Joku oli eräällä toisella uskontopalstalla sitä
mieltä. Mitä mieltä täällä ollaan? Perusteluja?
En itse osaa ottaa kantaa.
Onko vanhoillislestadiolaisuus harhaoppia?
15
1116
Vastaukset
- Valte
Verrattuna mihin?
- lestadiolaisnuori
...ota selvää. katso www.srk-oulu.net tai
www.suviseurat htm.net. lue Päivämies-lehteä ja
käy rauhanyhdistyksillä. voit tutustua ja käydä
vaikka kylässä. Mielipide kannattaa itse
muodostaa, meistä on kaikenlaista huhupuhettakin
liikkeellä. Emme ole mitään väkisinkäännyttäjiä,
emme harrasta liikkeemme "kauppaamista", vaan
uskomme että jos joku on asiasta kiinnostunut,
ottaa meistä sitten selvää tai etsii ns.
synninhädässä apua. Ja toivomme olevamme
arkielämässä hyvänä esimerkkinä liikkeestämme,
kun ehkä erotumme massasta mielipiteinemme tai
tekoinemme/ tekemättä jättäsinimme. Emme
kuitenkaan koe olevamme mitään "yli-ihmisiä"
millään tavalla, teemme myös itse virheitä ja
emmekä aina elä niin kuin meille olisi hyväksi.
Mutta et varmaan menetä mitään, vaikka
tutustuisit meihin paremmin, jos vain
kiinnostaa. - Pakana(M)
Jeesus rakasti viiniä, jopa itse teki sitä. Jeesus
ei kieltänyt televionkatselua eikä kondomia.- lestadiolaisnuori
Vaikea kieltää, kun niitä ei tainnut vielä
Jeesuksen aikaan olla...Eikä tässä ole mistään
kielloista kyse, ei tarvitse takertua mihinkään
sivuseikkoihin; kaikella on hyvä, Jumalan
siunaaman, ainutlaatuisen ihmiselämän
suojelemisen tarkoitus. Ja Jeesus ei tainnut
ottaa viiniä humaltuakseen. - Makki
lestadiolaisnuori kirjoitti:
Vaikea kieltää, kun niitä ei tainnut vielä
Jeesuksen aikaan olla...Eikä tässä ole mistään
kielloista kyse, ei tarvitse takertua mihinkään
sivuseikkoihin; kaikella on hyvä, Jumalan
siunaaman, ainutlaatuisen ihmiselämän
suojelemisen tarkoitus. Ja Jeesus ei tainnut
ottaa viiniä humaltuakseen.Viiniä oli jo ennen Jeesuksen aikoja,lukekaa
vähän historiaa niin tiedätte. - Lestadiolainen itsekin
Makki kirjoitti:
Viiniä oli jo ennen Jeesuksen aikoja,lukekaa
vähän historiaa niin tiedätte.Vanhoillislestadiolaisten suhtautuminen esim.
alkoholiin ei suinkaan pohjaudu mihinkään
jumalalliseen mahtikäskyyn tai Raamatun
selväsanaiseen kieltoon. Pikemminkin se on
eräänlaista "heikomman etiikkaa", eli
absolutismilla suojaudutaan alkoholin
haittavaikutuksia vastaan.
Raamatussahan on suhtautumisessa alkoholiin
nähtävissä tietynlainen ristiriita: toisaalta
esim. viinin juonti ja viinikulttuuri on kaiken
aikaa olemassa tekstien taustalla. Viinistä
puhutaan paljon, jopa ylistävään sävyyn.
Toisaalta taas varoitetaan
alkoholin "väärinkäytöstä", kielletään juopumasta
viinistä josta paha meno tulee ja todetaan
etteivät juomarit ole Jumalalle mieleen.
Mielestäni Raamatun sanoma alkoholista on
jonkinlaista kohtuullisuuden ihannointia.
Kun sitten harpataan Raamatun ajoista pari
vuosituhatta eteenpäin ja tullaan lestadiolaisen
herätysliikkeen syntysijoille Ruotsin Lappiin,
niin alkoholinkäyttö oli kaikkea muuta kuin
kohtuullista. Lars Levi Laestadius eli todellisen
alkoholiongelman keskellä: Paloviinan myynti oli
rappeuttanut saamelaiskulttuurin. Siksi
lestadiolaiseen herätysliikkeeseen liittyi
arkirealistisista syistä alusta pitäen myös
raittiusihanne.
Kun Lestadiuksen ajoista harpataan tähän päivään,
voi kysyä että onko alkoholin kulttuuria ja
elämää rappeuttava vaikutus lakannut? Onko
ongelma hävinnyt, vaikka puliukot kuskataankin
aika-ajoin poliisin putkiin näkösuojaan ja vaikka
esim. alkoholin vaikuttama perheväkivalta onkin
yksityisasia. Kaltaisieni nuorten miesten
kuolinsyissä kännipäissä tehty itsemurha on
yleisempi kuin liikenneonnettomuus.
Vaikea tietysti mitata, kuinka paljon hyvää ja
kaunista alkoholi kulttuuriimme tuo, mutta pidän
aika ihmeellisenä sitä, kuinka parjatussa
asemassa yhteiskunnassa me absolutistit olemme.
Eihän nykyään ole mitään juhlia ilman
viinatarjoilua ja sen myötä juhlien sisältö on
aina samanlainen. Kaavan tiedättekin.
No, yritän vain sanoa, että lestadiolaisten
kielteinen suhtautuminen alkoholiin on
eräänlainen seurakunnan "taistelusopimus". Aine
sinällään ei ole syntiä eikä saastaista, mutta
voimassa on eräänlainen sopimus, jossa niiden
heikoimpien suojelemiseksi vahvemmatkin
pidättäytyvät alkoholin käytöstä. Lestadiolaisten
lisäksi tiedän useita muitakin kristittyjä, jotka
toimivat tällä tavalla.
Menettääkö siinä sitten niin paljon? - kenny
Miksi alkoholia juodaan? Yksikertaista, siitä
tulee känniiin! se on niin hassua! Ja hyvä sahti
auttaa vielä tehokkaasti ummetukseen. Ja reipas
pontikkapaukku puhdistaa mukavasti karheaa
kurkkua. Muutaman paukun jälkeen unohtaa koko
kurkkukivun... - Pakana(M)
lestadiolaisnuori kirjoitti:
Vaikea kieltää, kun niitä ei tainnut vielä
Jeesuksen aikaan olla...Eikä tässä ole mistään
kielloista kyse, ei tarvitse takertua mihinkään
sivuseikkoihin; kaikella on hyvä, Jumalan
siunaaman, ainutlaatuisen ihmiselämän
suojelemisen tarkoitus. Ja Jeesus ei tainnut
ottaa viiniä humaltuakseen.Ethän näe malkaa omassa silmässäsi!
- Pakana(M)
Lestadiolainen itsekin kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisten suhtautuminen esim.
alkoholiin ei suinkaan pohjaudu mihinkään
jumalalliseen mahtikäskyyn tai Raamatun
selväsanaiseen kieltoon. Pikemminkin se on
eräänlaista "heikomman etiikkaa", eli
absolutismilla suojaudutaan alkoholin
haittavaikutuksia vastaan.
Raamatussahan on suhtautumisessa alkoholiin
nähtävissä tietynlainen ristiriita: toisaalta
esim. viinin juonti ja viinikulttuuri on kaiken
aikaa olemassa tekstien taustalla. Viinistä
puhutaan paljon, jopa ylistävään sävyyn.
Toisaalta taas varoitetaan
alkoholin "väärinkäytöstä", kielletään juopumasta
viinistä josta paha meno tulee ja todetaan
etteivät juomarit ole Jumalalle mieleen.
Mielestäni Raamatun sanoma alkoholista on
jonkinlaista kohtuullisuuden ihannointia.
Kun sitten harpataan Raamatun ajoista pari
vuosituhatta eteenpäin ja tullaan lestadiolaisen
herätysliikkeen syntysijoille Ruotsin Lappiin,
niin alkoholinkäyttö oli kaikkea muuta kuin
kohtuullista. Lars Levi Laestadius eli todellisen
alkoholiongelman keskellä: Paloviinan myynti oli
rappeuttanut saamelaiskulttuurin. Siksi
lestadiolaiseen herätysliikkeeseen liittyi
arkirealistisista syistä alusta pitäen myös
raittiusihanne.
Kun Lestadiuksen ajoista harpataan tähän päivään,
voi kysyä että onko alkoholin kulttuuria ja
elämää rappeuttava vaikutus lakannut? Onko
ongelma hävinnyt, vaikka puliukot kuskataankin
aika-ajoin poliisin putkiin näkösuojaan ja vaikka
esim. alkoholin vaikuttama perheväkivalta onkin
yksityisasia. Kaltaisieni nuorten miesten
kuolinsyissä kännipäissä tehty itsemurha on
yleisempi kuin liikenneonnettomuus.
Vaikea tietysti mitata, kuinka paljon hyvää ja
kaunista alkoholi kulttuuriimme tuo, mutta pidän
aika ihmeellisenä sitä, kuinka parjatussa
asemassa yhteiskunnassa me absolutistit olemme.
Eihän nykyään ole mitään juhlia ilman
viinatarjoilua ja sen myötä juhlien sisältö on
aina samanlainen. Kaavan tiedättekin.
No, yritän vain sanoa, että lestadiolaisten
kielteinen suhtautuminen alkoholiin on
eräänlainen seurakunnan "taistelusopimus". Aine
sinällään ei ole syntiä eikä saastaista, mutta
voimassa on eräänlainen sopimus, jossa niiden
heikoimpien suojelemiseksi vahvemmatkin
pidättäytyvät alkoholin käytöstä. Lestadiolaisten
lisäksi tiedän useita muitakin kristittyjä, jotka
toimivat tällä tavalla.
Menettääkö siinä sitten niin paljon?Alkoholi on mitä mainioin seurajuoma.
- ted
kenny kirjoitti:
Miksi alkoholia juodaan? Yksikertaista, siitä
tulee känniiin! se on niin hassua! Ja hyvä sahti
auttaa vielä tehokkaasti ummetukseen. Ja reipas
pontikkapaukku puhdistaa mukavasti karheaa
kurkkua. Muutaman paukun jälkeen unohtaa koko
kurkkukivun......hauskaa on sitten niissä kännissä tehdyissä
mokissa, jollaisia ei taatusti olis tullu selvänä
tehtyä? - ?
Vanhoillislestadiolaisuus muodostuu telkkarin,
alkoholin ja kondomin kielloista vai? - vanh.lesta
Lestadiolainen itsekin kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisten suhtautuminen esim.
alkoholiin ei suinkaan pohjaudu mihinkään
jumalalliseen mahtikäskyyn tai Raamatun
selväsanaiseen kieltoon. Pikemminkin se on
eräänlaista "heikomman etiikkaa", eli
absolutismilla suojaudutaan alkoholin
haittavaikutuksia vastaan.
Raamatussahan on suhtautumisessa alkoholiin
nähtävissä tietynlainen ristiriita: toisaalta
esim. viinin juonti ja viinikulttuuri on kaiken
aikaa olemassa tekstien taustalla. Viinistä
puhutaan paljon, jopa ylistävään sävyyn.
Toisaalta taas varoitetaan
alkoholin "väärinkäytöstä", kielletään juopumasta
viinistä josta paha meno tulee ja todetaan
etteivät juomarit ole Jumalalle mieleen.
Mielestäni Raamatun sanoma alkoholista on
jonkinlaista kohtuullisuuden ihannointia.
Kun sitten harpataan Raamatun ajoista pari
vuosituhatta eteenpäin ja tullaan lestadiolaisen
herätysliikkeen syntysijoille Ruotsin Lappiin,
niin alkoholinkäyttö oli kaikkea muuta kuin
kohtuullista. Lars Levi Laestadius eli todellisen
alkoholiongelman keskellä: Paloviinan myynti oli
rappeuttanut saamelaiskulttuurin. Siksi
lestadiolaiseen herätysliikkeeseen liittyi
arkirealistisista syistä alusta pitäen myös
raittiusihanne.
Kun Lestadiuksen ajoista harpataan tähän päivään,
voi kysyä että onko alkoholin kulttuuria ja
elämää rappeuttava vaikutus lakannut? Onko
ongelma hävinnyt, vaikka puliukot kuskataankin
aika-ajoin poliisin putkiin näkösuojaan ja vaikka
esim. alkoholin vaikuttama perheväkivalta onkin
yksityisasia. Kaltaisieni nuorten miesten
kuolinsyissä kännipäissä tehty itsemurha on
yleisempi kuin liikenneonnettomuus.
Vaikea tietysti mitata, kuinka paljon hyvää ja
kaunista alkoholi kulttuuriimme tuo, mutta pidän
aika ihmeellisenä sitä, kuinka parjatussa
asemassa yhteiskunnassa me absolutistit olemme.
Eihän nykyään ole mitään juhlia ilman
viinatarjoilua ja sen myötä juhlien sisältö on
aina samanlainen. Kaavan tiedättekin.
No, yritän vain sanoa, että lestadiolaisten
kielteinen suhtautuminen alkoholiin on
eräänlainen seurakunnan "taistelusopimus". Aine
sinällään ei ole syntiä eikä saastaista, mutta
voimassa on eräänlainen sopimus, jossa niiden
heikoimpien suojelemiseksi vahvemmatkin
pidättäytyvät alkoholin käytöstä. Lestadiolaisten
lisäksi tiedän useita muitakin kristittyjä, jotka
toimivat tällä tavalla.
Menettääkö siinä sitten niin paljon?Aamenta sannoo.
- Anonyymi
Lestadiolainen itsekin kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisten suhtautuminen esim.
alkoholiin ei suinkaan pohjaudu mihinkään
jumalalliseen mahtikäskyyn tai Raamatun
selväsanaiseen kieltoon. Pikemminkin se on
eräänlaista "heikomman etiikkaa", eli
absolutismilla suojaudutaan alkoholin
haittavaikutuksia vastaan.
