kansallinen Tuotestandardi jatkuvalämmitteiselle saunan puukiukaalle.

        Kuopion Yliopiston asiantuntijat ovat yhdessä teollisuuden asiantuntijoiden kanssa kehittäneet kiuashankkeen mittauskonseptin ja testimenetelmät joka vastaa perinne teollisuuden tarpeita mm. pienhiukkasten mittauksien osalta. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä minkä takia Sydän-kiuas jätettiin kehitystyöltä paitsi, eikä sitä hyväksytty mukaan vertailutesteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä sitä, että Suomessa teollisuus on voinut RTT:n =(etujärjestö) toimesta laatia itseään varten tunnetusti puutteellisen Kiuasstandardin ja CE- merkin suojan 1950 luvun kehittymättömille tuotteille. Ettei mikään muutu ja saavutettu etu säilyy, standardille haetaan jatkoaikaa soveltamalla siitä Kansallinen Tuotestandardi jatkuvalämmitteiselle saunan puukiukaalle.

        Kuopion Yliopiston asiantuntijat ovat yhdessä teollisuuden asiantuntijoiden kanssa kehittäneet kiuashankkeen mittauskonseptin ja testimenetelmät joka vastaa perinne teollisuuden tarpeita mm. pienhiukkasten mittauksien osalta. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä minkä takia Sydän-kiuas jätettiin kehitystyöltä paitsi, eikä sitä hyväksytty mukaan vertailutesteihin.

        Onko sinulla diagnisoitu skitsofrenia vai harhaluuloisuushäiriö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä sitä, että Suomessa teollisuus on voinut RTT:n =(etujärjestö) toimesta laatia itseään varten tunnetusti puutteellisen Kiuasstandardin ja CE- merkin suojan 1950 luvun kehittymättömille tuotteille. Ettei mikään muutu ja saavutettu etu säilyy, standardille haetaan jatkoaikaa soveltamalla siitä Kansallinen Tuotestandardi jatkuvalämmitteiselle saunan puukiukaalle.

        Kuopion Yliopiston asiantuntijat ovat yhdessä teollisuuden asiantuntijoiden kanssa kehittäneet kiuashankkeen mittauskonseptin ja testimenetelmät joka vastaa perinne teollisuuden tarpeita mm. pienhiukkasten mittauksien osalta. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä minkä takia Sydän-kiuas jätettiin kehitystyöltä paitsi, eikä sitä hyväksytty mukaan vertailutesteihin.

        Liiketoimintaa tämä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liiketoimintaa tämä

        Sama skitsoilu vain jatkuu.

        Suomi haki korjauksia standardien puutteisiin jonka laatija se ei yhtenä EU:n jäsenmaana todellakaan ole ja kun ne torppasi EU:n muut jäsenvaltiot Suomi paikkasi tilannetta soveltamisstandarsilla sen sijaan että nosti kädet pystyyn ja sinä salaliittoteorioitasi taas julki tuot?

        Ja mitä mainitsemaasi liiketoimintaan tulee kiuashankkeen yhteydessä kerrotko kuka kiuasvalmistaja julistautui kisan voittajaksi ennen testien aloittamista vaatien romutuspalkkioita kilpailevien kiuasvalmistajien tuotteille ja ympäristömerkintää omalle kiukaalle sen myynnin edistämiseksi? Ja kun testit menikin penkin alle oman kiukaan suhteen taas samat salaliittoteoriat kehiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama skitsoilu vain jatkuu.

        Suomi haki korjauksia standardien puutteisiin jonka laatija se ei yhtenä EU:n jäsenmaana todellakaan ole ja kun ne torppasi EU:n muut jäsenvaltiot Suomi paikkasi tilannetta soveltamisstandarsilla sen sijaan että nosti kädet pystyyn ja sinä salaliittoteorioitasi taas julki tuot?

