Uskallanko mennä kouluterveydenhoitajalle?

bloody_wolf

Olen 14 tyttö ja imppaan ja poltan tupakkaa päivittäin. Olen miettiny kun imppaukseni alkaa jo karata käsistä että uskaltaisinko mennä juttelemaan kouluterveyden hoitajalle?? Olen psykiatrisella osastolla enkä haluaisi osaston hoitajien tietävän asiasta. Terkarillahan on vaitiolo velvollisuus, mutta pelkään hänen kertovan osastolle imppauksestani...Niin mitä mieltä olette, uskallanko mennä??

10

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bob marley

      vitu nipa

    • pelkoa päin

      Kannattaa uskaltaa vaikka pelottaakin ja epäröit

      Saatko rangaistuksen, jos osastolla tiedetään?

      • bloody_wolf

        En tiedä..


      • 3+19
        bloody_wolf kirjoitti:

        En tiedä..

        Olen sua vanhempi mutta osastot ovat tulleet tutuiksi. Jos kerrot päihde taustastasi niin et tule enää saamaan kovin helposti esim. bentsoja. Tosin ne annokset yleensä ovat muutenkin niin naurettavan pieniä ettei ne ainakaan mulla tunnu missään (niinkuin olet varmaan itsekkin saanut todeta). Muita haittoja en oikein keksi mitä siitä voisi seurata...


    • Topi Toipilas

      Bentsot nyt ei muutenkaan neljätoistavuotiaalle saa olla ensisijainen hoitomuoto.

      Taas psykiatrisella osastolla rauhoittumassa olen itsekin, kaikkein paras ratkaisu mielestäni olisi asiasta itse kertominen osastolle. Ei ne halua sua rangaista, vaan auttaa. Osasto-olosuhteissa myös hoitokokousten ja toipumiseen tähtäävien jatkosuunnitelmien rakentaminen on huomattavasti helpompaa ja intensiivisempää kuin avossa. Päihdeongelmat on hoitohenkilökunnalle arkipäivää, he ymmärtävät kun puhut asiasta ja mitä paremmin he tuntevat tilanteesi, sitä todennäköisemmin saat oikeanlaista apua.

      Usko vanhaa sekakäyttäjää, kun sanon että imppaaminen - sitäkin aikoinaan harrastaneena - on hyvin epäterveellinen harrastus ja aivoille erittäin vahingollista, on hemmetin hyvä että ymmärrät itse olla asiasta huolissasi. Kouluterveydenhoitajalle kertominen on mielestäni tarpeeton välivaihe, se ei pysty sua auttamaan siinä määrin mitä psykiatrinen terveydenhuolto pystyy. Terkkari delegoi sut psykiatriselle (ainakin niin omassa tapauksessa kouluaikoinani), mutta kun sulla kerran on sinne jo valmiiksi yhteys, niin koulun päässä kenenkään ei välttämättä tarvitse edes tietää päihdeongelmastasi.

      Bentsojen menettämisen pelossa ei ainakaan kannata jättää kertomatta, parasta olisi ettei niiden käyttöä koskaan tarvitsisi aloittaakaan. Korkeintaan pääset toviksi sisähoitoon jos olette yhtä mieltä siitä, ettet pysty päihteilyä omin avuin hallitsemaan. Niin tai näin, mitään pelättävää ei ole, jatko on joka tapauksessa vain kotiinpäin. Ongelmiin on parempia ratkaisuja, niiden löytämiseen toisinaan tarvitsee ulkopuolista apua, mutta sitä saa jos uskaltaa pyytää. Asioita ei pääse kamoilla karkuun, parempi uskoa se nyt kuin todeta itse kymmenen vuoden päästä. Ei mene niin paljon elämää hukkaan.

