If:n jatkuva matkavakuutus - mitä se kattaa

Syyslomaa odotellen

Meillä on ollut pitkään IF:n matkavakuutus, joka on koko ajan voimassa. Viime viikolla oli Hesarissa juttu että se ei korvannutkaan sairastuneelle peruuntuneen matkan kustannuksista kuin 25 %.

Emme ole viiteen vuoteen enää käyneet valmismatkoilla vaan varanneet majoitukset ja lennot suoraan itse. Syyslomalla olemme perheen kanssa menossa Pariisiin. Lennot ja hotelli on varattu suoraan netistä ja kumpikaan ei sisällä peruutusoikeutta. Hotellilla oli 2 hintaa ilman peruutusoikeutta huone maksoi loman ajalta 700 € ja peruutusoikeudella 1000 €. Valitsin halvemman hinnan.

Jos lapselta esim tulehtuu umpisuoli juuri ennen reissua ja matka joudutaan peruumaan. Korvaako vakuutus yhtään mitään ?

1

1422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • XXvakuuttajaXX

Tämänkin toki voisit lukea vakuutusehdoista tai nettisivuilta. Mutta tässä sinulle nyt tekstiä:

"Matkustajaturvasta korvataan myös matkan peruuntumis- ja keskeytyskuluja sekä matkalta myöhästymisen aiheuttamia kuluja. Matkan peruuntumisturva on voimassa ainoastaan, jos Matkustajaturva on tehty vähintään kolme vuorokautta ennen matkan alkamista ja matkan peruuntumisen syy on ilmennyt vakuutuksen tekemisen sekä matkan varaamisen jälkeen.

Matkan keskeytymiskorvaukseen on oikeus esimerkiksi matkasairauden aiheuttaman sairaalahoidon vuoksi.

Matkan peruuntumisen ja keskeytymisen sekä matkalta myöhästymisen tulee aiheutua pakottavista, vakuutusehdoissa luetelluista syistä."

Lisäksi vakuutusehdoissa:
      "Matkan peruuntumisesta korvataan etukäteen maksetut
      kulut, joista vakuutettu on matkanjärjestäjän ehtojen
      mukaan vastuussa seuraavasti:
      – Valmismatkalain mukaisen pakettimatkan peruuntumisessa
      korvataan yleisten valmismatkaehtojen mukaisesti
      toimistokulut.
      – Yleisissä valmismatkaehdoissa tarkoitetun ERITYISEHTOJEN MUKAISEN MATKAN peruuntumisessa korvataan kohtuulliset
      kulut enintään 25 %:iin matkan hinnasta."

HUOM:
      "Mikäli kysymyksessä ei ole valmismatkalain mukainen
      matka, korvataan ennen matkan alkamista maksetuista
      matkaan liittyvistä kustannuksista se osuus, jota matkanjärjestäjä
      ei matkaehtojen tai muu palveluntuottaja omien
      ehtojensa mukaan ole velvollinen hyvittämään vakuutetulle."

En ole lukenut Hesaria mutta voisin kuvitella jutun menneen näin:
      Henkilön matka maksanut yhteensä esim. 1000e, hän on maksanut siitä 500e etukäteen. Valmismatkalain mukaan järjestäjä on velvollinen maksamaan hänelle takaisin: 375e niin if on maksanut siitä loppuosan eli 25%

Tai sitten hänellä tosiaan on ollut jokin erityismatka jota ei koske valmismatkalain takaisinmaksuvelvollisuus.

Tähänkin on Ifiltä tullut jonkinlainen selvennös, mutta en muista tuota ulkoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      149
      2013
    2. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      305
      1717
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      93
      1557
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1210
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      77
      1185
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1150
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      24
      1052
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      48
      1007
    9. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      956
    10. Minkä näköinen

On kaipaamasi henkilö🤔
      Ikävä
      45
      937
    Aihe