        Ja mitä mainitsemaasi liiketoimintaan tulee kiuashankkeen yhteydessä kerrotko kuka kiuasvalmistaja julistautui kisan voittajaksi ennen testien aloittamista vaatien romutuspalkkioita kilpailevien kiuasvalmistajien tuotteille ja ympäristömerkintää omalle kiukaalle sen myynnin edistämiseksi? Ja kun testit menikin penkin alle oman kiukaan suhteen taas samat salaliittoteoriat kehiin.

        osa väitteistä osin paikkansa pitäviä standardien suhteen mitä kiuasvalmistajiin tulee ja osa ihan hatusta vedettyä huttua vallitsevien standardien ollessa mitä ne ovat mutta tyhjää parempia jos sitäkään? Esimerkkinä edellisestä kiuashankkeen testit tuloksineen standardien mukaisissa testeissä korkean hyötysuhteen kiukaiden suuret päästöt ja heikon hyötysuhteen kiukaiden pienet päästöt mikä yhtälönä on suorastaan järjetön ainakin suuria epäloogisuuksia sisällään pitävä. Tarkoittaa sitä, että huolimatta CE merkinnöistä kiukaissa kuluttajat eivät todellisuudessa tiedä mitä ostavat CE merkintöjen ollessa tapauskohtaisesti jopa suuresti harhaanjohtavia. Parasta antia kiuashankkeessa huomio kuinka ne samaiset standardit sai osan kiuasvalmistajia "kehittämään" kiukaitaan siten, että ne saisivat mahd. korkeat pisteet standardien mukaisissa testeissä lopputuloksella missä hyötysuhteen nousi mutta päästöt todellisuudessa kasvoi mikä oli ja on hyvin huolestuttava ja epätoivottava kehityssuunta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        osa väitteistä osin paikkansa pitäviä standardien suhteen mitä kiuasvalmistajiin tulee ja osa ihan hatusta vedettyä huttua vallitsevien standardien ollessa mitä ne ovat mutta tyhjää parempia jos sitäkään? Esimerkkinä edellisestä kiuashankkeen testit tuloksineen standardien mukaisissa testeissä korkean hyötysuhteen kiukaiden suuret päästöt ja heikon hyötysuhteen kiukaiden pienet päästöt mikä yhtälönä on suorastaan järjetön ainakin suuria epäloogisuuksia sisällään pitävä. Tarkoittaa sitä, että huolimatta CE merkinnöistä kiukaissa kuluttajat eivät todellisuudessa tiedä mitä ostavat CE merkintöjen ollessa tapauskohtaisesti jopa suuresti harhaanjohtavia. Parasta antia kiuashankkeessa huomio kuinka ne samaiset standardit sai osan kiuasvalmistajia "kehittämään" kiukaitaan siten, että ne saisivat mahd. korkeat pisteet standardien mukaisissa testeissä lopputuloksella missä hyötysuhteen nousi mutta päästöt todellisuudessa kasvoi mikä oli ja on hyvin huolestuttava ja epätoivottava kehityssuunta.