      • 10+1

        Psykiatrinen hoito ei ole auttanut minua koskaan missään asiassa! Minut lukittiin kolmeksi ja puoleksi kuukaudeksi mielisairaalaan vain sen takia, koska vanhempani väittivät että olin uhannut tappaa heidät. Todellinen ongelma oli se että menetin asuntoni ja jouduin muuttamaan heidän luokseen takaisin, koska kukaan ei huolinut minua enää vuokralle mihinkään kämppään (pk-seutu, missä on muutenkin pulaa vuokra-asunnoista). Se vuokra-asunto mistä minut potkittiin pihalle oli HOAS:in ja syy oli se että olin lopettanut opintoni (lopetin opintoni kesken taloudellisista syistä, en saanut töitä mistään, etc). Nykyisin majailen edelleen vanhempieni luona koska sosiaali viranomaiset ovat täysin kyvyttömiä hoitamaan töitänsä.

        PS. Edellisestä "psykoosistani" on vain reilu viikko.


      • hullupuuro
        10+1 kirjoitti:

        Psykiatrinen hoito ei ole auttanut minua koskaan missään asiassa! Minut lukittiin kolmeksi ja puoleksi kuukaudeksi mielisairaalaan vain sen takia, koska vanhempani väittivät että olin uhannut tappaa heidät. Todellinen ongelma oli se että menetin asuntoni ja jouduin muuttamaan heidän luokseen takaisin, koska kukaan ei huolinut minua enää vuokralle mihinkään kämppään (pk-seutu, missä on muutenkin pulaa vuokra-asunnoista). Se vuokra-asunto mistä minut potkittiin pihalle oli HOAS:in ja syy oli se että olin lopettanut opintoni (lopetin opintoni kesken taloudellisista syistä, en saanut töitä mistään, etc). Nykyisin majailen edelleen vanhempieni luona koska sosiaali viranomaiset ovat täysin kyvyttömiä hoitamaan töitänsä.

        PS. Edellisestä "psykoosistani" on vain reilu viikko.

        No ihan varmasti lukitaan jos on syytä olettaa henkilön olevan ympäristölle vaaraksi. Tappouhkailu on tällainen syy. Varmaan turha myös tässä kerrata HOAS:n asumisoikeusperusteita, mutta tietänet niiden edellyttävän päätoimista opiskelupaikkaa seudulla. Itseäni taas v*tuttaa todennäköinen ulospääseminen "mielisairaalasta" joskus tulevaisuudessa, itse viihdyn kun ei tarvitse murehtia yhtään mistään. Suomessa terveydenhuolto on kuitenkin melko hyvällä mallilla suhteessa siihen mitä se voisi olla. Mutta mikään instituutio tai hoitotaho ei potilaalle pysty rahaksi muuttumaan, se on fakta joka oli vaan hyväksyttävä.


    • eihajuakaan

      Niin siis imppaamisella tarkoitat liiman, butaanin tai liuottimien haistelua? Etkä siis tupakointia?

      Se kun puhutaan niistä aivokuolleista zombieista jotka jää jurraa paikoilleen, niin ei, kannabis ei ole tehnyt yhdestäkään kaveristani sellaista. Mutta imppaajia on muutama kaveripiirissä. Ihan ok toimivat muuten, mutta välillä vähän äkkipikasia ja varsinkin humalassa jäävät todella pahasti jurraamaan ja se äkkipikaisuus vain kasvaa.

      Ei montaa bissee tarvii ottaa, että imppaaja jää jurruttaa samaa v*tun lausetta. Ja sit jos oot eri mieltä, tulee riitaa. Ja jos oot samaa mieltä, se hermostuu siitäkin.

    • geenimanipulaatio

      Ei voi typerä teini enään mitään typerämpää tehdä kuin sniifailla jotain :D ei vittu teitä kakaroita. jatka samaan malliin niin 25 et erota porkkanaa perunasta. HAHAHAHAAHAH Naurettava pikku tyttö. Sinuna lopettaisin tollasen pelleilyn ja helkkarin äkkiä jos et ite pysty niin hanki hoitoa.

    • Tiedotooon

      Tietääkö joku että onko hammaslääkärillä vaitiolovelvollisuus nuuskasta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2525
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1605
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      108
      1376
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe