Jokohan tämä viesti löytäisi perille... Siis:
Onko purjehtimisen oppiminen vaikeaa? Tarkoituksena on hankkia jokin Saimaalle telttaretkeilyyn ja päiväpurjehduksiin sopiva avovene, esimerkiksi Still 525. Otan mielelläni vastaan ohjeita siitä, miten purjehdusta kannattaisi opetella (kurssit, seuran kautta?) ja siitä, millainen vene olisi hyvä Saimaalle.
Onko purjehtiminen vaikeaa?
21
8392
Vastaukset
- sailsailsail
Väittäisin että kaikki oppivat "purjehtimaan" noin tunnissa. Se että hallitsee hyvin purjehduksen vie kauan. Harjoittelemalla oppii, ei muuten. Oma kokemus on se että oppi oli helpointa kiinteäkölisellä (folkkari tyyppisellä) veneellä. Nostoköliset/jollat yms. ovat ärhäköitä, kun taas ensinmainituissa on aikaa miettiä seuraavaa siirtoa.
- Purjehtimaan
on kyllä aika lähellä sitä aikaa, että pääseen jyvälle asiasta.
Itse "törmäsin" mielenkiintoiseen veneeseen juuri tuossa kokoluokassa. Två-Krona näyttää olevan Ruotsissa varsin suosittu. Käy katsomassa suomalaisen maahantuojan sivuilla,siellä on linkki, mistä löytyy tietoja tuosta "isommasta" veneestä. http://www.purjehdi.fi- tsbmw
1) Purjehtimisen opissa tosiaan n. 1t on lähellä, koskien kaunista säätä ja perusteita.
2) Turvallisuuden ja asenteiden sisäistäminen viekin sitten 2 - 4 kesää, oppia asenne jossa miettii kaikki aina valmiiksi etukäteen, oppia kiireetömyyden olemus (eli kun kaikki on valmistettu ei tule kiire) ja vastuullisuus (eli harkitsemaan tilanne ja ihmiset).
3) Paremmin purjehtimaan oppiminen onkin siten äärettömyyden olemusta lähenevä käsite, lähinnä on kyse kulttuurimuodosta (tässä vaiheessa olet sitten viimeistään koukussa ja alat kierrellä Tall Ship Racen paattien, Vegan ja Helenan kannella).
Muuten järvet ja meri ovat Etelä-Suomen viimeiset villit erämaat. - Uusi yritys
tsbmw kirjoitti:
1) Purjehtimisen opissa tosiaan n. 1t on lähellä, koskien kaunista säätä ja perusteita.
2) Turvallisuuden ja asenteiden sisäistäminen viekin sitten 2 - 4 kesää, oppia asenne jossa miettii kaikki aina valmiiksi etukäteen, oppia kiireetömyyden olemus (eli kun kaikki on valmistettu ei tule kiire) ja vastuullisuus (eli harkitsemaan tilanne ja ihmiset).
3) Paremmin purjehtimaan oppiminen onkin siten äärettömyyden olemusta lähenevä käsite, lähinnä on kyse kulttuurimuodosta (tässä vaiheessa olet sitten viimeistään koukussa ja alat kierrellä Tall Ship Racen paattien, Vegan ja Helenan kannella).
Muuten järvet ja meri ovat Etelä-Suomen viimeiset villit erämaat."2) Turvallisuuden ja asenteiden sisäistäminen viekin sitten 2 - 4 kesää, oppia asenne jossa miettii kaikki aina valmiiksi etukäteen, oppia kiireetömyyden olemus"
Harrastan jo kajakkimelontaa, retkeilyä (myös yksinvaelluksia) ja ilmailua, joten luulen tietäväni, mitä tarkoitat asenteella ja turvallisuudella. Olen sitäpaitsi niin arka, että vältän luonnostani riskejä jos vain tunnistan ne. Riskien tunnistaminen lieneekin yksi tärkeistä asioista ja mm. sen taidon haluaisin oppia riittävän hyvin. Siis haluaisin saavuttaa ennen oman veneen ostamista sellaisen purjehdustaidon, että selviän normaalissa sisävesikelissä turvallisesti eteenpäin. - Windy
tsbmw kirjoitti:
1) Purjehtimisen opissa tosiaan n. 1t on lähellä, koskien kaunista säätä ja perusteita.
2) Turvallisuuden ja asenteiden sisäistäminen viekin sitten 2 - 4 kesää, oppia asenne jossa miettii kaikki aina valmiiksi etukäteen, oppia kiireetömyyden olemus (eli kun kaikki on valmistettu ei tule kiire) ja vastuullisuus (eli harkitsemaan tilanne ja ihmiset).
3) Paremmin purjehtimaan oppiminen onkin siten äärettömyyden olemusta lähenevä käsite, lähinnä on kyse kulttuurimuodosta (tässä vaiheessa olet sitten viimeistään koukussa ja alat kierrellä Tall Ship Racen paattien, Vegan ja Helenan kannella).
Muuten järvet ja meri ovat Etelä-Suomen viimeiset villit erämaat.eipä tuo ASENTEIDEN omaksuminen joiltakin tahdo onnistua koskaan.
Näitä idiootteja löytyy joka viikonloppu kaikkialta. Enemmän isojen moottoriveneiden kippareita, lienee meri ainoa paikka missä pääsee pätemään.
Itse HT-moottoriveneilijä.
- Tepis
Itse opettelin purjehtimaan siten, että yksi kaveri selitti maissa hieman periaatteita ja sen jälkeen lähdimme vain kokeilemaan. Kaikki meni melkein ongelmitta. Tunnissa oppi jo purjehduksen perusniksit. Ja tuli sellainen tunne, että purjehduksen vaikeutta on kyllä liioiteltu vahvasti.
GPS on hyvä olla mukana, niin näkee että miten purjeen asennot ja kireydet vaikuttaa veneen nopeuteen.
Parhaiten oppii siten, että saa itse harjoitella. Silloin joutuu miettimään, että miten mikäkin pitää olla. Jos käy jonkun kyydissä ja tekee niin kuin käsketään, niin päähän ei välttämättä jää mitään.
Pienillä veneillä ei yleensä saa edes mitään rikki vaikka vähän harjoittelee.
Hameväki ja herkkähermoiset kannattaa ottaa kyytiin siinä vaiheessa, kun hommassa on rutiinia eikä jokaisella purjeennostolla tule yllätyksiä. Jos kyytiläinen alussa säikähtää pahasti, niin on tosi vaikea saada enää luottamusta. - Sir BB
kun on nälkä ja merenranta ravintola vastarannalla. Samasta suunnasta käy tuuli!
Jos et irrota köysiä, et opi purjehtimaan. Sir BB 04 - Sir DD
Ns. kevytvene on tietysti paras harjoitteluun, koska se on halpa.
Jos hallitsee kevytveneen, hallitsee varmasti myös köliveneen. Tämä siksi, koska kevytvene rankaisee virheistä sekunnin murto-osassa. Kaatumisilta ja kastumisilta ei voi harjoitellessa välttyä.
Jos on mukavuuden haluinen, niin kannattaa harkita ensimmäiseksi veneeksi vähän isompaa, ihan oikeaa kölivenettä. Esim.Folkkari tai H-vene yms.
Ja TÄRKEIN: Älä ota muijaa mukaan harjoitteluun!!
Se huutaa ja pelkää koko ajan. Yhteistyöstä ei tule mitään. Ja mikä PAHINTA, se pitää sinua ensimmäisen pikku merimatkan jälkeen kyvyttömänä, vittuilevana, ihmishengestä täysin piittaamattomana ääliönä...- tsbmw
On tuossa perää sikäli, että matkustajien katseet ja odotukset kohdistuvat alitajuisesti kapteeniin. Tunnelma ja veneilyn sisältö on riippuvainen kapteenin tilanteenhallinnasta. Kapteeni on se johon luotetaan, turvataan ja jonka käsissä ollaan.
Alussa "kapteeni" ei itsekkään osaa, pelkää ja on epävarma jolloin matkustajilta putoaa turvallisuuspohja pois. - Uusi yritys
tsbmw kirjoitti:
On tuossa perää sikäli, että matkustajien katseet ja odotukset kohdistuvat alitajuisesti kapteeniin. Tunnelma ja veneilyn sisältö on riippuvainen kapteenin tilanteenhallinnasta. Kapteeni on se johon luotetaan, turvataan ja jonka käsissä ollaan.
Alussa "kapteeni" ei itsekkään osaa, pelkää ja on epävarma jolloin matkustajilta putoaa turvallisuuspohja pois.Voisiko joku vielä valaista, miten matka etenee noilla kevytpursilla. Paljonko esimerkiksi neljän sekuntimetrin tuulella on realistinen päivämatka a) vastatuuleen, b) sivu- tai myötätuuleen.