        Marssi siinä sitten ympäristötietoisena rautakauppaan hankkimaan itsellesi pienipäästöinen kiuas kun ce-merkintöjen pohjalta sitä ei voi päätellä mitkä ne kiukaiden todelliset päästöt ovat? Ääritapauksessa kun voi käydä niin, että ympäristötietoinen kuluttaja hankkii kalliin korkean hyötysuhteen kiukaan kuvitellen sen olevan automaattisesti pienipäästöinen vaikka todellisuudessa halvan heikon hyötysuhteen kiukaan päästöt voivat olla todellisuudessa jopa pienemmät vaikka ce-merkinnät kertovat ihan muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        osa väitteistä osin paikkansa pitäviä standardien suhteen mitä kiuasvalmistajiin tulee ja osa ihan hatusta vedettyä huttua vallitsevien standardien ollessa mitä ne ovat mutta tyhjää parempia jos sitäkään? Esimerkkinä edellisestä kiuashankkeen testit tuloksineen standardien mukaisissa testeissä korkean hyötysuhteen kiukaiden suuret päästöt ja heikon hyötysuhteen kiukaiden pienet päästöt mikä yhtälönä on suorastaan järjetön ainakin suuria epäloogisuuksia sisällään pitävä. Tarkoittaa sitä, että huolimatta CE merkinnöistä kiukaissa kuluttajat eivät todellisuudessa tiedä mitä ostavat CE merkintöjen ollessa tapauskohtaisesti jopa suuresti harhaanjohtavia. Parasta antia kiuashankkeessa huomio kuinka ne samaiset standardit sai osan kiuasvalmistajia "kehittämään" kiukaitaan siten, että ne saisivat mahd. korkeat pisteet standardien mukaisissa testeissä lopputuloksella missä hyötysuhteen nousi mutta päästöt todellisuudessa kasvoi mikä oli ja on hyvin huolestuttava ja epätoivottava kehityssuunta.

        "Hyötysuhteita tulisi parantaa, mutta tehokkuuden parantaminen olisi tehtävä siten, että päästöt eivät lisäänny."

        Suora lainaus Kiuas-hankkeen loppuraportista. Viittaa suoraan siihen kuinka hankkeen yhteydessä suurimmat päästöt tuotti kiukaat joiden hyötysuhteet olivat testityhmän korkeimmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        osa väitteistä osin paikkansa pitäviä standardien suhteen mitä kiuasvalmistajiin tulee ja osa ihan hatusta vedettyä huttua vallitsevien standardien ollessa mitä ne ovat mutta tyhjää parempia jos sitäkään? Esimerkkinä edellisestä kiuashankkeen testit tuloksineen standardien mukaisissa testeissä korkean hyötysuhteen kiukaiden suuret päästöt ja heikon hyötysuhteen kiukaiden pienet päästöt mikä yhtälönä on suorastaan järjetön ainakin suuria epäloogisuuksia sisällään pitävä. Tarkoittaa sitä, että huolimatta CE merkinnöistä kiukaissa kuluttajat eivät todellisuudessa tiedä mitä ostavat CE merkintöjen ollessa tapauskohtaisesti jopa suuresti harhaanjohtavia. Parasta antia kiuashankkeessa huomio kuinka ne samaiset standardit sai osan kiuasvalmistajia "kehittämään" kiukaitaan siten, että ne saisivat mahd. korkeat pisteet standardien mukaisissa testeissä lopputuloksella missä hyötysuhteen nousi mutta päästöt todellisuudessa kasvoi mikä oli ja on hyvin huolestuttava ja epätoivottava kehityssuunta.

        Ensin oli tarkoitus kuinka kiuas hanke julkistaa tulokset kiuasvalmistajien nimien kanssa jotta kuluttajat osaa valita pienipäästöisen kiukaan välttäen hankkimasta suuripäästöistä kiuasta. Kun kisan voittikin surkein kiuas ja jumbosijoille jäi mainosten mukaan markkinoiden kehittyneimmät kiukaat jäi jotenkin kummassa nimet julkaisematta kenen kiuas floppasi ja kenen ei. Samalla kiuasstandardit tuloksineen sai "hiukan" kyseenalaisia piirteitä (pohja pois).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marssi siinä sitten ympäristötietoisena rautakauppaan hankkimaan itsellesi pienipäästöinen kiuas kun ce-merkintöjen pohjalta sitä ei voi päätellä mitkä ne kiukaiden todelliset päästöt ovat? Ääritapauksessa kun voi käydä niin, että ympäristötietoinen kuluttaja hankkii kalliin korkean hyötysuhteen kiukaan kuvitellen sen olevan automaattisesti pienipäästöinen vaikka todellisuudessa halvan heikon hyötysuhteen kiukaan päästöt voivat olla todellisuudessa jopa pienemmät vaikka ce-merkinnät kertovat ihan muuta.

