Tässä kerätyt todisteet:
Todisteita Jumalasta 1-4
25
153
Vastaukset
Hyvä yhteenveto.
Tähänastista jutustelua on ehkä turha ruotia tuon enempää, mutta voisi huomata, että taustalla vaikuttaa vahvasti seuraava tunnettu perustilanne:
Monille, jotka epätoivoisesti tarvitsevat jonkin selityksen suuriin mysteereihin, taikatemppuselitykset ovat ihan riittäviä selityksiä. Hyvin usein tilanne menee jopa niin pitkälle, että ollaan valmiita kehäpäättelemään oma - sinänsä ihmiselle aivan luonnollinen - into uskoa taikatemppuihin todisteena sellaisten selitysten pätevyydestä.- whiikari
Kovasti asia vain tuntuu teitä kiinnostavan.
Ja melkoisella epätoivon vimmalla tätä todistelua tunnutaan käyvän tästä Jumalan olemattomuudestakin. :) whiikari kirjoitti:
Kovasti asia vain tuntuu teitä kiinnostavan.
Ja melkoisella epätoivon vimmalla tätä todistelua tunnutaan käyvän tästä Jumalan olemattomuudestakin. :)"Kovasti asia vain tuntuu teitä kiinnostavan."
Tosi on. Uskonnot ja niihin liittyvä psykologia ovat kiinnostavia juttuja.
"Ja melkoisella epätoivon vimmalla tätä todistelua tunnutaan käyvän tästä Jumalan olemattomuudestakin. :) "
Sepä olisikin mielenkiintoista, jos joku voisi todistaa vääräksi kuvitelmia, joita ei voi testata.
Mahdottoman tapahtumista odotellessa olen pohdiskellut, miksi alkeishiukkasten ja perusvoimien olemassaolo olisi riippuvainen ihmisen mieleen mahtuvasta selityksestä.
'''What you can imagine depends on what you know.'''
-- Daniel C Dennett- trskele
A10097 kirjoitti:
"Kovasti asia vain tuntuu teitä kiinnostavan."
"Ja melkoisella epätoivon vimmalla tätä todistelua tunnutaan käyvän tästä Jumalan olemattomuudestakin. :) "
Sepä olisikin mielenkiintoista, jos joku voisi todistaa vääräksi kuvitelmia, joita ei voi testata.
Mahdottoman tapahtumista odotellessa olen pohdiskellut, miksi alkeishiukkasten ja perusvoimien olemassaolo olisi riippuvainen ihmisen mieleen mahtuvasta selityksestä.
-- Daniel C DennettPsykologia on erittäin jännä juttu kun kolme neljästä "Jumalan todisteesta" on selitettävissä psykologian avulla ja se viimeinen "todiste" kaatuu siihen uuteen teoriaan.
Olisi mukavaa joskus todistella vääräksi jotain joka on todistettu ensin oikeaksi. - Kuninkaanpalvelukses
A10097 kirjoitti:
-- Daniel C DennettHyvin sanoi Daniel Dennett. Itseäni on ällistyttänyt joskus kun kerroin kuinka oma Pyhän Hengen kosketukseni uskon lisäksi toi minulle tiedon Jumalan olemassaolosta ja Raamatun luotettavuudesta Jumalan Sanana.
Kyllä se oli tapahtuma, jonka jälkeen uskominen on helppoa, ei muuta kuin uskoa koska on kokemustieto takana.
Ihmeellisin asia uskostani huolimatta em. kokemus. Sitä iloa ja hyvää oloa, jonka saa rakkauden ja hyvyyden lähteen koskettaessa ei osaa teille tarpeeksi elävästi kuvata vaikka juuri se miltä minusta tuntui ansaitsisi usean sata sanaa millaisen olon koin. Siitä ei voi erehtyä.
Usko vahvistui tiedoksi. Olihan Jeesuksellakin tietoa. Autuaita kuitenkin he, jotka uskovat vaikka eivät tiedä/ole nähneet. Sellainen minäkin olin. Jos minusta olisi kiinni niin jokainen meistä saisi kokea Pyhän Hengen kosketuksen. Olen yksin läheisteni ympäröimänä. Kertomalla heille kokemukseni he kuuntelevat ja jokainen voi arvata moniko uskoo ja kuinka isolla prosentilla? Tuskin kukaan satasella uskoo vaikka satasella prosentilla se on totta mitä tulin kokeneeksi.
Olen verrokkeja, saman kokeneita kuin itse etsinyt ja muutaman löytänyt, jutellut heidän kanssaan ja hämmästyttävän samat sanat kuvasivat kokemusta.
Sanon vain jokaiselle: etsivä löytää ja koputtavalle avataan. Sitten oma lisäykseni: aikaa voi menä mutta on ehdotomasti sen arvoista. - Kalle Ankka
Kuninkaanpalvelukses kirjoitti:
Hyvin sanoi Daniel Dennett. Itseäni on ällistyttänyt joskus kun kerroin kuinka oma Pyhän Hengen kosketukseni uskon lisäksi toi minulle tiedon Jumalan olemassaolosta ja Raamatun luotettavuudesta Jumalan Sanana.
Kyllä se oli tapahtuma, jonka jälkeen uskominen on helppoa, ei muuta kuin uskoa koska on kokemustieto takana.
Ihmeellisin asia uskostani huolimatta em. kokemus. Sitä iloa ja hyvää oloa, jonka saa rakkauden ja hyvyyden lähteen koskettaessa ei osaa teille tarpeeksi elävästi kuvata vaikka juuri se miltä minusta tuntui ansaitsisi usean sata sanaa millaisen olon koin. Siitä ei voi erehtyä.
Usko vahvistui tiedoksi. Olihan Jeesuksellakin tietoa. Autuaita kuitenkin he, jotka uskovat vaikka eivät tiedä/ole nähneet. Sellainen minäkin olin. Jos minusta olisi kiinni niin jokainen meistä saisi kokea Pyhän Hengen kosketuksen. Olen yksin läheisteni ympäröimänä. Kertomalla heille kokemukseni he kuuntelevat ja jokainen voi arvata moniko uskoo ja kuinka isolla prosentilla? Tuskin kukaan satasella uskoo vaikka satasella prosentilla se on totta mitä tulin kokeneeksi.
Olen verrokkeja, saman kokeneita kuin itse etsinyt ja muutaman löytänyt, jutellut heidän kanssaan ja hämmästyttävän samat sanat kuvasivat kokemusta.
Sanon vain jokaiselle: etsivä löytää ja koputtavalle avataan. Sitten oma lisäykseni: aikaa voi menä mutta on ehdotomasti sen arvoista.Raamatussa kehoitetaan etsimään tietoa ja Raamattu on tietokirja. Tietenkin uskoon sisältyy tietoa ja tietoon uskoa tiedon paikkansapitävyydestä, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.
On fantassimoa, fantastista, jos voi saada kokemuksen Vapahtajan tai Pyhän Hengen läsnäolosta. Se voi olla sitä lahjaa, jolla Jumala johdattelee meitä uskon tielle. Mutta on syytä muistaa, että kokemukset eivät pelasta. On tärkeää, että usko sitoutuu Jumalan sanan perustalle niin että vaikka ei tuntuisi yhtään miltään, uskoisimme sen tähden, mitä Jumala meille lupaa. Ne, jotka uskovat vain hengellisten kokemusten tähden ja etsivät niitä, saattavat joutua niistä riippuvaiseksi. Lopulta he ovat kuin akanat joita tuuli ajaa.
Ne jotka uskovat vaikka eivät ole kokeneet Pyhää Henkeä ovat todella vakaalla pohjalla. Ihailtavia ihmisiä! Sait nähdä huteran uskomisesi tuloksena verhon taakse ja yllättyä että Raamattu on totta.
Ajattelen kyllä, että jokainen, joka uskoo, on kokenut Pyhän Hengen. Ehkei niin elämyksellisesti, mutta Pyhä Henki sen uskon synnyttää Jumalan sanan kautta.
Siunausta kaikille! - hyväntahtoinenmies
Kuninkaanpalvelukses kirjoitti:
Hyvin sanoi Daniel Dennett. Itseäni on ällistyttänyt joskus kun kerroin kuinka oma Pyhän Hengen kosketukseni uskon lisäksi toi minulle tiedon Jumalan olemassaolosta ja Raamatun luotettavuudesta Jumalan Sanana.