- Sir DD
Uusi yritys kirjoitti:
Voisiko joku vielä valaista, miten matka etenee noilla kevytpursilla. Paljonko esimerkiksi neljän sekuntimetrin tuulella on realistinen päivämatka a) vastatuuleen, b) sivu- tai myötätuuleen.
Nopeus on lähes suoraan verrannollinen veneen vesilinjan pituuteen.
Eli jos kevytveneesi vesilinja on esim. 3.7 m.
,niin veneesi kulkee parhaimmillaan n. 3.7 solmua.
Tietysti kevytveneen saa hyvässä tuulessa nousemaan plaaniin, jolloin runkonopeudella ei ole merkitystä ja sitten mennään tosi lujaa.
En kuitenkaan usko, että retkipurjehtija haluaa kaikkine tavaroineen alkaa plaanailla, kun kaatumisriski kasvaa huomattavasti... - mamma EE
Sir DD kirjoitti:
Nopeus on lähes suoraan verrannollinen veneen vesilinjan pituuteen.
Eli jos kevytveneesi vesilinja on esim. 3.7 m.
,niin veneesi kulkee parhaimmillaan n. 3.7 solmua.
Tietysti kevytveneen saa hyvässä tuulessa nousemaan plaaniin, jolloin runkonopeudella ei ole merkitystä ja sitten mennään tosi lujaa.
En kuitenkaan usko, että retkipurjehtija haluaa kaikkine tavaroineen alkaa plaanailla, kun kaatumisriski kasvaa huomattavasti...Runkonopeus lasketaan likimääräisesti
1,34 x vesilinjapituus jalkoina = runkonopeus solmuina!!
..tarkkaanottaen pitäisi huomioida hydrodynamiikan vedenvirtausvastus märkäpinnan pinta-alan mukaan mutta en osaa johon on vaikuttavana tekijänä vedenalaisosien pintojen tasaisuus ja liukkaus. Likiarvona määrittely antaa melko tarkan olettamuksen veneen runkonopeudesta.
Runkonopeuden ylitys vaatii runsaasti tehoa tuulesta tahi koneesta. Melges 24 on hyvä esimerkki purjeveneestä joka kykenee plaaniin ja jopa yli 20 solmun nopeuksiin tuulienergialla ja kokeneella miehistöllä. - Viki
mamma EE kirjoitti:
Runkonopeus lasketaan likimääräisesti
1,34 x vesilinjapituus jalkoina = runkonopeus solmuina!!
..tarkkaanottaen pitäisi huomioida hydrodynamiikan vedenvirtausvastus märkäpinnan pinta-alan mukaan mutta en osaa johon on vaikuttavana tekijänä vedenalaisosien pintojen tasaisuus ja liukkaus. Likiarvona määrittely antaa melko tarkan olettamuksen veneen runkonopeudesta.
Runkonopeuden ylitys vaatii runsaasti tehoa tuulesta tahi koneesta. Melges 24 on hyvä esimerkki purjeveneestä joka kykenee plaaniin ja jopa yli 20 solmun nopeuksiin tuulienergialla ja kokeneella miehistöllä.Noh, muuten oikein, paitsi että täysin väärä tulos tulee tuolla kaavallasi. Kaavassa pitää olla vesilinjan pituuden sijaan sen neliöjuuri. Kuusimetrisen vesilinjan paikkeilla nyrkkisääntö: vesilinja metreinä = runkonopeus solmuina
- Viki
mamma EE kirjoitti:
Runkonopeus lasketaan likimääräisesti
1,34 x vesilinjapituus jalkoina = runkonopeus solmuina!!
..tarkkaanottaen pitäisi huomioida hydrodynamiikan vedenvirtausvastus märkäpinnan pinta-alan mukaan mutta en osaa johon on vaikuttavana tekijänä vedenalaisosien pintojen tasaisuus ja liukkaus. Likiarvona määrittely antaa melko tarkan olettamuksen veneen runkonopeudesta.
Runkonopeuden ylitys vaatii runsaasti tehoa tuulesta tahi koneesta. Melges 24 on hyvä esimerkki purjeveneestä joka kykenee plaaniin ja jopa yli 20 solmun nopeuksiin tuulienergialla ja kokeneella miehistöllä.Niin, tuolla kaavalla laskien veneeni runkonopeus olisi vajaa 30 kn - heh, heh...
- Jussi Juonio
Viki kirjoitti:
Niin, tuolla kaavalla laskien veneeni runkonopeus olisi vajaa 30 kn - heh, heh...
..ei tuo munkaan paatti ihan noin ripeesti kulje (kaukana siitä) - jess - neliöjuuri siitä yhtälöstä puuttuu - kuten jo tiesitkin.
- tepu
Uusi yritys kirjoitti:
Voisiko joku vielä valaista, miten matka etenee noilla kevytpursilla. Paljonko esimerkiksi neljän sekuntimetrin tuulella on realistinen päivämatka a) vastatuuleen, b) sivu- tai myötätuuleen.
Jos veneesi vesilinjapituus on 5 m, niin se kulkee luovilla n. 4,8 solmua ja avotuulella n. 7 solmua ilman surffeja (= aallokon alamäkiä). Perämoottorilla vene kulkee n. 5,5 solmua (runkonopeus). Jos veneesi on kovin kevyt, se voi tietysti kovassa avotuulessa plaanata yli 10 solmun vauhtia.
Nopeuden arviointi purjeveneillä on kyllä vähän huutokauppapohjalta..., mutta eri purjeveneiden yleistä suorituskykyä voi vertailla vaikka seuraavasti:
R = L^0,5 * A^0,333 / m^0,25
jossa L on vesilinjapituus, A on purjeala ja m on veneen paino miehistöineen. ^tarkoittaa potenssiin korotusta, esim. L^0,5 on pituus potenssiin puoli.
Mitä isompi vertailuluku R, sitä nopeampi vene. - tepu
Uusi yritys kirjoitti:
Voisiko joku vielä valaista, miten matka etenee noilla kevytpursilla. Paljonko esimerkiksi neljän sekuntimetrin tuulella on realistinen päivämatka a) vastatuuleen, b) sivu- tai myötätuuleen.
Jos sitä nyt jaksaa seilata kahdeksan tuntia, niin a) vastatuuleen etenee noin 25 merimailia (48 km) b) sivu- ja myötätuuleen ehkä tuplaten.
- Tsaika
Ei se vaikeeta ole , jos sitä ei vaikeeksi itse tee. Minä ostin viime syksynä purjeveneen ja nyt olen opetellut muutaman tunnin ja täytyy todeta ,että hyvin se menee. Minä olen sivusilmällä seurannut muiden purjehtijoiden purjekiristyksiä,luovikulmia ym ym...
Toistaiseksi olen tyytynyt rannikon läheisyydessä tapahtuvaan purjehdukseen mutta kesälomalla olis tarkoitus vähän laajentaa reviiriä. Hyviä purjehduskelejä kaikille asiaan vihkiytyneille!- Mistral
Ei se vaimon ottaminen mukaan ole turhaa jos hän on kiinnostunut purjehduksesta. En tiedä onko poikkeus, mutta meillä tykätään molemmat ja opiskellaan samaa tahtia.
Harrastus lähti viimekesän lopulla alkuun. Aluksi oli muutamalla reissulla kokenut kippari mukana opettamassa perusteista. Sitten varovasti hyvissä keleissä jatkamaan ja nyt viikonloppuna ajeltiin ensimmäinen pieni retki, 6tunti/sivu, muiden veneiden matkassa ja kivaa oli.
Maltti on valttia ja kaikkeen täytyy varustautua etukäteen ettei tule yllätyksiä.
- mamma EE
Vaikeaa siitä tulee sitten vasta kun haluat pysyä muiden vauhdissa ja ehkä pärjätä kilpailuissa.
Siihen saakka rajansa tunteva "aloittelija" pärjää oikein hienosti tässä helposti sanataiteeseen ja sanontoihin snobbailutaipuvaisessa harrastajakaartissa.
Annat vaan muien höristä omiaan - opiskelet asiaa hiukan kirjoista ensin ja käyt sitten vaikka ens' talvena saaristolaivurikurssin niin opit lainsäädännön ja yksinkertaisen navigoinnin perusteet jos intoa riittää niin keväällä rannikkolaivuritutkinto päälle ja siihen vielä purjehduskurssi niin oletkin jo valmis aloittamaan omalla veneellä - väittäisin - täysin turvallisesti asiaan perehtyneenä.
Neuvo - älä tee sitä perusvirhettä että ostat ensin veneen.. monta vinkkiä ja neuvoa tulee vielä vastaan - jätä oman veneen hankinta viimeiseksi. - hattiwatti
on ihan vitun vaikeaa.
Pysy rannassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803