        Saahan niitä kiukaita kehitellä pienempi päästöiseksi kun kuluttajat heittää härpäkkeet joilla siihen on pyritty saunan taakse ettei kiuas olisi nuhapumppi jota saa lämmittää kyllästymiseen asti jos saunoa aikoo? Sama homma ympäristömerkintöjen kanssa joilla ei todellisuudessa ole välttämättä mitään merkitystä kiukaan käyttötapojen määritellessä valtaosin kiukaan päästöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin oli tarkoitus kuinka kiuas hanke julkistaa tulokset kiuasvalmistajien nimien kanssa jotta kuluttajat osaa valita pienipäästöisen kiukaan välttäen hankkimasta suuripäästöistä kiuasta. Kun kisan voittikin surkein kiuas ja jumbosijoille jäi mainosten mukaan markkinoiden kehittyneimmät kiukaat jäi jotenkin kummassa nimet julkaisematta kenen kiuas floppasi ja kenen ei. Samalla kiuasstandardit tuloksineen sai "hiukan" kyseenalaisia piirteitä (pohja pois).

        Meni vaikeaksi kun kiuas jolle oltiin hakemassa romutuspalkkiota voittikin koko kisan ja kiuas jolle pyrittiin saamaan markkinoinnin tueksi ympäristömerkinnän olikin se kiuas jolle romuttamispalkkio olisi pitänyt suunnata? Asia mikä tuli yllätyksenä kaikille osapuolille jotka olivat tavalla tai toisella osallisena hankkeeseen jopa hankkeen vetäjille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama skitsoilu vain jatkuu.

        Suomi haki korjauksia standardien puutteisiin jonka laatija se ei yhtenä EU:n jäsenmaana todellakaan ole ja kun ne torppasi EU:n muut jäsenvaltiot Suomi paikkasi tilannetta soveltamisstandarsilla sen sijaan että nosti kädet pystyyn ja sinä salaliittoteorioitasi taas julki tuot?

        Ja mitä mainitsemaasi liiketoimintaan tulee kiuashankkeen yhteydessä kerrotko kuka kiuasvalmistaja julistautui kisan voittajaksi ennen testien aloittamista vaatien romutuspalkkioita kilpailevien kiuasvalmistajien tuotteille ja ympäristömerkintää omalle kiukaalle sen myynnin edistämiseksi? Ja kun testit menikin penkin alle oman kiukaan suhteen taas samat salaliittoteoriat kehiin.

        Enempi vähempi yksi ja sama saako Suomi haluamansa korjaukset standardeihin koska ne ovat lähes merkityksettömiä sen suhteen miten suuria puutteita ja epäkohtia standardeihin jäisi sen jälkeenkin. RT-kortistojakin korjattiin painovoimaisen ilmanvaihdon suhteen aika lailla mutu pohjalta mutta kevythormien standartdeihin Suomi sai paljon parannuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meni vaikeaksi kun kiuas jolle oltiin hakemassa romutuspalkkiota voittikin koko kisan ja kiuas jolle pyrittiin saamaan markkinoinnin tueksi ympäristömerkinnän olikin se kiuas jolle romuttamispalkkio olisi pitänyt suunnata? Asia mikä tuli yllätyksenä kaikille osapuolille jotka olivat tavalla tai toisella osallisena hankkeeseen jopa hankkeen vetäjille.

        Lobbaus oli alussa hyvin voimakasta esimerkkinä demonisointi kuinka kehittymättömät kiukaat sulattaa päästöillään napajäätiköitä ja tappaa oliko 200 suomalaista vuosittain yms? Noloimmat vaati nimien julkistamista tulosten yhteydessä hiljeten vasta sitten kun heille selvisi että yksi heikommin menestyneistä kiukaista oli heidän lobbaamansa markkinoiden kehittynein kiuas. Hiljeni vaatimukset romutuspalkkioista ja ympäristömerkinnöistä kun kisan voittikin kiuas jolle vaadittiin romutuspalkkiota ja hävisi kiuas jolle vaadittiin ympäristömerkintää.