Raamatussahan on suhtautumisessa alkoholiin
nähtävissä tietynlainen ristiriita: toisaalta
esim. viinin juonti ja viinikulttuuri on kaiken
aikaa olemassa tekstien taustalla. Viinistä
puhutaan paljon, jopa ylistävään sävyyn.
Toisaalta taas varoitetaan
alkoholin "väärinkäytöstä", kielletään juopumasta
viinistä josta paha meno tulee ja todetaan
etteivät juomarit ole Jumalalle mieleen.
Mielestäni Raamatun sanoma alkoholista on
jonkinlaista kohtuullisuuden ihannointia.
Kun sitten harpataan Raamatun ajoista pari
vuosituhatta eteenpäin ja tullaan lestadiolaisen
herätysliikkeen syntysijoille Ruotsin Lappiin,
niin alkoholinkäyttö oli kaikkea muuta kuin
kohtuullista. Lars Levi Laestadius eli todellisen
alkoholiongelman keskellä: Paloviinan myynti oli
rappeuttanut saamelaiskulttuurin. Siksi
lestadiolaiseen herätysliikkeeseen liittyi
arkirealistisista syistä alusta pitäen myös
raittiusihanne.
Kun Lestadiuksen ajoista harpataan tähän päivään,
voi kysyä että onko alkoholin kulttuuria ja
elämää rappeuttava vaikutus lakannut? Onko
ongelma hävinnyt, vaikka puliukot kuskataankin
aika-ajoin poliisin putkiin näkösuojaan ja vaikka
esim. alkoholin vaikuttama perheväkivalta onkin
yksityisasia. Kaltaisieni nuorten miesten
kuolinsyissä kännipäissä tehty itsemurha on
yleisempi kuin liikenneonnettomuus.
Vaikea tietysti mitata, kuinka paljon hyvää ja
kaunista alkoholi kulttuuriimme tuo, mutta pidän
aika ihmeellisenä sitä, kuinka parjatussa
asemassa yhteiskunnassa me absolutistit olemme.
Eihän nykyään ole mitään juhlia ilman
viinatarjoilua ja sen myötä juhlien sisältö on
aina samanlainen. Kaavan tiedättekin.
No, yritän vain sanoa, että lestadiolaisten
kielteinen suhtautuminen alkoholiin on
eräänlainen seurakunnan "taistelusopimus". Aine
sinällään ei ole syntiä eikä saastaista, mutta
voimassa on eräänlainen sopimus, jossa niiden
heikoimpien suojelemiseksi vahvemmatkin
pidättäytyvät alkoholin käytöstä. Lestadiolaisten
lisäksi tiedän useita muitakin kristittyjä, jotka
toimivat tällä tavalla.
Menettääkö siinä sitten niin paljon?Suomessa on alkoholin liikakäyttäjiä alle 300 000.
Reilusti yli 5 milj. suomalaista ilman alkoholiongelmaa.
Olen ollut monissa juhlissa,
jossa ei tarjota alkoholia.
Joskus on ollut tarjolla kotikaljaa ja sitäkin joi vain aikuiset lasillisen.
Alaikäiselle ei toki kotikaljaa saa antaakaan.
Kirjoituksesi on kyllä jo vanha, mutta taisit vähän yleistää.
Tiedän kyllä joitain vanhoillislestadiolaisia, joilla on ja on ollut alkoholiongelma. Koska olen itse nähnyt.
Monissa muissa kristinuskon seurakunnissa on samankaltainen suhtautuminen alkoholiin kuin v-l piireissä. Kannustetaan raittiuteen. - Anonyymi
kenny kirjoitti:
Miksi alkoholia juodaan? Yksikertaista, siitä
tulee känniiin! se on niin hassua! Ja hyvä sahti
auttaa vielä tehokkaasti ummetukseen. Ja reipas
pontikkapaukku puhdistaa mukavasti karheaa
kurkkua. Muutaman paukun jälkeen unohtaa koko
kurkkukivun...Miten käy alkoholistille lopulta? Miltä hän näyttää? Onko hän kiinni menneisyyden asioissa vai tämän hetken asioissa?
Viina on viisasten juoma, eikä alkoholisti ole viisas.
- trd
...tällainen keskustelu. samanlaisia on käyty jo
varmaan kymmeniä. *huokaisee tylsistyneenä*
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,1053565Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv2302333Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,02120Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k381869Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll91669- 951128
No onneks ei tartte sit olla
Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....5920- 51882
Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu70860Sinkkuihmisten suppea kuva maailmasta.
Siskoni on jo vannoutunut sinkku. Hän ei haaveile mitään suhdejuttuja. Mutta välillä mietin, miten vähän ja suppeasti130822