Sanon vain jokaiselle: etsivä löytää ja koputtavalle avataan. Sitten oma lisäykseni: aikaa voi menä mutta on ehdotomasti sen arvoista.Pyhän Hengen työn koen voimakkaasti sillon kun olen heikko. Silloin kun omat voimani ovat loppuneet. Kun heikko rukoukseni kuullaan ja saan lohdun ja avun, silloin tunnen Pyhän Hengen lohdutuksen hyvin selvästi.
Pyhä Henki näyttää minulle synnin elämässäni. Kun teen syntiä arjessa Jumalaa, sekä lähimmäistäni kohtaan Hän vie minut Kristuksen luokse, jossa minulla on syntieni ehdoton anteeksi anto. Kun saan syntini anteeksi, kun Jeesuksen veri puhdistaa omantuntoni, niin siinä hetkessä koen, kuinka armo vuodatetaan ihan konkreettisesti sisimpääni Pyhän Hengen kautta.
Jotenkin näin, aika vaikea selittää. Kuitenkin niin, että Pyhä Henki johtaa meidän huomion Vapahtajaamme Jeesukseen Kristukseen. On läsnä arjessa meidän kanssamme näyttäen meille vähitelle kaiken totuuden, joka on kätkettynä Kristuksessa Jeesuksessa! Usko vahvistui tiedoksi uskon katoamatta, tieto ja usko voimistuivat minullakin. Jaksan ja haluan elää ainoastaan hyvien asioiden, ihmisten ja Jumalan antamien tarvitsemieni asioiden mm. avun ja helpotuksen takia.
Siunausta ja Pyhän Hengen täyteyttä Jeesuksessa Kristuksessa sinunkin elämääsi. Kalle Ankka kirjoitti:
Raamatussa kehoitetaan etsimään tietoa ja Raamattu on tietokirja. Tietenkin uskoon sisältyy tietoa ja tietoon uskoa tiedon paikkansapitävyydestä, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.
On fantassimoa, fantastista, jos voi saada kokemuksen Vapahtajan tai Pyhän Hengen läsnäolosta. Se voi olla sitä lahjaa, jolla Jumala johdattelee meitä uskon tielle. Mutta on syytä muistaa, että kokemukset eivät pelasta. On tärkeää, että usko sitoutuu Jumalan sanan perustalle niin että vaikka ei tuntuisi yhtään miltään, uskoisimme sen tähden, mitä Jumala meille lupaa. Ne, jotka uskovat vain hengellisten kokemusten tähden ja etsivät niitä, saattavat joutua niistä riippuvaiseksi. Lopulta he ovat kuin akanat joita tuuli ajaa.
Ne jotka uskovat vaikka eivät ole kokeneet Pyhää Henkeä ovat todella vakaalla pohjalla. Ihailtavia ihmisiä! Sait nähdä huteran uskomisesi tuloksena verhon taakse ja yllättyä että Raamattu on totta.
Ajattelen kyllä, että jokainen, joka uskoo, on kokenut Pyhän Hengen. Ehkei niin elämyksellisesti, mutta Pyhä Henki sen uskon synnyttää Jumalan sanan kautta.
Siunausta kaikille!" mutta Pyhä Henki sen uskon synnyttää Jumalan sanan kautta."
Ihminen on kyllä erittäin kykenevä uskomaan itselleen sopivat illuusiot tosiksi.
Erityisen hauskaa on, että uskonnolliset uskomukset eivät välttämättä heikkene vaikka ne olisivat ristiriidassa todellisuudesta saatavien tietojen kanssa. Kognitiivinen dissonanssi hyrrää, ja sama ihminen voi uskoa uskonnon kontekstissa asioihin, jotka eivät toimi reaalitiedon kontekstissa.
Usein uskomuksiaan totena pitävä ihminen joutuu kuitenkin suojelemaan uskomuksiaan kieltämällä esimerkiksi todellisuuden kanssa täysin sopusoinnussa olevan tieteellisen teorian pätevyyden. Sellaista ei kenellekään toivoisi tapahtuvan, mutta esimerkkejä vain pursuaa.
Olkoot kvanttitontut alkavalla viikolla suotuisia itse kullekin! :-)- minulle !
trskele kirjoitti:
Psykologia on erittäin jännä juttu kun kolme neljästä "Jumalan todisteesta" on selitettävissä psykologian avulla ja se viimeinen "todiste" kaatuu siihen uuteen teoriaan.
Olisi mukavaa joskus todistella vääräksi jotain joka on todistettu ensin oikeaksi.Mitenhän sinä todistat psykologialla, ojanpohjalla makaavan pultsarin uskoontulon ?
Ihminen joka on kaiken menettänyt, ihmisarvon, perheen, kodin , työn.
Kerropa se ?
Ja, kun Jumala nostaa hänet sieltä, hän voi saada kaikki nuo takaisin ja hänestä tulee yhteiskuntakelpoinen työntekijä.
Miten psykologiasi toimii tässä tapauksessa ? - totuus tekee vapaaks
A10097 kirjoitti:
" mutta Pyhä Henki sen uskon synnyttää Jumalan sanan kautta."
Ihminen on kyllä erittäin kykenevä uskomaan itselleen sopivat illuusiot tosiksi.
Erityisen hauskaa on, että uskonnolliset uskomukset eivät välttämättä heikkene vaikka ne olisivat ristiriidassa todellisuudesta saatavien tietojen kanssa. Kognitiivinen dissonanssi hyrrää, ja sama ihminen voi uskoa uskonnon kontekstissa asioihin, jotka eivät toimi reaalitiedon kontekstissa.
Usein uskomuksiaan totena pitävä ihminen joutuu kuitenkin suojelemaan uskomuksiaan kieltämällä esimerkiksi todellisuuden kanssa täysin sopusoinnussa olevan tieteellisen teorian pätevyyden. Sellaista ei kenellekään toivoisi tapahtuvan, mutta esimerkkejä vain pursuaa.
Olkoot kvanttitontut alkavalla viikolla suotuisia itse kullekin! :-)" Ihminen on kyllä erittäin kykenevä uskomaan itselleen sopivat illuusiot tosiksi. "
Entäpä jos niitä illuusioita ei ole ?
On vain tieto, mitä se ristintien kulkeminen tulee maksamaan !
" Usein uskomuksiaan totena pitävä ihminen joutuu kuitenkin suojelemaan uskomuksiaan kieltämällä esimerkiksi todellisuuden kanssa täysin sopusoinnussa olevan tieteellisen teorian pätevyyden."
esimerkiksi minkä ?
Hupaisaa on se, että sinä puhut asioista joista sulla itselläsi
ei ole MITÄÄN TIETOA ! minulle ! kirjoitti:
Mitenhän sinä todistat psykologialla, ojanpohjalla makaavan pultsarin uskoontulon ?
Kerropa se ?
Ja, kun Jumala nostaa hänet sieltä, hän voi saada kaikki nuo takaisin ja hänestä tulee yhteiskuntakelpoinen työntekijä.
Miten psykologiasi toimii tässä tapauksessa ?En malta olla puikkaamatta väliin, vaikka trskeleeltä kysyitkin.
Syvä uskonnollinen kokemus tuottaa mielihyvää siinä missä päihteetkin. Lisäksi uskonnon kautta tuleva aineiden käytön vastainen sysäys (uskonnollisissa piireissä tyypillisesti tuetaan päihteetöntä mallia) toimii usein tarpeellisena henkisenä tukipilarina. Ja viimeisen, muttei ehkä vähimpanä tekijänä: Ihminen, joka ei jaksaisi omin avuin irtautua päihteistä, saattaa saada tarvitsemansa tuen henkiolennoilta.
Muuten: Olen dipsomaani.totuus tekee vapaaks kirjoitti:
" Ihminen on kyllä erittäin kykenevä uskomaan itselleen sopivat illuusiot tosiksi. "
Entäpä jos niitä illuusioita ei ole ?
On vain tieto, mitä se ristintien kulkeminen tulee maksamaan !
" Usein uskomuksiaan totena pitävä ihminen joutuu kuitenkin suojelemaan uskomuksiaan kieltämällä esimerkiksi todellisuuden kanssa täysin sopusoinnussa olevan tieteellisen teorian pätevyyden."
esimerkiksi minkä ?
Hupaisaa on se, että sinä puhut asioista joista sulla itselläsi
ei ole MITÄÄN TIETOA !"Entäpä jos niitä illuusioita ei ole ?"
Silloin ei puhuta samasta asiasta.
"On vain tieto, mitä se ristintien kulkeminen tulee maksamaan !"
Kunnes toisin todistetaan, tuollaiset ajatukset edustavat illuusiota ja teorioita, joita ei voida testata.
>> " Usein uskomuksiaan totena pitävä ihminen joutuu kuitenkin suojelemaan uskomuksiaan kieltämällä esimerkiksi todellisuuden kanssa täysin sopusoinnussa olevan tieteellisen teorian pätevyyden." >>
"esimerkiksi minkä ?"
Evoluutioteoria on hyvä esimerkki. Paleontologian, patologian, genetiikan, lääketieteen ja biologian tutkimuksen kautta saadut tiedot ovat sopusoinnussa sen kanssa.
"Hupaisaa on se, että sinä puhut asioista joista sulla itselläsi ei ole MITÄÄN TIETOA ! "
Kuten mistä sellaisesta asiasta?- ed.
A10097 kirjoitti:
En malta olla puikkaamatta väliin, vaikka trskeleeltä kysyitkin.
Syvä uskonnollinen kokemus tuottaa mielihyvää siinä missä päihteetkin. Lisäksi uskonnon kautta tuleva aineiden käytön vastainen sysäys (uskonnollisissa piireissä tyypillisesti tuetaan päihteetöntä mallia) toimii usein tarpeellisena henkisenä tukipilarina. Ja viimeisen, muttei ehkä vähimpanä tekijänä: Ihminen, joka ei jaksaisi omin avuin irtautua päihteistä, saattaa saada tarvitsemansa tuen henkiolennoilta.
Muuten: Olen dipsomaani.Kysymys kuului: miten psykologia nostaa pulsun sieltä kuopasta ?
- edellinen
A10097 kirjoitti:
"Entäpä jos niitä illuusioita ei ole ?"
Silloin ei puhuta samasta asiasta.
"On vain tieto, mitä se ristintien kulkeminen tulee maksamaan !"
Kunnes toisin todistetaan, tuollaiset ajatukset edustavat illuusiota ja teorioita, joita ei voida testata.
>> " Usein uskomuksiaan totena pitävä ihminen joutuu kuitenkin suojelemaan uskomuksiaan kieltämällä esimerkiksi todellisuuden kanssa täysin sopusoinnussa olevan tieteellisen teorian pätevyyden." >>
"esimerkiksi minkä ?"
Evoluutioteoria on hyvä esimerkki. Paleontologian, patologian, genetiikan, lääketieteen ja biologian tutkimuksen kautta saadut tiedot ovat sopusoinnussa sen kanssa.
"Hupaisaa on se, että sinä puhut asioista joista sulla itselläsi ei ole MITÄÄN TIETOA ! "
Kuten mistä sellaisesta asiasta?" mutta Pyhä Henki sen uskon synnyttää Jumalan sanan kautta."
Ihminen on kyllä erittäin kykenevä uskomaan itselleen sopivat illuusiot tosiksi."
Sinun illuusiosi oli tuo.
" Kuten mistä sellaisesta asiasta? "
Pyhän Hengen toiminnasta, uskoon tulosta, uskossa olosta, tekstisi mukaan et tiedä niistä mitään, yrität vain järkeillä tai perustaa kuulopuheisiin.
Nuo kertomasi tieteenhaarat eivät ole ristiriidassa Jumalan säätämyksen kanssa lukuunottamatta evoluutio teoriaa. - Synnit anteeksi
minulle ! kirjoitti:
Mitenhän sinä todistat psykologialla, ojanpohjalla makaavan pultsarin uskoontulon ?
Kerropa se ?
Miten psykologiasi toimii tässä tapauksessa ?Jumala hänet ojasta nostaa, mutta kuka hänet sinne ojaan on vienyt ? Psykologia ei ole uskonnon korvaava, siitä on paljon apua. Enemmän uskonto on ihmisiä mielisairaalaan vienyt kuin sieltä pelastanut. Uskoontulo on psykologian keinoin mahdollista selittää. Jos joku saa avun uskonnosta niin uskokoon, mutta jos saa avun psykologiasta niin menköön lääkäriin.
edellinen kirjoitti:
Ihminen on kyllä erittäin kykenevä uskomaan itselleen sopivat illuusiot tosiksi."