    • Anonyymi

      Missä se on julkaistu?
      Valmistajien omilla raporteilla ei ole käyttöä.
      Nii

      • Anonyymi

        "Enempi vähempi yksi ja sama saako Suomi haluamansa korjaukset standardeihin koska ne ovat lähes merkityksettömiä sen suhteen miten suuria puutteita ja epäkohtia standardeihin jäisi sen jälkeenkin. RT-kortistojakin korjattiin painovoimaisen ilmanvaihdon suhteen aika lailla mutu pohjalta mutta kevythormien standartdeihin Suomi sai paljon parannuksia."

        Noilla väittämillä ei ole mitään tekemistä alan kehityksen suhteen koska standardin puutteita ei korjata.

        "En ymmärrä sitä, että Suomessa teollisuus on voinut RTT:n =(etujärjestö) toimesta laatia itseään varten tunnetusti puutteellisen Kiuasstandardin ja CE- merkin suojan 1950 luvun kehittymättömille tuotteille. Ettei mikään muutu ja saavutettu etu säilyy, standardille haetaan jatkoaikaa soveltamalla siitä Kansallinen Tuotestandardi jatkuvalämmitteiselle saunan puukiukaalle.

        Kuopion Yliopiston asiantuntijat ovat yhdessä teollisuuden asiantuntijoiden kanssa kehittäneet kiuashankkeen mittauskonseptin ja testimenetelmät joka vastaa perinne teollisuuden tarpeita mm. pienhiukkasten mittauksien osalta. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä minkä takia Sydän-kiuas jätettiin kehitystyöltä paitsi, eikä sitä hyväksytty mukaan vertailutesteihin."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Enempi vähempi yksi ja sama saako Suomi haluamansa korjaukset standardeihin koska ne ovat lähes merkityksettömiä sen suhteen miten suuria puutteita ja epäkohtia standardeihin jäisi sen jälkeenkin. RT-kortistojakin korjattiin painovoimaisen ilmanvaihdon suhteen aika lailla mutu pohjalta mutta kevythormien standartdeihin Suomi sai paljon parannuksia."

        Noilla väittämillä ei ole mitään tekemistä alan kehityksen suhteen koska standardin puutteita ei korjata.

        "En ymmärrä sitä, että Suomessa teollisuus on voinut RTT:n =(etujärjestö) toimesta laatia itseään varten tunnetusti puutteellisen Kiuasstandardin ja CE- merkin suojan 1950 luvun kehittymättömille tuotteille. Ettei mikään muutu ja saavutettu etu säilyy, standardille haetaan jatkoaikaa soveltamalla siitä Kansallinen Tuotestandardi jatkuvalämmitteiselle saunan puukiukaalle.

        Kuopion Yliopiston asiantuntijat ovat yhdessä teollisuuden asiantuntijoiden kanssa kehittäneet kiuashankkeen mittauskonseptin ja testimenetelmät joka vastaa perinne teollisuuden tarpeita mm. pienhiukkasten mittauksien osalta. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä minkä takia Sydän-kiuas jätettiin kehitystyöltä paitsi, eikä sitä hyväksytty mukaan vertailutesteihin."

        Soita paranoid.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Enempi vähempi yksi ja sama saako Suomi haluamansa korjaukset standardeihin koska ne ovat lähes merkityksettömiä sen suhteen miten suuria puutteita ja epäkohtia standardeihin jäisi sen jälkeenkin. RT-kortistojakin korjattiin painovoimaisen ilmanvaihdon suhteen aika lailla mutu pohjalta mutta kevythormien standartdeihin Suomi sai paljon parannuksia."

        Noilla väittämillä ei ole mitään tekemistä alan kehityksen suhteen koska standardin puutteita ei korjata.