Pyhän Hengen toiminnasta, uskoon tulosta, uskossa olosta, tekstisi mukaan et tiedä niistä mitään, yrität vain järkeillä tai perustaa kuulopuheisiin.
Nuo kertomasi tieteenhaarat eivät ole ristiriidassa Jumalan säätämyksen kanssa lukuunottamatta evoluutio teoriaa."Nuo kertomasi tieteenhaarat eivät ole ristiriidassa Jumalan säätämyksen kanssa lukuunottamatta evoluutio teoriaa. "
Ovathan ne. Mm. paleontologia, geologia, biologia, genetiikka ja ydinfysiikkakin tuottavat väistämättä tietoa joka on ristiriidassa "Jumalan säätämyksen" kanssa sillä nämäkin tieteenalat liittyvät osaltaan evoluution tutkimukseen.
Tässä törmätään jälleen siihen erikoiseen (ja hyvin yleiseen) tapaan tulkita tieteen tuloksia, että vain ne tutkimustulokset, tieteenalasta riippumatta hyväksytään jotka koetaan "vaarattomiksi" tai jopa Jumalan siunauksiksi, mutta ne joiden katsotaan olevan ristiriidassa Raamatun kanssa tyrmätään suoralta kädeltä.
Ja tämä siitä tosiasiasta huolimatta, että tutkimusmetodit ja tulokset voivat olla aivan samat, toisessa tapauksessa tutkimuksen kohde vain on väärä.
Eli 1 1 voi olla 2 mutta tilanteesta riippuen se voi olla myöskin 3.
Esimerkiksi lääketiede ja evoluutiotutkimus hyödyntävät molemmat bio- ja geenitekniikan uusia tutkimusaloja. Kuinka vain toinen tieteenala voi tuottaa "kelvollista" tietoa, ja toinen bvain ja ainoastaan väärää vaikka käytetään samoja menetelmiä? Tai kuinka lääketiede voi hyödyntää evoluutiotutkimuksen tuloksia esimerkiksi perinnöllisten sairauksien tutkimuksessa jos evoluutiotutkimus on niin hakoteillä kuin uskovat väittävät?
On karkea virhe asettaa evoluutiotutkimus jollakin lailla omaksi, erilliseksi ja itsenäiseksi tutkimusalaksi joka olisi riippumaton muista tieteenaloista. Eihän se sitä ole, hyödyntäähän evoluutiotutkimus valtaosaa eri tieteenaloista mutta kuten sanottu: myös evoluutiotutkimus hyödyttää eri tieteenaloja.
Ihminen joka väittää evoluutiotutkimuksen olevan väärässä kaikessa siinä mitä se väittää kumoaa hyvin pitkälle myös muut biologian, geologian, fysiikan, kemian, geenitekniikan jne. saavutukset.- trskele
ed. kirjoitti:
Kysymys kuului: miten psykologia nostaa pulsun sieltä kuopasta ?
Vastaan nyt "ed.":lle ja "minulle !":lle samaan aikaan. Aloitetaan alusta. Kuten annoin jo viittausta: en ole todistamassa mitään. Ihan vain sen takia en todistele mitään koska alkuperäisiä väitteitäkään ei ole kunnolla todistettu. Annan vain toisen selityksen, joka on tai ei ole totuus, näille asioille.
Ja sitten loppuun. "A10097" vastasi jo jokseenkin kysymyksiinne ja minä olen keskustelussa: "Todisteita Jumalasta ( osa 4 )" vastannut jokseenkin noihin kysymyksiin. Vastaukseni meni näin: "Kun ihminen on tarpeeksi kurja hän saattaa uskoa mihin vain." Tämä vastaus oli niiden sanojen kanssa rinnatusten joissa viittasin siihen että ihmiset jotka eivät ole kuulleet kristinuskosta tai eivät ole piitanneet kristinuskosta ovat joko kuulleet jotain hyvää siitä, joka auttaisi heitä elämässä, tai tajunneet jotain hyvää kristinuskosta, joka auttaisi heitä elämässä.
Kun ihminen saa "jumalallisen kokemuksen" hänen keho reagoi. Se on henkinen että fyysinen tilanne henkilölle. ed. kirjoitti:
Kysymys kuului: miten psykologia nostaa pulsun sieltä kuopasta ?
Sattuipas hassusti. Kuvittelin kysymyksen 'Miten psykologia toimii?' tarkottaneen 'Miten psykologian kautta on selitettävissä, että ..?'.
edellinen kirjoitti:
Nuo kertomasi tieteenhaarat eivät ole ristiriidassa Jumalan säätämyksen kanssa lukuunottamatta evoluutio teoriaa."Pyhän Hengen toiminnasta, uskoon tulosta, uskossa olosta, tekstisi mukaan et tiedä niistä mitään, yrität vain järkeillä tai perustaa kuulopuheisiin."
Voisiko olla, että kuvittelet asioita minun ajatuksistani vastoin parempaa tietämystäsi?
"Nuo kertomasi tieteenhaarat eivät ole ristiriidassa Jumalan säätämyksen kanssa lukuunottamatta evoluutio teoriaa."
Onko Jumalan säätämys ristiriidassa evoluutiosta tehtyjen havaintojen kanssa?- pläts
A10097 kirjoitti:
-- Daniel C DennettTuohon selitykseen te aina turvaudutte, että uskonto kiinnostaa yleisistä syistä, milloin yhteiskunnallisista, milloin psykologisista, milloin mistäkin, vaikka läpi paistaa niin kirkkaasti että silmiin koskee, että oma henkilökohtainen syy siihen on:)
- kiinnostunut
trskele kirjoitti:
Vastaan nyt "ed.":lle ja "minulle !":lle samaan aikaan. Aloitetaan alusta. Kuten annoin jo viittausta: en ole todistamassa mitään. Ihan vain sen takia en todistele mitään koska alkuperäisiä väitteitäkään ei ole kunnolla todistettu. Annan vain toisen selityksen, joka on tai ei ole totuus, näille asioille.
Ja sitten loppuun. "A10097" vastasi jo jokseenkin kysymyksiinne ja minä olen keskustelussa: "Todisteita Jumalasta ( osa 4 )" vastannut jokseenkin noihin kysymyksiin. Vastaukseni meni näin: "Kun ihminen on tarpeeksi kurja hän saattaa uskoa mihin vain." Tämä vastaus oli niiden sanojen kanssa rinnatusten joissa viittasin siihen että ihmiset jotka eivät ole kuulleet kristinuskosta tai eivät ole piitanneet kristinuskosta ovat joko kuulleet jotain hyvää siitä, joka auttaisi heitä elämässä, tai tajunneet jotain hyvää kristinuskosta, joka auttaisi heitä elämässä.
Kun ihminen saa "jumalallisen kokemuksen" hänen keho reagoi. Se on henkinen että fyysinen tilanne henkilölle.Äh, no yrittäkää nyt vastata, miten psykologia saa pultsarin sieltä kuopasta, kun minäkin haluaisin kuulla siihen vastauksen. Minulla kun on sellainen käsitys, että psykologialla ei ole siihen keinoja, mutta en ole asiasta varma.
kiinnostunut kirjoitti:
Äh, no yrittäkää nyt vastata, miten psykologia saa pultsarin sieltä kuopasta, kun minäkin haluaisin kuulla siihen vastauksen. Minulla kun on sellainen käsitys, että psykologialla ei ole siihen keinoja, mutta en ole asiasta varma.
Jos ihminen tuntee, että hänestä välitetään ja hänellä on merkitystä, hän voi saada voimia ryhdistäytyä. Lisäksi jumalusko voi toimia huumaavan aieneen korvikkeena.
Nuo asiat kuuluvat ihmisen mielen toimintaan, jota psykologia tutkii. Mutta ihmisen mieli toimisi vaikka sitä ei tutkittaisikaan.
Psykologia nostaa ihmisen kuopasta samalla tavalla kuin tähtitiede panee galaksit etääntymään toisistaan kiihtyvällä vauhdilla.
- EL. ak i.m
yhteenveto
Miksi kyselet nimeäni? - Kindlein
Tuo on totta Kalle Ankka mitä kirjoitit. Olen täysin samaa mieltä. Amen.
- avioliittoon kelpaam
Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?" Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä."
Mitä te tiedättte hyvästä? Jäätelöäkin on hyvää ja sitten on tosi hyvää jäätelöä, jota vain salaisessa tulevassa paikassa pääsee valitut maistamaan huipputason jäätelöbaareissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174926
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2142649Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella341715Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731697- 281634
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon301528Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1501143
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81134Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962