        "En ymmärrä sitä, että Suomessa teollisuus on voinut RTT:n =(etujärjestö) toimesta laatia itseään varten tunnetusti puutteellisen Kiuasstandardin ja CE- merkin suojan 1950 luvun kehittymättömille tuotteille. Ettei mikään muutu ja saavutettu etu säilyy, standardille haetaan jatkoaikaa soveltamalla siitä Kansallinen Tuotestandardi jatkuvalämmitteiselle saunan puukiukaalle.

        Kuopion Yliopiston asiantuntijat ovat yhdessä teollisuuden asiantuntijoiden kanssa kehittäneet kiuashankkeen mittauskonseptin ja testimenetelmät joka vastaa perinne teollisuuden tarpeita mm. pienhiukkasten mittauksien osalta. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä minkä takia Sydän-kiuas jätettiin kehitystyöltä paitsi, eikä sitä hyväksytty mukaan vertailutesteihin."

        Ai tarkoitatko sinä niitä standardin puutteita kuten esim. hormilämpötilan huomioiminen hyötysuhteen määrittelyn yhteydessä määrissä että sai jo kiuasvalmistajia kikkailemaan erinäisillä paloilman rajoittimilla hormilämpötiloja alas hyötysuhteen kasvattamiseksi lopputuloksella kitupolttoiset nokipannut jotka jäi kiuas-hankkeen testeissä jumbosijoille samasta syystä?

        Kiuas-hankkeen testien osoittaessa kuinka standardien testit ovat enemmän kuin perseellään surkeimman hyötysuhteen kiukaan ollessa pieni päästöisin ja alan kehityksen huiput suurimpia saastuttajia villi arvaukseni on että sinä tuloksiin pettyneenä haukuit kiuas hankkeen ihmiset niin pystyyn että löivät oven kiinni nenän edestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai tarkoitatko sinä niitä standardin puutteita kuten esim. hormilämpötilan huomioiminen hyötysuhteen määrittelyn yhteydessä määrissä että sai jo kiuasvalmistajia kikkailemaan erinäisillä paloilman rajoittimilla hormilämpötiloja alas hyötysuhteen kasvattamiseksi lopputuloksella kitupolttoiset nokipannut jotka jäi kiuas-hankkeen testeissä jumbosijoille samasta syystä?

        Kiuas-hankkeen testien osoittaessa kuinka standardien testit ovat enemmän kuin perseellään surkeimman hyötysuhteen kiukaan ollessa pieni päästöisin ja alan kehityksen huiput suurimpia saastuttajia villi arvaukseni on että sinä tuloksiin pettyneenä haukuit kiuas hankkeen ihmiset niin pystyyn että löivät oven kiinni nenän edestä?

        tuntuu olevan vaikeita tapauksia nämä keksijät ei ollut ensimmäinen laatuaan joka potkittiin testeistä pihalle käyttäytymisen takia? Edelleen yhdistävänä tekijänä ymmärryksen rajallisuus sen suhteen että antaisivat fiksumpien hoitaa bisnespuolen markkinointeineen jne mitä itse eivät hallitse. Ja taipumukset somessa sekoiluun tuotteeseen liittyen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuntuu olevan vaikeita tapauksia nämä keksijät ei ollut ensimmäinen laatuaan joka potkittiin testeistä pihalle käyttäytymisen takia? Edelleen yhdistävänä tekijänä ymmärryksen rajallisuus sen suhteen että antaisivat fiksumpien hoitaa bisnespuolen markkinointeineen jne mitä itse eivät hallitse. Ja taipumukset somessa sekoiluun tuotteeseen liittyen.

        Henkilötrstejä kaikki. Hyväveliporukkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkilötrstejä kaikki. Hyväveliporukkaa

        Standardin keksijät tietää kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Standardin keksijät tietää kaiken.

        mikä porukka sitä on sitten ollut laatimassa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe